Apologetisk Forum

"Branhamister"

Kristnerd - 18-9-2004 kl 01:51

grublet på hvor det var mest riktig å legge opp denne tråden. Men fant ut det passet best her. Nemlig fordi Branham er så ytterligående og særegen, og også at en god del av Branhamist menightene slett ikke annerkjenner evangeliske kirkesamfunn som kristne. Ergo, vil jeg si det ikke lengre er snakk om kristendom, men om en annen religion. På linje med Jehovas vitner.

Men; MERK. dette sier jeg etter å ha skummet igjennom følgende tråd på Gospelsearch forumet:
http://talk.gospelsearch.no/dcforum/DCForumID28/14.shtml#0
Og jeg har forøvrig liten kunnskap om Branham. I og med at jeg ønsker hjelp til å bli bedre kjent med ham og hans lære, så starter jeg denne tråden. Det kan tenkes den egentlig burde vert plasert annet sted i forumet, men det får stå sin prøve.

Så... hva vet dere? jeg blir glad for linker og annet. Kommer til å lese nevnte tråd på Gospelsearch mer tydelig, og også sjekke en del linker der. Men jeg er mye opptatt for tiden, så jeg kaster litt ballen videre til dere.

Branham

Lance - 11-4-2005 kl 18:46

Kjære kristne venner...

Følte at jeg måtte si noe her siden jeg tror at William Marrion Branham var en mann sendt fra Gud.

Jeg ser at det insinueres at "Branhamister" (et ord vi aldri bruker) ikke er kristne, og det faller meg litt tungt for brystet siden jeg vet så inderlig vel hva jeg selv står for, og at det kun er Kristus vi ønsker å følge.

Jeg vil slå fast at jeg og mine trosfeller så absolutt er kristne. Vi kaller oss ikke baptister, lutheranere eller metodister. Vi kaller oss kun kristne, og vi elsker våre brødre og søstre blant Lutheranerne, Katolikkene eller hvor enn de befinner seg.

En kristen er en som følger Jesus og som lever etter Bibelens prinsipper. Gud dømmer ikke et menneske på grunnlag av hvilken denominasjon vedkommende tilhører. Gud dømmer oss ved Ordet! Takk Gud for det.

Jeg er døpt ifølge Apostlenes gjerninger 2:38, og lever et så nært liv jeg kan til Gud, og søker stadig etter mer av Ham. Jeg søker å bli mer lik Jesus Kristus og å bli fylt med Hans kjærlighet. "To be like Jesus" er min sang :)

Jeg stoler 100% på Guds Ord og tviler ikke på en tøddel av det Gud har sagt.

Ps: Jeg skjønner at mange er skeptiske til Branham. Mye av dette skyldes at de fleste denominasjoner ikke "godkjenner" ham. Dette til tross for at han alltid pekte på hva Ordet sier, og advarte mot å følge tradisjoner, dogmer og læresetninger. Han påpekte at dersom din denominasjon sier noe og Bibelen noe annet, ja, da må din lojalitet være mot Ordet og ikke mot denominasjonen. Menneskestyrte systemer sporer raskt av.

Jeg legger ved to linker til et par korte biografier:
http://www.literallife.org/witm/
http://www.williambranham.com/

For å se et møte (eller høre) fra en menighet som følger Branhams budskap, kan jeg anbefale Cloverdale Bibleway i Canada, hvor Edward Byskal er pastor. De har videomøter av god kvalitet.
www.bibleway.org

I kristen kjærlighet,

Lance

Gunnar - 12-4-2005 kl 01:02

Hei Lance.

Det er faktisk ikke lett å vite hva man skal kalle dere som anerkjenner William Branham. "Branhamist" skriver vi i hermetegn for å illustrere at det ikke kanskje ikke er en helt korrekt betegnelse. Ortodokse kristne har imidlertid store problemer med å kunne være med på å definere de som lytter til og anerkjenner Branham, som kristne.

Storparten av pinsebevegelsen, samt evangeliske, og protestantiske kristne, har alle sammen tatt avstand i fra Branham og erklært ham som en falsk profet og vranglærer. Bl.a på grunn av hans falske profeti om at USA i 1977 ville bli ødelagt som nasjon, hans fornektelse av treenigheten, hans lære om Evas seksuelle samkvem med slangen i paradis, hans påstand om at Guds ord ble gitt gjennom pyramidene, stjernebildene (zodiaken) og bibelen, samt påstanden om at alle som tilhørte et kirkesamfunn hadde tatt dyrets merke m.m.

Noen linker som tar for seg Branhams lære:

http://www.apologeticsindex.org/b05.html (engelsk)

http://www.algonet.se/~allan-sv/SIDA70.HTM (svensk)

http://www.watchman.org/profile/branpro.htm (engelsk)



Gunnar.



[Redigert den 11-4-2005 av Gunnar]

Guds profet: William Marrion Branham

Lance - 12-4-2005 kl 09:21

Hei Gunnar.

Slik de som fulgte Luther blir kalt lutheranere, blir vel vi kalt branhamister antar jeg. Men det betyr ikke så mye.

Ville bare kommentere litt om de doktrinene du nevnte som har ført til at mange ortodokse kristne har tatt avstand fra Branhams lære. Noen av uttalelsene dine er ikke 100% korrekte ,mens andre er, så rett skal være rett. Ingen av Branhams profetier sviktet. :)

1) For det første: Branham profeterte ikke at USA ville bli ødelagt i 1977. Han var nøye med å poengterte dette. En profeti er "Så sier Herren", men dette var en antagelse av Branham. Slik sier han det selv i en tale fra 11.des 1960:

"I don't know when it'll end, but I predict it'll be done by 1977. I predict, not the Lord told me, but I predict it..."

"Now, remember, "predict," especially you listening at the tape. I don't say it will be, but predict that it will end by 1977, that the church will go completely into apostasy, and she'll be ousted out of the mouth of God. And the second coming, or the rapture of Christ, might come anytime. Now, I could miss that a year; I can miss it twenty years, I could miss it a hundred years."

2) Det er riktig at Branham fornektet Treenigheten, et begrep som heller ikke finnes i Bibelen, men som man kom frem til i løpet av noen hundre år etter Kristi død, og som er grunnlæren i den Katolske Kirke.

3) Du henviser til kvinnens og slangens sæd her. Branham lærte at Kain ikke var Adams sønn, men slangens. Dette kan du kan lese mer om i 1.Mos 3:15. Jeg bruker King James Bible:

"I will put enmity between thee and the woman, and between thy SEED and her SEED."

Noen ledetråder til å forstå dette er 1.Joh 3:12

"Cain, who was of that wicked one" Altså, Kain, som var av den onde. (NB: Det står ikke av Kain var ond, noe vi vet, men at han var AV den onde - eller...den ondes avkom.)

Det er heller ingen ættetavle som viser at Kain er Adams sønn. Kain var aldri aktuell som viderefører av Adams slekt. Hvis vi leser 1:Mos 4:25 så ser vi det. Eva vitner om at Gud har gitt henne en sønn i stedet for Abel, som Kain slo i hjel. Set ble den som ble ført opp i Adams slektstavle.

Det var litt om det.

4) Stemmer. Dette er ting som Gud viste Branham, og som ikke er enkelt å tro dersom man ikke tror at Branham faktisk var Guds profet.

La meg legge til en interessant ting. Paulus var en nytestamentlig profet. På den tiden hadde man ikke det Nye Testamentet, men kun Toraen så vidt jeg vet. Det Gamle Testamentet.

Paulus sier at i 2.Tim 3:16 at "All scripture [is] given by inspiration of God". Tror vi at NT er gitt på samme vis? Det er nemlig ikke alt som Paulus sa som han kan bevise utifra Bibelen.

Noen få vers tidligere i samme kapittel sier han nemlig: "Now as Jannes and Jambres withstood Moses, so do these also resist the truth" Vi kjenner den historien fra GT, men sjekk selv, Jannes og Jambres sine navn er ikke nevnt der. Gud viste dette til Paulus.

Guds skaperverk har perfekte bilder i seg. Han skapte dyrekretsen og stjernene ifølge Jobs bok, og Job så sikkert ting i stjernene som vi ikke ser. Han hadde ingen Bibel.

5) Dyrets merke er også et langt tema. Vi tror at de som bøyer seg under Anti-Krist systemet i de siste dager tar dyrets merke.

Likevel. Vi tror ikke at bare de som tror Branhams budskap vil bli frelst. Ifølge Jesus var de to grupper jomfruer; de kloke og de uforstandige. De kloke hadde olje på lampen (Ånden), men de (uforstandige) hadde ikke. Likevel var de begge jomfruer. En jomfru er ikke besmittet med annen sæd. Vi tor at de uforstandige jomfruene blir frelst, men at de må gå gjennom trengselsen fordi de ikke tok imot den fulle sannhet her.

Ifølge Bibelen er dyrets merke 666. Sjekk ut Johannes 6:66. Der står det: "From that [time] many of his disciples went back, and walked no more with him. "

Er det å vende ryggen mot Ordet å ta dyrets merke?

6) Jeg har lest de fleste apologetiske artiklene som er å oppdrive på nettet om Branham, og de er for det meste misvisende - den ånd de er skrevet i er også som regel bedrøvelig i og med at det vises en spesiell forakt (men ikke alle). Jeg har sett de utroligste påstander fremvist på nettet, og i et par tilfeller har jeg sendt en e-post til nettstedets forfatter og bemerket dette. I ett tilfelle tok han det til etteretning og korrigerte siden.

Rett skal være rett. Når jeg snakker med andre av en annen tro forvrenger jeg ikke fakta for å få deres tro til å lyde værre enn den er. Jeg vet at jesuitter har lov til dette, siden "målet helliger midlet", men jeg tror at ærlighet varer lengst.

Takk :)

Lance

[Redigert den 20-4-2005 av Lance]

Informasjonsblogg om WM Branhams tjeneste

Lance - 13-5-2005 kl 09:21

Her er en ny infoside om Branhams tjeneste på norsk!

http://williambranham.blogspot.com

[Redigert den 13-5-2005 av Lance]