>Eg har høyrt ein annan tolking,
>nemleg at det ikkje var
>Peter som var klippa (i
>den situasjonen), men hans vedkjenning
>("Du er Messias, den levande
>Guds Son", Matt 16:16)
Jo, men Peter betyr klippe, både det Greske Petros og hans aramaiske navn Kepha oversettes til klippe. Kristus sier til klippen (Peter): DU er klippen
jeg skal bygge min Kirke på.
Slik jeg ser det kan du tolke den på to måter bortsett fra den protestantiske du presenterte ovenfor.
1) Nemlig at Kristus la vekt på apostlenes betyding i oppygningen av kirken og tilla apostlene nøkkelmakten. Peter var primo inter pares blant dem.
Denne nøkkelmakten handler om sakramentsfeiring og forvaltning. Denne blir overført gjennom den apostoliske suksesjon: håndspåleggelse (Ortodoks
posisjon).
2) at apostelen Peter fikk denne nøkkelmakten alene og hans etterfølger har absolutt juridisk myndighet (tradisjonell katolsk posisjon)
(…)
>>5. Den katolske kirke innehar den
>>apostoliske suksesjon som de tidlige
>>kristne brukte som et kriterium
>>for sannhet og rett lære.
>Er ikkje siker på kva du
>meiner. Men er det snakk
>om at ein har tilknyting
>til apostlane, som Polykarp sa
>han hadde?
Den apostoliske suksesjon referer til den rekken av håndspåleggelser tilbake til apostlene, overføringen av nøkkelmakten. Faktisk i urkirken så hadde
biskopene den viktigste funksjonen, de var apostlenes etterfølgere, presbyterne var bare deres håndlangere som de hadde delegert myndighet til.
Jeg sakser fra katolsk.no :
"Vi klamrer oss til denne tradisjonen først og fremst fordi den er sann, og fordi Paulus pålegger alle kristne å gjøre det i 1. Korinterbrev 11,2
og i 2. brev til Tessalonikerne 2,15. For videre støtte i Bibelen, se Apostlenes Gjerninger. Der vil du se at apostlene rett etter Jesu himmelfart
handlet raskt for å finne en etterfølger som kunne innta den plass som var blitt ledig etter Judas' selvmord.
De ba om veiledning, ved å spørre Gud om å vise dem hvilken kandidat som var "utvalgt til å ha den tjeneste og det apostelembede som Judas forlot
for å gå til sitt sted". Etter at de hadde valgt Mattias la de hendene sine på han for å overføre apostolisk myndighet.
Se på Paulus første brev til Timoteus 1,16 og 4,14, der Paulus minner Timoteus om at bispeembetet var blitt overført til ham ved håndspåleggelse. Legg
merke til 5,22 i samme brev der Paulus råder Timoteus til ikke å forhaste seg i overføringen av denne myndighet til andre. I Titus beskriver Paulus
den apostoliske myndighet Titus hadde fått, og ber ham innstendig om å handle med fasthet i denne lederrollen."
|