Apologetisk Forum

Enevald Flåten, Jan Hanevold og Einar Gelius om flomkatastrofen.

Kristnerd - 3-1-2005 kl 14:49

På vg.no i dag kan man lese utalelser fra tre kjente norske kristenledere angående flomkatastrofen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102068

Uavhengig av denne artikkelen har jeg ikke sansen for noen av disse lederne. Gelius er liberalteologien selv, Flåten og Hanevold står det nok om ellers i forumet her. Men ser man på kun denne saken, og slik den er gjengitt i vg, er det Flåten jeg er mest enig med. Heller ikke Hanevolds utalelser i dette tilfellet er så grusomt ille, f.eks. "Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning kristendommen" ser jeg ikke noe galt i.

når Flåten svarer tilbake på dette: "- For meg blir det å dra ned gudsbildet. Jeg tror på en rettferdig Gud, en god Gud som ikke tillater slike ting. " så er jeg ikke lengre enig med ham.

Gelius sin komentar vitner om en nesten total mangel på Bibelkunnskap, eller annerkjennelse av Bibelens troverdighet. Men det viste vi vell fra før at han stod for.

[Edited on 3-1-2005 by Kristnerd]

Hanevold i hardt vær.

Larss - 3-1-2005 kl 14:50

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102068


Men akkurat i at man kan si at Gud tillot katastrofen å skje (selv om det er et dårlig ordvalg) er jeg forsåvidt enig i på den måten at Gud KUNNE ha stoppet denne katastrofen.

"for meg er gitt ALL MAKT i himmel, og på jord..."



Eller hva mener dere?

Flodbølgen og Jesu gjenkomst

Gunnar - 8-1-2005 kl 09:21

Pastorene Aril Edvardsen, Enevald Flåten og Jan Hanvold har uttalt seg om flodbølgen i Asia. De to første mener den er et klart endetidstegn. Sistnevnte mente Gud brukte den som straffedom, uttalelser han senere har trukket tilbake.

Les hele artikkelen HER. (Fra Utsyn.no)

[Edited on 8-1-2005 by Gunnar]

"who is in charge here?"

Praxis - 8-1-2005 kl 16:57

Sitat:


.. Pastorene Aril Edvardsen, Enevald Flåten og
Jan Hanvold har uttalt seg om flodbølgen


.. kan man lese utalelser fra tre kjente norske kristenledere
angående flomkatastrofen

. . . .

... uavhengig av denne artikkelen har jeg ikke sansen for noen
av disse lederne.
G* er liberalteologien selv, F* og H* står det nok om
ellers i forumet her.



ja vel nei! (tiltredes...)

Frilagt fra nyhetspushernes siste vinklinger på
rykende ferske kattafantastrofer,

kunne vi kanskje aktualisere spørsmålet om

hva en 'kristen-leder' er for noe,

.. hva tror det troende folk om det?


.. for det skader vel ikke om vi får inn litt større
linjer iblant, ikke bare sitter og refererer og
importerer tabloid synsing og 'personkult' -


Det er ikke utenkelig at jeg kommer tilbake til noen
perspektivlinjer på emnet ..

men her skulle være plass for frie vitnesbyrd.


Sitat:


profetene profeterer løgn,
og prestene styrer efter deres råd,

og mitt folk vil gjerne ha det således.
Men hvad vil I gjøre når enden på dette kommer?

Jeremia 5



Starter dramaet med folkets forventninger til
sitt i ønskelig grad 'uutgrunnelig mysterifiserte'
lederskap, som så barmhjertig umyndiggjør oss?

Tross alt dette tror jeg nemlig det er mulig
å være konstruktiv i dette spørsmålet.

Men da må vi begynne med noe fryktelig uvant,

nemlig å ta litt ansvar selv...


.. eller hvordan vil dere gå fram ?


.

Gunnar - 9-1-2005 kl 07:52

Hei Praxis.

Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke forstår alt i innlegget ditt ovenfor. Det er jo mulig at hjernecellene mine har tatt litt ferie, men jeg opplever at jeg denne gang har litt vanskelig for å gripe poengene dine.

Har funnet ut at det kan være lurt å forstå hva folk faktisk spør om, før man prøver å svare ;)

Jeg ber deg derfor pent om å gå en liten ekstra runde med meg, for å hjelpe oss (meg) til å forstå hva det er du har på hjertet.
Sitat:

kunne vi kanskje aktualisere spørsmålet om

hva en 'kristen-leder' er for noe,

.. hva tror det troende folk om det?


.. for det skader vel ikke om vi får inn litt større
linjer iblant, ikke bare sitter og refererer og
importerer tabloid synsing og 'personkult' -

Du ønsker å få oss til å tenke over hvem, eller hva slags folk, vi definerer som kristne ledere, og litt bredere: Hva slags kriterier mener vi skal ligge til grunn for at vi skal kunne kalle noen for en "kristen-leder"?

Er dette rett forstått?
Sitat:
men her skulle være plass for frie vitnesbyrd.
Her må jeg si at jeg ramlet av lasset littegrann, men det har kanskje sammenheng med at jeg tenker ganske så tradisjonelt når det gjelder bruk av ordet vitnesbyrd. Jeg greier i hvertfall ikke å forstå hva slags vitnesbyrd du spør etter, i forbindelse med temaet "kristen-ledere...."
Sitat:
Starter dramaet med folkets forventninger til
sitt i ønskelig grad 'uutgrunnelig mysterifiserte'
lederskap, som så barmhjertig umyndiggjør oss?

Jeg føler meg litt dum, men jeg greier ikke å fatte hva det er du sier i setningene ovenfor. Joda, jeg forstår selvfølgelig ordene, men det er meningen bak dem jeg har litt vanskelig å forstå.

Hvilket drama tenker du på? Det som Jeremia 5 beskriver, eller noe annet? Hvilket lederskap sikter du til? Det (skåkalte) kristne lederskapet?
Sitat:
Tross alt dette tror jeg nemlig det er mulig
å være konstruktiv i dette spørsmålet.
Sikkert, når jeg bare greier å fatte spørsmålet ditt :)
Sitat:
Men da må vi begynne med noe fryktelig uvant,

nemlig å ta litt ansvar selv...
Jeg regner med å forstå hva du legger i dette, når jeg forstår premissene i spørsmålet ditt ovenfor.
Sitat:
.. eller hvordan vil dere gå fram ?
Vel. Jeg håper å kunne svare litt på dette også, etter at du er ferdig med mate meg med teskje. ;)


Gunnar :o


[Edited on 9-1-2005 by Gunnar]

"Det er svar underveis....."

Praxis - 10-1-2005 kl 14:20

Det er nok mer som kan fortjene utførligere svar her ...

men kan dere ikke begynne med å oppnevne tre
'fremtredende kristenledere'

(nålevende, aktive)

som dere kan si av hjertet amen til?


"En mann etter Guds hjerte" ..

i all enkelhet?




Ser dere noe problem i at den religiøse sektor
blir ledet og bemannet presis etter samme modell
som 'politikken' i største almenhet ellers?


Oppfordringen går til alle deltagere som ønsker
å 'vitne' i saken..

kanskje dog først og fremst til alle dere som
ellers kan godta den skeptiske linja til
'misbruk av karismatiske fenomener', som ellers
er bra ordlagt rundtomkring på forumet.



"den veke si: Jeg er en helt!" ;)

Gunnar - 10-1-2005 kl 14:33

Sitat:
Originally posted by Praxis
Det er nok mer som kan fortjene utførligere svar her ...

men kan dere ikke begynne med å oppnevne tre
'fremtredende kristenledere'

(nålevende, aktive)

som dere kan si av hjertet amen til?


"En mann etter Guds hjerte" ..

i all enkelhet?

Det er jo lett!
Det er hmm... ja...eh... hmmm....
Emmanuel Minos (tror jeg)...
og.. hmmm... må de være Norske? ;)

*klø seg i hodet*

Men uansett da Praxis.. er litt urettferdig å bare skulle ta fram fremtredende kristen-ledere da. Norge er jo et lite land. På det lokale plan så vet jeg at det finnes gode hyrder og forkynnere rundt omkring, selv om de kanskje ikke er så kjent for almenheten..

Gunnar.

Kristnerd - 10-1-2005 kl 14:34

Du mente altså det var feil av meg å kalle disse tre for kristen ledere, da jeg selv ikke mener de er står for sunn kristen forkynnelse? Derimot er de ledere, for hver sin menighet, kristen i navnet, med hver sin variant av vranglære og usunn vektlegging.

Det du spør om blir vanskelig, da jeg ikke tror noen predikant, forkynner eller prest er uten lyte og mangler på ett område. Av den enkle årsak at enhver er menneske, med et motstridelig kjød, underveis i helligjørelsen.

Men, jeg kan nevne to stykker jeg også har nevnt før. Personer jeg har lest og blitt oppbygget, trøstet og modnet av.
Den første er avdøde Carl. Fr. Wisløff. - Den neste er nåværende bysekretær i Oslo, NLM. Tidligere bibelskolelærer i Grimstad (Normisjon,) forfatter, forkynner og tidligere bysekretær i Trondheim. (Så har dere merittlisten om dere vil søke og finne ut mere om ham.) Gunnar Elstad.
Siden du ba om nålevende, kan jeg også nevne min tidligere Bibelskolelærer, Johnny Vågen. En av hans bøker "frelsen ble forberedet" (Undertittel "i det gamle testamente";) er forøvrig nevnt av Bror, som en bok han brukte til å begrunne sitt angrep (om man det kan kalles det) på syvendags adventismens forståelse av syndebukkene som forbilde. (Annen tråd her i forumet.)

I lesning av eldre kirkehistore er det kanskje spesielt John Wesly jeg har blitt interesert i å lese mere om/av. Men dette er langt framme i min prioriterte liste ;) og jeg kjenner allerede til punkter i hans forkynnelse jeg nok aldri blir enig i.

gana - 10-1-2005 kl 14:45

"Derfor må ingen rose seg av å være tilhenger av noe menneske. For alt hører dere til, enten det er Paulus, Apollos eller Kefas, verden, liv eller død, det som nå er eller det som kommer – alt er deres. Men dere hører Kristus til, og Kristus hører Gud til."

Kristnerd - 10-1-2005 kl 22:56

10 poeng til Gana der :D (skulle jeg muligens hatt minus poeng nå ? )

gana - 10-1-2005 kl 23:15

tja..vet ikke riktig.. :)
Det er i alle fall noe frigjørende ved å kunne frigjøre seg litt fra autoritetene. Men ikke misforstå, vi trenger alle å ha respekt for de som er kommet lenger enn oss. Bare vi ikke overdriver. Selv den beste kan lede feil. Kristus var den vi skulle følge. Stå på Kristnerd! Lykke til :)

fra botsbenk til gåstol

Praxis - 11-1-2005 kl 18:29

respekt for medmennesker ja, 'by all means', enten de
gir inntrykk av å være 'kommet lenger enn oss'
eller virker litt trege til å forlate startstreken..

vi prøver så godt vi kan.


men skal en benytte 'ledere' så måtte de vel kunne lede,

ikke bare tjene som helgenbilder å ofre røkelse til -

mens vi takknemlig "tenker over" (?) hvordan disse
helters "kapitalinnskudd av fortjenstlige gjerninger"
helt sikkert kommer oss til gode?
(altså, hvor stor avstand står vi egentlig på, til
disse som er overtroiske nok til - på en mer synlig
manifestert måte - å ofre sin røkelse til bilder?)


- her kommer det sentrale:

eh ja, hvordan sjekker vi at de vi gjerne vil kunne
'støtte' oss på, faktisk _er_ kommet lengre enn oss -

- og da lengre _i riktig retning_ ?

Det er jo lettere med de som er mindre erfarne
enn oss, i det minste å se om de går i ca. riktig
retning - eller er ute for noe betenkelig avvik.


Pers. vitnesbyrd: Jeg tenker med grru tilbake på
ca. tre 'helter' jeg i min spedere uerfarne vandring
følte for å sette høyt og 'stole på i det vanskelige'.

Det er nok nettopp i det vanskelige, at vi må akte oss
for å 'stole' . . .

på brekkelige møbler, som 'lærestoler'


så hvorfor uthevet jeg verbet 'støtte' seg på ?


Klart det er en utfordring å skulle lære å gå selv.

Jeg tenkte å prøve å motivere interesse for den
oppgaven, i det minste.
Det ser ut til at ikke alle tror det er pensum ... ?


'videregående' indeed --
den frustrasjonen over problemet 'profilerte kristenledere'
som innledet tankegangen,
gikk vel ut på at de hadde diskvalifisert seg hylende nok
i det temmelig grunnleggende elementære..

så ett problem er hva media føler for å dytte fram i
offentlig lys..
og straks det neste, hva lar folket dytte i seg og
tar imot av flaskeforing..

men det er ikke før vi har tatt fatt på å 'gå selv'
at vi ser nøkternt hva for by det var vi forlot ..


"For skjønt I efter tiden burde være lærere,
trenger I atter til at en lærer eder ... de første grunner
i Guds ord, og I er blitt sådanne som trenger til melk,
ikke fast føde."
(se Hebr 5:12 .. 6:3)


.

gana - 11-1-2005 kl 19:54

Sitat:
Originally posted by Praxis

- her kommer det sentrale:

eh ja, hvordan sjekker vi at de vi gjerne vil kunne
'støtte' oss på, faktisk _er_ kommet lengre enn oss -

- og da lengre _i riktig retning_ ?

"Jødene der var mer høysinnet enn de i Tessalonika, og de tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om det stemte."
Apg. 17, 11

Kanskje det kunne være noe av veien for oss også :)

Ringen er sluttet...

Gunnar - 11-1-2005 kl 20:37

Nettopp dette med at mange kristne blir fortalt (direkte eller indirekte) at "man ikke skal tenke selv, lese (bibelen) selv, eller sjekke ut ting selv" var en av hovedgrunnene til at vi startet dette verkstedet. (noen som har hørt det før? ;) )

Ikke at jeg selv ikke har en lang vei å gå når det gjelder regelmessig bibel lesing og egne studier, men det skremmer meg at så mange kristne i dag bare tar til takke med ferdigtygd mat, og det av det slaget som fører til forgiftning.

I hvert fall i mange av de kristne kretser jeg har vanket i, så aner jeg ofte en overdereven age og respekt for såkalte "store ledere" (både innelandske og utenlandske), som fører til at bare tanken på å etterprøve dem blir ansett som noe syndig og skammelig. (Helt motsatt av de i Berøa).

Det er en stygg trend i dag at mange oppriktige kristne, er avhengig av "flaks" for å berge sin sjel inn i himmelen. Sitter de under en god og trygg prekestol så blir de ikke ført vill, men sitter de under en falsk og forførende prekestol så blir de villig og ukritisk med på ferden.

Nettopp dette er det de falske apostler, profeter og andre "mirakelmenn" har greid å lure inn under all sin (falske) teologi, nemlig en usunn,misforstått og ubiblesk respekt for autoriteter. (Man skal ha respekt, men ikke lyde noen blindt bare fordi de er en autoritet, har en stor tjeneste, eller blir "brukt mektig" i Guds rike)

Pavedømmet er på hemmelig vis innført blant store deler av den tradisjonelle kristenhet, bare at istedet for èn stor pave så har vi nå fått mange små...

Gunnar.



[Edited on 11-1-2005 by Gunnar]

gana - 11-1-2005 kl 21:07

Sitat:
Originally posted by Gunnar
Pavedømmet er på hemmelig vis innført blant store deler av den tradisjonelle kristenhet, bare at istedet for èn stor pave så har vi nå fått mange små...


Amen!

Kristnerd - 16-1-2005 kl 01:51

Gelius fornekter seg ikke. Men Gud derimot fornekter han uten å mokke.

Og han får rettmessig kritikk for det.

Kan noen forklare meg hvorfor Gelius er prest?

Gelius - rett mann på vrang plass?

Praxis - 16-1-2005 kl 18:06

... eller "omvendt" ... ?

Sitat:

"Gelius fornekter seg ikke.
Men Gud derimot fornekter han uten å mokke.
. . .
Kan noen forklare meg hvorfor Gelius er prest?"


vel Kristnerd ..

det er en helt passende problemstilling, det der!


-jeg skulle nesten til å skrive
'velkommen i klubben for (bibelsk) kirke-kritikk'.

- men emnet er nesten for alvorlig til å gjøre
småfjoll av....


og spørsmålet er alvorlig nok,
hva tror vi at en 'prest' er -

hvis vi faktisk tror på det allmenne prestedømme,

så det ikke bare er 'noe vi tror vi tror' (!!)


hva tror legfolket i statens kirkeverk
at en prest er,

hvor har de fått det fra?

Det er ikke minst slike spørsmål jeg har forsøkt
å åpne i 'juleevangeliet according to Praxis' ....

Sitat:


Norsk kristenhet 'har' det allmenne prestedømme -
i vedtekter og papyrus, og en sjelden gang i en
høytidelig tale.

Når så noen det praktisert sist?


Ikke så lett å komme til med, heller, når helheten
fra arkitektur til klær, titler og begreper, samt
koreografi og forskrifter for korrekt oppførelse
av Liturgien, taler et gjennomført, rystende annerledes
språk om hva en 'prest' er for noe.

Vi har en situasjon av 'Umyndig legfolk', som knapt
med ære kan hete 'gammeltestamentlig' i begreper.



(flott at noen forsyner meg med anledninger
til å gjøre reklame for 'traktaten' min ...)

Gelius opptrer egentlig med full rett som 'prest'
i det systemet han er innviet til å betjene,
ifølge institusjonens egne grunnleggende dokumenter.
Kikk f.eks på Confessio Augustana 8

hvor 'de' fordømmer oss som er skeptiske til å
være "betjent" gjennom "ondes" tjeneste
(tjenesten er nemlig liturgi-riktig, så alt i orden!)

Hele den debatten blir litt mye å ta her.


Kan dere ikke heller ta det inn under emnet 'Nyheter'
når det finnes verifisert melding om noe sunt og rett
i et statsadministrert kultverk?

- og jeg har altså ikke meldt meg _inn_ i noen sånn
klubb som antydet.
Derimot har jeg vært lydig mot klar tale i skrift
og vitnesbyrd, og meldt meg ut

av det apparatverk de siste 'forkynnere' som var tro
mot sin 'gamle ordning' uttrykkelig kalte 'Babylon'
idet de lydig forlot "kirkens skip"

. . .

de gjorde det, og sa det,
men jeg mistenker at de beholdt prestedraktene
sine og 'troen' på sin 'Liturgiske verdighet'
over i livbåtene ...

så blir det noe mere åndelig liv i livbåtene, tro?

Ikke dumt å kjenne til problemstillingen.

Statens rasende hovmodige vilje til å herske og
godkjenne / fordømme religiøse virksomheter
slutter ikke, som vi har sett, med statens
lovfestet privilegerte, åpenlyst politikk-styrte
sektsamfunn, nei da..
Stol på at 'keiseren' vil være alt i alle!

Jeg takker den evige, og tålmodige Gud for
min nåderike ... 'de-programmering'? nei, la
oss si 'de-konfirmering', - 'de-kontaminering'?
gjennom Bibelens lys!

Guds Sønn gjør oss Virkelig fri.

.

[Edited on 24-1-2005 by Praxis]

Kom til Ham, den levende sten

Praxis - 17-1-2005 kl 13:40

Håper at det tross alt ikke lød som vervekampanje, til
fordel for ugjennomtenkt utmelding som 'saken selv'.
Alltid risikabelt å snakke om seg selv, som subjekt i
eksempler og argumenter.
Selv om det å 'vitne' vil dreie seg om noe sånt.
.. jeg har ikke akkurat fortjeneste av at noen skulle
prøve å ligne meg, uten da å forstå hva de gjør..


Men tenk over hva som er innholdet i ordet 'med-lem' -
å være et lem på et legeme.
Lyder kjent for en som leser Nytestamentet..

Så sjekk med 1 Kor 6:15..20


I GT som i NT representerer jo 'hor' også et talende
bilde i det åndelige, 'falsk gudstjeneste' males som
hor på åndelig plan, å holde seg til uren kult,
fremmede guder.
Så det er ikke noen liten sak hva jeg vil gjøre
Kristi legemsdel til 'med(virkende) lem' i.


- man har ymtet litt om 'Verdens-kirkerådet',

statens forvaltning av denslags har sørget for at
abonnentene, mee-nigheten er kollektivt innmeldt i
dette blandreligiøse horehuset WCC eller KV -

den enkelte må jo 'føle som han vil' men hvis den
forsamlingen der ikke er selve horehuset, så vet
jeg knapt hvor du skulle få tilbudet 'bedre'.

Tydelig i alle fall at det må være endel som presten
ikke har følt for å gi sine betrodde ulldyr nærmere
redegjørelse for.


Ellers er det mange interessante argumenter knyttet til
etaten 'kirkens' forståelse av seg selv.
Til overordnede felles trekk i det bildet, er at det
ligner alvorlig lite på hvordan Jesu lille flokk av
utsendte og bemyndigede små 'leg'-venner, hadde grunn til
å oppfatte seg.

Se, jeg sender dere som får midt iblant ulver
Mat 10:16


Om læresituasjonen i kirkeverket, og hva slags
stilling den kan ha mulighet til å ha - gitt noe som
i det hele tatt ligner på verkets faktiske regelverk
og forvaltningsramme - om dette kan det gjøres nok så
tankevekkende observasjoner og tankelinjer.

Men det helt avgjørende er vel om Guds folk i det hele tatt
plikter å 'reparere Babel' - eller om direktivet,
og oppdraget, gikk ut på noe helt annet.

Sitat:


I de dager og på den tid, sier Herren, skal Israels barn komme,
de og Judas barn sammen; de skal gå og gråte,
og Herren sin Gud skal de søke.
Efter Sion skal de spørre, hit er deres åsyn vendt:
Kom og gi dere til Herren ved en evig pakt, som ikke glemmes!

Fortapte får var mitt folk, deres hyrder hadde ført dem vill . . .

Eders mor
blir storlig til skamme, hun som fødte eder, blues;
se, hun blir . . . en ørken, et tørt land og en øde mark.

(Jer 50)

Vi har forsøkt å lege Babel, men hun lot seg ikke lege.
Forlat henne, så vi kan gå hver til sitt land!

For dommen over henne når til himmelen og hever seg til skyene.

(Jer 51)

Vet dere ikke at deres legemer er Kristi lemmer?
skal jeg da ta Kristi lemmer og gjøre dem til en skjøges lemmer?
Langt derifra!
Eller vet dere ikke at den som holder seg til skjøgen, er ett
legeme med henne? . . . ett kjød.
Men den som holder sig til Herren, er En ånd med ham.
(1 Kor 6)

Gå ut fra henne, mitt folk,
for at dere ikke skal ha del i hennes synder, og for at
dere ikke skal få del i hennes plager!

For hennes synder når like til himmelen

(Åp 18)

Kom til ham, den levende sten, som vel blev forkastet av mennesker,
men er utvalgt og kostelig for Gud,
og bli også dere opbygget som levende stener til et åndelig hus,
et hellig presteskap
til å frembære åndelige offer,
som tekkes Gud ved Jesus Kristus.


(1 Peter 2)



WCC Sheds Its Skin
Yri advarer
"Begeret fullt"
Protesterer

.

Stilling ledig?

Praxis - 18-1-2005 kl 22:15

Sitat:


(tidl. sitert fra Dagen:) "Forbausende og naivt -
Tidligere generalsekretær i Indremisjonsselskapet og Normisjon,
Anfinn Skaaheim, synes det er forbausende og naivt av en prest
å bruke katastrofen i Asia til å konkludere med at Gud har
trukket seg tilbake og 'glimrer med sitt fravær'."



Fikk 'naiviteten' medhold hos Englands åndelige overhode for
70 millioner abonnenter på kirkelige tjenester?


Den engelske erkebiskop har følt seg feil gjengitt av
news.telegraph

Metropolitanbiskopen vil ikke ha sagt at han selv har
satt spørsmålstegn ved Guds eksistens heretter,
slik nyhetsdesken oppfattet ham 'i farten'.

Han sa 'bare' at det ville være galt om spørsmålet ikke
i stor utstrekning kom opp, og at "tradisjonelle svar"
neppe kunne bringe oss noe videre enn det.

Han avslutter prekenen ved nærmest å gå ned av sin lærestol
og overlate den til de hårdest rammede, som utnevnes til
den avgjørende autoritet i saken.
Vi andre må lytte, arbeide, og be så bra vi nå er i stand til.

Biskopen "føler seg frossen" ved tanken på en Gud som kan ha
et planlagt program som innebærer tap av menneskeliv,
uansett om noen skulle komme med en utførlig teologisk
forklaring.

Ennå lever dog en paradoksal tro som er gitt oss i gave og
har overstått hardt vær før - og en pliktfølelse til å
gå trøstig på.
Tanken kan minne om Søren Kierkegaard - dette her ligner mest
på tros-næring i hele biskopens preken,
men altså litt frossen eksistensialisme?

Troen nærmer seg da til holdning eller følelse, utsatt for
å tape sitt objekt av syne.

En Bibelsk tro må jo ha et forståelig utsagnsinnhold,
'written propositional revelation'.

Biskopen nærmer seg å antyde at 'Gud' åpenbares som
resultat av en ellers taus, objektløs mental prestasjon,
'tro' som en slags uforstyrrelig trass - som får
privilegiet av å normere teologien:

Sitat:

Somehow in all of this, God simply emerges for them as
a faithful presence.
Arguments "for and against" have to be put in the context
of that awkward, stubborn persistence.



Om journalisten hadde sagt at biskopen abdiserte eller tok seg
tjenesteferie, hadde det vel vært nærmere blink.
Men var han så urettferdig som biskopen følte det, da?


Den offisielle teksten fra bispestolen er her:
http://www.archbishopofcanterbury.org/sermons_speeches/05010...

Ligner det en stil som en elev på videregående kunne ha
lest opp for samme anledning?

Fant vi ikke tross alt større dybder i artikkelen hos
answersingenesis.org ?

http://www.answersingenesis.org/docs2004/1230tsunami.asp

Disse har supplert nye artikler over det utfordrende emnet:

http://www.answersingenesis.org/docs2002/death_suffering.asp

. . .

Dermed er de oppe i en ikke så verst "utførlig teologisk
forklaring".

I alle fall forklarer de i enkelhet at et ikke lite antall
store og små personligheter har 'brutt med Gud' på grunn
av lidelsens faktum i verden -
et usaklig nok reklamasjonsgrunnlag.

Biskopen kom ikke i nærheten av å tilbakevise denne
typisk ateistiske utfordringen, men vil heller la den
overta for seg på 'lærestolen' -
slik jeg ser å kunne oppfatte ham.

Sitat:

Answers in Genesis:

"Det er aldri lykkes å påvise noen logisk motsetning mellom
setningene
'Den allmektige og helt gode Gud er til' - og
'Det onde er nærværende i verden'."


"For jeg holder for at den nærværende tids lidelser ikke
er å akte mot den herlighet som skal åpenbares på oss."

Rom 8:18


Hva har vi å trøste de rammede med, hvis ulykke og død
skulle gi oss rettelig saklig grunn til å tvile på
Bibelens Gud, hans planer og kompetanse?

Eller hvordan lyder nå trøsten som ateisten kan by på?

Skulle vi kanskje lage, kjøpe eller importere en ny
og mer trøsterik gud?

Geistligheten liker visst ikke nøkterne motspørsmål..


Skal vi se det positive i alt dette, så ser det ut til å
være lett å bli erkebiskop for tiden, muligens står en
stol ledig akkurat nå..
Var du hendig med å skrive stil på skolen, kan du søke.

Situasjonen ligner altså en anelse på Jesaja 3:6


.

Everaldo - 16-2-2005 kl 04:11

Denne velfunderte kronikken i Dagen, Flodbølgja – ein straffedom?, setter ting i mer riktig perspektiv, synes jeg. Vel verd å lese.

Nokre utdrag:

"Det er veldig farleg å kalla flodbølga for ein Guds straffedom. Slike påstandar kan verka urimelege og hardhjerta, og skapar endå større vanskar for dei som alt er råka av sorg og ei ufatteleg liding! Tenk på dei kristne forsamlingane som vart sveipte bort av flodbølgja. Var dei også under Guds straffedom? "

"I møte med ein blind gut fekk Jesus spørsmålet om kven som hadde synda, foreldra eller guten, sidan guten vart fødd blind. Korkje han eller foreldra hans har synda, var Jesu svar."

"Jesus avviser spekulasjonar om personlege årsaker til ulukkene, og set fokus på det som gjeld alle menneske: alle har synda og kjem til kort for Gud.
Det er verdt å merka seg at Jesus ikkje snakkar om Guds straffedom på grunn av folk si synd når ulukker og liding møter menneska. Vi bør og vera svært varsame med å seia noko som kan oppfattast slik. Skildringar i Bibelen av Guds straffedomar over folk og rike gjennom store naturkatastrofer gjer ikkje oss fullmakt til å fella slike domar!"