”Visdommen hadde del i Guds skaperkrefter”, skriv Skarsaune. ”Visdommen formidlet Guds ord til profetene, ja, Visdommen var Guds skaperord.
Visdommen kjente åndeverdenens hemmeligheter, og det var ved Visdommen Salomo hadde makt over åndene, ifølge den jødiske tradisjon. Og som vi så:
Visdommen ble identifisert med Loven. Når Jesus sa: Dere har hørt det er sagt (nemlig i Loven), men jeg sier dere…, da henter han ikkje sin
autoritet fra Loven, han som om han er den autoritet som også taler i Loven.
De skriftlærde kunne si: Ta ovens åk på dere, så vil Gud gi dere hvile. Jesus sa: Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg
gi dere hvile. Ta mitt åk på dere, og lær av meg, for jeg er tålsom og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for deres sjeler. For mitt åk er
godt og min byrde lett. (Matt 11,28-30)
Det kan etter mitt skjønn ikke være tvil om at Jesus selv har opptrådt på en måte som gjorde en identifikasjon av ham og Visdommen uunngåelig. Den
suverene autoritet Jesus opptrer med i forhold til Loven kunne i et lovfromt jødisk miljø bare forstås og aksepteres dersom det ble erkjent at Jesus
selv hørte hjemme i samme teologiske kategori som Loven, eller rettere: at han var den som med rette hørte hjemme der, og at Loven måtte
forstås ut fra ham og ikke omvendt. Men da måtte Jesus forstås som den som i sin person sammenfattet hele Guds frelsesplan, han måtte på samme måte
som Visdommen og Loven hittil hadde gjort, sammenfatte i seg selv skapelse og forløsning, skapelse og nyskapelse. Han som sa om seg selv det
man var vant til å si om Visdommen eller Loven, han kunne ikke forstås som mindre enn Visdommens inkarnasjon.
Den nytestamentlige inkarnasjonstro må forstås på jødisk bakgrunn, nærmere bestemt som den eneste mulige reaksjon i et jødisk miljø på den historiske
Jesu suverene krav på å være den absolutte autoritet i forhold til andre autoriteter, kort sagt: Hans krav på å være Lovens autoritet in
persona.
Og la meg her legge til en sak. Som jeg understreket ovenfor, hadde det jødiske visdomsbegrep gjennom identifiseringen med Loven også kommet til å
omfatte tempelgudstjenesten, ja, det sonende aspekt ved tempelgudstjenesten. Når Jesus funksjonelt gjennom sine ord og sine handlinger går inn i
Lovens rolle, må vi huske at det sonende offer stod sentralt i den Lov Jesus og hans samtidige forholdt seg til, jfr. Matt 5,23f. Skulle Jesus være
den levende Lov og Guds Visdom for sitt folk, da var det vel ikke så ubegripelig at Guds visdom i ham måtte omfatte korsets dårskap. Da gir det mening
at han som i egenskap av visdommen oppholder verden ved sitt mektige ord (Heb 1,3) også måtte være vår øversteprest.” (Alle uthevingar gjort av
forfattaren)
Skarsaune, oskar: ”Inkarnasjonen - myte eller faktum?”, side 33-34
|