Sitat: | Originally posted by Gunnar
Det som skiller Hagins dogmer i forhold til tradisjonell kristendom, er bl.a at han hevder at Jesus ikke ble en enbåren (eller førstefødt) sønn, før
han ble født på nytt i helvete.
Dette betyr at Jesus Kristus, ifølge Hagin, ikke var sann Gud i tiden i fra (Maria)fødselen, men at han bare var et vanlig menneske fram til Han ble
fylt med DHÅ.
|
Her trekker du konkulsjoner som hverken hagin eller kenyon, eller trosbevegelsen tradisjnoelt er enige i. Det er nok en misforståelse, eller en
bevisst forvrengning av undervisningen til kenyon/hagin. Begge er klare på at jesus er guds evige sønn, både før og etter at han mottok Ånden.
Sitat: |
Hagin lærer også at Jesu fysiske død på korset ikke frelser i fra synd, men at Jesus måtte dø åndelig i helvete. (Dette har jeg bl.a i lydopptak i fra
Hagin selv).
|
De lærer at jesu blod renser fra all synd, og at uten blodet er det umulig å motta syndsforlatelse og tilgivelse. Det er uttalige sitater på dette.
Kenyon skrev jo også en egen bok om jesu blod.
Det er også riktig at de legger vekt på at jesus mottok menneskets falne natur og åndelige død som en stedfortreder, og at i oppstandelsen, PGA AV
BLODET, ble han "løst fra dødens smerte" (ap. 2) og Gud sa "du er min sønn, jeg har født deg i dag". På grunnlag av dette sier han
at jesus ble "født på ny" og ble den "førstefødte av de døde". Det betyr selvfølgelig ikke at jesus ikke var guds sønn før korset.
Det har heller ingen av disse forkynt.
Sitat: |
Dersom Hagin har rett, så betyr det at Jesus Kristus, en person i den EVIGE Guddommen, i tre dager faktisk opphørte å eksistere. Dersom Gud som er
Ånd, kan dø som Hagin påstår så er Han ikke lenger en sann og evig Gud.
|
Hvis du mener å si at trosbevegelsen underviser at jesus ikke eksiterte i 3 dager, så må du nok gjøre hjemmeleksene dine om igjen
Hagin/kanyon definerer ikke død, kun som å opphøre å eksistere. Det er heller ikke bibelens definisjon på død, men det snakkes om døden som
"hersket over menneskene (rom 5) og at gud "løste dødens smerter" osv. At jesus døde åndelig er ikke at han opphøret å eksitere, men at
han tok menneskehetens fall, deres åndelige død på seg selv, for å kunne frelse dem som en stedfortreder.
Det er helt rikti av deg å si at hagin/kenyon ikke forkynner at den fulle "frelse" ble gitt kun ved de 6 timene jesus hang på korset, men at
hans tre dager i dødsriket, og hans oppstandelse og himmelfart, og at han "bar sitt eget blod inn in himmelen" osv også har en viktig
betydning for vår frelse.
Men blodet er grunnlaget for tilgivelse for syndene og er dermed inngangsporten inn i det evige livet i kristus.
Å si at disse forkynner noe annet tyder på enten lite kunnskap, eller bevisst vrangframstilling av deres undervisning.
geirern
[Edited on 24-5-2004 by Gunnar] |