Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Apollyon og hans hærer
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 17:05
Apollyon og hans hærer


Her kommer det gresshopper fra øst og gjør ende på avlinger og buskap i Israel:

Dom., 6:3 Hver gang israelittene hadde sådd, kom midjanittene og amalekittene og andre stammer i øst og gikk til angrep på dem. 4 De slo leir midt imot israelittene og ødela avlingen i landet helt bort til Gasa. De lot det ikke bli noe igjen å leve av i Israel, ikke så mye som en sau eller en okse eller et esel. 5 Som gresshopper i mengde kom de med buskap og telt. Det var ikke tall på dem og kamelene deres. Hvor de kom, la de landet øde, 6 så Israel ble rent utarmet på grunn av midjanittene. Da ropte israelittene til Herren.

Her kommer gresshoppene, men har fått beskjed om å ikke skade noen grønne vekster, men bare de mennesker som ikke har Guds Segl på pannen:

Åp., 9:3 Ut av røken kom det gresshopper som spredte seg over jorden, og de fikk samme makt som jordens skorpioner. 4 Det ble sagt dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på pannen.

Å ha noe på pannen, i dette tilfellet Guds Segl, betyr å minnes Guds Segl kontinuerlig. Å ha et merke i pannen for å minnes det merket uttrykker, forklares her:

2. Mos,. 13:9 Det skal være et merke for deg på hånden og et minnetegn på pannen, så Herrens lov kan være på dine lepper. For med sterk hånd førte Herren deg ut av Egypt.

(Det dreier seg ikke om et konkret, f.eks tatovert merke på pannen, men å minnes det som er nevnt forut i kapitlet. 2. Mos., 13.)

Hærføreren Apollyon/Abaddon og hans etterfølgere har ikke tatt hele verden, men bare en del som blir deres myndighetsområde. Innenfor dette området går det ut over de som ikke minnes Guds Segl.

Spesielt rammes de som tilber gudebildene av stein, tre, gull etc. i Apollyons område, mens de utenfor som slipper unna disse plagene, fortsetter å tilbe gudebildene sine:

Åp., 9:20 Men de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om, og sluttet ikke å tilbe sine henders verk, men tilbad de onde ånder og avgudsbilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sine trolldomskunster, sitt horeliv og sine tyverier.

(Her ser det ut som at det ligger et ønske i teksten om at de som slapp unna plagene også skulle vendt om. Hvem tror dere Guds Segl er?)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 17:08


Den Hellige Ånd :)

Efeserbrevet 4,30: "Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag."




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 17:20


Lance,

dette er et spesielt merke bare innenfor Apollyons område. Det må derfor være en annen forklaring på hva Guds Segl er.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 09:21


Det er ingen annen forklaring. Paulus advarte oss mot noen som ville forkynne et annet evangelium. Den Hellige Ånd er Guds Segl.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2006 kl 14:14


Lance,

det kan hende du har rett. Tror du at det er Guds Segl i Åp., kap. 9 som er nevnt her?:

Joh., 15:26 Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg.

Iallefall så er Apollyon i hht. beskrivelsen i Åp., kap. 9 en hærfører som stadig utvider sitt territorium mot omverdenen, utbrer Guds Segl og rammer de som tilber avgudsbilder. Befolkningen vender ikke frivillig om, og omvendelsene er mye godt et resultat av Apollyons soldater ("gresshoppene") og deres fremrykkinger. Men Apollyon utfører ikke en full utbredelse av Guds Segl over hele verden. Utenfor hans område fortsetter de med å tilbe avgudsbilder og har tydeligvis ikke vendt om:

Åp., 9:20 Men de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om, og sluttet ikke å tilbe sine henders verk, men tilbad de onde ånder og avgudsbilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sine trolldomskunster, sitt horeliv og sine tyverier.

Det virker som at Apollyons "gresshoppeplage" er sendt av Gud med tanke på omvendelse fra avgudsdyrking. I verset over bebreides de som slapp unna plagene for at de ikke omvender seg. I GT beskrives gresshoppesvermer som plager sendt av Gud. Her følger et eksempel:

2. Krøn., 7:13 Nå kan det hende at jeg lukker himmelen så det ikke kommer regn, og befaler gresshoppene å gnage av landet eller sender pest iblant mitt folk.

Her ser vi at Gud som straff også kan lukke himmelen så det ikke faller regn. Da må vi også anta at de to vitnene i Åp., kap. 11 har fått denne fullmakten fra Gud:

Åp., 11:6 De har makt til å lukke himmelen, så det ikke faller regn i den tiden de er profeter; og de har makt over vannet og kan gjøre det til blod, og makt til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil.

[Redigert den 30-1-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2006 kl 14:55


Gresshoppene er den muslimsle verden som er ett kjent bilde og har sin bakgrunn i at gresshoppenes hjemsted faktisk er der hvor muslimene lever.

Guds segl er DHÅ i hjertet og de som har DHÅ i hjertet holder Guds lov, har Jesu vitnesbyrd (tror Moses og profetene), forstår alle profetier og tror at Sabbaten er en del av skaperverket, akkurat som dyrets merke (søndagstilbedelse) er tegnet/ seglet på tilhørlighet til DKK.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2006 kl 15:51


Jeg har hentet mine innlegg ang. Åp. kap, 9 fra tråden "Tibudsloven i protestantismen" i forumet "Åpen teologisk debatt" og som har betydning videre i denne tråden:

Sitat:
Til opplysning om tibudsloven fortsatt gjelder, så har jeg lagt merke til at Åpenbaringsboken viser ting som tyder på dette.

I Åp., kap. 9 Om Apollyon og hans soldater ("gresshoppene") som utbrer Guds Segl og slår ned på avgudsdyrking står det bl.a.:

Åp., 9:20 Men de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om, og sluttet ikke å tilbe sine henders verk, men tilbad de onde ånder og avgudsbilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sine trolldomskunster, sitt horeliv og sine tyverier.

Her ser jeg umiddelbart at fire av lovene er omtalt, de som gjelder å ha andre guder, slå ihjel, drive hor og stjele.

Det som wbrochs nevnte i det første innlegget i denne tråden:

Sitat:
Et av eksemplene på denne totale forvirring er at Bibelens andre bud i tibudsloven - det budet som forbyr "å lage seg utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden" - ikke er med i katekismen.


ser fortsatt ut til å gjelde.



Sitat:
LeifG,

du har et poeng der med tyrkerne. Det ser ut som at Gud har sendt disse plagene:

Åp., 9:20 Men de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om, og sluttet ikke å tilbe sine henders verk, men tilbad de onde ånder og avgudsbilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sine trolldomskunster, sitt horeliv og sine tyverier.

i 2 faser i Åp., kap. 9, først med Apollyon og hans "gresshopper" som må være araberne som nevnes i Åp., 9;1-12 og deretter fase 2 med tyrkerne som nevnes etter Åp., 9:13. Versene over i Åp., 9:20-21 ser ut til å gjelde begge fasene.

Da Gud sendte de plagene som er nevnt i Åp., kap., 9 utover jorden for å få slutt på avgudsdyrking og brudd på tibudslovene, brukte han to folkeslag til dette, nemlig araberne og tyrkerne. Men dette er jo verdslige makter som sto for dette, og disse var redskap for plagene Gud sendte ut fordi omverdenen var trege med å omvende seg. Men Gud må jo ha formidlet sin vilje i denne anledning. Hvordan tror dere dette har skjedd?


Araberne startet i år 632 e.Kr. og tyrkerne i år 1453 e.Kr. med erobringen av Konstantinopel og tyrkernes periode ser ut til å ha startet med løslatelsen av de fire englene ved elven Eufrat, ifølge Åp., 9:14 og videre.

Når det gjelder Guds Segl som de måtte ha i Apollyons område for å unngå plagene som ble påført av "gresshoppene", skal vi nå se hvilken retning Guds Segl kom fra. I disse versene:

Åp., 7:1Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt jordens fire vinder tilbake, så det ikke skulle blåse noen vind på jorden eller over havet eller mot trærne. 2 Og jeg så en annen engel: Han steg fram fra øst og bar den levende Guds segl. Med høy røst ropte han til de fire engler som hadde fått makt til å skade jorden og havet: 3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på pannen til vår Guds tjenere.»

fremgår det at Guds Segl kom med en engel fra ØST (i forhold til øya Patmos antar jeg). Guds Segl har altså ikke kommet med protestantismen fra vest.

Videre fremgår det av vers 3 at Guds tjenere begynte å få Guds Segl før jorden i det hele tatt begynte å bli rammet av de plagene som er nevnt i versene over.

Da må Guds tjenere i Apollyons område ha fått Guds Segl som kom med engelen som steg frem i øst FØR Apollyons "gresshopper" begynte å gå til aksjon. Det er nemlig dette som har skjedd ifølge:

Åp., 9:4 Det ble sagt dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på pannen.

Nå vil jeg vel anta at identiteten til Guds Segl begynner å fremstå tydeligere?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2006 kl 17:08


Jeg deler opp og kommenterer underveis med det jeg føler i forhold til min forståelse.. :)


Sitat:
Araberne startet i år 632 e.Kr. og tyrkerne i år 1453 e.Kr. med erobringen av Konstantinopel og tyrkernes periode ser ut til å ha startet med løslatelsen av de fire englene ved elven Eufrat, ifølge Åp., 9:14 og videre.


Dette er jo den sjette Basun.

Åp 9:13-14
Den sjette engelen blåste i basunen. Og jeg hørte en røst fra de fire horn på gullalteret som står for Gud.
Røsten sa til den sjette engelen, han som hadde basunen: Løs de fire englene som er bundet ved den store elven Eufrat!


Jeg mener bestemt at dette betegner etter beseglingen.
Åp 7:1-4
Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt på jordens fire vinder, for at det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller over havet eller på noe tre.
Og jeg så en annen engel, som steg opp fra soloppgangen, og som hadde den levende Guds segl. Han ropte med høy røst til de fire engler som det var gitt å skade jorden og havet, og sa:
Skad ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på vår Guds tjenere i deres panner.
Og jeg hørte tallet på dem som var beseglet. Det var hundre og førtifire tusen av alle Israels barns stammer.

Og

Åp 9:1-4
Den femte engelen blåste i basun. Jeg så da en stjerne som var falt fra himmelen ned på jorden. Nøkkelen til avgrunnens brønn ble gitt til den.
Den åpnet avgrunnens brønn, og en røk steg opp av brønnen som røken av en stor ovn. Solen og luften ble formørket av røken fra brønnen.
Ut av røken kom det gresshopper på jorden. Det ble gitt dem makt, slik som skorpionene på jorden har.
Det ble sagt til dem at de ikke skulle skade gresset på jorden eller noe annet grønt, heller ikke noe tre, men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på sine panner.


Nøkkelen til avgrunnens brønn er ateismen som slo ut i full blomst i 1798 da pavemakten falt og Frankrikes gudsfrie nasjon ble til. Ut av dette åpnet muslimenes vei inn i vesten. Dette skal jo fortsette inntil verdens ende iflg. Daniels bok og er i tråd med filadelfia menigheten (Åp. kirkehistorie) og de 1260 år.

Så beseglingen startet i 1798, slik sett.

I tillegg har vi:
Åp 14:1
Og jeg så, og se: Lammet stod på Sions berg. Sammen med det var de hundre og førtifire tusen, som hadde Lammets navn og dets Fars navn skrevet på sine panner.
Åp 14:5
I deres munn er ikke funnet løgn. De er uten lyte.
Åp 14:7
Og han sa med høy røst: Frykt Gud og gi ham ære! For timen for hans dom er kommet. Tilbe ham som skapte himmelen og jorden, havet og vannkildene!

som er overens med filadelfia menigheten og da 1798. Vers 7 begynte å lyde verden over i 1840.




Sitat:

Når det gjelder Guds Segl som de måtte ha i Apollyons område for å unngå plagene som ble påført av "gresshoppene", skal vi nå se hvilken retning Guds Segl kom fra. I disse versene:

Åp., 7:1Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt jordens fire vinder tilbake, så det ikke skulle blåse noen vind på jorden eller over havet eller mot trærne. 2 Og jeg så en annen engel: Han steg fram fra øst og bar den levende Guds segl. Med høy røst ropte han til de fire engler som hadde fått makt til å skade jorden og havet: 3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på pannen til vår Guds tjenere.»

fremgår det at Guds Segl kom med en engel fra ØST (i forhold til øya Patmos antar jeg). Guds Segl har altså ikke kommet med protestantismen fra vest.


Øst i skriften er også sett på som fra Gud, ikke absolutt fra øst. Så Guds segl kommer fra en budbærer/ engel som er fra Gud.

Sitat:
Videre fremgår det av vers 3 at Guds tjenere begynte å få Guds Segl før jorden i det hele tatt begynte å bli rammet av de plagene som er nevnt i versene over.

Da må Guds tjenere i Apollyons område ha fått Guds Segl som kom med engelen som steg frem i øst FØR Apollyons "gresshopper" begynte å gå til aksjon. Det er nemlig dette som har skjedd ifølge:

Åp., 9:4 Det ble sagt dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på pannen.

Nå vil jeg vel anta at identiteten til Guds Segl begynner å fremstå tydeligere?


Hmmm. Slik jeg ser det er Guds Segl Ånden i hjertet som gjr at man følger Herren slik:

Åp 14:4-5
Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer. Det er de som følger Lammet hvor det går. De er kjøpt fra menneskene til en førstegrøde for Gud og Lammet.
I deres munn er ikke funnet løgn. De er uten lyte.


Den renhet her er at de ikke besudler seg med fremmed tro (kvinner), de går Jesu vei salige. De er syndfrie. Videre kan vi se i Åpenbaringens bok at de som følger jesus har selv Hans vitnesbyrd, de holder Hans bud og de har da profetiens Ånd, som betyr at de forstår profetiene.
:)

Jeg forstår ikke alt altså... :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2006 kl 16:27


LeifG,

den femte basunen gjelder araberne fra år 632 e.Kr. og den sjette basunen gjelder tyrkerne fra år 1453 e.Kr.

Sitat:
Jeg mener bestemt at dette betegner etter beseglingen.
Åp 7:1-4
Deretter så jeg fire engler som stod ved jordens fire hjørner og holdt på jordens fire vinder, for at det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller over havet eller på noe tre.
Og jeg så en annen engel, som steg opp fra soloppgangen, og som hadde den levende Guds segl. Han ropte med høy røst til de fire engler som det var gitt å skade jorden og havet, og sa:
Skad ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på vår Guds tjenere i deres panner.
Og jeg hørte tallet på dem som var beseglet. Det var hundre og førtifire tusen av alle Israels barns stammer.


De fire vindene fra de fire verdenshjørnene har blitt sluppet løs etter at beseglingen startet med engelen som steg opp fra soloppgangen (øst) og som hadde den levende Guds segl. Men vi har ennå ikke sett avslutningen på beseglingen, fordi denne gruppen skal også besegles:

Åp., 7:4 Og jeg hørte tallet på dem som hadde fått seglet: Det var 144 000, fra alle stammene i Israels folk.

og må være den samme som denne gruppen:

Åp., 14:1 I mitt syn fikk jeg se Lammet stå på Sions berg og sammen med det de 144 000 som hadde Lammets navn og dets Fars navn skrevet på pannen. . . . 3 Foran tronen og de fire vesener og de eldste synger de en ny sang, en sang som ingen kunne lære uten de 144 000, de som er frikjøpt fra jorden.

144 000 tror jeg er et symbolsk tall på en stor folkemengde og kan gjerne uttrykkes som "tusener og atter tusener av mennesker", etc.

Legg merke til at denne flokken både skal ha Guds Segl, Lammets navn og Lammets Fars navn på pannen og denne kombinasjonen har vi ennå ikke sett kommet klart til uttrykk på en stor flokk av mennesker på jorden.

Dermed må vi kunne si at beseglingen ennå ikke er avsluttet

Nøkkelen som låste opp brønnen til avgrunnen ble jo vridd om rett før gresshoppene begynte å spre seg og de gjorde det som en konsekvens av at brønnen til avgrunnen ble åpnet og dette var lenge før ateismen kom.

Beseglingen startet jo før denne prosessen med gresshoppene startet, ifølge dette verset:

Åp. 9:4 Det ble sagt dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på pannen.

Da hadde allerede engelen fra øst kommet med Guds segl og startet beseglingen:

Åp., 7:2 Og jeg så en annen engel: Han steg fram fra øst og bar den levende Guds segl. Med høy røst ropte han til de fire engler som hadde fått makt til å skade jorden og havet: 3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på pannen til vår Guds tjenere.»

Denne engelen har altså kommet i forveien for den femte basun som dreier seg om gresshoppene/araberne.

Det ordet som brukes for øst der engelen kom fra er ifølge Strong's Dictionary:

G395
ἀνατολή
anatolē
an-at-ol-ay'
From G393; a rising of light, that is, dawn (figuratively); by implication the east (also in plural): - dayspring, east, rising.

og må nok tolkes som geografisk øst.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-2-2006 kl 16:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Lance,

det kan hende du har rett. Tror du at det er Guds Segl i Åp., kap. 9 som er nevnt her?:

Joh., 15:26 Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg.


Ja :singing:




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2006 kl 17:05


Fra øst kommer også Herren:

H6921
קדם קדים
qâdîym qâdim
kaw-deem', kaw-deem'
From H6923; the fore or front part; hence (by orientation) the East (often adverbially eastward, for brevity the East wind): - east (-ward, wind).

Eze 43:2 Og se, Israels Guds herlighet kom fra øst, og lyden av den var som lyden av store vann, og jorden lyste av hans herlighet.


Jeg mener vi ikke må bli for absolutte her og de 144.000 er ett meget konkret tall, ikke tusener å tusener.


Ellers tror jeg også at den som har Ånden i hjertet har seglet selvfølgelig for det er kun i læren fra Gud som gir nøklene. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2006 kl 14:29


LeifG:

Sitat:

Fra øst kommer også Herren:

H6921
קדם קדים
qâdîym qâdim
kaw-deem', kaw-deem'
From H6923; the fore or front part; hence (by orientation) the East (often adverbially eastward, for brevity the East wind): - east (-ward, wind).

Eze 43:2 Og se, Israels Guds herlighet kom fra øst, og lyden av den var som lyden av store vann, og jorden lyste av hans herlighet.

Du ser her at øst har stor betydning når det gjelder Gud. Prøv også å finne ut av hva Israels Guds herlighet fra øst i sitatet fra Esekiel er. Her er et annet sitat når det gjelder betydningen av øst i forbindelse med Gud:

Jer., 49:38 Så setter jeg min tronstol i Elam og utrydder konge og høvdinger der, lyder ordet fra Herren.

Hvis du tar søk i Bibelen på "tusener" og "titusener" så får du det inntrykket at det dreier seg om store menneskemengder uten helt nøyaktig tallfesting. Her er et eksempel:

Jona, 4:11 Skulle da ikke jeg være bedrøvet over storbyen Ninive hvor det bor mer enn tolv ganger ti tusen mennesker som ikke vet forskjell på høyre og venstre, og hvor det også fins en mengde dyr?»

"tolv ganger ti tusen" ligner svært på tolv ganger tolv tusen (144 000). Tallet tolv i Bibelen har å gjøre med at de tolv er utvalgt. De mest kjente eksemplene på dette i Bibelen er de tolv stammene i Israel og de tolv disiplene til Jesus. Tilsvarende betyr 144000 (tolv ganger tolv tusen) i åpenbaringsboken en stor menneskemengde utvalgte fra hele jorden.

Nå tror jeg at de tolv stammene er brukt symbolsk i åpenbaringsboken for å understreke dette med utvelgelse i endetiden fordi disse stammene ikke kan skilles lenger slik som i gammeltestamentlig tid og har vært spredt rundt på jorden. De 144000 må derfor gjelde en stor menneskemengde utvalgte fra hele jorden uansett bakgrunn.

Sitat:

Ellers tror jeg også at den som har Ånden i hjertet har seglet selvfølgelig for det er kun i læren fra Gud som gir nøklene.


Du vet at desto flere nøyaktige nøkler man har, desto flere nøyaktige svar får man og man unngår derved å narre seg selv med uriktige teologiske oppfatninger.


[Redigert den 17-2-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2006 kl 15:38


10 X 12000 = 120 000.

12 x 12000 = 144 000.

Vesentlig forskjell på befolkningstallet i Ninive som var i diameter tre dagsreiser og Guds nøyaktige 144 000 utvalgte som er uten synd i seg.


Det er bare en nøkkel og den får du fra Gud i himmelen.


Matt 16:16-19
Da svarte Simon Peter og sa:

Du er Messias, den levende Guds sønn.

Jesus svarte ham og sa:

Salig er du, Simon, Jonas' sønn! For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbaret dette for deg, men min Far i himmelen.

Jeg sier deg at du er Peter*, og på denne klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den.

Jeg vil gi deg nøklene til himlenes rike, og det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen