gana
Storposter
Brukeren er frakoblet
|
|
Biskop Kvarme mener homofili er sykt
Biskopens synspunkt kom fram i et møte med Åpen Kirkegruppe.
– Jeg vil minne om at sykdomsdiagnosen på homofili ble fjernet i 1982, sier krenket sjefshomo.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2015620.ece
http://www.apenkirkegruppe.org/nyheter/kvarme-20060310.htm
(PS. Biskopen har i etterkant presisert at han ikke ser på homofili som en sykdom. Dette til orientering).
[Redigert den 25-3-2006 av gana]
|
|
Everaldo
Juniorveteran
Brukeren er frakoblet
|
|
- Har selv opplevd et sterkt vitnesbyrd fra en mangeårig utlevd homofil som ble omvendt, giftet seg med en kvinne og stiftet familie. Etter dette
møtet var det ingen tvil hos meg om at det er mulig.
- Det finnes mange eksempler på at menneker har gått fra å være normal (ikke vondt ment) til homo. Menn og kvinner, med barn og et langt ekteskap, har
etterhvert kommet til at de er homofile og brutt ut. Jeg tviler meget sterkt på at alle disse har vært av denne legning hele livet.
- Det er nokså spesielt å observere trenden blant hertrofile de siste årene, hvor spesielt kvinner, men også en del menn, prøver ut homofile
forbindelser "for moro skyld". Madonna som kliner med de to andre pop-skjøgene, og tenåringsjenter og voksne kvinner som skamløst i all offentlighet
gjør likeså. Det sier noe om hvor "dypt" dette sitter når mennesker kan skifte legning etter hva som er trendy.
- Fra et kristent ståsted er imidlertid denne debatten en tragisk avsporing. For oss bør det være mindre viktig om homofili er en sykdom eller
legning, eller et miljøpåvirket valg, om den kan helbredes, etc. Det sentrale spørsmål er om kjønslige forbindelser mellom samme kjønn er synd. Hvis
vi fastslår det, er neste steg å fastslå enda grundigere at det er tilgivelse for synd gjennom Jesus Kristus. Det er her utfordringen ligger i forhold
til kristne homofile som ikke aksepterer at dette er synd. Er det tilgivelse for noe du ikke angrer, når du tvert i mot mener at det du gjør er rett?
Men det er lettere å akseptere at noe er galt når man samtidig vet at man blir tilgitt for det man har gjort. Derfor bør synd og tilgivelse forkynnes
sammen.
|
|
gana
Storposter
Brukeren er frakoblet
|
|
Her er i alle fall en geistlig som vet å snu bispekappa etter vinden
|
|
k-mann
Veteran
Brukeren er frakoblet
Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om...
|
|
I nyhetene på nrk i går kveld sa Kvarme at han aldri har bedt folk om å gå til psykolog, men at det er enkelte som har komme til han og bedt om å få
hjelp til det. Men dette blir jo sjølvsagt vridd rundt i media.
mvh
«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»
– Anselm Grün, Benediktinerabbed
|
|
gana
Storposter
Brukeren er frakoblet
|
|
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2019820.ece
|
|
k-mann
Veteran
Brukeren er frakoblet
Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om...
|
|
Den artikkelen du viser til, gana, er litt rar, spesielt overskrifta. Korleis kan Kvarme beklage ei uttaling han aldri har komme med?
mvh
«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»
– Anselm Grün, Benediktinerabbed
|
|
gana
Storposter
Brukeren er frakoblet
|
|
Hele saken virker litt rar. Det synes jeg også. Om jeg forstår det rett så er det vel egentlig det at han har blitt misforstått som beklages. Viljen
til rett forståelse synes for meg å være minimal både hos presse og homo.
Overskriften på denne tråden er vel eksempel på noe av det samme. Beklager.
|
|
Maria
Forumaspirant
Brukeren er frakoblet
|
|
Uff, når jeg leser lenken din til ÅK så blir jeg så lei... ÅK viser seg å være like fordomsfulle som det de anklager Kvarme for å være.
Ikke ett sted lar de Kvarme få komme til med det han mente med uttalelsen, nemlig at NOEN homofile har opplevd reorientering og at disse må
respekteres. Han sier jo selv at han ikke mente å komme med noen oppfordring til homofile om å gå til psykiatere.
For meg virker det som om at noen homofile har problemer med å lytte til hva Kvarme sier, fordi de på forhånd er blindet av sine egne fordommer om hva
Kvarme mener.
Og hvis man ikke er villig til å lytte til ulike meninger og samtale om dem med motparten, hvor blir det da av dialogen?
|
|
Everaldo
Juniorveteran
Brukeren er frakoblet
|
|
Noen ganger sitter jeg igjen med et inntrykk av at noen (her de homofiles støttespillere) misforstår med vilje, kanskje for å bruke det til å fremme
sitt syn ved å diskreditere andre.
|
|
Gunnar
Grunnlegger
Brukeren er frakoblet
Humør: Liten mann, med en stor Gud.
|
|
Ytringsfrihet
Vi kan ikke ha et prinsipp om ytringsfrihet der ikke alle skal få lov til å ytre seg. Vi kan ikke bare høste godene - vi må også ta de negative
elementene.
Les resten av kommentaren her: http://www.nesteklikk.no/20060330/89923.html
|
|
Soteria
Seniormedlem
Brukeren er frakoblet
|
|
Det blir vel litt feil å sammenligne bibelske ytringer med nazistiske møter. Men dessverre har bibeltro kristendom blitt så uspiselig for de fleste,
at den oppfattes som mobbing.
Hva så om homofili ble formelt godtatt i 1982?
Jordiske styresmakter kan jo gjøre feil. Det har historien vist til fulle.
Til slutt en dum spøk: Får ikke håpe at Kvarme var for nøye da han visiterte Åpen Kirkegruppe
|
|
Lionheart
Seniorveteran
Brukeren er frakoblet
|
|
Så... de homofiles foreningsfolk klager over at noen ikke anerkjenner livsstilen deres igjen...
bli vant til det - sier jeg - Guds ord er uforanderlig, og naturen likeså; det er fortsatt en grunn til at det er mann og kvinne som kan få barn, og
ikke to av samme type.
Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.
1Joh 4,10
|
|