Apologetisk Forum

Million-gevinst på helbredelses-telefon

Larss - 1-10-2003 kl 08:35

Det er god butikk å drive teletorgtjenester. Det vet Stiftelsen Misjonen Jesus leger.
OLE-CHRISTIAN TRONSTAD


Tirsdag 30. september 2003 20:27,
oppdatert 20:27

2,7 millioner kroner tjente Stiftelsen Misjonen Jesus leger på bønne- og helbredelsestelefonen i fjor, skriver Fædrelandsvennen. Det er nesten for småpenger å regne sammenliknet med kollekten for 2002. 3,7 millioner kroner ga gavmilde sognebarn.

Totalt hadde stiftelsen med medlemmer i mange land en omsetning på 6,5 millioner kroner. Det er en økning på 37 prosent i forhold til året før, og ny rekord.

Stiftelsens to teletorgnumre, forbønnstelefonen og andaktstelefonen, koster 13,09 kroner i minuttet. Dessuten har de imponerende 36.366 abonnenter til medlemsbladet «Legedom».

Stiftelsens misjon er å drive evangelisering, forbønn og sjelesorg. Det skjer blant annet ved hjelp av telefon, internett og personlig oppmøte.



http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/09/30/379806.html

For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det...

Gunnar - 1-10-2003 kl 19:09

Jeg har hørt mye positivt om Misjonen Jesus Leger, og det i fra flere forskjellige hold. Jeg har allikevel undret meg mye over teletorgprisene de opperer med.

Jeg synes det er betenkelig at f.eks pensjonister, sosialklienter eller andre folk med dårlig råd, kanskje dropper å høre andakt, eller be om forbønn, rett og slett fordi de ikke har råd...

Det blir noe som skurrer i mine ører når man skal ta seg betalt for å utføre det som Gud har kalt oss til. Det er stor forskjell på det å samle inn penger (kollekt), og det å kreve avgift..

I tillegg så konstaterer jeg at Svein-Magne Pedersen har et veldig positivt forhold til Toronto menigheten:

http://www.mjl.no/art.php?i=103



[Edited on 1-10-2003 by Gunnar]

ærlig usikker.

Kristnerd - 2-10-2003 kl 23:06

Jeg må si, at jeg er usikker i hva jeg skal mene om Svein Magne.

La skildre de to "helbredelses møtene" jeg har vert på. ( forberd dere på ett lengre innlegg :D )

Det første var i Philadelfia i Arendal. Høsten 2001. Fellesmøte mellom Philadelfia som går for å være en tradisjonell pinsemenighet, og "Skytebanen" (navn etter beliggenhet...) som er en trosmenighet.

(Først av alt, så kan jeg jo også nevne at "Skytebanen" er en menighet hvor klassekamerater av meg har godt, og jeg har hørt tale cd'er av pastorene der, om et så omstridt tema som penger. Faktum er at denne talen er en av de mest balanserte og bibeltro talene jeg har hørt om dette tema noen sinne. Min kamerat som gikk der er også en hærlig kristen, men likefult, man finner nok Haginske læresetninger av ubibelsk karakter her også.)

Kveldens predikant var en gjestepredikant fra sør afrika. Jeg husker ikke navnet på personen, men han hadde vert på Norges turne, blandt annet i OKS og skulle videre til flere andre "Philadelphia" menigheter på sørlandet. ( Pinsevennene har ikke så god fantasi med navnene der, hehe.... :cool: )
Vedkommen hadde også, (etter hva jeg fikk høre i en preken ca. ett år tidligere.) stått i stor vekkelse i en da liten, nå stor, trosmenighet i Kjøbenhavn, ca ett år tid før.

Vell. usikker, spent og nyskjerrig kom jeg på møtet som ble innledet med en helt kort andakt på ca 10 minutter. Hvor hoved essensen var følgende : "vi takker deg Gud, for at vi i dag skal se himmelen åpen, og merke smakebiter på den herlighet du har i vente" ... sånn ca... selvfølgelig ikke ordrett.

Etter dette startet man rett på helbredelsene. De fåregikk ved at folk kom rett opp til podiet i store masser, noen ble bedt for helt fort i massene, andre ble tatt opp på podiet. Jeg tror jeg kan si at over 80% av helbredelsene den kvelden angikk hørsel skader, delvis eller full hørselshemming. Dette undrett meg,
Videre var det til dels uroligheter og vanskelig å få med seg hva som foregikk.

Selve helbredelsen skjedde de fleste gangene med følgende ord : "lose him" , som ble ropt ut.

___

så til neste møte. denne gangen høsten 2002. Klippen i Sandes. Pinsemenighet.
Møtet var fellesmøte med flere andre menigheter. Blandt annet "familiekirken". Det er flere momenter innen for familiekirken jeg er usikker til, blandt annet "G12" strukturen på smågruppene, men det får vi ta i en annen tråd hvis folk lurer.

Taleren er Svein Magne Pedersen.
Jeg møter en vanvittig mengde personer som skal på møte. stappefult. Det står plakater om at de som ønsker forbønn og helbredelse må få bilett. Men jeg skjønner at det er bare rent praktisk, og at det ikke er penger inne i bildet.
Svein Magne har en preken på over en time. En god, engasjerende og inspirende preken. Han snakker om de under faraos trollmenn gjorde, og hvordan Satan's åndehær etterligner Guds Hellige Ånds gjernigner. Men at Gud er sterkest. - Ett moment jeg rett og slett ikke likte var at han omtalte frelse og helbredelse som to bein, og at "de fleste kristne hinker rundt på bare det ene benet". Dette er intet annet enn ubibelsk svada i samme suppe som "I'm sick and tired of reading about streats of gold in heaven, I want the gold now," - B.Hinn. En "vi har krav på" teologi som forminsker Guds kjærlighet og fjerner nåde prinsippet.
Uansett, talen munnet ut i god pinsetradisjon, med en på mange måter provoserende helvetes / himmelen forkynnelse, og man inviterte til frelse, forbønn og samtale før man gikk videre. (Her var det ikke bilett, bare så det er sakt.)

Så startet helbredelses sekvensen. Og her kommer et viktig moment mener jeg selv. Man ble tatt fram en og en, Svein Magne og en lokal pastor sitter på hver sin stol. Hver enkelt setter seg på en stol, man snakker sammen, og ber rolig. Slik går det, en og en person. Dette i STOR kontrast til praksis ved det andre møtet.

___

En slags konklusjon ?
Vell, jeg klarer ikke å bli sikker på hva som skjedde, og hvem som handlett på møte nr.1. Jeg observete under. Men må desverre medele en uro om at det ikke var DHÅ som virket. Men, jeg vet ikke. Det er bare ett helhets inntrykk som gjør det.

Møtet med Svein Magne gav meg ett helt annet perspektiv. Det var Gud, Guds ord, og Hans kjærlighet som stod i sentrum, og ikke gjerningene. Gjerningene ble utrykksform, og ikke ett mål i seg selv. Dette er en STOR forskjell. (haha, festlig å skrive stor med store bokstaver...)

Men... hva tenker jeg så om dette med prisene på teletorg tjenestene ? og hva med koblingen til Toronto Christian Fellowshipp? - vell... jeg vet ikke hva jeg tenker. Enn så lenge så takker jeg Gud for hvert vitnesbyrd jeg hører om at Svein Magne har ledet noen til Gud, men ber samtidig om at det må være en sann vekkelse, med DHÅ som drivkraft. For... "hvis jeg hadde vert satan", så vet jeg hvem jeg ville gått løs på først og fremst. Jeg ville angrepet leder skikkelser, for når du klarer å villede dem, så får du så utrolig mange med deg gratis. Og... Svein Magne er på hva jeg vil kalle usikker grunn når han søker så åpenlys kontakt med Toronto menigheten.


"Selv om det er lett å se farer når det gjelder den profetiske tjenesten, bør man likevel ikke kaste ut barnet med badevannet ved å forby eller neglisjere denne gaven i menigheten. Modne, åndfylte kristne bør derimot være med på å rettlede tjenesten inn i et sundt spor om det skulle trengs"

Dette er sitat fra siden Gunnar henviste til, og er Svein Magnes egne ord. La oss bruke de samme ordene også om de andre nådegavene. Om at en hver plass nådegaver er i funksjon, så må det finnes personer som formaner og advarer når de praktiseres på en usunn måte. - Og måtte folk ta til seg denne handling som kjærlighet og ikke som ondsinnet kritikke. For det er derfor vi har denne siden, i kjærlighet til kristne brødre og søstre.

:D

Kristnerd - 17-2-2004 kl 21:33

Den predikanten jeg omtaler i "møte 1" heter Charles Ndefon. Jeg vet ikke noe som helst om hva slags kirketilhørighet han har, men har hørt positiv omtale om han i både pinse og trosbevegelses kretser. Det var denne predikanten som angivelig skulle ha helbredet fire barnsmoren som stod fram på TVN. i dag 17.02 uten å ha blitt helbredet.