Apologetisk Forum

Uventet tale fra Ulf Ekman.

Kristnerd - 21-7-2003 kl 14:22

Nedenfor følger ett sitat fra Ulf Ekman. Du kan lese artikkelen i helhet på

http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=2&a...

"De tendensene som i dag finnes til å utrangere GT er altså absolutt ikke bibelske, ikke nytestamentlige og har ingen ting med apostlenes tro å gjøre. Det er bare en ny form for liberalteologi.

Enda verre blir det når man vil ta bort Bergprekenen, Fader Vår og når man, som i visse kretser, helt vender seg mot behovet for syndsbekjennelse fordi man mener at alt allerede er tilgitt. Det finnes en merkelig teologi som har amerikanske baptistiske dispensasjonalistiske røtter. Denne teologien hevder at man må dele inn alt bibelmateriale i ulike perioder som ikke har noe med hverandre å gjøre rent tidsmessig. Bland annet betoner man at alt jødisk ikke har noe med menighetene å gjøre. I moderne form forekommer dette hos visse amerikanske karismatiske forkynnere som ikke vil erkjenne at løftene om Israel skulle være viktige eller at de ikke skulle oppfylles fysisk i dag"
____

Jeg kjenner ikke akkurat mye til Ulf Ekman. Men i samtale med en del personer som går i trosmenigheter så har jeg fått intrykk av at de ser en hver syndsbekjennelse og også fadervår - som en del av den gamle pakt. Noe jeg mener er feilaktig. Og i såmåte er dette godt nytt fra Ulf Ekman.

Jeg hadde ikke tid til å samtale lenge med han som viste meg denne artikkelen, men etter hva han fortalte er blandt annet Åge Åleskjær med i tankene om at syndsbekjennelse ikke hører ett kristenliv til. Dette mener jeg er direkte feil.

La meg forklare kort mitt syn på loven, syndsbekjennelse m.m. -
spesielt intereserte kan lese mine egne andakter på www.oasweb.tk

Jeg har lenge følt på tvil om Gud virkelig tilgir. Syndsbekjennelse har verdt ett ork, tenk at enda en gang må jeg stavre meg fram, bøye meg i støve og innrømme feil. Jeg er redd for at mange andre også har hatt det slik. Og det er nok noe av dette Åge Åleskjær vil gjøre ett opprør mot. - Men han går desverre for lang.
La meg si det kort: Det du bekjente for to år siden, er bekjent. Du trenger ikke lengre bekymre deg for det. Hvis du kommer til Gud med noe nytt så stiller han deg ikke først til regnskap for det første. DET ER ALLEREDE BEKJENT, og derfor allerede tilgitt. Du trenger ikke bekjenne i dag det du bekjente i går. MEN: å dermed ikke bekjenne i dag det som hendte i dag er livsfarlig. Jeg vil bruke fotvasken som bilde på dette. Jesus sier at "dere er allerede badet" - de trenger ikke bade på nytt. Men likvell (
Joh 13:8b) "Hvis Jeg ikke vasker deg, har du ikke del med Meg."

Den daglige synd må gjøres opp. Hvis ikke så blir det en falsk frihet.

Dette er vell første gang jeg leser noe i helhet fra Ulf Ekmanns hånd, siden jeg i alle mulige situasjoner har blitt advart mot ham. Men... uten å gå god for all hans lære: på dette punkt vil jeg mene han er mere korekt enn Åge Åleskjær.

Åpent for komentar.

Dåg, fremdeles ikke "god"

Kristnerd - 26-7-2003 kl 03:59

Jeg fikk høre om "europakonferansen" på livets ord denne uken, og tittet på web overføringen av kveldens tale, med en kinesisk predikant.

Det hele var en oppvoknings oppfordring til aktiv tjeneste for ungdommer. En meget god preken. Tankene om "Jols hær" var i bakhodet, men fant ikke noe om dette i forkynnelsen. Dåg, hvis man får høre dette av andre personer i livets ord, så blir det å snike en løgn til sannheten, og da har man med en gang surdeigen fra Bibelen. Jeg vet ikke om dette er tilfelle, bare noen tanker.

Det faktum at Benny Hinn skal tale på søndag låver jo ikke spesielt godt for min troverdighet til Ekman. Men nå har jeg lest det trosbevegelsesfolket selv kaller "proppaganda", og sett filmer som de samme folkene kaller "løgn og juks", så jeg ser fram til å overvære Hinn via bredbånd, for å prøve å dømme selv.