Sitat: | Originally posted by PeterDJ
«En mann plantet en vingård og satte opp et gjerde rundt den, gravde ut en vinpresse og bygde et vakttårn. Så forpaktet han vingården bort til noen
vindyrkere og reiste ut av landet. |
"Mannen" er Gud, vingården er Israel - Guds folk
Sitat: | Da tiden kom, sendte han en tjener til forpakterne for å få sin del av avlingen. 3 Men de grep ham, slo ham og sendte ham tomhendt bort. 4 Siden
sendte han en annen tjener til dem; ham slo de i hodet og hånte ham. 5 Da sendte han enda en av sted; ham slo de i hjel. Og slik med mange andre:
Noen skamslo de, og noen drepte de. |
Tjenerne er Guds profeter som ble drept og mishandlet fordi de forkynte at Israel måtte omvende seg. I mange tilfeller var det prestene, forpakterne
som skulle ta vare på Guds folk og forkynne dem Guds Ord og minne dem på løftet om Messias og om Herrens bud. Når Gud gav Israelsfolket over til andre
folkeslag var det fordi kongen og/eller prestene var gått over til å dyrke andre guder. Gud sendte alltid profeter i forveien til advarsel, men de som
var skyldige i avgudsdyrkelsen, hatet Guds profeter, slik de også hatet Jesus. Som Han Selv sa "Verden hater Meg, for jeg vitner om at verdens
gjerninger er onde." Jeg husker ikke helt hvor det står.
Sitat: | Nå hadde han en eneste igjen, sin egen kjære sønn. Til slutt sendte han sønnen til dem; for han tenkte: Min sønn vil de ha respekt for. 7 Men
vindyrkerne sa til hverandre: Der har vi arvingen. Kom, la oss slå ham i hjel, så blir arven vår. 8 Dermed grep de ham og slo ham i hjel og kastet
ham ut av vingården. |
=De som ikke tror på Bibelens beskrivelse av Jesu identitet, Den Enbårne Guds Sønn, og setter sin lit til Ham for frelse og ikke til seg selv eller
andre guder, vil gå fortapt.
Hva skal nå vingårdens herre gjøre? Han skal komme og gjøre ende på disse forpakterne og overlate vingården til andre. Har dere ikke lest dette ordet
i Skriften:
Den steinen bygningsmennene vraket,
er blitt hjørnestein.
Dette er Herrens eget verk,
underfullt er det i våre øyne.»
Da ville de gjerne ha grepet ham, for de skjønte at det var dem han siktet til med denne lignelsen. Men de var redde for folket, så de forlot ham og
gikk bort.
|