Apologetisk Forum

Den katolske kirke

 Sider:  1  2    4  ..  12

Praxis - 12-9-2007 kl 13:38

Sitat:
av Rudie
Det jeg skriver har jeg fått fra Gud.
Gud ønsker enhet.
Tro det eller ikke.
men jeg gjør bare det Gud kaller meg til.



Da er det lett å oppfatte dette slik at 'alle som ikke
en gros godtar alt Rudie sier, står Gud imot'.

Du gjør nærmest krav på at Gud bare ytrer seg
gjennom deg, og de som er helt på din linje.


Du uttaler deg implisitt om hvor vi andre kan ha fått
det fra, det vi sier -
hvis vi ikke hylder de samme,
litt for enkle tankene om 'enhet'.

Eller i alle fall må vi ha en feil forståelse av hva
Gud vil si?


Sitat:
Dere må ikke tro at jeg er kommet for å sende fred på jorden;
jeg er ikke kommet for å sende fred, men sverd.

For jeg er kommet for å sette splid mellem en mann og hans far,
og mellem en datter og hennes mor, . . .
og en manns husfolk skal bli hans fiender.

Den som elsker far eller mor mere enn meg, er meg ikke verd,
og den som elsker sønn eller datter mere enn meg, er meg ikke verd,
og den som ikke tar sitt kors og følger efter meg, er meg ikke verd.
Den som finner sitt liv, skal miste det,
og den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.

Mt 10:34 ff

Rudie - 12-9-2007 kl 14:02

Jeg forstår av det jeg har lest her at for dere er det ikke frelse i å tro på Jesus alene.

Det er godt å vite derimot at det er mange kristne som ønsker å følge Jesu bud, enhet, og jeg ser for meg en spennende tid, hvor jeg tror Jesus gjør i stand sin brud.

For meg blir det bare latterlig at dere ikke tror jeg er frelst fordi dere har et annet syn på nattverd ol. Men hovmod vil stå for fall. Det her blir nok det siste dere hører i fra meg, da dette ikke er et forum jeg finner oppbyggende.
Guds Fred til dere, må vi treffes i himmelen.

Viking - 12-9-2007 kl 19:41

Jeg har alltid lurt på hva godt vatikanet gjør med alle disse milliardene sine? De har jo et enormt tilsig av verdier. Det er sikkert mang en sliter som testamenterer sitt jordiske gods til vatikanet.

De er kanskje ikke regnskapspliktige, da betaler de heller ikke skatt?

solbu - 12-9-2007 kl 23:12

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det er sikkert mang en sliter som testamenterer sitt jordiske gods til vatikanet.

De er kanskje ikke regnskapspliktige, da betaler de heller ikke skatt?

De skal ikke betale skatt. Husk at Vatikanet er en egen stat.

Viking - 13-9-2007 kl 09:46

Javisst, det stemmer det. Men har du noen gang sett en oversikt på hva de har på "bok"?


Sitat:

The Vatican Bank is a successful and profitable bank. By the 1990s, the Bank had invested somewhere over US$10 billion in foreign companies. In 1968 Vatican authorities hired Michele Sindona as a financial advisor, despite Sindona's questionable past.

It was Sindona who was chiefly responsible for the massive influx of money when he began laundering the Gambino crime family's heroin monies (taking a 50% cut) through a shell corporation "Mabusi". This laundering was accomplished with the help of another banker, Roberto Calvi, who managed the Banco Ambrosiano. Both Calvi and Sindona were members of the P2 Lodge.[2]



Dkk, freemasons og mafia?
:puzzled:


Sitat:

Propaganda Due or P2 was an irregular or "black" Masonic lodge that operated in Italy from 1877-1981, headed in its final decades by Licio Gelli. P2 was implicated in numerous Italian crimes and mysteries, including the nationwide bribe scandal Tangentopoli, the collapse of the Vatican-affiliated Banco Ambrosiano, and the murders of journalist Mino Pecorelli, Prime Minister Aldo Moro, and banker Roberto Calvi.


P2, "black" masonic lodge! Det sies at "the black pope", jesuitt sjefen sjøl er leder her.

[Redigert den 13-9-2007 av Viking]

Viking - 14-9-2007 kl 11:04

George Harrison, tidl. Beatles har skrevet en sang som heter

P2 Vatican blues:


Sitat:



Gazed at the ceiling from below
A splendid Michelangelo
Filled my heart with delight
Last Saturday night
Arrived believing from home
Climbed every step inside St. Peter's Dome
Claustrophobic and ex-Catholic
Last Saturday night
Now how come nobody really noticed
Puff of white smoke knocked me out
The truth is hiding, lurking, banking
Things they do at night
It's quite suspicious to say the least
Even mentioned it to my local priest
One Our Father, three Hail Marys
Each Saturday night
[Let's hear it. Call him on ??.
Play a chord, Dhani.]
I wish somebody would tell me
That it's only a show
I'll confess, own up, let's face it
In my concrete tuxedo
It's quite suspicious to say the least
While mentioning it to my priest
One Our Father, three Hail Marys
Each Saturday night
[Hello Father, Father, stick a little right upon with us. It'll be alright.]
One Our Father, three Hail Marys
Each Saturday night
One Our Father, three Hail Marys
Each Saturday night


Lexus - 14-9-2007 kl 16:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det finnes ingen nytestamentlig modell for en overordnet prestefunksjon.


[Redigert den 11-9-2007 av Viking]


Han er uten far og uten mor - uten ættetavle. Hans dager har inge begynnelse og hans liv ingen ende, men han er gjort lik med Guds Sønn, han er prest for alltid. (Heb.7.3)

En overordnet prest er en yppersteprest, Guds yppersteprest
(Apg.23.4, Heb.4.14)


Det er riktignok skrevet i NT, men det skrevet om Melkisedek. Han var såpass gammel at han hørte til i GT:wink2:


Kanskje er Bibelen feil, Viking?
Det står da virkelig nok "evig tid", en blir kansje for gammel av å leve evig.
Henvisning Heb.4.14:
Da vi nå har en så stor en yppersteprest, som er gått gjennom himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen!

Praxis - 15-9-2007 kl 12:35

Sitat:
Opprinnelig postet av Rudie
Jeg forstår av det jeg har lest her
at for dere er det ikke frelse i å tro på Jesus alene.

Det er godt å vite derimot at det er mange kristne som ønsker
å følge Jesu bud, enhet,


Når du klarer å komme til så originale konklusjoner
av denne diskusjonen,
er det ikke helt lett å oppdage hva som vil hjelpe.

Om du vil hoppe av her eller være med videre,
så skal jeg i alle fall prøve å gå nærmere inn
på noen enkeltheter i det følgende,
"om Gud så vil"

Lance - 15-9-2007 kl 17:18

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det finnes ingen nytestamentlig modell for en overordnet prestefunksjon.


[Redigert den 11-9-2007 av Viking]


Han er uten far og uten mor - uten ættetavle. Hans dager har inge begynnelse og hans liv ingen ende, men han er gjort lik med Guds Sønn, han er prest for alltid. (Heb.7.3)

En overordnet prest er en yppersteprest, Guds yppersteprest
(Apg.23.4, Heb.4.14)


Det er riktignok skrevet i NT, men det skrevet om Melkisedek. Han var såpass gammel at han hørte til i GT:wink2:


Melkisedek var Gud, Jesus Kristus i sin før-jordiske skikkelse. Hvem ellers er uten far og mor? Ingen andre enn Gud.

Lance - 15-9-2007 kl 17:32

Sitat:
Opprinnelig postet av Rudie
Jeg forstår av det jeg har lest her at for dere er det
ikke frelse i å tro på Jesus alene.


Hva vil det si å tro på Jesus alene? Han er ORDET,
og da vil det si at frelsen er å tro på ORDET alene.
Ikke hva trosbekjennelser og dogmer måtte si.

Sitat:

Det er godt å vite derimot at det er mange kristne
som ønsker å følge Jesu bud, enhet...


Den enheten som blir forkynt av økumenikerne, de
som på politisk vis vil samle kristenheten er ikke den
enheten Jesus forkynner.

Økumenikken vil nok danne en religiøs enhet, men
jeg tror personlig at den enheten vil forfølge den
andre enheten, den som er bygd omkring Guds Ord,
og ikke menneskeskapte organisasjoner.

Viking - 16-9-2007 kl 00:08

Jeg er ikke sikker, men er det noen som har vært inne på at den katolske lære og islam har samme opprinnelse og "seiler" under flagget til Rom/Babylon?

Muhammed var gift med ei rik nonne fra dkk rom, og han lære nok mye av henne siden mye er likt, derfor kan islam regnes innunder Babylon.

Felles trekk:


Sitat:

1. Both the Roman Catholic Church and Islam believe that they are the one true church/religion.

2. The Roman Catholic Church and the Islam require mandatory fasting.

3. The Roman Catholic Church worships, prays to and gives titles of God to Mary. Islam highly esteems Mary and she is mentioned 34 times in the Qu'ran.

"Even the infidel Muhammed glorifies Mary in his Koran, saying, 'The angels shall say to Maryam, "Allah has chosen thee; he has made thee exempt from all stain'". The Marian (Roman Catholic) Bible

4. The Roman Catholic Church and Islam base their salvation on a complicated system of works and deny salvation by faith alone. There is no assurance of salvation in either religion.

5. Both cults deny the Biblical view of the Atonement. The Roman Catholic Church doctrine dictates that one must go to Purgatory to have his sins purged, Jesus just paved the way. The Muslims believe their works will save them but will not know until Judgment Day. This is because there is no atonement for sin, and God's grace does not exist.

6. The Roman Catholic Church claims visions and apparitions in an effort to add false doctrine. Muhammad claimed to be purified as a child by angels. He claimed to receive revelations from Archangel Jibril or Gabriel.

7. The Roman Catholic Church uses a rosary for their prayers, Islam uses prayer beads. The rosary/prayer beads are concepts taken from paganism.

8. The Pope is the vicar or substitute of Christ for the Roman Catholic Church. (# 882 RCC Catechism) In Islam, Muhammad is called the last and final Messenger of God, the successor to Jesus.

9. The Roman Catholic Church and Islam have their own divorce system. The Roman Catholic Church grants anullments and Islam allows a man to divorce his wife by telling her she is divorced.

10. Islam rejects the Trinity doctrine, the Deity of Christ, salvation by grace through faith and teaches that Christians should be killed. However, the Roman Catholic Church accepts them and believes that they are offered salvation because of their faith in Abraham. (# 841 RCC Catechism)

11. Both church organizations believe that leaving their church will result in eternal ****ation.

12. The Roman Catholic Church and Islam share a hatred for the Jews.

13. The Roman Catholic Church and the Islam base some of their doctrine on pagan traditions. For The Roman Catholic Church the traditions of a goddess, rosary, pope, relics, purgatory, transubstantiation, praying to dead people, and idol worship are all based on paganism. The Allah of Islam was actually a pagan god, and not even the major deity.

14. The Roman Catholic Church and Islam have added books to support false doctrine. The Roman Catholic Church has added the Apocrypha and Islam the Qu'ran.

15. The Roman Catholic Church priest system (including Popes) has a history of sexual abuse of women and children. Islam has a history of (including Muhammad) sexual abuse of women and children.


Veith har en klar mening om saken.
http://video.google.com/videoplay?docid=-8123863671663916724...

[Redigert den 16-9-2007 av Viking]

Rudie - 18-9-2007 kl 17:59

Ta en titt her:

http://charlotte-therese.blogspot.com/2007/09/den-ekumeniska...
Er det noe fornuftig i dette?

[Redigert den 18-9-2007 av Rudie]

Viking - 18-9-2007 kl 18:30

Sitat:
Opprinnelig postet av Rudie
Ta en titt her:

http://charlotte-therese.blogspot.com/2007/09/den-ekumeniska...
Er det noe fornuftig i dette?

[Redigert den 18-9-2007 av Rudie]


En ide om mennesket lytter til hva Gud har å si. Det økumenske sirkus er null verdt. Det høres ut som det er en behovsregulert relgion, tilrettelagt for den enkeltes behov.

Lurer på åssen inntrykk du sitter igjen med de ganger du stikker innom her? Jeg vil ikke være slem med deg, men det har seg slik at jeg ikke klarer dkk eller dnk..

De har aldri vært snille med fattigfolket, de har alltid snyltet til seg det lille folk hadde. De kan ikke kalle seg gode hyrder.

Klippet ut fra et katolsk forum.
Sitat:

We Become God?

--------------------------------------------------------------------------------

In todays OOR we had a reading from St Basil the Great. i found the last line(I bolded it) troubling. Mistranslation or am misreading the context?


"As clear, transparent substances become very bright when sunlight falls on them and shine with a new radiance, so also souls in whom the Spirit, become spiritual themselves and a source of grace for others.

From the Spirit comes foreknowledge of the future, understanding of the mysteries of faith, insight into the hidden meaning of Scripture, and other special gifts. Through the Spirit we become citizens of heaven, we enter into eternal happiness, and abide in God. Through the Spirit we acquire a likeness to God; indeed, we attain what is beyond our most sublime aspirations – we become God."





[Redigert den 18-9-2007 av Viking]

Lance - 19-9-2007 kl 08:58

Hesters avkom er hester...
Kuers avkom er kuer...
Ørners avkom er ørner...
Guds avkom er...?

Jeg tror på utvelgelsen.
Dersom du var i Gud i
begynnelsen vil du komme
til Ham i dette livet.

Alle som Faderen har gitt
Meg vil komme, sa Jesus.

Slik jeg var i mine forfedres
lender, slik var jeg også i
Guds lender fra evighet av.

Ordet er Gud. Siden jeg tror
Ordet beviser det bare at
det er en del av meg. Jeg kan
ikke annet enn å tro det.

Viking - 22-9-2007 kl 17:17

En katolsk hedensk feiring.

Praxis - 22-9-2007 kl 20:17

"nuns celebrating Halloween"
bildet kan alltids sjanse til å være autentisk,

men jeg ville heller tale noen få ord med forstand
om avhold fra urene hedenske festskikker,
enn ti megabytes med skrullete bilder

Det var visst mye rart å finne der bildelinken kom fra,
sikkert noe mer spennende iblant?
.

[Redigert den 22-9-2007 av Praxis]

Ny fart på å akseptere og integrere muslimske verden?

Praxis - 22-9-2007 kl 21:44

http://africa.reuters.com/wire/news/usnL20843632.html

Islam-rikets trofaste sverdsoldater innbys til
nye forhandlingsrunder om opptak under Romerrikets
felles-følelses-marked.

Blir det mye dialog og respektfull toleranse
uten at paven må streke opp hvordan den forståelses-
fulle dialogen og de kloke verdikonsept-
tilnærmingene skal foretas?



Religiøs aggresjon kan avvikles etter bestemte skjema ...
.

Viking - 22-9-2007 kl 21:52

Det var mye rart der ja, jeg fant den tilfeldig igjennom denne videosnutten: http://www.youtube.com/watch?v=f5JX__ILv0Q

Viking - 22-9-2007 kl 22:06

Men denne oppsumeringen fant jeg på Sol debatt, den satt:


Sitat:

FRA BABYLON TIL VATIKANET


UDØDELIG SJEL

De gamle mysteriereligionene hadde alle hemmelige doktriner som gikk imot det som ble fortalt folk flest. Den uinnvidde ble fortalt at den eneste veien til himmelen var å tilhøre deres religion. Hvis de ikke gjorde det, ville de bli pint i helvete. Det første som ble krevet for initiandens dåp inn i mysterietroen, var å uttrykke troen på en udødelig sjel. Den innvidde ble bundet gjennom flere besvergelser og ble lært at vanlige synder kunne bli bøtet på gjennom anger, bønner og bot, men spesielle synder var dødelige synder uten noe bøtemiddel. De som ikke nådde fullkommenhet (de høyere gradene) før døden gikk til et sted kalt Paradis. Cerberus voktet porten mens Osiris veiet menneskets gode og onde gjerninger mot hverandre. Dersom mennesket ble forkastet, returnerte hans sjel til jorden i en gris eller et annet urent dyr.
Hedensk gnostisisme, koblet med gresk filosofi, brakte læren om en udødelig sjel inn i kirken. Gnostisismen nådde sitt høydepunkt rundt år 150 og påvirket kristendommen overalt, spesielt i Alexandria. Origen (185-254) var den fremste av Alexandrias ledere. Han underviste både om sjelens udødelighet og før-eksistens. Den katolske kirke fordømte senere hans lære om føreksistensen, men godtok hans syn på de døde.

RETTFERDIGGJØRELSE

I de pavelige legender er det sagt at St. Michael, erkeengelen, har betrodd ham Guds rettferdighetsbalanse. I to skåler ble gode og dårlige gjerninger plassert slik at de kunne bli veid mot hverandre. Den kaldeiske doktrinen om rettferdigheten er symbolisert på nøyaktig den samme måten, borsett fra i landet til Kam, hvor målingen ble foretatt av guden Anubis istedenfor St. Michael. Anubis veide opp de gode og dårlige gjerningene hver for seg. Dommen ble avsagt etter at statusen var gjort opp. Hvis statusen var for lav, ble han dømt av Osiris til å vende tilbake til jorden i form av en gris eller et annet urent dyr.
I de gamle mysteriene samlet man seg godvilje hos gudene med å skjære seg selv til blods. Dette er det samme ritualet man kan se på langfredag i Roma og Madrid og andre sentra i den katolske kirken hvor folk pisker seg til blodet renner i strie strømmer over hele kroppen. De sier de gjør det for å ære Kristus på den festen som er til minne om hans død. Men akkurat det samme gjorde tilbederne av Osiris på den festen som var til minne om hans død. Osiris ble drept og skåret opp i 13 stykker.

SKJÆRSILDEN

Den som kom til ilden, trodde at han ville motta lys fra guddommen, og at gjennom guddommelig ild ville alle flekkene i karakteren bli renset bort. Derfor ble barn sendt gjennom ilden til Molok for å rense dem fra arvesynd. Babylonerne var i høy grad soltilbedere. Romerne mente at å rense ved å gå gjennom ilden, renset både hyrde og sau.
Det er en detaljert beskrivelse av den rensende lidelse i de hellige skriftene i buddhismen. Til tider har så mange kinesiske buddhister kommet for å kjøpe sine kjære fra skjærsilden, at det ble laget egne butikker for formålet. I zoroasmen ble sjelen ført gjennom tolv stadier før den var skikket til å gå inn i himmelen.
I Hellas var det største og dyreste offeret det mystiske Teleté, et offer som ifølge Platon ble gitt for de levende og de døde, og skulle fri den fra all lidelse som de onde var skyldig til etter at de hadde forlatt denne verden.
Metoden med å gi penger på vegne av de døde er svært gammel.
*
«Jeg har ikke gitt noe av tienden til de døde» (1)

Trolig stammer læren om skjærsilden fra tilbedelsen av Molok. Det ser ut til at forskjellige nasjoner mente at ild i en eller annen form var nødvendig for å rense fra synd.
Professor Johan H. Schreiner, universitetet i Oslo, i Aftenposten 13. desember 1991:
«Det gamle testamentet kjenner nesten ikke til noen belønning og straff etter døden. Men fra 100-tallet f.Kr. kommer helvete inn i jødedommen for alvor, f.eks. hos det klostersamfunnet ved Dødehavet som vi kjenner fra Dødehavsrullene.»

HIMMELNØKLENE

I nesten tusen år hadde romerne trodd på de mystiske nøklene til guden Janus og gudinnen Kybele. Janus var vokteren over dører og porter i Roms mytologi. I mitraismen, en av hovedgrenene til mysteriene som kom til Rom, bar solguden to nøkler. Defor ble nøklene symboler på keiserens autoritet. Da biskopen i Rom ble Pontifex Maximus i 378, ble han automatisk innehaveren av de mystiske nøklene. Den var allikevel ikke før i 431 at paven hevdet at nøklene han hadde var nøklene til autoriteten som ble gitt til Peter. Hanen ble også betraktet for å være helliget Janus.
Når manikeernes ledere manglet brød, påtok de seg å tilgi synder mot brød. Dette eksemplet til manikeerne smittet i kirken slik at Basilius den store gjorde fordring på at biskopen hadde myndighet til å løse og binde for synd. Det gikk imidlertid mange århundrer før denne lære vant helt frem i den kristne kirke og skapte kirkens ørebigt og avlatsvesen.
Jesuitten Liguori:
«Presten har nøkkelmakten, eller makten til å utfri syndere fra helvete, gjøre dem verdige til Paradiset og omskape dem fra Satans treller til Guds barn. Og Gud selv er nødt til å la det bero med sine presters dom, og enten tilgi eller ikke tilgi, ettersom de (prestene) gir eller nekter å gi syndsforlatelse.»

RELIKVIER

I den gamle legenden om Nimrod ble hans kropp delt opp og begravet på forskjellige steder. Da han oppsto igjen som solguden, ble det fortalt at han hadde tatt bolig i en ny kropp. De plassene hvor guden lå begravet ble betraktet som hellige. The Catholic Encyclopedia sier at noen gjenstander, kroppsdeler eller klær, som var igjen etter en avgått helgen, fantes før utbredelsen av kristendommen, og at ærefrykt for relikvier er et slags primitiv instinkt man finner i mange andre religiøse systemer utenom kristendommen.
Katolikkene tror at huset som Maria bodde i i Nasaret nå befinner seg i Loreto i Italia. Det skal være transportert dit av engler på 1200-tallet via et par andre plasseringer. Mer enn 47 paver har æret helligdommen.
Ærbødigheten for martyrenes levninger ble vedtatt på konsilet i Trent. Det samme konsilet fordømte de som ikke trodde på relikvier. Enkelte kirker kunne ha flere tusen levninger etter helgener. I visse tilfeller har noen av beina kommet fra dyr.

ØST

Tertullian:
«Vi må innrømme at andre betrakter solen som de kristnes gud fordi det er et velkjent faktum at vi ber mot øst (i retning av soloppgangen).» ... Det er også en regel at kirkealteret ligger mot øst.

De kristne bad med ansiktet mot øst så tidlig som i begynnelsen av det tredje århundre. Årsaken skulle være at de søker etter paradiset som Gud plantet i Eden mot Østen.

JUL

I den persiske mitradyrkelsen ventet man på fødselen av en storkonge, Mitras inkarnasjon, som skulle gjøre slutt på romernes herrevelde. Tilhengerne av denne troen ble kalt magerne. I mange generasjoner samlet magerne seg en gang i året på Seierfjellet for å iaktta frelserkongens fødsel. Denne skulle bebudes av en stjerne med et lys som skulle lede magerne til en grotte der den inkarnerte Mithras skulle være født. For «vise menn» anvender den greske grunnteksten i Matteusevangeliet ordet magoi, altså mager.
I likhet med alle solguder på den tiden hadde også Mitra sin fødselsdag den 25. desember. 25. desember var dagen for den gamle romerske festen for Sols fødsel. De arabiske sabeanerne feiret fødselsdagen til måneguden på den 24. desember.
I kirken i Rom ble 25. desember feiret fra år 274 som dies natalis Solis invicti, den ubeseirede Solens fødselsdag. Omkring år 336 bestemte den kristne kirken å stadfeste den 25. desember som Jesu fødselsdag. Begrunnelsen var at bare Jesus var den sanne frelsens sol og den virkelige ubeseirede som hadde overvunnet døden.
Legenden forteller at Tammus ble drept av en bjørn. Semiramis drepte den bjørnen som hadde drept Tammus. Det fortelles også at Adonis døde av et bjørnebitt. Venus ble forsont med den bjørnen, da den fortalte at det hele var et uhell. Attis som var identifisert med Adonis ble sagt å ha blitt tatt av en bjørn. Diana ble ofte avbildet med en død bjørn eller et bjørnehode. Bjørnen var derfor et viktig innslag på Saturnalia-festen i Rom. Der ofret man en bjørn til Saturn. Til minne om dette ofret man en gris som så ble spist.
Anglosakserne feiret Yule-dag lenge før de kom i kontakt med kristendommen. På juledagen ofret de en bjørn til solen for å formildne henne for tapet av den elskede Adonis. Sakserne ofret den største grisen de kunne få tak i til Frigga, moren til Balder. I Egypt ofret de også svin en gang i året under månefesten til ære for Osiris. Men det var gåsen som var favorittdyret som man ofret til Osiris. Det sies at når Osiris ble opphisset, var det eneste som kunne roe ham ned en stor gås og en tynn kake. I Babylon ofret man gjess til Baal. Gåsen ble i hieroglyfene symbolet for et barn eller en sønn. I Rom hadde man hellige gjess i Jupiters tempel. Yule er det kaldeiske ordet for et lite barn.
Juletreet var vanlig i det hedenske Rom og Egypt. I Egypt var det et palmetre, og i Rom var det en gran. Moren til solguden ble sagt å bli forvandlet til et tre da hun skulle føde sitt barn. Sønnen ble derfor å regne som rotskuddet.
Den skandinaviske guden Odin trodde man ga spesielle gaver ved juletider til de som dro til hans hellige grantre.

PÅSKE

Attis-guden var en vakker ung mann. Et ulykkelig kjærlighets-forhold med Kybele skulle ha endt med at han døde ved selv-kastrering eller kastrer-ing iverksatt av gudinnen selv. Riter ble utført i siste halvdel av mars til Kybeles ære. Gjennom uavlatelig å vagge hodet til rytmen av larmende pauker, symbaler og horn satte man seg i ekstase, ble ufølsom for smerte, og begynte å risse kroppen med kniver eller andre skarpe gjen-stander. Dette kjenner vi igjen fra Baal-dyrkerne i Bibelens fortellinger:
*
Så ropte de enda høyere og rispet seg med sverd og spyd, som de hadde for skikk, til blodet rant ned over dem. (2)

Preste-kandidater og andre fanatikere ofret sin manndom til gudinnen. Dette skulle medvirke til å tilbakekalle Attis til livet og til å påskynde hele naturens gjenoppstandelse, som siden sprang ut i løv og blomst i det vårlige solskinnet.
Kulminasjonspunktet for Attiskulturen i Rom var ved vårjevn-døgn. Seremoniene startet 15. mars og pågikk i to uker. De første seks dagene ble brukt til faste, renselser og andre forberedelser. Den 24. mars ble kalt dies sanquinis, blodets dag. Det var dagen for de bloddryppende ritualene, inklusiv selvkastreringen. Et tydelig tegn på at Attis hadde oppstått er den overveldende gledesstemning som preget neste dag, den 25. mars. Dagen het også gledefesten - Hilaria. I følge ulike antikke forfattere var det et slags karneval med morsomme opptog og løssluppen spising. På attisreligionens fremste kultsted reiste senere Vatikanet seg og ble pavens sete. Egget var et hellig symbol blant babylonerne, som trodde på en gammel fabel om et egg av kjempemessig størrelse som falt fra himmelen og ned i Eufrat. Fiskene rullet det opp på stranden, og duene ruget på det. Fra dette egget ble Astarte klekket ut. Egget ble derfor et symbol på gudinnen Astarte. Denne legenden henspeiler også til Noahs ark. I Nord-Europa ble egg farget og brukt som symbol på vårens gudinne. Blant egypterne ble egget assosiert med solen, gulleg-get. Fargede egg ble brukt som hellige offer i påsken.
I følge Encyclopedia Britannica er egget et symbol på frukt-barhet og fornyet liv, og går tilbake til oldtidens Egypt og Persia. Der hadde man skikken med å farge og spise egg under vår-festen. Pave Paul V (1605-1621) sa ved en anledning: «Å Herre, vi bønnfaller deg om å velsigne disse dine eggs skapninger, slik at det kan bli gagnlig mat for dine tjenere, som spiser det til minne om vår Herre Jesus Kristus.»
Kaniner er et hedensk symbol| og har alltid vært et symbol på fruktbarhet. Påskeharen kom inn i kristendommen fra antikken. Haren var knyttet til månen i legendene i Egypt og hos andre folk.
Det engelske ordet for påske er easter. Easter kommer fra Eostre, Ostera, Astarte og Ishtar (utt. som Easter) som var den Babylonske Semiramis.
Epifanius (ca. 315-403) mente at inntil år 135 feiret de kristne overalt påsken på den jødiske datoen 15. Nisan, uansett hva slags ukedag det var. Under pave Pius I (140-155) ble det i Roma besluttet at påskefeiringen skulle feires på den første søndagen etter fullmånen i mars, og ikke etter den jødiske regnemåten. Dette ble også bestemt på kirke-møtet i Nikea i 325. På dette kirke-møtet ble det også bestemt at påsken skulle feires tidlig på våren, like etter vårjevndøgn, i stedet for midt på våren etter jødisk tidsbestem-melse.

SØNDAG

Gammel astrologi lærer at ett-tallet var det hellige tallet til hovedguden (solen) i Zodiacen. Så for å ære solen, ble den første timen den første dagen i uka, den første dagen i måneden, den første dagen i året den førstefødte og førstegrøden av avlingen og buskapen holdt hellig og gitt til ham. Tilsvarende ble timen etter, den andre dagen i uka viet månen. Mithraistene fra Persia, som var soltilbedere, holdt søndagen hellig. Tertullian:
«Vi må innrømme at andre betrakter solen som de kristnes gud fordi ... vi gjør søndagen til en festdag.»

Sabbatsbudet ble gitt menneskene allerede like etter at de var skapt:
*
Gud velsignet den sjuende dagen og lyste den hellig (3)

Det finnes ingen som helst beretning om søndagshelligholdelse i det nye testamentet, og heller ikke om noen søndagsmøter planlagt til gudsdyrkelse. Ikke noe dokument gir bevis for at søndagen ble holdt av de kristne før omkring året 150 (Justinius Martyr). Frem til året 325 var det ingen av kirkens menn som påberopte seg noe skriftmessig grunnlag for å holde søndagen.
Den romerske keiser Hadrian (76-138) slo ned opprøret til den jødiske Bar Kokba i 132-135. Han bygde på Jerusalems ruiner en romersk by og kalte den opp etter seg, Aelia Capitolina. På denne tiden ga han jødene restriksjoner på sin religionsutøvelse. De ble forvist fra byen, de ble forbudt å komme tilbake til den og fikk ikke lov til å utøve sin religion. Spesielt gjaldt forbudet mot å holde sabbaten og omskjærelsen.
Det jødiske preget i den Jerusalemske kirken overlevde etter Hadrians tid. Bagatti skriver:
«Om den jødiske karakteren som ble igjen i kirken på den tiden, har vi flere vitnesbyrd, som det til Bardesanus (180-223) som talte om sine disipler, og bekreftet at de holdt søndagen og ikke sabbaten, og at de ikke omskar seg, som «de kristne i Judea».

Keiser Justinian I (483-565), seierherren for kristen enhet, prøvde å kontrollere ved det kjente «Novella» læren til jødedommen og gudstjenesten i Synagogen. Han forbød studiet av de rabbinske tolkningene av Bibelen. Forbindelsene mellom kirken og synagogen ble brutt. Helligholdelse av sabbaten ble forbudt for de kristne, og datoene for easter og passover kunne ikke lenger sammentreffe.
Eck var en kjent katolsk motstander av Luther. I et brev til Luther skrev han:
«Kirken har forandret sabbaten til Herrens dag ved sin autoritet, for hvilken der ikke er noen støtte i Skriften.»

En katolsk katekisme sier at forandringen av helligholdelse av lørdag til søndag ikke har noen skriftmessig autoritet:
«Spørsmål: Hvilken dag er sabbat? Svar: Lørdag er sabbat. Spørsmål: Hvorfor holder vi søndag i stedet for lørdag? Svar: Vi holder søndag i stedet for lørdag fordi den katolske kirke på kirkemøtet i Laodikea (år 336 e.Kr.) overførte sabbatens hellighet fra lørdag til søndag. Spørsmål: Kan du på noen annen måte bevise at kirken har makt til å innsette festdager ved lov? Svar: Dersom den ikke hadde slik makt, kunne den ikke ha gjort det som alle nåtidens religionsbekjennere er enig med den i: Den kunne ikke ha innført helligholdelsen av søndagen, den første dag i uken, i stedet for helligholdelsen av lørdag, den sjuende dag i uken, en forandring som det ikke finnes noen autoritet for i Skriften.» (4)

DÅPEN

Ikke mange årene etter at dronning Semiramis hadde gått i graven, dukket det opp en annen gud. Det var regnguden. Denne guden ble sint på menneskeheten en dag, og ble så opphisset at han gråt. Han gråt og gråt og gråt inntil tårene hans flommet over jorden. Derfor introduserte man skikken med å beskytte barnet fra å bli skyllet bort ved å bruke tårene til regnguden. Etter en vill og støyende utøvelse fra prestens side for å vekke oppmerksomheten til regnguden, Baal, ville han kalle frem foreldrene og barnet til et spesielt tilrettelagt sted. Med mye rop og dans rundt babyen, ville presten dyppe hånden i vannbeholderen som var viet regnguden. Så sprutet han noe av dette vannet over hele kroppen til babyen. Vannspruten skulle gi en slags beskyttelse mot regnguden og roe ham ned.
Ritualet ble overlevert gjennom gamle Babylon til Medo-Persia til Grekenland og Rom. Alle som kom til de høytidelige ofringene til grekerne ble renset med vann. Ved inngangen til templet var det plassert et kar fylt med hellig vann. Dette vannet ble helliggjort ved at en brennende gren ble tatt fra alteret og dyppet i vannet. Den brennende grenen var et symbol på ildguden.
Den bibelske form for dåp ved neddykkelse ble i virkeligheten forkastet i et dokument skrevet i året 150 eller 175 e.Kr. Denne avhandling er kalt de tolv apostlers lære. Forfatteren er ukjent, men den ble sannsynligvis skrevet i Syria.
«Når du først har sagt alt dette, så døp i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn i levende (rennende) vann. Men hvis du ikke har levende vann, så døp i et annet vann, ... Men hvis du ikke har noen av delende, så tøm vann tre ganger over hodet i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Aleksander I (105-115) innførte bruken av hellig vann i kirkene og i hjemmene.
Studerer man ruinene etter de første kristne kirkene, finner man utelukkende dåpsbasseng, som tyder på dåp ved fullstendig neddykkelse. Bibelen lærer heller ikke noe annet.

NATTVERDEN

Menaderne i dionysoskulten dro til et passende berg for å feire Dionysos orgier. På berget nådde orgien sitt høydepunkt da et dyr ble fanget, helst en okse. Menaderne rev istykker dyret med bare hendene, spiste kjøttet rått og svøpte seg i fellen. Man spiste opp sin gud, Dionysos legemliggjort i dyreskikkelse, for å forene seg med ham og bli delaktig i hans overnaturlige kraft.
Transsubstansritualer forekom i mange nasjoner, stammer og religioner. Slike ritualer var også kjent i Rom som Ceres' korn og Bacchus' vin. I Mithraismen ble et hellig måltid bestående av brød og vin feiret. I Egypt ble en kake viglet av en prest og ble Osiris' kjød. Denne ble så spist og vin ble tatt som en del av ritualet. I Mexico spiste de innfødte en melkake som ble vigslet av en prest som hevdet at det var blitt gudens kjød.
Biskop Hay betraktet fasten før nattverden som absolutt nødvendig. Dette til tross for at Jesus innstiftet nattverden like etter påskemåltidet. I de Eleusinistiske mysteriene måtte initianden derimot ha fastet.
Runde kaker som forestilte solen ble brukt i romerske mysterier, Egypt og i mithraismen. Det er bokstaver på nattverdsbrødet til romerkirken. Disse er IHS, som skal stå for «Iesus Hominum Salvator», Jesus menneskehetens frelser. I det egyptiske systemet stod de for Isis, Horus og Seb, dvs. moren, barnet og gudenes far, den egyptiske treenigheten. Selv «The Catholic Encyclopedia» innrømmer at røttene til den katolske eucharisten har sin oppprinnelse i gudemåltidet i den babylonske Baal-tilbedelsen. Det «hellige vannet» som katolikkene bruker, ble opprinnelige innviet i et okkult rituale. (5)
Læren om at brødet og vinen forvandles til Kristi virkelige legeme og blod (transsubstansjonen) ble opphøyet til et trosdogme av pave Innocens på 4. laterankonsil i 1215. Når presten velsigner brødet sier han Hoc est corpus meus. Fra dette formularet har vi fått trylleordet hokus pokus. Brødet blir da til Jesu virkelige legeme, med ben, nerver, ånd og sjel. Jesus blir ofret på nytt hver gang i den katolske eucharisten, med de samme lidelser som på korset. Terrtullian beskriver derfor hvordan presten måtte lage mange sikkerhetsrutiner slik at ikke smuler fra brødet skulle falle på gulvet, for selv en liten brødsmule inneholdt hele Kristus. Alt i alt er den katolske nattverden ikke noe annet enn en grotesk avgudsseremoni.

LUEN

Når solen sank i havet i vest på slutten av dagen og tilbrakte natten i en tilværelse av mørke og døde, ble den fiskeguden, herre over underverdenen. Fiskeguden var for babylonerne, assyrerne og filisterne, Dagon. Dag betyr fisk og On betyr sol. Overpresten til Dagon bar en kappe og en lue som etterlignet en fisk.
Tiaraluen som paven bærer, er identisk i formen til den som fiskeguden Dagon bar. På gamle mynter fra Malta er en gud (som har de samme karakteristika som Osiris,) vist med fiskehode-luen (mitren).

OBELISKER, TEMPLER OG TÅRN

Opprinnelig var obelisken forbundet med soltilbedelse. Den symboliserte både solstrålene og det mannlige kjønnslem.
Da israelittene blandet hedenskap inn i religionen deres, reiste de et gudebilde som vakte Herrens harme:
*
Da jeg løftet blikket og så mot nord, fikk jeg øye på gudebildet som vakte Herrens harme, nord for alterporten, nær inngangen. (6)

Å plassere en obelisk ved inngangen til et hedensk tempel, var tilsynelatende ikke uvanlig på den tiden. Det stod en obelisk ved inngangen til Tums tempel, og en annen foran Hathor-tempelet. Interessant nok er det også en obelisk foran inngangen til St. Peterskirken i Rom. Det er en original obelisk som stod i Egypt i oldtiden. Keiser Caligula i 37-41 e.Kr. fikk obelisken brakt fra Heliopolis til hans sirkus på Vatikanhøyden hvor St. Peterkirken står i dag. Heliopolis (gresk for Bet-Sjemesj) var Egypts senter for soltilbedelse i gamle dager.
*
«Han (Nebukadnesar) skal slå i stykker steinstøttene i Bet-Sjemesj og brenne opp templene i Egypt.» (7)

Den 320 tonn tunge granittblokken ble flyttet til sin nåværende plass av pave Sixtus V i 1586. Paven hadde erklært dødsstraff for arbeiderne dersom obelisken ble ødelagt under transporten.
Rundt St. Petersplassen er det 248 søyler. I forhallen i templet til gudinnen Hierapolis står følgende inskripsjon. «Jeg, Dionysos, innvier disse «phalli» til Hera, min stemor.»
Det er et påfallende faktum at de fleste babylonske byer hadde et tempeltårn. I den katolske kirkes symbolikk er et tårn symbol for jomfru Maria.
Obelisken finner du også ved Det Hvite Hus i Washington D.C.

KORSET

I Kaldea ble det korset brukt som et symbol på Tammus (fra bokstaven Tau). Da Spanjolene først kom til Mexico fant de at korset ble brukt i tilbedelsen i templet til Anahuac. I gamle dager tilba mexicanerne korset som tota (vår far). Da israelittene blandet avgudsdyrkelse med religion, sa de til trestokken: «Du er min far» (Jer 2,27). I førkristen tid betraktet romerne korset som en beskyttelse, og det ble plassert på gravene. Vestal-jomfruene bar halskjeder med kors slik som nonnene i den romersk katolske kirken gjør i dag.
Grekerne tegnet kors på pannebåndet til deres gud tilsvarende Tammus til babylonerne. Isis ble vist med et kors på pannen. Hennes prester bar kors i prosesjonen i tilbedelsen av henne.
Tradisjonen tilskriver oppfinnelsen av korsfestelsen til en kvinne, dronning Semiramis.
Korset er et av de viktigste symbolene i den romersk katolske kirke. Det står på toppen av tak og tårn, det står på altere og diverse redskaper i religionens tjeneste. Under barnedåpen gjør presten korsets tegn på barnets panne. Under konfirmasjonen mottar kandidaten korsets tegn. På askeonsdag lages korsets tegn i aske på pannen. Tertullian, prest og leder i menigheten i Nord-Afrika, som døde omkring år 255:
«Ved hvert skritt vi beveger oss fremover, hver gang vi går ut og inn, når vi tar på våre klær og sko, når vi bader, når vi sitter ved bordet, når vi tenner våre lamper, når vi oppholder oss på løybenken, på stolen, under alle daglige livs gjøremål, gjør vi korsets tegn på våre panner.»

Det var først i 431 at korsene ble introdusert i kirker og kamre. Kors på kirketårnene kom ikke før rundt 586. I det sjette århundret ble krusifikset hellighet av den romerske kirken. Det var ikke før det annet konsil i Efesus at det var påkrevet at private hjem skulle ha et kors.
Av alle de forskjellige korsene som er i bruk i kirken, kjent som Andreaskorset, gresk kors, osv., er det ikke et eneste av dem som ikke kan spores tilbake til den fjerneste oldtid.

DET ALTSEENDE ØYET


Alle de gamle templene i Arabia ble dekorert med det øyet som først hadde dukket opp som symbolet på Osiris, Isis og Horus. Øyet representerte det mystiske symbolet av den egyptiske treenigheten. Det samme øyet finner vi i dag i Illuminatis segl, og i U.S.' éndollarseddel.

GLORIE

Apollo, som var solens sønn, ble ofte avbildet med en rund soltallerken rundt hodet. Soltallerkenen var et velkjent symbol på sol-guddommelighet, og var vidt utbredt i Østen. Circe var solens datter, og hun hadde en lysende sirkel rundt hodet på samme måte som den romerske Madonna ble avbildet. I katolske bilder av Maria og helgener finner vi glorier rundt hodene.

ROSENKRANSEN

Rosenkransen er en gammel oppfinnelse. Den ble brukt av de gamle meksikanerne og hinduene. I Tibet er det blitt brukt i uminnelige tider og blant alle i den buddhistiske tro.
I nesten alle land finner vi noe i kategorien bønne-sender som tilsvarer rosenkransen. Det fantes blant muhammedanerne, i Ninive, Asia, Hellas, Rom og i Japan. Blant Fønikerne ble den brukt i tilbedelsen av Astarte, modergudinnen. Det er lite eller ingen spor etter «Hail Mary» som en akseptert guddommelig bønn før rundt 1050.


KONKLUSJON

Vi ser at på de aller fleste områder har tradisjonene og læren i den katolske kirke en okkult og antikristelig opprinnelse. Kirkens historie vitner heller ikke om den barmhjertighet som Kristus lærte sine etterkommere. Ser vi på styresettet i de landene der den katolske kirke dominerer, finner vi korrupsjon og maktmisbruk - i sterk kontrast til demokratiet i de protestantisk-dominerte land. For videre lesning om moral, etikk og korrupsjon innen det katolske systemet, anbefales boken «Paven må dø» av David A. Yallop. (Gyldendal, 1984). Forfatteren prøver i denne boken å vise en del av skandalene knyttet til Vatikanet, forbindelsen med mafiaen og USA, samt hvordan pave Johannes Paul I etter all sannsynlighet ble myrdet 28. september 1978 av sine egne, på grunn av sitt forsøk på å bringe mer moral inn i det katolske system og forretningsliv.

Det bør bemerkes at kritikk/avsløring av den katolske kirke ikke er rettet mot den enkelte katolikk, som for en stor del er uvitende om de forholdene som beskrives, men at det er den katolske læren og denne kirkens planer for en verdensomspennende maktovertakelse, søkelyset er rettet mot. Dessuten ønskes det å vise at den frafallsmakten som Åpenbaringsboken identifiserer som Babylon ikke har fått navnet sitt uten grunn.

Her er en skjematisk oversikt over likhetstrekkene mellom den babylonske Baaldyrkelsen og katolisismen:

BAALDYRKELSE
(1) Solens fødselsdag, Tammus’ fødsel, 25. desember
(2) Midtsommerfesten ble feiret 24. juni.
(3) Troen på at Semiramis for opp til himmelen og ble til gudinnemoren.
(4) Guddommens mor ble tilbedt som himmelens dronning (Jer. 7:18)
(5) Det ble bakt kaker tilegnet gudinnen som det var inngravert en «T» på (Jer. 44:17,19)
(6) Det ble holdt 40 dagers faste for Tammus (Esek. 8:16)
(7) Feiring av vårjevndøgn (Esek. 8:16)
(8) Feiring av Tammus’ oppstandelse ved vårjevndøgn, og prosesjoner med utskårne bilder i den hellige uke.
(9) Ærefrykt for utskårne bilder av Baal, Ishtar, Tammus og av himmelens mindre guder.
(10) Troen på en udødelig sjel og et brennende pinested.
(11) Læren om skjærsilden.
(12) Troen på at de døde besøker de levende. Det ble holdt en fest for disse i november (alle sjelers dag)
(13) Brenning av røkelse
(14) Messing og ensformige bønner som ble stadig gjentatt (Matt. 6:6)
(15) Korset som symbol på soltilbedelse
(16) Amuletter og avgudsbilder for å skremme vekk onde ånder
(17) En rund skive inngravert med IHS-symbolet (Iris, Horus, og Seb) ble spist som mat for sjelen
(18) Tegninger og malerier av mor og barn med solens glorie rundt hodene
(19) Barnedåp, stenking av hellig vann
(20) Åndemaning eller spiritisme
(21) Ukens første dag, solens dag, ble holdt hellig til ære for Baal
(22) Overhodet for det babylonske avgudssystem hadde tittelen «Pontifex Maximus» - brobyggeren
(23) Janus og Cybele hadde nøklene til himmel og helvete
(24) Den øverste prestekongen ble båret på en trone inn i sin guds hus
(25) Den øverste prestekongen trodde han var inkarnasjonen av solguden
(26) Ofringer for å forsone seg med gudene
(27) Sølibat både for prester og nonner, hus for jomfruprestinner som skulle ansettes ved de hedenske templer
(28) Menneskeofringer som brennoffer for å tilfredsstille gudene
(29) Gudemåltid - man spiste gudekjøtt i form av en innviet, rund kake som fremstilte Osiris’ kropp

KATOLISISMEN
(1) Jesu fødsel, julen, 25. desember
(2) Feiringen av Johannes’ fødselsdag 24. juni
(3) Troen på Marias himmelfart, og at hun der ble Guds moder.
(4) Jomfru Maria tilbes som himmelens dronning.
(5) Varme boller (korsboller) med inngravert kors.
(6) 40 dagers faste.
(7) Feiring av vårjevndøgn (påsken)
(8) Prosesjoner med utskårne bilder av Jesus, Maria og Peter i den hellige uke.
(9) Ærefrykt for utskårne bilder av Jesus, Maria, Peter og helgenene.
(10) Troen på en udødelig sjel og et brennende pinested.
(11) Læren om skjærsilden.
(12) Alle sjelers dag feires 2. november, og allehelgensdag den 1. november.
(13) Brenning av røkelse og vokslys.
(14) Rosenkransen og Mariapåkallelsen.
(15) Krusifikset. Kors på kirker, kors i prosesjoner etc.
(16) Bære krusifiks eller å henge opp bilder for å bli beskyttet
(17) Oblaten som blir brukt under nattverden er rund, og inngravert med «IHS»
(18) Malerier av Jesusbarnet og Maria med solens halo eller glorie rundt hodene
(19) Barnedåp, stenking av hellig vann
(20) Mystisisme eller spiritisme
(21) Forandret sabbaten til søndag
(22) «Pontifex Maximus» var en av de første navn på paven
(23) Paven hevder å ha Peters nøkler
(24) Paven blir båret på en flyttbar trone til St.Peterskirken
(25) Paven gir seg ut for å være Kristi vikar her på jorden
(26) Botsøvelser, avlat og frelse ved gjerninger
(27) Sølibat både for prester og nonner. Nonner i klostre som tjenestegjør i kirkelige handlinger
(28) Motstandere av den romersk-katolske lære ble brent på bålet
(29) Transubstansiasjonsritualet i eucharisten (den katolske messen), der Jesu virkelige legeme blir spist.


[Redigert den 22-9-2007 av Viking]

Lionheart - 18-10-2007 kl 02:32

Fra denne katolske siden:

"O Mary, bright dawn of the new world, Mother of the living, to you do we entrust the cause of life.

Look down, O Mother upon the vast numbers of babies not allowed to be born, of the poor whose lives are made difficult, of men and women who are victims of brutal violence, of the elderly and the sick killed by indifference or out of misguided mercy.

Grant that all who believe in Your Son may proclaim the Gospel of life with honesty and love to the people of our time. Obtain for them the grace to accept that Gospel as a gift ever new, the joy of celebrating it with gratitude throughout their lives and the courage to bear witness to it resolutely, in order to build, together with all people of good will, the civilization of truth and love, to the praise and glory of God, the Creator and lover of life."

~ Taken from Fr. Frank Pavone's pamphlet Our Lady of Guadalupe and the Pro-life Movement, 2006, (from the conclusion of The Gospel of Life)"


"O Maria, den nye verdens skinnende soloppgang, de levendes Mor, til deg setter vi vår lit som gjelder retningen av våre liv.

Se ned, o Mor, på de store antall spedbarn som ikke tillates fødsel, de fattige hvis liv blir vanskeliggjorte, menn og kvinner som er ofre for brutal vold, de eldre og de syke som blir drept ut av likegyldighet eller misoppfattet nåde.

Gi at alle som tror på Din Sønn proklamerer livets Evangelium med ærlighet og kjærlighet til folk i vår tid. Tilegn deg for dem - nåde til å akseptere Evangeliet som en evig ny gave, gleden det er å feire det med takknemlighet gjennom hele deres liv og mot til å vitne [resolutely (husker ikke hva det betyr her og nå], så de kan bygge - sammen med de folk som er av god vilje - sannhetens og kjærlighetens sivilisasjon, til Guds, Skaperens og Livselskerens pris og ære."

Er ikke dette å hengi seg til og å søke tilflukt hos Maria heller enn Herren? Blir hun ikke fremstilt her som en som kan høre alles bønner (allestedsnærværende) og som kan svare på dem (allmektig og allestedsnærværende)?

"De priser Meg med leppene, men deres hjerte er langt borte fra Meg" og det er svært bedrøvelig.

Viking - 18-10-2007 kl 09:33

Sitat:

Lukas 5:1 Og de skriftlærde og fariseerne begynte å drøfte dette, og de sa: "Hvem er dette som taler slike gudsbespottelige ord? Hvem andre enn Gud kan tilgi synder?"


Dette er et vers som avslører hva DKK er. Bibelen avslører DKK flere plasser.

Når DKK mener at paven "er" Jesus så forsterkes inntrykket.

Sitat:

"The Pope is not only the representative of Jesus Christ, he is Jesus Christ himself" -Catholic National July 1895.


Dkk påstår både at de tilgir synd og at de er gud.
Vatikanstaten er bygget på 7 hauger og blir da svært likt "det " som er beskrevet i Johannes Åpenbaring.

Noen har kanskje lest noe om "Unam sanctam".

Sitat:

"outside of her (the Church) there is neither salvation nor the remission of sins".


En bør jo også legge merke til at "de" kaller selv kirken for "HER (henne), som Johannes skriver det i Åpenbaringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unam_sanctam

Folk glemmer fort, dessverre i dette tilfelle.

http://www.remnantofgod.org/video/antichrist/Antichrist-128k...

[Redigert den 18-10-2007 av Viking]

Rudie - 19-10-2007 kl 13:05

Viking!
Det finns ikke noe hold i det du anklager DKK for, og det blir bare slitsomt å overbevise noen som har bestemt seg. Og det er du ikke alene om her inne.
Jeg har brukt ett sitat ifra deg som jeg har brukt inne på bloggen min.
http://rudie-rudie.blogspot.com/2007/10/bor-det-dde-eller-le...
Syns det var litt interessant det med om vi er døde eller levende i himmelen.
For ser Gud på Maria som død eller levende, eller er det bare enkelte protestanter som gjør det?

Katolikker ser ikke på Paven som en Gud osv. Men som sagt så tror jeg ikke du er interessert i å finne ut av hva som er tilfelle, og da hjelper heller ingen informasjon!

Viking - 19-10-2007 kl 13:18

Maria, er hun ikke død?

Jeg tror at Maria hadde grått i fortvilelse om hun hadde sett sine "etterkommere" bruke henne som en "avgud".

Ettersom vi kan lese og tro så var Maria en meget Gudfryktig kvinne. Som menneske var hun sikkert vakker og snill.

Min mor og min far er døde, de er ikke i himmelen, de er bare døde.

Maria hun er død, hun kan ikke noe som helst. Hun er død og død er ingenting annet enn absolutt død. At katolikker ser henne er bare en ren ønsketenkning. Hvorfor ser ikke andre mennesker henne?

En ting til, du viser til at min mening er adventistlære, men det er helt uriktig. Du dikter litt der.

.

[Redigert den 19-10-2007 av Viking]

k-mann - 19-10-2007 kl 14:07

Sjølvsagt er ikkje Maria død. Ikkje Paulus heller. "Eg lever ikkje lenger sjølv, men Kristus lever i meg." (Gal 2:20)

Og kva med Moses, Elia og Enok. Kvifor skal die leve? Og kva med dei vi får vite om i Johannes' Openberring? Dei virkar ikkje særleg døde.

"For eg er viss på at verken død eller liv, verken englar eller krefter, verken det som no er, eller det som koma skal, eller noka makt, verken det som er i det høge eller i det djupe, eller nokon annan skapning, skal kunna skilja oss frå Guds kjærleik i Kristus Jesus, vår Herre." (Rom 8:38-39)

solbu - 19-10-2007 kl 14:13

Sitat:
Opprinnelig postet av Rudie
Syns det var litt interessant det med om vi er døde eller levende i himmelen.

Poenget er ikke hvorvidt de er døde eller levende i Himmelen. Alle skal på den siste dag stå opp og bli levende. Noen til evig liv og andre til evig fortapelse. Jeg tror at Maria er en av de vi skal få se oppe i Himmelen. Og jeg ser frem til den dagen da jeg skal få snakke med alle de hellige som har vandret før meg og kanskje spørre de om dette og hint.

Poenget er at når man dør her på Jorden så skal vi ikke lenger påkalle de og søke råd hos de. Dèt er det Viking snakker om. Ikke hvorvidt de er våkne eller ikke mens de venter på den siste dag.

[Redigert den 19-10-2007 av solbu]

Kristnerd - 19-10-2007 kl 15:46

Sitat:
Opprinnelig postet av Rudie
Katolikker ser ikke på Paven som en Gud osv.


Benekter du at det er katolsk lære at Paven er "Jesu Kristi stedfortreder på jord" ?

[Redigert den 19-10-2007 av Kristnerd]

Viking - 19-10-2007 kl 22:18

Sitat:

Forkynneren 9:

5 For de levende vet at de skal dø; men de døde vet ingen ting, og de får heller ikke mer noen lønn, for minner om dem er glemt.

6 Også deres kjærlighet, deres hat og deres misunnelse er nå gått til grunne; de får heller aldri mer noen del i noe av det som blir gjort under solen.




Sitat:

Salmenes bok 6:5
For i døden finnes det ikke noe minne om Deg; hvem skal takke deg i graven.

Salmenes bok 115:17
De døde lovpriser ikke Herren, det gjør heller ikke de som farer ned i stillheten.

Salmenes bok 146:4
Hans pust farer ut, han vender tilbake til sin jord; på samme dag går hans tanker til grunne.

Jesaia 38:18
For graven kan ikke prise Deg, døden kan ikke lovprise Deg, de som går ned i avgrunnen, kan ikke håpe på Din sannhet.



Bibelen taler for seg og avslører vel også Dkk.

.

Viking - 19-10-2007 kl 22:48

Sitat:

Dere skal ikke vende dere til dødningemanere og ikke gå til sannsigere, så dere gjør dere urene ved dem, jeg er Herren deres Gud , 3. Mos. 19:31. Når noen vender seg til dødningemanere og sannsigere og driver avgudsdyrkelse med dem, da vil jeg sette mitt åsyn mot den mann og utrydde ham av hans folk. Det skal ikke finnes hos deg noen som...spør en dødningemaner, ingen sannsiger, ingen som gjør spørsmål til de døde. For enhver som gjør slikt, er en vederstyggelighet for Herren, 5. Mos. 18:10-12.


Viking - 20-10-2007 kl 10:56

Sitat:

Men, som det står i Johannes 5:28-29

28 Undre dere ikke over dette; for den time kommer da alle som er i gravene skal høre Hans røst

29 og komme fram - de som har gjort godt, til livets oppstandelse, og de som har gjort ondt, til fordømmelsens oppstandelse.


Når blir det?

Johannes 11:24
Martha sa til Ham: "Jeg vet at han skal stå opp igjen i oppstandelsen på den siste dag."






[Redigert den 20-10-2007 av Viking]

Litt om tilbedelse.

Bror - 21-10-2007 kl 12:49

Noen få minutters fakta om tilbedelse:

http://www.remnantofgod.org/video/aow/aow128k.html

Who is the "Vicar" og Christ?

Bror - 30-10-2007 kl 19:35

Tankevekkende stoff av Richard Bennet:

http://www.presenttruthmag.com/verses-noframes/Vicar.htm

[Redigert den 30-10-2007 av Bror]

Viking - 3-11-2007 kl 10:59

Jeg leste litt omkring boka til Edmond Paris, "Convert or die".

For den som leter etter bevis på satans nærvær i dkk finner det her. Og det var ikke for 1000 år siden.

.

Viking - 1-12-2007 kl 15:35

http://www.youtube.com/watch?v=4wfQbVaRv18

Rev. Ian Paisley gir et utdypende foredrag om jesuittene, vatikanets gestapo.

IHS - 3-12-2007 kl 20:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av Rudie
Katolikker ser ikke på Paven som en Gud osv.


Benekter du at det er katolsk lære at Paven er "Jesu Kristi stedfortreder på jord" ?

[Redigert den 19-10-2007 av Kristnerd]


Alle Kristne er "Jesu Kristi stedfortredere på jorden"

IHS - 3-12-2007 kl 21:35

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Maria, er hun ikke død?

Jeg tror at Maria hadde grått i fortvilelse om hun hadde sett sine "etterkommere" bruke henne som en "avgud".

Ettersom vi kan lese og tro så var Maria en meget Gudfryktig kvinne. Som menneske var hun sikkert vakker og snill.

Min mor og min far er døde, de er ikke i himmelen, de er bare døde.

Maria hun er død, hun kan ikke noe som helst. Hun er død og død er ingenting annet enn absolutt død. At katolikker ser henne er bare en ren ønsketenkning. Hvorfor ser ikke andre mennesker henne?

En ting til, du viser til at min mening er adventistlære, men det er helt uriktig. Du dikter litt der.

.

[Redigert den 19-10-2007 av Viking]


Det er ingen død i Kristi rike alle lever videre i hverandre (i himmelen)

IHS - 3-12-2007 kl 21:38

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Noen få minutters fakta om tilbedelse:


Vi må be utifra Kristus, kun tilbedelse i Kristus er ekte, all annen tilbedelse er falsk

[Redigert den 3-12-2007 av IHS]

Lionheart - 3-12-2007 kl 22:26

Først av alt, IHS, må jeg be deg om å være snill å være mer ryddig i dine svar heretter. Takker for det.

Mennesker i Kristi kirke som er "sovnet inn" er kjødelig sett døde. De lever åndelig med Kristus ja. Dette ser vi utifra en rekke bibelvers.

MEN! Dette betyr *ikke* at vi skal søke kontakt med dem. Bibelen sier ingenting om å be Stefanus om forbønn for eksempel. Stefanus som var både martyr og tidlig kristen. Han ble henrettet med Paulus' samtykke.

Ingen steder i hele Bibelen finner vi oppfordringer til å kontakte de døde. I stedet finner vi kong Saul som går til en åndemaner for å kontakte Samuel, og vi fortelles at Samuel dømmer Saul for å ha gjort dette.

Så fortell meg, IHS (Isis, Horus og Set, eller hva?), hvor i Bibelen finner du noen som helst oppfordring til å be avdøde (eller la oss kalle dem bortreiste) kristne om forbønn?

Sannheten er at helgendyrkelsen begynte som religiøs overtro overtatt fra andre religioner:

At rester av døde mennesker som ble ansett som hellige brakte velsignelse om man stirret på dem, bad foran dem, rørte ved dem, osv.

I stedet sier Bibelen at vi med frimodighet kan gå like inn i Faderens nærvær, og hvorfor det? Jo, fordi Jesus Kristus har sonet ALL synd. Fortid, nåtid, fremtid, for ALLE mennesker. Dine, mine, hele verdens. Hvem er da den katolske kirke som:

1: Kaller et menneske for kirkens hode ("paven"), en tittel som kun tilhører Kristus.
2: Kaller "paven" for Kristi vikar på jorden, en tittel Bibelen KUN gir Den Hellige Ånd.
3: Kaller et menneske for "Hellige Far" (igjen - "paven"), en tittel kun brukt én gang i hele Bibelen - i Jesu bønn til Faderen i Getsemane.
4: Kaller Jesu mor for "Himmeldronningen", en tittel gitt Astarte og andre avgudinner fra oldtiden?
5: Påstår at Jesu soningsoffer IKKE er fullbrakt, men fortsettes i messen, i motsetning til Herrens EGNE ord: "Det er fullbrakt" (fullstendig betalt)
6: Driver helgendyrkelse
7: Påstår at prester i kraft av sitt embete (ikke engang i kraft av Guds eget Ord), har *makt* til å forvandle hostien om til Gud, og at Gud Selv er *nødt* til å adlyde dem?
8: Mest av alt: På grunn av de ovennevnte og en rekke andre karakteristiske trekk, er den eneste kirke/organisasjon/institusjon i verdens historie som passer 100% til Daniel 7s og Johannes' Åpenbarings profetier?

Den katolske kirke er skjøgen Babylon, og ingen annen, som rir dyret fra Åpenbaringen. Det første dyret er den pavelige institusjon. Det gjenstår kun å se hvem det andre dyret fra Åpenbaringen er.

[Redigert den 3/12/2007 av Lionheart]

IHS - 4-12-2007 kl 02:15

De Kristne i himmelen og på jorden elsker hverandre.

Derfor ber de for hverandre dag og natt i all evighet.

Viking - 4-12-2007 kl 10:38

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
De Kristne i himmelen og på jorden elsker hverandre.

Derfor ber de for hverandre dag og natt i all evighet.


Jeg tror de døde er døde helt til Yesuah vekker de på Dommens dag og at vi gjør best ved å be for hverandre, vi som lever mener jeg.

Pr. i dag så er det bare En som har vendt tilbake fra "dødsriket" og det er Yesuah. Og såvidt jeg vet så har ikke han oppmuntret oss til å ta kontakt med de døde, snarere tvert i mot?

.

IHS - 4-12-2007 kl 11:19

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
De Kristne i himmelen og på jorden elsker hverandre.

Derfor ber de for hverandre dag og natt i all evighet.


Jeg tror de døde er døde helt til Yesuah vekker de på Dommens dag og at vi gjør best ved å be for hverandre, vi som lever mener jeg.

Pr. i dag så er det bare En som har vendt tilbake fra "dødsriket" og det er Yesuah. Og såvidt jeg vet så har ikke han oppmuntret oss til å ta kontakt med de døde, snarere tvert i mot?

.


Den første oppstandelse har forlengst funnet sted
det er snakk om kontakt mellom levende Kristne i himmelen og på jorden , ikke døde.

De andre døde (ikke Kristne) står opp på Dommens dag etter "de tusen år"

Alle de Kristne har gått over fra døden til livet og går ikke for Dom.

Faderen, Sønnen og de Kristne lever i hverandre i all evighet.

[Redigert den 4-12-2007 av IHS]

Viking - 6-12-2007 kl 11:25

www.katolsk.no sier bl.a. om julen:


Sitat:

25. desember ble feiret stort i Roma som fødselsdag for den uovervunne solgud - «Natalis Solis invicti», hovedsakelig fra ca 200, da keiser Septimus Severus opphøyde solgudkulten til riksreligion. Festen hadde sitt høydepunkt i sin popularitet under Aurelian i 274.

Fra Konstantin den Stores tid, senest år 336 og kanskje allerede fra rett etter konsilet i Nikea i 325, ble 25. desember fastsatt i den romerske kalender som minnedagen for Herrens fødsel. Den Liberianske katalog, som også kalles Den Filokalske kalender og Kronografen av 354, har en kalender som må ha blitt satt opp i år 336. Der blir 25. desember ikke bare oppgitt som festen for Kristi fødsel, men også som starten på det liturgiske år.

Det går tilbake til en tradisjon, som man kan følge tilbake til pave Telesforus på midten av 100-tallet. Den kristne romerske jul feiret i stedet for den hedenske solguden den oppgående sol, den guddommelige rettferds sol (Mal 3,20), Kristus, seierherren over mørkemakter og over syndens og dødens natt.



IHS - 6-12-2007 kl 16:49

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
www.katolsk.no sier bl.a. om julen:


Sitat:

25. desember ble feiret stort i Roma som fødselsdag for den uovervunne solgud - «Natalis Solis invicti», hovedsakelig fra ca 200, da keiser Septimus Severus opphøyde solgudkulten til riksreligion. Festen hadde sitt høydepunkt i sin popularitet under Aurelian i 274.

Fra Konstantin den Stores tid, senest år 336 og kanskje allerede fra rett etter konsilet i Nikea i 325, ble 25. desember fastsatt i den romerske kalender som minnedagen for Herrens fødsel. Den Liberianske katalog, som også kalles Den Filokalske kalender og Kronografen av 354, har en kalender som må ha blitt satt opp i år 336. Der blir 25. desember ikke bare oppgitt som festen for Kristi fødsel, men også som starten på det liturgiske år.

Det går tilbake til en tradisjon, som man kan følge tilbake til pave Telesforus på midten av 100-tallet. Den kristne romerske jul feiret i stedet for den hedenske solguden den oppgående sol, den guddommelige rettferds sol (Mal 3,20), Kristus, seierherren over mørkemakter og over syndens og dødens natt.




Det har blitt en hel del utbytninger etterhvert

Israels stammer byttes ut med de Kristne

Den gamle pakt byttes ut med den nye pakt

Synagogene byttes ut med Kirker

Solgudens fødselsdag byttes ut med Kristi fødselsdag

Keiseren byttes ut med Kristus

osv.

Alt er jo ikke byttet ut enda, det står igjen enda litt til før allt er byttet ut ;)

[Redigert den 6-12-2007 av IHS]

Viking - 6-12-2007 kl 21:44

Sitat:



Det har blitt en hel del utbytninger etterhvert

Israels stammer byttes ut med de Kristne

Den gamle pakt byttes ut med den nye pakt

Synagogene byttes ut med Kirker

Solgudens fødselsdag byttes ut med Kristi fødselsdag

Keiseren byttes ut med Kristus

osv.

Alt er jo ikke byttet ut enda, det står igjen enda litt til før allt er byttet ut ;)

[Redigert den 6-12-2007 av IHS]


1. Israels stammer forblir Israels stammer for evig og alltid. Merkelig at en absolutt skal "tolke" ut et helt folkeslag og i tillegg overse skriftens profetier.

2. Greit nok at den gamle pakt blir byttet ut med den nye, men den profetien har ennå ikke helt gått i oppfyllelse ennå.

3. Jeg tror kirkene, som byggverk, vil gå sin undergang i møte p.g.a. at de har forledet fårene ut i avgudsdyrkelse.

4. Gud vil ikke sidestilles med Baal i forhold til en bursdag som helt malplassert. Yesuah ble ikke født i jula.

5. Gud har vært Gud i alle tider, at dkk trikser og mikser må de stå for, men at det er riktig - nei og atter nei!!

.

Evangelicals On the Road to Papal Rome

Bror - 20-12-2007 kl 02:27

Tankevekkende video om rasering av Bibelens viktigste doktrine. Ja, først skulle frafallet fra troen komme, og så enden.

http://video.google.com/videohosted?docid=-74910010635849402...

Programmet ligger nå også ute på http://www.bereanbeacon.org





[Redigert den 20-12-2007 av Bror]

Lexus - 20-12-2007 kl 16:31

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror

Who is the "Vicar" og Christ?

Tankevekkende stoff av Richard Bennet:

http://www.presenttruthmag.com/verses-noframes/Vicar.htm

[Redigert den 30-10-2007 av Bror]


Det svinger litt frem og tilbake om akkurat dette emnet, men jeg tviholder på at det er "Skriften" som til syvende og sist får rett.

Rakel (heb. sau - søye) ble barnløs sammen med Jakob og ble missunnelig på sin søster. Hun sa til Jakob:
Gi meg barn ellers dør jeg!
Da ble Jakob brennende harm på Rakel, og han sa:
Er jeg i Guds sted, som har nektet deg livsfrukt! (1.m.30.1-2)

Tenk litt over hva dette kan bety.

Viking - 20-12-2007 kl 21:20

Datter som mor:

Kirkens herre

Statskirken er statens tjener,
og mener det som staten mener.

Hva skjuler prester bak sitt skrud?
At presteskap er statens «brud» –
som ganske underdanig gjør
statens vilje – nu som før.

Staten – den er kirkens gud.
Derom bærer prester bud.

De forskriftstro som er statslydig.
Noen tror at det er dydig.

Herrens ord de hurtig glemmer,
hvor fader stat for dem bestemmer.

Til staten har de seg forskrevet,
når de dens bud har efterlevet;
og ei samvittighetens røst.

Med Skriftens ord til konflikt-trøst.
Fader stat er presters herre;
altfor ofte – ja dessverre.

Svein Otto Hauffen

Viking - 21-12-2007 kl 21:18

KATOLISISMEN AVSLØRT......ET TILBAKEBLIKK PÅ MITT LIV

Av DR. TEOL. CHARLES. CHINIQUY (1809 - 1899)

FEMTI ÅR I DEN ROMERSKKATOLSKE KIRKE





http://debatt.sol.no/node/4194121

Nok et solid bidrag til forsøk i å få belyst og senket vatikan flåten..... må bare leses:saint:

lite utdrag:
Sitat:

Et kvarters tid underholdt han seg livlig med mine foreldre, men plutselig formørkedes hans ansikt og han holdt opp å tale. Der fulgte nå en taushet som var like ubehagelig for alle parter. Endelig sa presten henvendt til min far: «Hr. Chiniquy, er det sant at De og Deres sønn leser i bibelen?»
«Ja,» var det raske svar; «min sønn og jeg leser i bibelen, og hva der er ennå bedre, han har lært utenat en hel del av de vakreste kapitler, og hvis De ikke har noe imot det kan han fremsi et stykke for Dem».
«Det er ikke derfor jeg er kommet,» svarte presten kort;
«men vet De ikke, at det ble forbudt av det hellige Tridentinerkonsiliet å lese bibelen på fransk?»
«For meg gjør det lite til saken, om jeg leser bibelen på fransk, gresk eller latin,» svarte min far, «for jeg forstår alle disse språk like godt.»
«Men De vet da at De ikke kan tillate Deres sønn å lese i bibelen?» vedble presten.
«Min hustru har hittil gitt ham veiledning i å lese i bibelen, og jeg kan ikke innse vi begår noen synd ved fremdeles å vedbli dermed.»
«Hr. Chiniquy,» svarte presten, «De har gjennomgått et fullstendig kursus i teologi; De kjenner til hvilke plikter der påhviler en prest; De vet altså også, at det er min ubehagelige plikt å komme her for å få bibelen utlevert og brenne den.»



[Redigert den 21-12-2007 av Viking]

Praxis - 21-12-2007 kl 21:39

Sitat:
av Viking
CHARLES. CHINIQUY

FEMTI ÅR I DEN ROMERSKKATOLSKE KIRKE




man har lest boken - den er god og oppbyggelig,
og setter naturligvis mye på rett plass idet C.
forteller om oppbruddet fra systemet som hadde
gitt ham skolering og karriere.

Her kan en lese noen kapitler på web:

http://www.chick.com/catalog/books/0180.asp
http://www.chick.com/articles/houstonletter.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Chiniquy

.

Viking - 27-12-2007 kl 11:41

Eier dkk coca cola company?

se denne lille reklamen:o

http://www.youtube.com/watch?v=BMSAMUd7Hq4


.

[Redigert den 27-12-2007 av Viking]

Kristnerd - 27-12-2007 kl 17:30

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Eier dkk coca cola company?

se denne lille reklamen:o

http://www.youtube.com/watch?v=BMSAMUd7Hq4

[Redigert den 27-12-2007 av Viking]


Det er nok heller tvilsomt at DKK eier CocaColacompany.
(Det eneste den filmen "beviser" er at de ønsker å selge cola i katolskdominerte land.)

(Det har derimot, flere ganger blitt påstått at Mormonerne har eierandeler i ****acola. Hvorvidt dette er sant eller ikke vites ei, men deres hovedkvarter er ihvertfall i Salt Lake city. En by som ble grunnlagt som følge av mormonerbosettning på flykt fra stat(er) hvor mormonismen ble forbudt ved lov. Så kanskje er det noe i påstanden. Den nyskjerrige oppfordres til å undersøke selv. Jeg for min del synes ikke Cola eller ikke Cola påvirker så mye hverken fra eller til i vurdering av kristne grupper.)

Viking - 27-12-2007 kl 18:32

Ja, men det er et lite men.

http://www.freemason.org/cfo/may_june_2001/mormon.htm

og enda et lite men, freemason har påståtte forbindelser til vatikanet.

Viking - 6-1-2008 kl 16:29

Satanism has been practiced in the Vatican..





[Redigert den 6-1-2008 av Viking]

k-mann - 6-1-2008 kl 17:04

http://en.wikipedia.org/wiki/Malachi_Martin#Controversy

Ratzinger er en antikrist.

Viking - 9-1-2008 kl 18:24

Disse falske profeter kan måles med bibelen.
Sitat:
Johannes 1. brev
2:22 Hvem er en løgner uten den som fornekter at Jesus er Kristus?
Han er antikrist som fornekter Faderen og Sønnen.


Ratzinger er en av dem som fornekter Sønnen,
se denne videoen: http://video.google.com/videoplay?docid=3183413150966333006

Identifing the Early Church

Bror - 3-2-2008 kl 01:37

Richard Bennet med forfriskende utleggelse av den første menighets historie. Egner seg godt til bakgrunn for å vurdere enhver bevegelse som påberoper seg å være den siste menighet.

http://www.youtube.com/watch?v=cbC9I09Hb-s&eurl=http://w...

Viking - 3-2-2008 kl 13:13

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Richard Bennet med forfriskende utleggelse av den første menighets historie. Egner seg godt til bakgrunn for å vurdere enhver bevegelse som påberoper seg å være den siste menighet.

http://www.youtube.com/watch?v=cbC9I09Hb-s&eurl=http://w...


Bare en ting jeg lurer på Bror, jeg har ikke sett filmen helt ennå, men tror han på Sabbaten som ukentlig hviledag? Eller er han som M. Luther, delvis reformert? :grin:
.

Lexus - 5-2-2008 kl 09:18

Jeg gjør oppmerksom på at dette er hentet fra Nostradamustråden som solbu opprettet i mitt brukernavn, og skilt ut fra tråden ”Tidens Tegn”, mens dette kanskje skulle høre hjemme her?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
I og med at vi av mange andre grunner er overbevist om den katolske lære er en falsk lære, bl.a på grunn av synet på frelsen og nattverden, så vil vi måtte ta avstand i fra Nostradamus sine skrifter, uavhengig av synet vi måtte ha på Antikrist.

Sitat:

Katolikkene vil ikke gå med på at vi blir frelst ved troen alene. Ordet "alene" står ikke i Bibelen, sier de. Vi blir frelst ved tro, men ikke ved troen alene. Ta ordet "alene" bort, så er vi enige, sier de.

Sitat:

Hvorfor ikke bruke Bibelen til å løse dette problemet?
Bibelen sier da ikke: Hver og en må gå gjennom flere trengsler for å gå inn i Guds rike?
Nei den sier, Apg.14.22: De styrket disiplenes sjeler, formante dem til å holde fast ved troen og sa: Vi må gå inn i Guds rike gjennom mange trengsler.

Apg.15.9:
Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han også deres hjerter.
Kol.2.12:
For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også oppreist med ham, ved troen på Guds kraft - han som oppreiste Kristus fra de døde.

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemstillingen, skriften skriver da ikke om noen enkeltpersoners frelse, den er kollektiv, legg merke til at tekstene bruker: Vi, Dem, Deres.

Men der er mer:
For det glade budskap er blitt forkynt for oss, liksom for dem. Men ordet som de hørte, ble til ingen nytte for dem, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Sitat:

Og når katolikkene sier vi er enige bare vi tar ordet "alene" bort, så er det ganske misvisende. Katolikkene mener nemlig noe annet med ordene enn vi giør. Når vi sier "nåde", så mener vi: Guds miskunnelige sinnelag for Jesu skyld. De mener derimot gratia infusa, dvs. den "inngydte" nåde, en kraft som Gud gyder inn i oss og som setter oss i stand til å fortjene frelsen ved våre gjerninger


Sitat:

Jeg mener Bibelen også her kan gi svar, riktig nok ikke om meningsytringer om ord, men om en blir frelst alene, eller kollektivt og om frelsen.

Jes.12.3: Dere skal øse vann med glede av frelsens kilder. - Altså Dere igjen.
Kollektiv frelse:
Frelsen hører Herren til. Må din velsignelse være over ditt folk! Sela.

Jeg kunne heve rødt flagg til dere som mener Den Katolske Kirke ikke har riktige holdninger, men gjør det ikke, for hovmod står for fall.

Til slutt, felles frelse:
Dere kjære! Mens jeg var ivrig opptatt med å skrive til dere om vår felles frelse, fant jeg det nødvendig å skrive til dere for å formane dere til å stride for den tro som èn gang for all er blitt overgitt til de hellige.
Mvh Lexus

slappfisk - 5-2-2008 kl 21:17

Sitat:

Og når katolikkene sier vi er enige bare vi tar ordet "alene" bort, så er det ganske misvisende. Katolikkene mener nemlig noe annet med ordene enn vi giør. Når vi sier "nåde", så mener vi: Guds miskunnelige sinnelag for Jesu skyld. De mener derimot gratia infusa, dvs. den "inngydte" nåde, en kraft som Gud gyder inn i oss og som setter oss i stand til å fortjene frelsen ved våre gjerninger


Jeg synes den siste formuleringen beskriver rettferdiggjørelsen ganske godt, jeg. Dette er ortodoks forståelse av frelsen - Gud istandsetter mennesket til å leve Guddommelig liv, det vi egentlig er skapt for. Les kirkefedrene, og man ser denne tanke opp gjennom hele historien. Det var først på 1500-tallen noen begynte å snakke om "tro alene".

Her kan de jo være på sin plass å se hva katekismen selv sier:
Sitat:

1989 The first work of the grace of the Holy Spirit is conversion, effecting justification in accordance with Jesus' proclamation at the beginning of the Gospel: "Repent, for the kingdom of heaven is at hand."38 Moved by grace, man turns toward God and away from sin, thus accepting forgiveness and righteousness from on high. "Justification is not only the remission of sins, but also the sanctification and renewal of the interior man.


Legg merke til at initiativet og kraften ligger hos Gud. "First cause" til rettferdiggjørelse er alltid Guds nåde og kan aldri være menneskelig anstrengelse.

Jeg synes dette faller veldig naturlig - Gud gir nåde til rettferdiggjørelse, mennesket henger seg på denne og "arbeider på sin frelse", men hele tiden avhengig av Gud, i harmoni med Gud og i samfunn med Gud.

Dersom frelsen var basert på en slags "virtuell rettferdighet" som egentlig er en intellektuell "tro" på frelsesverket, høres ikke det litt gnostisk ut, da? Fysj og fy. :down:

Var reformasjonen bare en ubetydelig flopp?

Bror - 5-2-2008 kl 23:57

Reformasjonens hovedsak var læren om retferdiggjørelsen.

Fra Konkordieboken:

"Det er falsk å lære at troen ikke henholder seg til bare Kristi lydighet, men derimot til hans guddommelige natur slik den bor og virker i oss, og at det er ved denne iboen i oss vår synd blir tildekket for Gud".

"Vi frelses ved kristi rettferdighet utenfor oss selv - ikke ved en rettferdighet som er iboende vår person".

Det er dette budskapet Herrens apostel Paulus formidler så klart til oss i Romerbrevet. Det var dette budskapet som eg personlig opplevde møtte stor motstand hos adventister når det ble formidlet klart og tydelig fra talerstolen. Det er et frigjørende budskap som alltid vil bli møtt med et "men enn hva med vårt eget" i forskjellige utgaver.

Evangeliets budskap er ikke at vi endelig kan finne hvordan vi sammen med Gud kan forbedre oss selv en gang for alle, men at vi en gang for alle kan ta et skritt ned og la Jesus ta vår plass som stedfortrederen både som den som lider syndens straff i vårt sted, og som den som oppfyller all lov i vårt sted. Dette vi alltid vekke motstand. Men det er bare og holde ut. Nåden er Guds ide, og er helt og fullt på hans bekostning, på husets regning.

For mer utførlig "utblåsning", se dagen innlegg i Roseniustråden!

[Redigert den 5-2-2008 av Bror]

slappfisk - 6-2-2008 kl 09:28

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Evangeliets budskap er ikke at vi endelig kan finne hvordan vi sammen med Gud kan forbedre oss selv en gang for alle, men at vi en gang for alle kan ta et skritt ned og la Jesus ta vår plass som stedfortrederen både som den som lider syndens straff i vårt sted, og som den som oppfyller all lov i vårt sted.


Dersom din forståelse av dette er sammenfallende med de første kristne, ja da er jeg enig. Disse leste også Paulus - og de HØRTE ham også.

Dersom dette er avvikende fra denne tidlige kirkens tolkning av evangeliet, ja da ville disse kalle deg vranglærer og sette deg utenfor kirken.

Husk at dengang var ikke kirken verken "privatisert" eller vedvarende splittet. ;)

Bror - 6-2-2008 kl 20:09

Hva mener du om "min" forståelse? Hører eg til innenfor eller utenfor sett i forhold til hvordan du oppfatter evangeliet?

slappfisk - 6-2-2008 kl 20:40

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Richard Bennet med forfriskende utleggelse av den første menighets historie. Egner seg godt til bakgrunn for å vurdere enhver bevegelse som påberoper seg å være den siste menighet.


Bennet forsøker her å få de første kristne til å se ut som protestanter i sin teologi, noe de definitivt ikke var. Men det er jo riktig, da at de var nesten paniske i sin iver etter å holde fast på apostlenes lære.

Han unngår elegant å nevne at fedrene, i likhet med apostlene av og til poengterte at denne læren ble overlevert som tradisjon - både muntlig og skriftlig.

Han bruker også mye tid på å omtale Waldensersekten som "den sanne kirke". Denne var vel heller en prototype av protestantismen, og den er slett ikke apostolisk.

Han prater mye om hvor ille det var med inkvisisjonen, men glemmer at protestanter er en dekade eller tre værre.

Med andre ord er det lite om den første menighet, og mye antikatolsk propaganda.

Terningkast 2.

.

[Redigert den 6-2-2008 av slappfisk]

slappfisk - 6-2-2008 kl 20:44

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hva mener du om "min" forståelse? Hører eg til innenfor eller utenfor sett i forhold til hvordan du oppfatter evangeliet?

Kommentaren min var ment å brukes som litt selvransakelse, slik at du blir din egen dommer.

Ingen kan si med sikkerhet om noen er innenfor eller utenfor, men vi skal alle dømmes av Gud på den siste dag.

Tenk da om den kirken som Jesus startet, og som han sa han skulle være med hver dag inntil verdens ende, og som vi fordømmer, likevel skulle vise seg å tilhøre kristus?


.

[Redigert den 7-2-2008 av slappfisk]

Rystende dokumentar fra BBC.

Bror - 7-2-2008 kl 01:25

Pedophile & Vatican:

http://video.google.com/videohosted?docid=-19532223246900378...

Gatolic Mysticism and the Emerging Church.

Bror - 18-2-2008 kl 00:39

Her er en meget informativ video om hva som rører seg i tiden av åndelige forførelser og bedrag. Samtidig blir vi minnet om evangeliets sanne vei til Gud for oss fortapte syndere.

http://www.youtube.com/watch?v=YA4AuodDH30&eurl=

[Redigert den 17-2-2008 av Bror]

News from the "mother".

Kristnerd - 9-3-2008 kl 04:14

klipp-lim fra 2 chat-er jeg havnet oppi i natt. (Samtalen foregår i en "nettverden" kalt Second Life).

Den første med ei jente som viste seg å være katolsk:

....

[16:03] ****: Cchurch in sl
[16:03] ****: lol
[16:03] You: yes?
[16:03] ****: people comes
[16:04] You: I think so :)
[16:04] You: one church I seen has "parcel full, cannot enter" on some of its meeting.
[16:04] You: others are 2-3 people coming. some around 10-20.
[16:04] ****: cool I m happy but is a christian or other ?
[16:05] You: christian churches yes.
[16:05] You: the "parcel full" one is Calvary Chapel.
[16:05] ****: I ll go to visit
[16:05] You: :)
[16:05] ****: :)
[16:05] You: meeting there tomorrow 2pm. sl time.
[16:06] You: there is another church with meeting tonight 6pm
[16:06] ****: I'll go to give a look
[16:06] You: ok :)
[16:06] You: your probably welcomed to the one tonigth to if you like :)
[16:07] ****: tonight i'm not prepared yet
16:07] ****: lol
[16:07] You: lol ;) what you need to prepare?
[16:07] You: only preparation I do before churhc is taking a shower and dress up. that you dont need in SL :D
[16:07] Gilles Champollion: to have authorization by my bishop in rome
[16:07] You: oh.
[16:08] You: you need that to come to a protestatick meeting?
[16:08] ****: yeaa
[16:08] You: I didnt know.
[16:09] ****: I can freely visit mosque but i must be careful with lutheran and calvinist
[16:09] ****: lol
[16:10] ****: they can confuse me
[16:14] You: well ****, I find this permission thing strange. but :D you do what you need. :) I'm pretty sure both Cotleg, and Calvary Chapel, and I would think the other SL churches aswell, will welcome you :)
[16:15] ****: ty Sivert I'll catch it soon, my bishop in rome is always busy but i guess to be ahead soon

Så denne jenta må altså ha TILATELSE FRA BISKOPPEN SIN, for å besøke enhver protestantisk kirke, men hun kan fritt besøke moskeer og annet. Begrunnelsen er: PROTESTANTENE KAN FORVIRRE HENNE.

Det var ærlig talt hakket værre enn jeg trudde. (Denne Jenta var da italiensk).

Men det hele bekreftes når jeg deler loggen med en protestantisk pastor i USA som oppgir å være tidligere katolikk:

[16:57] ****: i used to be catholic and all catholics are taught that you cannot visit any church other than Catholic church unless you have permission from your church to do so...as they are afraid you will be converted to another religion
[16:58] ****: they are taught that if you visit another church without permission it is a sin and you can go toi hell for it
[16:58] ****: At least that is what I was taught
[16:59] ****: Is that what you thoguht was strange?
[17:01] you: well, I have for a long time being a sceptickal about things in catholick teaching. You know, I'm a lutheran, and studiyng a litle christianity, tried to write som about the reformations etch.
[17:04] you: But I didnt believe the actualy teached NOT TO go to other churches. all the time they claim to be doing like ecumenical apraouch and wanting rejoining.
[17:04] ****: No, they actually tell you that
[17:04] ****: It is what I was told many times
[17:05] ****: as my cousins were Luthren and I was catholic and I wanted to go to church with them sometimes
[17:06] ****: I was told that I couldn't go to church with them or I would go to hell as the Catholic church was the only true church and all other churches were cults
[17:06] ****: i was told that the Catholic church was the only church that could save your soul from hell
[17:07] ****: But I went to other churches anyway and learned that they were all preaching about God and Jesus so i didn't see why the Catholic church was the only church
[17:41] You: sad thing I think is, that the national-lutheran church in norway. I told you about it, I dont consider it must of a church anymore. on the one hand, they are getting more and more liberal. On the other hand, they are still kind of state controled. There is the gows that deside who is becoming the bishop. Well, the churhc does desides the candidates itselfs, but the last call on desision is on the gowerments. It shoud not be that way. And the theerd thing is, that many of the priests and bishops seems to flirt with the chatolick church. Saying things like "the chatolick church have changed, its time to reverse the reformation and build Gods church together". And after what I heard today I am even more than before, thinking that this is just a big lie. I been thinking that for a long time, but this confirms it even more
[17:42] You: I dont go to this church thoug. I stoped considering them a church of God, so I dont go there.
[17:45] ****: Well the Catholic church is trying to convince other churches that they want to be peaceful with other churches but at the same time aree saying they are the only true church


Såååååååååååååå, hvem stemmer for å fortsette å protestere en stund til?

[Redigert den 9-3-2008 av Kristnerd]

mhusoy - 9-3-2008 kl 23:28

Interessant. Det bekrefter dessverre noe jeg selv har opplevd i chat og forum med katolikker.

En av dem, en amerikansk kvinne, var faktisk "verre" enn de mest agressive islamske misjonærer jeg har vært utsatt for.

Jeg tror at vi er tjent med å gå varsomt fram når det gjelder Romerkirken. Selv om det er litt vondt å si det klarer jeg ikke å se mange ting som har mer den samme atmosfære over seg som Romerkirken og Islam....



mhusoy

BiZ - 20-3-2008 kl 16:14

Never mind.

[Redigert den 23-3-2008 av BiZ]

The Real Simon Peter of the Roman Catolic Church

Bror - 19-4-2008 kl 00:52

I disse tider da paven er på visitas i USA og får stadig anerkjennende ord om at han er apostelen Peters etterfølger, synes eg 10 minutters korigering er høvelig:

http://www.youtube.com/watch?v=ESUn4o9Utgk&feature=relat...

[Redigert den 19-4-2008 av Bror]

Pope Benedict XVI Visists USA America

Bror - 19-4-2008 kl 20:38

Hele verden kan gjennom media følge med på pavens "signingsferd" til USA. Det er nok mange som undrer seg. Det er spennende tider. I dag besøkte han en synagoge. Det hevdes av noen at pavemakten alltid har hatt ambisjoner om å flytte sitt hovedkvarter til Jerusalem. Det var det som var formålet med korstogene, uten at det lyktes dengang.

Det spekuleres også i om at israelske myndigheter har inngått en hemmelig avtale om å overlate kontrollen av Øst-Jerusalem til Vatikanet. En "fredsavtale" som innbefatter en slik løsning vil nok øke pavemaktens innflytelse både religiøst og politisk.

Vel, vel, den som lever får se hvordan brikkene vil faller på plass for endetidens dramatiske hendelser. Forførelser, tegn og under vil det være.

Ta 5 minutter til denne: http://www.youtube.com/watch?v=HTWUxUnb9rY

IHS - 20-4-2008 kl 09:21

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hele verden kan gjennom media følge med på pavens "signingsferd" til USA. Det er nok mange som undrer seg. Det er spennende tider. I dag besøkte han en synagoge. Det hevdes av noen at pavemakten alltid har hatt ambisjoner om å flytte sitt hovedkvarter til Jerusalem. Det var det som var formålet med korstogene, uten at det lyktes dengang.

Det spekuleres også i om at israelske myndigheter har inngått en hemmelig avtale om å overlate kontrollen av Øst-Jerusalem til Vatikanet. En "fredsavtale" som innbefatter en slik løsning vil nok øke pavemaktens innflytelse både religiøst og politisk.

Vel, vel, den som lever får se hvordan brikkene vil faller på plass for endetidens dramatiske hendelser. Forførelser, tegn og under vil det være.


Peters stedfortreder biskopen i Rom sitt hovedkvarter er Det nye Jerusalem.

Formålet med korstogene var/er å drive muslimene ut av det gamle Jerusalem.

Viking - 20-4-2008 kl 19:34

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hele verden kan gjennom media følge med på pavens "signingsferd" til USA. Det er nok mange som undrer seg. Det er spennende tider. I dag besøkte han en synagoge. Det hevdes av noen at pavemakten alltid har hatt ambisjoner om å flytte sitt hovedkvarter til Jerusalem. Det var det som var formålet med korstogene, uten at det lyktes dengang.

Det spekuleres også i om at israelske myndigheter har inngått en hemmelig avtale om å overlate kontrollen av Øst-Jerusalem til Vatikanet. En "fredsavtale" som innbefatter en slik løsning vil nok øke pavemaktens innflytelse både religiøst og politisk.

Vel, vel, den som lever får se hvordan brikkene vil faller på plass for endetidens dramatiske hendelser. Forførelser, tegn og under vil det være.


Peters stedfortreder biskopen i Rom sitt hovedkvarter er Det nye Jerusalem.

Formålet med korstogene var/er å drive muslimene ut av det gamle Jerusalem.


"Peters stedfortreder"?? Gubben påstår at han er Guds stedfortreder på jord. Han er ikke så beskjeden akkurat.

Men tilbake til Peter. Denne "Simon" er ikke den samme som var Kristi apostel. Pavedømmets Peter hette "Simon Magus". I sin tid forsøkte han å kjøpe Den Hellige Ånds kraft av disiplene for penger da displene var i Samaria og forkynte Guds Ord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus

De innvidde, den gnostiske delen av den katolske kirke kjenner godt til denne forvekslingen. De kristne mener og tror at det er apostelen Peter som er den første pave, men de vet at det var magikeren Simon Magus.

.

[Redigert den 20-4-2008 av Viking]

IHS - 20-4-2008 kl 19:56

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hele verden kan gjennom media følge med på pavens "signingsferd" til USA. Det er nok mange som undrer seg. Det er spennende tider. I dag besøkte han en synagoge. Det hevdes av noen at pavemakten alltid har hatt ambisjoner om å flytte sitt hovedkvarter til Jerusalem. Det var det som var formålet med korstogene, uten at det lyktes dengang.

Det spekuleres også i om at israelske myndigheter har inngått en hemmelig avtale om å overlate kontrollen av Øst-Jerusalem til Vatikanet. En "fredsavtale" som innbefatter en slik løsning vil nok øke pavemaktens innflytelse både religiøst og politisk.

Vel, vel, den som lever får se hvordan brikkene vil faller på plass for endetidens dramatiske hendelser. Forførelser, tegn og under vil det være.


Peters stedfortreder biskopen i Rom sitt hovedkvarter er Det nye Jerusalem.

Formålet med korstogene var/er å drive muslimene ut av det gamle Jerusalem.


"Peters stedfortreder"?? Gubben påstår at han er Guds stedfortreder på jord. Han er ikke så beskjeden akkurat.

Men tilbake til Peter. Denne "Simon" er ikke den samme som var Kristi apostel. Pavedømmets Peter hette "Simon Magus". I sin tid forsøkte han å kjøpe Den Hellige Ånds kraft av disiplene for penger da displene var i Samaria og forkynte Guds Ord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus

De innvidde, den gnostiske delen av den katolske kirke kjenner godt til denne forvekslingen. De kristne mener og tror at det er apostelen Peter som er den første pave, men de vet at det var magikeren Simon Magus.


Både Apostelen Peter og Paulus ble gravlagt i Roma.

Mener du da Paulus også er en annen Paulus ?

Og alle de andre martyrene i Roma er de også falske ?

Kanskje vi skulle kaste deg til løvene, Kjekkas ?

Hilsen,

Det Kristne Roma




Paven tenner et lys og ber for offrene på Ground Zero i New York



[Redigert den 20-4-2008 av IHS]

Blessed Virgin Mary of Scriptures

Bror - 30-4-2008 kl 23:50

Her er 4 korte og etter min mening gode programmer hvor det tas et usminket oppgjør med Maria-dyrkelsen i DKK.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=4CE3A584399BD870

IHS - 1-5-2008 kl 16:20

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er 4 korte og etter min mening gode programmer hvor det tas et usminket oppgjør med Maria-dyrkelsen i DKK.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=4CE3A584399BD870


Den katolske kirke dyrker ikke, den salige jomfru Maria

Den salige jomfru Maria er Jesu og de kristnes Mor !

Da Jesus så sin mor og ved siden av henne disippelen han elsket, sa han til sin mor: «Kvinne, dette er din sønn.» Deretter sa han til disippelen: «Dette er din mor.» (Johannes 19:26)

Da sa Maria: ... Og se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig, for store ting har han gjort mot meg, han, den mektige; hellig er hans navn (Lukas 1: 48)


Profeten "Bror" hvem er din Mor ??



Den salige jomfru Maria holder Jesu døde kropp (Michelangelo 1499)



[Redigert den 1-5-2008 av IHS]

Praxis - 1-5-2008 kl 20:41

Sitat:
postet av IHS

Kanskje vi skulle kaste deg til løvene, Kjekkas ?

Hilsen, Det Kristne Roma


Nettopp, stort mer avslørende hilsen kunne vi vel
ikke ha fått fra Tradisjonens bevarere i ROM :

selv den enkle skikken med å kaste de kristne til løvene
har holdt seg levende til denne dag.

Nyttig å vite hvem vi har fått besøk av.
.

IHS - 1-5-2008 kl 22:30

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hele verden kan gjennom media følge med på pavens "signingsferd" til USA. Det er nok mange som undrer seg. Det er spennende tider. I dag besøkte han en synagoge. Det hevdes av noen at pavemakten alltid har hatt ambisjoner om å flytte sitt hovedkvarter til Jerusalem. Det var det som var formålet med korstogene, uten at det lyktes dengang.

Det spekuleres også i om at israelske myndigheter har inngått en hemmelig avtale om å overlate kontrollen av Øst-Jerusalem til Vatikanet. En "fredsavtale" som innbefatter en slik løsning vil nok øke pavemaktens innflytelse både religiøst og politisk.

Vel, vel, den som lever får se hvordan brikkene vil faller på plass for endetidens dramatiske hendelser. Forførelser, tegn og under vil det være.


Peters stedfortreder biskopen i Rom sitt hovedkvarter er Det nye Jerusalem.

Formålet med korstogene var/er å drive muslimene ut av det gamle Jerusalem.


"Peters stedfortreder"?? Gubben påstår at han er Guds stedfortreder på jord. Han er ikke så beskjeden akkurat.

Men tilbake til Peter. Denne "Simon" er ikke den samme som var Kristi apostel. Pavedømmets Peter hette "Simon Magus". I sin tid forsøkte han å kjøpe Den Hellige Ånds kraft av disiplene for penger da displene var i Samaria og forkynte Guds Ord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus

De innvidde, den gnostiske delen av den katolske kirke kjenner godt til denne forvekslingen. De kristne mener og tror at det er apostelen Peter som er den første pave, men de vet at det var magikeren Simon Magus.


Både Apostelen Peter og Paulus ble gravlagt i Roma.

Mener du da Paulus også er en annen Paulus ?

Og alle de andre martyrene i Roma er de også falske ?

Kanskje vi skulle kaste deg til løvene, Kjekkas ?

Hilsen,

Det Kristne Roma

Nettopp, stort mer avslørende hilsen kunne vi vel
ikke ha fått fra Tradisjonens bevarere i ROM :

selv den enkle skikken med å kaste de kristne til løvene
har holdt seg levende til denne dag.

Nyttig å vite hvem vi har fått besøk av.


Praxis, gjør også du narr av Romas kristne martyrer. Kanskje du kunne trenge å oppleve hvordan det var bli kaste til løvene du også, Kjekkas ?

Tankevekkende stoff om pavens nylige USA-besøk.

Bror - 2-5-2008 kl 01:05

Her er det en god del opplysende stoff basert på fakta.
Så får enhver vurdere om dette tyder på en hurtig utviklende økumenisk samling under romerkirken eller ikke.

http://www.bereanbeacon.org/PapalClaim.pdf

IHS - 2-5-2008 kl 11:44

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er det en god del opplysende stoff basert på fakta.
Så får enhver vurdere om dette tyder på en hurtig utviklende økumenisk samling under romerkirken eller ikke.

http://www.bereanbeacon.org/PapalClaim.pdf


Profeten "Bror"

Richard Bennetts profetier er falske, han er en falsk profet.






[Redigert den 2-5-2008 av IHS]

Viking - 2-5-2008 kl 12:06

Du sier løgn. hvor? Hva er galt?

To mektige menn.

Bror - 2-5-2008 kl 14:36

Her er president Bush velkomst-tale til Pave Benedict XVI:

http://z22.whitehouse.gov/news/releases/2008/04/20080416.htm...

Det skal bli spennende å se hva disse to "embeder" vil klare å koke i hop etter hvert!



[Redigert den 2-5-2008 av Bror]

IHS - 2-5-2008 kl 17:38

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er president Bush velkomst-tale til Pave Benedict XVI:

http://z22.whitehouse.gov/news/releases/2008/04/20080416.htm...

Det skal bli spennende å se hva disse to "embeder" vil klare å koke i hop etter hvert!


Profeten "Bror"

Den katolske kirke er USAs største kirke. USAs president måtte møte Peters stedfortreder.

Kan du "koke i hop" noen flere profetier ?

Viking - 2-5-2008 kl 22:31

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er president Bush velkomst-tale til Pave Benedict XVI:

http://z22.whitehouse.gov/news/releases/2008/04/20080416.htm...

Det skal bli spennende å se hva disse to "embeder" vil klare å koke i hop etter hvert!


Profeten "Bror"

Den katolske kirke er USAs største kirke. USAs president måtte møte Peters stedfortreder.

Kan du "koke i hop" noen flere profetier ?


Simons stedfortreder :). Når du nevner Peter så er det rart at ikke fler er oppmerksom på at det ikke er apostelen Peter som var den første pave. Den første pave het Simon med tilnavnet Magus.


Sitat:

Below are eleven major New Testament proofs, which completely disprove the claim that Peter was in Rome from the time of Claudius until Nero. These biblical points speak for themselves and ANY ONE of them is sufficient to prove the ridiculousness of the Catholic claim. Notice what God tells us! The truth IS conclusive!

PROOF ONE: We should consider Christ’s commission to Peter. This is often very embarrassing to Catholics, because Christ commissioned Peter to become chief minister to the CIRCUMCISED, not to uncircumcised Gentiles.

"The gospel of the CIRCUMCISION was unto Peter; (For He that wrought effectually in Peter to the apostleship of the circumcision, the same was mighty in me toward the Gentiles:)" (Gal. 2:7-8).

Here we have it in the clearest of language. It was Paul, NOT Peter, who was commissioned to be the chief Apostle to the Gentiles. And who was it that wrote the Epistle to the ROMANS? It certainly WASN’T Peter! "And when James, Cephas [Peter], and John, who seemed to be pillars, perceived the grace [i.e., the gift or office] that was given unto me, they gave to me and Barnabas the right hands of fellowship; that we should go unto the heathen, and they unto the circumcision" (Gal. 2:9). Paul further mentioned his special office as the Gentile Apostle in II Timothy 1:11: "Whereunto I am appointed a preacher, and an apostle, and a teacher of the Gentiles."

PETER is NOWHERE called the Apostle to the Gentiles! This precludes him from going to Rome to become the head of a Gentile community.

PROOF TWO: Paul specifically told the Gentile Romans that HE had been chosen to be their Apostle, not Peter. "I should be the minister of Jesus Christ to the Gentiles, ministering the gospel of God, that the offering up of the Gentiles might be acceptable" (Rom. 15:16). How clear! Paul had the direct charge from Christ in this matter. He even further relates in Romans 15:18 that it was Christ who had chosen him "to make the Gentiles obedient, by word and deed."

PAUL Established the Only TRUE Church at Rome during the apostolic era.

PROOF THREE: We are told by Paul himself that it was he -- not Peter –who was going to officially found the Roman Church. "I long to see you, that I may impart unto you some spiritual gift, to the end ye may be established" (Rom. 1:11). Amazing! The Church at Rome had not been ESTABLISHED officially even by 55 or 56 A.D. However, the Catholics would have us believe that Peter had done this some ten years before -- in the reign of Claudius. What nonsense! Of course you understand that NEITHER Peter nor Paul established the Catholic Church! But these proofs are given to illustrate that it is utterly impossible for PETER to have been in any way associated with ANY Church at Rome.

PROOF FOUR: We find Paul not only wanting to establish the Church at Rome, but he emphatically tells us that his policy was NEVER to build upon another man’s foundation. "Yea, so have I strived to preach the gospel, not where Christ was named, LEST I SHOULD BUILD UPON ANOTHER MAN’S FOUNDATION"(Rom. 15:20). If Peter had "founded" the Roman Church some ten years before this statement, this represents a real affront to Peter. This statement alone is proof that Peter had never been in Rome before this time to "found" any church. Peter Not in Rome

PROOF FIVE: At the end of Paul’s Epistle to the Romans he greets no fewer than 28 different individuals, but never mentions Peter once! See Romans 16 --read the whole chapter! Remember, Paul greeted these people in 55 or 56 A.D. Why didn’t he mention Peter? -- Peter simply wasn’t there!

PROOF SIX: Some four years after Paul wrote Romans, he was conveyed as a prisoner to Rome in order to stand trial before Caesar. When the Christian community in Rome heard of Paul’s arrival, they all went to meet him. "When THE brethren [of Rome] heard of us, they came to meet us" (Acts 28:15). Again, there is not a single mention of Peter among them. This would have been extraordinary had Peter been in Rome, for Luke always mentions by name important Apostles in his narration of Acts. But he says nothing of Peter’s meeting with Paul.

Why? Because Peter was not in Rome!

PROOF SEVEN: When Paul finally arrived at Rome, the first thing he did was to summon "the chief of the Jews together" (Acts 28:17) to whom he "expounded and testified the kingdom of God" (Verse 23). But what is amazing is that these chief Jewish elders claimed they knew very little even about the basic teachings of Christ. All they knew was that ‘‘as concerning this sect, we know that everywhere it is spoken against" (Verse 22). Then Paul began to explain to them the basic teachings of Christ on the Kingdom of God. Some believed -- the majority didn’t.

Now, what does all this mean? It means that if Peter, who was himself a strongly partisan Jew, had been preaching constantly in Rome for 14 long years before this time, AND WAS STILL THERE -- how could these Jewish leaders have known so little about even the basic truths of Christianity? This again is clear proof Peter had not been in Rome prior to 59 A.D. No Mention of Peter in Paul’s Letters

PROOF EIGHT: After the rejection of the Jewish elders, Paul remained in his own hired house for two years. During that time he wrote Epistles to the Ephesians, the Philippians, the Colossians, Philemon, and to the Hebrews. And while Paul mentions others as being in Rome during that period, he nowhere mentions Peter. The obvious reason is -- the Apostle to the circumcision wasn’t there!

PROOF NINE: With the expiration of Paul’s two year’s imprisonment, he was released. But about four years later (near 65 A.D.), he was again sent back a prisoner to Rome. This time he had to appear before the throne of Caesar and was sentenced to die. Paul describes these circumstances at length in II Timothy. In regard to his trial, notice what Paul said in II Timothy 4:16. "At my first answer no man stood with me, but all men [in Rome] forsook me: I pray God that it may not be laid to their charge." This means, if we believe the Catholics, that Peter forsook Paul, for they tell us Peter was very much present at Rome during this time! Peter once denied Christ, but that was before he was converted. To believe that Peter was in Rome during Paul’s trial, is untenable!

PROOF TEN: The Apostle Paul distinctly informs us that Peter was not in Rome in 65 A.D. -- even though Catholics say he was. Paul said: "Only Luke is with me" (II Tim. 4:11). The truth becomes very plain. Paul wrote TO Rome; he had been IN Rome; and at the end wrote at least six epistles FROM Rome; and not only does he NEVER mention Peter, but at the last moment says: "Only Luke is with me." Peter, therefore, was never Bishop of Rome!

PROOF ELEVEN: Peter’s death is foretold by Christ himself (John 21:18-19.) “. When you are old you will stretch out your hands, and someone else will dress you and lead you where you do not want to go.” Jesus said this to indicate the kind of death by which Peter would glorify God. Hmm, it sounds like Christ himself said that Peter would die of old age. Why would Peter’s death in old age glorify God? Peter was the one that ran from Christ the night of his trial and crucifixion. This exchange is after Christ rose from the tomb and Peter was forgiven three times, just as he denied his master three times before the **** crowed that fateful night of Christ’s trial.

Where was Peter the apostle of Christ? At the times the Catholics believe Peter was in Rome, The Bible clearly shows that he was elsewhere. The evidence is abundant and conclusive. By paying attention to God’s own words, no one need be deceived. Peter was NEVER the Bishop of Rome!




http://www.remnantofgod.org/pope1.htm

[Redigert den 2-5-2008 av Viking]

Flere profetier.

Bror - 3-5-2008 kl 01:42

IHS spør: Kan du "koke i hop" flere profetier?

Varskuuuu heeer!!!

A Woman Rides the Beast - Kokken heter Dave Hunt:

http://youtube.com/watch?v=w5Ke7Tn3uOU&Feature=related

mvh poteten bror :rolleyes:

IHS - 3-5-2008 kl 11:05

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er president Bush velkomst-tale til Pave Benedict XVI:

http://z22.whitehouse.gov/news/releases/2008/04/20080416.htm...

Det skal bli spennende å se hva disse to "embeder" vil klare å koke i hop etter hvert!


Profeten "Bror"

Den katolske kirke er USAs største kirke. USAs president måtte møte Peters stedfortreder.

Kan du "koke i hop" noen flere profetier ?


Simons stedfortreder :). Når du nevner Peter så er det rart at ikke fler er oppmerksom på at det ikke er apostelen Peter som var den første pave. Den første pave het Simon med tilnavnet Magus.


Sitat:

Både Apostelen Peter og Paulus ble gravlagt i Roma.

Mener du da Paulus også er en annen Paulus ?

Og alle de andre martyrene i Roma er de også falske ?

IHS - 3-5-2008 kl 11:11

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
IHS spør: Kan du "koke i hop" flere profetier?

Varskuuuu heeer!!!

A Woman Rides the Beast - Kokken heter Dave Hunt:

http://youtube.com/watch?v=w5Ke7Tn3uOU&Feature=related

mvh poteten bror :rolleyes:


Profeten "Bror"

Falske profeter er det nok av.

Hva får vi når vi legger sammen, alle de falske små profetene ?

Viking - 3-5-2008 kl 11:33

Hverken Peter eller Paulus er gravlagt i Rom.


Sitat:

Paven beordret derfor levningene sendt til den engelske konge Oswiu. Her er en del av pavens brev til kong Oswiu:



"Vi har derfor gitt ordre om at de velsignede gavene til de hellige martyrer, det vil si relikviene etter de velsignede apostler Peter og Paulus, samt etter de hellige martyrer Laurentius, Johannes, Paulus, Gregor og Pancratius, skal overlates til dem som frambærer dette brevet, forat de skal overlevere dem til Deres Eksellense" (Bede'sEcclesiastical History, bok III, kap. 29.



De ligger nok bebravet et helt annet sted nå.

.

[Redigert den 3-5-2008 av Viking]

Viking - 3-5-2008 kl 11:49

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hverken Peter eller Paulus er gravlagt i Rom.


Sitat:

Paven beordret derfor levningene sendt til den engelske konge Oswiu. Her er en del av pavens brev til kong Oswiu:



"Vi har derfor gitt ordre om at de velsignede gavene til de hellige martyrer, det vil si relikviene etter de velsignede apostler Peter og Paulus, samt etter de hellige martyrer Laurentius, Johannes, Paulus, Gregor og Pancratius, skal overlates til dem som frambærer dette brevet, forat de skal overlevere dem til Deres Eksellense" (Bede'sEcclesiastical History, bok III, kap. 29.



De ligger nok bebravet et helt annet sted nå.

Paven sendte benene til Peter og Paulus (kalt "relikvier" i pavens brev) fra Rom til England.

.

IHS - 3-5-2008 kl 17:37

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hverken Peter eller Paulus er gravlagt i Rom.


Sitat:

Paven beordret derfor levningene sendt til den engelske konge Oswiu. Her er en del av pavens brev til kong Oswiu:



"Vi har derfor gitt ordre om at de velsignede gavene til de hellige martyrer, det vil si relikviene etter de velsignede apostler Peter og Paulus, samt etter de hellige martyrer Laurentius, Johannes, Paulus, Gregor og Pancratius, skal overlates til dem som frambærer dette brevet, forat de skal overlevere dem til Deres Eksellense" (Bede'sEcclesiastical History, bok III, kap. 29.



De ligger nok bebravet et helt annet sted nå.


En relikvie (fra latin reliquiae, 'levning') er en kroppsdel fra eller gjenstand assosiert med en hellig person. http://no.wikipedia.org/wiki/Relikvie

Relikviene brevet omtaler var hovedsaklig gjenstander og kanskje et par hårstrå.

Peter og Paulus er fortsatt gravlagt i Roma. Jesus ble gravlagt i Jerusalem. Johannes i Efesus.

Gravene besøkes daglig av de kristne i to tusen år.



Disse falske profetene dere tror på har lurt dere trill rundt !



[Redigert den 3-5-2008 av IHS]

Viking - 3-5-2008 kl 19:46

Pave Sergius III (904-911) tilranet seg pavetittelen ved mord. Baronius kalte ham et monster. En annen kirkehistoriker (Gregovius) be skriver denne paven som en terroriserende kriminell. De syv årene Sergius satt på Peters trone, gjorde han pavepalasset til et horehus og en drikkebule. Sammen med sine Semiramis-lignende tempelhorer, (favorittene var Marozia og Theodora), levde han sterkt og brutalt, og prioriterte likesinnede kjeltringer når nye kirkelige utnevnelser skulle finne sted.

Pave Johannes X (914-928) kjøpte seg paveembetet. Biskop Liutprand av Cremona forteller i sin historiebok at denne paven levde som en gris og ble til slutt myrdet av sin elskerinne.

Pave Boniface VII (984-985) hadde en hær av profesjonelle tyver som skaffet ham brukbar økonomi. Biskopen i Orleans kalte denne paven et bloddryppende monster som vasser i hor og skitt, en antikrist i Guds tempel. Da han døde, ble han slept gjennom Roms gater mens innbyggerne jublet.

Pave Johannes XV (985-996) delte pavekirkens penger mellom sine mange familiemedlemmer. De ble alle til slutt sittende med store gods og rikdommer.

Benedikt VIII (1012-1024) kjøpte pavetittelen. Men siden han var en helt alminnelig borger og forretningsmann, måtte han bli ordinert som prest, biskop, kardinal og pave på èn dag. Det tok litt tid, men lot seg ordne, siden han var meget rik.

Pave Benedikt IX (1033-1045) ble pave da han var 12 år gammel. Han myrdet, horet og ranet pilgrimer helt åpenlyst, men ingen kunne gjøre noe siden han var Jesu vikar. The Catholic Encyclopedia skriver at han var en vanære for Peters trone. Vi kan tilslutte oss konk-lusjonen.

Pave Clement II ble i 1046 utnevnt til pave av Kong Henry III, ikke fordi han var særlig brukbar, men fordi det ikke fantes en eneste prest, biskop eller kardinal i Rom som ikke levde i hor, utbredt umoral og kriminalitet.

Pave Innocent III (1198-1216) var nok ikke så uskyldig som navnet indikerer. (Innocent betyr uskyldig.) Han begynte inkvisisjonen, og det er antatt at han alene fikk ca. 1 million mennesker myrdet før han selv kom til veis ende.

Pave Boniface VIII (1294-1303) blir beskrevet på følgende måte i Den katolske kirkes egen litteratur. Det er vanskelig å navngi en synd og en forbrytelse denne paven ikke utførte. Det må ha vært vrient å kalle seg Jesu vikar med et slikt rykte. Denne paven var kjent for sine kraftige uttalelser og omdefineringer. En av dem var: Å hore med unge menn og kvinner er ikke mer syndig enn å gni seg i hendene. Denne paven erklærte seg å være ateist og kalte Jesus en hykler. Det var denne ateisten, gudsbespotteren, morderen og ransmannen, som i 1302 erklærte det kjente katolske dogmet Unam Sanctum, som i dag anerkjennes av kirken å være en guddommelig åpenbaring. Dette dogmet hevder at den katolske kirke er den eneste sanne kirke, og den eneste frelsesformidler. Dogmet sier at utenfor den katolske kirke, finnes ingen frelse og at alle derfor må inn under den romerske Pontiffs autoritet. Denne erklæringen ble igjen stadfestet i 2. Vatikankonsil (1962) og ble i 1992 påpekt å være denne kirkens hovedmotiv for alt økumeniske arbeid. Erklæringen er gjentatt fra Vatikanet i år 2000. Mange protestantiske kirkesamfunn er tydeligvis enige med pave Bonifaces guddommelige dekret. Den katolske kirke sier at uansett hva en pave gjør, er eller sier, kan vi ikke opphøre med å være ham lydig, siden han er Jesu vikar på jorden, Catholic Encyclopedia vol. 4, side 435.

Pave Johannes XXIII (1410-1415) (må ikke forveksles med en pave i vårt århundre med samme navn), ble anklaget av 37 vitner som hadde sett ham begå hor, incest, ran og mord. Det ble dokumentert at han hadde voldtatt over 300 nonner.

Pave Pius II (1458-1464) hadde flere barn enn han kunne telle. Han arrangerte åpne kurs og demonstrasjoner for prester og biskoper, om hvordan kvinner kunne forføres og hvordan variert og spennende sex kunne oppnås med tilfeldige kvinner. Det rapporteres at hans kurs var meget populære og godt besøkte.

Pave Sixtus IV (1471-1484) auksjonerte kirkelige embeter til høystbydende. Han utnevnte 8 nevøer til kardinaler, noen av dem var smågutter.

Pave Innocent VII (1484-1492) hadde barn med 16 ulike kvinner. Han solgte også presteembeter.

Pave Alexander VI (1492-1503) hadde en rekke sexorgier i Vatikanet. En av dem, den 31 oktober 1501, er ganske detaljert beskrevet. Femti nakne kvinner tjente gjestene, og premier ble utdelt til prester og biskoper som hadde flest samleier i løpet av festen.

IHS - 3-5-2008 kl 22:47

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Pave Sergius III (904-911) syndet
Pave Johannes X (914-928) syndet
Pave Boniface VII (984-985) syndet
Pave Johannes XV (985-996) syndet
Benedikt VIII (1012-1024) syndet
Pave Benedikt IX (1033-1045) syndet
Pave Innocent III (1198-1216) syndet
Pave Boniface VIII (1294-1303) syndet
Pave Johannes XXIII (1410-1415) syndet
Pave Pius II (1458-1464) syndet
Pave Sixtus IV (1471-1484) syndet
Pave Innocent VII (1484-1492) syndet
Pave Alexander VI (1492-1503) syndet


Anklager Viking, du glemte å føre opp

Pave Peter (32-67) syndet
Pave Linus (67-76) syndet
Pave Cletus (76-88) syndet
Pave Clemens (88-97) syndet
o.s.v http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_paver

Hva heter hoved-Anklageren ?



[Redigert den 3-5-2008 av IHS]

Viking - 3-5-2008 kl 23:54

Anklager vet vi hvem er. Men poenget her var å vise hvilke frukter dkk bærer. Det må jo gå en alarm?

Kanskje du skulle lese litt av det Bror viser til. Når "grynderne" er så "skittene" så kan ikke kirken være noe å stole på.

Historien feller kirken og måler du den med Bibelen så faller den igjennom der også. Altså så stryker den i alle sammenhenger. Sluttning må da være å advare mot denne Babylons datter!!!!!

.

IHS - 4-5-2008 kl 14:42

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Anklager vet vi hvem er. Men poenget her var å vise hvilke frukter dkk bærer. Det må jo gå en alarm?

Kanskje du skulle lese litt av det Bror viser til. Når "grynderne" er så "skittene" så kan ikke kirken være noe å stole på.

Historien feller kirken og måler du den med Bibelen så faller den igjennom der også. Altså så stryker den i alle sammenhenger. Sluttning må da være å advare mot denne Babylons datter!!!!!


Anklageren "Viking" og Profeten "Bror"

Så fordi Peter, Apostlene og Den katolske kirke syndet, er ikke dette Kristi Kirke.

Hvorfor lot Jesus seg slås, piskes og korsfestes ? Hva tjente dette til ?


De falske profetene dere tror på har lurt dere trill rundt !


[Redigert den 4-5-2008 av IHS]

mhusoy - 4-5-2008 kl 15:24

Hei folkens, jeg slenger meg på akkurat her.

Det er interessant å lese dine synspunkter IHS. Jeg følger deg langt på vei i det du skriver om at Den katolske kirke (DRKK?) ikke nødvendigvis opphører å være en kristen kirke ("Kristi Kirke" er vel et mer diskutabelt ordvalg), bare fordi Peter, apostlene og senere ledere har syndet. Her er jeg stort sett på linje med deg, for alle kristne (og alle mennesker) synder gjennom livet. Sånn sett har du også et godt poeng i forhold til hvorfor Jesus måtte dø.

Men jeg er til tross for det ovennevnte likevel litt nyssgjerrig på hvordan du ser på Den romersk-katolske kirke. Hva er den i dag, hva er den vis a vis andre kirker? Fungerer den såkalte "apostoliske suksesjon" slik at det er ikke bare en kulturell, men også en åndelig link fra Peter til dagens pave, etc? (Dette er vel et kjernepunkt i Romerkirkens teologi).


mhusoy

IHS - 4-5-2008 kl 19:02

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hei folkens, jeg slenger meg på akkurat her.

Det er interessant å lese dine synspunkter IHS. Jeg følger deg langt på vei i det du skriver om at Den katolske kirke (DRKK?) ikke nødvendigvis opphører å være en kristen kirke ("Kristi Kirke" er vel et mer diskutabelt ordvalg), bare fordi Peter, apostlene og senere ledere har syndet. Her er jeg stort sett på linje med deg, for alle kristne (og alle mennesker) synder gjennom livet. Sånn sett har du også et godt poeng i forhold til hvorfor Jesus måtte dø.

Men jeg er til tross for det ovennevnte likevel litt nyssgjerrig på hvordan du ser på Den romersk-katolske kirke. Hva er den i dag, hva er den vis a vis andre kirker? Fungerer den såkalte "apostoliske suksesjon" slik at det er ikke bare en kulturell, men også en åndelig link fra Peter til dagens pave, etc? (Dette er vel et kjernepunkt i Romerkirkens teologi).


mhusoy


Paulus skrev til Kirken i Roma (år 57)

Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige. Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.

Slik er det fortsatt, både åndelig og fysisk ! (år 2008)

Paulus selv, bodde og døde i Roma. (år 67)








[Redigert den 4-5-2008 av IHS]

Hei IHS! Kan du være så snill å ikke bruke tiltalen profeten "Bror" i dine innlegg. Det er ingen god grunn til å bruke denne tiltaleformen. Så får det være opp til deg om du vil fortsette med det eller la være. Du vet nå at eg misliker det .

Bror - 4-5-2008 kl 20:44

mvh Bror

[Redigert den 4-5-2008 av Bror]

mhusoy - 4-5-2008 kl 23:22

Hei IHS.

Du mener altså at Roma fortsatt er et åndelig sentrum (i form av den romerkirkelige institusjonen) ? Er det ikke et viktig poeng å merke seg at de aller fleste kristne troende som Paulus henvender seg til i brevene var jøder som hadde kommet til tro på Jesus som Messias?

Er du forøvrig selv romersk-katolsk?


mhusoy

IHS - 4-5-2008 kl 23:28

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hei IHS! Kan du være så snill å ikke bruke tiltalen profeten "Bror" i dine innlegg. Det er ingen god grunn til å bruke denne tiltaleformen. Så får det være opp til deg om du vil fortsette med det eller la være. Du vet nå at eg misliker det .

mvh Bror


Profeten "Bror"

Kan du være så snill å ikke komme med flere forutsigelser og spådommer i dine innlegg.
Så får det være opp til deg om du vil fortsette med det eller la være. Du vet nå at eg misliker det.

Viking - 4-5-2008 kl 23:53

Denne romerske morder kirken har tatt livet av mange mennesker, fler enn noen kan begripe.

Det er så forferdelig at de færreste tror det.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/Jaseno...

IHS - 4-5-2008 kl 23:57

[Redigert den 5-5-2008 av IHS]



[Redigert den 5-5-2008 av IHS]

 Sider:  1  2    4  ..  12