Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Tidens tegn
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-2-2008 kl 17:53


Når jeg siktet til "spåmenn og astrologi" så mente jeg det slik også. Jeg kan ikke på noen måte se at Bibelen omfatter Nostredamus sine verker. Og jeg tror ikke at du kan fremlegge noe bevis for det fra Bibelen.

Moderator er ganske "romslig" så du kan ikke klage på den avgjørelsen mener jeg. Det er sjeldent moderator er oppe med rødt flagg her på forumet ;).

[Redigert den 2-2-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-2-2008 kl 17:58


Lexus:
Sitat:

Du visste vel at Bibelen er en profetisk bok, Viking? Den er full av spådommer, det kan du ikke komme forbi!
Men det er forskjell på profetier, om man holder seg til det som står i Bibelen og i følge skriften er riktige profetier, værre blir det når det kommer løgnprofeter (Jer.14.14) inn i bildet og gjør som det står hos Klag.2.14:


Du sier at Bibelen er full av "spådommer"? Jeg kan ikke huske at jeg har lest at profetene bruker det utrykket om profetiene? Jeg har nok lest et og annet om spåmenn/spådommer, men det er vel ikke i noen possitv omtale.

La diskusjonen gå vidre i en annen tråd.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


saint.gif opprettet den 3-2-2008 kl 00:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det er skjeldent moderator er oppe med rødt flagg her på forumet ;).





Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 3-2-2008 kl 00:52


Sitat:
Opprinnelig av solbu


Gjør-det-selv basert altså? Bare å klippe og lime inn?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


thumbup.gif opprettet den 3-2-2008 kl 17:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Når jeg siktet til "spåmenn og astrologi" så mente jeg det slik også. Jeg kan ikke på noen måte se at Bibelen omfatter Nostredamus sine verker. Og jeg tror ikke at du kan fremlegge noe bevis for det fra Bibelen.


Det har jeg alt gjort! :cool:

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Du sier at Bibelen er full av "spådommer"? Jeg kan ikke huske at jeg har lest at profetene bruker det utrykket om profetiene? Jeg har nok lest et og annet om spåmenn/spådommer, men det er vel ikke i noen possitv omtale.


Ok, Viking, det jeg ville påvise nå, er at jeg brukte “spådommer” feil om Bibelens profetier akkurat som du bruker “spåmenn og astrologi” om Nostradamus. Han sier aldri at han verken er en profet eller spåmann, ordene er det andre som pålegger ham, blant andre deg.

I gammel tid sa folk i Israel når de gikk av sted for å få vite Guds vilje: Kom, la oss gå til seeren! For den som nå kalles profet, kalles i gammel tid seer. (1.Sam.9.9)
Men jeg skal ikke plage dere mer med dette da dere mener å ha den fulle forståelse av “Ordet”, så jeg kan bare ønske dere all lykke og hell på ferden, og takke for den forståelse dere har vist.
Lykke til!

Mvh. Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-2-2008 kl 01:15


1. Hva er kjennetegn på en profet av Gud?

2. Hva er kjennetegn på en falsk profet?

3. En profet av Gud, kan han "bomme" litt og allikevel være
Guds profet? Har vi noen eksempel på dette fra Bibelen?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2008 kl 10:21


La oss heller ta et tilbakeblikk, jeg mener å kunne forutse at jeg hadde med i hvert fall svaksynte å gjøre.
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Det er mulig jeg prater til døve ører, eller blinde folk, men å karakterisere Nostradamus forståelse av skriftene som tegntyding og spådomskunster, er å se flisen i din brors øyne og ikke se ens egen bjelke i sitt eget øye.. (Luk.6.42)
Nostradamus tilkjennegir jo også at han ikke vil smykke seg med tittelen ”profet”:

”Og tro det, min sønn, når jeg har innført betegnelsen “profetier” så er det ikke for å smykke meg med en så opphøyet tittel.”

Han skulle derved kunne stille seg i samme klasse som de som hevder at den nåværende katolske kirke og paven skulle være antikrist?
Han fraskrev seg heller ikke Den Katolske Kirke, eller Den Norske Kirke som enkelte gjør, men kunne sikkert se at det engang i fremtiden kom til heder og verdighet igjen etter at antikrist var blitt jaget bort.

Å hevde at den nåværende Katolske Kirke og paven skulle være antikrist kaller jeg ryktemakeri, noe annet er det ikke. (Rom.1.28-32)

Jeg håper jo ikke at dere som mener dette slår dere i lag med dem på skrømt (Dan.11.34)
N.11.36 utdrag av verset: de avmektige vil ønske å få makten, vil medføre honningsøtt språk og sanne kameloner, brannstiftere og lystennere, skader og skogsskader samt ryktespredere hvis bitt vil forekomme å være skorpioners. (også Åp.9.10, Luk.10.19, Esek.2.6)


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Moderator er ganske "romslig" så du kan ikke klage på den avgjørelsen mener jeg. Det er sjeldent moderator er oppe med rødt flagg her på forumet ;).


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
Opprinnelig av solbu

Gjør-det-selv basert altså? Bare å klippe og lime inn?


Jeg mener det ikke er større grunnlag til å diskutere med folk som ikke kan se forskjell på et flagg og en vimpel!
Hvordan tro hva Bibelen da skulle ligne om den tolkes på samme måte?
Kanskje Praxis får bruk for klippe og limeutstyret sitt så han kan få til et flagg av disse to vimplene.
Røde vimpler brukes blant annet til varsling om eksplosiv last, dette var vel en blindgjenger?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2008 kl 10:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
1. Hva er kjennetegn på en profet av Gud?

2. Hva er kjennetegn på en falsk profet?

3. En profet av Gud, kan han "bomme" litt og allikevel være
Guds profet? Har vi noen eksempel på dette fra Bibelen?


Sitat:

1.
En Guds profet profeterer om Gud og det guddommelige som er det samme som å bygge på Guds hus, Viking - se Esra 5.1-2 og Nostradamus brev til sin sønn.

2.
Falske profeter er det samme som falske lærere som lurer inn vranglære inn i Guds ord og fornekter Herren som kjøpte dem. (2.Pet.2.1, se også Esek.16.33)
(Altså hører dette fremtiden til enda; Alle skjøger gir de lønn, men du gav alle dine gaver og kjøpte dem til å komme til deg fra alle kanter og drive hor med deg.)

3.
En profet kan ikke tillate seg å bomme litt, hvis du sikter til Nostradamus vil jeg gjerne vite hva han har bommet på?
Eksempel på en profet som bommer, er en profet som taler løgn, som er halen.
Eldste og aktet mann er hodet. (Jes.9.5)
Også om dette er Nostradamus korrekt om, men jeg siterer ikke versene her da de skulle tilhøre en annen tråd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen