Apologetisk Forum

Advarsel mot Visjon Norge

Larss - 4-4-2004 kl 16:38

Her er en advarsel mot TV-Visjon Norge som jeg har tenkt til å sende til baptistbladet Banneret.

Har noen her tanker om det som står skrevet så krittiser, korriger og kom med forslag til hva som alternativt burdte stå.

Her kommer det:





Visjon Norge, en gave fra himmelen?

Mange vil nok merke i fremtiden at en Norsk kanal med et kristent fortegn har dukket opp på satelitthimmelen, og meget snart også i Telenor sitt kabel-TV nett.

Dette virker utvilsomt som en gledelig og etterlengtet nyhet, men ved et nærmere ettersyn er denne kanalen gjennomsyret av en lære totalt fremmed for de fleste i våre menigheteter.

Visjon Norge (VN) er kanskje Norges fremste, og mest klare avlegger av ”Latter rain” (sildigregn\sent regn\høstregnet) bevegelsen, heretter kalt LA. Tanken bak LA-teologien er at i de siste tider vil Gud gjennopprette embetsgavene, det VN som resten av LA-bevegelsen reffererer til som ”den femfoldige tjenesten”. LA mener at enhver menighet burdte bli styrt av et menighetråd bestående av minst en evangelist, en apostel, en pastor, en profet og en forkynner. Har du ingen av disse gavene, så har du heller ingenting i et menighetstyre å gjøre.

Et av deres fremste mål for dette året pga. en profeti jeg vil komme tilbake til, er å få flest mulig menigheter og enkeltpersoner til å adoptere denne forståelsen.

Tanken bak LA er at man skal gjøre Bruden (Guds menighet) klar for opprykkelsen, og klare til en vekkelse de tror vil komme i de siste tider. Derfor prøver de i disse tider å reise det de kaller en hær med et ”profetisk kall” utifra det som står i Joel 3 og utover, samt i Apostlenes Gjerninger. Denne profetiske endetidsvekkelsen mener VN vil inntre i 2006 etter en profeti av nå avdøde Kenneth E. Hagin, (gjerne kalt Dad Hagin) som delvis er bekreftet av Kenneth Copeland, som nå har tatt over avdøde Kenneth E. Hagins rolle som bevegelsen mest fremtredende leder.

Et annet ledd i å gjøre Bruden klar, er at Bruden skal ta over så mange av samfunnets institutisjoner som mulig. Dette vil man fra VN’s side merke meget klart til neste år da det er valg, ettersom at Hagins profeti for 2005 var at dette ville bli et år med dom over folk og nasjoner.

Jeg fikk muligheten til å under en to-ukers periode å observere hva som foregikk på denne bedriften. På en dag alene hørte jeg 5 profetier fra samme mann (som ble sendt på TV). To forskjellige profetier med forskjellig innhold handlet om en stor vekkelsene som var fremfor døren i Norge. En annen handlet om at en mann som fulgte med denne sendingen, som hadde forlatt sin tjeneste, snarlig måtte vende tilbake til tjenesten om han ikke ønsket en snarlig død.

Tidligere har jeg hørt at alle psykiske sykdommer som F. eks schizofreni er demonbesttelser.

Før sendingen gikk de runder rundt studio, skrek, ropte og kom tidvis med tungetale for å komme i ”profetisk henrykkelse”.

Jeg gjengir her ikke annet enn det VN selv sier. Selv sier VN-sjef Jan Hanvold at Rodney Howard Browne som gjerne titulerer seg som ”Den Hellige Ånds bartender” er hans hovedinspirasjon og selve grunnen til at VN i dag eksisterer. RHB er kjent for sine utaleser som at vi må begynne å be til Maria.

Dette er bare en liten oppsumering, skulle jeg skrevet alt jeg kunne skrevet ville det blitt en avhandling. Min konklusjon er derfor å fråråde alle som leser dette å sende penger til denne kanalen på bagrunn av Jesu ord i Matt.24.23-29.”Om noen da sier til dere: «Se her er Messias», eller: «Der er han», så tro det ikke! For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre vill selv de utvalgte. 25 Hør, jeg har sagt dere det på forhånd! 26 Om de altså sier til dere: «Han er ute i ødemarken», så gå ikke dit ut, eller: «Han er inne i huset», så tro det ikke. 27 For som lynet begynner i øst og lyser like til vest, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 28 Der hvor åtselet er, vil gribbene samles.”

Til slutt vil jeg gjerne Gjengi Kenneth E. Hagins profeti som for VN er selve ledesnoren slik at dere selv som Berøa-folket kan høre det som blir sagt, for å så gå hjem og granske skriftene:

“2003 — et år med forberedelse og gjenopprettelse. 2004 - et år med mer, altså mer forberedelse og gjenopprettelse. 2005”, — da brast han i gråt, og klarte lenge ikke å si noe, så kom det: “2005 - et år med dom, dom over enkeitmennesker, samfunn og nasjoner. 2006”, - nå lysnet han og smilte, lo og strålte: “Den siste herlighet (The latter glory)”

Kristnerd - 4-4-2004 kl 22:32

Veldig veldig bra :D

Gunnar - 4-4-2004 kl 22:39

Hei Larss.

Jeg synes også dette er veldig bra. Det eneste jeg kanskje kunne tenke meg å tatt med i tillegg, er JDS læren til Hagin og co, med en liten forklaring på hva den går ut på.

Jeg undrer litt på hvorfor du skal sende dette innlegget til akkurat Banneret? Hvorfor ikke sende dette til flere kristne (nett)aviser og blad også?

Guds fred
Gunnar.

Larss - 5-4-2004 kl 00:00

Hovedsakelig fordi jeg er en aktiv baptist :-)

Da er det liksom litt lettere å få noe på trykk ettersom at jeg er medlem der...

(er vel egentlig litt teoretisk sett mot å skrive inn medlemmer, men siden alternativet er å betale skatt til statskirken så...)

Thomas - 5-4-2004 kl 00:02

*snufs* lille Lars har blitt voksen

:D

Bra lagd btw :up:

Gunnar - 5-4-2004 kl 00:03

Men selv om sjansen for å få det på trykk i Banneret kanskje er større enn i andre medier. Du har allikevel ingenting å tape (med unntak av porto) på å sende det samme innlegget til flere :)

Gunnar

Gunnar - 5-4-2004 kl 00:04

Sitat:
Originally posted by Thomas
*snufs* lille Lars har blitt voksen


Lille Larss?
Hmm er ikke Larss en "olding" da? ;)

Trodde han var en av de eldste her i forumet jeg..

Thomas - 5-4-2004 kl 08:03

Utseende kan bedra *cough*

Kristnerd - 9-4-2004 kl 01:59

Sitat:

Nytt ungdomsprogram
Lørdag den 21. februar kl 24:00 begynner vi å sende ungdomsprogrammet This Generation på Visjon Norge. Bak dette programmet står Eastman Curtis, pastor i Destinychurch, USA. Eastman Curtis var også en av talerne på årets Nyårskonferens på Livets Ord, og er på så sett allerede introdusert i Skandinavia.
Programmet kommer også til å sendes tirsdager kl 23:00.



"Destinychurch, " ? tenk å kalle en menighet for noe sånt... Erlig talt, kristne tror IKKE på skjebnen.

Nå kommer det..

Joakim - 10-4-2004 kl 00:26

Helt ærlig så er jeg så sint nå at jeg kunne sprekke!!!!!Hva i HULESTE er det egentlig dere driver på med???
Måtte Herren Gud tilgi dere for at dere prøver å ødelegge for en kanal der hundrevis av mennesker har blitt frelst og fornyet.Visjon Norge er en del av Jesu legeme på jorden,akkurat som dere!!Brødre, hvordan kan vekkelsen komme når øyet sier til øret at det ikke trenger det??LEGEMET ER IKKE INNTAKT!!!!

Angående kanalen..
For det første er den:

TVERRKIRKELIG.Mange forskjellige menighetssamfunn sender på den kanalen.Det er ikke bare Jan Hanvold!!Evangeliesenteret,han derre Yri-fyren fra sambandet og mange andre er blant dem som sender+at det er mange lutheranere som er gjester i studio. Å støtte Visjon Norge er å støtte et bredt spekter av kristent arbeid!!Når du da, Larss, oppfordrer alle til å slutte å gi penger til Visjon Norge gjør du dermed en overtramp som jeg personlig synes er skremmende. Dette pga at du ikke engang får en kritisk kommentar. De bare snufser og tenker at du begynner å bli dyktig. Jeg er en gjenfødt kristen som skal bruke livet mitt i Herrens tjeneste og jeg synes dette minner mer om en kritikk-klubb enn en gjeng med herlige kristne mennesker som ønsker vekkelse. Jeg sier ikke det faktisk er sånn, men det virker sånn. Det bør dere også ta selvkritikk på!!

Gud har talt til meg om dette med tverrkirkelig arbeid det siste året.Jeg tror ikke vekkelsen vil komme før det er enhet blant det kristne folk.For vi må jo ha tro på en stor vekkelse!? Ellers har vi jo mistet Guds hjerte for mennesker.For Bibelen sier at Gud ønsker at alle skal bli frelst..
Jeg er likevel(selvfølgelig)veldig opptatt av at alt folk forkynner skal prøves mot Guds ord. Vi må også gjerne være uenig,men IKKE vær så raske til å kalle dem forførere. Jeg har fulgt med på Jan Hanvolds forkynneslse. Jeg har til og med vært i studioet hans.Der de ber høyt i tunger før møtet, for det gjør de.De vil også forløse den Hellige Ånds kraft over folk som ser på i form av profetier,om Herren vil det. MEN DETTE ER IKKE I NÆRHETEN AV VRANGLÆRE!!!!!!Det Jan Hanvold brenner for er at folk skal få se Jesus Kristus,ikke at de skal adoptere en "Latter rain"bevegelse. Hvis det har vært hans intensjon så har han hvertfall klart å skjule det veldig godt i over et år. For i mine ører er det Jesus, Jesus, Jesus. Og når han snakker om Jesus, kommet i kjød som tok alle mine synder opp på korset er han ikke en vranglærer, min venn! Da har han en annen oppfatning av hva Bibelen sier om enkelte spørsmål. Det han også gjør er å velsigne andre menigheter på direkten,inkludert NLM som kanskje er en slags motsetning form-messig sett.HALLELUJA!!!

Om "Latter Rain"bevegelsen: Jeg har aldri hørt Hanvold snakke om Rodney Howard Browne. Men selv om det hadde vært en stor insirasjonskilde for ham betyr ikke det at han er enig i alt han har sagt. Jeg har hverfall ALDRI hørt Hanvold snakke om å be til Maria...Luther oppfordret jo til å brenne alle jødiske synagoger og forby rabbinerne å be.Betyr det at bare fordi man er Lutheraner så brenner man synagoger?Svaret er jo så selvføgelig at det er unødvendig å nevne det.

Visjon Norge er altså en flerfoldig menighet, ikke bare Jan Hanvold. Jeg kjenner mange personer som er satt i brann av den Hellige Ånds kraft etter de fikk kanalen.For første gang i sine liv vitner de faktisk for folk!De begynner å bære FRUKT!Og om treet er godt eller ondt skal jo kjennes på frukten.Er ikke det riktig,mine brødre i Herren??Forandringen er faktisk så sterk hos noen at de har gått fra å ha lest et vers en gang iblant til å granske SKRIFTEN i flere TIMER hver dag.Og det holder enda:)HALLELUJA!!

Så hvis du ikke vil støtte Visjon Norge er det ditt valg,Larss. Men du burde være mer forsiktig med å oppfordre andre til å gjøre det samme. For jeg er nemlig svært overbevist om at Visjon Norge er Guds verk. Og hvis det er Guds verk kan intet menneske ødelegge det...

Min bønn er at dette er til oppbyggelighet!

Må Gud velsigne
dere med all
åndelig velsignelse!!

Joakim

Larss - 10-4-2004 kl 02:27

Joakim:

Når det gjelder "tverrkirkeligheten" i Visjon Norge så består den største variasjonen i hvilken trosmenighet de er medlem av.

Endel av den hardeste kjernen er også medlem av menigheten Powerhouse som holder til i samme lokaler som Visjon Norge, og er drevet av Visjon Bible Center akkurat som Visjon Norge. Eieren er Jan Hanvold.

Altså er enhver støtte til Visjon Norge KUN støtte til en ekstrem nyreligeøs trosforkynnelse, ikke en støtte til Misjonssambandet, Norvald Yri eller Evangeliesenteret.

Skal man støtte disse kan man gjøre det direkte.


Det jeg spessielt reagerer på med Hanvolds lære er læren om helbredelse som har ført til at hundrevis, om ikke tusenvis av kristne mennesker har falt ifra troen. Det samme gjelder forsåvidt læren om "en velsignet økonomi"

Ingenting av dette har noe med hverken virkeligheten eller Bibelen å gjøre. Det Hanvold prøver å gjøre er å skyve fram en virkelighet som det har blitt profetert igjennom Bibelen av vil komme ETTER bortrykkelsen.

Det er jo ganske paradoksalt at all den tid "trosbevegelsen" har eksistert i Norge, med denne forkynnelsen som alle før så som ubibelsk, så har antall kristne her i landet stupt til tidenes minimum.

Hadde trosforkynnelsen vært riktig burdte jo resultatet vært det nøyaktig motsatte, ettersom at den er så dramatisk forskjellig fra alt som tidligere har blitt forkynt.

Hvordan forventer de at "folk flest" skal forholde seg til en forkynnelse som består av fantasi og eventyr?


"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem."


Hvordan kan da Hanvold forkynne en blodfattig Gud som ikke har muligheten til å hjelpe sine egne, om de ikke befaler på den rette måten, om de ikke tror sterkt nok, ikke tilkaller de rette personene, betaler tienden eller lignende.

Det Hanvold gjør, er å gjøre mennesker større enn Gud.

Om Gud vil gjøre noe så gjør han det. Han bryr seg ikke om trylleformler, "størrelse" på troen eller lignende.

Du nevner tungetale, og jeg vil såklart klargjøre at jeg ikke har noe imot tungetale, men det var bare en liten del av deres rituale, og det kom ingen tydning!

Hanvold mener også å av Gud å ha arvet Levittenes presteskap sitt embete med å gi ut velsignelser og forbannelser.

Siden når skulle kristne begynne å kaste forbannelser?


Hvis du ikke tror meg, så les hjemmesiden til Jan Hanvolds mangeårige medarbeider i sitt medie-arbeid, mannen som har hatt jobben som bibellærer for Visjon Bible Center:

http://www.gracepano.com

Ellers så kan du jo spørre de som drev et kristnet arbeid utifra en gård der hundrevis ble frelst, og Hanvold skulle være storkar og donere en traktor. Dette senteret sto som eier, men hadde Hanvold betalt noe av gjelden? Nei.

Hanvold sine veier er brolagt av slike ting.

Når det gjelder Rodney Howard Browne så sier Hanvold at RHB gjennom sin forkynnelse er selve grunnen til at kanalen finnes idag.

Det kan også nevnes for å vise hvor lite tverkirkelig Hanvold er, at han nekter seg selv, og alle andre på bedriften å snakke til Vårt Land. Det samme gjelder dessuten ALLE verdslige medier. Det er stort sett Norge IDAG og Magazinet som han tilater noen å snakke med.

Ja, her snakket vi tverkirkelig ja...


Støtt gjerne kristent mediearbeide, men støtte ikke Visjon Norge.

[Edited on 10-4-2004 by Larss]

gana - 10-4-2004 kl 02:48

[Edited on 20-7-2004 by gana]

Gunnar - 10-4-2004 kl 05:55

Sitat:
Originally posted by Joakim
Helt ærlig så er jeg så sint nå at jeg kunne sprekke!!!!!Hva i HULESTE er det egentlig dere driver på med???
Måtte Herren Gud tilgi dere for at dere prøver å ødelegge for en kanal der hundrevis av mennesker har blitt frelst og fornyet.

Hei Jokaim, og takk for innlegg. Selv om vi nok er uenige om en del ting, så synes jeg det er kjempebra at du kommer med de tankene og meningene du har.

Nå sier du jo selv at du er sint, og jeg forstår det derfor slik at innlegget ovenfor er skrevet i sinne. På grunn av dette så regner jeg med at du ikke har tenkt igjennom konsekvensene av det du egentlig sier, til dine kristne brødre og søstre i Herren.

Siden du framstiller oss som mennesker som "prøver å ødelegge for Gud", og ikke som medkristne som er brennende opptatt av sannhet og renhet i forkynnelsen, så har du allerede dømt våre innerste hjerter og mottiver for hvorfor vi deltar i dette forumet.

Til og med ikke vi, som er så "forferdelige" i dine øyne, våger å dømme menneskers innerste hjerter og mottiver, vi kan jo bare forholde oss til det vi ser og hører. Du har tydeligvis et større mandat, og er tydeligvis både tankeleser og mere til..

For å bruke samme ordbruk som du gjør: Må Gud tilgi deg, for at du krenker dine kristne søsken, med å så tvil om hvorfor de ønsker å advare mot falsk lære eller hvorfor de deltar i dette forumet.

Har det f.eks falt deg inn at flere av oss kan oppleve dette med å advare mot vranglære, som en nød lagt på oss i fra Herren og noe som vi faktisk helst ville ha sluppet?

Den eneste grunnen til at jeg overhodet driver med dette her, er fordi jeg ikke har sammvittighet ovenfor Gud, til å la være. Dette tror jeg gjelder flere av oss her i forumet.
Sitat:
Når du da, Larss, oppfordrer alle til å slutte å gi penger til Visjon Norge gjør du dermed en overtramp som jeg personlig synes er skremmende. Dette pga at du ikke engang får en kritisk kommentar. De bare snufser og tenker at du begynner å bli dyktig.
Joakim! Hva vet du om hva alle vi andre tenker om Larss, og det han sier? Igjen så leker du Gud, som vet menneskenes innerste tanker og mottiver. Dette synes jeg er minst like skremmende, som det du anklager Larss for!
Sitat:
Jeg er en gjenfødt kristen som skal bruke livet mitt i Herrens tjeneste og jeg synes dette minner mer om en kritikk-klubb enn en gjeng med herlige kristne mennesker som ønsker vekkelse. Jeg sier ikke det faktisk er sånn, men det virker sånn. Det bør dere også ta selvkritikk på!!
Jeg vet ikke hvor lenge du har vært kristen Joakim, men dersom du har lest f.eks noen av brevene til Paulus, så brukte han mye energi på å forsvare troen mot falskhet og hykleri. Det ene utelykker ikke det andre.

I og med at dette er et forum primært opprettet for å diskutere hva som er rett eller falsk kristendom, så er det desverre ikke til å unngå at mye av tematikken dreier seg om negative ting. Falsk eller usunn lære er jo alltid negativt.

Det finnes mange gode kristne websteder på internett som får fram alt det positive og herlige med kristendommen og det å være frelst. Vi savnet imdlertid et sted hvor kristne også kunne diskutere fritt om de mer alvorlige sidene ved troen. Dette er grunnen til at dette forumet ble startet.

Du Joakim, har nå med en liten setning stemplet alle kristne som deltar i dette forumet, for å ikke være opptatt av å vinne mennesker for Jesus Kristus! Du vet da vel ingenting om hva vi gjør, eller hvilken tjeneste de som deltar i forumet har!

For alt der du vet, så kan det være flere misjonærer, som har vunnet tusenvis av mennesker for Kristus, som deltar i dette forumet. Fordi de i tillegg også er opptatt av en sann og sunn forkynnelse, så har du nå "bestemt" at de overhodet ikke bryr seg om vekkelse, eller frelse for de unådde. Takk skal du ha Joakim..
Sitat:
Gud har talt til meg om dette med tverrkirkelig arbeid det siste året.Jeg tror ikke vekkelsen vil komme før det er enhet blant det kristne folk.For vi må jo ha tro på en stor vekkelse!? Ellers har vi jo mistet Guds hjerte for mennesker.For Bibelen sier at Gud ønsker at alle skal bli frelst..
Gud vil at alle mennesker skal bli frelst, men Han sier ikke at alle mennesker blir frelst! Det er en liten forskjell der.. Jeg har stor tro på å forkynne evangeliet for alle mennesker i verden, og tro på at mennesker vil bli frelst i alle kulturer og folkeslag. Når det gjelder dette med å "tro på vekkelsen", så lurer jeg på hvor i bibelen du finner dette? I min bibel så står det nemlig:

På den tiden skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut helt til slutt, han skal bli frelst. 14 Og evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. Matt 24, 10-14

Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til lærdommer som stammer fra onde makter. 1.Tim 4,1

La ingen bedra dere på noe vis! For først må frafallet komme og Den Lovløse komme til syne, han som ender i fortapelse. 2.Tess 2,3


De fleste som i dag snakker om den store "vekkelsen" som er på vei, har det opprinnelig fra "profetiske budskap", hvorav mange av disse såkalte budskapene kan spores tilbake til Trosbevegelsen og Latter Rain.

Sitat:
Jeg er likevel(selvfølgelig)veldig opptatt av at alt folk forkynner skal prøves mot Guds ord. Vi må også gjerne være uenig,men IKKE vær så raske til å kalle dem forførere.

Dersom du er opptatt av å prøve alt, og forkynnelsen på Guds ord så går jeg ut i fra at du har lest Larss sine innlegg i fred og ro, sjekket om det var noe hold i påstandene (ved å bl.a gå til kildene som Larss oppgir som grunner for sine påstander), for så å deretter komme tilbake til forumet for å si din mening om saken?

Å prøve vil jo bl.a si teste/undersøke/vurdere de opplysninger man får. Å prøve ting innebærer også at man sjekker ut argumentene til sine meningsmotstandere for å se om det er noe hold i dem , og om de gjengir fakta korrekt.

Også her "leker du Gud" enda en gang, ved å framstille det som om Larss (og de som er enige med ham) bare har tatt en "rask" og ubegrunnet beslutning, om at Hanvold og Visjon Norge er noe som er usunt og må advares mot.

Hva om Larss har studert og forsket grundig om hva Hanvold står for, over en periode på over flere år?

Hva om Larss til og med har snakket, og brevvekslet med Hanvold for å finne ut hvor han står i forskjellige spørsmål?

Hva om Larss har samlet på alt materiale som Hanvold har utgitt offentlig de siste 10 årene, og derfor sitter på kartongvis med dokumentasjon?

Jeg vet ikke hvor lenge Larss har studert dette, eller hvor mye informasjon han har fått innsikt i over årenes løp. Poenget er at det vet ikke du heller! Enda så er du så freidig at du framstiller dette som noe Larss sier bare "sånn i forbifarten", uten egentlig å ha sjekket noe som helst.

Hvor mye har du sjekket og studert av Larss sine argumenter i innleggene ovenfor, Joakim?

Du sier et sted, at du "aldri har hørt..", mens Larss sier at han har hørt! En av dere må vel ta feil? Er ikke det litt inreresant å finne ut av?
Sitat:
Jeg har fulgt med på Jan Hanvolds forkynneslse. Jeg har til og med vært i studioet hans. Der de ber høyt i tunger før møtet, for det gjør de. De vil også forløse den Hellige Ånds kraft over folk som ser på i form av profetier,om Herren vil det. MEN DETTE ER IKKE I NÆRHETEN AV VRANGLÆRE!!!!!!

Så det er f,eks ikke vranglære å hevde at tunger som blir bedt i strid med Guds eget ord (flere samtidig, og uten tydning), kan brukes til å "forløse Den Hellige Åndens kraft"? Kan du nevne et sted i bibelen som sier noe om at Den Hellige Ånd blir, eller skal bli "forløst" over noe eller noen?

Har du tenkt over hva det egentlig innebærer å behandle Den Hellige Gud på denne måten? Gud er vel ingen "kraftpakke" som trenger å "forløses". Gud er en person, som gjør det Han vil, når Han selv vil, og slik Han selv vil. Gud utøser sin Ånd som svar på bønn, eller fordi Han vil det, men du reduserer Guddommen til en upersonlig "kraftpakke" som trenger vår hjelp for å bli "forløst" fra et eller annet..
Sitat:
Det Jan Hanvold brenner for er at folk skal få se Jesus Kristus, ikke at de skal adoptere en "Latter rain"bevegelse. Hvis det har vært hans intensjon så har han hvertfall klart å skjule det veldig godt i over et år. For i mine ører er det Jesus, Jesus, Jesus. Og når han snakker om Jesus, kommet i kjød som tok alle mine synder opp på korset er han ikke en vranglærer, min venn! Da har han en annen oppfatning av hva Bibelen sier om enkelte spørsmål.

Selv om Hanvold kanskje ikke har brukt uttrykket "latter Rain" til deg, så er det helt klart at han er sterkt påvirket av denne retningen. Som Larss påpeker så gir jo Hanvold offentlig uttrlykk for å stå i takknemlighetsgjeld til en Rodney Howard Browne for at Visjon Norge eksisterer. Til opplysning så kan jeg fortelle deg at Rodney Howard Brown er en del av Latter Rain, og en vranglærer av verste sort.

Når det gjelder bruken av Jesus navnet, og snakk om synd og korsfestelse, så stikker den falske læren langt dypere enn dette. Jeg anbefaler at du leser litt rundt på forumet, for å forstå hva det faktisk er snakk om, og at du ser filmen vi har laget, som forklarer og beviser mye av dette.

Samtidig så vil jeg minne deg på følgende ord i fra Bibelen:

Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler. 14 Det er ikke noe å undres over, for selv Satan skaper seg om til en lysets engel. 15 Da er det ikke merkelig at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten. Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger. 2. Kor 11,13-15

Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører til undergang, og til og med fornekte den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse. 2.Peter 1

For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre vill selv de utvalgte. Matt 24,24


Sitat:
Om "Latter Rain"bevegelsen: Jeg har aldri hørt Hanvold snakke om Rodney Howard Browne. Men selv om det hadde vært en stor insirasjonskilde for ham betyr ikke det at han er enig i alt han har sagt. Jeg har hverfall ALDRI hørt Hanvold snakke om å be til Maria...Luther oppfordret jo til å brenne alle jødiske synagoger og forby rabbinerne å be.
Betyr det at bare fordi man er Lutheraner så brenner man synagoger?Svaret er jo så selvføgelig at det er unødvendig å nevne det.
For det første så innebærer dette med å være Lutheraner at man står for hovedlæren, det vil si hovedtrekkene, selv om man ikke står for alt (slik som f.eks med jødespørsmålet).

Dette vrir du til at Hanvold sansynligvis ikke står for noe av det som er galt med Rodney Howards Browne's forkynnelse men bare "det gode". Samtidig så innrømmer du jo at du egentlig ikke vet hvilket forhold Hanvold, har til Browne eller hans forkynnelse. Hvordan kan du da vite om Hanvold har tatt til seg det "gode" eller det "dårlige"?

I Luthers tilfelle, så er det mye som er rett, og noe som er galt. I Rodney Howards Brownes tilfelle derimot, har vi ennå ikke funnet noe som kan kalles rett, sunt, eller godt av det han forkynner!

Hva skal man tenke om Hanvolds ros og anerkjennesle av Mr. Browne da?

Jeg må jammen si at du har en snedig og finurlig måte å argumentere på ovenfor, Joakim.

Sitat:
Visjon Norge er altså en flerfoldig menighet, ikke bare Jan Hanvold. Jeg kjenner mange personer som er satt i brann av den Hellige Ånds kraft etter de fikk kanalen. For første gang i sine liv vitner de faktisk for folk!De begynner å bære FRUKT!Og om treet er godt eller ondt skal jo kjennes på frukten.Er ikke det riktig,mine brødre i Herren??Forandringen er faktisk så sterk hos noen at de har gått fra å ha lest et vers en gang iblant til å granske SKRIFTEN i flere TIMER hver dag.Og det holder enda:)HALLELUJA!!

Det du nevner ovenfor er jo kjempebra, men er derverre ikke noe bevis på noe som helst. Det beviser bare at Gud er nådig og møter mennesker som tørster etter ham. Det er ikke et mål på Hanvolds eller Visjon Norges forholdt til Gud.

En av fruktene som nevnes i bibelen er sannhet. Dersom Hanvold og flere på Visjon Norge forkynner løgn eller åpner opp for løgn, så må vel også bibelordet gjelde om at man skal kjenne dem på fruktene?
Sitat:
Og hvis det er Guds verk kan intet menneske ødelegge det...
Da trenger du kanskje ikke være så bekymret for hva Larss eller andre sier om Visjon Norge heller da? ;)

Sitat:

Min bønn er at dette er til oppbyggelighet!


Joakim

Det er min bønn også, Joakim

Vennlig hilsen
Gunnar.



[Edited on 10-4-2004 by Gunnar]

Larss - 10-4-2004 kl 11:53

Gunnar:

Ja, det er en byrde jeg mer enn gjerne skulle sluppet.

Jeg tror faktisk jeg ved et tidspunkt har bedt Gud om å legge fra meg byrden, men slik skulle det ikke være...

Kristnerd - 10-4-2004 kl 14:05

Jeg er fortvilet og lei meg nå Joakim... Helt ærlig så tar jeg slike innlegg som dine veldig inn over meg.

Selvkritkk øver jeg daglig for å i det hele tatt klare å stå i denne tjenesten jeg har her på forumet. Jeg er livridd for å bli slik Paulus var de første årene, før opplevelse utenfor Damaskus. En Jesu forfølger som var forblindet og av hele seg selv var overbevist om at han gikk Guds vei.

Mitt engasjemang her på forumet er bare en av mange "tjenester" jeg har. Det burde være unødvendig å stå til rette på denne måten, men om du søker på "Kristnerd" i Google så finner du bittelitt av alt jeg gjør. Det er faktisk en god del mere enn det også. Jeg skriver dette med stor avsky, jeg blir kvalm av å rose meg for mine gjerninger. Men du driver meg til det i forsvar for min tro og mitt liv. Jeg skriver og holder andakter, jeg er aktiv i forbønn, veiledning, sjelesorg og annen samtale. Jeg forkynner aktivt så ofte Gud gir meg muligheten.

Men gjennom dette som du kanskje vill godta som "gjerninger for Gud", så merker jeg daglig hvordan falsk og/eller lettvint lære bryter ned og leder bort fra Gud. Jeg har fått være redskap til å lede noen personer tilbake til Gud etter at falsk helbredelses lære hadde latt dem igjen i mørket.

For å kunne være ett redskap til frelse for nye så drives jeg også inn i Bibelen selv. Og gjennom det så drives jeg igjen ut til for å veilede og rettlede i falsk og rett lære, for selv å stå på trygg grund, men også for å hindre at kristne brødre og søstre som jeg elsker høyt,blir forledet og går fortapt.

Jeg gir vinn på å være ydmyk når jeg forteller andre om feil jeg har funnet, og er stadig åpen for å bli konfrontrert med feil folk finner hos meg. Men det blir vanskelig å ta det til meg når det gjøre i sinne og ikke kjærlighet. Av ditt innlegg blir jeg bare trist. Du sier noe er galt med meg men jeg ser ikke hva.

Ï forkynnelsen av den femfoldige tjenesten fokuseres det på at det er viktig å få inn igjen profeter og apostler. Jeg skal ikke gå inn på det nå, for det har jeg gjort mange andre steder. Men jeg stiller bare ett spørsmål til hvordan man da ser på tjenesten "Lærer". En lærer i Bibelen står for å prøve læren, falsk og rett, og prøve åndene, falsk og rett. Når det profetiske ord lyder, har man da en lærer tilgjengelig for å prøve det? Og er denne læreren selv blitt prøvd?

Jeg ønsker å være en slik lærer. Jeg kan fortelle deg rett ut at jeg ikke har profetisk gave. Men jeg brenner for rettlæren. Om du sier at det er feil av meg, så gjør du deg til dommer. Som felles deler på Jesu legeme, slik Paulus beskriver det, er vi alle vert vårt lem, og alle like viktige. Om du da som "fot" sier at jeg som "øye" ikke har noe der å gjøre... vell... er det rart jeg blir trist og fortvilet ?

solbu - 10-4-2004 kl 17:00

Sitat:
Originally posted by Larss
Tanken bak LA er at man skal gjøre Bruden (Guds menighet) klar for opprykkelsen

Og jeg som trodde det var Gud Herren's oppgave.... (æsj)

Sitat:
Til slutt vil jeg gjerne Gjengi Kenneth E. Hagins profeti som for VN er selve ledesnoren slik at dere selv som Berøa-folket kan høre det som blir sagt, for å så gå hjem og granske skriftene:

“2003 — et år med forberedelse og gjenopprettelse. 2004 - et år med mer, altså mer forberedelse og gjenopprettelse. 2005”, — da brast han i gråt, og klarte lenge ikke å si noe, så kom det: “2005 - et år med dom, dom over enkeitmennesker, samfunn og nasjoner. 2006”, - nå lysnet han og smilte, lo og strålte: “Den siste herlighet (The latter glory)”

Kommer Bortrykkelsen i 2006?
HUJJAA :cool:

Joakim - 10-4-2004 kl 19:30

Jeg kan med en gang avkrefte at mitt innlegg er skrevet i sinne. Dette pga at jeg brukte flere timer på å skrive det(det ga seg fort). Hvis du oppfatter det, Gunnar, som om jeg dømmer deres innerste tanker og intensjoner for derretter å leke Gud, så tar jeg i høyeste grad selvkritikk på dette. Jeg synes allikevel vi kan være mer forsiktig med å kaste ut at den andre leker Gud. Det går jo like mye begge veier.
Som når du sier:

"Til og med ikke vi, som er så "forferdelige"(jeg synes ikke det!) i dine øyne, våger å dømme menneskers innerste hjerter og mottiver, vi kan jo bare forholde oss til det vi ser og hører. Du har tydeligvis et større mandat, og er tydeligvis både tankeleser og mere til.. "

Du må være enig i at det er jo akkurat det du gjør når dere kaller Benny Hinn en djeveltilbeder(var det ikke sånn at han visstnok tilba djevelen i filmen? Hvis jeg tar feil beklager jeg dette..) i filmen deres. Du har en oppfatning jeg tror du er ærlig med, Gunnar, men jeg tror ikke jeg vil si at du prøver å leke Gud.
Og når du sier, Gunnar, at jeg nettopp har stemplet alle i forumet for å ikke være interessert i å vinne folk for Kristus, så er jo det bare tull!! Jeg regner med at du sikter til det med kritikklubben, men jeg poengterte jo bare at det virka mer som en kritikklubb. IKKE at det faktisk var det!
Tar dere selvkrittik på det?

Så jeg ser altså på dere som medkristne som leter etter sannheten. Men problemet, som jeg ser det, er jo at dere kanskje ikke ser på meg som en.. For jeg tror f.eks at det er Guds vilje at alle kan bli helbredet. Blir jeg en vranglærer da? For jeg leder kristent arbeid..

"Altså er enhver støtte til Visjon Norge KUN støtte til en ekstrem nyreligeøs trosforkynnelse, ikke en støtte til Misjonssambandet, Norvald Yri eller Evangeliesenteret."

Jeg synes det er helt utrolig...Evangelisenteret, f.eks, sender hver dag på visjon Norge. De sender vel omtrent like lenge som studio direkte også.. "Altså er enhver støtte til Visjon Norge KUN støtte til en ekstrem nyreligeøs trosforkynnelse". Dette bør bli trukket tilbake, for dette er feil.

Når du trekker frem alle tabber Hanvold har gjort, Larss, så vil jeg bare si at jeg er klar over at han har gjort feil. Men jeg er ikke så opptatt av alle feilene han har gjort. Han taler evangeliet om Jesus Kristus på korset, og Jesus har tilgitt ham alle feilene han har gjort. Vi gjør alle feil, men vi kan ikke bruke feilene mot hverandre årevis etterpå! Jeg er heller ikke enig i alt han sier, men jeg kan ikke kalle ham en forfører for det. Det er jo svært alvorlige anklager..
Og det du spør meg om Gunnar, hvordan jeg kan vite hva han står for når jeg ikke har stor kjennskap til "Latter Rain", samtidig som du gir et sidespark i at jeg har en snedig og finurlig måte og argumentere på. Jeg har hørt ham forkynne mange ganger! Bibelen ligger i min arm når jeg hører på ham, og jeg prøver alt han sier mot Guds ufeilbarlige ord. Min kjennskap til Guds ord er MYE viktigere enn min kjennskap til "Latter Rain".. Det er min mening, vær gjerne uenig.

Det vil jeg også si til deg, Gunnar. Tungetale til egen oppbyggelse trenger ikke tydning. I menighetssamlinger skal det tydes, men på et bønnemøte er det annerledes. Der ber alle til Faderen(ofte på likt)og da kan man vel gjerne be fra sin ånd i tunger. Dette er tunger til egen oppbyggelse, ikke tunger som skal tydes.
Du henger deg veldig opp i ordet forløse ser jeg(det er egentlig bare et utrykk som vi kanskje burde kaste på dør hvis folk oppfatter det som du gjør). Det det betyr er å være en formidler av Den Hellig Ånd. Altså med andre ord, å være en formidler av Jesus Kristus til de som ser på.Om Herren vil er det vel flott at det skjer gjennom profetier..?

Til Gana:
"Hellige Far, bevar dem i ditt navn, dem som Du har gitt Meg, så de kan være ett, slik som Vi er ett."
Jeg tror også at vi er "ett" Jesu legeme på jorda idag(som det står i 1 kor 12), men det betyr ikke at vi vet at vi trenger hverandre, eller at det er enhet blant oss. Vers 21 forklarer egentlig hele mitt syn på det. Uten meg Gana er du ineffektiv, og omvendt. Den dagen vi innser det, Gana, er det enhet. Vi trenger hverandre. Dette tror jeg er riktig, og Jesus Kristus hjelpe meg hvis jeg er på villspor.

Jeg vil avslutte med å forklare hva jeg tror er Bibelens syn på sykdom.
Jesus helbredet ALLE som kom til ham. Altså å være en Jesu etterfølger er å helbrede syke i Jesu navn.
Larss skriver:

"Hvordan kan da Hanvold forkynne en blodfattig Gud som ikke har muligheten til å hjelpe sine egne, om de ikke befaler på den rette måten, om de ikke tror sterkt nok, ikke tilkaller de rette personene, betaler tienden eller lignende."

Jakobs brev 1:6-8 sier at man må be med tro, uten å tvile. For den som tviler er lik en bølge på havet som blir drevet og kastet av vinden. For det mennesket må ikke tro at han skal få noe av Herren. Han er jo en tvesinnet mann, ustø på alle sine veier.
Våre bønnesvar har altså noe å gjøre med måten vi ber på.. Vi skal be med tro og ikke tvile. Dette er likevel på ingen måte en mosetning til en svak bønn..

Jakob 5:14 sier at hvis noen er syke blant dere skal han kalle til seg de eldste og de skal be for ham og salve ham med olje. Deretter skal troens bønn helbrede(eller hjelpe)den syke.
Så det har altså noe å gjøre med hvem vi tilkaller.. Gud har sagt hva som skal gjøres hvis noen er syke blant oss.

Jeg synes dette var meget vanskelig, og jeg ba mye over det. Helst ville jeg forlate det, men Bibelen er altfor tydelig på dette. Jesus ga oss til og med myndighet over sykdom i Lukas 9:1.
En dag hørte/kjente jeg Guds stemme som sa, å tro er ikke å føle at man tror, men å handle på Guds ord. Jeg fikk da en aha-opplevelse. Det er akkurat det Bibelen snakker om med den utholdene enka. Den urettferdige dommer gir henne rett i hennes sak for hun maser sånn. Å be uten å tvile er et valg. En måte å be på..
Avhenger det på hvor gode vi er? Selvfølgelig ikke. Som Larss siterer fra Boka: Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg.
Men sykdom og fattigdom er ikke fra Gud! Det er djevelens frukter på jorda. Guds rike kan ikke havne i strid med seg selv(mar 3:24 Det gjelder også for Herrens rike).
Hvem av oss som har en bror,søster,mor eller far som ikke er frelst slutter å be bare fordi det ikke skjer noe? Er det plutselig Guds vilje at han ikke skal bli frelst? Fordømmer man seg selv for at det ikke skjer noe? Nei, satan har skylda! Fordømmer man seg selv for at man ikke blir frisk? Nei, satan har skylda! Men selv om det ikke skjer betyr ikke at Guds tanker for oss er forandret. Denne verdens fyrste er djevelen.. Hans vilje skjer på jorda i dag i form av krig, fattigdom, sykdom og splittelse.

Som dere ser mener jeg altså at det er Guds vilje at alle hans barn kan bli helbredet fra sykdom. Det jeg nå lurer på, er jeg en forfører? Eller har jeg en annen oppfatning enn dere i enkeltspørsmål? Dere får si hva dere vil, men dere er hvertfall mine brødre og søstre. Jeg trenger dere!!

Jeg kommer antakeligvis ikke til å skrive flere innlegg her. Har rett og slett ikke tid.. Det er også tungt for meg å komme inn på en web-side der mine egne brødre kaller mine andre brødre for forførere. For Jan Hanvold er ingen forfører, dere kan være uenig med ham, men han er ingen forfører. Visjon Norge bærer mer frukt enn noensinne.

Hilser dere med, 2 Kor 2:14...


Joakim

Kristnerd - 10-4-2004 kl 20:42

Først av alt, så syns jeg det er trist at du forlater forumet. Skulle ønske du ikke gjorde det.

Så... neste ting jeg ville ta tak i:

Sitat:

For jeg tror f.eks at det er Guds vilje at alle kan bli helbredet


Det tror faktisk jeg også... Men jeg er overbevist om at Gud handler etter sin vilje, og ikke etter min. Jeg kan ikke komandere og befale Gud. Men jeg kan legge fram ting i ydmyk bønn. Så får han gi meg det svaret han vet er best for meg.

Jeg tror ikke på det som så treffende er blitt kalt for en "brusautomat Gud" for man putter på en bønn og får det svaret man vil ha. En slik Gud er i mine øyne en liten Gud. En menneskeskapt illusjon. Min Gud er mye større enn dette.

Måtte Guds velsignelse vile over deg i arbeidet videre.

Larss - 10-4-2004 kl 20:58

Joakim:

Ja, jeg vet at VN sender mange timer fra andre (jobbet der nylig i to uker).

Men her må man skille mellom VN, og de som leier sendetid på VN.

Man støtter ikke de som leier sendetid på VN, ved å gi penger til VN. Det gjør man ved å gi penger til de som leier sendetid der.

gana - 10-4-2004 kl 22:02

[Edited on 20-7-2004 by gana]

Tilbake etter en god påskeferie

Lionheart - 11-4-2004 kl 23:30

Hei Joakim.

Jeg er glad for at det kommer folk inn her på forumet som ikke bare er enige, men som er uenige, for det er mange som er blitt bortledet av diverse lærdommer fra diverse falske forkynnere.

Ja, jeg sier at du er blitt bortledet ved at Latter rain-teologien og også den såkalte herredømme-teologien har fått boplass i ditt hjerte.

La det først være sagt når du sier at du ikke har hørt Hanvold bruke disse begrepene at begrepene er mye mer brukt av dem som avslører falsk lære enn dem som er innkafatret i Trosbevegelsen.

Hvis jeg skulle få deg til å spise gulrotkake og jeg visste at du ikke likte gulrotkake. Da hadde jeg selvsagt fått gulrotkaken til å ligne en kake du likte, si det var eplekake da og satt en klype på nesen din så du ikke skulle kjenne lukten. I verste fall spiser du kaken uten å merke noe.

Nå skal jeg tyde denne lignelsen for deg:
Eplekaken er Det sanne evangelium. Du, som kristen, vil selvsagt ha Det sanne evangelium. Men det er folk som vil servere deg gulrotkake, dvs vranglære (dette skjer ved både viten og vilje av noen og ved uvitenhet av andre). Hvis du nå fikk servert gulrotkake som lignet 100% på eplekake utenpå, men som, om du sjekket inni med oppskriften (oppskriften=Bibelen) slettes ikke var det den så ut til å være.

Hvis nå ingen fjerner klypen fra nesen din rett før eller mens du har kaken i munnen, så vil du ikke skjønne at det var gulrotkake og ikke eplekake du spiste. Og verten har løyet for deg.

Nå er det sånn at Gud uten problem er i stand til å fjerne den klypen fra menneskers nese så de ikke sluker rått det som blir servert dem og Han nøyer Seg noen ganger med å minne oss troende på at vi må sjekke om kaken følger oppskriften, så de spiser det som er godt for dem.

Når den troende ikke vil sjekke, eller har forsøkt å sjekke/prøve det som blir sagt/servert men ikke har funnet de bibelversene som omhandler det aktuelle temaet, sender Gud gjerne en apologet, en som du sier "virker" som en kritiker. Ja en apologet er en kritiker, men vet du hva? Det er et Guds bud at vi skal sjekke hva som blir sagt og advare andre dersom den som prøver forkynnelsen finner vranglære. Vi skal si ifra både til vranglæreren og til de som er blitt vranglærte. Vi gjør ikke annet enn hva Gud har påbudt oss. Hvis du mener det er galt så kan jeg ikke annet enn å si at du bør lese Bibelen om igjen, og da spesielt NT.

Jeg kaller deg ikke dum, slik du kanskje vil ha det til etter å ha lest dette. Jeg formaner deg til å gjøre som Gud har påbudt deg, slik alle kristne har plikt til å gjøre med hverandre. Desverre ser jeg at du reagerer med å forsvare din stolthet når Gunnar svarer deg. Det er svært naturlig å reagere på denne måten, men det er ikke rett. Jeg tar forbehold om at jeg kan virke hissig i dette innlegget, men desverre er det ikke alltid lett å uttrykke medfølelse, tårer og forbønn i bokstaver over nettet.

Hvor er vår kjærlighet hvis vi ser dem som tørster etter Guds kjærlighet få en stein når de ber om brød, eller en slange når de ber om en fisk uten å gjøre noe med det?

Det står i Bibelen med klare ord, som Gunnar allerede har nevnt, at i endetiden skal det komme et stort frafall. Dette frafallet vil ikke være et tydelig frafall, men blir maskert som en vekkelse, som en Guds gjerning. Folk biter ikke nødvendigvis på fordi de ikke kjenner Gud eller Hans ord, som er skrevet i Bibelen, men fordi de mangler kjærlighet til Sannheten.

Folk biter på fordi de hører Jesus blir kalt Gud og Herre. Folk biter på fordi det falske evangelium, som ikke er i stand til å skape den sanne tro hos noen, så de ikke blir frelst, bruker samme vokabular og samme ytre forkledning som Sannheten.

Men dette er ikke noe å undre seg over. Satan er ikke dum. Han vet at folk gjerne tror det er en Guds engel som snakker om han bare omgir seg med lys og sannhet i en slik grad det er mulig. For Satans løgn er ikke bare løgn. Satans løgn er så mye sannhet så mulig og så lite løgn som mulig, så lenge maten bare blir forgiftet så den dreper istedet for å redde sjeler.

Til slutt: Trosforsvar er i aller høyeste grad sjelevinning. Bibelen sier at dersom en som blir befridd fra synden ved troen på Jesus Kristus som den Rene korsfestede og oppstandne Guds Sønn og deretter blir viklet inn i vranglære, da er det siste blitt verre enn det første for personen det gjelder.

Skal vi da bare gi blaffen i dem som først tok imot Ham og deretter ble forført av vranglærere (enten de selv var forførte eller gjorde det med vilje)? Skal vi la dem seile sin egen sjø? Tror du Gud vil det?

Mange troende som er såkalte avhoppere fra Trosbevegelsen og lignende "karismatiske" miljøer er levende bevis på akkurat det.

Gud er nådig, men vi skal ikke misbruke nåden Han har gitt oss.

OG VI SKAL IKKE SETTE GUD PÅ PRØVE, slik mange gjør ved nysgjerrighet å oppsøke trosbevegelsesinfluerte miljøer.

og ang meg selv som en slik kritiker

Lionheart - 11-4-2004 kl 23:46

så er jeg beæret over å ha blitt tiltrodd en slik oppgave. Jeg omfavner den med både armer og bein og hjerte, selvom jeg enda er ung og har mye å lære.

Den er ikke lett, og man må tåle mye spott og spe fra mennesker som har satt sin fulle lit til de menighetslederne man avslører. Men jeg vil ikke synes synd i meg selv av den grunn. Men jeg har alltid ønsket meg (og dette er gjerne egoistisk ønske av meg. det vet jeg ikke) en utfordring i min livsoppgave og å være engasjert forbi min egen fatteevne i den oppgaven jeg gjør, så jeg kan være ikke "bare" helhjertet, men også arbeidsom og ikke lat i min tjeneste for Herren.

Dette har Gud gitt meg og jeg takker Ham for det. Byrden er tung. Noen ganger verre enn andre, men i alt dette finner jeg støtte, hjelp og stor motivasjon hos Ham som har frelst meg ved Sitt dyrebare blod.

Jeg takker Herren for at Han også har brukt meg til å forkynne og hjelpe søkende som ikke trodde på Jesus i utgangspunktet, i kontrast til dem jeg ser som min hovedoppgave - nemlig de forførte.

Jeg tar ikke din dom så ille opp, Joakim, for min glede ligger i å ære Herren. Om min stolthet blir såret så er det godt, for da kommer jeg til Herren med et ydmykt sinn.

Min bønn er at dette innlegget fører til at huset som blir bygget på sand blir forlatt til fordel for den bedre tomten å bygge på:

Klippen som er Guds eget ord.

[Edited on 11/4/2004 by Lionheart]