Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Vitenskap og Bibel - felles tilnærming
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2005 kl 17:52
Vitenskap og Bibel - felles tilnærming


Kom til å tenke på at dagens vitenskap og Skriftens budskap faktisk har noe felles. De oppfordrer nemlig begge til bruk av empiri. Har ikke så mye erfaring med vitenskap, men her er et eksempel fra bøkenes bok:

"Smak og se at Herren er god.." :)


.



[Redigert den 6-10-2005 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 5-3-2006 kl 15:51


Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Kom til å tenke på at dagens vitenskap og Skriftens budskap faktisk har noe felles. De oppfordrer nemlig begge til bruk av empiri.


Ahhh... godt å høre noen si dette.
Kristne filosofer sier at Kristendommen er alene om å bygge på et "historisk-realistisk-åpenbarings-ontologisk" paradigme. "historisk-realistisk" i betydningen at man ser på empiri (observasjoner, historie) som noe som virkelig har hendt i tid og sted og med virkelige mennesker. Dette i motsetning til "spekulative" beskrivelser.

Interessant å merke seg at Bibelen er full av "den tredje måned i det syvende år av konge ditt/datt...", mens f.eks Buddha's testamente er mer "østenfor sol og vestenfor måne, for lenge siden var det en mann som syntes at...".

Ja, vitenskap og kristen tro har dette felles. Det er kanskje derfor "kristen" kultur har produsert så mye vitenskaplige resultater gjennom tidene.

Vi skal ikke la oss skremme av oppdagelser, vitenskaper eller annen empiri.

[Redigert den 11-3-2006 av slappfisk]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheCreationist
Medlem
**




Innlegg: 36
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-3-2006 kl 15:08


Kent Hovind (amerikansk kreasjonist) er ekspert på dinosaurer og kreasjon/evolusjon. Det er ikke så nødvendig hvis man har tro allerede, men det kan hjelpe på de som er litt usikre:grin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 18-3-2006 kl 20:49


Sitat:
Opprinnelig postet av TheCreationist
Kent Hovind (amerikansk kreasjonist) er ekspert på dinosaurer og kreasjon/evolusjon. Det er ikke så nødvendig hvis man har tro allerede, men det kan hjelpe på de som er litt usikre:grin:


Sant nok, men slik jeg ser det er det ikke noe kompromiss med Bibelen dersom man aksepterer den alminnelige modellen som starter med "big bang" og fortsetter med evolusjon. Vet ikke om det er dette som kalles ID, men forskjellen mellom dette og tradisjonell tolkning ligger egentlig kun i tidsaspektet for "skapelsesdagene".

"Tradisjonell" i denne sammenheng vil si moderne Luthersk tolkning. Dersom man leser kirkefedrene, ser man at mange av disse var åpne for "tidsepoker" framfor "24-timers dager".

"Evolusjon" i denne sammenheng betyr mikroevolusjon, og ikke at en livsform utvikler seg til en annen. Dette er hva både vitenskap og Bibel antyder.

Videre ser man at de åpne spørsmålene i utviklingslæren besvares av Bibelens skaper. Dette er slike spørsmål som:
Hvordan oppstod det første DNA?
Hvordan ble artene til?
Hvilke naturlover gjalt i universets første sekund?

Disse spørsmålene besvares, som vi vet, med konseptet "Gud" :smilegrin::smilegrin::smilegrin:
Ehh ... i motsetning til konseptet "tilfeldighet og naturlig utvalg" :no::no::no:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 18-3-2006 kl 22:36


Sitat:
Opprinnelig postet av TheCreationist
Kent Hovind (amerikansk kreasjonist) er ekspert på dinosaurer og kreasjon/evolusjon.


Ja, og Onkel Skrue er borgarmeister i London.




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheCreationist
Medlem
**




Innlegg: 36
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2006 kl 22:56


Var ikke beste sammenligning jeg har sett...



You don\'t need to fly if you want to heaven. :-P


But you need to do SOMETHING if you want there!! :-O

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheCreationist
Medlem
**




Innlegg: 36
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2006 kl 23:44


Har litt om at Bibelen er vitenskapelig...

Hva består verden/verdensrommet av? Det er ikke mange år siden forskere fant alt som verden inneholder: tid, energi, rom, masse og bevegelse.
Altså:
(1 Mos 1,1-2) "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet."
I begynneslen... - tid
...skapte... - energi
...himmelen... - rom
...jorden... masse
...Guds Ånd svevet... - bevegelse (Dette visste de ikke på den tiden)

Termodynamikkens lov nr. 1, sier at verken masse eller energi kan bli til, eller fjernes... (Dette er en lov innenfor vitenskapen)
Altså:
(1 Mos 2,1-2) "Slik ble himmelen og jorden fullført med hele sin hær. 2 Den sjuende dagen hadde Gud fullført hele sitt verk. Og Gud hvilte den sjuende dagen etter at han hadde gjort alt dette."
Det var fullført. Ingenting mer ble til. (Dette visste de ikke på den tiden)

Det er fjell under havoverflaten som ikke vises... Det er også store fjell som egentlig er enda større hvis vi tar vekk vannet. Det visste man ihvertfall IKKE for et par tusen år siden... MEN Bibelen sier det likevel:
(Jona 2,7) "7 Til fjellenes grunn fór jeg ned.
Jordens bommer lukket seg
etter meg for alltid.
Men, Herre min Gud, du førte meg
levende opp av graven."
Til fjellenes grunn for jeg ned... Hvis det VIRKELIG står dette, kan det ikke være annet enn sant... (Dette er da Jona ble svelget av en hval)

For ikke lenge siden har forskere funnet ut at vinden går i et syklus... Vel, selvsagt gjør den det. Det står jo i Bibelen!
(Fork 1,6) "6 Vinden blåser mot sør,
så dreier den mot nord;
stadig snur og skifter den
og tar fatt på samme rundgang igjen."
Her ser vi tydelig at det er snakk om et syklus. (Dette visste man ingenting om på den tiden)

Havet har forskjellige strømmer som for eksempel Golfstrømmen. Varmestrømmer og kuldestrømmer... Slike strømmer visste man ikke om i det hele tatt på den tiden! Men hvorfor visste de det ikke? Det sto i Bibelen!
(Sal 8,9) "9 fuglen i luften og fisken i sjøen,
alt som ferdes på havets stier."
"havets stier"

Vannet går i et syklus... (regner, renner i elv, uti havet, fordamper, skyer, regner igjen...)
Før i tiden visste man ikke at regnet kom fra havet. Trodde vel at regnet bare ble til eller at Gud skapte nytt regn. Hva sier Bibelen om det?
(Am 5,8) "8 Han som skapte Sjustjernen og Orion,
han som gjør stummende mørke til morgen
og dagen til svarte natt,
han som kaller på havets vann
og øser det ut over jorden
– Herren er hans navn."
(han som kaller på havets vann og øser det ut over jorden) Hvordan visste de det hvis Gud selv ikke hadde åpenbart det?

Du vet at verden er laget av atomer... Atomer er laget av elektroner, protoner, og nøytroner. Hvorfor ser vi omgivelsene rundt oss? Fordi elektronene er i bevegelse. Hva ville skjedd hvis elektronene sluttet å bevege seg? Da ville vi ikke sett noe som helst! Altså er alt egentlig usynlig, men vi ser det på grunn av bevegelse.
(Hebr 11,3) "3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige."
Vel.. Jeg slipper vel å si at på den tiden hadde de null peiling på mikrokosmos... Hvordan kunne de finne på å skrive noe så vitenskapelig, da?

Noen tror at det fungere slik:
Vitenskap: Du må bruke hodet og logikk...
Bibelen: Du må forlate hodet og logikk...

Min mening: Bibelen er vitenskapelig, og du trenger ikke forlate hodet for å tro på det.

Fant mer bibelsk vitenskap... Før trodde man at Jorden lå på en kjempe eller fire svære søyler ellere noe annet digert. Hvorfor trodde de det? De kunne bare lese litt grundigere hva som står:
(Job 26,7) "7 Han har bredt nordhimmelen ut over ødet,
hengt jorden opp over det tomme rom."
(Hengt Jorden opp over det tomme rom betyr at Jorden henger/ligger på ingenting.)

Vitenskap har nå nylig oppdaget at blodklumping hos et nyfødt barn når toppen på den åttende dagen, og etter de åtte dagene så senker den seg igjen. Dette er vitenskapelig fakta, of folk hadde ikke hatt peiling på det hvis det ikke åpenbares fra Gud, eller en *vitenskapsmann fra nåtiden (*noe som er "sannsynelig") De visste det likevel. Det gjentas gang på gang at babyer ble omskåret den åttende dagen. For eksempel:
1 Mos 17,12; 1 Mos 21,4; 3 Mos 12,3... Og dette fant de ut selv?

Er Jorden rund eller flat? Nå vet man at den er rund. Hadde du spurt dette for noen hundre år siden, ville folk svart: "Selvsagt er den flat". Bibelen sier noe annet:
(Jes 40,22) "22 Herren troner over jordens krets,
og de som bor der, er som gresshopper.
Han brer himmelen ut som et slør
og spenner den ut som et telt til å bo i."
"jordens krets" vil si "jordens runding" eller lignende. Noen skeptikere ville si at Bibelen mente en flat sirkel, men det står litt bedre forklart i grunnteksten. I tillegg var det Bibelen som inspirerte Cristopher Columbus til å seile rundt Jorden. Altså IKKE den daværende vitenskapen, for den mente at Jorden var flat. (Etter inspirasjonen begynte han selvsagt å studere før han seilte)

Gud sa til Job: (Job 38,35) "Kan du sende ut lyn så de farer av sted
og sier til deg: «Her er vi!»"
At lys sender stemmer ble gjort til latter hos vitenskapen inntil James Clerk Maxwell foreslo at elektriske bølger og lysbølger var to former av samme ting. Med elektriske bølger kan du kommunisere trådløst med en person som er på en helt annen del av kloden.

Skaffer flere vitenskapelige vers i Bibelen senere. Sjekk flere ganger, og finn ut om her er mer.

[Redigert den 19-3-2006 av TheCreationist]

[Redigert den 20-3-2006 av TheCreationist]




You don\'t need to fly if you want to heaven. :-P


But you need to do SOMETHING if you want there!! :-O

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 19-3-2006 kl 01:35


Sitat:
Opprinnelig postet av TheCreationist
Min mening: Bibelen er vitenskapelig, og du trenger ikke forlate hodet for å tro på det.


Takk og pris! ;)

:cool2:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheCreationist
Medlem
**




Innlegg: 36
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2006 kl 16:15


Tipper du vet hva jeg mener når jeg sier "forlate hodet"...



You don\'t need to fly if you want to heaven. :-P


But you need to do SOMETHING if you want there!! :-O

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Chub
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 13-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2006 kl 10:15


Sitat:

Termodynamikkens lov nr. 1, sier at verken masse eller energi kan bli til, eller fjernes... (Dette er en lov innenfor vitenskapen)
Altså:
(1 Mos 2,1-2) "Slik ble himmelen og jorden fullført med hele sin hær. 2 Den sjuende dagen hadde Gud fullført hele sitt verk. Og Gud hvilte den sjuende dagen etter at han hadde gjort alt dette."
Det var fullført. Ingenting mer ble til. (Dette visste de ikke på den tiden)


Man trenger litt velvilje for å være enig med deg, på dette. Jeg ser liten sammenheng mellom "Og Gud hvilte den sjuende dagen etter at han hadde gjort alt dette" og "Energi kan hverken oppstå eller forsvinne". Men om du leser termodynamikkens 1. lov der, så får du bare gjøre det da.


Sitat:

Det er fjell under havoverflaten som ikke vises... Det er også store fjell som egentlig er enda større hvis vi tar vekk vannet. Det visste man ihvertfall IKKE for et par tusen år siden... MEN Bibelen sier det likevel:
(Jona 2,7) "7 Til fjellenes grunn fór jeg ned.


Når man leser "Til fjellenes grunn fór jeg ned", tolker jeg det som man reiser til roten av fjellene, til der fjellene "begynner". Selv på denne tiden er det vel ikke usannsynlig at folk mente at fjellene "begynnte" under havet ett sted.


Sitat:

Havet har forskjellige strømmer som for eksempel Golfstrømmen. Varmestrømmer og kuldestrømmer... Slike strømmer visste man ikke om i det hele tatt på den tiden! Men hvorfor visste de det ikke? Det sto i Bibelen!
(Sal 8,9) "9 fuglen i luften og fisken i sjøen,
alt som ferdes på havets stier."
"havets stier"


Du har god fantasi, men i skjønnlitteraturen kan "havets sti" bety så mangt.


Sitat:

Vannet går i et syklus... (regner, renner i elv, uti havet, fordamper, skyer, regner igjen...)
Før i tiden visste man ikke at regnet kom fra havet. Trodde vel at regnet bare ble til eller at Gud skapte nytt regn. Hva sier Bibelen om det?
(Am 5,8) "8 Han som skapte Sjustjernen og Orion,
han som gjør stummende mørke til morgen
og dagen til svarte natt,
han som kaller på havets vann
og øser det ut over jorden


Nå aner jeg ikke hva de kunne av grunnleggende meteorologi på denne tiden, spørsmålet er vel heller, gjør du?! Er det usannsynlig at det skjønte at skyene var fordampet vann? Eller at de her strofene bare klinget godt?


Sitat:

(Hebr 11,3) "3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige."


Jojo, når jeg leser dette, minner "det usynlige" mest om Gud, men det er jo meg da.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen