Apologetisk Forum

Den katolske kirke

 Sider:  1  ..  8    10    12

IHS - 22-1-2009 kl 02:32

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Jeg merker at du synes det er ubehagelig å skulle forsvare dette K-mann, og hvem hadde ikke følt et ubehag ved en slik sak? Jeg er enig med deg i at Bibelen var det riktige, og ikke mange av de alternative skriftene, men
poenget må vel være at apostlene og Jesus aldri brukte makt for å stoppe andres gudstro selv om de var uenige.
Dersom apostlene sto for noe annet enn visse "kjettere" så valgte de i stedet å støte dem ut av det kristne fellesskapet og la dem fare (jfr. Jesu omtale av de blinde fariseere).

Det nye med kirkeinstitusjonens behandling av tilsvarende "kjettere" i sentantikk og middelalder var jo nettopp at de ikke lot de villedete seile sin egen sjø, men med makt gikk inn for å tvinge folk til taushet og underkastelse.

Det er jo det siste noen av oss reagerer så sterkt på, ikke at apostlene i sin tid forkastet vranglære og nektet åndelig fellesskap med noen. Vi som har studert historie vet jo at det siste ikke kom av kristne tanker, men kom inn bakveien med det romerske imperiets kultus og den tilhørende ideen om Pax Deorum (religiøs fred og enhet i riket). Det er denne skumle blandingen av romersk imperialisme og kristen menighetstukt som er så giftig...

Og da får det ikke hjelpe at det fantes et ønske om å beskytte og frelse andres sjeler.

:)


Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.

Pax Christi (Kristi fred) erstattet Pax Deorum (Gudenes fred)

middelalder historie > "den spanske inkvisisjonen var uavhengig av Roma og underlagt spanskekongen"

om vranglærere > Dette sier Guds Sønn, han som har øyne som flammende ild og føtter som bronse: Jeg vet om dine gjerninger, din kjærlighet og din tro, din tjeneste og din utholdenhet. Ja, dine siste gjerninger overgår dine første! Men dette har jeg imot deg: Du tåler denne kvinnen Jesabel, hun som kaller seg profet, men som med det hun lærer, lokker mine tjenere til å drive hor og spise avgudsoffer. Jeg har gitt henne tid til å vende om, men hun vil ikke omvende seg fra sitt horeliv. Se, nå kaster jeg henne på sykeseng, og de som begår ekteskapsbrudd med henne, kaster jeg ut i stor nød dersom de ikke vender om fra hennes gjerninger. Og barna hennes vil jeg drepe med pest. Slik skal alle menighetene få erfare at jeg er den som gransker nyrer og hjerter, og som gjengjelder hver og en av dere etter det han har gjort. Men dere andre i Tyatira, alle som ikke følger denne læren og ikke har «kjent Satans dybder», som de kaller det – til dere sier jeg: Jeg legger ikke noen ny byrde på dere. Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer.



Den hellige kirken i Rom

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.


























[Redigert den 22-1-2009 av IHS]

Viking - 22-1-2009 kl 14:37

Sitat:

Johannes Åpenbaring 17:5
Og på hennes panne var det skrevet et navn:


MYSTERIUM,
BABYLON DEN STRORE;
MOREN TIL SKJØGENE
OG TIL
STYGGEDOMMENE
PÅ JORDEN


6 Jeg så at kvinnen var beruset av de helliges blod og av blodet fra Jesu martyrer. Og da jeg så henne, undet jeg meg med stor undring.




[Redigert den 22-1-2009 av Viking]

mhusoy - 22-1-2009 kl 16:26

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.

Pax Christi (Kristi fred) erstattet Pax Deorum (Gudenes fred)

middelalder historie > "den spanske inkvisisjonen var uavhengig av Roma og underlagt spanskekongen"

[Redigert den 22-1-2009 av IHS]


Hei IHS. Jeg registrerer at du har forsøkt å utheve visse deler av mitt innlegg. Jeg må derfor henvise deg til hva faglitteraturen sier om saken, f eks:

Qviller, Bjørn: Romersk politisk kultur og sosiologisk historie, Oslo 1999.

Qvillers bok gir en grei oversikt over hvordan romersk kultus trengte seg inn i kristendommen, bl.a. ideen om Pax Deorum, som altså ikke har kristent opphav.

Jeg har vel forøvrig ikke nevnt den spanske inkvisisjonen direkte, men jeg kunne ha nevnt både den og den pavelige samt flere.

Din øverste påstand kan jeg isolert sett si meg enig i, problemet er imidlertid at de romerske prestene ble med inn i den nye blandingen av kristen og romersk religion på 300-tallet. Men du har rett i at de er borte i sin isolerte romerske form. Når det gjelder jødene så er også det presteskapet borte fra et kristent synspunkt, men rabbinsk judaisme lever jo framdeles i verden.

[Redigert den 22-1-2009 av mhusoy]

k-mann - 22-1-2009 kl 16:49

Er presteskapet borte? Kor står det?

Praxis - 22-1-2009 kl 16:55

Sitat:
postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?

Det er et svart skap hvor Fremskritts- og Kjærlighets-departementet
stapper inn alle prester som ikke har moderne nok synspunkter.

IHS - 22-1-2009 kl 17:08

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.

Pax Christi (Kristi fred) erstattet Pax Deorum (Gudenes fred)

middelalder historie > "den spanske inkvisisjonen var uavhengig av Roma og underlagt spanskekongen"


Hei IHS. Jeg registrerer at du har forsøkt å utheve visse deler av mitt innlegg. Jeg må derfor henvise deg til hva faglitteraturen sier om saken, f eks:

Qviller, Bjørn: Romersk politisk kultur og sosiologisk historie, Oslo 1999.

Qvillers bok gir en grei oversikt over hvordan romersk kultus trengte seg inn i kristendommen, bl.a. ideen om Pax Deorum, som altså ikke har kristent opphav.

Jeg har vel forøvrig ikke nevnt den spanske inkvisisjonen direkte, men jeg kunne ha nevnt både den og den pavelige samt flere.

Din øverste påstand kan jeg isolert sett si meg enig i, problemet er imidlertid at de romerske prestene ble med inn i den nye blandingen av kristen og romersk religion på 300-tallet. Men du har rett i at de er borte i sin isolerte romerske form. Når det gjelder jødene så er også det presteskapet borte fra et kristent synspunkt, men rabbinsk judaisme lever jo framdeles i verden.


Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?

Kirken i Rom ble grunnlagt av kristne jøder en gang på førtitallet. Da jødene ble drevet ut av Rom år 49 overtokk Romas øvrige kristne ledelsen i Kirken. Da de kristne jødene kom tilbake til Rom år 54 oppstod det konflikter mellom jøder og ikke jøder. Derfor skrev Paulus så mye om forholdet mellom jøder og ikke jøder i sitt brev til Romerne år 57

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.

Praxis - 22-1-2009 kl 17:15

Sitat:
av IHS
Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?


Inkvisisjonen kan ikke nå dem lenger, så hvorfor trenger du navnet ?

.

k-mann - 22-1-2009 kl 18:17

Klarar du å svare normalt, praxis? Eller er du her for å kasta bort tida vår?

Viking - 22-1-2009 kl 18:17

Det blei noe feiltrykking ved redigering av tidligere innlegg
og da ble de en boks ekstra.

Men jeg kan god si hva jeg mener om det
siste innlegget til K-mann :lol:, måtte du være
den som satte standard her?!!

Har dkk Levitter? :puzzled:


http://en.wikipedia.org/wiki/Levite

Tror de færreste av Levi's ætt har tjenestegjort hos paven.

[Redigert den 22-1-2009 av Viking]

[Redigert den 22-1-2009 av Viking]

Praxis - 22-1-2009 kl 20:20

Sitat:
Opprinnelig poesi av k-mann
.... er du her for å kasta bort tida vår?

Du klarer nok å finne tilnærmet normale innlegg av meg her,
hvis du går inn for det.

Hva er du selv gjest her for?
Skal vi ikke heller fortsette på bloggen din?

IHS - 22-1-2009 kl 20:26

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Har dkk Levitter? :puzzled:

http://en.wikipedia.org/wiki/Levite

Tror de færreste av Levi's ætt har tjenestegjort hos paven.


Etterkommere fra alle Israels 12 stammer gikk over til Kirken.

Jesus Kristus og Apostlene (det nye presteskapet) var ikke Levitter.

Viking - 22-1-2009 kl 20:44

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Har dkk Levitter? :puzzled:

http://en.wikipedia.org/wiki/Levite

Tror de færreste av Levi's ætt har tjenestegjort hos paven.


Etterkommere fra alle Israels 12 stammer gikk over til Kirken.

Jesus Kristus og Apostlene (det nye presteskapet) var ikke Levitter.


Det er feil. De første kristne, Israels datter ble nesten alle
utryddet av romerne/dkk. De hatet jo jøder.
De første kristne var Israellitter av opprinnelse.
Husk hva Kristus sa til disiplene; "gå til de tapte får av Israel", det er en direkte henvisning til de tapte stammer.

Hvem kunne ellers være de tapte får av Israel?

.

mhusoy - 22-1-2009 kl 22:14

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?


Er det din trosfelle IHS du stiller dette spørsmålet til?

mhusoy - 22-1-2009 kl 22:19

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?


Noen navn har jeg vel ikke på stående fot, men poenget er likevel at romerske embetsmenn fikk inngang i den nye statskirka, noe som står i grell kontrast til bibelens krav til kristne ledere. Prestetjeneste o.l. ble redusert til en karrierevei for fremadstormende romere pga. dette. Krav til forbilledlighet og sterk moralsk livsførsel i det kristne liv (slik bibelen krever) kom i bakleksa.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Kirken i Rom ble grunnlagt av kristne jøder en gang på førtitallet. Da jødene ble drevet ut av Rom år 49 overtokk Romas øvrige kristne ledelsen i Kirken. Da de kristne jødene kom tilbake til Rom år 54 oppstod det konflikter mellom jøder og ikke jøder. Derfor skrev Paulus så mye om forholdet mellom jøder og ikke jøder i sitt brev til Romerne år 57


Jada, slapp av. Jeg vet da godt at det ble oppretta en menighet i Roma på apostlenes tid. Det jeg snakker om ovenfor er overgangen fra disse opprinnelige menighetene til en romersk (Romerriket ikke kun Roma) statskirke under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse.

Jeg kan gjerne komme med noen sitater og parafraseringer fra Qvillers verk om disse tingene hvis det hjelper... :)

[Redigert den 22-1-2009 av mhusoy]

mhusoy - 22-1-2009 kl 22:49

Jeg kan legge fram noen korte notater fra litteraturen:

Qviller, Bjørn: Romersk politisk kultur og sosiologisk historie, Cappelen akademisk forlag, Oslo 1999:

side 227:
- pavedømmet ble arvtaker etter romerriket,
- i høymiddelalderen ble herredømme etter romersk modell mye viktigere enn NTs idealer om ydmyk tjeneste,
- dette var en årsak til reformasjonen,
- pavdedømmet var også blant eneveldenes forbilde

side 154-5:
- keiseren var pontifex maximus,
- denne var fornyer av verden i den romerske kultus
- "uttrykk for gudenes begunstigelse", altså for "kongedømmet av Guds nåde" (som vi kjenner igjen fra vår egen dansketid),
- fra Vespasian var keiseren ikke bare formidler, men gud selv, (Diotogenes hevdet at kongen er forvandlet til en gud blant menneskene), noe minner om Eusebius uttalelser

side 182:
- kristen eksklusivitet i forhold til samfunnets institusjoner gjorde at de ble sett på som fiender av menneskeheten

side 183:
- den katolske (ikke-heretiske) kirke ble dannet ca 140 e.Kr. som en reaksjon mot Markion, en kanon ble dannet,
- kristne fornektet de ritualer som gjorde riket trygt etter romersk tro, og de ødela "gudenes velvilje"

side 193:
- kristendomsforfølgelse 249-51 og 303-11, (Galerio, Diocletian var de virkelige forfølgerne blant romerne),
- kr.d. oppnådde i 313 lik rett som andre religioner,
- ble fra 395 eneste tillatte religion,
- det var keiseren plikt til å sikre at hele riket hadde samme religion,

side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt prget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro,
- tro ble en statssak med keiseren som sentralinstans,
- han skulle opprettholde pax deorum,
- Konstantin forfulgte donatistene (som ikke ville ha frafalne tilbake),
- grunnet keiserens aksept av kr.d. var troen på at stat og religion hang sammen total, dermed ble avvikere forfulgt,
- Maria og Kristus som keiserparet var av pytagoerisk oppr.

side 196:
- kristne måtte bli soldater,
- Jesu fødselsdag ble satt til 25. des (guden Sols dag),
- kirker erstattet hedenske kultsteder,
- helgenduyrkelse innført.


Dette var en smak på hva faglitteraturen sier om innføringa av den romerske kultus i kristendommen, og hvordan statsreligion erstattet den gamle kristne troen.


mhusoy

k-mann - 23-1-2009 kl 00:20

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?


Er det din trosfelle IHS du stiller dette spørsmålet til?


Nei, deg.

IHS - 23-1-2009 kl 00:34

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Har du navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, mhusoy ?

Kirken i Rom ble grunnlagt av kristne jøder en gang på førtitallet. Da jødene ble drevet ut av Rom år 49 overtokk Romas øvrige kristne ledelsen i Kirken. Da de kristne jødene kom tilbake til Rom år 54 oppstod det konflikter mellom jøder og ikke jøder. Derfor skrev Paulus så mye om forholdet mellom jøder og ikke jøder i sitt brev til Romerne år 57


Noen navn har jeg vel ikke på stående fot, men poenget er likevel at romerske embetsmenn fikk inngang i den nye statskirka, noe som står i grell kontrast til bibelens krav til kristne ledere. Prestetjeneste o.l. ble redusert til en karrierevei for fremadstormende romere pga. dette. Krav til forbilledlighet og sterk moralsk livsførsel i det kristne liv (slik bibelen krever) kom i bakleksa.

Jada, slapp av. Jeg vet da godt at det ble oppretta en menighet i Roma på apostlenes tid. Det jeg snakker om ovenfor er overgangen fra disse opprinnelige menighetene til en romersk (Romerriket ikke kun Roma) statskirke under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse.
:)


Årsaken til at du ikke finner navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, er at hele greia bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller, mhusoy

Det var keiser Konstantin I som var Pontifex Maximus ikke daværende Pave Sylvester I

Navnet på de to katolske prestene som representerte Pave Sylvester I på kirkemøtet i Nikea år 325 var Victor og Vincentius. (ikke to fremadstormende romerske embetsmenn)

Den katolske kirken er den opprinnelige menigheten i Roma som Paulus skrev til år 57.

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.





















[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

mhusoy - 23-1-2009 kl 01:42

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Årsaken til at du ikke finner navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, er at hele greia er bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller, mhusoy

Det var keiser Konstantin I som var Pontifex Maximus ikke daværende Pave Sylvester I

Navnet på de to katolske prestene som representerte Pave Sylvester I på kirkemøtet i Nikea år 325 var Victor og Vincentius. (ikke to fremadstormende romerske embetsmenn)

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]


Ærlig talt IHS. Er det lov å forvente en viss grad av saklighet fra din side? Hvor har jeg hevdet at Paven på Konstantins tid var Pontifex Maximus? Litteraturen jeg henviser til sier jo rett ut at det var keiseren selv som var Pontifex Maxmius. Jeg skal sitere meg selv:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 154-5:
- keiseren var pontifex maximus


Så hvorfor du anklager meg for å si at paven var Pontifex Maximus på Konstantins tid er heller uvisst. Antakelig misforstår du det jeg skriver når jeg i posten like ovenfor litteratur-sitatene nevner:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse


for du gjetter at jeg her snakker om to personer når jeg i virkeligheten nevner to roller/posisjoner som keiseren på det tidspunkt hadde (altså jfr. litteratur-sitatet ovenfor).

Så over til din latterliggjøring av alminnelig historie-litteratur. Jeg merker at du misliker de opplysningene Qviller kommer med i boka, men ditt forsøk på å "le bort" forskere med å si (sitat):

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
hele greia er bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller


bidrar dessverre sterkt til å devaluere det du selv skriver. For om "slike som Bjørn Qviller" bare dikter opp saker og ting, hva gjør da "slike som IHS"? (Jeg kan til opplysning nevne at det siterte verket har vært universitetspensum i antikkens historie)


Nei IHS, du må nok komme med argumenter bygget på at du faktisk har lest hva motparten sier. :)

mhusoy - 23-1-2009 kl 01:54

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Er presteskapet borte? Kor står det?


Er det din trosfelle IHS du stiller dette spørsmålet til?


Nei, deg.


Ja vel K-mann, jeg får gi deg et svar da. :)

Faktisk var det din trosfelle IHS som først påsto dette, han sa nemlig:

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Jesu Kristi presteskap erstattet både det jødiske og romerske presteskapet da disse forsvant.


Det var først i påfølgende svar fra min side at jeg skrev:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Din øverste påstand kan jeg isolert sett si meg enig i, problemet er imidlertid at de romerske prestene ble med inn i den nye blandingen av kristen og romersk religion på 300-tallet. Men du har rett i at de er borte i sin isolerte romerske form. Når det gjelder jødene så er også det presteskapet borte fra et kristent synspunkt, men rabbinsk judaisme lever jo framdeles i verden.


Sånn sett burde du egentlig ha rettet spørsmålet til IHS, slik jeg hintet om i mitt forrige innlegg til deg. Jeg kan likevel gi et kort svar på det du lurer på.

Først må vi nevne at vi snakker om tre forskjellige presteskap, nemlig det israelske/jødiske, det romerske og det kristne. Det romerske forsvant ut av bildet da Romerriket etablerte den romerske statskirka på 300-tallet. Det aronittiske/levittiske presteskapet opphørte pga. Jesu verk. Dette kan du lese om i Hebreerbrevet (7:12,24 mm) og 1Pet 2:9. Det siste, Kristi presteskap, finnes fortsatt og innefatter alle troende, jfr. 1Pet 2:9.

I forbindelse med "prest" så bør det nevnes at Romerkirkas og DNKs bruk av ordet "prest" er litt uryddig. Ordet "pastor" er mer riktig fordi dette beskriver den oppgaven som NT snakker om. Vi er alle prester men bare noen er pastorer (hyrder) og andre ledertjenester.

Men disse tingene visste du vel fra før, så hvorfor var det så viktig å spørre? :)

IHS - 23-1-2009 kl 01:58

Du kaller et Paperback hefte på 235 sider et historisk verk, mhusoy ?

https://www.ord.no/categories/255/25550/no/visBok/1046874



[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

mhusoy - 23-1-2009 kl 02:08

Jeg ser at du fortsetter ditt korstog for å devaluere faglitteraturen. Faktum er at dette "paperback-heftet" var offisiell pensumlitteratur i historie ved universitetet. Så kan jo du ergre deg vilt over dette, men det forandrer ingenting i så måte.

Forøvrig, hvor mange sider må en bok ha for å kalles et "historisk verk" (eller bare et "verk") da? ;)

IHS - 23-1-2009 kl 02:12

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Jeg ser at du fortsetter ditt korstog for å devaluere faglitteraturen. Faktum er at dette "paperback-heftet" var offisiell pensumlitteratur i historie ved universitetet. Så kan jo du ergre deg vilt over dette, men det forandrer ingenting i så måte.

Forøvrig, hvor mange sider må en bok ha for å kalles et "historisk verk" (eller bare et "verk") da? ;)


Utifra ditt resymé, er dette "paperback-heftet" ikke mere verdt enn
en 200 siders Donald Duck pocket bok

Presten Eusebius kirkehistorie
Verket består av 10 bøker

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

mhusoy - 23-1-2009 kl 02:14

Hehehe... OK IHS, jeg tror vi stopper der... :)

Viking - 23-1-2009 kl 08:52

Sitat:


By Laurie Goodutuin

NEW YORK TIMES NEWS SERVICE



The sex-abuse crisis that engulfed the Roman Catholic Church during the past 12 months has spread to nearly every American diocese and in­volves more than 1,200 priests, most of whose careers span a mix of church history and seminary training. These priests are known to have abused more than 4,000 minors over the past six decades, accord­ing to an extensive New York Times survey of documented cases of sexual abuse by priests through Dec. 31, 2002.

The survey, the most complete compilation of data on the problem available, contains the names and histories of 1,205 accused priests. It counted 4,268 people who claimed publicly or in lawsuits to have been abused by priests, though experts say there are surely many more who have re­mained silent. But the data show that priests secretly violated vulnerable youth long before the first victims sued the church and went public in 1984 in Louisiana. Some offenses date from the 1930s.



This has been going on for decades, probably centuries,” said Richard K O’Connor a former Dominican priest who say he was one of 10 boys sexually assaulted by three priests in a South Bronx N.Y., parish In 1940, when he was 10. “It was just that all of a sudden the caught us.”




Ingen nyhet akkurat, samme historia verden over dessverre.
Men en må spørre seg, var det prester de var?

Og dere snakker om Herrens presteskap? Det var
det med FRUKTENE da? Hva var deres "kall"?

Var de pedofile før de ble prester, eller var det noe
de ble etter at de ble prester:question::puzzled:


.

IHS - 23-1-2009 kl 09:53

De var nok det før de ble prester.

Kirken passer fra nå av mye bedre på hvem som får bli prest eller ikke.

IHS - 23-1-2009 kl 10:22

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Noen navn har jeg vel ikke på stående fot, men poenget er likevel at romerske embetsmenn fikk inngang i den nye statskirka, noe som står i grell kontrast til bibelens krav til kristne ledere. Prestetjeneste o.l. ble redusert til en karrierevei for fremadstormende romere pga. dette. Krav til forbilledlighet og sterk moralsk livsførsel i det kristne liv (slik bibelen krever) kom i bakleksa.

Jada, slapp av. Jeg vet da godt at det ble oppretta en menighet i Roma på apostlenes tid. Det jeg snakker om ovenfor er overgangen fra disse opprinnelige menighetene til en romersk (Romerriket ikke kun Roma) statskirke under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse.
:)


Årsaken til at du ikke finner navnet på noen av de de romerske prestene på 300-tallet du omtaler, er at hele greia bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller, mhusoy

Det var keiser Konstantin I som var Pontifex Maximus ikke daværende Pave Sylvester I

Navnet på de to katolske prestene som representerte Pave Sylvester I på kirkemøtet i Nikea år 325 var Victor og Vincentius. (ikke to fremadstormende romerske embetsmenn)

Den katolske kirken er den opprinnelige menigheten i Roma som Paulus skrev til år 57.

Paulus > Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.


Ærlig talt IHS. Er det lov å forvente en viss grad av saklighet fra din side? Hvor har jeg hevdet at Paven på Konstantins tid var Pontifex Maximus? Litteraturen jeg henviser til sier jo rett ut at det var keiseren selv som var Pontifex Maxmius. Jeg skal sitere meg selv: (side 154-5: - keiseren var pontifex maximus) Så hvorfor du anklager meg for å si at paven var Pontifex Maximus på Konstantins tid er heller uvisst. Antakelig misforstår du det jeg skriver når jeg i posten like ovenfor litteratur-sitatene nevner: ("under keiserens og Pontifex Maximus' ledelse") for du gjetter at jeg her snakker om to personer når jeg i virkeligheten nevner to roller/posisjoner som keiseren på det tidspunkt hadde (altså jfr. litteratur-sitatet ovenfor).

Så over til din latterliggjøring av alminnelig historie-litteratur. Jeg merker at du misliker de opplysningene Qviller kommer med i boka, men ditt forsøk på å "le bort" forskere med å si (sitat): (hele greia er bare er oppdiktet av slike som Bjørn Qviller) bidrar dessverre sterkt til å devaluere det du selv skriver. For om "slike som Bjørn Qviller" bare dikter opp saker og ting, hva gjør da "slike som IHS"? (Jeg kan til opplysning nevne at det siterte verket har vært universitetspensum i antikkens historie)

Nei IHS, du må nok komme med argumenter bygget på at du faktisk har lest hva motparten sier. :)


Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy

Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)




[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

Viking - 23-1-2009 kl 11:25

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
De var nok det før de ble prester.

Kirken passer fra nå av mye bedre på hvem som får bli prest eller ikke.


I den forbindelse så dukker ordet "sølibat" opp.
Det er jo en "levemåte" som dkk har "trukket" med seg siden
hedendommen.

Men før og etter Kristi sin tid så har Levittene giftet seg og
jeg finner ingenting i Bibelen som forbyr prestene
ekteskapet.

Hva wikipedia sier om sølibat.

Hvis en setter opp skadene dette forårsaker og den "lille gevinst" vatikanet har av en slik ordning så
er skadene avgjort større.

Siden Gud ikke befaler en slik ordning og dkk ellers er mestere til å lage "smutthull" i Lovverket, måtte dkk som
kirke absolutt ha gevinst av at man vinket farvel
til denne hedenske ordning.

.

IHS - 23-1-2009 kl 12:04

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
De var nok det før de ble prester.

Kirken passer fra nå av mye bedre på hvem som får bli prest eller ikke.


I den forbindelse så dukker ordet "sølibat" opp.
Det er jo en "levemåte" som dkk har "trukket" med seg siden
hedendommen.

Men før og etter Kristi sin tid så har Levittene giftet seg og
jeg finner ingenting i Bibelen som forbyr prestene .

Hva wikipedia sier om sølibat.

Hvis en setter opp skadene dette forårsaker og den "lille gevinst" vatikanet har av en slik ordning så
er skadene avgjort større.

Siden Gud ikke befaler en slik ordning og dkk ellers er mestere til å lage "smutthull" i Lovverket, måtte dkk som
kirke absolutt ha gevinst av at man vinket farvel
til denne hedenske ordning.


forbyr ? > http://aomoi.net/odv/personl/intb9910.htm

Bibelen > Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer.

Jesus > "det er også noen som har gitt avkall på kjønnsliv for himmelrikets skyld. La den som kan, ta dette til seg"

Seksuel umoral er ikke en konsekvens av dette valget.

At ånd og legeme står i strid med hverandre er ingen nyhet jfr. Paulus brevene







[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

Viking - 23-1-2009 kl 13:58

Sitat:

Bibelen > Det er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer.


Nok en dkk fortolkning. Her mener jeg det er snakk om renhet i sin
Guds dyrkelse, at en ikke har bedrevet åndelig hor. For hadde det ikke vært uforståslig om en
"evenukk" hadde levet i åndelig hor deler av sitt liv
skulle ha fortrinn for en (familiefar) som var ren i hjertet fra barndomen av?

Det må vær en misforståelse av skriften.





[Redigert den 23-1-2009 av Viking]

IHS - 23-1-2009 kl 15:00

Hvem nevnte fortrinn ? Ingen har fortrinn !

Det nye presteskapet, Kristi rike på jorden.

Åp 1,6 > Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far

Åp 5,10 > Du har gjort dem til et kongerike, og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.

Åp 20,6 > De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år.




[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

mhusoy - 23-1-2009 kl 15:57

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy
Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]


Hei igjen IHS. Jeg har hele tiden vært klar på dette, altså at keiseren opprinnelig var Pontifex Maximus, det var du som feilaktig påsto at jeg hadde skrevet at paven var det (noe paven senere ble, men ikke da).

Når det gjelder romerske embetsmenn så kan jeg jo igjen peke på hva litteratur-notatene mine sier:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt preget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro


Dette bildet kjenner vi igjen fra europeisk middelalder der adelsmenn gjerne fordelte sine sønner mellom militærvesen og geistlighet. Kirken var en karrierevei først og fremst...

Du kan for min del gjerne få påstå at universitetspensumet tar feil, men inntil videre så stoler jeg mer på det enn på dine subjektive og høyst uforutsigbare utsagn her på forumet.


mhusoy :)

IHS - 23-1-2009 kl 16:20

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy
Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)

[Redigert den 23-1-2009 av IHS]


Hei igjen IHS. Jeg har hele tiden vært klar på dette, altså at keiseren opprinnelig var Pontifex Maximus, det var du som feilaktig påsto at jeg hadde skrevet at paven var det (noe paven senere ble, men ikke da).

Når det gjelder romerske embetsmenn så kan jeg jo igjen peke på hva litteratur-notatene mine sier:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt preget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro


Dette bildet kjenner vi igjen fra europeisk middelalder der adelsmenn gjerne fordelte sine sønner mellom militærvesen og geistlighet. Kirken var en karrierevei først og fremst...

Du kan for min del gjerne få påstå at universitetspensumet tar feil, men inntil videre så stoler jeg mer på det enn på dine subjektive og høyst uforutsigbare utsagn her på forumet.


mhusoy :)


mhusoy,

Eusebius levde på den tiden og utgav et verk bestående av 10 bøker om kirkehistorien frem til da. Han nevner ikke noe av dette vrøvelet Bjørn Qviller kommer med 1700 år senere. Sier det deg noe ?

Hva har "romersk adel" med Jesu Kristi presteskap å gjøre ? "kirke karriere" ? for noe tull.

Har du funnet navnet på noen av disse ? Ring Bjørn Qviller å spørr hva de heter.





[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

mhusoy - 23-1-2009 kl 16:26

Vel jeg ser at du fortsetter dine forsøk på å devaluere alminnelig historielitteratur. Si i fra når du har lyst til å debattere saken da... Foreløpig oppfatter jeg deg slik at du stilltiende har innsett at du ikke har noen saklige argumenter lenger. :)

IHS - 23-1-2009 kl 16:36

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Bra du nå skiller mellom rollene. Det samme gjelder for katolske prester og romerske embetsmenn. At noe er "universitetspensum" betyr ikke at det er sant, mhusoy
Romeriket og Judea er forlengst borte. Jesu Kristi rike er her fortsatt. ;)

Hei igjen IHS. Jeg har hele tiden vært klar på dette, altså at keiseren opprinnelig var Pontifex Maximus, det var du som feilaktig påsto at jeg hadde skrevet at paven var det (noe paven senere ble, men ikke da).

Når det gjelder romerske embetsmenn så kan jeg jo igjen peke på hva litteratur-notatene mine sier:

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
side 194:
- romersk adel var hedensk fram til 5. århundre, så sent som i år 589 var den spanske kirken sterkt preget
- kirken ble en karrierevei for menn med kun et ferniss av kristen tro


Dette bildet kjenner vi igjen fra europeisk middelalder der adelsmenn gjerne fordelte sine sønner mellom militærvesen og geistlighet. Kirken var en karrierevei først og fremst...

Du kan for min del gjerne få påstå at universitetspensumet tar feil, men inntil videre så stoler jeg mer på det enn på dine subjektive og høyst uforutsigbare utsagn her på forumet.
mhusoy :)


mhusoy,

Eusebius levde på den tiden og utgav et verk bestående av 10 bøker om kirkehistorien frem til da. Han nevner ikke noe av dette vrøvelet Bjørn Qviller kommer med 1700 år senere. Sier det deg noe ?

Hva har "romersk adel" med Jesu Kristi presteskap å gjøre ? "kirke karriere" ? for noe tull.

Har du funnet navnet på noen av disse ? Ring Bjørn Qviller å spørr hva de heter.


Vel jeg ser at du fortsetter dine forsøk på å devaluere alminnelig historielitteratur. Si i fra når du har lyst til å debattere saken da... Foreløpig oppfatter jeg deg slik at du stilltiende har innsett at du ikke har noen saklige argumenter lenger. :)


Det blir lettere å "debattere saken" om du svarer på spørsmålene, mhusoy

Den katolske kirken i Spania år 589 ble ledet av prestene Leander og Isidore

Har du funnet navnene på noen av disse 300-talls og 500-talls romerske muldvarpene
blant prestene i den katolske kirke, du referer til i dine siste innlegg ?







[Redigert den 23-1-2009 av IHS]

mhusoy - 23-1-2009 kl 23:13

Jeg tror herved at vi runder av denne delen av debatten siden du fortsetter å spørre etter spesifikke navn men overser hva faglitteraturen sier om det store bildet. Forøvrig var arianisme sterkt pregende i Spania fram til slutten av 500-tallet pga. at den regjerende eliten, vestgoterne, var arianske. Jeg har ikke underslått at det fantes mange prester og ledere forskjellige steder som var mer eller mindre ærlige i sin tro. Poenget er imidlertid at en rekke ordninger ble påtvunget de kristne fra 300-tallet av. Men som sagt, vi to er nok ferdige med denne debatten nå.

Viking - 24-1-2009 kl 18:09

FOXE's BOOK of MARTYRS



Sitat:

This is a book that will never die -- one of the great English classics. . . . Reprinted here in its most complete form, it brings to life the days when "a noble army, men and boys, the matron and the maid," "climbed the steep ascent of heaven, 'mid peril, toil, and pain."

"After the Bible itself, no book so profoundly influenced early Protestant sentiment as the Book of Martyrs. Even in our time it is still a living force. It is more than a record of persecution. It is an arsenal of controversy, a storehouse of romance, as well as a source of edification."




Opplysende lesning om forfølgelse av kristne.
En liten innledning pr. video.

En til?

No pope of Rome ;)

Vakker sang - Celtic Woman.

[Redigert den 24-1-2009 av Viking]

Viking - 24-1-2009 kl 23:05

Han talte paven midt i mot. :up:

Pius helgen???????

Viking - 4-2-2009 kl 10:21

Sitat:

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece

IHS - 4-2-2009 kl 19:25

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece


Israel Zolli (øverste Rabbiner i Romas synagoge 1939 - 1945) ble katolikk etter krigen.
og skrev med beundring om Pave Pius i sin bok "Before the Dawn" 1954

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Så denne teksten om Pave Pius i Yad Vashem er tull.

Skillsmisse i dkk??

Viking - 4-2-2009 kl 20:30

Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/

Viking - 4-2-2009 kl 20:33

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece


Israel Zolli (øverste Rabbiner i Romas synagoge 1939 - 1945) ble katolikk etter krigen.
og skrev med beundring om Pave Pius i sin bok "Before the Dawn" 1954

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Så denne teksten om Pave Pius i Yad Vashem er tull.


http://www.concordatwatch.eu/showkb.php?org_id=858&kb_he...

IHS - 4-2-2009 kl 21:18

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Helgen-krangel
Det er i Israel sterk motstand mot den lange prosessen for å gjøre pave Pius til en helgen. Pius var pave fra 1939 til 1958, og prosessen med å gjøre ham til helgen begynte i 1967. Pave Benedict forsvarte sist måned «salighetsprosessen», som er et stadie på veien til helgenverdighet.

Krangelen mellom Vatikanet og Israel blusset opp igjen etter at en talsmann for Vatikanet sa at Paven ikke ta imot Israels invitasjon til å komme på besøk før teksten på en utstilling ved et minnesmerke over folkemordet på jødene endres. Her hevdes det at pave Pius, til tross fra advarsler fra geistelige over hele Europa, ikke gjorde noen ting for å gripe inn eller fordømme folkemordet mot jødene.

Vatikanet benekter dette, og hevder paven hjalp til å skjule flere jøder under krigen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2723789.ece


Israel Zolli (øverste Rabbiner i Romas synagoge 1939 - 1945) ble katolikk etter krigen.
og skrev med beundring om Pave Pius i sin bok "Before the Dawn" 1954

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Så denne teksten om Pave Pius i Yad Vashem er tull.


http://www.concordatwatch.eu/showkb.php?org_id=858&kb_he...


Også Israel Zolli's datter Myriam Zolli forsvarer Pave Pius
Hun sier han hjalp jødene under krigen.

http://piusxii.hismercy.ca/rabbi's_daughterx.html

Så disse linkene dine om Pave Pius er bare tull.

Viking - 5-2-2009 kl 15:40

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.

IHS - 5-2-2009 kl 16:11

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.


Nei, det stemmer heller ikke.

Nå høres du ut som de som stillte Jesus lignende spørsmål for å gripe ham i vranglære.

Det kristne presteskapet har forlengst overtatt det jødiske presteskapets rolle.
Jesus Kristus er det nye offerlammet, den gamletestamentlige ordningen er over og ut.

Alle forsøk på og gjennreise den gamle ordningen er bortkastet.



[Redigert den 5-2-2009 av IHS]

Viking - 5-2-2009 kl 18:53

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?

http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.


Nei, det stemmer heller ikke.

Nå høres du ut som de som stillte Jesus lignende spørsmål for å gripe ham i vranglære.

Det kristne presteskapet har forlengst overtatt det jødiske presteskapets rolle.
Jesus Kristus er det nye offerlammet, den gamletestamentlige ordningen er over og ut.

Alle forsøk på og gjennreise den gamle ordningen er bortkastet.


Sitat:

Hvor i all verden finner du det i Bibelen? Ikke en "tøddel" skulle endres i så måte.

Så dkk har laget sine egne lover? Det er vel det jeg har
trodd.


[Redigert den 5-2-2009 av Viking]

IHS - 5-2-2009 kl 19:44

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis du gifter deg i en katolsk kirke kan du aldri søke om
skillsmisse?
http://www.concordatwatch.eu/


Stemmer det ihs? Er det umulig å få skillsmisse i dkk?
De gamle lovene i GT er mer liberale enn dkk i den saken da.


Nei, det stemmer heller ikke.

Nå høres du ut som de som stillte Jesus lignende spørsmål for å gripe ham i vranglære.

Det kristne presteskapet har forlengst overtatt det jødiske presteskapets rolle.
Jesus Kristus er det nye offerlammet, den gamletestamentlige ordningen er over og ut.

Alle forsøk på og gjennreise den gamle ordningen er bortkastet.


Hvor i all verden finner du det i Bibelen? Ikke en "tøddel" skulle endres i så måte.

Så dkk har laget sine egne lover? Det er vel det jeg har
trodd.


Her,

Jesus > Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

I den nye ordningen oppfyller Jesus Kristus den gamle loven til punkt og prikke.
Samtidig som han innfører en ny ordning for rettferdiggjørelse gjennom ham.
På denne nye måten oppfyller alle de kristne loven til punkt og prikke.






[Redigert den 5-2-2009 av IHS]

Viking - 5-2-2009 kl 20:44

Du sitterer og overser og kommer ut med noe helt annet enn det Bibelen sier.


Sitat:

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle.

For sannelig, Jeg sier dere. Før himmel og jord forgår, skal ikke en jota eller en tøddel i loven forgå, før alt er oppfyllt.


Og hva menes med alt tror du? Og hva mener Kristus da han sier: "Før himmel og jord forgår, skal ikke ...."

Så skal alle Bibelens profetier oppfylles, himmel og jord skal forgå, da vil den nye pakt bli innført ved Kristi andre komme, ikke før.

Sitat:
Isajah
58:13 If thou turn away thy foot from the sabbath, from doing thy pleasure on my holy day; and call the sabbath a delight, the holy of the LORD, honourable; and shalt honour him, not doing thine own ways, nor finding thine own pleasure, nor speaking thine own words: 58:14 Then shalt thou delight thyself in the LORD; and I will cause thee to ride upon the high places of the earth, and feed thee with the heritage of Jacob thy father: for the mouth of the LORD hath spoken it.



Her har vi alle noe vi burde etterleve.
.


[Redigert den 5-2-2009 av Viking]

IHS - 5-2-2009 kl 22:38

Alle de som er i Kristus oppfyller hele loven til punkt og prikke gjennom Jesus Kristus.

Den nye pakt er innført, Jesus Kristus har forlengst kommet til sine.
De ser Ham og er i Ham og Han er i dem.

Det nye og evige livet er i Kristus.








[Redigert den 5-2-2009 av IHS]

Viking - 5-2-2009 kl 23:05

Sitat:

Opprinnelig postet av IHS
Alle de som er i Kristus oppfyller hele loven til punkt og prikke gjennom Jesus Kristus.

Den nye pakt er innført, Jesus Kristus har forlengst kommet til sine.
De ser Ham og er i Ham og Han er i dem.


Jeg ser at du sier det, men Bibelen sier noe annet.

IHS - 5-2-2009 kl 23:11

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Opprinnelig postet av IHS
Alle de som er i Kristus oppfyller hele loven til punkt og prikke gjennom Jesus Kristus.

Den nye pakt er innført, Jesus Kristus har forlengst kommet til sine.
De ser Ham og er i Ham og Han er i dem.


Jeg ser at du sier det, men Bibelen sier noe annet.


God natt, Viking

Viking - 5-2-2009 kl 23:43

Sitat:

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle.

For sannelig, Jeg sier dere. Før himmel og jord forgår, skal ikke en jota eller en tøddel i loven forgå, før alt er oppfyllt.



At du kan få vridd dette til å bli det du viser til er meg en gåte. Går det ikke an å lese Bibelen som den er? Det er da
så mye lettere. Husk at Herrens veier er rette.

Du kjenner Jeremiah 31:31 og i Hebr. 8 er det gjentatt.
Når du tar ord for ord så kan du med sikkerhet si at
denne profetien kan ikke sies å være oppfyllt.

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle.

For sannelig, Jeg sier dere. Før himmel og jord forgår, skal ikke en jota eller en tøddel i loven forgå, før alt er oppfyllt.




Sitat:

Brevet til Hebreerne 8
8 det er jo lastende ord han taler til dem når han sier: Se, de dager kommer, sier Herren, da jeg vil oprette en ny pakt med Israels hus og med Judas hus, 9 ikke efter den pakt som jeg gjorde med deres fedre på den dag da jeg tok dem ved hånden for å føre dem ut av Egyptens land; for de blev ikke i min pakt, og jeg brydde mig ikke om dem, sier Herren. 10 For dette er den pakt som jeg vil oprette med Israels hus efter hine dager, sier Herren: Jeg vil gi mine lover i deres sinn, og jeg vil skrive dem i deres hjerte, og jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk, 11 og de skal ikke lære hver sin landsmann og hver sin bror og si: Kjenn Herren! for de skal alle kjenne mig, fra den minste til den største iblandt dem; 12 for jeg vil være nådig mot deres urettferdigheter og ikke mere komme deres synder i hu. 13 Idet han sier: en ny, har han dømt den første å være gammel; men det som blir gammelt og foreldes, er nær ved å bli borte.




[Redigert den 6-2-2009 av Viking]

Viking - 7-2-2009 kl 11:56

Det var akkurat dette som fikk meg til å våkne for noe år siden. Det syntes at svært få leste Bibelen, de var mer opptatt av menneske laget doktriner.

Av og til så ble det så omarbeidet at en vanlig mann ikke kunne klare seg uten kirken. Kirken ble et nødvendig mellomledd bare i "forklarelsesprossessen" til frelse.
Ingen frelse uten kirken?

Allrede i skapelsen så velger en bort Bibelens forklaringer og holder seg til eget produsert latterlig møl.

Jeg er så lei av alle disse bedrevitere som hever seg over Bibelen og i tillegg gjør sitt til å lede mennesker bort fra Ordet (mest trolig ubevisst).

Dere nekter å tro på Bibelen og tviholder på menneskelagede løsninger.

Komme Ditt rike! Jeg ser frem til den dagen at Kristus kommer og renser opp i kaoset. Innenfor den kristne verden er det ingen som er enig p.g.a. at de ikke følger Bibelen.
.

[Redigert den 7-2-2009 av Viking]

IHS - 14-2-2009 kl 13:54

Mat 14:36 > De ba om at de bare måtte få røre ved dusken på kappefliken hans. Og alle som gjorde det, ble friske.

Apg 19:12 > Det hendte til og med at folk tok tørklær og arbeidstøy som han hadde hatt på seg, og la på de syke. Da slapp sykdommen taket, og de onde åndene fór ut av dem.

Derfor har Kirken tatt vare på en rekke ting fra Jesus og de Hellige.



Som for eksempel; Apostelen Peters lenker og det blodige tørkleet som Jesus hadde hatt over hodet i graven. Joh 20:7

Forutsettningen er naturligvis at man tror på helbredelse ved berøring,
akkurat som de første kristne gjorde.
Lukas 8: 43-48

[Redigert den 14-2-2009 av IHS]

Viking - 14-2-2009 kl 14:42

Dkk har en forkjærlighet for gjenstander som de påstår
har vært i kontakt med den tids hellige.
Det meste er forfalskninger. Dkk fikk flere til kirkene
på grunn av alt som de samlet på (knapper og glansbilder).

Men ingen får frelsen for noen fot kjetting.

IHS - 14-2-2009 kl 20:53

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Mat 14:36 > De ba om at de bare måtte få røre ved dusken på kappefliken hans. Og alle som gjorde det, ble friske.

Apg 19:12 > Det hendte til og med at folk tok tørklær og arbeidstøy som han hadde hatt på seg, og la på de syke. Da slapp sykdommen taket, og de onde åndene fór ut av dem.

Derfor har Kirken tatt vare på en rekke ting fra Jesus og de Hellige.



Som for eksempel; Apostelen Peters lenker og det blodige tørkleet som Jesus hadde hatt over hodet i graven. Joh 20:7

Forutsettningen er naturligvis at man tror på helbredelse ved berøring,
akkurat som de første kristne gjorde.
Lukas 8: 43-48



Dkk har en forkjærlighet for gjenstander som de påstår
har vært i kontakt med den tids hellige.
Det meste er forfalskninger. Dkk fikk flere til kirkene
på grunn av alt som de samlet på (knapper og glansbilder).

Men ingen får frelsen for noen fot kjetting.


De kristne oppnår kun helbredelse ved berøring av ekte ting fra Jesus og de Hellige.
Frelse derimot oppnår de ved å direkte møte med Jesus Kristus



[Redigert den 14-2-2009 av IHS]

Viking - 14-2-2009 kl 21:20

Det er regelrett tull du sier der, for hvem i all verden
kan møte Kristus her på jorda nå? Har ikke
Han tydelig sagt at Han ikke kommer under slike
omstendigheter.

Når noen roper; "Kristus er her, kom og se" så vet jeg
at det er en bløff. Han har tydelig besrevet sitt 2. komme
i Bibelen og jeg foretrekker den varianten.

Ergo så er din påstand en løgn.

IHS - 14-2-2009 kl 23:29

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Mat 14:36 > De ba om at de bare måtte få røre ved dusken på kappefliken hans. Og alle som gjorde det, ble friske.

Apg 19:12 > Det hendte til og med at folk tok tørklær og arbeidstøy som han hadde hatt på seg, og la på de syke. Da slapp sykdommen taket, og de onde åndene fór ut av dem.

Derfor har Kirken tatt vare på en rekke ting fra Jesus og de Hellige.



Som for eksempel; Apostelen Peters lenker og det blodige tørkleet som Jesus hadde hatt over hodet i graven. Joh 20:7

Forutsettningen er naturligvis at man tror på helbredelse ved berøring,
akkurat som de første kristne gjorde.
Lukas 8: 43-48



Dkk har en forkjærlighet for gjenstander som de påstår
har vært i kontakt med den tids hellige.
Det meste er forfalskninger. Dkk fikk flere til kirkene
på grunn av alt som de samlet på (knapper og glansbilder).

Men ingen får frelsen for noen fot kjetting.


De kristne oppnår kun helbredelse ved berøring av ekte ting fra Jesus og de Hellige.
Frelse derimot oppnår de ved å direkte møte med Jesus Kristus.



Det er regelrett tull du sier der, for hvem i all verden
kan møte Kristus her på jorda nå? Har ikke
Han tydelig sagt at Han ikke kommer under slike
omstendigheter.

Når noen roper; "Kristus er her, kom og se" så vet jeg
at det er en bløff. Han har tydelig besrevet sitt 2. komme
i Bibelen og jeg foretrekker den varianten.

Ergo så er din påstand en løgn.


Den første som møte Kristus etter oppstandelsen var Maria Magdalena (Joh 20:14-18)

To disipler møte Kristus på veien til Emmaus (Lukas 24: 13-35)

Paulus møte Kristus på veien til Damaskus (Apg: 9:1-5)

I dag møter folk Kristus overalt (Google)

Du har antaglig møtt Ham ut å gjenkjenne Ham, Viking

Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg

Viking - 14-2-2009 kl 23:37

Yesuah Guds Sønn, vår Konge kommer nok snart.
For ca. 2000 år siden var Han her, siden har ingen
sett Ham. Han kjenner selv ikke nøyaktig
tiden for sitt 2. komme, den kjenner bare Faderen.

Du kan lese Bibelen fra perm til perm, men du finner
ingen tegn til at Han er her. Alle disse dingsbomsene
dine er helt uten interesse, for hva kan vel de gjøre?
Ingen ting.

Dere må ta på dere skylden for at folk tilber disse
tingene. De flyr beina av seg i håp om frelse og
helbredelse.

Det er stygt å narre folk slik, falsk lære!

[Redigert den 14-2-2009 av Viking]

IHS - 15-2-2009 kl 00:28

Sitat:
Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Mat 14:36 > De ba om at de bare måtte få røre ved dusken på kappefliken hans. Og alle som gjorde det, ble friske.

Apg 19:12 > Det hendte til og med at folk tok tørklær og arbeidstøy som han hadde hatt på seg, og la på de syke. Da slapp sykdommen taket, og de onde åndene fór ut av dem.

Derfor har Kirken tatt vare på en rekke ting fra Jesus og de Hellige.



Som for eksempel; Apostelen Peters lenker og det blodige tørkleet som Jesus hadde hatt over hodet i graven. Joh 20:7

Forutsettningen er naturligvis at man tror på helbredelse ved berøring,
akkurat som de første kristne gjorde.
Lukas 8: 43-48



Dkk har en forkjærlighet for gjenstander som de påstår
har vært i kontakt med den tids hellige.
Det meste er forfalskninger. Dkk fikk flere til kirkene
på grunn av alt som de samlet på (knapper og glansbilder).

Men ingen får frelsen for noen fot kjetting.


De kristne oppnår kun helbredelse ved berøring av ekte ting fra Jesus og de Hellige.
Frelse derimot oppnår de ved å direkte møte med Jesus Kristus.



Det er regelrett tull du sier der, for hvem i all verden
kan møte Kristus her på jorda nå? Har ikke
Han tydelig sagt at Han ikke kommer under slike
omstendigheter.

Når noen roper; "Kristus er her, kom og se" så vet jeg
at det er en bløff. Han har tydelig besrevet sitt 2. komme
i Bibelen og jeg foretrekker den varianten.

Ergo så er din påstand en løgn.


Den første som møtte Kristus etter oppstandelsen var Maria Magdalena (Joh 20:14-18)

To disipler møtte Kristus på veien til Emmaus (Lukas 24: 13-35)

Paulus møtte Kristus på veien til Damaskus (Apg: 9:1-5)

I dag møter folk Kristus overalt (Google)

Du har antaglig møtt Ham ut å gjenkjenne Ham, Viking

Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg

Yesuah Guds Sønn, vår Konge kommer nok snart.
For ca. 2000 år siden var Han her, siden har ingen
sett Ham. Han kjenner selv ikke nøyaktig
tiden for sitt 2. komme, den kjenner bare Faderen.

Du kan lese Bibelen fra perm til perm, men du finner
ingen tegn til at Han er her. Alle disse dingsbomsene
dine er helt uten interesse, for hva kan vel de gjøre?
Ingen ting.

Dere må ta på dere skylden for at folk tilber disse
tingene. De flyr beina av seg i håp om frelse og
helbredelse.

Det er stygt å narre folk slik, falsk lære!


Alle kristne har sett den oppstandene Kristus på forskjellig vis.

Matt 18:20 > For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem

Matt 28:20 > "se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende"

Når hele verden ser Ham er det forsent (dommen over levende og døde, verdens ende)





[Redigert den 14-2-2009 av IHS]

Viking - 15-2-2009 kl 09:53

Når en leser bibelvers så må en på en måte tenke over
hvem Han snakker til i det øyeblikket Han sier det.

Det er ikke helt sikkert det gjelder alt og alle hver
gang. Heldigvis så er det ikke dkk som bestemmer
når "for seint er".

Honning - 16-2-2009 kl 02:31

Johannes’ andre brev
Kapittel 1

Hilsen
Den eldste hilser den utvalgte husfrue og hennes barn, som jeg i sannhet elsker, ja, ikke bare jeg, men alle som har lært sannheten å kjenne. Henne elsker vi fordi sannheten bor i oss og vil være med oss til evig tid. Nåde, barmhjertighet og fred fra Gud, vår Far, og fra Jesus Kristus, hans Sønn, være med oss – i sannhet og kjærlighet.
Sannhet og kjærlighet
Jeg ble svært glad over å møte noen av dine barn og se at de lever i sannheten, slik som Far har befalt oss. Og det jeg skriver og ber deg om nå, frue, er ikke et nytt bud, men det vi har hatt fra begynnelsen, at vi skal elske hverandre. 6 Og dette er kjærligheten: at vi lever etter hans bud. Dette budet har dere hørt fra begynnelsen, og det skal dere følge.
Falske lærere
For det er gått mange forførere ut i verden, slike som ikke bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod. Dette er forføreren, Antikrist! Vær på vakt så dere ikke mister det dere har arbeidet for, men får full lønn.
Den som ikke blir i Kristi lære, men går ut over den, er uten Gud. Men den som blir i læren, har fellesskap både med Sønnen og med Far. Om noen kommer til dere og ikke har denne læren, så ta ikke imot ham i deres hjem, og ønsk ham ikke velkommen. For den som ønsker ham velkommen, blir medskyldig i det onde han gjør.
Sluttord
Jeg har ennå mye å si dere, men vil ikke gjøre det med papir og blekk. Jeg håper i stedet å komme og snakke med dere ansikt til ansikt. Da vil vår glede bli fullkommen.
Din utvalgte søsters barn hilser deg.

Viking - 16-2-2009 kl 08:24

Sitat:

Jeg har undret meg over:

Hvorfor er tradisjonelle kirkebygninger oppført slik at menighet og prest tilber med ansiktet vendt mot øst?

I ulike leksika står det at kirkene for det meste er bygget som en basilika.

Hva er en basilika?

Det er et gresk ord for bygninger brukt av grekere og romere. De ble bygget for å ære en konge eller Gud. Hvilken konge? Basilisk er et slangelignende dyr med krone. Dyrets blikk var ansett for å være dødbringende. «Symbolet på djevelen i kristendommen» skriver Hjemmets store Leksikon. Alle disse basilika har inngang i vest

Hvem vender seg mot øst, slik soltilbederne gjorde og tilber på solens dag i et hus tilegnet djevelen? Kjære medkristne, er ikke dette fordømt i Guds Ord?

I Det gamle testamentet, i Esekiels bok kap.9, finner vi en modell for beseglingen i åpenbaringsboken. Esekiel ser en mann med skriveredskaper i beltet som får beskjed om å sette et merke i pannen på de som sukker og jamrer seg over alt det motbydelige som skjer i Jerusalem.

Hva var det for noe motbydelig som skjedde der? Dette blir vist Esekiel i det foregående kapittel. De hadde vendt seg fra tilbedelsen av den sanne Gud. Esekiel fikk se mange eksempler på det. Men så blir han vist den aller verste styggedom.





http://www.mensviventer.no/mvv16/saksen16.htm


Sitat:
Wikipedia:
In European bestiaries and legends, a basilisk ('bæzɪlɪsk[1], from the Greek βασιλίσκος basilískos, "little king"; Latin Regulus) is a legendary reptile reputed to be king of serpents and said to have the power to cause death with a single glance.


[Redigert den 16-2-2009 av Viking]

IHS - 16-2-2009 kl 12:15

Sitat:
Opprinnelig postet av Honning
Johannes’ andre brev
Kapittel 1

Hilsen
Den eldste hilser den utvalgte husfrue og hennes barn, som jeg i sannhet elsker, ja, ikke bare jeg, men alle som har lært sannheten å kjenne. Henne elsker vi fordi sannheten bor i oss og vil være med oss til evig tid. Nåde, barmhjertighet og fred fra Gud, vår Far, og fra Jesus Kristus, hans Sønn, være med oss – i sannhet og kjærlighet.
Sannhet og kjærlighet
Jeg ble svært glad over å møte noen av dine barn og se at de lever i sannheten, slik som Far har befalt oss. Og det jeg skriver og ber deg om nå, frue, er ikke et nytt bud, men det vi har hatt fra begynnelsen, at vi skal elske hverandre. 6 Og dette er kjærligheten: at vi lever etter hans bud. Dette budet har dere hørt fra begynnelsen, og det skal dere følge.
Falske lærere
For det er gått mange forførere ut i verden, slike som ikke bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod. Dette er forføreren, Antikrist! Vær på vakt så dere ikke mister det dere har arbeidet for, men får full lønn.
Den som ikke blir i Kristi lære, men går ut over den, er uten Gud. Men den som blir i læren, har fellesskap både med Sønnen og med Far. Om noen kommer til dere og ikke har denne læren, så ta ikke imot ham i deres hjem, og ønsk ham ikke velkommen. For den som ønsker ham velkommen, blir medskyldig i det onde han gjør.
Sluttord
Jeg har ennå mye å si dere, men vil ikke gjøre det med papir og blekk. Jeg håper i stedet å komme og snakke med dere ansikt til ansikt. Da vil vår glede bli fullkommen.
Din utvalgte søsters barn hilser deg.


Sanheten bor i de som bekjenner sine synder (de rene)
Gud er kjærlighet og kan ikke bo i de uoppriktige (de urene)


jfr. Johannes’ første brev

"Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss."

"Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren. Hver den som gjør synd, gjør opprør mot loven, ja, synd er opprør mot loven. Og dere vet at han åpenbarte seg for å bære bort våre synder, og i ham finnes det ingen synd."

"Gud er kjærlighet"

Jesus Kristus gir Apostlene (Kirken) fullmakt til å tilgi eller fastholde synder

"Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.» Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd. Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder syndene for noen, er de fastholdt."

Om de rene (hellige) og de urene

La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet! La den rettferdige fortsatt gjøre det som er rett, og den hellige fortsette i helliggjørelse.













[Redigert den 16-2-2009 av IHS]

Viking - 16-2-2009 kl 13:09

Igjennom hundrevis av innlegg så har bidragsyterne
lagt inn vederstyggelighet etter vederstyggelighet som
viser den nære forbindelsen dkk har til babylon.

Det er liksom ikke en "lille" misforståelse, men det er
å finne i byggverk, bilder, statuer, tegn, skrift,doktriner og påkledning (prestene) o.s.v..

Men du fortsetter å forsvare denne datter av babylon uten
å blunke, blir du aldri i tvil når du leser Bibelen ihs?
Det lar seg ikke gjøre å etterleve dkk's lovverk bare
igjennom Bibelen alene. Bare av den grunn skulle en
tenke seg om litt.

Dkk er i oppgangstider nå, men du verden det kommer en dag.

.

[Redigert den 16-2-2009 av Viking]

k-mann - 16-2-2009 kl 18:58

Så å sitere frå Bibelen er altså ein styggedom? Og du kallar deg bibelsk?

Viking - 16-2-2009 kl 19:30

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Så å sitere frå Bibelen er altså ein styggedom? Og du kallar deg bibelsk?


Hvilken side er du på?





[Redigert den 16-2-2009 av Viking]

k-mann - 16-2-2009 kl 23:42

Guds side. Og du?

Viking - 17-2-2009 kl 00:02

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Guds side. Og du?

:yes:

Fint det K-mann, jeg mente "hvor i boka" er du nå?
Jeg forstod ikke hva du skrev.:puzzled:

mhusoy - 17-2-2009 kl 05:33

Hehe, morsomt sagt Viking. Samtidig er det vel greit om du kan avklare litt hva du mener når du retter kritikk mot Romerkirka. :)

Viking - 17-2-2009 kl 09:49

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hehe, morsomt sagt Viking. Samtidig er det vel greit om du kan avklare litt hva du mener når du retter kritikk mot Romerkirka. :)


????????:question::puzzled:

Jeg spurte K-mann om han kunne være litt mer spesifik
i sin knappe replikk, det samme går til deg.

Det meste jeg har skrevet i denne tråden er kritikk
mot den romersk katolske kirken?
.

k-mann - 17-2-2009 kl 11:51

Når du skriv at folk har komme med "vederstyggeligheter" (nynorsk; styggedommar), og det folk faktisk har gjort er å sitere frå Bibelen, då seier du jo faktisk at dei bibelsitata ein kjem med er ein styggedom.

Du byrjar altså med tesen om at Den katolske kyrkja er skjøga, og tolker alt deretter. Men du har ikkje bevist at Den katolske kyrkja er skjøga. Det er, som det heiter på engelsk, "to beg the question" --- å anta konklusjonen du skal argumentere for.

Viking - 17-2-2009 kl 13:23

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Når du skriv at folk har komme med "vederstyggeligheter" (nynorsk; styggedommar), og det folk faktisk har gjort er å sitere frå Bibelen, då seier du jo faktisk at dei bibelsitata ein kjem med er ein styggedom.

Du byrjar altså med tesen om at Den katolske kyrkja er skjøga, og tolker alt deretter. Men du har ikkje bevist at Den katolske kyrkja er skjøga. Det er, som det heiter på engelsk, "to beg the question" --- å anta konklusjonen du skal argumentere for.


Ei "jernstang" inneholder det samme dersom den blir bøyd sier du, men min påstand er at utseendet allikevel har endret seg såpass at den kan vanskelig kjennes igjen.

For sikkerhets skyld så skal jeg legge til slik at du forstår, håper jeg.

Dkk er ikke den rette kirke p.g.a. alle styggedommene
de har videreført fra babylon. Og kom ikke her å si at alt kommer fra Bibelen. Med vilkårlig rekkefølge:

1. Budene har de tilpasset babylons lære.
Herunder Sabbasbudet hvor de har flyttet hviledagen fra
lørdag til søndag. Fy skam.

2. Påsken er ikke Guds påske som Han har beordret oss å
feire den. Dkk easter er babylon. Fy skam.

4. Paven bærer babylon klær. Fy skam.

5. Paven sier han er Kristi stedfortreder -FY SKAM.

6. Dåpen dkk har innført er av babylon. FY SKAM.

7. DKK har drept og plyndret i århundrer, en morder kirke.

JEG KAN HOLDE PÅ I TIMESVIS Og allikevel vil du ikke se eller forstå fordi du er stein stokk blind K-MANN.
Du har ikke tatt et hint, snarere tvert i mot du og denn ihs
forsvarer Morderkirken, og det rare er at noen her sympatiserer med denne fordærvelsen.

En dag går hele greia på dynga og Gud setter fyr på kirken.
Sikkert som jeg sitter her.

.

[Redigert den 17-2-2009 av Viking]

Viking - 17-2-2009 kl 20:00

Sitat:

Fellesskapserklæringene med den katolske kirke står i kø:
Lutheranerne erklærte i 1999 at de nå har samme tro på rettferdigjørelsen som pavekirken.
Den engelske kirke hevder at paven er denne kirkens åndelige leder.
Pinsemenighetene har på internasjonalt nivå gått tungt med i det økumeniske felleskapet som er Vatikanets hovedverktøy for vinne tilbake protestanter.
Trosbevegelsens synlige ledere arbeider meget nært med Rom og anerkjenner paven som kristenhetens åndelige overhode.

Gjennom det økumeniske arbeidet er de fleste protestantiske kirkesamfunn nå på god vei tilbake til moderkirken. Reformasjonen har ikke bare stoppet opp, men er i full revers. Døtrene knytter stadig sterkere bånd til ”moderen”.

http://www.mensviventer.no/mvv49/moderkirken.html



[Redigert den 17-2-2009 av Viking]

IHS - 17-2-2009 kl 23:33

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Fellesskapserklæringene med den katolske kirke står i kø:
Lutheranerne erklærte i 1999 at de nå har samme tro på rettferdigjørelsen som pavekirken.
Den engelske kirke hevder at paven er denne kirkens åndelige leder.
Pinsemenighetene har på internasjonalt nivå gått tungt med i det økumeniske felleskapet som er Vatikanets hovedverktøy for vinne tilbake protestanter.
Trosbevegelsens synlige ledere arbeider meget nært med Rom og anerkjenner paven som kristenhetens åndelige overhode.

Gjennom det økumeniske arbeidet er de fleste protestantiske kirkesamfunn nå på god vei tilbake til moderkirken. Reformasjonen har ikke bare stoppet opp, men er i full revers. Døtrene knytter stadig sterkere bånd til ”moderen”.

http://www.mensviventer.no/mvv49/moderkirken.html


Ser ut som du blir ståendes alene utenfor, Viking

Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» «Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod.

Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegrener i hendene.

Paulus > Men det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor.

Viking - 18-2-2009 kl 00:19

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Fellesskapserklæringene med den katolske kirke står i kø:
Lutheranerne erklærte i 1999 at de nå har samme tro på rettferdigjørelsen som pavekirken.
Den engelske kirke hevder at paven er denne kirkens åndelige leder.
Pinsemenighetene har på internasjonalt nivå gått tungt med i det økumeniske felleskapet som er Vatikanets hovedverktøy for vinne tilbake protestanter.
Trosbevegelsens synlige ledere arbeider meget nært med Rom og anerkjenner paven som kristenhetens åndelige overhode.

Gjennom det økumeniske arbeidet er de fleste protestantiske kirkesamfunn nå på god vei tilbake til moderkirken. Reformasjonen har ikke bare stoppet opp, men er i full revers. Døtrene knytter stadig sterkere bånd til ”moderen”.

http://www.mensviventer.no/mvv49/moderkirken.html


Ser ut som du blir ståendes alene utenfor, Viking

Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» «Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod.

Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegrener i hendene.

Paulus > Men det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor.


Dkk har mange kapper å vaske.

I min Bibel så hander det ikke om klesvask.


Sitat:

Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611


Det eneste som identifiserer dkk i Bibelen er
beskrivelsen av "sjøgen". Og du har rett i at jeg heller
vil stå alene enn å følge dkk.

Viking - 18-2-2009 kl 00:43

Mange millioner ble drept av denne kirken du forsvarer, er det slik du vil ha det?

Enkelte historikere hevder at så mange som 60 millioner
ble drept av den romersk katolske kirke.

IHS - 18-2-2009 kl 13:16

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sanheten bor i de som bekjenner sine synder (de rene)
Gud er kjærlighet og kan ikke bo i de uoppriktige (de urene)


jfr. Johannes’ første brev

"Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss."

"Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren. Hver den som gjør synd, gjør opprør mot loven, ja, synd er opprør mot loven. Og dere vet at han åpenbarte seg for å bære bort våre synder, og i ham finnes det ingen synd."

"Gud er kjærlighet"

Jesus Kristus gir Apostlene (Kirken) fullmakt til å tilgi eller fastholde synder

"Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.» Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd. Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder syndene for noen, er de fastholdt."

Om de rene (hellige) og de urene

La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet! La den rettferdige fortsatt gjøre det som er rett, og den hellige fortsette i helliggjørelse.


Fellesskapserklæringene med den katolske kirke står i kø:
Lutheranerne erklærte i 1999 at de nå har samme tro på rettferdigjørelsen som pavekirken.
Den engelske kirke hevder at paven er denne kirkens åndelige leder.
Pinsemenighetene har på internasjonalt nivå gått tungt med i det økumeniske felleskapet som er Vatikanets hovedverktøy for vinne tilbake protestanter.
Trosbevegelsens synlige ledere arbeider meget nært med Rom og anerkjenner paven som kristenhetens åndelige overhode.

Gjennom det økumeniske arbeidet er de fleste protestantiske kirkesamfunn nå på god vei tilbake til moderkirken. Reformasjonen har ikke bare stoppet opp, men er i full revers. Døtrene knytter stadig sterkere bånd til ”moderen”.

http://www.mensviventer.no/mvv49/moderkirken.html


Ser ut som du blir ståendes alene utenfor, Viking

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» «Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod.

Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegrener i hendene.

Paulus > Men det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor.


Dkk har mange kapper å vaske.

I min Bibel så hander det ikke om klesvask.



Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611


Det eneste som identifiserer dkk i Bibelen er
beskrivelsen av "sjøgen". Og du har rett i at jeg heller
vil stå alene enn å følge dkk.


Så du vil ikke vaske/rense bort dine synder med Lammets blod
fordi "King James Version" av Åp 22:14 sier noe annet ?




Matt 26:28 > Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt.



[Redigert den 18-2-2009 av IHS]

Viking - 18-2-2009 kl 13:35

La oss heller si det slik; "jeg takker nei til DKK's lut".

KJV 1611 er en velsignet bok som jeg setter stor pris på.
Den og Gud åpnet mine øyne helt uten kirkelig assistanse,
du burde lese den.



[Redigert den 18-2-2009 av Viking]

k-mann - 18-2-2009 kl 18:28

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Mange millioner ble drept av denne kirken du forsvarer, er det slik du vil ha det?

Enkelte historikere hevder at så mange som 60 millioner
ble drept av den romersk katolske kirke.


Enkelte historikarar hevdar mykje rart. Spørsmålet er ikkje kva enkelte historikarar hevdar, men kva som er sant. Her trur eg du må læra deg forskjellen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Dkk har mange kapper å vaske.

I min Bibel så hander det ikke om klesvask.


Sitat:

Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611


Men kvifor er denne omsetjinga meir rett? Fordi den passar betre inn i ditt teologiske skjema? Det einaste du gjer er å velgja ting som verifiserer det du allereie meiner. Er dette ærleg søken etter sanning?

Viking - 18-2-2009 kl 18:41

Denne oversettelsen er av "Apostolic origin" om du forstår.
De Bysantinske skriftene er en mer nøyaktig nedtegnelse
av Bibelen enn den Alexandrinske.

Forskjellen er like stor som katolsk/urprotestantisk om du
skjønner.

k-mann - 18-2-2009 kl 21:56

Eg ser at du kjem med påstanden. Det eg vil ha er ikkje din påstand, men verifikasjon av din påstand. Ein påstand vert ikkje meir rett eller sann av at ein seier den opp att. Dersom eg seier at 2+2=43 ein million gonger så betyr ikkje det at eg har rett.

Viking - 18-2-2009 kl 22:02

Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Eg ser at du kjem med påstanden. Det eg vil ha er ikkje din påstand, men verifikasjon av din påstand. Ein påstand vert ikkje meir rett eller sann av at ein seier den opp att. Dersom eg seier at 2+2=43 ein million gonger så betyr ikkje det at eg har rett.


Jeg tror på Bibelen, men du tror ikke på den Bibelen.
Hvis du hadde lest den ville du ha forstått hva jeg mente,
men dersom du velger å la vær så vil du aldri få svaret.
Det er i ditt hjerte svaret vil komme k-mann.

wbrochs - 18-2-2009 kl 23:07

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Denne oversettelsen er av "Apostolic origin" om du forstår.
De Bysantinske skriftene er en mer nøyaktig nedtegnelse
av Bibelen enn den Alexandrinske.

Forskjellen er like stor som katolsk/urprotestantisk om du
skjønner.


Kan du være mer konkret og komme med eksempler på forskjeller som bekrefter hva du skriver?

Viking - 18-2-2009 kl 23:26

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Denne oversettelsen er av "Apostolic origin" om du forstår.
De Bysantinske skriftene er en mer nøyaktig nedtegnelse
av Bibelen enn den Alexandrinske.

Forskjellen er like stor som katolsk/urprotestantisk om du
skjønner.


Kan du være mer konkret og komme med eksempler på forskjeller som bekrefter hva du skriver?


Hadde du fulgt med så hadde du fått det med deg, men for
din skyld så skal jeg gi deg 2 - 3000 gode grunner.


Sitat:

2,547* fewer words in the modern version text*


Sitat:

Les og lær.



I tillegg må du kunne litt om tidlige menigheter langs Middelhavet som mottok apostelene på sin tid og som
kopierte Bibelen i et stort antall. Disse var grunnlaget for
KJV 1611, de Bysantinske skrifter.



[Redigert den 19-2-2009 av Viking]

k-mann - 20-2-2009 kl 00:00

Det seier jo absolutt ingenting! At det er fleire ord i ei omsetjing seier absolutt ingenting om den er betre enn andre. Poenget er ikkje kva omsetjing du likar å putte inn i ditt teologiske skjema, men kva som er rett i høve til den greske teksten.

Og 2547 ord er altså ca. 0,07277143 ord per vers i Bibelen.

k-mann - 20-2-2009 kl 00:05

Ein liten reknefeil. Det skulle vore; 0,08188921. (Og det inkluderer alle små ord også...)

wbrochs - 20-2-2009 kl 00:05

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Denne oversettelsen er av "Apostolic origin" om du forstår.
De Bysantinske skriftene er en mer nøyaktig nedtegnelse
av Bibelen enn den Alexandrinske.

Forskjellen er like stor som katolsk/urprotestantisk om du
skjønner.


Kan du være mer konkret og komme med eksempler på forskjeller som bekrefter hva du skriver?


Hadde du fulgt med så hadde du fått det med deg, men for
din skyld så skal jeg gi deg 2 - 3000 gode grunner.


Sitat:

2,547* fewer words in the modern version text*


Sitat:

Les og lær.



I tillegg må du kunne litt om tidlige menigheter langs Middelhavet som mottok apostelene på sin tid og som
kopierte Bibelen i et stort antall. Disse var grunnlaget for
KJV 1611, de Bysantinske skrifter.



[Redigert den 19-2-2009 av Viking]


Jeg kan ikke se at du har kommet opp med et eneste eksempel på tekstuell avvik.

Viking - 20-2-2009 kl 00:13

Nei, det er ikke så rart. Du har ikke vilje til å se etter.

wbrochs - 20-2-2009 kl 00:23

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Nei, det er ikke så rart. Du har ikke vilje til å se etter.


Det er ikke problemet. Problemet er at du ikke viser til et eneste eksempel på hvor hebraisk eller gresk tekst avviker slik at det er mulig å se forskjellen du omtaler.

Gunnar - 20-2-2009 kl 00:30

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Nei, det er ikke så rart. Du har ikke vilje til å se etter.


Åja..
Jeg tolker det du skriver som at du prøver å si:
"Har du egentlig lest hva jeg allerede har skrevet? Jeg mener jo at jeg allerede har begrunnet det. Hva mener du evt mangler i min begrunnelse?"

Vi skulle jo liksom prøve å ikke gå på person, men mer på sak her i forumet da... Eller kanskje du ikke leste det? ;)

Gunnar :)



[Redigert den 19-2-2009 av Gunnar]

Viking - 20-2-2009 kl 01:43

Hva er dere egentig ute etter?

Mener dere at f.eks. KJV 1611 (som det egentlig var snakk om fra børjan) er identisk med den alexandrinske?

Så henviser jeg til at mellom 2000 - 3000 ord er fjernet
fra nyere oversettelser som er basert på alex?
Så etterlyser dere avvik?

solbu - 20-2-2009 kl 09:57

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hva er dere egentig ute etter?

Så henviser jeg til at mellom 2000 - 3000 ord er fjernet fra nyere oversettelser som er basert på alex?
Så etterlyser dere avvik?
De etterlyser eksempler på konkrete kapitler og vers som er fjernet.

Viking - 20-2-2009 kl 10:01

Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hva er dere egentig ute etter?

Så henviser jeg til at mellom 2000 - 3000 ord er fjernet fra nyere oversettelser som er basert på alex?
Så etterlyser dere avvik?
De etterlyser eksempler på konkrete kapitler og vers som er fjernet.


Det var derfor jeg nevnte at det ikke fantes vilje til å se etter på den linken jeg la frem.

Jeg syntes det begynner å bli latterlig.


http://www.biblebelievers.com/Floyd_Jones/Jones_Ripped1.html


Sitat:

MAT 20:16 So the last shall be first and the first last: for many be called but few chosen.



Sitat:

16 Slik skal de siste bli de første, og de første de siste.»


Å lese denne linken er absolutt å anbefale.
Alle disse bokstavene og ordene som mangler
har tross alt en mening ellers hadde de ikke vært der.:exclamation:


.

[Redigert den 20-2-2009 av Viking]

IHS - 20-2-2009 kl 11:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hva er dere egentig ute etter?

Så henviser jeg til at mellom 2000 - 3000 ord er fjernet fra nyere oversettelser som er basert på alex?
Så etterlyser dere avvik?
De etterlyser eksempler på konkrete kapitler og vers som er fjernet.


Det var derfor jeg nevnte at det ikke fantes vilje til å se etter på den linken jeg la frem.

Jeg syntes det begynner å bli latterlig.

http://www.biblebelievers.com/Floyd_Jones/Jones_Ripped1.html

Å lese denne linken er absolutt å anbefale.
Alle disse bokstavene og ordene som mangler
har tross alt en mening ellers hadde de ikke vært der.:exclamation:



Det verset i Åpenbaringen du var imot, nevnes ikke på den siden du linker til

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Kunne du være så snill å si hvilken Bysantisk oversettelse det er. Som gjenngir dette verset anderledes en alle de eldste oversettelsene vi har av Åpenbaringen ?

Viking - 20-2-2009 kl 11:47

Sitat:
KJV 1611
22:14 Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.


Her har du linken til KJV 1611


Sitat:

Det verset i Åpenbaringen du var imot, nevnes ikke på den siden du linker til


Grunnen til det er at de er like. Norske oversettelser
har endret dette verset.



[Redigert den 20-2-2009 av Viking]

IHS - 20-2-2009 kl 13:29

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hva er dere egentig ute etter?

Så henviser jeg til at mellom 2000 - 3000 ord er fjernet fra nyere oversettelser som er basert på alex?
Så etterlyser dere avvik?
De etterlyser eksempler på konkrete kapitler og vers som er fjernet.


Det var derfor jeg nevnte at det ikke fantes vilje til å se etter på den linken jeg la frem.

Jeg syntes det begynner å bli latterlig.

http://www.biblebelievers.com/Floyd_Jones/Jones_Ripped1.html

Å lese denne linken er absolutt å anbefale.
Alle disse bokstavene og ordene som mangler
har tross alt en mening ellers hadde de ikke vært der.:exclamation:



Det verset i Åpenbaringen du var imot, nevnes ikke på den siden du linker til

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Kunne du være så snill å si hvilken Bysantisk oversettelse det er. Som gjenngir dette verset anderledes en alle de eldste oversettelsene vi har av Åpenbaringen ?


KJV 1611
22:14 Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.

Her har du linken til KJV 1611

Sitat: "Det verset i Åpenbaringen du var imot, nevnes ikke på den siden du linker til"

Grunnen til det er at de er like. Norske oversettelser
har endret dette verset.


I alle verdens oversettelser står det,

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen.

Åp 22:14 Blessed are those who wash their robes, that they may have the right to the tree of life and may go through the gates into the city.

Åp 22:14 Saliga äro de som två sina kläder för att få rätt att äta av livets träd och att gå in i staden genom dess portar.

Åp 22:14 Glücklich werden alle sein, die ihre Kleider rein gewaschen haben. Sie dürfen durch die Tore in die Stadt hineingehen und die Früchte von den Bäumen des Lebens essen.

Åp 22:14 Bienaventurados los que lavan sus ropas, para tener derecho al árbol de la vida, y para entrar por las puertas en la ciudad.

Åp 22:14 μακαριοι οι πλυνοντες τας στολας αυτων ινα εσται η εξουσια αυτων επι το ξυλον της ζωης και τοις πυλωσιν εισελθωσιν εις την πολιν

Hvilken Bysantisk oversettelse støtter "King James Version" av dette verset i Åpenbaringen ???



[Redigert den 20-2-2009 av IHS]

Viking - 20-2-2009 kl 14:21

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hva er dere egentig ute etter?

Så henviser jeg til at mellom 2000 - 3000 ord er fjernet fra nyere oversettelser som er basert på alex?
Så etterlyser dere avvik?
De etterlyser eksempler på konkrete kapitler og vers som er fjernet.


Det var derfor jeg nevnte at det ikke fantes vilje til å se etter på den linken jeg la frem.

Jeg syntes det begynner å bli latterlig.

http://www.biblebelievers.com/Floyd_Jones/Jones_Ripped1.html

Å lese denne linken er absolutt å anbefale.
Alle disse bokstavene og ordene som mangler
har tross alt en mening ellers hadde de ikke vært der.:exclamation:



Det verset i Åpenbaringen du var imot, nevnes ikke på den siden du linker til

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Kunne du være så snill å si hvilken Bysantisk oversettelse det er. Som gjenngir dette verset anderledes en alle de eldste oversettelsene vi har av Åpenbaringen ?


KJV 1611
22:14 Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.

Her har du linken til KJV 1611

"Det verset i Åpenbaringen du var imot, nevnes ikke på den siden du linker til"

Grunnen til det er at de er like. Norske oversettelser
har endret dette verset.


I alle verdens oversettelser står det,

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen.

Åp 22:14 Blessed are those who wash their robes, that they may have the right to the tree of life and may go through the gates into the city.

Åp 22:14 Saliga äro de som två sina kläder för att få rätt att äta av livets träd och att gå in i staden genom dess portar.

Åp 22:14 Glücklich werden alle sein, die ihre Kleider rein gewaschen haben. Sie dürfen durch die Tore in die Stadt hineingehen und die Früchte von den Bäumen des Lebens essen.

Åp 22:14 Bienaventurados los que lavan sus ropas, para tener derecho al árbol de la vida, y para entrar por las puertas en la ciudad.

Åp 22:14 μακαριοι οι πλυνοντες τας στολας αυτων ινα εσται η εξουσια αυτων επι το ξυλον της ζωης και τοις πυλωσιν εισελθωσιν εις την πολιν

Hvilken Bysantisk oversettelse støtter "King James Version" av dette verset i Åpenbaringen ???

[Redigert den 20-2-2009 av IHS]


Men da må du love meg å lese dette:

Sitat:

Textus Receptus (latinsk for «Den mottatte tekst») er en greskspråklig grunntekst til Det nye testamente som ble satt sammen av Erasmus av Rotterdam på 1500-tallet. Teksten dannet deretter grunnlaget for Martin Luthers første oversettelse av Bibelen til tysk, for oversettelsen av Det nye testamente til engelsk av William Tyndale (King James-versjonen) samt for de fleste andre oversettelser i områder der reformasjonen hadde funnet sted i Europa.

Erasmus av Rotterdams tekst hadde sin opprinnelse i den første trykte greske utgave av Det nye testamente, et arbeid som ble gjort av Erasmus av Rotterdam i Basel i Sveits i 1516 på grunnlag av seks manuskripter som dog ikke var fullstendige. Teksten var hovedsakelig basert på de tekstfunn som fantes tilgjengelig den gang, de fleste av bysantinsk bakgrunn fra 800-tallet, og Erasmus’ oversettelse var ulik fra den klassiske formen av denne. Ettersom den bygger på majoriteten av den bysantinske ble oversettelsen kalt for Majoritetsteksten, eller den (av Gud) mottatte teksten, Textus Receptus. Senere har det blitt gjort flere funn av gamle dokument med nytestamentlige tekster, ikke minst Codex Sinaiticus og Codex Vaticanus. I disse er flere tekstsammendrag betydelige kortere eller med færre ord.





Sitat:

"The words of the LORD are pure words: as silver tried in a furnace of earth, purified seven times." (Psalm 12:6)

As any student of English Bible history knows, the Authorized Version of 1611 was not the first Bible to be translated into English. But even though hundreds of complete Bibles, New Testaments, and Scripture portions have been translated into English since 1611, it is obvious that the Authorized Version is the last English Bible; that is, the last English Bible that God "authorized."

Because the Authorized Version is the "last" English Bible, and because its defenders believe it to contain the very words of God, various schemes have been contrived to make the English Bibles up to and including the Authorized Version fit the description in Psalm 12:6 of the words of the Lord being "purified seven times." The problem is that the Authorized Version is not the seventh English Bible -- it is the tenth one.

Although there were some attempts during the Old and Middle English period to translate portions of the Bible into English, the first complete Bible or New Testament in English did not appear until the fourteenth century.

John Wycliffe (c.1320-1384) is credited with being the first to translate the entire Bible into English. It is to be remembered that no Greek or Hebrew texts, versions, or editions were yet fabricated. Wycliffe did his translating primarily from the only Bible then in use: the Latin Vulgate. He is often called the "Morning Star of the Reformation" for his opposition to ecclesiastical abuses and the Papacy. Wycliffe's New Testament translation was completed in 1380, and the entire Bible in 1382.

William Tyndale (c. 1494-1536) has the distinction of being the first to translate the New Testament from Greek into English. He early distinguished himself as a scholar both at Cambridge and Oxford, and was fluent in several languages. Tyndale soon advanced both his desire and his demise, as seen in his reply to a critic: "I defy the pope and all his laws; if God spare my life, ere many years I will cause the boy that driveth the plough in England to know more of the Scriptures than thou doest." The Bible was still forbidden in the vernacular, so after settling in London for several months while attempting to gain approval for his translation efforts, Tyndale concluded: "Not only that there was no room in my lord of Londons palace to translate the New Testament, but also that there was no place to do it in all England, as experience doth now openly declare."

Accordingly, Tyndale left England in 1524 and completed his translation of the New Testament in Germany. The moving factor in his translation of the New Testament was that he "perceived by experience, how that it was impossible to establish the lay people in any truth, except the scripture were plainly laid before their eyes in their mother tongue, that they might see the process, order and meaning of the text." The printing of his New Testament was completed in Worms and smuggled into England, where it was an instant success. Tyndale then turned his attention to the Old Testament. He never finished it, however, for on May 21, 1535, Tyndale was treacherously kidnaped and imprisoned in Belgium. On October 6, 1536, he was tried as a heretic and condemned to death. He was strangled and burned, but not before he uttered the immortal prayer of "Lord, open the King of England's eyes."

Although Tyndale's English Bible was the first to be translated directly from the original languages, it was just the New Testament. It was Myles Coverdale (1488-1569) who was the first to publish a complete English Bible. In 1533, King Henry VIII established the Church of England, and, in 1534, the Upper House of Convocation of Canterbury petitioned King Henry to decree "that the holy scripture should be translated into the vulgar English tongue by certain good learned men, to be nominated by His Majesty, and should be delivered to the people for their instruction." Thomas Cromwell (1485-1540) and Archbishop Cranmer (1489-1556) were likewise convinced of the desirability of having the Bible translated into English. Coverdale's Bible was printed in October of 1535. He based his work on the Zurich Bible of Zwingli, the Vulgate, the Latin text of Paginius, Luther's Bible, and the previous work of William Tyndale, especially in the New Testament.

Although Coverdale's second edition of 1537 contained the license of the king, the first Bible to obtain such license was published earlier the same year. The Matthew Bible was more of a revision than a translation. Thomas Matthew was just a pseudonym for John Rogers (c. 1500-1555), a friend of Tyndale, to whom he had turned over his unpublished manuscripts on the translation of the Old Testament. Rogers used Tyndale's New Testament and the completed parts of his Old Testament. For the rest of the Bible, he relied on Coverdale. The whole of this material was slightly revised and accompanied by introductions and chapter summaries. Cranmer commented in a letter to Cromwell that he liked it "better than any other translation heretofore made." And so it happened that Tyndale's translation, which was proscribed just a few years earlier, was circulating with the King's permission and authority both in the Coverdale and Matthew Bibles.

Although the Coverdale and Matthew Bibles were "set forth with the King's most gracious license," the Great Bible was the first "authorized" Bible. Cromwell delegated to Myles Coverdale the work of revising the Matthew Bible and its controversial notes. In 1538, an injunction by Cromwell directed the clergy to provide "one book of the bible of the largest volume in English, and the same set up in some convenient place within the said church that ye have care of, whereas your parishioners may most commodiously resort to the same and read it." The completed Bible appeared in April of 1539. Although called the Great Bible because of its large size, it was referred to by several other designations as well. It was called the Cromwell Bible, since he did the most to prepare for its publication. It was also termed the Cranmer Bible, after the often reprinted preface by Cranmer beginning with the 1540 second edition. Several editions were printed by Whitechurch, and hence it was also labeled the Whitechurch Bible. In accordance with Cromwell's injunction, copies of the Great Bible were placed in every church. This led to it being called the Chained Bible, since it was chained in "some convenient place within the said church."

At the same time as Coverdale was preparing the Great Bible, Richard Taverner (1505-1577) undertook an independent revision of Matthew's Bible. It appeared under the title of: "The Most Sacred Bible whiche is the holy scripture, conteyning the old and new testament, translated into English, and newly recognized with great diligence after most faythful exemplars by Rychard Taverner." He was a competent Greek scholar and made some slight changes in the text and notes of the Matthew Bible. His work was eclipsed by the Great Bible and had but minor influence on later translations.

During the reign of the Catholic queen, Mary Tudor (1553-1558), many English Reformers, among them Myles Coverdale, fled to Geneva. It was here in 1557 that William Whittingham (1524-1579), the brother-in-law of John Calvin, and successor of John Knox at the English church in Geneva, translated the New Testament in what was to become the Geneva Bible. When Elizabeth, the sister of Mary, assumed the throne in 1558, many exiles returned to England. But Whittingham and some others remained in Geneva and continued to work on a more comprehensive and complete revision of the entire Bible that superseded the 1557 New Testament -- the Geneva Bible of 1560.

The superiority of the Geneva Bible over the Great Bible was readily apparent. It was the notes, however, that made it unacceptable for official use in England. Archbishop Matthew Parker soon took steps to make a revision of the Great Bible that would replace both it and the Geneva Bible. The Bible was divided into parts and distributed to scholars for revision. Parker served as the editor and most of his revisors were bishops, hence the Bishops' Bible. The first Bible to be translated by a committee, it was published in 1568.

The Douay-Rheims Bible was the first Roman Catholic translation of the Bible in English. When English Romanists fled England for the Continent under the reign of Elizabeth, many settled in France. In 1568, an English college was established by William Allen (1532-1594) at Douay. The college moved for a time to Rheims in 1578 under Richard Bristow (1538-1581). It was here that Gregory Martin (d. 1582) began translating the Bible into English from the Latin Vulgate. This was precipitated by Allen's recognition that Catholics had an unfair disadvantage compared with Bible-reading Protestants because of their use of Latin and the fact that "all the English versions are most corrupt." The Catholic New Testament was finished in 1582, but the complete Old Testament did not appear until 1610.

After the death of Elizabeth in 1603, James I, who was at that time James VI of Scotland, became the king of England. One of the first things done by the new king was the calling of the Hampton Court Conference in January of 1604 "for the hearing, and for the determining, things pretended to be amiss in the church." Here were assembled bishops, clergyman, and professors, along with four Puritan divines, to consider the complaints of the Puritans. Although Bible revision was not on the agenda, the Puritan president of Corpus Christi College, John Reynolds, "moved his Majesty, that there might be a new translation of the Bible, because those which were allowed in the reigns of Henry the eighth, and Edward the sixth, were corrupt and not answerable to the truth of the Original."

The next step was the actual selection of the men who were to perform the work. In July of 1604, James wrote to Bishop Bancroft that he had "appointed certain learned men, to the number of four and fifty, for the translating of the Bible." Although fifty-four men were nominated, only forty-seven were known to have taken part in the work of translation. The completed Bible, known as the King James Version or the Authorized Version, was issued in 1611, and remains the Bible read, preached, believed, and acknowledged as the authority by all Bible believers today.

Wycliffe, Tyndale, Coverdale, Matthew, Great, Taverner, Geneva, Bishops', Douay-Rheims, and King James -- ten English Bibles. As mentioned previously, various schemes have been contrived to make the English Bibles up to and including the Authorized Version fit the description in Psalm 12:6 of the words of the Lord being "purified seven times." The problem with this noble goal is that it entails the elimination of three versions. But which three? Wycliffe's Bible is sometimes omitted because it was translated from the Latin instead of the original Hebrew and Greek. Tyndale's Bible is sometimes omitted because it was not a complete Bible -- just a New Testament and portions of the Old Testament. Coverdale's and Matthew's Bibles could conceivably be omitted because they rely so much on Tyndale. Taverner's Bible is sometimes omitted because it was a revision of Matthew's Bible and had little influence on later English versions. The Geneva Bible could conceivably be omitted because King James considered it to be the worst of the English versions. The Douay-Rheims, because it is a Roman Catholic version, is always omitted from the list.

This leaves the Great Bible, the Bishops' Bible, and the King James Bible -- three out of the ten. It appears that Bible believers have manipulated the history of the English Bible to prove a bogus theory.

Or have they?

The answer is yes and no. As will presently be proved, the theory is not bogus at all -- even if some zealous brethren have been careless in the way they went about proving it.

The definitive list of Bibles that makes the Authorized Version the seventh Bible, thus fitting the description in Psalm 12:6 of the words of the Lord being "purified seven times," is not to be found in the opinions of the many writers on the history of the English Bible. To the contrary, the definitive list is to be found in the often-overlooked details concerning the translating of the Authorized Version.

To begin with, the translators of the Authorized Version did acknowledge that they had a multitude of sources from which to draw from: "Neither did we think much to consult the Translators or Commentators, Chaldee, Hebrew, Syrian, Greek, or Latin, no nor the Spanish, French, Italian, or Dutch." The Greek editions of Erasmus, Stephanus, and Beza were all accessible, as were the Complutensian and Antwerp Polyglots, and the Latin translations of Pagninus, Tremellius, and Beza. What we want, however, is a reference to English Bibles.

The translators also acknowledged that they had at their disposal all the previous English translations of the sixteenth century: "We are so far off from condemning any of their labors that travailed before us in this kind, either in this land or beyond sea, either in King Henry's time, or King Edward's (if there were any translation, or correction of a translation in his time) or Queen Elizabeth's of everrenowned memory, that we acknowledge them to have been raised up of God, for the building and furnishing of his Church, and that they deserve to be had of us and of posterity in everlasting remembrance." Although this statement of the translators refers to English Bibles, it is not specific as to exactly which versions.

The information we need is to be found, not in the translators' "The Epistle Dedicatory" or their "The Translators to the Reader," but in the "Rules to be Observed in the Translation of the Bible." These general rules, fifteen in number, were advanced for the guidance of the translators. The first and fourteenth, because they directly relate to the subject at hand, are here given in full: "1. The ordinary Bible read in the Church, commonly called the Bishops Bible, to be followed, and as little altered as the Truth of the original will permit." "14. These translations to be used when they agree better with the Text than the Bishops Bible: Tindoll's, Matthews, Coverdale's, Whitchurch's, Geneva."

And thus we have our answer. The seven English versions that make the English Bibles up to and including the Authorized Version fit the description in Psalm 12:6 of the words of the Lord being "purified seven times" are Tyndale's, Matthew's, Coverdale's, the Great Bible (printed by Whitechurch), the Geneva Bible, the Bishops' Bible, and the King James Bible.

The Wycliffe, Taverner, and Douay-Rheims Bibles, whatever merits any of them may have, are not part of the purified line God "authorized," of which the King James Authorized Version is God's last one -- purified seven times.




[Redigert den 20-2-2009 av Viking]

IHS - 20-2-2009 kl 14:36

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
I alle verdens oversettelser står det,

Åp 22:14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen.

Åp 22:14 Blessed are those who wash their robes, that they may have the right to the tree of life and may go through the gates into the city.

Åp 22:14 Saliga äro de som två sina kläder för att få rätt att äta av livets träd och att gå in i staden genom dess portar.

Åp 22:14 Glücklich werden alle sein, die ihre Kleider rein gewaschen haben. Sie dürfen durch die Tore in die Stadt hineingehen und die Früchte von den Bäumen des Lebens essen.

Åp 22:14 Bienaventurados los que lavan sus ropas, para tener derecho al árbol de la vida, y para entrar por las puertas en la ciudad.

Åp 22:14 μακαριοι οι πλυνοντες τας στολας αυτων ινα εσται η εξουσια αυτων επι το ξυλον της ζωης και τοις πυλωσιν εισελθωσιν εις την πολιν

Hvilken Bysantisk oversettelse støtter "King James Version" av dette verset i Åpenbaringen ???


Men da må du love meg å lese dette:

Textus Receptus (latinsk for «Den mottatte tekst») er en greskspråklig grunntekst til Det nye testamente som ble satt sammen av Erasmus av Rotterdam på 1500-tallet. Teksten dannet deretter grunnlaget for Martin Luthers første oversettelse av Bibelen til tysk, for oversettelsen av Det nye testamente til engelsk av William Tyndale (King James-versjonen) samt for de fleste andre oversettelser i områder der reformasjonen hadde funnet sted i Europa.

Erasmus av Rotterdams tekst hadde sin opprinnelse i den første trykte greske utgave av Det nye testamente, et arbeid som ble gjort av Erasmus av Rotterdam i Basel i Sveits i 1516 på grunnlag av seks manuskripter som dog ikke var fullstendige. Teksten var hovedsakelig basert på de tekst funn som fantes tilgjengelig den gang, de fleste av bysantinsk bakgrunn fra 800-tallet , og Erasmus’ oversettelse var ulik fra den klassiske formen av denne. Ettersom den bygger på majoriteten av den bysantinske ble oversettelsen kalt for Majoritetsteksten, eller den (av Gud) mottatte teksten, Textus Receptus. Senere har det blitt gjort flere funn av gamle dokument med nytestamentlige tekster, ikke minst Codex Sinaiticus og Codex Vaticanus. I disse er flere tekstsammendrag betydelige kortere eller med færre ord.


"basert på de tekst funn som fantes tilgjengelig den gang, de fleste av bysantinsk bakgrunn fra 800-tallet"

Betyr det at de i dag er forsvunnet ?

Er det derfor du ikke finner hvilken Bysantisk oversettelse som støtter "King James Version" av Åpenbaringen 22:14 ?


Ikke en gang Erasmus "Textus Receptus" støtter "King James Version" av Åpenbaringen 22:14

οι πλυνον /
τες τας στολας



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/ErasmusTe...

IB, IV, KJV 1611, LBP, NKJ, NNT, SSBE, TDB, WMF, YLR osv. = Falske bibler


William Tyndale's bible London 11. Februar 1526








[Redigert den 20-2-2009 av IHS]

Viking - 20-2-2009 kl 15:52

http://www.tyndale.cam.ac.uk/scriptures/www.innvista.com/scriptures/compare/command.htm
Sitat:

The versions in this section are the only ones which use commands or commandments in the translation of the first clause.

IB Blessed are the ones doing His commands, that their authority will be over the tree of life, and by the gates they may enter into the city.

IV Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.

KJV Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.

LBP Blessed are those who do His commandments, that they may have the right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.

NKJ Blessed are those who do His commandments, that they may have the right to the tree of life, and may enter through the gates into the city.
Footnote: NU-text reads wash their robes.

NNT Blessed are those who obey his commandments. For they will be allowed to approach the tree of life and to enter the gates of the city.

SSBE Blessed are they that do his commandments, that they may have the right to the tree of life, and may enter in by the gates into the city.

TDB Blessed are they that do his commandments, that they may have right to the tree of life, and may enter in through the gates into the city.

WMF Happy are those who follow the commandments of God for they will have the privilege of eating from the tree of life, and they will have access to the city of God.

YLR Happy are those doing His commands that the authority shall be theirs unto the tree of life, and by the gates they may enter into the city; ... .




Sitat:

Following are some of the versions which use robes in the translation of the first clause.

ANT Happy are those who wash their robes, that they may have a claim upon the Tree of Life and enter by the gates into the City.

CLNT Happy are those who are rinsing their robes, that it will be their license on the log of life, and they may be entering the portals into the city.

HBME Happy are those who wash their robes, so that they may be allowed to approach the tree of life, and to enter into the city by its gates.

MNT Blessed are those who wash their robes, that theirs may be the right to the tree of Life, to enter the gates of the City.

MSNT Blessed are those who wash their robes clean, that they may have a right to the Tree of Life, and may go through the gates into the city.
Footnote: [Wash their robes clean] V. L. 'obey His commands.'

NCV Happy are those who wash their robes so that they will receive the right to eat the fruit from the tree of life and may go through the gates into the city.
Footnote: This means they believed in Jesus so that their sins could be forgiven by Christ's blood.

NRS Blessed are those who wash their robes, so that they will have the right to the tree of life and may enter the city by the gates.
Footnote: Other ancient authorities read do his commandments.

NSNT Blessed are they who wash their robes (that do His commandments) so as to have the right to the tree of life and to enter the city gates.

RSV Blessed are those who wash their robes, that they may have the right to the tree of life and that they may enter the city by the gates.
Footnote: Other ancient authorities read do his commandments.

SARV Blessed are they that wash their robes, that they may have the right to come to the tree of life, and may enter in by the gates into the city.
Footnote: See ch. 7: 14.



[Redigert den 20-2-2009 av Viking]

solbu - 20-2-2009 kl 16:00

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking






Altså. IHS, kan du slutte med å inkludere alle tidligere samtaler når du siterer noe som ikke inneholder alt det siterte materialet?

Det blir slitsomt å følge med slik som du holder på, om vi ikke må lese hele samtalen på nytt i hvert bidige innlegg. Det går an å sitere bare det man snakker om. Eller pleier du å kopiere opp og inkludere som vedlegg all tidligere korespondanse når du brevskriver med andre?

 Sider:  1  ..  8    10    12