Originally posted by Kristnerd
Nattverden ble innsatt under påsken "det usyrede brøds høytid". Jødisk lovgivning forbød kontakt med matvarer som hadde gjenomgodt
gjering. Det er naturlig (mener jeg) å tro at dette også gjaldt den vin som ble brukt under påskemåltid, og som altså er den vin som Jesus brukte ved
innsettelsen av nattverden. Med andre ord, en vin uten alkohol.
Sitat: |
Flere poeng:
Dette er i høyden kun et argument mot å bruke syret brød i nattverden, og det baserer seg igjen på om man følger johannesevangeliet eller de
synoptiske evangelier ang. dette.
Jeg vil si det så sterkt at det ikke fantes alkoholfri vin på Jesu tid. Dette basert på historiske og antropologiske studier og vinens rolle,
kulturmessig og hygienemessig.
(alkoholholdig vin var viktig rent hygienisk i en kultur som ikke alltid hadde adgang til rent vann.)
Dessuten inneholder de fire glassene med vin på en tradisjonell jødisk påskefeiring også alkohol.
Jeg legger inn et sitat fra FBB:
Sitat: | Når det gjelder spørsmålet om alkohol i nattverdvin, vil vi fremholde at Kristi innstiftelse da han brukte vin blandet med vann ved den første
nattverd, står fast. Dette forhold medfører at ingen må søke å tvinge andre til mot sin samvittighet å bruke alkoholfri nattverdvin. På den annen side
må bruk av alkoholholdig nattverdvin ikke benyttes som begrunnelse for annen bruk av alkohol. |
Kilde:
FBB | |