Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Bibelen.no med ny layout
Lionheart
Seniorveteran

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 15-11-2005 kl 00:53
Bibelen.no med ny layout

Og apokryfene har fått nytt navn, er skrevet med stor bokstav, i motsetning til GT og NT, og har plass rett under NT igjen...

Bibelen.no

De plukker fra hverandre GT, som er anerkjent av både jøder og kristne, men apokryfene, som bare de ortodokse og katolikkene bryr seg særlig om (tatt i betraktning at de ikke engang bryr seg særlig om hva som står i Bibelen, siden tradisjonen i praksis har mye høyere status enn Guds Ord), de skal de ha med!

En annen ting som viser Den Norske Kirkes tilnærming til Romerkirken er Lectio Divina. Du kan lese om den på bibelen.no sine sider, linken finner du i listen øverst til venstre.

Men hør hva Herren Jesus Kristus har sagt om dette fenomenet som nå også sprer seg i såkalte lutherske kirker:

Joh 5-39-40 (BS78)

Dere gransker skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og nettopp de vitner om meg! Men dere vil ikke komme til meg slik at dere kan ha liv.

[Redigert den 14/11/2005 av Lionheart]

Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran

Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 15-11-2005 kl 05:21

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Og apokryfene har fått nytt navn, er skrevet med stor bokstav, i motsetning til GT og NT, og har plass rett under NT igjen...

Bibelen.no

Eg forstår ikkje heilt kva du seier her, alle står jo med stor bokstav.

Sitat:
De plukker fra hverandre GT, som er anerkjent av både jøder og kristne, men apokryfene, som bare de ortodokse og katolikkene bryr seg særlig om (tatt i betraktning at de ikke engang bryr seg særlig om hva som står i Bibelen, siden tradisjonen i praksis har mye høyere status enn Guds Ord), de skal de ha med!

No er jo katolikkar og ortodokse, samt koptiske, nordisk-katolske, etc. ca. 1, 4 milliardar, mot protestantismens 384 millionar (457 millionar med anglikanarane, som ikkje definerer seg som protestantar).

Men kven har sagt at Bibelselskapet er ein luthersk organisasjon? Deira omsetjingar blir brukt av dei fleste i Norge (ortodokse bruker nok for det meste 1930-omsetjinga).

Og kvifor meiner du at dei "plukke GT frå kvarandre"?

Sitat:
En annen ting som viser Den Norske Kirkes tilnærming til Romerkirken er Lectio Divina. Du kan lese om den på bibelen.no sine sider, linken finner du i listen øverst til venstre.

Kunne du kort nemne kvifor Lectio Divina er galt? Eg har ikkje sett meg for mykje inn i det, men kvifor er det galt?

Sitat:
Men hør hva Herren Jesus Kristus har sagt om dette fenomenet som nå også sprer seg i såkalte lutherske kirker:

Joh 5-39-40 (BS78)

Dere gransker skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og nettopp de vitner om meg! Men dere vil ikke komme til meg slik at dere kan ha liv.

Og kva har det med Lectio Divina å gjere?

mvh

«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
k-mann
Veteran

Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 15-11-2005 kl 05:22

Eg vil kort nemne at sjølv om det var interessant med nokre ekstra funksjonar på Bibelen.no, så må eg seie at sida sewr ut som ei privat nettside frå geocities.

mvh

«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 15-11-2005 kl 10:28

Syns ikke det er så helsvart jeg Lionheart ;)

Hva angår apokryfene så har de jo lagt inn en forklarende tekst som manglet i de gamle nettsidene:

"Den romersk-katolske kirke og de ortodokse kirker regner De deuterokanoniske bøker som en del av Det gamle testamentet, mens de reformerte kirkene ikke har villet ha dem med i Den hellige skrift. Den lutherske og den anglikanske kirke står i en mellomstilling: de regner ikke De deuterokanoniske bøker som en del av Det gamle testamentet, men tilkjenner dem likevel en viss åndelig verdi. Martin Luther kalte dem «bøker som ikke kan anses likestilt med Den hellige skrift, men som likevel er nyttige og gode å lese»."

Ellers så har de fått inn den nye 2005 oversettelsen sin, så det er mulig å sjekke hvordan denne er før man eventuelt kjøper den. Den er jo blidt omtalt positivt av flere som i er svært skeptisk til 78, og tviholder på korkordant oversettelse som det eneste rette, leste litt om hva Bibelselskapet selv sier om 2005 oversettelsen, og det virker ikke helt dumt. Men jeg har ikke akkurat rekt å sette meg mye inn i saken da NT der kom for 14 dager siden :P (Er ikke sikkert jeg gidder å bli så voldsomt engasjert i den delen der heller:P). Det er også bra at de har lagt ut 1930 oversettelsen sin. Før måtte vi jo ta i bruk private hjemmesider av variabel kvalitet for å kunne lese 1930 oversettelsen på web.

Ellers så liker jeg lydklippene som er lagt ut. Men det skulle være mulig å velge i en liste, ikke bare ha "dagens" på autoplay uten mulighet for å noe individuelle valg. Filmene fungerer ikke hos meg, men synes det er en bra ting at de bidrar til at evangeliet blir gratis også for blinde (lyd, de navigerer nettsiden med "leselist", og kan forsåvidt også lese hele Bibelen med det... men lyd er bra). For svaksynte ved at man kan regulere skriftstørrelsen, og for døve.

Lecto divina har jeg aldri hørt om før... Men var det så ille da? Å lese en Bibeltekst et par ganger, og be over den ? Ble kanskje litt "hokus pokus" med alle "trinnene man "må" følge", men om du gir deg selv litt frihet der så er det vell ikke noe negativt ved å lese en Bibeltekst, grunne på den og be over den ?

«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Lionheart
Seniorveteran

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 15-11-2005 kl 12:30

Ok, jeg har kanskje overreagert mot den generelle siden, men angående Lectio Divina så mener jeg approachen blir gal. For hva tror dere det blir i praksis for mange bibellesere? Et religiøst fenomen og noe som kreves av dem. Det blir fort noe lovisk av dette slik jeg ser det.

Jeg synes selvsagt ikke det er noe galt i seg selv å grunne på Guds Ord, men når det gjøres på romersk vis, da melder jeg meg ut. Hva blir det neste? At vi skal ha romersk tolkning av Maria, Jesu mor, inn i Bibelteksten? Skal hun nå gies navnet "Den andre Eva" innen kirkene også, og bli fremstilt som syndfri og dermed uten behov for Jesus Kristus som Frelser, fordi, slik en romersk-katolikk fortalte meg, Guds nåde beskyttet henne fra å synde?

Hvis Gud ville beskytte noen som helst fra å synde - hvorfor ikke gjøre det med alle, slik at Hans Sønn ikke behøvde å lide i vårt sted? En annen ting er effekten som går i den andre retningen, som blir en konsekvens for mange som er fattige i seg selv, og som daglig ser sitt behov for Jesus Kristus som sin Frelser: Da elsker altså Gud ikke dem så høyt, og har ikke en slik "nåde" for dem at Han bryr Seg om å beskytte dem fra å synde. Det er det bare helgenene (de romersk-katolske kanoniserte døde personene) som har fått slik "nåde". Men nåde er å få hva vi ikke har fortjent - evig liv, på tross av hva vi er i oss selv - onde syndere.

Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Lionheart
Seniorveteran

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 15-11-2005 kl 12:42

hva gjelder de store bokstavene, så har du sikkert ikke problemer med å se at det står:

Det gamle testamente
Det nye testamente
MEN

De Deuterokanoniske Bøker

grunnen til at jeg henger meg opp i dette er at det vises større respekt for apokryfene og at de gjøres mer synlige.

1Joh 4,10

Gå til topp