Originally posted by wbrochs
Sitat: | Originally posted by geirern
Sitat: |
willy,
ønsker du å diskutere mine menigner om dette, eller trosbevegelsens? Jeg prøver å avsløre en del av de falske anklagene som anti-trosbevegelse- folk
gjentar. Jeg er ikke like interesrt i å presse mine egne meninger på noen. Mine meninger er ikke nødvendigvis like med hagins og kenyons i alle ting.
Jeg er f.eks ikke enig med kenyon i spørsmålet om kjødet. |
Hei geirern
Om vi debatterer dine meninger eller trosbevegelsens, det er det du selv som avgjør. Jeg kommenterer det du gir uttrykk for. Hvis du er redd for at
jeg blander sammen hva du uttrykker som noe trosbevegelsen står for, men som du er uenig i, da må du la det komme klart til uttrykk, at dette er du
uenig i! Men også da har du gitt uttrykk for egen mening som du må akseptere blir kommentert. Når noen sier til meg at de er uenig med Bibelen, men
uten å gi nærmere begrunnelse for det, da er det helt naturlig at jeg spør: ”hva er grunnen til det”? De har jo gitt uttrykk for en mening, men bare
uten å gi noen begrunnelse. Men de kan selvfølgelig svare meg at ”det vil jeg ikke begrunne”, eller ”det har ikke du noe med”. Men en slik holdning
kan man bare ikke innta når man selv inviterer til å debattere et emne slik du har gjort her, for det er jo du som har startet denne strengen og ikke
trosbevegelsen.
Men så spør jeg, er det ikke dine egne meninger du gir uttrykk for når du sier: "Jeg prøver å avsløre en del av de falske anklagene som
anti-trosbevegelse- folk gjentar"???
Hvordan kan du beskrive anklagene som falske hvis det ikke er nettopp fordi du vil forsvare trosbevegelsen, og at DET er grunnen til at du vil imøtegå
"falske anklager"?
Du kan da ikke mene at du gjør dette for å forsvare meninger som du er uenig i?
Hva er det egentlig du er uenig i: våre sitater eller vår motstand mot læren til trosbevegelsen???
Du har ganske nylig gitt til kjenne at sitatene Jostein bruker, for det aller meste er korrekte, med et par unntak. (Dette vil jeg komme tilbake til
litt senere).
For meg virker det som du av og til blander sammen egne meninger og trosbevegelsens meninger. Det er derfor jeg stiller deg oppfølgings-spørsmål slik
jeg gjør, nettopp for å kunne skille ut hva som er din egen mening, fra hva du uttrykker som trosbevegelsens lære, men som du er uenig i. Et eksempel
er at du ser ut til å vise til en betydning av ordet ”kjødet” som til forveksling er lik trosbevegelsens, men samtidig sier du at ”du ikke er enig med
Kenyon i spørsmålet om ”kjødet.” Men du sier ikke hvor din mening skiller seg fra Kenyons, noe du avgjort burde gjort. Slikt skaper bare forvirring,
geirern, og derfor er det nødvendig å få klarhet i hva du mener, og hva Kenyon mener som er forskjellig fra din forståelse. Så bør du begrunne hvorfor
vi ikke bør kommentere dine meninger til tross for at du uttrykker også dem i forumet, men at vi bør holde oss til bare å kommentere trosbevegelsens
lære? Du bør ikke uttrykke meninger her i forumet som du ikke vil ha kommentert! Ellers blir resultatet at du kan uttrykke to forskjellige meninger,
men ingen i forumet må kommentere mer enn den ene. Det er jo hva jeg kaller forsøk på å overkjøre andre med ens egne meninger – slik du sier du ikke
gjør – og som ingen får lov til å si imot. Det blir ensbetydende med at du kan uttrykke to ulike meninger og imøtegå andres kritikk av den med å
henvise til den andre meningen du har uttrykt. (Dette er en teknik blant annet Adventistsamfunnet bruker for å forsvare alle Ellen White (deres
profet) sine motstridende uttalelser). Jeg vil i alle fall stå fritt til å kommentere alle meninger du måtte uttrykker her i forumet. Derfor bør du
ikke uttrykke meninger du ikke vil ha kommentert.
En annen ting er at jeg må kunne gå ut ifra, at når du forsvarer trosbevegelsen, så forsvarer du ikke noe du er motstander av? Jeg tror ikke du har
noen interesse i å bruke mye tid og energi (som du jo gjør) på å forsvare noe du er uenig i. Det vil i så fall innebære å gjøre åndelig voldtekt mot
egen overbevisning. Det vil være den verste form for løgn.
Jeg oppfatter deg i alle fall som engasjert og trofast tilhenger av trosbevegelsen. Hvis du ikke er det vil det være såpass merkelig at det krever en
avklaring.
Men, og det tror jeg alle vet, det finnes ulike retninger også i trosbevegelsen, men jeg har ikke oppfattet annet enn at debatten du har startet går
på læren til trosbevegelsen generelt - den del av TB som i hovedsak aksepterer Kenyon- og Hagins lære om "JDS."
Skulle du ønske å begrense debatten til bare å gjelde en bestemt retning eller en bestemt menighet, en bestemt forkynner etc., da bør du starte en ny
streng med det som utgangspunkt. Men denne debatten har du selv åpnet til å gjelder trosbevegelsen generelt med utspring fra Kenyon som kanskje best
kan beskrives som trosbevegelsens "bestefar", men ”familietreet” har flere grener, men roten og stammen har de alle felles!
Mvh
Willy |
Willy,
jeg spør deg et enkelt spørsmål. Det var ikke ment som et angrep e.l., men det virker som om du misoppfattet posten min. Som du sikkert ser er denne
tråden startet for å ta opp en lære som ofte trosbevegelsen blir anklaget for; at kristne ikke har synd lenger. Siden jeg har studert trosbevegelsens
lære så vet jeg at dette ikke er riktig.
I dine poster så spør du meg personlig, vriker det som, om hvordan jeg tolker visse ting i bibelen, bl.a. om betydningen av "kjødet". Jeg
har ikke samme syn på kjødet som f.eks. Kenyon hadde, derfor kan det være u- relevenat for denne trådens tema, siden jeg her prøver å forsvare
trosbevegelsen. Igjen: det var bare et nøytralt spørsmål. Hvis jeg formulerte mitt spørsmål på en sånn måte at det virket som et angrep mot deg, så
beklager jeg det. |