Sitat: | Originally posted by elin
Til Willy
Hva jeg mener om at du har fått taleforbud over visse emner?
Vel, oppriktig talt synes jeg nok at en som har meldt seg ut av et samfunn på grunn av sterke uenigheter ikke burde stå på en talerstol på
gudstjenestene.
|
Du gjør en avsporing her, Elin. Du svarer ikke på mitt spørsmål. Du siterte en uttalelse fra Joseph Wilding og brukte den i en forbindelse hvor du
skapte et inntrykk av at det var positivt at det var takhøyde i Adventistsamfunnet. Dette sa du:
Sitat: "Som Joseph Wilding riktig skriver, så er det ikke sekterisme å spore i SDA-menighetene. Her er det fritt ord og du kan si for det meste
som du vil. Og ingen uniformitet i lærespørsmål.”
Men er ikke talerforbudet mot meg nettopp tegn på det motsatte når jeg ikke får tale over emner i tråd med hvordan de blir fremstilt i Bibelen? Dette
viser jo nettopp at det er uniformitet i lærespørsmål, i strid med hva du vil vise med ditt sitat?
Og for det andre så ser du av mitt svarinnlegg til Gunnar ovenfor, at ledelsen i Adventistsamfunnet påstår at de ikke lærer noe spesielt syn på Jesu
natur, men har formet sitt trospunkt om emnet slik at det skal favne de mange ulike oppfdatninger. Hvordan harmonerer dette med at jeg gis taleforbud
og ikke får tale om Bibelens Jesus?
Hvordan kan Adventistsamfunnet si at jeg bryter med deres lære hvis de ikke vedkjenner seg noen bestemt læreoppfatning på dette punktet om Jesu natur?
Hvorfor unnlot du elegant å kommentere utsagnet fra Norsk Bibelinstitutt at trospunktet om Jesu natur er bevisst og villet tvetydig? Synes du en slik
tvetydighet i lærepunkter er akseptabel? Forklar!
Og en annen ting: Hvis du virkelig er så positiv til Adventistsamfunnet slik det er i dag, hvorfor kommer du da med sviende kritikk av
Adventistsamfunnets menigheter i dag og der du også støtter deg til sitater fra Ellen White som omtaler Adventistmenighetene som menigheter der
FLERTALLET av både pastorer og vanlige medlemmmer ikke vil dø fra selvet men elske verden? Disse samme er vel de som innfører falsk lære i
menighetene?
Her er noe an det du bruker spalteplass på i bladet Mens Vi Venter, der Adventistmenighetene, dens pastorer og medlemmer, sannelig får gjennomgå. Hva
er det egentlig du prøver å vise i det du her skriver, og hvordan tror du dette blir oppfattet av Adventistsamfunnet:
SITAT fra Mens Vi Venter:
FRAFALL
I over 100 år identifiserte den offisielle adventbevegelsen seg med kallet vi fikk å forkynne. Djevelens ulike forsøk på å avspore vår klare
forkynnelse var mange og snedige, men Guds ledelse, en profets veiledning og våkne hyrder, klarte for en tid å styre bevegelsen gjennom mange trange
sunn og lumskt farvann.
Men mange ganger i sitt liv, fikk E.G.White åpenbaringer som viste hva som skulle skje med oss. Oppgaven Gud ga oss ville bli utført, men alvorlig
frafall skulle komme til å prege organisasjonen. Likheten og parallellene mellom adventfolkets manglende beredelse ved Jesu annet komme og Israels
barns holdninger ved Jesu første komme, ble gang på gang vist henne av Gud.
Falsk lære i våre rekker.
"Gud har til hensikt å vekke opp sitt folk, og hvis andre metoder slår feil, vil han tillate at falsk lære dukker opp blant dem." 5. Test.
s. 707.
Fra midten av 50-årene begynte en prosess som gradevis har oppfylt det som ble forutsagt. Alt fra utgivelsen av boken "Questions on
Doctrine" (utgitt av adventistsamfunnet men forståelig nok av et team anonyme forfattere), til etterhvert en rekke bøker, artikler og prekener er
mange av de mest vitale bibelske sannhetene vi tildligere anså å være helt nødvendige for å definere vår berettigelse, trinn for trinn nedtonet,
tåkelagt, bortforklart og til slutt forsøkt forkastet. I stedet ble det lurt inn i adventisters tenkesett, en ubibelsk arvesyndlære og en definisjon
på frelse som tilhører helt andre kirkesamfunn enn vårt. Endringen omfatter også forståelsen av hva Jesu tjeneste i himmelens helligdom betyr for
løftene om og nødvendigheten av seier over all synd samt forståelsen av at forsoningen ikke kunne gjennomføres om Jesus ikke tok vår falne natur, slik
Bibelen presiserer.
Andre endringer representerer en tilnærming til den økumeniske fellesprosessen ved kraftig ideologisk nedtrapping av advarselsbudskapet til andre
kristne om innholdet i det teologiske frafallet.
E.G.White fikk av Gud se at den forventede "rystelsen" av vår bevegelse ville komme ved at falske teorier ble introdusert blant oss. (Se
T.M. s.112.)
Pastorer forkynner falsk lære
Videre ble det vist henne at:"Mange vil stå på våre (adventistsamfunnets) talerstoler med djevelens falske forkynnelses fakkel i sin hånd, tent
av satans helvetes fakkel." Testim. to Ministers. side 409-410. (Vær oppmerksom på at ingen får lov til å stå på talerstolene i vårt kirkesamfunn
i dag, uten at de på forhånd er godkjente av vår ledelse.)
Disse falske teoriene vil bli presentert på en flatterende og tiltrekkende måte. E.G.White fikk se at den nye og falske læren ville bli kledd i et
besnærende lys, slik at mange rett og slett ble hypnotisert. (Se 8. Test. s. 293.)
Mange som har fått ansvarlige stillinger blant oss, vil være aktive med å introdusere falsk lære. (Se RH. Sept. 11, 1888.)
Eksemplene på at alle disse påstandene fra E.G.Whites penn skjer blant oss nå, er mange og lett synlige. Falske teorier som enkelte forkynnere for
noen år siden fikk "sparken" for å hevde, er idag manipulert på plass som akseptabel lære.
Altfor mange av våre medlemmer har ikke en objektiv kjærlighet til sannheten og vil derfor akseptere den populære falske læren som blir introdusert.
(Se 6. Test. s. 401.)
Noen eksemper på falsk lære:Vi ble nylig informert om at grupper av våre pastorer fra et gitt europeisk land, reiser til "Livets Ord" i
Sverige for å "lære" vekkelse og åndsdåp. Andre reiser rundt i våre menigheter og underviser "Yonggi Chos" okkulte bønnemetodikk.
Dette er en framgangsmåte benyttet innen den kristne "New Age" bevegelsen for å få kontakt med universets åndskrefter og metoden virker
enten man er kristen eller ikke.
Menigheten rystes
I Veil. for Menigheten bind 1, side 52-55 forteller E.G.White om hvordan hu fikk se at menigheten ble rystet. Hun så bl.a.de trofaste, at de kjempet
med Gud for å vinne seier over all synd i sine liv. Resultatet blir at Guds Ånd kan fylle dem med enorm kraft, (senregnet.) Denne åndsdåpen vil kun de
få erfare, som har vunnet seier over all synd i sine liv. (Se bl.a.Vitn. bind I, s. 187.188. 340. 619. bind II, s. 355, bind (eng.) 5, s. 214. EW.
(eng.) side 71. GC. s. 328. RH. 10. Mars 1904. Signs of the Times, 23. juli 1902.) De andre i menigheten som ikke forstår nødvendigheten av denne
renselsen som en beredelse før Jesu gjenkomst, setter seg kraftig opp imot de trofaste, fordi de hever standarden og forkynner den klare sannhet, og
menigheten blir rystet av denne konflikten.
To grupper blir nå synlig.
Det vil bli splittelse i menigheten. To grupper vil utvikle seg.. 2 SM 11 Merk deg at det er de som er likeglade med beredelsen og som ikke kjemper
med Gud for full overgivelse og seier.
De vil "angripe" de som samarbeider med Gud i sine egne liv.
Hun sier også at de ikke vil dø fra selvet, elsker verden og engasjerer seg ikke helhjertet i Guds verk. De vil helt klart være i flertall.
Legfolk overtar den sanne forkynnelsen
De mange uttalelsene fra E.G.White om legfolkets plass i forkynnelsen like før Jesu gjenkomst, er kjent av alle adventister, men vi har registrert at
mange ikke har forstått at samme kilde viser oss det massive doktrinære frafallet mange av våre ledere og pastorer skal forårsake. De fleste av
endetidens forkynnere blant oss skal være legfolk.
Blant dem vil det være få som i vår bevegelse ble ansett å være "store" og betydnigsfulle (ledere) men Herren skal selv, sier E.G.White,
ordinere legfolk som nødvendigvis ikke har de rette akademiske kvalifikasjoner, men de lyder Gud og tror hans budskap.
Så langt sitater fra hva du sier i bladet du utgir, Elin.
Kanskje jeg er blant disse legfolk som skal overta talerstolen? Jeg kan love deg at jeg er trofast mot Gud og hans ord!
Sitat: | Originally posted by elin |
Ditt stadige fokus på White-fundamentet virker noe kunstig og som en anklage på at vår lære ikke kan forenes med Bibelen. Dersom du leser Mens Vi
Venter; hvor ofte siterer vi White? Prøv og telle! Hvor ofte siterer vi Bibelen?
En debatt om Jesu natur slik jeg kjenner din argumentasjon kan bli lang og tung.
Men jeg jobber med svar som er reist i forumet og noe av det ingår der. Så mange anklager bør ikke stå ubesvart, ivertfall ikke dersom svarene finnes.
Håper seriøst å få det til i kveld. |