Originally posted by Kristnerd
Hei igjen...
Selvfølgelig er du velkommen. Men du vil nok merke at debatten her er mere rettet som en læremessig debatt mellom kristne. Dette er vårt hovedsikte.
Annen debatt slik hva du starter i denne tråden er selvfølgelig helt akseptabelt. Men det ligger noe utenfor vår hoved hensikt med forumet. Vårt mål
ved opprettelsen av siden er blandt annet å åpent kunne diskutere til dels sterke stridstemaer innad i kristenheten. Dette synes vi det mangler rom
for på andre kristne nettsteder i Norge. Der blir man fort hysjet ned for å ikke støte bort ikke troende og skremme dem fra å bli frelst.
Denne åpne debatten ønsker vi å tilate her. Det betyr derimot ikke at nettstedet er stengt for ateister, og representanter fra andre religioner. De er
hjertelig velkommen som med debatanter.
----------------------------------------------
som allerede sagt, jeg skal prøve å være snill gutt :-)
Men en liten sak er vel også hvor langt kan jeg igrunnen gå her???
kan jeg fx sitere ting fra boka "darwin for nybeggynnere"? vi har jo en debatt om det også.
---------------------------------------------
Som svar til
Sitat: |
men jeg tviler på at kristendommen uansett form vil akseptere at den religionen og kristendommen er den samme religionen.
|
Så er svartet, ja og nei. Nei fordi man ser at f.eks. Paven har bønnesamvær med budister, og tilater buddafigurer i katolske messer. Han samtaler med
muslimske ledere og offentlig kysser koranen som symbol på aksept.
Men... likvell JA. Fordi vår frelser Jesus kristus så klart utalte seg selv som den eneste vei til frelse. Det har blitt sagt mange ganger, men det er
likevell det er like sant som før. Hvis alt snakket om flere veier til frelse er korekt, så må man konkludere med at Jesus ikke er en av disse mange
veiene. Og hvis Jesus er en sann og riktig vei til frelse, så må man konkludere med at det ikke finnes en eneste annen vei. Dette er vår
selvforståelse og noe av vårt trosgrunnlag.
Det betyr derimot ikke at vi har monopol på f.eks. god moral. God moral kan likeså en budist eller en humanetiker ha. Men når en budist bruker sin
moral som en del av søken etter å bli tatt opp i Nirvana, så er kristendommen fult ut motsatt. Vår moral, som enhver kan lese i Bibelen, vokser fram i
oss som noe vi stadig ønsker å følge mer og mere. Og grunnlaget for denne veksten er at vi har gidt opp å frelse oss selv gjennom moralen. Moralen som
vei til frelse er en fastbindene og nedbrytende vei, fylt av tvang og mismot. Men når man gjennom Jesus Kristus stedfortredende forsoning har fått
frelsen, så er vi helt frigjort fra all denne tvangen. Og en hver utøvelse av moralen blir noe vi streber etter i kjærlighet tilbake til han som viste
oss kjærlighet først.
Jeg har ( dog overfladisk, ) sett en del på hvordan forskjellige religioner beskriver tilstanden etter døden. Nirvana er f.eks. beskrevet som en
sammensmelting med guddommen, og en tilværelse av intet. Frelsen består i at halt fysisk er opphevet.
Slik er det slettes ikke i kristendommen. Kristendommens sluttmål er en nyskapelse av en ny jord. Hvor alle frelste menneskers sjeler skal ikles ett
herlighets legemed uten synd. Hvordan dette blir er umulig å visualisere seg. Men alt i kristendommens beskrivelse av evigheten vitner om en tilstand
med fysiske kropper osv... Det er slettes ingen utrydning av det fysiske. Ei heller skal vi sammenspleises med en guddom. Men vi bor og lever med Gud,
og han hos oss. Gud og mennesket vil i legemd fremdeles være adskilt. Men i vilje og moral være fullkommen like.
Når det da er slike tydelige forskjeller på hvordan selve målet beskrives, så har jeg enda mindre problemer med å hevde at alle veier ikke fører til
det samme. Nettopp fordi Himmelen og Nirvana ikke er det samme. Og har aldri blitt beskrevet som det samme. En vei kan ikke føre til to ulike steder.
Jesus kan ikke føre til Nirvana. Ei heller kan budistisk livstil føre deg til Himmelen. |