Sitat: | Originally posted by Taurus
geirern,
Synet om de 2300 kvelder og morgener gjelder nok et langt tidsrom ifølge:
Dan., 8:26 Det er sant, dette synet om kvelder og morgener som her er fortalt. Du skal gjemme på synet, for det gjelder en fjern fremtid.»
|
OK, taurus, men du er vel enig i at selv om synet gjelder en fjern fremtid, behøver ikke det bety at en morgen og kveld=et år? FJern fremtid betyr jo
ikke det samme som "lang tidsperiode fra nå". Det blir jo en personlig tolkning. (noe som du gjerne må ha, altså!)
Sitat: |
Her er en kveld og en morgen tolket som en dag. Det nærliggende å tenke at dager kan omgjøres til år.
|
Vil det ikke tvert imot være nærliggende og tolke det som at det IKKE dreier seg om ett år, siden Gud spesifiser at det dreier seg om
"morgen" og "kveld"? Samme gjelder jo skapelsen på syv dager, det er jo ikke snakk om syv år der, for bibelen spesifiserer at det
ble morgen og kveld første dag osv.
Sitat: |
Det er den vanlige standarden blant profetiforskere. Dette prinsippet er brukt for den 70. uke som er omgjort til en åruke.
|
Der kan jeg ikke være enig med deg, fordi ang. de 70 åruker, brukes et hebraisk ord som dreier seg om en syklus på 7 (hverken dag eller år er i
teksten). Bokstavlig sytti syvere eller syv*sytti. Siden den hebraiske kalender deler årene inn i syvårs sykulser, med det syvende som sabbaths år, og
det 49ende (7*7) som det siste i en syklus som ender i jubileumsåret, så er ikke dette en fremmed tanke for jøder eller en langsøkt tolkning av
teksten. Derimot å omgjkøre "morgen og kveld" til ett år ikke vanlig bibeltolkning som du påstår.
Sitat: |
Dager kan omgjøres til år ifølge:
Esek., 4:6 Når du er ferdig med disse dagene, skal du legge deg igjen, nå på høyre side, og bære Juda-folkets skyld. I førti dager, én dag for hvert
år, lar jeg deg bære den.
og
4 Mos. , 14:34 Likesom dere speidet ut landet i førti dager, skal dere lide i førti år for deres egne misgjerninger, ett år for hver dag. Slik skal
dere få merke hva det vil si å sette seg opp imot meg.
|
Der har du selvfølgeli helt rett, men legg merke til at i disse avsnittene spesifiserer Gud at en dag symboliserer ett år. Dermed kan det ikke bety
at man kan tolke alle andre steder i bibelen tli å bety det samme. Jonas var i såfall 3 år i hvalfiskens buk. Lang tid det.¨
Herrens dag kommer som en tyv, ingen tvil om det.
Sitat: |
Jeg må innrømme at jeg forstår ikke hvorfor den 70. åruke er presset inn helt ved enden av endetiden uten at det er sagt noe om når de 69 forutgående
årukene begynte.
|
Nei, og jeg har heller ikke sett noen god foklaring på det. Daniel forklarer jo at starten på disse årukene er når bestemmelsen om gjenoppbyggelsen av
jerusalem er tatt, og bibelen selv referer jo til dette. Da er det jo bare å tell årene inntil man kommer fram til den syttiende åruke. Etter de 69
skulle messias stå fram i følge daniel. Den bokstavelige tolkning av begynnelsen på den syttiende åruke må da bli ca år. 25/26 e.K. i følge mitt
lakeikon som daterer kyros bestemmelse om å gjenoppbygge jeruslame til ca 457 f.K. (nå er det andre som daterer dette på andre år, men de er hvertfall
i samme periode). Siden Jesus beviselig ble født i år 4 f.K eller før og var 30 da han ble salvet av Ånden i johannes dåp i jordan, og dermed begynte
å stå fram offentlig for Israel, så stemmer dette med daniels profeti. Altså er den bokstavelige tolkningen av daniels 70de åruke fra år 25/26. Hvor
denne pausen på mange åprhundreder kommer fra mellom år 483 og 484, er det ingen som klarer å svare på, så det er bare oppspinn etter min mening.
[Edited on 26-6-2004 by Taurus] |