Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Sannhetens Ånd
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-8-2005 kl 14:06
Sannhetens Ånd


Hvis vi ser litt nærmere på disse versene:

Joh., 16:12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.

så er Sannhetens Ånd en som kan veilede, tale, høre, kunngjøre, forherlige og forkynne. For å kunne utføre alle disse verbene må Sannhetens Ånd ha en menneskelig kropp. Hvem er han egentlig?


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-8-2005 kl 14:17
Ånden som gir liv, Sannhetens Ånd, Den Hellige Ånd


Denne Ånd er Jesus Kristus i åndsform, dvs. den Hellige Ånd, jfr:

Galaterbrevet 4,6
"Fordi dere er barn, har Gud gitt sin Sønns Ånd i våre hjerter"

1.Korinterbrev 15,45
"Det første menneske, Adam, ble en levende sjel. Den siste Adam ble en ånd som gir liv."




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-8-2005 kl 14:30


Lance,

vi har et lite problem her: Sønnens ånd eller den hellige ånd måtte være kommet allerede da dette ble sagt:

Matt., 28:19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-8-2005 kl 14:39


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Lance,

vi har et lite problem her: Sønnens ånd eller den hellige ånd måtte være kommet allerede da dette ble sagt:

Matt., 28:19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn


Taurus


;) Og hva er Faderens, Sønnens og den Hellige Ånds navn? Hvilket navn er det?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-8-2005 kl 14:44


Lance,

Faderens, Sønnens og den Hellige Ånds navn er YHVH's navn eller JEG ER's navn.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-8-2005 kl 15:10


Den første som utførte Jesu befaling om dåpen var Peter.

Hvilket navn døpte han i?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-8-2005 kl 16:23


Lance,

Du referer antageligvis til dette verset:

Ap.gj., 2:38 Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene, og dere skal få Den Hellige Ånds gave.

Peter døpte i Jesu Kristi navn. Men dette navnet var ikke Jesu eget navn, Jesus, men Herrens navn eller YHVH's navn. Her gjør Jesus et klart skille mellom å komme i Herrens navn eller en persons eget navn:

Joh., 5:43 Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham.


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-8-2005 kl 08:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Lance,

Du referer antageligvis til dette verset:

Ap.gj., 2:38 Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene, og dere skal få Den Hellige Ånds gave.

Peter døpte i Jesu Kristi navn. Men dette navnet var ikke Jesu eget navn, Jesus, men Herrens navn eller YHVH's navn. Her gjør Jesus et klart skille mellom å komme i Herrens navn eller en persons eget navn:

Joh., 5:43 Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham.


Taurus


Ja, du gjør en interessant observasjon, Taurus, siden Jesus betyr "Jehova frelser", så er Jesus egentlig Faderens navn (i en ny form).

Men, dersom Peter døpte riktig, er ikke også Sønnens og den Hellige Ånds navn Jesus Kristus?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-8-2005 kl 08:51


[Redigert den 16-8-2005 av Lance]



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-8-2005 kl 12:54


Lance,

å komme i et navn betydde nødvendigvis ikke å ha dette navnet selv som person, men å komme på vegne av den som hadde navnet.

Sitat:
Ja, du gjør en interessant observasjon, Taurus, siden Jesus betyr "Jehova frelser", så er Jesus egentlig Faderens navn (i en ny form).

Men, dersom Peter døpte riktig, er ikke også Sønnens og den Hellige Ånds navn Jesus Kristus?


Vi finner ikke noe sted i NT at Faderens navn har skiftet fra YHVH-navnet til Jesus Kristus. Så når Faderen som ikke har skiftet navn kobles med Sønnen og DHÅ, så må referansenavnet for alle tre fortsatt være YHVH-navnet.

Dette poengteres av Jesus ved at han ikke fokuserte på sitt eget navn, men retter oppmerksomheten mot Faderens navn her:

Joh., 5:43 Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham.

Og ettersom Faderens navn ikke hadde skiftet til Jesus, så må vi oppfatte det slik at Jesus kom på vegne av Faderen. Det å komme i sitt eget navn betydde da å komme på vegne av seg selv.


Taurus

[Redigert den 16-8-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-8-2005 kl 14:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
...når Faderen som ikke har skiftet navn kobles med Sønnen og DHÅ, så må referansenavnet for alle tre fortsatt være YHVH-navnet.


Faderens, Sønnens og den Hellige Ånds navn er det navnet som skal brukes i dåpen ifølge Jesus.

Peter bruker navnet Jesus Kristus.

Med andre ord forstår Peter det slik at Faderens navn er Jesus Kristus. Sønnens navn er Jesus Kristus (Faderen var i Ham) og den Hellige Ånds navn er Jesus Kristus (Han ble til en livgivende ånd i våre hjerter)

Dette viser at Gud er én person og at Hans navn er Jesus Kristus. Jehovas syv navn er i Jesus Kristus:

The Seven Compound Names of Jehovah

Jehovah jireh (Gen 22:14) “The Lord will provide a sacrifice”

Jehovah rapha (Exodus 15:26) “The Lord our Healer”

Jehovah nissi (Exdos 17:15) “The Lord our Banner”

Jehovah shalom (Judges 6:24) “The Lord our Peace”

Jehovah raah (Psalms 23:1) “The Lord our Shepherd”

Jehovah tsidkenu (Jeremiah 23:6) “The Lord our Righteousness”

Jehovah shammah (Ezekiel 48:35) “The Lord is Present”



GOD = Elohim = The Almighty God

LORD God = Jehovah Elohim = The Self-existent one who reveals Himself.

The Redemptive Name of God

Lord GOD = Adonai Jehovah = Master-Owner who is Self existent

JEHOVAH = The eternal Self existent One in his Fullness




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-8-2005 kl 15:47


Lance,

Sitat:
Peter bruker navnet Jesus Kristus.

Med andre ord forstår Peter det slik at Faderens navn er Jesus Kristus. Sønnens navn er Jesus Kristus (Faderen var i Ham) og den Hellige Ånds navn er Jesus Kristus (Han ble til en livgivende ånd i våre hjerter)

Dette viser at Gud er én person og at Hans navn er Jesus Kristus. Jehovas syv navn er i Jesus Kristus:


her må jeg innrømme at jeg ikke er med på logikken din. Hvis det skulle være tilfellet at Faderens, Sønnens og DHÅ's navn er Jesus Kristus, så kan vi prøve noe som kalles for substitusjon. Da kan du erstatte ordene Far, Faderen, og Sønnen i følgende vers med Jesus Kristus:

Matt., 11:25 På den tid tok Jesus til orde og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for kloke og forstandige, men åpenbart det for enfoldige. 26 Ja, Far, for dette var din gode vilje. 27 Alt har min Far overgitt til meg. Ingen kjenner Sønnen uten Faderen; heller ikke kjenner noen Faderen uten Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare det for.


og du ser at det blir fullstendig galt å bruke din logikk.


Taurus

[Redigert den 12-12-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-8-2005 kl 16:31


Hva med denne?:

1. Gud består av tre personer : Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd
2. Jesus Kristus er Guds Sønn
3. Siden Sønnen er en del av Gud, kan vi konkludere med at:
4. Jesus Kristus er sin egen sønn

Det er mye rart vi kan få til begge veier med logikk.

Din konklusjon blir altså (på grunnlag av logikk) at Peter tok skammelig feil, og alle de andre i NT da de døpte? ;)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen