Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Fagartikkel om demonteologi i forskjellige grupper.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 11:30
Fagartikkel om demonteologi i forskjellige grupper.


I siste nummer av "Samtiden - TIDSSKRIFT FOR POLITIKK, LITTERATUR OG SAMFUNNSSPØRSMÅL" deler Geir Lie en fagartikkel om forskjellige teolgier rundt demonspørsmålet. Han deler også endel rundt sin egen erfaring.

Les artikkelen her:

Karismatikkens demoner

Artikkelense hovedvekt er på forkynnerne Don Basham og Derek Prince som jeg selv i svert liten grad kjenner til. Det synes at disse går lengre enn de aller fleste. Her kan selv kristne ha demoner. Trosbevegelsen omhandles kun kort og indirekte, som en gruppe som delvis har tatt opp ting fra disse to. Det nevnes også en konferanse i storsalen i Oslo i 2004 (Normisjon,) luthersk grupering) hvor sitatene fra forkynnelsen gjør meg usikker. Av de gruppene som i Norge har tatt til seg mest av denne teologien nevnes "Guds Lams kirke" i oslo, nåværende Oslo Gospel Center.

Jeg vil sitere avsluttningen fra artikkelen:

"Det er i ettertid interessant å merke seg at tilsvarende fysiologiske reaksjoner er påvisbare i helt andre sammenhenger enn karismatiske åndsutfrielsesmiljøer. Uttrykket «rebirthing» henspeiler i New Age-sammenheng både på en hyperventilerende pusteteknikk og på «fødsel». Her vil man for øvrig gjenoppleve sin egen fødsel for på den måten å bli befridd fra de konkrete traumer ens biologiske fødsel angivelig har påført en. Både den primalskrik-lignende teknikken og de fysiologiske reaksjonene den avstedkommer, er svært like i New Age- og karismatikermiljøer – dette til tross for at man tolker så forskjellig hva som egentlig skjer i forlengelse av reaksjonene.

At spørsmålet om hva som egentlig skjer vel snarere er en sak for psykiatrien å utforske, det er en annen sak."

Se forøvrig også http://www.freethelamb.com - nettsted drevet av tidligere medlemmer i Guds Lam kirke,
og REFLEKS-Publishing - Geir Lies forlag og fagmessig tidskrift om karismatikk.

[Redigert den 7-3-2005 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2005 kl 12:13


Her kan du lese om konferansen på Storsalen:

http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041108/ARTIKLE...

Jeg brukte en powerpoint-fremvisning i forbindelse med dette der jeg hadde endel utklipp rundt dette, og en kjempebra uttalelse fra en baptistpastor.

Jeg kan sikkert finne det, og maile det over, men det tar stor plass, så det er i tilfellet bare hvis noen er veldig spessielt interiserte...



Dereck Prince er en Bibelærer som har vært veldig kjent i Norge, og da spessielt Oase-miljøet etter hva jeg har skjønt.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen