Jeg kan se at det spekuleres mye i Jesus annet komme, jeg vil derfor gi noen konkrete hint om hans første komme, så kan en selv bedømme om det første
komme var slik en forventet at det skulle være.
Det første menneske var av jorden, jordisk. Det andre mennesket er av himmelen. (1.Kor.15.47)
Eller:
Slik står det også skrevet: Det første mennesket Adam, ble til en levende sjel. Den siste Adam ble til en Ånd som gir liv. (1.Kor.15.45)
Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, deretter det åndelige. (1.Kor.15.46)
Når så Jesus kom som et menneske, kom han ikke født av Den Hellige Ånd som det står skrevet i Matt.1.18, for dette at han ble født av Den Hellige Ånd,
indikerer hans andre komme.
(Det åndelige er ikke det første, men det naturlige, altså kom Jesus som et naturlig menneske, da ikke beskrevet som Jesus, men som en kvist, ref.
Jes.11.1 og Jes. 53.2)
Jesu fødsel indikerer nemlig noe helt nytt - jomfrufødsel - altså ikke den naturlige - men den åndelige fødsel.
Skal en så ta for seg regnestykket fra Abraham inntil Messias som står nevnt ovenfor berettelsen om Jesu komme, ser en at dette er oppgitt i
slektsledd.
4 slektsledd er hos Job 42.16 satt til 140 år, slik at et slektsledd da skulle utgjøre 35 år.
I Matt.1.17 blir der oppgitt at det skulle gå 14 slektsledd fra Abraham til David, 14 ledd fra David til bortførelsen av Babylon, og 14 ledd fra
bortførelsen til babylon inntil Messias.
Tilsammen utgjør dette 42 slektsledd, som tilsvarer 1470 år.
Skal en så ta for seg de år som er nedtegnet i GT, er der en uoverensstemmelse på 220 år:
Fra Abrahams fødsel til Isaks fødsel: 100 år, fra Isak til Jakob: 60 år, tilsammen 160 år.
Fra Jakob kom til Egypt og fram til utvandringen derfra: 130 år, fra denne til den almenne (2.) utvandringen: 430 år, tilsammen 560 år.
Fra utvandringen av Egypt til Tempelets grunnleggelse gjennom Salomos 4. regjeringsår, gikk det 480 år.
Fra Tempelets grunnleggelse fram til Jesus Kristus gikk det 490 år.
Jeg vet ikke om denne forskjellen kan ha noe med forkortelsen å gjøre som står omtalt i Matt.24.22: Og dersom de dager ikke ble forkortet, da ville
intet kjød bli frelst, men for de utvalgtes skyld skal de dager bli forkortet.
På et slikt grunnlag kan en si at den historiske del, ikke stemmer med den profetiske, slik at en kan si at den profetiske del bruker den historiske
til å fremstille lignelser.
|