Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kirke i forandring
gana
Storposter

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 21-9-2005 kl 12:08
Kirke i forandring

Moderne - ikke liberale
«Moderne prester» heter boken som i dag lanseres på Verbum forlag.

- Tittelen er viktig for meg. De er ikke liberale i teologisk forstand disse prestene. Men de er moderne, sier Paul Leer-Salvesen.

http://www.fedrelandsvennen.no/livssyn/article309275.ece

.

[Redigert den 21-9-2005 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 22-9-2005 kl 08:33

hm? etter å ha lest artikkelen så synes jeg det er nettopp liberale "i teologisk forstand" de er. Men at det sto slik til viste vi vel egentlig fra før, om man har stikket hode inn i en statskirke menighet et par ganger i løpet av de siste årene.

«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Lionheart
Seniorveteran

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 1-10-2005 kl 02:55

Moderne ja. Å hvor de klør de som går fortapt i ørene! Jada - de klør og de kiler. Om jeg skal driste meg til å si det - Herren refse dem og omvende dem så de kan bli frelste selv om det er mulig.

Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
k-mann
Veteran

Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 10-10-2005 kl 03:04

Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Moderne - ikke liberale
«Moderne prester» heter boken som i dag lanseres på Verbum forlag.

- Tittelen er viktig for meg. De er ikke liberale i teologisk forstand disse prestene. Men de er moderne, sier Paul Leer-Salvesen.

http://www.fedrelandsvennen.no/livssyn/article309275.ece

Det interessante er at det 19 prestar frå to bispedømme har sagt, liksom skal gjelde for alle. Ja, ja...

No vil eg legge til at ein av dei tinga dei "forkasta" -- evig fysisk pine -- aldri har vore noko kristen lære. Når Bibelen taler om evig pine (det står ingenting om fysikk), så handler det om å vere fråskild frå Gud.

Eg har -- som mange andre kristne -- problem med at Gud skulle aktivt pina folk, sjølv djevelen, i all æve. Difor foreslår eg at den "evige pinen" kan vera å verta overlate til seg sjølv og sin eigen vondskap. Her kan eg ta fram eit døme frå Ringenes Herre -- utan at det nødvendigvis skal gjelde som modell. Det er berre eit bilete. I Atten en Konge (3. bok i trilogien) talar Gandalv om kva som vil skje med Sauron viss ringen blir øydelagd:
Sitat:
Dersom den [ringen] blir ødelagt, vil han falle; og han vil falle så dypt at ingen kan forutse at han noen gang skal reise seg igjen. For da mister han storparten av den styrken som var ham medfødt fra begynnelsen av, og alt som er gjort eller påbegynt ved hjelp av den kraften, vil smuldre, og han blir lemlestet for alltid; det blir ikke annet igjen av ham enn en ond ånd, som gnager på seg selv i skyggene, og aldri siden kan vokse eller ta form. Og slik ville et av verdens store onder være borte.

Ringenes Herre, s. s. 836

Dette handler jo som sagt om Sauron, og ein skal nok ikkje ukritisk seie at Tolkien også meinte dette om menneska, hobbitane, orkane, etc.

mvh

«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
gana
Storposter

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 10-10-2005 kl 04:45

Sitat:

Opprinnelig postet av k-mann
No vil eg legge til at ein av dei tinga dei "forkasta" -- evig fysisk pine -- aldri har vore noko kristen lære. Når Bibelen taler om evig pine (det står ingenting om fysikk), så handler det om å vere fråskild frå Gud.

Virker som du har litt peiling på dette, k-mann. Selv føler jeg meg sant å si litt usikker. Kom bare til å tenke på at hvis det du sier i en annen tråd i dette forum om at en i kristendommen - i motsetning til gresk religion - ikke skiller mellom kropp og sjel, så må vel neste konsekvensen av det bli at den evige pine blir litt fysisk? Men for all del, dette er ikke et emne jeg har brukt veldig mye tankekraft rundt. Føler meg derfor som sagt litt usikker. Er mottakelig for rettleiing.

.

[Redigert den 10-10-2005 av gana]
k-mann
Veteran

Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 10-10-2005 kl 15:41

Sitat:
Opprinnelig postet av gana
Virker som du har litt peiling på dette, k-mann. Selv føler jeg meg sant å si litt usikker. Kom bare til å tenke på at hvis det du sier i en annen tråd i dette forum om at en i kristendommen - i motsetning til gresk religion - ikke skiller mellom kropp og sjel, så må vel neste konsekvensen av det bli at den evige pine blir litt fysisk? Men for all del, dette er ikke et emne jeg har brukt veldig mye tankekraft rundt. Føler meg derfor som sagt litt usikker. Er mottakelig for rettleiing.

Ja, pinen hadde vel vore fysisk viss det var snakk om aktiv straff frå Gud, men det er det ikkje. Pinen -- slik eg forstår det, og eg kan sjølvsagt ta feil -- er det å vere fråskild frå Gud, og hans venleik. Som Paulus seier det, i 2Tess 1:9: "Straffa deira skal vera ei evig fortaping borte frå Herrens åsyn og frå hans herlegdom og makt..."

Problemet mange har med å forstå dette, beror på at ein trur at himmelen, dødsriket, etc. er fysiske stader. Men det er det ikkje. Det er snakk om ein tilstand. På "den eine sida" har vi dei som -- gjennom Kristi [og Heilagandens] verk -- er knytt til Gud, foreina med Gud. På "den andre sida" har vi dei som ikkje er det, dei som vel å ikkje ta del i det guddommelege fellesskapet.

Slik kan pinen vere å det å vere fråskild frå Gud, overlate til seg sjølv [og sin eigen vondskap].

mvh

«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Lionheart
Seniorveteran

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 10-10-2005 kl 18:37

Personlig gir jeg rottehalen i hva jeg selv føler. Er det hva jeg føler eller ikke som avgjør om noe er sant eller usant?

Bibelen taler om en ildsjø hvor djevelen og hans engler, samt Dyret, den falske profeten, og alle som ikke hører Jesus til, kommer til å tilbringe evigheten. Om det er fysisk eller ei har ingenting med saken å gjøre. Det disse prestene ønsker å si at de forkaster er ikke den fysiske pinen, men hele ideen om fortapelsen, den andre åndelige død, eller helvete om du vil.

Prester i DNK forkaster ikke bare læresetninger. De forkaster kun de læresetningene som ikke er politisk korrekte, og siden en så stor del av Guds ord er - etter dagens standard - politisk ukorrekt, sitter de igjen med det de legger vekt på: "Nestekjærlighet", som aldeles ikke er noen kjærlighet, men bare å stikke hodet i sanden og oppfordre andre om å gjøre det samme.

I Job står det: "Vokt deg, så du ikke heller vil gjøre ondt enn å lide." Dette var noe Gud talte rett inn i mitt liv for noen år siden, og det er noe Han har minnet meg om gang på gang, og det er nøyaktig hva jeg blir minnet om når jeg begynner å tenke at jeg nesten ikke vil tro på helvete fordi det er vondt for meg å anerkjenne dets eksistens og formål, spesielt fordi en så stor del av mine nærmeste er av dem som ikke hører Jesus til, enda i alle fall. Min trøst er at Gud ønsker at alle skal bli frelst og jeg har det løftet at Han hører mine bønner for dem. Nøden jeg bærer på, og smerten den innebærer, betyr ikke at jeg bare kan si "nei" til å tro på en evig pine. Men det gjør at jeg ber oftere for dem og vil være mer frimodig i å forkynne evangeliet, og kanskje blir også Guds kjærlighet mer synlig i meg om de ser at jeg har det vondt fordi de ikke følger Ham som er Livet.

[Redigert den 11/10/2005 av Lionheart]

Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Siggen
Seniormedlem

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 10-10-2005 kl 21:07

Personlig gir jeg rottehalen i hva jeg selv føler.":smilegrin:

Jeg må jo le litt også da Lionheart! Men ...

Thats it! Du får sagt det! - Uredd, rett på sak svarer Du, som Jesus.Samtidig; - en skikkelig NØD for dine ufrelste kjære!
Stå på i bønn kjære vennine i Kristus!
Beundrer Din kjempefine, SANNE:smilegrin: kommentarer!

vennlig
sigg

Gå til topp