Apologetisk Forum

Den katolske kirke

 Sider:  1  ..  6    8    10  ..  12

Viking - 17-11-2008 kl 20:53

Sitat:
Opprinnelig postet av Andante
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

1. Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg.

Dette bodet finn vi i 5Mos 5:7-10:
Sitat:
Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg. Du skal ikkje laga deg noko gudebilete, ikkje noko slag bilete av det som er oppi himmelen eller nedpå jorda eller i vatnet under jorda. Du skal ikkje bøya deg og tilbe dei og ikkje dyrka dei. For eg, Herren din Gud, er ein brennhuga Gud, som lèt straffa for synda åt fedrane koma over born i tredje og fjerde ættleden når dei hatar meg, men gjer vel i tusen ættleder mot dei som elskar meg og held boda mine.


Biletforbodet er ikkje eit forbod mot bruk av bilete og statuer i seg sjølv, heller ikkje til religiøse formål (jmf. 2Mos 25:18, 4Mos 21:8-9). Og det høyrer naturleg med under fyrste bodet. Grunnen til at du ikkje skal "bøya deg og tilbe dei og ikkje dyrka dei" er nettopp fordi du ikkje skal "ha andre gudar attåt meg."


Når du nevner 4 Mos 21:8-9, så er det også naturlig å ta med 2 Kong 18:4.

Så de bildene og statuene som man dyrker og brenner røkelse for, har altså havnet over grensen for forbudet, og bør tilintetgjøres.

Kan bli ett og annet som bør kastes ut fra enkelte kirkebygg da ...


Det er helt sikkert, og det er helt riktig. Bort med absolutt alt, reine hvite vegger som ikke bærer preg av kirkens hærtokt blandt fattigfolk.
.

wbrochs - 17-11-2008 kl 21:50

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Hvor har dkk innhentet tillatelse til å endre Guds bud?
Så vidt jeg forstår så har ingen adgang til å endre Guds bud.


Hei IHS

Ovenfor kommer Viking med en svært alvorlig anklage mot DKK, som du så langt har oversett. Hvorfor?

Hvis du og Den katolske kirke skal kunne sitte igjen med noen troverdighet i forhold til å etterleve og adlyde Guds ord burde du så absolutt gi et saklig begrunnet tilsvar til Vikings spørsmål.

wbrochs - 17-11-2008 kl 22:00

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Her finn du kva Den katolske kyrkja seier om dei ti bodorda (frå katekisma).

Dei som ikkje les med hat mot DKK ser at dei ikkje har endra noko som helst. Det skal også seiast at Den katolske kyrkja bruker inndelinga frå 5. Mosebok.


Hallo! k-mann! Du viser til at DKK har hentet sine ti bud fra 5. mosebok og at de ikke har endret noe som helst. Hb\vor i all verden har du det ifra? Sammenlign nå DKK's 3. bud med Bibelens i 5. Mosebok. Bibelen sier følgende i 5M 5:12-15:

" 12 Ta hviledagen i akt så du holder den hellig, slik som Herren din Gud har befalt deg.
13 Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning.
14 Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du eller din sønn eller din datter eller din trell eller din trellkvinne eller din okse eller ditt esel eller noen av dine dyr eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter, for at også din trell og din trellkvinne skal få hvile, som du selv.
15 For du skal komme i hu at du selv var trell i landet Egypt, og at Herren din Gud førte deg ut derfra med sterk hånd og utrakt arm. Derfor har Herren din Gud befalt deg å holde sabbatsdagen."

Vi du så værte snill å sitere fra DKK's gjengivelse av hviledagsbudet for å se om vi kan finne noe avvik?

IHS - 17-11-2008 kl 22:11

Jødedommen ble erstattet med Kristendommen.

Det gamle testamentet ble erstattet med Det nye testamentet.

Jo flere bilder og statuer av alle de hellige jo bedre, de må ikke glemmes !

Dette er Guds nye folk.



Viking - 17-11-2008 kl 22:50

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jødedommen ble erstattet med Kristendommen.

Det gamle testamentet ble erstattet med Det nye testamentet.

Jo flere bilder og statuer av alle de hellige jo bedre, de må ikke glemmes !

Dette er Guds nye folk.




:question: Var det et svar?
I så fall blir det veldig feil å påstå noe slikt.



[Redigert den 17-11-2008 av Viking]

Viking - 18-11-2008 kl 00:35

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Ja, eg ser at du vise til Bibelens argument. Men eg har aldri sett deg gje eit einaste rasjonelt argument imot Den katolske kyrkja. Du har posta løgn eller løgn etter løgn. Som sagt: Kanskje det er på tide å ta ein pause.


Åh, var det du som syntes det var på tide med ei pause;).

Men hvordan ble det med løgn, løgn etter løgn?
Det er vel derfor dkk bruker så mye røyk, "smokescreen"?:cool:

Nå skal jeg ikke erte deg mer, men du skulle tenke deg litt om før du forsvarer dette dkk vaset mer.

.

[Redigert den 17-11-2008 av Viking]

Andante - 18-11-2008 kl 01:28

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Andante;

sjølvsagt skal ein ikkje tilbe bilete og statuer. Men Den katolske kyrkja tilber ikkje bilete og statuer.


Hvorfor brenner man da røkelse for dem?

Praxis - 18-11-2008 kl 01:34

Sitat:
av Andante
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

sjølvsagt skal ein ikkje tilbe bilete og statuer. Men Den katolske kyrkja tilber ikkje bilete og statuer.

Hvorfor brenner man da røkelse for dem?


http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=2101#pid2192...

(m. bilder og bevismateriale)

Viking - 18-11-2008 kl 10:24

Sitat:

Kjv 1611
Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth:


Det betyr rett og slett alt av bilder, veggmalerier, statuer. kors, alter o.s.v., alt er totalt forbudt. En slik lovtekst levner ingen tvil om hva Herren mener. Det forenkler det hele for oss også, det er ikke rom for synsing, mulig akseptabelt o.s.v..

O tolleranse

Sitat:

5. Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;


Ingen forseelse dette, vi påfører etterslekta problemer.

Sitat:

6. And shewing mercy unto thousands of them that love me, and keep my commandments.


Igjen lover Gud gode ting hvis vi følger Hans bud og elsker Ham.

Jeg liker best KLAR TALE og det finner du i KJV 1611 i forhold til budene, det er ikke rom for "flisespikkerier".
.

IHS - 18-11-2008 kl 17:22

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jødedommen ble erstattet med Kristendommen.

Det gamle testamentet ble erstattet med Det nye testamentet.

Jo flere bilder og statuer av alle de hellige jo bedre, de må ikke glemmes !

Dette er Guds nye folk.




:question: Var det et svar?
I så fall blir det veldig feil å påstå noe slikt.


Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre.»

Alt som bidrar til å bevare minne om Jesus Kristus, Apostlene og de Hellige, muntlige overleveringer skrevene overleveringer, relikvier, sermonier, bilder, statuer osv. styrker og sementerer denne rike kristne kjærlighet til hverandre.


Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet.



[Redigert den 18-11-2008 av IHS]

Viking - 18-11-2008 kl 17:45

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jødedommen ble erstattet med Kristendommen.

Det gamle testamentet ble erstattet med Det nye testamentet.

Jo flere bilder og statuer av alle de hellige jo bedre, de må ikke glemmes !

Dette er Guds nye folk.




:question: Var det et svar?
I så fall blir det veldig feil å påstå noe slikt.


Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre.»

Alt som bidrar til å bevare minne om Jesus Kristus, Apostlene og de Hellige, muntlige overleveringer skrevene overleveringer, relikvier, sermonier, bilder, statuer osv. styrker og sementerer denne rike kristne kjærlighet til hverandre.

Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet.

[Redigert den 18-11-2008 av IHS]


Du må gjerne sløyfe bildene og heller gi et fornuftig svar som jeg kan forstå.

Denne kvinnen det er snakk om i Johannes Åpenbaring er ikke noe katolsk fenomen. Det er heller ikke snakk om noen kvinne, det er et bilde på Guds folk Israel og Judah (de 12 stjerner er de 12 stammene).

[Redigert den 18-11-2008 av Viking]

IHS - 18-11-2008 kl 20:43

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS


Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre.»

Alt som bidrar til å bevare minne om Jesus Kristus, Apostlene og de Hellige, muntlige overleveringer skrevene overleveringer, relikvier, sermonier, bilder, statuer osv. styrker og sementerer denne rike kristne kjærlighet til hverandre.



Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet.


Du må gjerne sløyfe bildene og heller gi et fornuftig svar som jeg kan forstå.

Denne kvinnen det er snakk om i Johannes Åpenbaring er ikke noe katolsk fenomen. Det er heller ikke snakk om noen kvinne, det er et bilde på Guds folk Israel og Judah (de 12 stjerner er de 12 stammene).


Dette er katolske bilder fra Bibelen.

Hvis de tolv stjernene er de nye 12 stammene og slangen er djevelen.
Hva er da solen, månen og barnet i dette Åpenbarings bildet ?


Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet. Hun var med barn....Da fødte hun et guttebarn som en gang skal styre alle folkeslag med jernstav. Og barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone.


"det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor"

[Redigert den 18-11-2008 av IHS]

Viking - 18-11-2008 kl 21:43

Det er vanskelig å diskutere med deg all den tid du hopper fra det ene til det andre.

Og da jeg mener at det katolske er fundamentalt galt så er det lite fruktbart å diskutere noen profetier med deg. Det går galt p.g.a. utgangpuntet er forskjellig for oss.

Jeg ønsket bare å få høre hvor i all verden DKK har fått tillatelse til å endre Budene? Forstår du ikke da at det da går galt når en starter på et dårlig fundament. Det må være bibelsk riktig og det er ikke DKK eller DNK.

De er sine egne lykkesmeder som har tenkt makt og penger.

Småfolket er bare noe de trenger for å "løfte" seg selv. De d**** fullt både deg og meg.

Noe utover dette skriver jeg ikke til svar til hverken deg eller k-mann. K-mann er løs med sine påstander om løgn og du ser ikke hva jeg skriver.
.

[Redigert den 18-11-2008 av Viking]

IHS - 18-11-2008 kl 22:28

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det er vanskelig å diskutere med deg all den tid du hopper fra det ene til det andre.

Og da jeg mener at det katolske er fundamentalt galt så er det lite fruktbart å diskutere noen profetier med deg. Det går galt p.g.a. utgangpuntet er forskjellig for oss.

Jeg ønsket bare å få høre hvor i all verden DKK har fått tillatelse til å endre Budene? Forstår du ikke da at det da går galt når en starter på et dårlig fundament. Det må være bibelsk riktig og det er ikke DKK eller DNK.

De er sine egne lykkesmeder som har tenkt makt og penger.

Småfolket er bare noe de trenger for å "løfte" seg selv. De d**** fullt både deg og meg.

Noe utover dette skriver jeg ikke til svar til hverken deg eller k-mann. K-mann er løs med sine påstander om løgn og du ser ikke hva jeg skriver.


Kirkens fundament er Jesus Kristus og de tolv Apostlene og ikke de ti bud.

Jesus Kristus er hjørnestein. Apostlene er tolv grunnsteiner. De hellige er bygge steiner.
Byggverket heter Det Nye Jerusalem :bouncing:

"det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor"



[Redigert den 19-11-2008 av IHS]

Viking - 18-11-2008 kl 23:23

Det kunne jo være en ide å diskurere litt, ikke bare pøse ut med en masse " glansbilder ".

Skulle tro det var katolsk flanelografiske propaganda side.:lol:

Viking - 21-11-2008 kl 14:25

Jeg vil igjen minne om at det ikke var katolikkene som først brakte kristendommen til Norge. De avkristnet Norge i år 1000 og tvangsinnførte "styggdommen" sin.

Den gangen het hviledagen Sabbat ca. 600 år tidligere enn da søndagen ble tvangsinnført.

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____13161.aspx?s...



[Redigert den 21-11-2008 av Viking]

IHS - 21-11-2008 kl 17:33

Ja, flere reise glade nordmenn ble døpt i den katolske kirken i utlandet lenge før de første kirkene ble bygget i Norge :bigsmile:

Viking - 21-11-2008 kl 19:37

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Ja, flere reise glade nordmenn ble døpt i den katolske kirken i utlandet lenge før de første kirkene ble bygget i Norge :bigsmile:


Hvis du ser på hvilke ledere den romersk katolske kirke hadde på den tid så vil du se at det ikke handlet om kristendom, det var kun et skalkesjul. Det var reine mafiavirksomheten.

.

IHS - 21-11-2008 kl 19:56

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Ja, flere reise glade nordmenn ble døpt i den katolske kirken i utlandet lenge før de første kirkene ble bygget i Norge :bigsmile:


Hvis du ser på hvilke ledere den romersk katolske kirke hadde på den tid så vil du se at det ikke handlet om kristendom, det var kun et skalkesjul. Det var reine mafiavirksomheten.


Så du mener de første nordmenn som lot seg døpe i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn egentlig ble mafia medlemmer ?

Viking - 21-11-2008 kl 20:12

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Ja, flere reise glade nordmenn ble døpt i den katolske kirken i utlandet lenge før de første kirkene ble bygget i Norge :bigsmile:


Hvis du ser på hvilke ledere den romersk katolske kirke hadde på den tid så vil du se at det ikke handlet om kristendom, det var kun et skalkesjul. Det var reine mafiavirksomheten.


Så du mener de første nordmenn som lot seg døpe i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn egentlig ble mafia medlemmer ?


hva kan en kalle slike "overhoder":


Sitat:

Pave Sergius III (904-911) tilranet seg pavetittelen ved mord. Baronius kalte ham et monster. En annen kirkehistoriker (Gregovius) be skriver denne paven som en terroriserende kriminell. De syv årene Sergius satt på Peters trone, gjorde han pavepalasset til et horehus og en drikkebule. Sammen med sine Semiramis-lignende tempelhorer, (favorittene var Marozia og Theodora), levde han sterkt og brutalt, og prioriterte likesinnede kjeltringer når nye kirkelige utnevnelser skulle finne sted.

Pave Johannes X (914-928) kjøpte seg paveembetet. Biskop Liutprand av Cremona forteller i sin historiebok at denne paven levde som en gris og ble til slutt myrdet av sin elskerinne.

Pave Boniface VII (984-985) hadde en hær av profesjonelle tyver som skaffet ham brukbar økonomi. Biskopen i Orleans kalte denne paven et bloddryppende monster som vasser i hor og skitt, en antikrist i Guds tempel. Da han døde, ble han slept gjennom Roms gater mens innbyggerne jublet.

Pave Johannes XV (985-996) delte pavekirkens penger mellom sine mange familiemedlemmer. De ble alle til slutt sittende med store gods og rikdommer.

Benedikt VIII (1012-1024) kjøpte pavetittelen. Men siden han var en helt alminnelig borger og forretningsmann, måtte han bli ordinert som prest, biskop, kardinal og pave på èn dag. Det tok litt tid, men lot seg ordne, siden han var meget rik.

Pave Benedikt IX (1033-1045) ble pave da han var 12 år gammel. Han myrdet, horet og ranet pilgrimer helt åpenlyst, men ingen kunne gjøre noe siden han var Jesu vikar. The Catholic Encyclopedia skriver at han var en vanære for Peters trone. Vi kan tilslutte oss konk-lusjonen.

Pave Clement II ble i 1046 utnevnt til pave av Kong Henry III, ikke fordi han var særlig brukbar, men fordi det ikke fantes en eneste prest, biskop eller kardinal i Rom som ikke levde i hor, utbredt umoral og kriminalitet.

Pave Innocent III (1198-1216) var nok ikke så uskyldig som navnet indikerer. (Innocent betyr uskyldig.) Han begynte inkvisisjonen, og det er antatt at han alene fikk ca. 1 million mennesker myrdet før han selv kom til veis ende.

Pave Boniface VIII (1294-1303) blir beskrevet på følgende måte i Den katolske kirkes egen litteratur. Det er vanskelig å navngi en synd og en forbrytelse denne paven ikke utførte. Det må ha vært vrient å kalle seg Jesu vikar med et slikt rykte. Denne paven var kjent for sine kraftige uttalelser og omdefineringer. En av dem var: Å hore med unge menn og kvinner er ikke mer syndig enn å gni seg i hendene. Denne paven erklærte seg å være ateist og kalte Jesus en hykler. Det var denne ateisten, gudsbespotteren, morderen og ransmannen, som i 1302 erklærte det kjente katolske dogmet Unam Sanctum, som i dag anerkjennes av kirken å være en guddommelig åpenbaring. Dette dogmet hevder at den katolske kirke er den eneste sanne kirke, og den eneste frelsesformidler. Dogmet sier at utenfor den katolske kirke, finnes ingen frelse og at alle derfor må inn under den romerske Pontiffs autoritet. Denne erklæringen ble igjen stadfestet i 2. Vatikankonsil (1962) og ble i 1992 påpekt å være denne kirkens hovedmotiv for alt økumeniske arbeid. Erklæringen er gjentatt fra Vatikanet i år 2000. Mange protestantiske kirkesamfunn er tydeligvis enige med pave Bonifaces guddommelige dekret. Den katolske kirke sier at uansett hva en pave gjør, er eller sier, kan vi ikke opphøre med å være ham lydig, siden han er Jesu vikar på jorden, Catholic Encyclopedia vol. 4, side 435.

Pave Johannes XXIII (1410-1415) (må ikke forveksles med en pave i vårt århundre med samme navn), ble anklaget av 37 vitner som hadde sett ham begå hor, incest, ran og mord. Det ble dokumentert at han hadde voldtatt over 300 nonner.

Pave Pius II (1458-1464) hadde flere barn enn han kunne telle. Han arrangerte åpne kurs og demonstrasjoner for prester og biskoper, om hvordan kvinner kunne forføres og hvordan variert og spennende sex kunne oppnås med tilfeldige kvinner. Det rapporteres at hans kurs var meget populære og godt besøkte.

Pave Sixtus IV (1471-1484) auksjonerte kirkelige embeter til høystbydende. Han utnevnte 8 nevøer til kardinaler, noen av dem var smågutter.

Pave Innocent VII (1484-1492) hadde barn med 16 ulike kvinner. Han solgte også presteembeter.

Pave Alexander VI (1492-1503) hadde en rekke



Nyere historie om deres grusomheter:
http://www.spirituallysmart.com/croatia2.html

.

[Redigert den 21-11-2008 av Viking]

Viking - 21-11-2008 kl 20:31

LUTHER:
Sitat:

"Like lite som vi vil tilbe djevelen selv som en herre og gud, vil vi derfor tåle hans apostel, paven, eller Antikrist, til å styre over oss som hode og herre. For løgner og mord og evig forderv for legeme og sjel er kjennemerkene på det pavelige regimentet".


k-mann - 22-11-2008 kl 14:42

Luther sa også fine ting om jødane...

Viking - 22-11-2008 kl 15:19

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Luther sa også fine ting om jødane...


Ja, det er sikkert. Jødene har blitt forfulgt opp igjennom tidene. De fikk ikke engang lov til å feire Sabbaten p.g.a. en pave forbød alle å feire Sabbat.

Grunnloven forbød Jøder og Jesuitter tilbang til riket. Forbudet mot Jesuitter stod i grunnloven frem til 1956. Forbudet mot jødene ble opphevet tidligere.

Viking - 22-11-2008 kl 18:50

Sitat:

Clement VII had sex with page boys.
Benedict IX was into bestiality and bi-sexual orgies.
Boniface VII was described as a “monster” and a criminal…
Benedict XII was a notorious drunkard.
The reign of Innocent VIII was called “The Golden Age of Bastards”.
Leo I was a sadist and torturer.
Julius III sodomized young boys.
Clement VI frequented prostitutes.
Anacletus was into raping nuns.
Paul II enjoyed watching naked men being racked and tortured.
Then of course there is the child sex abuse scandal in current times.


http://www.geocities.com/missus_gumby/papal.htm

IHS - 22-11-2008 kl 19:37

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Clement VII had sex with page boys.
Benedict IX was into bestiality and bi-sexual orgies.
Boniface VII was described as a “monster” and a criminal…
Benedict XII was a notorious drunkard.
The reign of Innocent VIII was called “The Golden Age of Bastards”.
Leo I was a sadist and torturer.
Julius III sodomized young boys.
Clement VI frequented prostitutes.
Anacletus was into raping nuns.
Paul II enjoyed watching naked men being racked and tortured.
Then of course there is the child sex abuse scandal in current times.
http://www.geocities.com/missus_gumby/papal.htm


Om en eller annen katolsk prest eller pave for den saks skyld har begått seksuelle overgrep.
Har det ingenting med Kirken å gjøre. Kirken er Kristi legeme og har Kristi ånd.

Det at en av de tolv Apostlene var en tyv og forrådte Jesus Kristus for tretti sølvpenger.
Har det ingenting med de tolv å gjøre. De tolv er Kristi legeme og har Kristi ånd.

At Jesu Kristi Kirke er uten syndere er også en fullstendig misforståelse.

[Redigert den 22-11-2008 av IHS]

Viking - 22-11-2008 kl 20:46

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Clement VII had sex with page boys.
Benedict IX was into bestiality and bi-sexual orgies.
Boniface VII was described as a “monster” and a criminal…
Benedict XII was a notorious drunkard.
The reign of Innocent VIII was called “The Golden Age of Bastards”.
Leo I was a sadist and torturer.
Julius III sodomized young boys.
Clement VI frequented prostitutes.
Anacletus was into raping nuns.
Paul II enjoyed watching naked men being racked and tortured.
Then of course there is the child sex abuse scandal in current times.
http://www.geocities.com/missus_gumby/papal.htm


Om en eller annen katolsk prest eller pave for den saks skyld har begått seksuelle overgrep.
Har det ingenting med Kirken å gjøre. Kirken er Kristi legeme og har Kristi ånd.

Det at en av de tolv Apostlene var en tyv og forrådte Jesus Kristus for tretti sølvpenger.
Har det ingenting med de tolv å gjøre. De tolv er Kristi legeme og har Kristi ånd.

At Jesu Kristi Kirke er uten syndere er også en fullstendig misforståelse.

[Redigert den 22-11-2008 av IHS]


Vaticanet hadde bare slike "mafioser" på den tid de "kristnet" europa. En må jo undres hva folk klarer å tilgi dem. Og ikke minst spørre seg selv; "hva skjer her'a". Kan de kristne noe som helst? Jeg klarer ikke å finne ord som dekker det de stod for, og du mener at det er tilgiveligt?

Går det ikke opp for dere snart at dette er styggdom?
Les bibelen og de stryker allrede på skapelsen, de tror ikke engang på Bibelens skapelses historie!!
:exclamation:

[Redigert den 22-11-2008 av Viking]

IHS - 23-11-2008 kl 21:08

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Clement VII had sex with page boys.
Benedict IX was into bestiality and bi-sexual orgies.
Boniface VII was described as a “monster” and a criminal…
Benedict XII was a notorious drunkard.
The reign of Innocent VIII was called “The Golden Age of Bastards”.
Leo I was a sadist and torturer.
Julius III sodomized young boys.
Clement VI frequented prostitutes.
Anacletus was into raping nuns.
Paul II enjoyed watching naked men being racked and tortured.
Then of course there is the child sex abuse scandal in current times.
http://www.geocities.com/missus_gumby/papal.htm


Om en eller annen katolsk prest eller pave for den saks skyld har begått seksuelle overgrep.
Har det ingenting med Kirken å gjøre. Kirken er Kristi legeme og har Kristi ånd.

Det at en av de tolv Apostlene var en tyv og forrådte Jesus Kristus for tretti sølvpenger.
Har det ingenting med de tolv å gjøre. De tolv er Kristi legeme og har Kristi ånd.

At Jesu Kristi Kirke er uten syndere er også en fullstendig misforståelse.


Vaticanet hadde bare slike "mafioser" på den tid de "kristnet" europa. En må jo undres hva folk klarer å tilgi dem. Og ikke minst spørre seg selv; "hva skjer her'a". Kan de kristne noe som helst? Jeg klarer ikke å finne ord som dekker det de stod for, og du mener at det er tilgiveligt?

Går det ikke opp for dere snart at dette er styggdom?
Les bibelen og de stryker allrede på skapelsen, de tror ikke engang på Bibelens skapelses historie!!
:exclamation:

Hvorvidt du vil tilgi eller ikke, spiller ingen rolle Viking.

Viking - 23-11-2008 kl 21:38

Når jeg sier "folk" så snakker jeg ikke om meg selv ihs.

Viking - 26-11-2008 kl 16:26

Por qué dejé el catolicismo.

Hvorfor jeg forlot katolisismen.
http://www.tagryggen.dk/books/hvorfor_jeg_forlot_katolisismen.pdf

IHS - 26-11-2008 kl 18:53

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Por qué dejé el catolicismo.
Hvorfor jeg forlot katolisismen.
http://www.tagryggen.dk/books/hvorfor_jeg_forlot_katolisismen.pdf


Forfatteren har tydligvis aldrig vært katolikk.

Her er et utdrag fra boka, bare tull !
:lol:

"Jesus Kristus ga nattverden til sine apostler like etter måltidet. Men når en katolikk vil ta nattverden, må han ha fastet fra midnatt. Dersom en av helbredshensyn tar en tablett eller han uforvarende svelger noen dråper vann, er han uverdig til å motta Herrens legeme. Men den som har knurret, vært utålmodig eller har stjålet 500 pesetas kan delta i nattverden, for den katolske kirken mener at det her er spørsmål om peccata veniaMa.i Det innebærer at ifølge den katolske kirken er den som med overlegg har begått en «lettere eller tilgivelig synd», verdigere til å motta Herrens legeme enn den som ikke engang har gjort seg skyldig i en mindre feil. Finnes det noen som kan tre på at Jesus Kristus ikke kan velsigne dem som har svelget noen dråper vann eller tatt en ubetydelig tablett? Har han ikke selv sagt: «Det er intet utenfor mennesket som kan gjøre ham uren når det kommer inn i ham; men det som går ut av mennesket, det er det som gjør mennesket urent» (Mark. 7, 15). Men i nødstilfelle kan en jo få tillatelse fra Rom og bli løst fra nattverdsfasten. Atter igjen følelsesløs påstand med tomme og meningsløse ord og hyklerisk sofisme! Vi spør: Hvorledes skal den som har hjertefeil kunne ta sin tilflukt til Rom når han kjenner at hjertet er svakt og vet at han blir hjulpet i noen timer når han tar beroligende midler ? Eller den som har arbeidet hardt om natten, spist lite og kjenner seg svak, og som vet at dersom han spiser noen kavringer og et egg, vil han kunne holde ut til tiden er inne for nattverden? Må en i begge disse tilfellene vente på en tillatelse fra Rom, som vil ta minst fjorten dager?"

Viking - 27-11-2008 kl 00:14

Jeg vet ikke noe om det. Du får snakke med han som har skrevet det, jeg har ikke annet råd. Siden som den er hentet fra regner jeg for å være seriøs.

k-mann - 27-11-2008 kl 16:17

Men der ligg problemet ditt, Viking. Du berre kastar rundt deg med påstandar du har plukka opp her og der, men utan å faktisk sjekka det som blir påstått.

Viking - 27-11-2008 kl 17:41

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Men der ligg problemet ditt, Viking. Du berre kastar rundt deg med påstandar du har plukka opp her og der, men utan å faktisk sjekka det som blir påstått.


Nå har jeg rapportert innleggene dine om alle påstandene dine k-mann, påstander om alle løgnene jeg skal ha lagt frem på forumet.

Hvis du vil forsvare dine påstander så kan du forberede deg på å underbygge dine påstander. Det blir noe
lettere for meg å gi en forklaring på påstandene dine.
:puzzled:

Viking - 28-11-2008 kl 10:50

Tidligere så har jeg nevnt at jeg har "kriget" litt med en utgiver av en anti katolsk side. Det var dette bildet av Razinger der han tilsynelatende gjør "heil hitler" hilsen.

Nå har jeg gjort et nytt forsøk på å ta kontakt.
http://www.remnantofgod.org/ratzinger.htm

Her er orginal bildet



En del av bildet:



Kampen mot vaticanet er greit nok det, men vi trenger ikke forfalskninger, Bibelen har nok bevis til å felle det "trollet".
Utgiver har selv innrømmet bildet, men mener det er legitimt å bruke det i kampen mot vatikanet. Hva syntes dere?

.

k-mann - 29-11-2008 kl 00:33

Ja, men sjekka du det før du la det ut? Det er poenget mitt. Du må sjekke påstandane dine før du kjem med dei. Du skriv: "mot vaticanet er greit nok det, men vi trenger ikke forfalskninger, Bibelen har nok bevis til å felle det "trollet"." Men kan du vere så snill å gje meg dømer på alle desse demoniske forføringane som vatikanet kjem med, utan å ty til slike verkemiddel og med genuine kjelder?

Viking - 29-11-2008 kl 01:21

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Ja, men sjekka du det før du la det ut? Det er poenget mitt. Du må sjekke påstandane dine før du kjem med dei. Du skriv: "mot vaticanet er greit nok det, men vi trenger ikke forfalskninger, Bibelen har nok bevis til å felle det "trollet"." Men kan du vere så snill å gje meg dømer på alle desse demoniske forføringane som vatikanet kjem med, utan å ty til slike verkemiddel og med genuine kjelder?


Med hvilken hjemmel i Guds Bibel kan vatikanet endre Guds Lov og Bud?

http://video.google.com/videoplay?docid=-8745214671202633718&hl=en

Denne mannen må da tale av erfaring? En tidligere katolsk prest vil gjerne hjelpe andre ut av dkk.
.
.

[Redigert den 29-11-2008 av Viking]

k-mann - 29-11-2008 kl 19:16

Akkurat, ja. På side 14 kan du lese mitt svar. Den katolske kyrkja har ikkje endra noko som helst. Den bruker same inndelinga som jødane. Og dei har også med biletforbodet, men då som ein del av det fyrste bodet --- der det høyrer heime. For å finna innlegget mitt raskt kan du søke i sida (på side 14 i denne tråden) med dette: Her finn du kva Den katolske kyrkja seier om dei ti bodorda (frå katekisma).

[Redigert den 29-11-2008 av k-mann]

[Redigert den 29-11-2008 av k-mann]

Viking - 29-11-2008 kl 22:28

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Akkurat, ja. På side 14 kan du lese mitt svar. Den katolske kyrkja har ikkje endra noko som helst. Den bruker same inndelinga som jødane. Og dei har også med biletforbodet, men då som ein del av det fyrste bodet --- der det høyrer heime. For å finna innlegget mitt raskt kan du søke i sida (på side 14 i denne tråden) med dette: Her finn du kva Den katolske kyrkja seier om dei ti bodorda (frå katekisma).

[Redigert den 29-11-2008 av k-mann]

[Redigert den 29-11-2008 av k-mann]


Har ikke vaticanet endret de ti bud? Kan du gi meg de ti bud du snakker om så kan jeg se med mine egne øyne, jeg tror deg simpelten ikke.

.

k-mann - 30-11-2008 kl 00:34

Ja, her er dei, rett frå Bibelen (5Mos 5:7-22):

Fyrste bodet: Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg. Du skal ikkje laga deg noko gudebilete, ikkje noko slag bilete av det som er oppi himmelen eller nedpå jorda eller i vatnet under jorda. Du skal ikkje bøya deg og tilbe dei og ikkje dyrka dei. For eg, Herren din Gud, er ein brennhuga Gud, som lèt straffa for synda åt fedrane koma over born i tredje og fjerde ættleden når dei hatar meg, men gjer vel i tusen ættleder mot dei som elskar meg og held boda mine.

Andre bodet: Du skal ikkje misbruka namnet åt Herren din Gud; for Herren held ikkje den uskuldig som misbrukar namnet hans.

Tredje bodet: Du skal akta på kviledagen og halda han heilag, så som Herren din Gud har bode deg! Seks dagar skal du arbeida og gjera all di gjerning. Men den sjuande dagen er sabbat for Herren din Gud. Då skal du ikkje gjera noko arbeid, korkje du eller son din eller dotter di eller tenaren din eller tenestkvinna di eller oksen eller eselet eller noko anna av dyra dine, eller innflyttaren i byane dine. Tenaren og tenestkvinna skal få kvila, dei som du. Kom i hug at du sjølv var træl i Egypt då Herren din Gud førte deg ut derifrå med sterk hand og strak arm. Difor har Herren din Gud sagt deg at du skal halda sabbatsdagen.

Fjerde bodet: Æra far din og mor di, som Herren din Gud har bode deg; då skal du få leva lenge, og det skal gå deg vel i det landet Herren din Gud gjev deg.

Femte bodet: Du skal ikkje slå i hel.

Sjette bodet: Du skal ikkje bryta ekteskapet.

Sjuande bodet: Du skal ikkje stela.

Åttande bodet: Du skal ikkje vitna falskt mot nesten din.

Niande bodet: Du skal ikkje trå etter kona åt nesten din.

Tiande bodet: Du skal ikkje trå etter huset åt nesten din eller jorda hans, tenaren eller tenestkvinna hans, oksen eller eselet hans eller noko anna som høyrer nesten din til.

k-mann - 30-11-2008 kl 00:46

Ein liten opplysing til niande og tiande bodet. Det kjem ikkje fram i de norske omssetjinga, men i den hebraiske teksten er det brukt to forskjellige ord i omtalen av kona til nesten og i omtalen av eigedomen hans. Desse er chamad (for kona) og 'avah (for eigedomen).

Anbefalar også å lese "The Division of the Ten Commandments" av James Akin. Der ser du at den jødiske inndelinga er slik (med utangspunkt i 2Mos 20, på norsk):
  1. Eg er Herren din Gud.
  2. Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg. Du skal ikkje laga deg noko gudebilete eller noko slag bilete av det som er oppi himmelen eller nedpå jorda eller i vatnet under jorda.
  3. Du skal ikkje misbruka namnet åt Herren din Gud.
  4. Kom kviledagen i hug, så du held han heilag!
  5. Æra far din og mor di.
  6. Du skal ikkje slå i hel.
  7. Du skal ikkje bryta ekteskapet.
  8. Du skal ikkje stela.
  9. Du skal ikkje vitna rangt mot nesten din.
  10. Du skal ikkje trå etter huset åt nesten din. Du skal ikkje trå etter kona åt nesten din, tenaren eller tenestkvinna hans, oksen eller eselet hans eller noko anna som høyrer nesten din til.


Altså er det fyrste bodet (eller det fyrste ordet) at Gud er Herren. Deretter står det at ein ikkje skal ha andre gudar enn Han, og at ein ikkje skal laga eller tilbe gudebilete.

Inndelinga til Den katolske kyrkja, som ofte vert kalla den 'augustinske' inndelinga, tar tak i denne, men den meiner at "Eg er Herren din Gud" høyrer saman med "Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg. Du skal ikkje laga deg noko gudebilete eller noko slag bilete av det som er oppi himmelen eller nedpå jorda eller i vatnet under jorda." Men som du ser, så er det ingen av desse — verken den jødiske eller den katolske — som skil bodet om å ikkje ha andre gudar enn Herren frå biletforbodet. Forskjellen ligg i at ein i den katolske kyrkja, etter modell frå 5Mos 5, deler opp det siste ordet, då det er naturleg å setje ein distinksjon mellom kona di og bilen din. Kona er ikkje din eigedom på same måte som dvd-spelaren din.

Viking - 30-11-2008 kl 14:11

Dette budet har dkk "omskrevet" slik at det skal passe til deres avgudsdyrkelse:


Sitat:

8 Thou shalt not make thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the waters beneath the earth:

9 Thou shalt not bow down thyself unto them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me,



I ditt 2. bud så står det: "du skal ikke laga deg noko gudebilete". Men mariastatuer, helgenbilde m.m.m. er lovlig i følge dkk praksis.


Sitat:

8 Thou shalt not make thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the waters beneath the earth:


Her står det spesifisert at INGENTING er akseptert.


Sitat:

Thou shalt not bow down thyself unto them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me,


Her står det at det er forbudt å bøye seg for alle disse dkk statuene, bildene.

Igrunnen så er det nok som bevis til at DKK kan felles for
bedrageri og forfalskning.

Har mer også hvis det er nødvendig.

Så hvor har denne paven innhentet lov til å endre Budene?

Igrunnen så er det overveiende sannsynlig at Gud ville ha et så klart skille i et så viktig bud. Hvis Gud hadde
skrevet Sine bud slik som dkk hadde mye vært "flytende" og vagt, altså et dårlig lovverk.

Som vi vet så har ikke Gud skrevet et dårlig lovverk/bud.

Håper du kan se logikken i det hele K-mann. Guds bud og lover er til det beste for oss, ikke til det beste for kirken.
:singing:

[Redigert den 30-11-2008 av Viking]

IHS - 30-11-2008 kl 15:02

Apostlene og alle de andre er ikke guder, så bilder av dem er ikke gudebilder.

Den korsfestede Kristus er ikke et avgudsbilde. Så her må du nok bøye deg, Viking



[Redigert den 30-11-2008 av IHS]

IHS - 30-11-2008 kl 15:31

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

8 Thou shalt not make thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the waters beneath the earth:

Her står det spesifisert at INGENTING er akseptert.

Moses gikk i forbønn for folket. Da sa Herren til ham: «Lag deg en slange og sett den på en stang! Hver den som blir bitt, skal berge livet når han ser opp på den.» Moses laget en kobberslange og satte den på en stang. Og det gikk slik at når en mann ble bitt av en slange, berget han livet ved å se på kobberslangen.


[Redigert den 30-11-2008 av IHS]

Viking - 30-11-2008 kl 16:23

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Apostlene og alle de andre er ikke guder, så bilder av dem er ikke gudebilder.

Den korsfestede Kristus er ikke et avgudsbilde. Så her må du nok bøye deg, Viking


[Redigert den 30-11-2008 av IHS]


Så sant det er noe, så er det et imot Guds bud. Her tillates ikke en apostel eller maria.

Nå har jeg respekt for apostelene og Yesuah's mor, Maria, men jeg vet de hadde hatt vondt av å se hva deres "bilder" ble brukt til. De hadde ikke gått mot Guds vilje.

Budene er klare du handler mot Guds bud ved å knele slik som denne paven gjør.

Gud lage nettopp slike klare linjer i sine bud nettopp for at det skulle være en klar grense som kunne tolkes av den lille mann.

.

Viking - 30-11-2008 kl 16:30

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

8 Thou shalt not make thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the waters beneath the earth:

Her står det spesifisert at INGENTING er akseptert.

Moses gikk i forbønn for folket. Da sa Herren til ham: «Lag deg en slange og sett den på en stang! Hver den som blir bitt, skal berge livet når han ser opp på den.» Moses laget en kobberslange og satte den på en stang. Og det gikk slik at når en mann ble bitt av en slange, berget han livet ved å se på kobberslangen.
[Redigert den 30-11-2008 av IHS]


Det må jo være typisk katolsk å trekke slike paraleller.
-

Andante - 30-11-2008 kl 19:02

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

8 Thou shalt not make thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the waters beneath the earth:

Her står det spesifisert at INGENTING er akseptert.

Moses gikk i forbønn for folket. Da sa Herren til ham: «Lag deg en slange og sett den på en stang! Hver den som blir bitt, skal berge livet når han ser opp på den.» Moses laget en kobberslange og satte den på en stang. Og det gikk slik at når en mann ble bitt av en slange, berget han livet ved å se på kobberslangen.

[Redigert den 30-11-2008 av IHS]



Sitat:
Han nedla offerhaugene og sønderslo billedstøttene og hugg Astarte-billedet i stykker og knuste den kobberslange Moses hadde gjort; for like til den tid hadde Israels barn brent røkelse for den; de kalte den Nehustan.
2 Kong 18:4


[Redigert den 30-11-2008 av Andante]

IHS - 30-11-2008 kl 20:31

Sitat:
Opprinnelig postet av Andante
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

8 Thou shalt not make thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the waters beneath the earth:

Her står det spesifisert at INGENTING er akseptert.

Moses gikk i forbønn for folket. Da sa Herren til ham: «Lag deg en slange og sett den på en stang! Hver den som blir bitt, skal berge livet når han ser opp på den.» Moses laget en kobberslange og satte den på en stang. Og det gikk slik at når en mann ble bitt av en slange, berget han livet ved å se på kobberslangen.


Han nedla offerhaugene og sønderslo billedstøttene og hugg Astarte-billedet i stykker og knuste den kobberslange Moses hadde gjort; for like til den tid hadde Israels barn brent røkelse for den; de kalte den Nehustan.
2 Kong 18:4



Så de brent røkelse foran kobberslange Moses hadde gjort i 500 år.

"slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp"

Krusifikset kan ikke knuses.





[Redigert den 30-11-2008 av IHS]

Viking - 30-11-2008 kl 23:38

Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.

IHS - 30-11-2008 kl 23:50

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.


Verken det gamle eller det nye Guds folk har forstått Bibelen som du Viking.




wbrochs - 30-11-2008 kl 23:57

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Verken det gamle eller det nye Guds folk har forstått Bibelen som du Viking.

Hva er det de forstår annerledes?

Viking - 1-12-2008 kl 00:06

Jeg kan igjen bare fastslå at du ikke klarer å gi noe svar.

Det er dessverre alt for få som leser sine bibler.
Dkk er en av årsakene til det som i sin tid forbød
mennesker å eie en bibel. Tilogmed idag så
frarådes unge katolikker å lese bibelen.
En foreslår da heller et av de katolske makkverk.

.

IHS - 1-12-2008 kl 00:15

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Verken det gamle eller det nye Guds folk har forstått Bibelen som du Viking.

Hva er det de forstår annerledes?


Prestenes rolle i tilbedelsen av Gud.



[Redigert den 30-11-2008 av IHS]

k-mann - 1-12-2008 kl 00:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.


Whatever

Viking - 1-12-2008 kl 00:37

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.


Whatever


Du må ikke føle det som et nederlag, i såfall må du snu det til en seier, en seier over babylons datter. Heller Kristus enn paven. :up::up:

wbrochs - 1-12-2008 kl 00:43

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.


Whatever


Mener du med det, k-mann, at det er uinteressant for deg om Den katolske kirke har endret Gud love og bud og at det er uinteressant om de har lov til det eller ikke? Jeg synes ditt"whatever" svar kan tyde i den retning?

IHS - 1-12-2008 kl 00:48

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven. :up::up:


Jesus Kristus er den første Paven (Far)

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.

[Redigert den 30-11-2008 av IHS]

Viking - 1-12-2008 kl 02:20

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven. :up::up:


Jesus Kristus er den første Paven (Far)

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.

[Redigert den 30-11-2008 av IHS]


Dette er helt håpløst, et barn kan bedre enn dette.

.

k-mann - 1-12-2008 kl 02:32

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.


Whatever


Mener du med det, k-mann, at det er uinteressant for deg om Den katolske kirke har endret Gud love og bud og at det er uinteressant om de har lov til det eller ikke? Jeg synes ditt"whatever" svar kan tyde i den retning?


Men dei har jo ikkje endra noko som helst! Sjølv jødane slo saman bodet om å ha Jahve som Gud med biletforbodet.

IHS - 1-12-2008 kl 12:03

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven. :up::up:


Jesus Kristus er den første Paven (Far)

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.

Dette er helt håpløst, et barn kan bedre enn dette.


Det er vel heller det at du ikke tror så veldig mye på det som står skrevet i Bibelen.

Apostelen Peter overtok Jesus Kristi rolle på jorden

1. Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse?» Han svarte: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø lammene mine!» Igjen, for annen gang, sier han: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg?» «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær,» svarte Peter. Jesus sier: «Vær gjeter for sauene mine!» Så sier han for tredje gang: «Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?» Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: «Herre, du vet alt. Du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø sauene mine!

2. En gang på denne tiden sto Peter fram blant brødrene. Det var omkring hundre og tjue mennesker samlet.

3. Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord!

4. Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: «Hva skal vi gjøre, brødre?» Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.

5. Men Peter sa: «Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi nasareerens navn: Reis deg og gå!» Og han grep ham i høyre hånd og reiste ham opp. Straks fikk han styrke i føttene og anklene, han sprang opp, sto på føttene og begynte å gå omkring

6. Da Peter så det, begynte han å tale til folket: «Israelitter, hvorfor er dere forundret over dette? Hvorfor stirrer dere på oss som om det var vår egen kraft eller fromhet som gjorde at denne mannen kan gå?

7. De lot apostlene bli ført fram og forhørte dem: «Med hvilken kraft og i hvilket navn har dere gjort dette?» Da ble Peter fylt av Den hellige ånd og svarte dem: «Rådsherrer og eldste i folket!

8. En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt?

9. Peter dro omkring overalt og kom også ned til de hellige som bodde i Lod. Der traff han på en mann som het Æneas. Han var lam og hadde ligget til sengs i åtte år. Peter sa til ham: «Æneas, Jesus Kristus helbreder deg. Stå opp og re sengen din!» Straks reiste han seg opp. Alle som bodde i Lod og på Saronsletta, så ham, og de vendte om til Herren.

10. Peter sendte alle ut, falt på kne og ba. Så snudde han seg mot den døde og sa: «Tabita, stå opp!» Hun åpnet øynene, så på Peter og satte seg opp.

11. Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. Han ble sulten og ville spise. Mens de holdt på å lage maten, kom han i ekstase. Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene

12. Mens Peter fremdeles talte, kom Den hellige ånd over alle som hørte Ordet. De troende av jødisk ætt som var kommet dit sammen med Peter, ble forskrekket over at Den hellige ånds gave også ble øst ut over hedningene.



[Redigert den 1-12-2008 av IHS]

Viking - 1-12-2008 kl 12:55

IHS

Er på jobb akkurat nå, men får bedre tid på kvelden til å besvare deg.

Men bare for å aktivisere deg,
så kan jeg stille deg et
spørsmål;

"hvor mange ganger var Peter i Rom?".


.

[Redigert den 1-12-2008 av Viking]

wbrochs - 1-12-2008 kl 13:30

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Både K-mann og IHS har ikke klart å finne noen hjemmel i Bibelen til at dette vatikanet kan endre lover og bud.

Dermed så fastholder jeg påstanden om at den romersk katolske kirken er en forfalskning, og det niftse er at hennes døtre blir "kopier" av en forfalskning.


Whatever


Mener du med det, k-mann, at det er uinteressant for deg om Den katolske kirke har endret Gud love og bud og at det er uinteressant om de har lov til det eller ikke? Jeg synes ditt"whatever" svar kan tyde i den retning?


Men dei har jo ikkje endra noko som helst! Sjølv jødane slo saman bodet om å ha Jahve som Gud med biletforbodet.


Hvem mener du da står bak endringer av tibudsloven fra slik de står i Bibelen til slik de står i katekismen?

Praxis - 1-12-2008 kl 15:30

Sitat:
av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven.

Jesus Kristus er den første Paven (Far)

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.


Jeg tror vi dessverre er midt inne i dramaet her ja.
En av de mest avslørende, og sentrale av pavens titler er - nettopp --
Guds Sønns stedfortreder. 'vicarius filii Dei'.

Sitat:
Ja, han tar sete i Guds tempel og gjør seg selv til gud. ..
Med all slags urett forfører han dem som går fortapt,
fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst.
Derfor sender Gud over dem en villfarelse som virker i dem
så de tror løgnen.
(2Tes 2)

IHS - 1-12-2008 kl 17:03

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven. :up::up:

Jesus Kristus er den første Paven (Far)
Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.

Dette er helt håpløst, et barn kan bedre enn dette.

Det er vel heller det at du ikke tror så veldig mye på det som står skrevet i Bibelen.
Apostelen Peter overtok Jesus Kristi rolle på jorden

1. Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse?» Han svarte: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø lammene mine!» Igjen, for annen gang, sier han: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg?» «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær,» svarte Peter. Jesus sier: «Vær gjeter for sauene mine!» Så sier han for tredje gang: «Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?» Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: «Herre, du vet alt. Du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø sauene mine!

2. En gang på denne tiden sto Peter fram blant brødrene. Det var omkring hundre og tjue mennesker samlet.

3. Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord!

4. Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: «Hva skal vi gjøre, brødre?» Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.

5. Men Peter sa: «Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi nasareerens navn: Reis deg og gå!» Og han grep ham i høyre hånd og reiste ham opp. Straks fikk han styrke i føttene og anklene, han sprang opp, sto på føttene og begynte å gå omkring

6. Da Peter så det, begynte han å tale til folket: «Israelitter, hvorfor er dere forundret over dette? Hvorfor stirrer dere på oss som om det var vår egen kraft eller fromhet som gjorde at denne mannen kan gå?

7. De lot apostlene bli ført fram og forhørte dem: «Med hvilken kraft og i hvilket navn har dere gjort dette?» Da ble Peter fylt av Den hellige ånd og svarte dem: «Rådsherrer og eldste i folket!

8. En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt?

9. Peter dro omkring overalt og kom også ned til de hellige som bodde i Lod. Der traff han på en mann som het Æneas. Han var lam og hadde ligget til sengs i åtte år. Peter sa til ham: «Æneas, Jesus Kristus helbreder deg. Stå opp og re sengen din!» Straks reiste han seg opp. Alle som bodde i Lod og på Saronsletta, så ham, og de vendte om til Herren.

10. Peter sendte alle ut, falt på kne og ba. Så snudde han seg mot den døde og sa: «Tabita, stå opp!» Hun åpnet øynene, så på Peter og satte seg opp.

11. Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. Han ble sulten og ville spise. Mens de holdt på å lage maten, kom han i ekstase. Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene

12. Mens Peter fremdeles talte, kom Den hellige ånd over alle som hørte Ordet. De troende av jødisk ætt som var kommet dit sammen med Peter, ble forskrekket over at Den hellige ånds gave også ble øst ut over hedningene.

IHS
Er på jobb akkurat nå, men får bedre tid på kvelden til å besvare deg.
Men bare for å aktivisere deg,
så kan jeg stille deg et
spørsmål;
"hvor mange ganger var Peter i Rom?".

Spiller ingen rolle. Bibelen forteller at Apostelen Peter hadde hovedrollen på jorden rett etter Jesus Kristus. Noe du ikke tror på.









[Redigert den 1-12-2008 av IHS]

IHS - 1-12-2008 kl 17:15

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven.

Jesus Kristus er den første Paven (Far)

Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.


Jeg tror vi dessverre er midt inne i dramaet her ja.
En av de mest avslørende, og sentrale av pavens titler er - nettopp --
Guds Sønns stedfortreder. 'vicarius filii Dei'.

Sitat:
Ja, han tar sete i Guds tempel og gjør seg selv til gud. ..
Med all slags urett forfører han dem som går fortapt,
fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst.
Derfor sender Gud over dem en villfarelse som virker i dem
så de tror løgnen.
(2Tes 2)


"Vicarius Filii Dei" har aldrig vært brukt av Paven, Praxis :o

Jesus > Jeg er den gode hyrde

Bibelen forteller at Apostelen Peter overtok Jesus Kristi rolle som hyrde på jorden

Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse?» Han svarte: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø lammene mine!» Igjen, for annen gang, sier han: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg?» «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær,» svarte Peter. Jesus sier: «Vær gjeter for sauene mine!» Så sier han for tredje gang: «Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?» Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: «Herre, du vet alt. Du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø sauene mine!








[Redigert den 1-12-2008 av IHS]

Praxis - 1-12-2008 kl 19:33

Sitat:
av IHS
Sitat:
Opprinnelig av Praxis

En av de mest avslørende, og sentrale av pavens titler er - nettopp --
Guds Sønns stedfortreder. 'vicarius filii Dei'.
Sitat:
Ja, han tar sete i Guds tempel og gjør seg selv til gud.


"Vicarius Filii Dei" har aldrig vært brukt av Paven, Praxis

http://www.katolsk.no/info/titler.htm
Sitat:
Pavens titler

Latin : Almae Urbis episcopus, Vicarius Iesu Christi, . . . .
Norsk : Biskop av Roma, Jesu Kristi vikar, . . . .
Engelsk: Bishop of Rome, Vicar of Jesus Christus . . . .

Viking - 1-12-2008 kl 20:25

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven. :up::up:

Jesus Kristus er den første Paven (Far)
Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.

Dette er helt håpløst, et barn kan bedre enn dette.

Det er vel heller det at du ikke tror så veldig mye på det som står skrevet i Bibelen.
Apostelen Peter overtok Jesus Kristi rolle på jorden

1. Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse?» Han svarte: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø lammene mine!» Igjen, for annen gang, sier han: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg?» «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær,» svarte Peter. Jesus sier: «Vær gjeter for sauene mine!» Så sier han for tredje gang: «Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?» Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: «Herre, du vet alt. Du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø sauene mine!

2. En gang på denne tiden sto Peter fram blant brødrene. Det var omkring hundre og tjue mennesker samlet.

3. Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord!

4. Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: «Hva skal vi gjøre, brødre?» Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.

5. Men Peter sa: «Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi nasareerens navn: Reis deg og gå!» Og han grep ham i høyre hånd og reiste ham opp. Straks fikk han styrke i føttene og anklene, han sprang opp, sto på føttene og begynte å gå omkring

6. Da Peter så det, begynte han å tale til folket: «Israelitter, hvorfor er dere forundret over dette? Hvorfor stirrer dere på oss som om det var vår egen kraft eller fromhet som gjorde at denne mannen kan gå?

7. De lot apostlene bli ført fram og forhørte dem: «Med hvilken kraft og i hvilket navn har dere gjort dette?» Da ble Peter fylt av Den hellige ånd og svarte dem: «Rådsherrer og eldste i folket!

8. En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt?

9. Peter dro omkring overalt og kom også ned til de hellige som bodde i Lod. Der traff han på en mann som het Æneas. Han var lam og hadde ligget til sengs i åtte år. Peter sa til ham: «Æneas, Jesus Kristus helbreder deg. Stå opp og re sengen din!» Straks reiste han seg opp. Alle som bodde i Lod og på Saronsletta, så ham, og de vendte om til Herren.

10. Peter sendte alle ut, falt på kne og ba. Så snudde han seg mot den døde og sa: «Tabita, stå opp!» Hun åpnet øynene, så på Peter og satte seg opp.

11. Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. Han ble sulten og ville spise. Mens de holdt på å lage maten, kom han i ekstase. Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene

12. Mens Peter fremdeles talte, kom Den hellige ånd over alle som hørte Ordet. De troende av jødisk ætt som var kommet dit sammen med Peter, ble forskrekket over at Den hellige ånds gave også ble øst ut over hedningene.

IHS
Er på jobb akkurat nå, men får bedre tid på kvelden til å besvare deg.
Men bare for å aktivisere deg,
så kan jeg stille deg et
spørsmål;
"hvor mange ganger var Peter i Rom?".

Spiller ingen rolle. Bibelen forteller at Apostelen Peter hadde hovedrollen på jorden rett etter Jesus Kristus. Noe du ikke tror på.

[Redigert den 1-12-2008 av IHS]


Når var apostelen Peter i Rom? Det var det jeg spurte om IHS, jeg har også spurt om hvor dkk finner hjemmelen til å endre Guds bud?

Det er 2 spørsmål som helt klart avslører at dkk er tuftet på
løgner og bedrag. Du skulle lest litt om hvorfor Simon Magus er en av de fremste helgener i den gnostisk katolske kirken. Og hvorfor det stod en statue av ham i Rom.
Historien omkring ham og keiseren er meget interessant.

Jeg skal si deg enda en ting, det finnes ikke et fnugg av bevis for at Kristi apostel Peter hadde tilknytning til Rom slik som dkk har påstått i alle år. Eller var det så at du hadde bevis?

.

Viking - 1-12-2008 kl 20:39

Pontifex maximus også en pavetittel

http://en.wikipedia.org/wiki/Pontifex_Maximus

.

IHS - 1-12-2008 kl 23:29

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
av IHS
Sitat:
Opprinnelig av Praxis

En av de mest avslørende, og sentrale av pavens titler er - nettopp --
Guds Sønns stedfortreder. 'vicarius filii Dei'.
Sitat:
Ja, han tar sete i Guds tempel og gjør seg selv til gud.


"Vicarius Filii Dei" har aldrig vært brukt av Paven, Praxis

http://www.katolsk.no/info/titler.htm
Sitat:
Pavens titler

Latin : Almae Urbis episcopus, Vicarius Iesu Christi, . . . .
Norsk : Biskop av Roma, Jesu Kristi vikar, . . . .
Engelsk: Bishop of Rome, Vicar of Jesus Christus . . . .


"Vicarius Iesu Christi" er riktig, Praxis

Alle kristne er Jesu Kristi stedfortreder på jorden.

IHS - 2-12-2008 kl 01:14

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Heller Kristus enn paven. :up::up:

Jesus Kristus er den første Paven (Far)
Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far.

Dette er helt håpløst, et barn kan bedre enn dette.

Det er vel heller det at du ikke tror så veldig mye på det som står skrevet i Bibelen.
Apostelen Peter overtok Jesus Kristi rolle på jorden

1. Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse?» Han svarte: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø lammene mine!» Igjen, for annen gang, sier han: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg?» «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær,» svarte Peter. Jesus sier: «Vær gjeter for sauene mine!» Så sier han for tredje gang: «Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?» Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: «Herre, du vet alt. Du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø sauene mine!

2. En gang på denne tiden sto Peter fram blant brødrene. Det var omkring hundre og tjue mennesker samlet.

3. Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord!

4. Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: «Hva skal vi gjøre, brødre?» Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.

5. Men Peter sa: «Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi nasareerens navn: Reis deg og gå!» Og han grep ham i høyre hånd og reiste ham opp. Straks fikk han styrke i føttene og anklene, han sprang opp, sto på føttene og begynte å gå omkring

6. Da Peter så det, begynte han å tale til folket: «Israelitter, hvorfor er dere forundret over dette? Hvorfor stirrer dere på oss som om det var vår egen kraft eller fromhet som gjorde at denne mannen kan gå?

7. De lot apostlene bli ført fram og forhørte dem: «Med hvilken kraft og i hvilket navn har dere gjort dette?» Da ble Peter fylt av Den hellige ånd og svarte dem: «Rådsherrer og eldste i folket!

8. En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt?

9. Peter dro omkring overalt og kom også ned til de hellige som bodde i Lod. Der traff han på en mann som het Æneas. Han var lam og hadde ligget til sengs i åtte år. Peter sa til ham: «Æneas, Jesus Kristus helbreder deg. Stå opp og re sengen din!» Straks reiste han seg opp. Alle som bodde i Lod og på Saronsletta, så ham, og de vendte om til Herren.

10. Peter sendte alle ut, falt på kne og ba. Så snudde han seg mot den døde og sa: «Tabita, stå opp!» Hun åpnet øynene, så på Peter og satte seg opp.

11. Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. Han ble sulten og ville spise. Mens de holdt på å lage maten, kom han i ekstase. Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene

12. Mens Peter fremdeles talte, kom Den hellige ånd over alle som hørte Ordet. De troende av jødisk ætt som var kommet dit sammen med Peter, ble forskrekket over at Den hellige ånds gave også ble øst ut over hedningene.

IHS
Er på jobb akkurat nå, men får bedre tid på kvelden til å besvare deg.
Men bare for å aktivisere deg,
så kan jeg stille deg et
spørsmål;
"hvor mange ganger var Peter i Rom?".

Spiller ingen rolle. Bibelen forteller at Apostelen Peter hadde hovedrollen på jorden rett etter Jesus Kristus. Noe du ikke tror på.


Når var apostelen Peter i Rom? Det var det jeg spurte om IHS, jeg har også spurt om hvor dkk finner hjemmelen til å endre Guds bud?

Det er 2 spørsmål som helt klart avslører at dkk er tuftet på
løgner og bedrag. Du skulle lest litt om hvorfor Simon Magus er en av de fremste helgener i den gnostisk katolske kirken. Og hvorfor det stod en statue av ham i Rom.
Historien omkring ham og keiseren er meget interessant.

Jeg skal si deg enda en ting, det finnes ikke et fnugg av bevis for at Kristi apostel Peter hadde tilknytning til Rom slik som dkk har påstått i alle år. Eller var det så at du hadde bevis?


Apostelen Peter var i Rom på sine eldre dager. Jesus forutsa at han ville bli drept som gammel.

Jesus til Peter > når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med.

Etter denne martyrdøden ble han gravlagt på Vatikan gravlund som i dag er under Peters kirken.

[Redigert den 2-12-2008 av IHS]

k-mann - 2-12-2008 kl 02:46

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Hvem mener du da står bak endringer av tibudsloven fra slik de står i Bibelen til slik de står i katekismen?


Ingen, sidan det ikkje er nokon endringar der.

k-mann - 2-12-2008 kl 02:47

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Jeg tror vi dessverre er midt inne i dramaet her ja.
En av de mest avslørende, og sentrale av pavens titler er - nettopp --
Guds Sønns stedfortreder. 'vicarius filii Dei'.


Som er noko adventistane, Ellen G. White, har kokt ihop. Den 'tittelen' har aldri blitt brukt i Den katolske kyrkja av nokon som helst.

Edit: Såg at eg har kryssposta med IHS.

[Redigert den 2-12-2008 av k-mann]

Viking - 2-12-2008 kl 09:18

Svar på IHS innlegg:

Det er med stor tilfredstillelse å se at du ikke klarer å bevise at Peter var i Rom. Du kan gi opp for det finnes ikke noe bibelske/historiske bevis som støtter din påstand.



Sitat:

Det finnes ikke Bibelsk eller kirkehistoriske bevis på at Peter noen gang var i Rom. Han reiste til Antiokia, Samaria, Joppa, Cæsarea og andre steder.

I Catholic Encyclopia (artikkelen Peter) innrømmes det rett ut at Peters Roma tilværelse er en tradisjon som dukket opp i det 3. århundre.

Bibelen forteller at Peter i år 44 e.Kr. (mens han i følge pavemakten var pave i Rom) var en av disiplene på kirkemøtet i Jerusalem (Ap.gj.15,7)

År 53 møtte Paulus ham i Antiokia (Gal.2,1l).(Mens han var pave i Rom? )

År 58 skrev Paulus sitt brev til de kristne i Rom, og sendte hilsen til 27 personer, uten og nevne selve paven, sin gamle venn og apostel Peter. Selvfølgelig var han aldri pave i Rom.

Peters pave tilværelse er en bløff, en ren løgn og historieforfalskning. Peter var en gift mann (Matt.8,14), han
tillot ikke noe menneske å falle ned å tilbe seg (Ap.gj. 10,25.20), han hadde liten tro på menneskelige tradisjoner (1.Pet.1,18), og han kaller Jesus, klippen menigheten er bygd på (1.Pet.2,4).



IHS - 2-12-2008 kl 12:51

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Apostelen Peter var i Rom på sine eldre dager. Jesus forutsa at han ville bli drept som gammel.

Jesus til Peter > når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med.

Etter denne martyrdøden ble han gravlagt på Vatikan gravlund som i dag er under Peters kirken.

Det er med stor tilfredstillelse å se at du ikke klarer å bevise at Peter var i Rom. Du kan gi opp for det finnes ikke noe bibelske/historiske bevis som støtter din påstand.


Jesu forutsigelse er ikke bibelsk ? Graven i Rom er ikke historisk ?

Mener du det samme om Apostelen Paulus og hans grav i Roma ?

"Så kom vi til Roma. Våre søsken der hadde fått høre om oss og møtte oss helt ute ved Forum Appii og Tres Tabernæ."

Er du i det hele tatt kristen Viking ?



[Redigert den 2-12-2008 av IHS]

Viking - 2-12-2008 kl 13:19

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Apostelen Peter var i Rom på sine eldre dager. Jesus forutsa at han ville bli drept som gammel.

Jesus til Peter > når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med.

Etter denne martyrdøden ble han gravlagt på Vatikan gravlund som i dag er under Peters kirken.

Det er med stor tilfredstillelse å se at du ikke klarer å bevise at Peter var i Rom. Du kan gi opp for det finnes ikke noe bibelske/historiske bevis som støtter din påstand.


Jesu forutsigelse er ikke bibelsk ? Graven i Rom er ikke historisk ?

Mener du det samme om Apostelen Paulus og hans grav i Roma ?

"Så kom vi til Roma. Våre søsken der hadde fått høre om oss og møtte oss helt ute ved Forum Appii og Tres Tabernæ."

Er du i det hele tatt kristen Viking ?

[Redigert den 2-12-2008 av IHS]


Nero drepte nok muligens Peter i Roma, men hvor står det?
Han ble gravlagt der, men noen tid senere ble "restene" av dem (Peter og Paulus) hentet "hjem" til de britiske øyer. Der de ligger begravet den dag i dag.


Sitat:

Hvor ble Peter og Paulus gravlagt?

Gjennom flere hundre år har den kristne verden tatt for gitt at Peter og Paulus ble begravet i Rom. Det virker som ingen har tenkt på å utfordre tradisjonen.

Vi vet at Paulus ble brakt til Rom i år 67 e.Kr. Han ble halshogd og begravd ved veien til Ostia. Men ligger levningene hans fremdeles der?

Den vanlige tradisjon hevder også at apostelen Peter ble brakt til Rom under keiser Neros tid og led martyrdøden omtrent på samme tid.

Det er mange stykker av gammel litteratur -- noe falskt, og noe ekte -- som bekrefter at Simon Magus, den falske apostel som paraderte som Peter, også døde i Rom. Spørsmålet er: Hvilken Simon er det som idag ligger begravd under Vatikanet? Foreligger det beviser for at levningene av apostlene Paulus og Peter ble flyttet fra Rom -- og hvor i så fall befinner de seg i dag?

Ja.

Det er en bestemt grunn til at Vatikanet har vært så tilbakeholdne med å hevde at graven til apostelen Peter er blitt funnet. De er klar over at det er Simon Magus, den falske Peter, som ligger begravd der, og ikke apostelen Peter. Her er hva som skjedde: I året 656 e.Kr. bestemte pave Vitalian at Den romersk-katolske kirke ikke var interessert i levningene av apostlene Peter og Paulus. Paven beordret derfor levningene sendt til den engelske konge Oswiu. Her er en del av pavens brev til kong Oswiu:



"Vi har derfor gitt ordre om at de velsignede gavene til de hellige martyrer, det vil si relikviene etter de velsignede apostler Peter og Paulus, samt etter de hellige martyrer Laurentius, Johannes, Paulus, Gregor og Pancratius, skal overlates til dem som frambærer dette brevet, forat de skal overlevere dem til Deres Eksellense" (Bede'sEcclesiastical History, bok III, kap. 29.

Kan noe være mer forbløffende? Paven sendte benene til Peter og Paulus (kalt "relikvier" i pavens brev) fra Rom til England -- til "Israels land".

Ca. 150 år tidligere tok Constantius av Lyons levningene etter alle apostlene og martyrene fra Gallia og begravde dem i en spesiell grav i St. Albans i England (se Life of St. Germanus).




[Redigert den 2-12-2008 av Viking]

IHS - 2-12-2008 kl 13:54

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Apostelen Peter var i Rom på sine eldre dager. Jesus forutsa at han ville bli drept som gammel.

Jesus til Peter > når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med.

Etter denne martyrdøden ble han gravlagt på Vatikan gravlund som i dag er under Peters kirken.

Det er med stor tilfredstillelse å se at du ikke klarer å bevise at Peter var i Rom. Du kan gi opp for det finnes ikke noe bibelske/historiske bevis som støtter din påstand.


Jesu forutsigelse er ikke bibelsk ? Graven i Rom er ikke historisk ?

Mener du det samme om Apostelen Paulus og hans grav i Roma ?

"Så kom vi til Roma. Våre søsken der hadde fått høre om oss og møtte oss helt ute ved Forum Appii og Tres Tabernæ."

Er du i det hele tatt kristen Viking ?

Nero drepte nok muligens Peter i Roma, men hvor står det?
Han ble gravlagt der, men noen tid senere ble "restene" av dem (Peter og Paulus) hentet "hjem" til de britiske øyer. Der de ligger begravet den dag i dag.

Bare små biter (relikvier) av Apostlene Peter og Paulus ble sendt andre steder, for å styrke fellesskapet.

[Redigert den 2-12-2008 av IHS]

Viking - 2-12-2008 kl 14:43

Så langt har en vel dokumentert at hverken du (ihs) eller k-mann har klart å finne om dkk har tillatelse fra Gud
til å endre budene.

Alt annet blir noe uinteressant å diskutere på så vage "tufter" som dkk har lagt sine grunnvoller på.
Skal vi avslutte og si at Bibelen slo knockout på dkk?
:cool2:

IHS - 2-12-2008 kl 16:02

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Apostelen Peter var i Rom på sine eldre dager. Jesus forutsa at han ville bli drept som gammel.

Jesus til Peter > når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle ære Gud med.

Etter denne martyrdøden ble han gravlagt på Vatikan gravlund som i dag er under Peters kirken.

Det er med stor tilfredstillelse å se at du ikke klarer å bevise at Peter var i Rom. Du kan gi opp for det finnes ikke noe bibelske/historiske bevis som støtter din påstand.


Jesu forutsigelse er ikke bibelsk ? Graven i Rom er ikke historisk ?

Mener du det samme om Apostelen Paulus og hans grav i Roma ?

"Så kom vi til Roma. Våre søsken der hadde fått høre om oss og møtte oss helt ute ved Forum Appii og Tres Tabernæ."

Er du i det hele tatt kristen Viking ?

Nero drepte nok muligens Peter i Roma, men hvor står det?
Han ble gravlagt der, men noen tid senere ble "restene" av dem (Peter og Paulus) hentet "hjem" til de britiske øyer. Der de ligger begravet den dag i dag.

Bare små biter (relikvier) av Apostlene Peter og Paulus ble sendt andre steder, for å styrke fellesskapet.

Så langt har en vel dokumentert at hverken du (ihs) eller k-mann har klart å finne om dkk har tillatelse fra Gud til å endre budene.

Alt annet blir noe uinteressant å diskutere på så vage "tufter" som dkk har lagt sine grunnvoller på. Skal vi avslutte og si at Bibelen slo knockout på dkk?
:cool2:

Viking, du er i bakvendtland, alt er omvendt, det er ingen slutt.

Det var Den Katolske Kirken som satte sammen Bibelen og utgav den i år 325. :o





[Redigert den 2-12-2008 av IHS]

Viking - 2-12-2008 kl 16:55

Ok, hva hjelper det når de ikke engang klarer på få ned budene riktig? Og for ikke å gjemme alt det andre?

Det er derfor du og jeg er uenig, det har mye å si hvilken oversettelse du velger. Dkk har åpenbart valgt galt her.

,

k-mann - 2-12-2008 kl 20:12

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Så langt har en vel dokumentert at hverken du (ihs) eller k-mann har klart å finne om dkk har tillatelse fra Gud
til å endre budene.

Alt annet blir noe uinteressant å diskutere på så vage "tufter" som dkk har lagt sine grunnvoller på.
Skal vi avslutte og si at Bibelen slo knockout på dkk?
:cool2:


Det einaste som er blitt dokumentert her er din notoriske uvilje til å fylgja sanninga. Dersom du får et svar, så berre ignorerer du det og let som folk ikkje svarar deg. Men det er vel strengt tatt ditt problem, ikkje vårt.

Viking - 2-12-2008 kl 21:18

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Så langt har en vel dokumentert at hverken du (ihs) eller k-mann har klart å finne om dkk har tillatelse fra Gud
til å endre budene.

Alt annet blir noe uinteressant å diskutere på så vage "tufter" som dkk har lagt sine grunnvoller på.
Skal vi avslutte og si at Bibelen slo knockout på dkk?
:cool2:


Det einaste som er blitt dokumentert her er din notoriske uvilje til å fylgja sanninga. Dersom du får et svar, så berre ignorerer du det og let som folk ikkje svarar deg. Men det er vel strengt tatt ditt problem, ikkje vårt.


Det var vel ikke slik jeg ser på det. Men jeg kan ikke tvinge deg til å forstå at dkk har endret lov og tid.

.

IHS - 2-12-2008 kl 21:25

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ok, hva hjelper det når de ikke engang klarer på få ned budene riktig? Og for ikke å gjemme alt det andre?

Det er derfor du og jeg er uenig, det har mye å si hvilken oversettelse du velger. Dkk har åpenbart valgt galt her.


Årsaken er at du har Martin Luthers ånd.

Viking - 2-12-2008 kl 21:31

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ok, hva hjelper det når de ikke engang klarer på få ned budene riktig? Og for ikke å gjemme alt det andre?

Det er derfor du og jeg er uenig, det har mye å si hvilken oversettelse du velger. Dkk har åpenbart valgt galt her.


Årsaken er at du har Martin Luthers ånd.


Takk det var pent sagt av deg. Hadde håpet at jeg kom i klassen "enda værre".;)
.

IHS - 2-12-2008 kl 21:34

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ok, hva hjelper det når de ikke engang klarer på få ned budene riktig? Og for ikke å gjemme alt det andre?

Det er derfor du og jeg er uenig, det har mye å si hvilken oversettelse du velger. Dkk har åpenbart valgt galt her.


Årsaken er at du har Martin Luthers ånd.


Takk det var pent sagt av deg. Hadde håpet at jeg kom i klassen "enda værre".;)
.


Martin Luther hadde ikke Jesu Kristi ånd. Hans dype forakt for Guds nye og gamle folk avslørte ham.

http://nobeliefs.com/luther.htm

[Redigert den 2-12-2008 av IHS]

Viking - 2-12-2008 kl 22:08

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ok, hva hjelper det når de ikke engang klarer på få ned budene riktig? Og for ikke å gjemme alt det andre?

Det er derfor du og jeg er uenig, det har mye å si hvilken oversettelse du velger. Dkk har åpenbart valgt galt her.


Årsaken er at du har Martin Luthers ånd.


Takk det var pent sagt av deg. Hadde håpet at jeg kom i klassen "enda værre".;)
.


Martin Luther hadde ikke Jesu Kristi ånd.


Vel, det er jeg ikke kar om å bedømme, men et er sikkert, han rakk ikke å reformere nok. Dnk er ødelagt p.g.a. dkk sitt inntog i Europa, babylon har forfulgt oss fra tidenes morgen.
Johannes Åpenbaring har i klare ordelagt beskrevet dkk sin fremtid. Hadde håpet du hadde sett det.
.

Viking - 2-12-2008 kl 23:41

Til ihs:


Sitat:

"Troen alene", sa Martin Luther. Dagens pave er langt på vei enig. Paven: – Luther hadde rett


Kan ikke bli klok på disse pavene.

IHS - 2-12-2008 kl 23:51

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ok, hva hjelper det når de ikke engang klarer på få ned budene riktig? Og for ikke å gjemme alt det andre?

Det er derfor du og jeg er uenig, det har mye å si hvilken oversettelse du velger. Dkk har åpenbart valgt galt her.


Årsaken er at du har Martin Luthers ånd.


Takk det var pent sagt av deg. Hadde håpet at jeg kom i klassen "enda værre".;)
.


Martin Luther hadde ikke Jesu Kristi ånd.


Vel, det er jeg ikke kar om å bedømme, men et er sikkert, han rakk ikke å reformere nok. Dnk er ødelagt p.g.a. dkk sitt inntog i Europa, babylon har forfulgt oss fra tidenes morgen.
Johannes Åpenbaring har i klare ordelagt beskrevet dkk sin fremtid. Hadde håpet du hadde sett det.
.


Den Katolske Kirke i Åpenbaringen

"den hellige by Jerusalem. Den kom ned fra himmelen, fra Gud. Byen hadde Guds herlighet og strålte som den kosteligste edelsten, som krystallklar jaspis. Den hadde en stor og høy mur med tolv porter, og ved dem sto tolv engler. På portene var det skrevet navn, det var navnene til Israels-folkets tolv stammer. Tre porter vendte mot øst, tre mot nord, tre mot sør og tre mot vest. Bymuren hadde tolv grunnsteiner, og på dem var det skrevet tolv navn, det var navnene til Lammets tolv apostler.Han som talte med meg, hadde en målestang av gull. Med den skulle han måle byen og dens porter og murer. Byen var bygd som en firkant, og den var like lang som den var bred. Med målestangen målte han byen: Den var 12 000 stadier lang og like bred og høy. Han målte også bymuren: Den var 144 alen høy etter menneskenes mål, som også er englenes mål. Muren var bygd av jaspis, og byen selv var av rent gull, lik det klareste glass. Grunnsteinene i bymuren var prydet med edelstener av alle slag. Den første runnsteinen var av jaspis, den andre var av safir, den tredje av kalsedon, den fjerde av smaragd, den femte av sardonyks, den sjette av karneol, den sjuende av krysolitt, den åttende av beryll, den niende av topas, den tiende av krysopras, den ellevte av hyasint, den tolvte av ametyst. De tolv portene var tolv perler, hver port laget av en eneste perle. Gaten gjennom byen var av rent gull, gjennomsiktig som glass. Noe tempel så jeg ikke i byen, for Herren Gud, Den allmektige, og Lammet er dens tempel. Og byen trenger ikke lys fra sol eller måne, for Guds herlighet lyser over den, og Lammet er dens lys. Folkene skal vandre i lyset fra byen, og jordens konger skal føre sine rikdommer dit. Byens porter skal aldri stenges etter dagen, for natt skal det ikke være der. Alt det dyrebare og verdifulle folkene eier, skal de føre inn i den"

Labar - 2-12-2008 kl 23:55

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Til ihs:
Sitat:

"Troen alene", sa Martin Luther. Dagens pave er langt på vei enig. Paven: – Luther hadde rett


Kan ikke bli klok på disse pavene.

Det spørs om ”langt på vei” er nok når det gjelder dette
troen alene. På dette punkt er Skriften klar (jfr. Joh. 3,16).

-

Viking - 3-12-2008 kl 00:05

Sitat:

ihs skrev:
Viking, du er i bakvendtland, alt er omvendt, det er ingen slutt.

Det var Den Katolske Kirken som satte sammen Bibelen og utgav den i år 325.


Utgav bibelen?? Trodde ikke dkk bedrev med bibel sponsing, hver mann sin bibel?:no: Hvor i allverden har du det fra?
,

wbrochs - 3-12-2008 kl 00:34

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Hvem mener du da står bak endringer av tibudsloven fra slik de står i Bibelen til slik de står i katekismen?


Ingen, sidan det ikkje er nokon endringar der.


Er du seriøs nå, k-mann? Er det Bibelens utgave av de ti bud du ikke kjenner til, eller de som står gjengitt i katekismen?

Hvis du tar deg btyet med å sammenligne hviledagsbudet vil du se at katekismen representerer et betydelig avvik fra Bibelens. Videre vil du se at katekismen har delt opp et bud i Bibelens utgave at tibudsloven for å beholde tallet ti etter at de har fjernet ett bud. Var det ukjent for deg? :o

IHS - 3-12-2008 kl 01:40

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

ihs skrev:
Viking, du er i bakvendtland, alt er omvendt, det er ingen slutt.

Det var Den Katolske Kirken som satte sammen Bibelen og

utgav den i år 325.


Utgav bibelen?? Trodde ikke dkk bedrev med bibel sponsing, hver mann sin bibel?:no: Hvor i allverden har du det fra?
,


Den Katolske Kirken satte sammen Bibelen på kirkemøtet i Nikea år 325. Keiser Konstantin bestillte 50 stykker fra Eusebius Scriptorium i Cæsarea år 331. De første 50 Biblene ble utgitt samme år. Codex Vaticanus på bilde er en av disse 50 første utgavene.


k-mann - 3-12-2008 kl 03:42

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Hvem mener du da står bak endringer av tibudsloven fra slik de står i Bibelen til slik de står i katekismen?


Ingen, sidan det ikkje er nokon endringar der.


Er du seriøs nå, k-mann? Er det Bibelens utgave av de ti bud du ikke kjenner til, eller de som står gjengitt i katekismen?

Hvis du tar deg btyet med å sammenligne hviledagsbudet vil du se at katekismen representerer et betydelig avvik fra Bibelens. Videre vil du se at katekismen har delt opp et bud i Bibelens utgave at tibudsloven for å beholde tallet ti etter at de har fjernet ett bud. Var det ukjent for deg? :o


Kan du vise meg dømer? Og som sagt bruker Den katolske kyrkja tibudslova frå 5Mos 5.

wbrochs - 3-12-2008 kl 07:22

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Hvem mener du da står bak endringer av tibudsloven fra slik de står i Bibelen til slik de står i katekismen?


Ingen, sidan det ikkje er nokon endringar der.


Er du seriøs nå, k-mann? Er det Bibelens utgave av de ti bud du ikke kjenner til, eller de som står gjengitt i katekismen?

Hvis du tar deg btyet med å sammenligne hviledagsbudet vil du se at katekismen representerer et betydelig avvik fra Bibelens. Videre vil du se at katekismen har delt opp et bud i Bibelens utgave at tibudsloven for å beholde tallet ti etter at de har fjernet ett bud. Var det ukjent for deg? :o


Kan du vise meg dømer? Og som sagt bruker Den katolske kyrkja tibudslova frå 5Mos 5.


Jeg kommer tilbake senere i dag da jeg nå må på jobb. Men og katolikker bruker de tid bud som gjengitt i 2. Mosebok 20 eller 5. Mos 5, så spiller det ingen rolle. Dene eneste forskjellen mellom de to utgavene er begrunnelsen for hviledagsbudet. Katekismen har derimot hverken begrunnelsen eller sier noe om hvilken av de syv ukedagene som er hviledagen slik Bibelens to utgaver gjør. Vi høres.

Viking - 3-12-2008 kl 09:59

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

ihs skrev:
Viking, du er i bakvendtland, alt er omvendt, det er ingen slutt.

Det var Den Katolske Kirken som satte sammen Bibelen og

utgav den i år 325.


Utgav bibelen?? Trodde ikke dkk bedrev med bibel sponsing, hver mann sin bibel?:no: Hvor i allverden har du det fra?
,


Den Katolske Kirken satte sammen Bibelen på kirkemøtet i Nikea år 325. Keiser Konstantin bestillte 50 stykker fra Eusebius Scriptorium i Cæsarea år 331. De første 50 Biblene ble utgitt samme år. Codex Vaticanus på bilde er en av disse 50 første utgavene.



Denne Egyptiske utgaven er gammel, det er vel det enenste den har i forhold til de Bysantinske skriftene.
Den avviker og har medført denne uenighet mellom katolikk og protestant. Men dette er et annet emne som er sagt mye om i andre tråder her.

Jeg er mer interessert i å få svar på hvorfor dkk endret budene og med hvilken hjemmel.:smilegrin:

IHS - 3-12-2008 kl 13:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

ihs skrev:
Viking, du er i bakvendtland, alt er omvendt, det er ingen slutt.

Det var Den Katolske Kirken som satte sammen Bibelen og utgav den i år 325.


Utgav bibelen?? Trodde ikke dkk bedrev med bibel sponsing, hver mann sin bibel?:no: Hvor i allverden har du det fra?
,


Den Katolske Kirken satte sammen Bibelen på kirkemøtet i Nikea år 325. Keiser Konstantin bestillte 50 stykker fra Eusebius Scriptorium i Cæsarea år 331. De første 50 Biblene ble utgitt samme år. Codex Vaticanus på bilde er en av disse 50 første utgavene.



Denne Egyptiske utgaven er gammel, det er vel det enenste den har i forhold til de Bysantinske skriftene.
Den avviker og har medført denne uenighet mellom katolikk og protestant. Men dette er et annet emne som er sagt mye om i andre tråder her.

Jeg er mer interessert i å få svar på hvorfor dkk endret budene og med hvilken hjemmel.:smilegrin:


Eusebius Scriptorium var i Cæsarea (Palestina) ikke Egypt.

Hvilken Bysantinske skrifter aviker ? Bysantes fantes ikke før år 325.

Eusebius Scriptorium skrev av papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) til nye testamentet
og ( LXX ) til gamle testamentet i denne første utgaven av Bibelen. Ingen ting ble endret.

[Redigert den 3-12-2008 av IHS]

Viking - 3-12-2008 kl 15:25

Skal vi bli ferdig med det ene før vi tar til med det andre?
Vi har flere tråder som tar opp akkruat det.
Eller er dette bare et forsøk på å komme unna
for deg et ubehagelig emne?
:smug:

IHS - 3-12-2008 kl 18:18

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

ihs skrev:
Viking, du er i bakvendtland, alt er omvendt.

Det var Den Katolske Kirken som satte sammen Bibelen og utgav den i år 325.

Utgav bibelen?? Trodde ikke dkk bedrev med bibel sponsing, hver mann sin bibel?:no: Hvor i allverden har du det fra?

Den Katolske Kirken satte sammen Bibelen på kirkemøtet i Nikea år 325. Keiser Konstantin bestillte 50 stykker fra Eusebius Scriptorium i Cæsarea år 331. De første 50 Biblene ble utgitt samme år. Codex Vaticanus på bilde er en av disse 50 første utgavene.



Denne Egyptiske utgaven er gammel, det er vel det enenste den har i forhold til de Bysantinske skriftene.
Den avviker og har medført denne uenighet mellom katolikk og protestant. Men dette er et annet emne som er sagt mye om i andre tråder her.

Jeg er mer interessert i å få svar på hvorfor dkk endret budene og med hvilken hjemmel.:smilegrin:


Eusebius Scriptorium var i Cæsarea (Palestina) ikke Egypt.

Hvilken Bysantinske skrifter aviker ? Bysantes fantes ikke før år 325.

Eusebius Scriptorium skrev av papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) til nye testamentet
og ( LXX ) til gamle testamentet i denne første utgaven av Bibelen. Ingen ting ble endret.

Skal vi bli ferdig med det ene før vi tar til med det andre? Vi har flere tråder som tar opp akkruat det. Eller er dette bare et forsøk på å komme unna for deg et ubehagelig emne?
:smug:


Ingen ting er endret i Bibelens første utgave. Som den Katolske Kirken satte sammen og utgav år 325. Alle greske ord fra papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) dvs. nye testamentet og ( LXX ) dvs. gamle testamentet er gjengitt.
Du sier Den Katolske Kirken endret noe :puzzled:

Viking - 3-12-2008 kl 18:23

Sitat:
IHS skriver:
Ingen ting er endret i Bibelens første utgave. Som den Katolske Kirken satte sammen og utgav år 325. Alle greske ord fra papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) dvs. nye testamentet og ( LXX ) dvs. gamle testamentet er gjengitt.
Du sier Den Katolske Kirken endret noe?


Hvis du kan fremlegge de ti bud som dkk bruker og lever etter pr. idag så skal jeg påvise deg endringene.



[Redigert den 3-12-2008 av Viking]

IHS - 3-12-2008 kl 18:59

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
IHS skriver:
Ingen ting er endret i Bibelens første utgave. Som den Katolske Kirken satte sammen og utgav år 325. Alle greske ord fra papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) dvs. nye testamentet og ( LXX ) dvs. gamle testamentet er gjengitt.
Du sier Den Katolske Kirken endret noe :puzzled:


Hvis du kan fremlegge de ti bud som dkk bruker og lever etter pr. idag så skal jeg påvise deg endringene.

Kan du lese gresk Viking ? I Codex Vaticanus (Bibelens første utgave) er ingen ting endret, teksten er identisk med den greske teksten i LXX som ble skrevet lenge før Kristus

Codex Vaticanus (første side i det nye testamentet)

[Redigert den 3-12-2008 av IHS]

Viking - 3-12-2008 kl 21:44

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
IHS skriver:
Ingen ting er endret i Bibelens første utgave. Som den Katolske Kirken satte sammen og utgav år 325. Alle greske ord fra papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) dvs. nye testamentet og ( LXX ) dvs. gamle testamentet er gjengitt.
Du sier Den Katolske Kirken endret noe :puzzled:


Hvis du kan fremlegge de ti bud som dkk bruker og lever etter pr. idag så skal jeg påvise deg endringene.

Kan du lese gresk Viking ? I Codex Vaticanus (Bibelens første utgave) er ingen ting endret, teksten er identisk med den greske teksten i LXX som ble skrevet lenge før Kristus

Codex Vaticanus (første side i det nye testamentet)

[Redigert den 3-12-2008 av IHS]


Du har heldigvis forstått at dkk har forfalsket budene og av den grunn ikke vil begi deg inn på den diskusjonen?

Sitat:

Det er også den Katolske Kirke som har endret Guds ti bud i katekismebudene, slik at disse på flere punkter er helt annerledes enn Guds 10 bud i Bibelen. (Sammenlign selv katekismebudene med budene i Bibelen i 2. Mos. 20. kapittel, versene 3-17). Dessverre har den Lutherske Kirke godtatt den katolske budforfalskningen. Hvilket frafall, hvilken forførelse! (Matt. 5. 17-19).


IHS - 3-12-2008 kl 22:21

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
IHS skriver:
Ingen ting er endret i Bibelens første utgave. Som den Katolske Kirken satte sammen og utgav år 325. Alle greske ord fra papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) dvs. nye testamentet og ( LXX ) dvs. gamle testamentet er gjengitt.
Du sier Den Katolske Kirken endret noe :puzzled:


Hvis du kan fremlegge de ti bud som dkk bruker og lever etter pr. idag så skal jeg påvise deg endringene.

Kan du lese gresk Viking ? I Codex Vaticanus (Bibelens første utgave) er ingen ting endret, teksten er identisk med den greske teksten i LXX som ble skrevet lenge før Kristus

Codex Vaticanus (første side i det nye testamentet)

Du har heldigvis forstått at dkk har forfalsket budene og av den grunn ikke vil begi deg inn på den diskusjonen?

Den katolske kirkes bibel utgitt år 331 ( Codex Vaticanus ) har eksakt samme greske tekst som jødenes bibel ( LXX ) Ingen ting er endret !

2. Mos. 20: 3-17 Catholic Online Bibel

[Redigert den 3-12-2008 av IHS]

 Sider:  1  ..  6    8    10  ..  12