Jabes var mer ansett enn sine brødre. Hans mor gav ham navnet Jabes. «For jeg har født ham med smerte,» sa hun. Jabes påkalte Israels Gud og sa:
«Å, om du ville velsigne meg, utvide mitt landområde og støtte meg med din hånd! Om du ville lage det så at jeg
slipper ulykke og smerte!» Og Gud lot ham få det han hadde bedt om. 1.krøn 4, 9-10
- - - -
Sitat:
"Det sørgelige med Wilkinsons åndelige logikk er at troende som ikke lykkes - verken materielt, menneskelig eller kristelig - har vært for dårlige til
å be. Det er et altfor lettvint budskap." Kristin Aalens Hunsager.
- - - -
Jeg har nettopp lest ferdig boka " Jabes Bønn " av Bruce Wilkinson.
"Alle" kristne har jo lest den, og den har solgt i millioner av eksemplarer over hele verden. Nesten samtlige kirkesamfunn har den på sin bokliste,
også bl.a den katolske kirke.
Jeg ønsket derfor å lese boka, for å se hva som var så spesielt med den. Jeg må si si at jeg reagerte allerede på forordet i boka hvor det står:
Sitat:
"Kjære leser,
Jeg ønsker å lære deg hvordan du kan be en modig bønn, som Gud alltid svarer på..."
Det som Wilkinson utlegger i boken sin, er desverre ikke noe annet en ren og skjær innføring av magi i den kristne tro. Boken gir
etter min mening et klart inntrykk av at dersom du bare sier de rette ordene, eller det rette "trylleformularet" så er Gud "nødt" til å imøtekomme
dine ønsker!
Bibelen lærer oss ingenting om at bønn er å bare ramse opp de riktige ordene eller det rette (trylle)formularet, snarere tvert i mot! Gud ser til
hjertet, og vet hva vi trenger til, FØR vi ber ham om det. Det er en tvers igjennom ubibelsk tanke, at vi skal kunne styre Gud eller få bønnesvar,
bare fordi vi gjentar bestemte ord eller setninger..
Det hjelper overhodet ikke at formularet denne gangen er hentet i fra en bibelsk tekst. Også andre som driver med magi og spådom kan finne på å bruke
bibelske tekster og bibelsitater i sin utførelse, uten at det kan annerkjennes som noe kristent av den grunn.
Det bør være et stort tankekors at hverken Jesus eller apostlene en eneste gang henviser til til Jabes bønn, i de bibelversene i NT som omtaler bønn.
Tvert i mot så gir Jesus oss en helt annen bønnemodell når han blir spurt av displene om innføring i bønn:
En gang var han et sted og bad. Da han var ferdig med å be, sa en av disiplene til ham: «Herre, lær oss å be, slik som Johannes
lærte sine disipler.»
Han svarte: «Når dere ber, skal dere si: Fader vår, du som er i himmelen... (Luk 11, 1-3)
Så hvem skal vi lytte til? Wilkinson eller Jesus Kristus?
Tror kristne virkelig at Gud vil motsi seg selv, ved å vise Wilkinson en (såkalt) sannhet, som i praksis lar en annen bønn erstatte og bli satt over
den bønnen som Jesus Kristus selv lærte oss?
Wilkinson prøver å framstille det som at grunnen til at Gud svarte på Jabes bønn, og grunnen til at at Jabes ble mer annsett enn sine brødre, var at
Jabes ba på "riktig" måte. Dette indikerer at det er ordene vi bruker, og måten vi ber på som er det avgjørende i
bønnen. Selv ikke Fadervåret blir i bibelen framstilt på en slik måte at det er framføringen av de riktige ordene som fører til bønnesvar.
Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. Vær ikke lik dem! For
dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det Matt 6, 7-8.
Vi kan faktisk ikke vite helt sikkert hvorfor Gud valgte å svare på Jabes bønn, men det som bør være soleklart for alle kristne, er at det er
ikke hvilke ord som Jabes brukte som gjorde at han fikk bønnesvar!
Wilkinson gjør noen spede forsøk i boken, på å framstille (kamuflere) Jabes bønn som en slags bønnemodell, men når han samtidig så til de grader
vektlegger bruken av de nøyaktige ordene som Jabes selv brukte, så taler han med to tunger, og gir derfor leseren et klart budskap om
at det er de riktige ordene som er selve nøkkelen til å kunne få bønnesvar.
Enhver som måtte tro at Jabes bønn er en viktig og riktig bønn for oss å be i dag, har desverre forstått lite om hva bønn er, og lite om hvordan
(bønne)livet med Gud skal være.
Gud lar seg nemlig ikke kommandere eller styre av riktige (trylle)formularer, og er absolutt ikke avhengig av bestemte ord eller
setninger, for å kunne velsigne oss, eller føre oss fram i livet med Ham.
Eller er det noen av dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, eller gi ham en orm når han ber om en fisk? Når selv dere
som er onde, vet å gi barna gode gaver, hvor mye mer skal ikke da den Far dere har i himmelen, gi gode gaver til dem som ber ham. Matt.
7, 8-9
Jabes bønn, er etter min mening en utspekulert måte å føre mennesker inn i en bønneforståelse, og Gudsforståelse som er helt ubibelsk. Det er
skremmende å se hvor mange menigheter, kirkesamfunn og kristne som faller for dette lureriet, og i verste fall lar seg lede inn i et liv som fører
bort i fra Herren..
For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære; men slik de finner det for godt, skal de ta seg lærere i mengdevis,
for de vil ha det som klør i øret. De skal vende sitt øre fra sannheten og holde seg til myter. 2, Tim 4, 3-4
- - - -
Nedenfor kan dere lese to bokanmeldelser om Jabes bønn:
med deg i at vi ikke skal bruke noen form for magiske formler o.l.
Det blir som dem som Jesus snakket til når Han sa at når vi ber så skal vi ikke ramse opp mange ord, slik som dem som tror de blir hørt pga deres bruk
av ord. Og så lærte Han disiplene Fadervår.
Når vi ber kan bønner som er oppskrevet i Bibelen (og i salmebøker o.l.) være hjelpemidler når vi ønsker å sette ord på det vi ønsker å be om i
stunder hvor vi finner det vanskelig å formulere oss. Ja det er sant at Gud vet hva vi trenger lenge før vi ber om det, men det er godt å utøse sitt
hjerte for Gud når man først virkelig tar seg tid til å be.
Det er stor forskjell på disse to tingene, selvom det kan virke som om nyansene er hårfine. For den førstnevnte "bønnemåten" er alt annet
enn bibelsk. Den er et opprør mot Jesu egne ord og er ikke annet enn magi, og magi er det slett ikke Gud som gir Sin kraft til. Imens er den andre
bønnemåten et ønske om å være oppriktig mot Gud og et ønske om å være Gud til behag.Thomas - 14-3-2004 kl 23:04
"Hvordan gjøre suksess hos Gud"
[Edited on 14-3-2004 by Thomas]Kristnerd - 5-2-2005 kl 23:00
"nå leser også adventister Jabes Bønn", (sagt med litt fleipete tone).