Sitat: | Originally posted by Solani
Men jeg ble nokså overrasket over at noen som gjerne "skulle vite bedre" utviser et så unyansert og bombastisk syn, uten å referere til
kilder for å vise sine påstander.
Lionheart skrev:
SEKT!!!
1: De tillater flerkoneri
2: de bygger for tiden sn egen landsby/by i Norge ettellerannet sted hvor Smiths venner kommer fra hele verden for å bo |
Punkt 2 ble vist på NRK Dagsrevyen i påsken 2004. Jeg så det selv og er dermed også kilde selv.
Sitat: |
Når man ser i Bibelen, så får jeg en klar forståelse for at vår oppfatning av innholdet og forståelsen av Bibelen, muligens kan være annerledes enn
tiden da disse skriftene ble til.
Jeg ser her at Lionheart setter likhetstegn med flerkoneri som hor, og ekteskapsbrudd. |
Jeg synes dette blir spekulasjoner rundt mine meninger. Jeg har ikke sagt at jeg ser det slik, for Abraham, David, Salomo (også før sitt frafall) og
mange andre Guds venner i GT hadde flere koner. Men i NT blir det lagt vekt på at menn skal være én kvinnes mann, og av Paulus stilles det faktisk
frem som kriterium for at noen skal være leder i en menighet. (1Tim 3:2, Tit 1:6) Man kan lure på hvorfor det er slik, men det er nå en gang sånn.
Kristendommen er pro-monogami og anti-polygami, slik er det bare, for det står i Bibelen.
Sitat: | I utgangspunktet, at jeg lever i 2004, og er barn av min tid, så er jeg til dels enig med at dette må være en uriktig utifra hva jeg har lært er
bibelsk og tradisjonelt riktig. |
Jeg forstår at du vil frem til at det er dagen i dag og "moten" på samlivsfronten som har bestemt at menn ikke skal ha mer enn én kone.
Dette er galt og til og med ulogisk. Om enn den romersk-katolske kirke ikke er en kristen kirke, så bygget de i alle fall synet på polygami på
Bibelen. Og det var den romersk-katolske kirke som satte standarden for koneantall her i Europa.
Sitat: | Men nå er det vel slik at vi bør gå i skriften, dvs. Guds Ord, får å finne ut hva Gud mener. |
Det har jeg gjort og jeg har vist deg at for NT-kristne så er det monogami som er tingen.
Sitat: | Og jeg kan vise at Gud ikke er så bombastisk som uttalelsen jeg skriver reply til. Altså, tro ikke at jeg vil fremheve flerkoneri som OK, og riktig,
men jeg vil prøve å nyansere noe som jeg oppfatter som et montont og endimensjonalt bilde i stort sett alle kristne leire, med unntak av mormonere
tror jeg, vet ihvertfall at noen av dem lever slik Lionheart nevner, men vet ikke om det er representativt for denne trosretningens offisielle syn.
|
Hvis du er muslim er du representant for islam for de menneskene du kjenner. Dermed vil det du gjør og sier stå som representativt for islam i dine
venners og kollegers øyne.
Sitat: | Ifølge Lionheart syn på flerkoneri, bør Abraham, Sara og Hagar's handlinger falle under denne fordømmelsen, Lionheart fordømmer Abraham, mens Gud
velsigner ham i sine handlinger og betrakter alle sider før Han uttaler seg. |
Jeg kommer tilbake til dette senere. Nå er det frokost her på huset, men jeg ber deg å ikke spekulere i mine meninger. Jeg har aldri sagt at Abraham
ikke var rettferdig! Han var en synder som alle andre mennesker, om flerkoneri var synd på den tiden, det tror jeg ikke, men i NT er det hvertfall
klart og tydelig at det er monogami de kristne skal holde seg til. Dette har jeg allerede vist.
Men hvis man leser hele kapittel 12 i 4de Mosebok, ser vi at Moses ikke bare var gift med en kvinne. I tillegg til Sippora, som var Midjanitt, tok
Moses også en kusjittisk (etiopsik) kvinne til hustru.
Det interessante er Moses' bror og søsters fordømmelse, henholdvis Aron og Miriam, som begge i sin selvrettferdighet refser Moses for sin
handling.
Igjen, jeg antar at Lionheart, inkludert megselv, vill vært med i denne refsegjengen.
Men les svaret hva Gud gir. Er det Moses Herren i dette tilfellet tilregner synd?
Nei, så langt ifra, Herren refser sterkt Aron og Miriam, han lar til og med Miriam bli spedalsk i sin vrede, hvor hun i Guds nåde blir renset, og må
være syv dager utenfor leiren.
Altså, hva vi mener og føler er synd, er ikke alltid på linje med Herrens oppfatning.
Selvfølgelig, i disse to beretningene fra Bibelen, er det ikke alt vi vet, alle omstendigheter som er gitt oss.
Men det er tilsynelatende klart, vi bør virkelig studere nøye alle Bibelens uttalelser om en sak før vi blir bombastisk.
Gud mener nok at det ideelle er at man har en hustru, for Han vet hva som fungerer best.
David, som var er person Gud elsket meget høyt, hadde mer koner enn der er koner i menigheten jeg tilhører.
Likevel, elsket Gud David for sitt oppriktige hjerte, selv om han tilranet seg en annens hustru, Batseba, og lot hennes mann drepe. I dette tilfellet
mener jeg David overtrådte viktige prinsipper som Gud hadde fastsatt, å ikke drive hor, og å ikke slå ihjel.
Vil avslutte med at vi som kristne i vår tid har erstattet å drive hor med ekteskapsbrudd, mener jeg er en stor feil.
Ved å bare definere ekteskapsbrudd, så fjerner vi en hel del andre akspekter som jeg tror Herren mente skulle inngå i dette rådet.
Å drive hor omfatter langt mer enn det å være utro mot den man har inngått en ekteskapspakt med.
Alle de andre aspektene som inngår i hor, feier man under teppet, ved å bare ta i betraktning det ene.
Å ikke drive hor, er et prinsipp, også på det åndelige plan.
Jeg mener så absolutt at Herren ikke vil vi skal drive hor, og at flerkoneri ikke er Guds anbefaling. Men jeg ville vise det nyanserte bildet Bibelen,
og hva Gud har å si om dette, hvor rettferdig Herren dømmer, at vi kan være trygg på at alle tanker og overveielser som førte til våre feilsteg, vil
være vitner for oss, for eller imot. |