Apologetisk Forum

Interresant kronikk i Svenske Dagen om Benny Hinn:

Larss - 16-8-2003 kl 15:23

www.dagen.se
Därför ifrågasätter jag
Benny Hinns verksamhet

Jag blir rasande när väckelsekristendomen exploateras
och när gudslängtande människor manipuleras.

Jag skrev några rader och tackade Nya Dagen för artikeln från helandemötet i Uppsala den 27 juli. Flera har hört av sig. En del tacksamma. Andra upprörda. Hur kan du angripa Benny Hinn, har man undrat. Borde inte vi som kristna hålla ihop? Jag var själv där, har man skrivit, och blev välsignad. Många har blivit helade! Hur kan du ifrågasätta detta mäktiga verk av Gud?
Mitt svar är: Jag blir rasande när väckelsekristendomen exploateras och när gudslängtande människor manipuleras.
För att förklara mig blir jag tvungen att ta fram en del obehagliga fakta. Jag tycker inte om det, men Bibeln uppmanar oss att pröva dem som säger sig vara profeter. Benny Hinn tycker definitivt inte om det. Han har uttalat i Denver den 17 september 1999 en förbannelse över dem som med ett enda ord ifrågasätter hans verksamhet. Inte bara de som gör det utan också deras barn ska drabbas av lidande.


nn Benny Hinn är omåttligt rik. Hans personliga inkomst ligger, enligt hans egen uppgift, mellan
500 000 och 1 miljon kronor i månaden. (Du som tycker detta är en lämplig inkomst för en predikant kanske skulle föreslå att pastorn i den församling du tillhör borde få en liten löneförhöjning.) Det som gör den höga lönen ännu mer osmaklig är att inte så liten del kommer från människor som längtar efter helande. De flesta av dem får rulla från mötena i sina rullstolar eller halta ut på sina kryckor efter mötena under det att Benny Hinn far vidare i sitt privata jetplan. En lyx som i stor utsträckning bekostas av dessa utsatta människor. Är det underligt att man reagerar? Vad ska de icke-kristna säga om vi tar upp sådana här saker, undrar en del. Vad ska de säga om vi inte gör det?
Benny Hinns insamlingsmetoder är minst sagt uppseendeväckande. Inför tusenårsskiftet sa han att de givare som inte ökade sitt offer till hans verksamhet under 1999 inte skulle överleva år 2000 (uttalandet sändes i repris i amerikansk tv den 15 april 2001). Och en sådan får man inte ifrågasätta!


nn Benny Hinn använder psykologiska trick och ger en illusion av att det är den helige Ande. I sina möten tar han steg framåt och ropar: ”Fire!” Och människor ramlar. Ibland får någon som fallit ställa sig upp och han ropar igen. Proceduren kan upprepas gång på gång och personen ifråga faller gång på gång. Reflektera i lugn och ro över detta: Tror du verkligen att detta är Guds helige Ande? Kan du tänka dig Jesus bete sig så mot en människa, eller aposteln Johannes? En känd helandepredikant, kollega till Hinn, som själv håller på med samma sak i sina möten, avslöjade för en av mina vänner: ”Jag vet mycket väl att det här inte är den helige Ande, men jag gör så för att människor ska bli mer öppna för det övernaturliga.” Paulus skriver: ”Jag avhåller mig från allt skamligt smussel, jag använder inga knep... ”(2 Kor 4:2). Jag vet att man kan bli så överväldigad av Guds närvaro att benen inte bär, men det är något annat.
nn Bibeln säger att det är viktig att pröva dem som säger sig vara profeter. Hur ska det gå till? Bland annat så här: ”Hur ska vi veta att ett budskap inte kommer från Herren? När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom” (5 Mos 18:21). Ska vi bry oss om det bibelordet?
Benny Hinn har framfört rader av profetior som inte slagit in. Bland annat att Fidel Castro skulle dö under 1990-talet, att alla homosexuella i USA skulle utrotas 1994–1995, att en stor väckelse skulle komma till Nya Zeeland år 1999. Inget av detta har inträffat. Jag förstår inte att en sådan person ska upphöjas till något utöver det vanliga, och jag förstår inte att man inte inser att det är något sjukt att han inte får ifrågasättas.
Själv frambar han en profetia den 17 september 1999 i Denver att han inte kan profetera fel.


nn Benny Hinn gör häpnadsväckande påståenden, till exempel att Gud egentligen menade att kvinnan skulle föda barn direkt ut från sidan av kroppen, att Adam kunde flyga till månen lika snabbt som tanken, och att gudomen egentligen består av nio personer. Han kan senare ta avstånd från sådant eller skratta åt det, men när det sägs i mötena är det kunskapens ord genom den helige Ande. De är alltså Guds ord. Sådana och andra påståenden håller ju inte alls för en biblisk prövning, men de säger att den som uttalar dem har en ovanligt livlig fantasi.
Många är oerhört imponerade av Benny Hinn och under hans besök samlades tusentals människor. Men denna typ av väckelse kommer aldrig att röra vid den svenska folksjälen. Det är inte heller önskvärt. Vi måste gå en annan väg!
Men det kändes ju så gott på mötet. Ja, undra på det när tusentals ärliga, gudslängtande människor lovsjunger Herren Jesus. Och så många, många blev ju helade. Detta är det avgörande beviset för en del. Själv tror jag på helbrägdagörelse. Men hur är det i detta fall?


nn Låt oss göra en test. Det som är sant håller att pröva. Bibeln uppmanar oss att vara prövande och Jesus sa: ”Av frukten känner man trädet.” Vi gör så här: Du som har blivit helad, skriv några rader om det till mig: Torsten Åhman, Stockholmsvägen 6, 447 32 Vårgårda. Eller mejla: torsten.vmf@telia.com.
Du som känner några som blivit helade, uppmana dem att skriva. Det kan inte vara en svår sak att ge sitt vittnesbörd på detta sätt för den som verkligen upplevt ett Guds under. Vi går den bibliska vägen: ”Gå, och visa er för prästerna”, sa Jesus. De var den tidens läkare. Gå till din läkare, be läkaren skriva ett enkelt intyg om att du blivit helad. Om det inte går: Uppge din läkares namn och telefonnummer så ringer jag upp och kollar. Har det hänt något håller det också inför en läkare.
Jag väntar en månad och återkommer då med resultatet.



TORSTEN ÅHMAN

Interesant..

solbu - 16-8-2003 kl 17:42

Interesang artikkel. Den sier jo omtrent det samme som vi forsøker med vår film.

Kristnerd - 17-1-2004 kl 22:37

Her : http://hem.spray.se/harry.forsgren/ - kan dere finne hele den debatten som endte opp som følge av kronikken Larss pastet ovenfor. Desverre er siden hva jeg vil kalle noe rotete. Men veldig mye bra innhold