Apologetisk Forum

Trosbevegelsen og Toronto???

Larss - 10-6-2004 kl 13:00

Hva er bakgrunnen til at Enevald Flåten og Åge Åleskjær var så kritiske til Toronto?

Trosbevegelsen internasjonalt tok jo helhjertet imot Toronto. Jeg har selv kasetter der man ser både Kenneth Hagin og Kenneth Copeland holder "Toronto-møter".

Så denne konflikten mellom Toronto og trosbevegelsen her hjemme virker jo veldig lokal.

Dessuten tok vel OFK (Oslo Fullevangeliske Kirke) imot Toronto minnes jeg. Ihvertfall så hadde de Vineyard-team fra USA på besøk ved et par anledninger.

Larss - 10-6-2004 kl 13:07

Jeg husker dessuten at jeg ble fortalt av en som var på Benny Hinns møte i Bergen (en kjent misjonsforbunds-predikant) for endel år tilbake, at Benny Hinn da var MOT Toronto, mens hele Bergen var gjennomsyret av Toronto.


Dette førte til litt spessielle tilstander da Hinns livvakter prøvde å stoppe de som drev med latteren, samtidig med at mange av de på podiet (diverse kristeledere) nesten falt ned på gulvet pga. latter.

Men jeg har jo et opptak der Hinn gir Rodney Howard Brown i oppdrag å formidle latterbevegelsen videre, der han virker veldig positiv til latterbevegelsen.


Man kan bli forvirret av mindre...

Larss - 19-6-2004 kl 20:36

Geirern!

Jeg håper på et svar fra deg! :-)

hva da

Lionheart - 20-6-2004 kl 00:36

med at Benny Hinn var den personen som Rodney Howard-Browne fikk "lattersalvelsen" gjennom, og førte videre til Toronto?

jeg bare lurer

Larss - 20-6-2004 kl 01:15

Nei. Hvordan disse motsetningene oppsto, og hvor de faktisk eksisterer.

Er det bare av en lokal Norsk natur, eller har det bakgrunn i noe internajonalt

[Edited on 19-6-2004 by Larss]

Lionheart - 20-6-2004 kl 15:40

les innlegget mitt på nytt, med sammenheng mellom overskrift og tekst :)

Kristnerd - 20-6-2004 kl 19:09

Ke? antyder du at han har misforstått deg? syns det ser ut som at dere har forstått hverandre godt jeg, og at begge er like forvirra...

he he..

Gunnar - 20-6-2004 kl 19:14

:D

geirern - 20-6-2004 kl 21:25

Sitat:
Originally posted by Larss
Hva er bakgrunnen til at Enevald Flåten og Åge Åleskjær var så kritiske til Toronto?

Trosbevegelsen internasjonalt tok jo helhjertet imot Toronto. Jeg har selv kasetter der man ser både Kenneth Hagin og Kenneth Copeland holder "Toronto-møter".

Så denne konflikten mellom Toronto og trosbevegelsen her hjemme virker jo veldig lokal.

Dessuten tok vel OFK (Oslo Fullevangeliske Kirke) imot Toronto minnes jeg. Ihvertfall så hadde de Vineyard-team fra USA på besøk ved et par anledninger.


Stemmer nok at hagin holdt "fornyelsesmøter" ala de i toronto de siste årene før sin død. Så en del av dem på video, bl.a. noen fra hans siste møte-serier. Allikevel har de fleste ledere i trosbevegelsen i Norge advart på det sterkeste mot sånt. Aril Edvardsen og Åge åleskjær har nok vært de mest profilerte anti-toronto forkynnerne her til lands, hvertfall som jeg har sett. Åge's begrunnelse var i utgangspunktet manifestasjonene, som han mente ikke var bibelske. Og ja, Bergen hadde noen som var kraftig berørt av Toronto, bl.a. i Kristkirken med Reidar Paulsen. Jeg tror at manifestasjonene var grunnen til at flåten også ikke ville ha noe med det å gjøre. Edvardsen forkynte imot det, men personlig har jeg bare hørt ham snakke imot Toronto pga "gull"-manifestasjonene, som begynte en del år senere.

Jeg forsvarer på ingen måte de norske trosforkynnerne på dette punktet, for jeg mener også at det er selvmotisgende at disse i så høy grad bygger på hagins undervisning og rhema bibskolen, men ikke nevner at Toronto er knyttet til Randy Clarcks oplevelse i Hagins menighet i -93. Det er også merkelig at mange i trosbevegelsen dro til Pensacola og var positive til det til tross for at Pensacola og Toronto er nært knyttet sammen og regner seg selv som en del av samme "åndsbevegelse".