Apologetisk Forum

Dommedag i 2029?

Arpa - 27-12-2004 kl 01:47

Asteroide under intens overvåkning

"Asteroiden 2004 MN4 er de siste dagene overvåket intenst siden beregninger viser at det er en liten fare for at den kolliderer med Jorden 13. april 2029. Selv om faren er liten, er den faktisk den mest betydelige siden astronomene begynte å klassifisere asteroide-farer."






"Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et drønn, elementene skal komme i brann og oppløses, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset."
2. Pet. 3, 10

[Edited on 27-12-2004 by Arpa]

Gunnar - 27-12-2004 kl 05:46

Men den dag og time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen. Matt 34,36

Hei Arpa.

Jeg vil nå heller si at det minst sansynlige tidspunkt for Jesu komme må vel være nettopp i år 2029?

Som det bibelverset du selv siterer fra: Herrens dag skal komme som en tyv...

Da er det vel ikke så logisk at Han kommer nettopp når "hele verden" forventer at noe skal skje? :o

Gunnar :)

[Edited on 27-12-2004 by Gunnar]

Arpa - 27-12-2004 kl 06:47

Oi..
Det med at Herren skulle komme som "ein tyv" overså jeg visst i farta :), men ellers så kunne vel det med "drønn" og "brann" stemme ganske bra med ein slik asteroide-kollisjon?

Eller så har eg lurt litt på dette med Antikrist.
Har du, Gunnar, sett noe som tyder på at Han muligens kan være i anmarsj?
Har tenkt litt på om muligens den neste pave..
Vel, det var bare ein tanke som slo meg.

Ha ein god dag!

Gunnar - 29-12-2004 kl 01:43

Hei Arpa.

Jeg begynte å skrive et svar til deg, men ble litt usikker på hvem, eller hva, du tror at Antikrist er for noe.

Vi har en tråd om Antikrist i forumet om Israel og Endetiden: http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=705

Kan jeg foreslå at du leser denne tråden, og poster eventuelle spørsmål om antikrist der etterpå? :)

Vennlig hilsen
Gunnar.

[Edited on 28-12-2004 by Gunnar]

Arpa - 29-12-2004 kl 18:00

Sitat:
Originally posted by Gunnar
Vi har en tråd om Antikrist i forumet om Israel og Endetiden: http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=705

Kan jeg foreslå at du leser denne tråden, og poster eventuelle spørsmål om antikrist der etterpå? :)

Nei! :mad:

Gunnar - 29-12-2004 kl 20:58

Sitat:
Originally posted by Arpa
Nei! :mad:


Hmm.. skal jeg tolke dette som at du ble provosert av noe som står i den tråden, eller ble du provosert av forslaget om å poste i en annen tråd, eller...? :o

Arpa - 30-12-2004 kl 02:27

Arpa tar gjerne litt info om Antikrist i denne tråden.
Takk.

Kristnerd - 30-12-2004 kl 21:38

På nettstedet www.jesus.no sin diskusjon - trykk på linken som heter "spørsmål". ( Eventuelt diskusjonsidene til gospelsearch.)
Er det en debatant som kaller seg Tole. Vedkommende mener bestemt at Jesu gjenkomst kommer til å være i 2028. På sett og vis passer jo det med astroiden du nevner.

Personlig mener jeg jo at dette er bare tull. Og at vi er på farlig kurs i forhold til Bibelen om vi så mye som forsøker oss på å regne ut tidspunktet. 31.12.2004 kl.15 eller 01.09.2140 eller når som helst? hvem vet? Bibelen sier i vertfall enkelt og greit, INGEN vet. Og det er heller ikke gitt oss å vite. Hva som er gitt oss er å sørge for at vi selv er rede når dagen kommer. Styrke og veilde andre i troen så de ikke blir villedet og/eller faller fra, og forkynne til frelse for nye.

Everaldo - 31-12-2004 kl 03:21

Spekulasjon er ikke av det gode.

Om denne konkrete saken står det skrevet i Apostlenes gjerninger 1:6-7:

"Herre, er det på den tiden du vil gjenreise riket for Israel? Han sa til dem: Det er ikke deres sak å vite tider eller timer som Faderen har fastsatt av sin egen makt."

Gud har åpenbart store sannheter for oss i Bibelen. Men enkelte ting er ikke oss gitt å vite noe om. Når kristne er opptatt av å avsløre det som Gud har skjult for oss, viser det stor åndelig umodenhet. Det rammer meg selv også, for jeg har tidligere vært mye mer opptatt av endetidsteorier enn av det store frelsesverket som Gud har avdekket for oss gjennom Israel og Jesus.

Ser du ikke hvor mye mer det gir å vite om ting Gud har åpenbart for oss, enn å spekulere i ting som Gud har skjult for oss? Det første gir liv, det andre undergang.

Selv om du skulle klare å finne ut av det Gud har skjult for deg, som selvsagt er umulig og derfor bortkastet tid og liv, så ville det uansett ikke være til noen nytte for deg. For uten Guds fulle rustning kan ingen stå i mot Satan, og uten Jesus kan ingen bli frelst, og dermed stå oppreist på den siste dag.

De siste årene har jeg vendt meg mer og mer bort fra endetidsspekulasjoner, til heller å studere hva Gud faktisk sier oss gjennom Israels historie, og Jesu liv, død og oppstandelse. Det har gitt meg et stadig rikere åndelig liv, og trygghet på at frelsen også gjelder meg. For det står skrevet at ingen kan komme til Gud uten at Gud drar ham (Matt 16:16-17, Joh 6:44). Det er altså Gud selv som ansporer meg til et nærmere forhold til Gud.

Jeg er redd de som er mer opptatt av endetidsspekulasjoner enn av evangeliets innhold, ikke er blant de som står oppreist når enden kommer.

Gunnar - 31-12-2004 kl 03:56

Sitat:
Originally posted by Everaldo
Spekulasjon er ikke av det gode.

Om denne konkrete saken står det skrevet i Apostlenes gjerninger 1:6-7:

"Herre, er det på den tiden du vil gjenreise riket for Israel? Han sa til dem: Det er ikke deres sak å vite tider eller timer som Faderen har fastsatt av sin egen makt."...

... Jeg er redd de som er mer opptatt av endetidsspekulasjoner enn av evangeliets innhold, ikke er blant de som står oppreist når enden kommer.


Når det gjelder spørsmål om tider så er jeg helt enig med deg og Kristnerd. Jeg hadde heller ikke tenkt å gå inn på en debatt på "når jeg tror at hva skjer". Jeg ville bare påpeke at det faktum at Herren kommer når vi minst venter det.

Når det er sagt, så vet jeg ikke helt om jeg er helt enig i resonementet ditt Everaldo. Jeg tror nemlig at vi kristne skal og må ha et lite øye på endtidsbeskrivelsene i bibelen. Tross alt er det jo Gud selv som har nedskrevet det der. Da har jeg vanskelig for å tro, at Herren vil at alle kristne skal overse, eller ignorere bibelens advarsler mot forførelse, bibelens beskrivelser av trengsler og rystelser, kjennetegn på antikrist osv..

Jeg er enig at at det går an å bli for sykelig opptatt av disse tingene, og hovedfokuset vårt skal absolutt ikke ligge der, men på Jesus Kristus, frelsen og forsoningsverket.

Allikevel: Når Herren selv har valgt å gi oss en del kunnskap om, og noen ord om endetiden så finner jeg det nødvendig og viktig, å sette av noe tid og plass for samtale om disse tingene. Vi skal jo ta for oss av alt Guds ord og grunne på det.

Nettopp da når vi kan prate åpent om slik vanskelige ting, så kan vi også kanskje hjelpe hverandre til å få et avbalansert og nyansert fokus forhold til Guds ord, også når det gjelder de tanker og forståelse vi har om bibelens forkynnelse om endetiden.

Jeg tror det farligste og mest ødeleggende i denne sammenheng heller er kristne som bare går og grubler på endetids spørsmål for seg selv, uten å dele sine tanker/oppfatninger med andre.

Vennlig hilsen
Gunnar.

Arpa - 31-12-2004 kl 05:05

Sitat:
Originally posted by Everaldo
Jeg er redd de som er mer opptatt av endetidsspekulasjoner enn av evangeliets innhold, ikke er blant de som står oppreist når enden kommer.

Jaudå..
men det kan kanskje være farlig i ikke konsentrere seg om annet enn det sentrale også.

"Derfor skal vi nå legge bak oss det vi først lærte om Kristus, og søke å nå fram til modenhet. Vi vil ikke på ny legge grunnvollen og tale om omvendelse fra døde gjerninger og om tro på Gud"
Hebr. 6,1

Kristnerd - 31-12-2004 kl 06:26

Er enig med dere begge ( Gunnar og Arpa ) i hva dere skrev nå sist. Det er viktig og også samtale om endetidspørsmålene. Men ville bare få fram at en mattematisk framregning av nyaktig tidspunkt er ikke, og skal heller ikke være, vår oppgave. Når det er sagt, så står det tross alt en god del om endetiden i Bibelen, og som alt annet er disse tingene "...innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet,"
(2.Tim. 3.16)

Når Paulus sier at "hele skriften" (ordene som er erstattet med ... for bedre flyt i inlegget) er innåndet av Gud er det andre Bibelvers som bekrefter at dette gjelder både loven og profetene, (som jødene kaller skrifen. (Torah + Tanach = skriften). ) og det nye testamentes evangelier og øvrige skrivfter. Dette bekreftes av blandt annet det såkalte "dobbelsitatet", som jeg kan komme tilbake til hvis det ønskes.

At Paulus sine ord om innånding til lærdom, overbevisning, rettledning, og opptuktelse i rettferdighet, også da gjelder de Bibelske ord om endetiden er tydelig, da det avsnittet som verset er tatt fra nettopp omhandler endetiden.
(Hele kapittel 3.)

Det står også i 1Tess 4:13
"Men vi vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dem som er sovnet inn, for at dere ikke skal sørge som de andre, de som ikke har håp."

Jes 45:11:
"Så sier Herren, Israels Hellige, han som skapte det: Spør meg om de kommende ting! La meg dra omsorg for mine barn og for mine henders verk."

m.m.

Så det er helt klart en viktig del av kristen modenhet og være oppmerksom og spørrende til endetiden m.m.

Så her tru jeg nok at vi egentlig er enige de fleste som har skrevet her inne ?

Everaldo - 1-1-2005 kl 19:23

Gunnar:
> Når det er sagt, så vet jeg ikke helt om jeg er helt enig i resonementet ditt Everaldo. Jeg tror nemlig at vi kristne skal og må ha et lite øye på endtidsbeskrivelsene i bibelen.

Selvsagt skal vi det. Alt som står i bibelen er viktig.

Poenget mitt er at der står det klinkende klart at "... den dag og time kjenner ingen, ikke en gang himmelens engler, men bare min Far." (Matt 24:36), og at "Det er ikke deres sak å vite tider eller timer..." (Apg 1:7). Det er Herren Jesus som sier dette. Den som da likevel gir seg i kast med dette, trosser faktisk Herrens ord.

Arpa - 1-1-2005 kl 22:12

Sitat:
Originally posted by Everaldo
Poenget mitt er at der står det klinkende klart at "... den dag og time kjenner ingen, ikke en gang himmelens engler, men bare min Far." (Matt 24:36), og at "Det er ikke deres sak å vite tider eller timer..." (Apg 1:7). Det er Herren Jesus som sier dette. Den som da likevel gir seg i kast med dette, trosser faktisk Herrens ord.

Etter som jeg kan se, Everaldo, så er det da heller ingen i denne tråden som har gitt seg ut for vite så veldig mye om verken dag eller time. Herren har gitt oss beskjed om gi akt på tegn i tiden. Noe jeg prøvde å gjøre ved å peke på en asteroide, som om den mot formodning skulle treffe, ville gitt konsekvenser av apokalyptiske dimensjoner. Tidspunktet var det i dette tilfelle astronomene som fokuserte på, og var ikke noe stort poeng for meg. Jesus ba oss gi akt på tegnene for at vi skulle holde oss våkne. Det var også noe av min tanke.

Thomas - 3-1-2005 kl 20:44

Kanke huske om det var 2015 eller 2029 en meteor skulle komme og utslette jorden ifølge "The Bible Code" ;p

gana - 3-1-2005 kl 20:58

Hva er "The Bible Code" ?



[Edited on 3-1-2005 by gana]

Thomas - 3-1-2005 kl 21:29

http://www.csicop.org/si/9711/bible-code.html
http://www.biblecodedigest.com/

Folk som prøver å se fremtiden (og fortiden) ved hjelp at skjulte ord og setninger i Bibelen.

[Edited on 3-1-2005 by Thomas]

Arpa - 3-1-2005 kl 21:43

Sitat:
Originally posted by Thomas
Folk som prøver å se fremtiden (og fortiden) ved hjelp at skjulte ord og setninger i Bibelen.

Ok - da er nok ikke det noe for Everaldo i alle fall :D

Everaldo - 4-1-2005 kl 20:07

Arpa:
> Etter som jeg kan se, Everaldo, så er det da heller ingen i denne tråden som har gitt seg ut for vite så veldig mye om verken dag eller time.

Å?

Du startet denne topicen, med subject "Dommedag i 2029?", og siterer en kilde som forteller om en asteroide som kan kollidere med jorden 13. april 2029. Dette kan vanskelig forstås på annen måte enn at du foreslår dommedag 13. april 2029, men det var kanskje ikke meningen?

>> Folk som prøver å se fremtiden (og fortiden) ved hjelp at skjulte ord og setninger i Bibelen.
> Ok - da er nok ikke det noe for Everaldo i alle fall


Slikt er ikke noe for noen som vil gå på Veien, finne Sannheten, og nå frem til Livet.

"Bibelkodene" er forøvrig basert på bløff, tilfeldigheter og ugyldig statistisk analyse. Man kan beviselig finne hva man ønsker i bibelen, eller en hvilken som helst annen bok, ut fra samme prinsipper. F.eks. kan du finne at "Jesus var en bløff". Derfor har ikke "bibelkodene" noen kredibilitet lenger. Søk på http://groups.google.com for å finne mer om avsløringen av denne svindelen.

Arpa - 4-1-2005 kl 21:20

Sitat:
Originally posted by Everaldo
Du startet denne topicen, med subject "Dommedag i 2029?", og siterer en kilde som forteller om en asteroide som kan kollidere med jorden 13. april 2029. Dette kan vanskelig forstås på annen måte enn at du foreslår dommedag 13. april 2029, men det var kanskje ikke meningen?

Jada..
Denne tråden ble startet med "Dommedag i 2029?", og så langt jeg kan se så er det et spørsmål. Hvorfor da et spørsmål om et mulig tidspunkt fra en sitert kilde skulle kunne oppfattes som et seriøst forslag - framfor andre mulige tidspunkt - forstår jeg ikke riktig. Spørsmål er i alle fall ikke synonymt med forslag ifølge synonymordboken.

[Edited on 4-1-2005 by Arpa]

Dommedag / Yom Kippur

Bror - 5-1-2005 kl 00:15

Et enkelt regnestykke til å stole på!?

År 2029 minus 1999 år = År 30.
Dommedag var i år 30 etter Kristus.
Sted: Golgata
Adresse: Utenfor muren i Jerusalem.
Synlig til stede: Gud og mennesker.
Vitner: Skaperen og skapninger.
Årsak: Syndens lønn er døden.
Skyldspørsmål:!) Hvem er skyldig?
2) Hvem er uskyldig?

Her er både jule - og påskenøtter(krim)!!!

Mvh. Bror

[Edited on 4-1-2005 by Bror]

Everaldo - 5-1-2005 kl 00:29

Arpa:
> Denne tråden ble startet med "Dommedag i 2029?", og så langt jeg kan se så er det et spørsmål.

Og dette spørsmålet er besvart en gang for alle av Jesus i Apg 1:7: Dette har ikke vi noe med.

Den forstandige respekterer det, dåren gjør det ikke.

Kristnerd - 5-1-2005 kl 00:45

Gana:

"The Bible Code", er opprinnelig en bok, hvor forfatteren presenterer en metode han mener kan brukes til å finne skjulte budskap og profetier.

Metoden er kort sagt: Hele Bibelen, i grunnteksten inn i en tekstbehdandler, pc, du bestemmer deg for en bestemt antall bokstaver pr. linje. F.eks. 150 bokstaver. Setter så inne linjeskift etter hvert 150 bosktav. Og Vips så kan mann, f.eks. etter hvert 8 bokstav lese ett loddrett budskap.

Med andre ord, rett og slett tullballeri. For en slik kryssord miks og triks metode kan man bruke på en hvilken som helst bok å finne hvilket som helst budskap man måtte ønske.

Arpa - 5-1-2005 kl 01:15

Sitat:
Originally posted by Everaldo
Arpa:
> Denne tråden ble startet med "Dommedag i 2029?", og så langt jeg kan se så er det et spørsmål.

Og dette spørsmålet er besvart en gang for alle av Jesus i Apg 1:7: Dette har ikke vi noe med.

Den forstandige respekterer det, dåren gjør det ikke.

Eg har da heller ikke spurt Herren om noe angående tidspunktet for hans komme. Så med mindre du skulle satt deg i hans sted skulle du ikke ha noen grunn til å føle deg forulempet.

Everaldo - 5-1-2005 kl 17:07

Arpa:
> Eg har da heller ikke spurt Herren om noe angående tidspunktet for hans komme.

Spiller ingen rolle hverm du stiller spørsmålet til. Å respektere Jesu svar til apostlene i Apg 1:7 innebærer å ikke befatte seg med den type spørsmål.