Apologetisk Forum

Reformasjonen, 500 år.

 Sider:  1  

LeifG - 19-3-2017 kl 09:27

Til høsten skal man feire og samtidig gjøre ende på protestantismen, skillet imellom DRKK og den protestantiske bevegelse.
Reformasjonen og protestene imot error imellom lære og skrift er på en måte død og har vært det i snart 200 år nå. Så å si ingen lærer bort hva Luther, eller for den saks skyld hva noen av de protestantiske kirkefedre viste og forkynte før 1844 lenger. Hele kirkehistorien er nærmest slettet ifra historiebøkene, alt i den økumeniske ånds navn. Det for å blande ikketroende, ateister, humanisme, religiøse av alle slag, ja for å svekke troen på Frelseren slik at de også blir religiøse istedenfor. På den måten skal Paven utøve verdslig politisk og religiøs makt igjen og Rom styrer igjen.

For protestantismen brakte verden frihet og man reformerte seg villig i henhold til Guds klare ord, sola scriptura. Man rev religiøs maktmisbruk ned fra sin troen og Pavedømmet endte sin kraft i verden i 1798, 1260 år etter at de fikk fullstendig politisk og religiøs makt i verden.
I dag ser det ut til at DRKK får tilbake denne makt uten at verden skjønner hva den gjør, man gir hedenske religiøse politisk makt og med det kommer religiøse lover.

Her følger 6 opptak fra 6 dager om kirkehistorien, den første en presentasjon. Deretter mer detaljert omkring hva som virkelig har skjedd og hva verden skjuler.


https://www.youtube.com/watch?v=9c9CH5bogPI

I menyen til høyre kommer de andre 5.


Se de og følg med i tiden som kommer, hør hva folk sier og bestemmer seg for å basere sin tro på. Vær våken og hold fast i Jesus og Guds Ord!

:)





gana - 19-3-2017 kl 18:54

Sitat: skrevet av LeifG  
alt i den økumeniske ånds navn. Det for å blande ikketroende, ateister, humanisme, religiøse av alle slag, ja for å svekke troen på Frelseren slik at de også blir religiøse istedenfor.

Veldig bra LeifG. Jeg kunne faktisk ikke sagt det bedre selv jeg. Man ser dette ikke minst der liberalteologien får herje fritt innad i Den norske kirke. De eneste som ikke står høyt i kurs der er gjenfødte kristne som fortsatt holder fast på Skrift og bekjennelse. Ellers så er det nokså fritt frem for det meste, ikke minst så allierer de seg gjerne med renspikka hedninger i kampen mot de troende.

Nå har jeg ende ikke fått sett noe på videoene du linker til men det kommer jeg kanskje til å gjøre en gang.

LeifG - 19-3-2017 kl 22:40

Se de gana.

gana - 20-3-2017 kl 05:58

Den undervisningen var ganske langdryg så jeg tror neppe jeg kan ta meg bryet med å høre det hele. Har sett litt av begynnelsen på film 1 og 2. Mye allmenn faktakunnskap men får en mistanke om at dette kanskje kan ende opp i det rent spekulative, for eksempel er jeg litt usikker på hvor mye faktagrunnlag det er for å fastslå at menighetene i Åpenbaringsboken beskriver bestemt avgrenset tidsperioder. Selv har jeg sans for litt mindre påståelighet, spesielt overfor apokalypseboken, der slet jo selv sjefsreformatoren :-).

Luther kunne sikkert også være påståelig men for han handlet det om noe langt større, selve frelsen.

Også i vår tid tror jeg vi trenger å heve blikket.

LeifG - 20-3-2017 kl 09:44

Med andre ord så spekulerer du deg til å tro at det kommer til å bli spekulativt og unnskylder deg med å antagelig ikke se mer fordi det er her snakk om kirkehistorie i skriften og ikke frelse.

Når det gjelder menighetene i Åp så ser også pinsevennene det samme men de skiller forskjellig når på de to siste. Preteristene derimot er nødt til å tro at menighetene der omtalt handlet om de steder på den daværende tid. Selv om det ikke fantes kristne kristne der og selv om Åp. handle rom tiden fra korset og frem til den nye jord.

Verdslige kirkehistorikere er enige i at Åp. kan tolkes slik det her blir lagt frem, for tolkningen passer jo inn i verdens historie som hånd i hanske.

Lykke til videre gana.

gana - 20-3-2017 kl 16:05

Sitat: skrevet av LeifG  
Med andre ord så spekulerer du deg til å tro at det kommer til å bli spekulativt

Nei egentlig ikke. Jeg ga et eksempel på noe bastant der en skulle tro at det hadde vært naturlig med litt mer åpenhet. Og det er vel da ikke spesielt spekulativt fra min side å tro at det kanskje kan komme til å fortsette litt i samme stilen.

Du sier at tolkningen passer som hånd i hanske, mulig det, men ved nærmere ettertanke så er det jo ganske mye som kan passe som hånd i hanske. For eksempel vil en kostbar silkehanske også kunne passe som hånd i hanske på en litt voksen apekatt.

Lykke til videre du også.

Sola Gratia, Fideii og Scriptura!

LeifG - 25-3-2017 kl 18:04

Nr. 3 synes jeg er verd å fremheve, her kommer det ett perspektiv verd å åpne seg for.

https://www.youtube.com/watch?v=DpxepIFgDiA


gana - 26-3-2017 kl 05:04

Sola Scriptura

Hvem har skrevet Mosebøkene, Daniels bok og de andre bøkene i Bibelen? I Mosebøkene omtales Moses på en måte som gjør at en får inntrykk av at de er skrevet av andre. Og det er vel langt fra sikkert det er forfatter Jesu har i tankene når han omtaler mosebøkene som Moses, er vel mer grunn til å tro ar det er budskapet det pekes på. Jesus kunne også peke på døperen Johannes som Elia, dette mye fordi ånden i deres budskap var sammenfallende.

Vi ser her altså en annen og mer billedlig måte å tenke på. Tror det kan være lurt å ha dette også litt i tankene når man taler om Skriften Alene. Det handler altså ikke bare om å holde seg til bibelens bokstav alene, men også om å komme litt på innsiden av datidens og Skriftens tankegang, først da kan man begynne å tale om Sola Scriptura.


[Redigert den 26-3-2017 kl 05:14 av gana]

gana - 8-4-2017 kl 05:03

Nøff i havet LeifG

Når det gjelder boken Profeten Daniel så er den visstnok opprinnelig skrevet på flere språk, en del av den på arameisk, noe som vel kan tyde på at det står flere forfattere bak og at den ikke er så altfor gammel.

Når det gjelder det 4. rike som skulle være verdensomspennende så tror jeg det passer best på det greske rike og dens kultur som i dag er verdensomspennende, demokrati etc.

Det lille horn tror jeg derfor helst vil oppstå innenfor greskpåvirket demokratisk tradisjon.

Det romerske riket bukket under og paven har i dag ikke veldig mye makt -

reformasjonskirkene er nå de kirkene som har størst makt.

Ta deg tid.

LeifG - 8-4-2017 kl 09:46

Sitat: skrevet av gana  
Nøff i havet LeifG

Når det gjelder boken Profeten Daniel så er den visstnok opprinnelig skrevet på flere språk, en del av den på arameisk, noe som vel kan tyde på at det står flere forfattere bak og at den ikke er så altfor gammel.


Da Daniel levde eksisterte også det Hellenistiske/ greske rike, språket likeså men det er mer. Ta deg tid til å høre forelesningene så får du konkret historiske fakta som motbeviser det du antyder.


Sitat:
Når det gjelder det 4. rike som skulle være verdensomspennende så tror jeg det passer best på det greske rike og dens kultur som i dag er verdensomspennende, demokrati etc.


Om du tenker etter så har det fra det babylonske rike til i dag den ene og samme kultur, forskjellen er grovt sett hvor ledelsen og dets navn sitter. Det underlaget folk og kultur, påvirket av dets tidsånd er det samme der de er.

Det greske rike ble overtatt av Romerriket (det 4. rike) og Romerriket består ennå igjennom DRKK.

Sitat:
Det lille horn tror jeg derfor helst vil oppstå innenfor greskpåvirket demokratisk tradisjon.


Ut i fra Daniel 2, 7, 8 og 9 er det umulig men om du vil tro noe annet så skal ikke jeg nekte deg det.

Sitat:
Det romerske riket bukket under og paven har i dag ikke veldig mye makt -


De (Romerske Kristne Kirke) mistet sin makt 1260 år etter at de fikk i tillegg til religiøs makt, politisk verdslig makt av Rom. Det var General Berthier som fratok DRKK politisk og religiøs makt i verden. I dag har såret så og si leget og DRKK er igjen på offensiven hvor alle dets barn (falne reformatører/ protestanter) snart spiser nattverd sammen igjen.

Ifølge Guds ord vil Romerriket igjen få sin politiske og religiøse makt og Pontifeks Maximus/ paven vil igjen lede verden. Antikrist/ det lille horn vil da innføre religiøse lover politisk og forfølgelsen starter. Søndagshelligholdelse er Dyrets merke fordi en helligholdelse av viser at man underkaster/ bøyer seg for seg ett system som har endret Guds bud og kaller seg Far. De kaller jo selv søndagshelligholdelsen for deres merke på tilhørlighet.

Sitat:
reformasjonskirkene er nå de kirkene som har størst makt.


Etter Luther, Protestantiske USA/ 1776 og da Napoleon/ General Bertiher i 1798 fikk de makt fordi de frigjorde verden fra DRKK.

Nå her verden glemt hvem og hva Den Romerske Katolske Kirke er og gir de makt igjen.

Til høsten er det 500 års jubelium og reformasjonekirkene som sluttet å reformere seg holder DRKKs bud fremdeles og de vil atter igjen akseptere DRKK og spise nattverd med styggedommens lære.
Da har i praksis reformasjonskirkene falt fra sin tro og underkastet seg Det Lille Horn/ Antikrist lære. All makt er da gitt til politiske og religiøse Rom igjen.


Men se du forelesningene og oppdag da hvilken makt reformasjonskirkene gir fra seg om de bøyer seg for DRKK til høsten.. .


gana - 10-4-2017 kl 06:05

Virker litt selvmotsigende dette.

Først så hevder du at kirker som holder søndag har tatt dyrets merke.

Så hevder du at Luther og reformasjonskirkene frigjorde fra dyrets ånd i DRKK.

Jeg tror neppe man finner noen god begrunnelse for å gå tilbake til jødenes sabbat i den reformasjonen som skjedde for 500 år siden. Derimot kan en sikkert finne nok av grunner i den babylonske loviskhet som i dag omfatter jødedommen og alle andre som ikke har fått nåde til å se friheten i Jesus Kristus.

God påske :)


[Redigert den 10-4-2017 kl 06:25 av gana]

LeifG - 12-4-2017 kl 12:52

Husk at det er kun du som sier jødenes Sabbat (som Jesus brøt med), jeg og Guds ord viser til Sabbaten den syvende dag. Som også Jesus holdt.

Om du ser forelesningene vil du forstå at det du prater om er avlegs. Unnskyld at jeg sier det men i Guds ord står det om noen som er trege til å høre.

gana - 12-4-2017 kl 15:37

Men her skulle det handle om reformasjonen og der ble det ingen forandring med henhold til hviledagen.

Og den reformasjonsbevegelse som du hevder frigjorde fra dyret i DRKK kan vel ikke samtidig ha tatt dyrets merke, det blir jo litt selvmotsigende.

I så fall må det nok være av andre grunner enn dette med helligdag, noe man jo ikke kan se bort fra, i alle fall i deler av kristenheten.

LeifG - 12-4-2017 kl 18:24

Sitat: skrevet av gana  
Men her skulle det handle om reformasjonen og der ble det ingen forandring med henhold til hviledagen.


Nei, og det har sin bestemte årsak, oppklarende opplyst i forelesningene.
Det er også interessant å se at Luther var redd for at reformasjonen skulle stoppe med ham, med andre ord dø. Heldigvis har en gruppe troende fortsatt reformasjonsprinsippet (gratia, Sola og Fideii) etter 1844.


Sitat:
Og den reformasjonsbevegelse som du hevder frigjorde fra dyret i DRKK kan vel ikke samtidig ha tatt dyrets merke, det blir jo litt selvmotsigende.


Søndagen er DRKKs merke på tilhørlighet og DRKK er her det omtalte dyr.
Det er også interessant at Sabbaten er merke på at man tilhører Gud og ikke verden sett fra Guds øyne i Guds ord.

Så når man er opplyst og fremdeles holder DRKKs merke på tilhørlighet tilhører man de som endret Guds bud og ikke Gud. For man viser for seg selv, andre og Gud om man holder Hans bud og ikke andres eller egne bud omkring rett og galt her. Det gjelder også om man forherder seg imot sannheten.

Det er også i Daniels bok noenlunde tidfestet når man skulle gjenoppdage profetiene/ Dyrets merke mm.. og det er noen 100 år etter Luther. Med andre ord var ikke Dyrets merke aktivt fra Guds ståsted enda.

Selve dommen når nådedøren lukkes har med når det blir påbudt påtvunget politisk og religiøst å holde søndagen som hviledag. Det er Dyrets merke og konsekvensen av å ikke bøye seg er da omtalt bla i Åp. 13.

[Redigert den 12-4-2017 kl 18:24 av LeifG]

gana - 15-4-2017 kl 14:55

Sitat: skrevet av LeifG  
Det er også interessant å se at Luther var redd for at reformasjonen skulle stoppe med ham

Ja det er viktig å ta vare på reformasjonslæren, men det Luther var mest redd for var nok de som ville ta det lenger. Han kalte dem svermere. Det var de som ville ta det lenger enn det det var grunnlag for i Bibelen. Hva var det så de lutherske reformatorene mente det var grunnlag for? Jo du finner det i de lutherske bekjennelsene. Og alt som går ut over dette blir altså kaldt svermere, en beskrivelse som også rammer mer nymotens kristne sabbatsholdere. De har rett og sett ikke grunnlag i verken skrift eller bekjennelse, de svermer rundt uten noe som helst fast holdepunkt for sin lære, ifølge Luther.


[Redigert den 15-4-2017 kl 15:31 av gana]

LeifG - 15-4-2017 kl 15:59

Lutheran
"The observance of the Lord's Day (Sunday) is founded not on any command of God, but on the authority of the Church." Augsburg Confession of Faith.


"They [the Catholics] allege the Sabbath changed into Sunday, the Lord's day, contrary to the Decalogue, as it appears, neither is there any example more boasted of than the changing of the Sabbath day. Great, say they, is the power and authority of the church, since it dispensed with one of the Ten Commandments." -Augsburg Confession of Faith, Art. 28, par. 9.,,



“It is well to remind the Presbyterians, Baptists, Methodists, and all other Christians, that the Bible does not support them anywhere in their observance of Sunday. Sunday is an institution of the Roman Catholic Church, and those who observe the day observe a commandment of the Catholic Church.” Priest Brady, in an address, reported in the Elizabeth, NJ ‘News’ on March 18, 1903.


"Protestants ... accept Sunday rather than Saturday as the day for public worship after the Catholic Church made the change... But the Protestant mind does not seem to realize that ... in observing Sunday, they are accepting the authority of the spokesman for the Church, the pope." Our Sunday Visitor, February 5th, 1950.


“Of course these two old quotations are exactly correct. The Catholic Church designated Sunday as the day for corporate worship and gets full credit – or blame – for the change.” This Rock, The Magazine of Catholic Apologetics and Evangelization, p.8, June 1997


“Sunday is our mark of authority.…The church is above the Bible, and this transference of sabbath observance is proof of that fact.” The Catholic Record, London, Ontario, September 1, 1923.



http://www.sundaylaw.net/opening/said.htm




gana - 15-4-2017 kl 16:55

I motsetning til katolsk tradisjon så betyr kirkens autoritet i luthersk tradisjon ganske enkelt Bibelen, det gamle og det nye testamente. Og Herrens Dag, Søndagen, finner de begge støtte for i Det Nye Testamente. Ganske enkelt og lite komplisert dette.

Med nymotens svermekverulanter er det dog verre stilt.

LeifG - 15-4-2017 kl 19:12

I Guds ord, NT som i GT finner vi omtalt Herrens dag i to forskjellige meninger og det er enten:

  1. Sabbaten, den syvende dag.
  2. Jesu andre komme og Dommens dag.


Jes 13,9 Se, Herrens dag kommer, fryktelig og full av harme og brennende vrede, for å gjøre jorden til en ørk og utslette dens syndere;

Joel 3,4 Solen skal omskiftes til mørke, og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige.

Matt 24,20 Men bed at eders flukt ikke må skje om vinteren eller på sabbaten!

1 Tess 5,2 I vet jo selv grant at Herrens dag kommer som en tyv om natten.







Jes 58,13 Når du holder din fot tilbake fra sabbaten, så du ikke driver ditt yrke på min hellige dag, og du kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag ærverdig, og du ærer den, så du ikke går dine egne veier, ikke gjør din gjerning eller fører tomt snakk –

Matt 12,8 For Menneskesønnen er herre over sabbaten.

Åp 1,10 Jeg var bortrykket i ånden på Herrens dag, og jeg hørte bak mig en høi røst som av en basun, som sa:



Når det er sagt så er det utlovt ett større beløp i Dollar til den person som kan påvise at søndagen er en nye hviledagen i Guds ord. Ingen har klart det enda og jeg tror lovnaden har stått i snart 100 år. Men det er dessverre en del som lyver så de tror det selv. De har kanskje løgnens far som sin Far og denne far har jo også søndagen som sin helligdag.., mon tro om det er årsaken?

gana - 15-4-2017 kl 20:50

De pengene blir nok aldri utbetalt. Når de som skal utbetale selv har satt seg som overdommere og i tillegg ikke vil høre så er jo saken gitt. Et glimrende eksempel på hva svermeriet kan føre til i praksis. Luther kjempet litt mot slike holdninger for 500 år siden, i dag er det vel ikke så mange som gidder.

Men vi kan jo håpe at reformasjonsånden kan ta seg opp igjen litt også på dette område.

Jeg tror vi trenger det, en ny Luther som kan riste litt i folket.

Fortsatt god påske!

:)

LeifG - 15-4-2017 kl 22:14

Forherd ikke ditt hjerte gana, til og med DRKK som tar æren for å flytte helligdagen til den første dag, søndagen sier at man ikke kan gjøre det ut i fra skriften.
Den eneste måten de gjorde det mulig på var å påstå at Simon Peter ble gitt retten til gjøre slikt av Jesus selv, og at da Simon Peter ble med det den første pave.

Det er kun protestanter som fornekter Guds bud som sier at endringen er anerkjent av skriften, Guds ord selv. Altså protestanter som egentlig tror Pavedømmet er antikrist lære og med det forsøker å endre Guds bud. Hoderystende latterlig? Ja, det er det.

gana - 16-4-2017 kl 07:09

Tror ikke man skal henge seg for mye opp i dette med dager. Gud har jo faktisk gitt sin kirke langt større makt enn som så. Jeg tenker på dette med den såkalte nøkkelmakt, det kirken binner skal være bunnet og det den løser skal være løst. Dette er jo faktisk en makt som avgjør folks evige skjebne - og da blir jo plasseringen av hviledagen egentlig bare en bagatell. Løft blikket.

Kanskje litt reformasjon på dette området også kunne vært nødvendig.


[Redigert den 16-4-2017 kl 07:13 av gana]

LeifG - 16-4-2017 kl 12:21

Så du mener at mennesker skal følge kirken og ikke Gud. mao. så kan homofile gifte seg kirkelig og med det være velsignet av Gud selv.

Når det er sagt så er det du som forsvarer feberilskt dager som fritt å holde den dagen en selv lyster å ha hellig, Guds ord har En dag velsignet og helliggjort til hviledag og det er Herren, Jesu Krist dag, Sabbaten. Den som er gitt Hans barn.

Så er det slik at Jesus ga ikke Kirken/ paven, eller ene og alene Simon Peter som har fått en slik makt.

De som har denne makt er de som tror mennesket Jesus i kjød som deg og meg, er Gud en slik makt. De som ser Jesus i lidende kjød som oss selv og tror dette menneske er Guds Sønn/ Messias/ Frelseren og Gud selv. Han er Hjørnesteinen vi steiner bygger på, Kirken er ikke Hovedhjørnesteinen.



Matt 16,15-20 Han sa til dem: Men I, hvem sier I at jeg er?

Da svarte Simon Peter og sa: Du er Messias, den levende Guds Sønn.


Og Jesus svarte og sa til ham: Salig er du, Simon, Jonas' sønn! for kjød og blod har ikke åpenbaret dig det, men min Fader i himmelen.

Og jeg sier dig at du er Peter (en stein); og på denne klippe (Jesus selv/ hovedhjørnesteinen) vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Og jeg vil gi dig (en stein på Hovedhjørnesteinen) nøklene til himlenes rike, og det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.

Da bød han sine disipler at de ikke skulde si til nogen at Han (menneske som dem selv) var Messias.



Kirken er ikke Peter, Kirken er ikke Jesus Kristus. Menigheten, altså hovedhjørnesteinen er Jesus Kristus, og Simon Peter er en som tror Jesus er nettopp det, Messias og da er han som en påbyggende stein gitt nøkler i denne tro.

Om man skjønner at Jesus er ett sant menneske, i kjød og da også Messias kan man begynne å forstå fyldig det neste vers betydning/ følger for oss i samme kjød:

Matt 16,21 Fra den tid begynte Jesus å gi sine disipler til kjenne at han skulde gå til Jerusalem og lide meget av de eldste og yppersteprestene og de skriftlærde, og slåes ihjel, og opstå på den tredje dag.


Dette er altså utgangspunktet til å ikke falle for antikrist tro:

2 Joh 1,7 For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød; dette er forføreren og Antikristen.

LeifG - 16-4-2017 kl 12:24

Mark 13,1 Og da han gikk ut av templet, sa en av hans disipler til ham: Mester! se, hvilke stener og hvilke bygninger!

,5 Jesus tok til orde og sa til dem: Se til at ikke nogen fører eder vill!


1 Pet 2,5 og bli også I opbygget som levende stener til et åndelig hus, et hellig presteskap til å frembære åndelige offer, som tekkes Gud ved Jesus Kristus.

LeifG - 16-4-2017 kl 12:27

Mark 13,1 Og da han gikk ut av templet, sa en av hans disipler til ham: Mester! se, hvilke stener og hvilke bygninger!

,5 Jesus tok til orde og sa til dem: Se til at ikke nogen fører eder vill!


1 Pet 2,5 og bli også I opbygget som levende stener til et åndelig hus, et hellig presteskap til å frembære åndelige offer, som tekkes Gud ved Jesus Kristus.

gana - 16-4-2017 kl 15:26

Sitat: skrevet av LeifG  
Så du mener at mennesker skal følge kirken og ikke Gud.

Nei hvor i all verden får du dette fra, både nøkkelmakt og hviledag er jo eksempler på makt og frihet tatt rett ut av Guds ord.

LeifG - 16-4-2017 kl 15:32

Så du mener og tror at siden at den som tror menneskesønnen i vårt kjød er Messias/ Guds Sønn så kan man for seg selv endre Guds bud?

gana - 25-4-2017 kl 02:13

Sitat: skrevet av LeifG  
Til høsten skal man feire og samtidig gjøre ende på protestantismen, skillet imellom DRKK og den protestantiske bevegelse.


Kom tilfeldigvis over litt om denne nye enhet på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=vC5jCT2waxQ

Kan det være denne enhet Jesus snakket om? Tviler i grunnen på det. Tror egentlig Jesu bønn om enhet mer var en bønn om at de kristne må forbli det de er enn det var en bønn om organisert enhet under EN leder. Og spesielt hvis denne nye enheten også skal innbefatte andre religioner så blir det jo virkelig fjernt fra det bibelske.. mine tanker går da mer i retning av den villfarelse og forførelse som skulle komme tiden før Herrens gjenkomst.

Viking - 25-4-2017 kl 10:14

Copeland &co har i flere 10 år forberedt å sette paven på "toppen" tilrettelegge verden for den siste store antikrist. Drkk, dnk og alle hennes døtre vil overgi seg til dette avskyelige vesen.

Profetiene om sentiden er i ferd å oppfylles. En grusom tid for oss alle.

LeifG - 25-4-2017 kl 11:41

Ja, desverre. Grusomt for alle parter, uansett hvem og hvor.

gana - 25-4-2017 kl 15:00

I denne tid tror jeg det er viktig å følge bibelens oppfordring om å
holde seg borte fra ondskap av alle slag.

Dessverre er det mange som ikke tar det så nøye med å følge den
oppfordringen, selv innen kristne konservative organisasjoner kan
en se at mange står med et ben langt inne i Den norske kirke.

Og dette godtatt og aksepter som noe selvsagt.

Villfarelse? Ja den er nok langt mer utbredt enn man ved
første øyekast skulle tro, det er liksom at den
begynner å bli litt allmenn, syns jeg.


[Redigert den 25-4-2017 kl 15:35 av gana]

LeifG - 25-4-2017 kl 21:11

se disse gana: https://www.youtube.com/watch?v=9c9CH5bogPI

gana - 2-5-2017 kl 05:13

Sitat: skrevet av Viking  
Profetiene om sentiden er i ferd å oppfylles. En grusom tid for oss alle.

Viktig å ikke grave seg altfor langt ned i elendigheten. Profetiene om endetiden handler først og fremst om det glade budskap, en glede for alt folket, Jesu 1. og 2. komme og et fredsrike derimellom for alt hans folk - deretter evig liv i himmelen, ny himmel og ny jord.

Rett fokus er en viktig bibelsk oppfordring og den handler altså ikke bare om fare for ulv og deres forførelser, nei den største faren ligger nok mer i å ikke fokusere på det vi faktisk har i dette riket, løfter om full støtte og hjelp og full sier, men om fokuset aldri er der så er vel faren ganske stor for at det også kan glippe nettopp der - man blir på en måte der man har hovedfokus.

Men for all del, selvsagt viktig å holde øye med grøftene, men ikke glem at det er og blir Veien som er Veien.

Bare noen tanker i natta dette, tror jeg skal øve meg litt på dette selv også :)


[Redigert den 2-5-2017 kl 05:39 av gana]

gana - 4-5-2017 kl 04:31

Sitat: skrevet av LeifG  
se disse gana: https://www.youtube.com/watch?v=9c9CH5bogPI


Dette er et skriftlig forum og jeg tror derfor det som oftest er best å skrive ned det man vi ha frem.

Man kan for eksempel gjøre det punktvis og kort formulert, da blir det enkelt og lett å få med seg.

Bare et vennligsinnet tips til deg dette LeifG, tror rett og slett ikke det er så mange
som gidder sitte og se 8 - 10 timer med forelesninger, det blir ganske enkelt for
langdrygt. Vil tro at det er fullt mulig å tekke ut det du vil ha frem fra alle
disse videoene uten at det blir så altfor mye å skrive.

Viktig å være litt pedagogisk lur i disse ulvetider der
det er mangt og mange vil ha oppmerksomhet.

Lykke til!

:)


[Redigert den 4-5-2017 kl 07:16 av gana]

LeifG - 4-5-2017 kl 09:14

Saken er gana at det meste du sier stemmer ikke med historien og ei heller protesstantisk tro, dokumetert fremlagt igjennom videoene.

Også er det nå slik da at om du elsker Sannheten vil du elske å få den avdekt/ åpenbart over alt og alle. Man vil aldri bli fri om man ikke elsker sannheten, Paulus sier noe om det.

2 Tess 2,10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst.



gana - 4-5-2017 kl 17:00

Sitat: skrevet av LeifG  
Saken er gana at det meste du sier stemmer ikke med historien og ei heller protesstantisk tro

Å? Er det noe med min høyhellige tro som ikke stemmer?


[Redigert den 4-5-2017 kl 20:10 av gana]

LeifG - 4-5-2017 kl 21:38

se disse gana: https://www.youtube.com/watch?v=9c9CH5bogPI



Eller slutt å kommenter noe du ikke er interresert i.

gana - 5-5-2017 kl 05:29

Tror kanskje det kan passe her å gjengi litt fra en artikkel jeg fant på Dagen.no

Overskriften er Slangens teologi


"Og som et kaldt gufs fra fortiden vandret paven inn i Norges nasjonalhelligdom (-89); et samrøre av protestantisk og romersk-katolsk vranglære var ønsket. Biskopene mistet troen. Kristus sine bud om skilsmisse og gjengifte ble forkastet. Prester fikk leve i synd. Forførelsen eskalerte. Kirkehus ble brukt til all verdens underholdning. Homofilt samliv ble ansett helligere enn Guds Ord. Og – i toleransens og dialogens navn, bøyde geistligheten kne for Muhammad (Gud har ingen sønn); muslimer ble invitert inn i Kirken for å lese fra forførelsens bok, den antikristelige Koranen.

Men, det var stadig hyrder som måtte beseires. Hyrder som forkynte Ordet uten å legge noe til eller trekke noe fra. Hyrder som lærte og levde i Sannheten. Slangens listige teologiske tolkninger ble stadig formidlet ut til folket, gjennom både geistlig og profan øvrighet. Flere kristenledere og menigheter kapitulerte. Alt er blitt nytt!-troen forførte også mange. Det nye var: Har man tatt imot Jesus, blir ikke bare synderen, men også synden «frelst». Dermed slapp man å ta oppgjør med urene forhold. Menighetstukt ble avskaffet. Å henvise til nåden var alt man behøvde. Og slangen foreleste: Kjærlighet er hva enhver føler. Drikk dere gjerne drukne av vin. Forkynn tvilen, ikke troen. Lær av suksessrike menighetsledere i USA. Pastorer ber og blir rike. Menigheter blir velsignet med gulltenner, krampelatter, kraftige kroppsrystelser og gulvfall. Reis og lær, lokket Slangen. Så reiste norske kristenledere «over dammen», og kom tilbake med – mer forførelse."

http://www.dagen.no/dagensdebatt/kristenliv/TEOLOGI/Slangens...


Og når det gjelder slangen ta gjerne også en titt på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=rK7TZsKxqww





[Redigert den 5-5-2017 kl 06:02 av gana]

gana - 6-5-2017 kl 03:31

Ja reformasjonen reverseres mer og mer etter hvert som tiden går. Og som tidligere nevnt nå også kristendom mer og mer i samrøre med andre religioner. Men, det er likevel håp, nå er det blant andre en teologiprofessor som går mot strømmen og peker på forskjeller.

– Når en muslim bøyer seg og ber til Allah, tilber han himmelens og jordens skaper. Samtidig, både av respekt for islam og min egen tro, må en innse at det ikke er helt det samme. Å tro på en treenig Gud er jo for eksempel helt uakseptabelt for muslimer, sier han.

http://sambaandet.no/2017/05/05/forgjeves-a-hevde-at-religio...

Ja muslimene tror nok gjerne at de tilber himmelen og jordens skaper men så lenge de ikke tror på treenigheten og Jesus som Guds Sønn, noe som henger sammen, så er jeg redd det er en ganske annen åndskraft de kommer i kontakt med. Det er nå min mening da.


[Redigert den 6-5-2017 kl 04:04 av gana]

Viking - 6-5-2017 kl 11:31

Hvis en skal mene noe om Islam må en ha lest litt i koranen. Det går ikke mange minuttene før en forstår at dette er "ugudlig" lære.


LeifG - 6-5-2017 kl 13:24


Reformasjonen ble til fordi man oppdaget at Pavmakten var og er Antikrist trone og som seminarene jeg viser til i trådens start så er reformasjonen (dokumentert) til for at man gradvis skal nærme seg Gud og Hans bud og orden.

Muslimene, DRKK, DNK, JV, frikirker etc tilber den samme guden i praksis om en lar Guds ord tale, det fordi ingen av de holder Skaperens bud.

Graver vi i historien finner vi at dagens islam har sin opprinnelse i Muhammed og hans katolske kone (nonne) og både DRKK og Islam tilber en og samme fruktbarhetsgudinne men med forskjellig navn. I denne gudinne troen er det også flere guder men det skjules i vanviddet. Så lenge protestantene holder pavens bud er de inn under denne avgudstro som har flere guder (også 3 stk). I Egypt finner vi jo Isis, Horus og Set (IHS) og DRKK sier det bare betyr In His Service (IHS). Vi har også de samme gudene fra Mesopotania og videre opp til Rom og nå da igjennom Islam og DRKK/ ”kristendommen” verden kjenner, den falske kristendom/ antikrist tro.

Det som nå skjer er at alle protestantene bøyer seg for DRKK, pavens ti bud og slutter fred med antikrist trone.
Med det kan vi vel vente at paven (Pontifeks maximus/ brobyggeren mellom trposretninger, det være seg humanisme og annen hedensk tro enn det de selv har) står frem som en megler sammen med USA i midtøsten og danner en ny orden alle mennsker skal og må bøyte seg for.

Så denne teologiprofessoren vanter bare på antikrist skal samle sine og han med om ikke sannheten skjærer igjennom dette hjerte.

Så det gjelder å ta stilling, vise hvem man tilhører og det er det bare en måte å gjøre på. Hold Guds bud og Jesu tro eller Pavens bud/ ord/ tro.

Men ja, Jesus kom for å frelse verden og i dag sier Jesu tro "Kom ut av henne mitt folk". Mao., kom ut av forvirringen og tilbe Skaperen, hold Hans bud og vis verden Hans orden.

Snart vil Han sette strek.

LeifG - 6-5-2017 kl 13:25

Sitat: skrevet av Viking  
Hvis en skal mene noe om Islam må en ha lest litt i koranen. Det går ikke mange minuttene før en forstår at dette er "ugudlig" lære.



Ingen tvil om det, elsker man sannheten og går med den er løgnen og løgneren lett å se.




Viking - 6-5-2017 kl 13:48

Ha en god sabbat Leif. Gleder meg over den gaven Gud har gitt oss i Kristus, om en ikke forstår alt har det gitt meg et urokkelig håp.

Det samme til deg Gana :)



[Redigert den 6-5-2017 kl 13:51 av Viking]

LeifG - 6-5-2017 kl 14:28

Amen!

Ha en velsignet Sabbat alle sammen!

:D

gana - 6-5-2017 kl 23:22

Sitat: skrevet av LeifG  
Muslimene, DRKK, DNK, JV, frikirker etc tilber den samme guden i praksis om en lar Guds ord tale, det fordi ingen av de holder Skaperens bud.

Hvem man tilber finner man ikke først og fremst i budene. Mange lands lover bygger på Herrens bud men det betyr ikke at alle lovlydige innbyggere i disse landene tilber Herren. Nei hvem man tilber vil først og fremst vise seg i troen på Jesus og læren om ham, kristologien, det er der kristendommens sentrum ligger, det var dette apostelen Johannes pekte på når han skulle vise hvem som var antikristen.

For eksempel fortsatte jødene i Israel å holde sabbaten men det hjalp ikke nevneverdig, Guds rike ble ført videre av andre folkeslag, både sabbatsholdere og andre, man kan lese begynnelsen på denne soga i NT, resten finner man i kirkehistoria, ingen grunn til å være uvitende om søndagens store lys i den nye tid.

:)


[Redigert den 7-5-2017 kl 09:07 av gana]

gana - 6-5-2017 kl 23:30

Sitat: skrevet av Viking  
Ha en god sabbat Leif. Gleder meg over den gaven Gud har gitt oss i Kristus, om en ikke forstår alt har det gitt meg et urokkelig håp.

Det samme til deg Gana :)



[Redigert den 6-5-2017 kl 13:51 av Viking]


Tusen takk Viking, hyggelig.

Ja det er viktig å fokusere litt på det positive også.

Der vår skatt er, vil også vårt hjerte være - tror det det er en sannhet som gjelder i mange sammenhenger.

Stå på du :)

LeifG - 8-5-2017 kl 09:21

Sitat: skrevet av gana  
Hvem man tilber finner man ikke først og fremst i budene.


Nei, men man ser hvem Gud man tilber fordi Guds Ånd aldri går egne veier og med det har sine egne bud.


2 Mos 31,13 Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal I holde; for det er et tegn mellem mig og eder fra slekt til slekt, forat I skal vite at jeg er Herren som helliger eder.

3 Mos 19,3 I skal ha ærefrykt enhver for sin mor og sin far, og I skal holde mine sabbater; jeg er Herren eders Gud.

Esek 20,12 Også mine sabbater gav jeg dem, så de skulde være til et tegn mellem mig og dem, forat de skulde vite at jeg er Herren, som helliger dem.

Esek 20,20 Og hellighold mine sabbater! De skal være til et tegn mellem mig og eder, forat I skal vite at jeg, Herren, er eders Gud.

Esek 23,38 Også dette gjorde de mot mig: Den samme dag gjorde de min helligdom uren og vanhelliget mine sabbater.

Esek 44,24 I rettssaker skal de stå frem og dømme, efter mine forskrifter skal de dømme i dem; mine lover og bud skal de holde på alle mine høitider, og mine sabbater skal de holde hellige.



Mao, er dette ett merke på hvem man tilhører.






Sitat:
Mange lands lover bygger på Herrens bud men det betyr ikke at alle lovlydige innbyggere i disse landene tilber Herren. Nei hvem man tilber vil først og fremst vise seg i troen på Jesus og læren om ham, kristologien, det er der kristendommens sentrum ligger, det var dette apostelen Johannes pekte på når han skulle vise hvem som var antikristen.



Ja, mange land gjør det men etthvert eneste land underkaster seg og eksisterer fordi det har underkastet seg Pavemakten og deres gudsbud.
Ellers, ja og enhver som tror følger Gud og ikke Paven. Og antikristens ånd, fornektelser og dens bud kjenner vi ut i fra skriften, så hva du forsøker å si her er uvisst.




Sitat:
For eksempel fortsatte jødene i Israel å holde sabbaten men det hjalp ikke nevneverdig, Guds rike ble ført videre av andre folkeslag, både sabbatsholdere og andre, man kan lese begynnelsen på denne soga i NT, resten finner man i kirkehistoria, ingen grunn til å være uvitende om søndagens store lys i den nye tid.



Om du hadde vært villig til å være vitende ang. søndagens opprinnelse hadde du holdt Sabbaten hellig og æret Skaperen.


Det er ellers riktig, de fortsatte å holde Sabbaten sin men Jesu Sabbat, den syvende dag, vår Herres dag holdt de ikke. Ja, de korsfestet jo Ham og kastet vrak på frelsen billedliggjort i den gamle pakt. Presteskapet la jo seg inn under Roms keiser istedet og under Roms nåværende keiser ligger også kristendommen via Roms pavemakt.




[Redigert den 8-5-2017 kl 09:23 av LeifG]

gana - 9-5-2017 kl 06:34

Jaja, tiden går, ganske underholdende spør du meg:

https://www.youtube.com/watch?v=W-m7yd4Hz5c

Ja vi får håpe reformasjonen lever videre :)

LeifG - 9-5-2017 kl 09:04

Underholdende? Det er ikke rart folk ikke tror når man ser på det programmet.

gana - 9-5-2017 kl 10:24

Det er vel ikke så sikkert, det ble jo lest fra Bibelen og troen komme jo som kjent fra Guds ord.

Eller kanskje du syns enkelte av dem var litt i overkant eksentriske,

da kan man i så fall huske på Guds ord om at Gud bruker det som ingenting er for å gjøre til skamme det som er noe.

Underholdende ja, men kanskje var det også litt lys og salt inn i fordervet verden, vi får jo håpe det.

Kanskje det hele koker ned til om vi tror og stoler på Gud? At han med sitt ord kan gjøre langt mer enn vi ber om og forstår? Mulig det ja.

Skulle noe være umulig for Gud? Tror ikke det nei.

Han en god dag du :)

LeifG - 9-5-2017 kl 11:54

Det ble lest fra bibelen ja men hva hjelper det når man fantaserer og ikke lar Guds ord selv forklare seg. Det vitnes i det programmet om full forvirring og rett og slett mangel på tro.

En annen ting og viktigest er at Guds ord forteller at enhver som fornekter Moses og profetene, ikke holder Guds bud er ikke fra Ham. Vel, hvor mange der holdt/ holder Guds bud og tror Moses og profetene?

Vel?

Svaret er ingen av de og med det ser vi alt annet enn en konsis tro som gir konkret svar. Når så alvoret slår inn vil ingen tro fordi man tenker på mennesker og tro som de vi så i det programmet. Forvirrede kaklende høns, merk. jeg tar i nå men det er altså realtieten når det kommer til stykket. Antikrist slår til med det han vil skal skje.., babbekl, eller forvirring så ingen skal se hvem Han er.


gana - 10-5-2017 kl 01:35

Jeg tenker som så at Guds ord er mer enn Moses og profetene, ja Moses og profetene
er ikke engang tyngdepunktet, ei heller er det sentrum, og ikke minst er bibelens
Israel mer enn landet.

Tror derfor man skal være litt forsiktige med altfor bastante geografiske plasseringer
for oppfyllelsen av bibelens profetier, det være seg Vatikanstaten, EU eller annet.

Selv har jeg litt mer sans for en åndelig og global oppfyllelse nå i endetiden.


[Redigert den 9-5-2017 kl 01:49 av gana]

Viking - 10-5-2017 kl 11:23


Skivebom Gana. Først og fremst er Moses og profetene Guds ord. Det Gud sier igjennom profetene skal skje, til den minste detalj.

Det gies ikke rom for synsing, hverken fra kirke eller Gana.
Forholdet mellom Gud og hans Irael og Judah,, kan ikke erstattes av synsing.

[Redigert den 10-5-2017 kl 11:27 av Viking]

LeifG - 10-5-2017 kl 19:21

Sitat: skrevet av gana  
Jeg tenker som så at Guds ord er mer enn Moses og profetene, ja Moses og profetene er ikke engang tyngdepunktet, ei heller er det sentrum, og ikke minst er bibelens Israel mer enn landet.


Det står skrevet (da GT alene) sa Jesus og det er det eneste konkrete svar vi har imot djevelens bedrag og fristelser. Det betyr det gana at alt som strider imot GT i NTs forståelse er fra djevelen og ingen annen.

Jesus sa at om man ikke tror Moses og profetene (taler om Ham alene) så hjelper det ikke om noen hadde stått opp fra de døde, det for å få noen til å tro.. , tenk det.

Sentrum er Jesus Kristus på Nådens Trone og den står inne i det aller helligste som Moses bygde en jordisk kopi av, for å vise den konkrete veien til frelse fra synd.

Derfor, tror man ikke Moses og profetene kjenner man heller ikke veien, sannheeten og livet, mao Jesus.


Sitat:
Tror derfor man skal være litt forsiktige med altfor bastante geografiske plasseringer for oppfyllelsen av bibelens profetier, det være seg Vatikanstaten, EU eller annet.

Selv har jeg litt mer sans for en åndelig og global oppfyllelse nå i endetiden.
[Redigert den 9-5-2017 kl 01:49 av gana]



Guds ord er åndelige og gitt å forstå for de åndelige og har man Guds Ånd kan man ikke av dennes natur bryte med Guds bud. Mao om du ikke holder Guds bud og ønsker det av hele ens hjerte og sinn (resultatet er lovlydighet) så har man ikke Guds Ånd men bedragerens ånd, løgneren og mroderen fra begynnelsen.

gana - 10-5-2017 kl 20:00

Jeg visste ikke at det var så mye i NTs forståelse som brøt med
GT men om du sier det er sånn så får vi vel bare bøye oss
for det.

Kanskje noen eksempler kunne ha hjulpet oss litt her.

LeifG - 11-5-2017 kl 09:26

Spiller ingen rolle om hva jeg sier men hva Guds ord (Jesus) sier, det er alfa omega.


Bare tenk over det at dagens NT forståelse er grunnlagt på hva kirkefedrene sier og kirkefedrene sier i grunnen at Simon Peter var den første pave, utstedt av Jesus selv, og han ble gitt makt over himmel, jord og dødsriket iflg dem. Mao hva de bestemmer seg for i etterkant må Gud/ Jesus bøye seg for. Å ta en slik makt er antikristelig i seg selv, å fornekte alvoret i hva de sier her er unnlatelsessynd.

Derfor råder mye og stor forvirring da menneskers fokus rettes mot Roms pavemakt om hva basistroen er for noe, Gud og den frelse Jesus gikk opp i tråd med GT er borte i pavemaktens makt om hva tro (Sannheten, Veien og Livet) er for noe.

Det er ekstremt frekt og hele verden er bedratt av denne morderiske løgnerske trosbedrag. Det er ikke rart mange mennsker ikke vil ha noe med den såkalte kristendom å gjøre, de blir bedratt til å tro at Gud er egentlig uforsonelig og maktsyk.

Med denne viten skjærer vi igjennom og ser hva Jesus sa og alt Han advarte imot tar vi til oss og både hører og gjør som. Da mister Kirken/ Babylon makten og makten blir gitt Gud Faderen via Jesu offer og virke i kjød her på denne jord.


Gud er kjærlighet, det er Ham vi må holde oss til.

gana - 11-5-2017 kl 12:27

Sitat: skrevet av LeifG  
Bare tenk over det at dagens NT forståelse er grunnlagt på hva kirkefedrene sier og kirkefedrene sier i grunnen at Simon Peter var den første pave

Da glemmer du visst hele reformasjonen. Merkelig, for det var jo det det skulle handle om her, hehe :)

LeifG - 11-5-2017 kl 19:15

Her, i dette tilfellet om du ser etter (og tenker) snakker vi om de romersk katolske kirkefedrene, ikke de som forlot Antikrist troen.

De protestantiske kirkefedrene tror ikke Simon Peter var den første pave, ei heller at han alene fikk makten slik DRKK sier.

[Redigert den 11-5-2017 kl 19:16 av LeifG]

gana - 11-5-2017 kl 19:53

Sitat: skrevet av Viking  

Først og fremst er Moses og profetene Guds ord. Det Gud sier igjennom profetene skal skje, til den minste detalj.

Det gies ikke rom for synsing, hverken fra kirke eller Gana.
Forholdet mellom Gud og hans Irael og Judah,, kan ikke erstattes av synsing.

[Redigert den 10-5-2017 kl 11:27 av Viking]

Der vil jeg faktisk si meg helt enig med deg Viking. Moses og profetene er Guds ord og alt de sier skal gå i oppfyllelse. Ja mye av det de sier har vel allerede gått i oppfyllelse så jeg tror ikke vi behøver å bekymre oss for mye over dette nei. Messias har kommer, Israel er her, osv. osv. så dette skal nok gå bra ja.

:)

LeifG - 11-5-2017 kl 21:18

Gana, nå må du ikke glemme at djevelen bedrar som om han var Jesus/ Gud. Mao tror også Djevelen.., også på Guds ord, derfor får han folk til å tro feil om noe i Guds ord.., og ikke glem. Han bedrar med lovløshetens hemmelighet.., du trenger ikke å holde de ti bud men bare tro du så går nok dette bra.. .

Når det er sagt så leser vi direkte ut i fra Guds ord også at han bedrar med ett åndelig bedrag, med også undere og tegn fra himmelen.

Derfor er det ingen tvil om at han skal forsøke å samle sine troende ned til Israel og Jerusalem der nede, men ikke uten en "Jesustro", iflg Guds ord er det pavens trone i Roma. Hold mine Guds bud sier han og denne "fredsfyrste" vil bruke politisk makt igjennom religiøses velsignelse, ja USA blir den makt som gjenninnfører religiøse lover til underkastelse av denne fredsfyrste fra Rom. Samlingspunktet for Israel, Islam og kristne er da Jerusalem, det mens snart vil:

Gal 4,26 Men det Jerusalem som er der oppe, er fritt, og det er vår mor;

Kol 3,2 La eders hu stå til det som er der oppe, ikke til det som er på jorden!

Hebr 9,24 For Kristus gikk ikke inn i en helligdom som var gjort med hender og bare var et billede av den sanne, men inn i selve himmelen, for nu å åpenbares for Guds åsyn for vår skyld,

Åp 21,2 Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom.


gana - 12-5-2017 kl 07:52

Sitat: skrevet av LeifG  
du trenger ikke å holde de ti bud men bare tro du så går nok dette bra.. .

Kjære Leif, om det hadde vært mulig for menneskene holde budene så hadde Jesu 1. komme vært unødvendig.

Den eneste måte å holde budene på er ved å tro på Jesu oppfyllelse av budene FOR oss.

Dette fordi troens objekt, FRELSEREN, er den som frelser.

Lovløshetens hemmelighet

LeifG - 12-5-2017 kl 09:14

Error igjen gana, om vi tror og da faktisk selv får Jesu tro, altså den samme vil Han skrive loven i våre hjerter og sinn slik at vi gjør etter den.


Det du faktisk sier er urettferdig ferd i en tro, mao kjødet regjerer mens man later som om det er rett og helt etter Guds ønske. Er det sannhet i ett slikt liv, kjærlighet?

Det strider også imot frelsen Moses og profetene taler om, de som pekte på den veien Jesus gikk opp.



2 Tess 2,10-12 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.








gana - 17-5-2017 kl 03:50

Tanken om frelse ved troen alene var nok det mest sentrale ved reformasjonen. Gode gjerninger? Jo de følger som en naturlig konsekvens men de har ikke noen medvirkning i den nye fødsel, den som blir født kan som kjent ikke gjøre så mye fra eller til.

Dette var ikke bare helt sentralt i reformasjonen men det er også helt sentralt i Bibelen. Og bryter man med dette så bryter man med reformasjonskirkene og kan fort ende opp igjen i det samme som det pavekirken en gang hadde som sikker inntektskilde.

Og den endelige frelse inn i Guds himmel har ifølge Bibelen heller ikke noe annet å vise til enn Guds nåde alene. Hva har vi gjort var spørsmålet de stilte seg før de slapp inn i Guds evige rike, de var fullstendig klar over at det hadde kommet til kort når det gjaldt Guds lov. Men hva HADDE de så gjort? Jo de hadde en gjenfødt TRO som oppfylte loven FOR dem - en tro som tok det som ble lagt på dem og som ikke var så veldig opptatt av seg selv.

Og dette er helt sentrale sannheter som faktisk kan avgjør vår evige skjebne.

Lykke til.

:)


[Redigert den 17-5-2017 kl 07:13 av gana]

LeifG - 17-5-2017 kl 10:22

Sitat: skrevet av gana  
Tanken om frelse ved troen alene var nok det mest sentrale ved reformasjonen. Gode gjerninger? Jo de følger som en naturlig konsekvens men de har ikke noen medvirkning i den nye fødsel, den som blir født kan som kjent ikke gjøre så mye fra eller til.


Jo, du må ta imot og gjøre etter troen som blir gitt. Står du imot det er det kjødet som regjerer i deg og ikke Ånden.

Og hva betyr dette: Sola Gratia, Fideii og Scriptura!



Sitat:
Dette var ikke bare helt sentralt i reformasjonen men det er også helt sentralt i Bibelen. Og bryter man med dette så bryter man med reformasjonskirkene og kan fort ende opp igjen i det samme som det pavekirken en gang hadde som sikker inntektskilde.


Pavekirken sørget for at mennesker skulle tro det pavekirken sa og bestemte, de endret Guds bud og Guds ord slik og at ved Paven som gudsmakten på jorden kunne dømme levende og døde, jorden himmelen og helvete. Man ble ved de underlagt ett menneskes nåde og makt ved at ingen lenger kjente Guds ord slik det er gitt.

Mao, mennesker trodde ikke lenger selv men tror det andre maktmennesker sa og sier.

Abels tro er å gjøre konkret etter gitt tro (der Jesus gikk, etter Guds bud og lov) mens Kains tro er å gjøre etter hva en selv tror (egne bud om tro og lov) og en gjør deretter sin tro. Det siste er gjerningstro mens den første er sann tro og en overgivelse til den nåde Han har gitt oss ut av syndens klør.

Du kan 1+1 og med det vet du hvordan man havner inn under trelldom.



Sitat:
Og den endelige frelse inn i Guds himmel har ifølge Bibelen heller ikke noe annet å vise til enn Guds nåde alene. Hva har vi gjort var spørsmålet de stilte seg før de slapp inn i Guds evige rike, de var fullstendig klar over at det hadde kommet til kort når det gjaldt Guds lov. Men hva HADDE de så gjort? Jo de hadde en gjenfødt TRO som oppfylte loven FOR dem - en tro som tok det som ble lagt på dem og som ikke var så veldig opptatt av seg selv.

Og dette er helt sentrale sannheter som faktisk kan avgjør vår evige skjebne.


Vi kan intet gjøre annet enn å erkjenne, dø fra oss selv og be om nåde slik at Han kan gi oss ett nytt hjerte (følelser) og ett nytt sinn (tanker). Som Han sier er dette veien, sannheten og livet fordi det er dette som gjør at vi da gjør etter Hans lov og bud, og det er gitt oss av nåde som utspringer fra Hans rettferdighets Kjærlighetsvesen.

Følgene av dette i vårt liv er at det resulterer i en guddommelig natur, i kjødet her og nå. Den som tar imot disse følger ser ikke på seg selv slik kjødet dømmer kjød, seg selv og andre men er ydmyk og respekterer Skaperen som skaper og Gud i ens liv. Fokuset er ikke lenger på hva Jeget kan klare og klarer.

Vi vet at Gud gjenoppretter mennesket før Hans andre komme og de er rettferdige takket være Hans virksomme nåde i de som har søkt Ham av hele sitt hjerte og sinn, de som elsker sannheten og rett ferd. Ikke av seg selv men takket være Ham.




Rom 8,4 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det –

12 Derfor, brødre, står vi ikke i gjeld til kjødet, så vi skulde leve efter kjødet;

14 For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.

17 men er vi barn, da er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, såfremt vi lider med ham, forat vi også skal herliggjøres med ham.

gana - 20-5-2017 kl 06:49

Dette minner meg litt om bibelens profeti om avskaffelsen av det daglige offer.

Jesus kom med et fullkomment offer for at vi daglig skulle ha det vi trenger,

men om vi ikke har daglig synd så trenger vi det jo ikke.

LeifG - 20-5-2017 kl 09:23

Jesus kom for å frelse de syke og syndere, ikke de friske for de er jo allerede reddet.


Matt 9:13 Gå og lær hva dette betyr:
Det er barmhjertighet jeg vil ha,
ikke offer.
Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere.»




Når så en synder eller syk er blitt frelst er det fordi det ene offer, tilbakevirkende eller forhåndsvirkende har betalt for ens synd som en da tar avstand fra og angrer. En velger å leve ett annet liv og det er vårt offer, å dø fra selvet (hva Jeg vil). Jesus døde en gang for alle og er ferdig med det. Det er derfor nattverden i DRKK er en vederstyggelighet og med det drar mennesker med seg ned i avgrunnens mørkeste hull, fordi der drepes Jesus daglig. Man frelses aldri fra synd men frelses med synd og daglig drap av Jesus for å tekkes ens BAAL.


Jesu fullkomne offer ser vi igjennom helligdomstjenesten i GT, der kommer det frem hva vi trenger, hvor(dan) vi går, hva vi får og hva resultatet blir.

Går vi der ser Gud Faderen Jesus i oss.


Tenk også over hvordan ditt ressoneoment er, "om vi er frelst fra synd trenger vi ikke Jesus lenger"..? Er du da død fra deg selv, har du da forstått/ erkjent synden i deg selv vi kan/ må frelses fra, søkt Ham av hele ditt hjerte og sinn? Jeg kan liksom ikke da se at kjødet er dødt til fordel for Ånden (Guds) i deg.

Det fordi om Gud hadde frelst en, så hadde man hatt Hans Ånd i seg. For dett er den som har forandret en og det er den da som er ens Konge i en og da vil ikke kjødet tenke/ resonere slik, en vil klamre seg til ens redningsmann også etter at en er frelst.



Hebr. 10:14
For ved en eneste offergave har han for alltid gjort dem som helliges, fullkomne. 15 Også Den hellige ånd vitner for oss om dette. For først sier han:

16 Dette er pakten jeg vil slutte med dem
i dager som kommer, sier Herren:
Jeg vil legge mine lovbud i deres hjerte
og skrive dem i deres sinn.
17 Og så:
Jeg vil ikke lenger huske
syndene deres og all deres urett.
18 Men der det er tilgivelse for syndene, trengs det ikke lenger noe offer for synd.
19 Så har vi da, søsken, frimodighet ved Jesu blod til å gå inn i helligdommen, 20 dit han har innviet en ny og levende vei for oss gjennom forhenget, som er hans kropp.


Viking - 20-5-2017 kl 18:29

Så akkurat pressemøte mellom Rex Tillerson og den arabiske utenriksminister. De nevnte akkurat at Trump skulle dra til Israel etter dette møtet, derfra skulle de dra til paven i Rom, der de villle bringe sammen Jødedom, Kristendom og Islam.

All grunn til å følge nøye med 🤔


LeifG - 20-5-2017 kl 22:52

OI oi, det er muligens begynnelsen på presentasjonen av den nye verdensorden det.., og en invitasjon til Pontifeks Maximus å igjen bestige tronen som verdens religiøse og politiske leder.

Romerriket (humanisme, (ateisme) og religiøse slår seg sammen) gjenoppstår, en av de syv men også en av Roms syv styresett gjenoppstår.

Viking - 20-5-2017 kl 23:45

Sitat: skrevet av LeifG  
OI oi, det er muligens begynnelsen på presentasjonen av den nye verdensorden det.., og en invitasjon til Pontifeks Maximus å igjen bestige tronen som verdens religiøse og politiske leder.

Romerriket (humanisme, (ateisme) og religiøse slår seg sammen) gjenoppstår, en av de syv men også en av Roms syv styresett gjenoppstår.


Ja, det kan vel neppe være noe annet Leif. Nå får vi se profetiene bli oppfyllt.
Jeg skal komme med de linker som kan være av interesse etterhvert.

gana - 21-5-2017 kl 04:37

Ja det er viktig å følge med på tegn i tiden.

Verden er ustabil nå og ting kan utvikle seg fort.

gana - 21-5-2017 kl 06:16

Og mens vi venter på enden så kommer Hillsong for å underholde oss.

http://www.dagen.no/Nyheter/menighetsliv/Slik-blir-Hillsong-...

https://www.youtube.com/watch?v=B6fJO6459nY

Joda, det går nok mot full forvirring ja.

Viking - 21-5-2017 kl 09:56


https://youtu.be/Rn0xaUZBCVg

Her er presse konferransen jeg nevnte.

Uttalelsen om vatikan møtet finner en påca. 6 : 15




Viking - 21-5-2017 kl 09:56

Sitat: skrevet av Viking  

https://youtu.be/Rn0xaUZBCVg

Her er presse konferransen jeg nevnte.

Uttalelsen om vatikan møtet finner en på ca. 6 : 15




gana - 21-5-2017 kl 18:26

Jeg ser for meg en frafallen kristenhet i samrøre med islam og jødedom føre an i den siste store kampen mot de hellige. Harmageddon. Babylon faller og evigheten kommer sigende for det nye Jerusalem.

Åpenbaringsboken er egentlig ikke så vanskelig å forstå når man leser den innenfra :)

LeifG - 21-5-2017 kl 20:07

De som er hellige gana, det er de som tror på og selv har Jesu tro (kristne). De kristne som holder Guds bud, opp i mot de religiøse og kristne som ikke holder Guds bud men egne bud til Guds ære, i Jesu navn.

Babylon er de som tror de tilber Gud men i sin tro holder de bud som ærer Antikrist, han som ikke kan holde Guds bud men lever i en løgn og er en morder. Han i denne tro bedrar mange og har fått kraft i fra Gud skaperen så universet kan se hvor ulogisk og urettferdige (selvrettferdige i egen tro og hode, selv om man lever i og med synd) man blir ved å tro på denne ondskap.


Åpenbaringen kan kun forstås om man tror Moses og profetene, 70% av Åp står i GT. Derfor sa Jesus:

Matt 24,15 Når I da ser ødeleggelsens vederstyggelighet, som profeten Daniel har talt om, stå på hellig grunn – den som leser det, han se til å skjønne det! –


Jesus taler om fremtiden og vi vet at iflg Åp. mm flere at dette er Rom politisk og religiøst/ hedensk. Daniels bok åpenbarer at det ikke da bare er Romerriket men Romerriket i ett kristent navn. Åp. utdyper dette.



Åp 1,3 Salig er den som leser, og de som hører det profetiske ord og tar vare på det som er skrevet der; for tiden er nær.

Åp 22,19 og dersom nogen tar noget bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livsens tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok.

gana - 22-5-2017 kl 16:41

Loven er ikke noe problem, fungerer det som det skal så er den en tuktemester til Kristus.

Ellers så handlet vel Trumps første utenlandsreise som president mye om handel og forretningsavtaler. Noe som jo heller ikke er noe problem, vi er alle avhengig av varer og tjenester. Men som vi vet så er dette med handel med Babylon, den store skjøge, også nevnt i Åpenbaringsboken. Jordens konger og mektige beriker seg, ofte utettferdig, og ser ikke ut til å bry så seg mye om verken Gud lov eller Guds nåde, de har sitt gode her og nå, dommen blir derfor uunngåelig.

Så ja, det er ikke så veldig vanskelig å sette nåtidens hendelser inn i en apokalyptisk sammenheng, Bibelen er rett og slett veldig aktuell.

Viking - 22-5-2017 kl 19:11

"Tuktemester"?

Jeg kan ikke se at Loven, budene på noen måte er tukt.
10 BUD, en kort og lettfattlig samling av lover har Gud gitt oss, til beste for oss selv og vår neste.

Budene er til velsignelse ved etterlevelse.
Det finnes ingen bedre vei til lykke.

LeifG - 22-5-2017 kl 19:48

Det er sant men sannheten, også loven (sannheten er loven/ Jesus er loven/ sannheten) gjør at vi erkjenner at vi er fortapte og om vi da virkelig erkjenner vil vi dø fra oss selv.., ja på den måten tuktes vi til lydighet.


Sann tukt er å erkjenne sannheten i hjerte og sinn slik at vi gjør Guds vilje og ikke hva Jeget vil. Feilslått tukt er fysisk press til å innføre "Guds" vilje enten man egentlig vil det eller ei. Det er ikke veien til frihet. :)


gana - 22-5-2017 kl 20:01

Sitat: skrevet av Viking  
"Tuktemester"?

Jeg kan ikke se at Loven, budene på noen måte er tukt.
10 BUD, en kort og lettfattlig samling av lover har Gud gitt oss, til beste for oss selv og vår neste.

Budene er til velsignelse ved etterlevelse.
Det finnes ingen bedre vei til lykke.

Tuktemester er et ord som blir brukt i Gal 3,24 i Bibelselskapets 1930-utgave. Der kan du også lese om sammenhengen:

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=QqsEa9mVPn%2fUZbX8snhU...

Dette verset i galaterbrevet viser for øvrig til Apg 13,39:

"og fra alt det som I ikke kunde rettferdiggjøres fra ved Mose lov, rettferdiggjøres i ham enhver som tror."

Troen er altså ganske viktig, ja det er slik vi fullkomment oppfyller loven.

LeifG - 22-5-2017 kl 20:13

gana, du viser til moselov her, hva er moseloven her?


Sannheten gana.


Apg 13,39 og fra alt det som I ikke kunde rettferdiggjøres fra ved Mose lov, rettferdiggjøres i ham enhver som tror.

Hebr 3,10 derfor harmedes jeg på denne slekt og sa: De farer alltid vill i hjertet; men de kjente ikke mine veier,

Hebr 3,19 Så ser vi da at det var for vantros skyld de ikke kunde komme inn.

Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Hebr 4,6 Eftersom det altså står tilbake at nogen skal komme inn til den, og de som først fikk det glade budskap, ikke kom inn for vantros skyld,

Hebr 4,11-12 La oss derfor gjøre oss umak for å komme inn til den hvile, forat ikke nogen skal falle efter samme eksempel på vantro. 12 For Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noget tveegget sverd og trenger igjennem, inntil det kløver sjel og ånd, ledemot og marg, og dømmer hjertets tanker og råd,



Ikke sant?

Loven gjør at vi tuktes til sannheten.., om vi elsker sannheten da. Da blr vi gjort rettferdige av troen. Når vi så er rettferdige tukter ike sannheten / loven oss lenger. Det fordi vi nå gjør loven.., om vi ikke lyver da og tror på Antikrist, han som står ferem som om han er Guds sønn men ikke lever i henhold til loven/ sannheten.


Gal 3,24-25 Så er da loven blitt vår tuktemester til Kristus, forat vi skulde bli rettferdiggjort av tro; 25 men efterat troen er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren;

2 Tess 2,10-12 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.


Viking - 24-5-2017 kl 10:31


https://youtu.be/2ycqB5FmyYk

Skulle gjerne se at Trump ikke inngikk noen avtale med pavekirken, ikke på pavens villkår iallefall.

Men vi får se hva som skjer, spennende er det i såfall i forhold til profetier.

Rart med bibelens profetier, de har med å gå i oppfyllelse når en minst venter det.

Direkte nå: https://youtu.be/Gfd1Y9NS0tA



[Redigert den 24-5-2017 kl 11:07 av Viking]

gana - 24-5-2017 kl 11:50

Takk for linker, ser nå på direktesendingen..

Ja, da Trump var på besøk i jødenes hellige by minnet det meg på Jesu ord om at

"Jerusalem skal tråkkes under fot av hedninger helt til hedningenes tider er til ende."

Hvilken profeti som skulle passe på besøket hos paven er jeg litt mer usikker på.

Viking - 24-5-2017 kl 15:30

Sitat: skrevet av gana  
Takk for linker, ser nå på direktesendingen..

Ja, da Trump var på besøk i jødenes hellige by minnet det meg på Jesu ord om at

"Jerusalem skal tråkkes under fot av hedninger helt til hedningenes tider er til ende."

Hvilken profeti som skulle passe på besøket hos paven er jeg litt mer usikker på.


Å si ektsaktlig når profetier skal gå i oppfyllelse er ikke noe vi kan😎

Hvis de gjør paven til en toppfigur for å samle all verdens relgioner så er jeg ikke i tvil om at vi er inne i en finale. J.Å. forteller oss hva vi har i vente da. All relgiøs og politisk makt er noe pavekirken har tilstrebet siden de mistet makten.

Når de kommer til slik makt igjen må du ha deres tillatelse for å slippe en fjert.

Ronald Reagan sa en gang...


https://youtu.be/fbPmu51w29g




[Redigert den 24-5-2017 kl 15:33 av Viking]

gana - 24-5-2017 kl 16:31

Kanskje kan man være nærmere en finale enn det man vanligvis tenker, paven er jo allerede en toppfigur og når religiøse ledere skal samles så er det ikke så sjeldent at det skjer nettopp hos ham. Offisielt er han vel ende ingen over-religiøs leder ende men det kan komme, jeg tror han ville være et naturlig valg for mange, og det kan jo også virke som han jobber litt for dette selv også.

Den som lever får se, det båser utvilsom en økumenisk ånd over det hele for tiden.

Når det gjelder Ronald Reagan så har jeg litt sans for han, han hadde stor integritet og en tydelig tro.

Tydelighet er ingen selvfølge i det kristne landskapet, skal man treffe vidt så må man helst være litt rund. Ja jeg tror faktisk vi er kommet ganske langt inn i rund-tiden, det eneste som gjenstår er vel bare å samle trådene i hendene på den sterke mann, det store flertallet vil da få det de har bedt om.

:cool:


[Redigert den 24-5-2017 kl 16:51 av gana]

gana - 25-5-2017 kl 11:54

Sitat: skrevet av LeifG  
Loven gjør at vi tuktes til sannheten.., om vi elsker sannheten da. Da blr vi gjort rettferdige av troen. Når vi så er rettferdige tukter ike sannheten / loven oss lenger. Det fordi vi nå gjør loven.., om vi ikke lyver da og tror på Antikrist, han som står ferem som om han er Guds sønn men ikke lever i henhold til loven/ sannheten.

I Jesus Kristus kan vi stå ren og rettferdig himmelen verdig. Men dette betyr ikke at vi som kristne blir så rene og rettferdige i oss selv at Gud ikke fortsatt kan tukte oss litt. Dette går klart frem av Hebr. 12,4-13. Hva er så grunnen til at Gud fortsetter å tukte? Jo han gjør det for at vi skal komme nærmer ham og få enda mer del i hans hellighet (v. 10). Gud helliggjør oss, for uten den kan ingen se Gud.

LeifG - 26-5-2017 kl 22:33

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Loven gjør at vi tuktes til sannheten.., om vi elsker sannheten da. Da blr vi gjort rettferdige av troen. Når vi så er rettferdige tukter ike sannheten / loven oss lenger. Det fordi vi nå gjør loven.., om vi ikke lyver da og tror på Antikrist, han som står ferem som om han er Guds sønn men ikke lever i henhold til loven/ sannheten.

I Jesus Kristus kan vi stå ren og rettferdig himmelen verdig. Men dette betyr ikke at vi som kristne blir så rene og rettferdige i oss selv at Gud ikke fortsatt kan tukte oss litt. Dette går klart frem av Hebr. 12,4-13. Hva er så grunnen til at Gud fortsetter å tukte? Jo han gjør det for at vi skal komme nærmer ham og få enda mer del i hans hellighet (v. 10). Gud helliggjør oss, for uten den kan ingen se Gud.




Skjønner ikke hvorfor du hele tiden stadig påpeker at du tar æren for frelsen om du er rettferdiggjort av Ham.

Du vil bli frelst men du vil ikke dø fra deg selv, mao du vil ha med deg din synd og syndevilje inn i frelsen. Du sier "rene og rettferdige i oss selv", mao du sier at Gud ikke kan gjenopprette oss uten lobotomering.

Dtte er på knivseggen og jeg ser at du heller/ faller over på feil side.

Still deg spørsmålet "Hva er synd iflg Gud ?"

Jo, synd er lovbrudd definert for oss av Gud på de ti moralske bud og synden oppstår.. ?


Jak 1,13-16 Ingen si når han fristes:

Jeg fristes av Gud. For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen.

Men hver fristes idet han drages og lokkes av sin egen lyst; derefter, når lysten har undfanget, føder den synd; men når synden er blitt fullmoden, føder den død.

Far ikke vill, mine elskede brødre!



Mao er det ikke synd om man ikke er i stand til å kjenne egen lyst så denne lyst unnfanges i ens sinn og hjerte.

Og Gud lover at Han skal gi oss ett nytt hjerte/ følelser og ett nytt sinn/ tnaker slika t vi GJØR etter Guds lov av naturen (Guddommelig/ ikke av denne verden) Han da gir oss og det FØR Hans andre komme.

Mao uten lyte, ja rettferdige, ikke av oss selv men av tro og Hans rettferdighet i oss.

GLATTE ORD OG ILLUSJONER

gana - 29-5-2017 kl 14:14

Hurra, man lærer så lenge man lever, nå har jeg funnet ut hva Bibelen kaller det som i vår tid blir kalt liberalteologi.

Det kalles glatte ord og illusjoner.

Man kan lese om dette i Jesaja kapitel 30.

Vers 10 - 11:

De sier til seerne: «Ikke se!»
og til profetene: «Ikke bring oss syner
om det som er rett!
Si oss glatte ord,
bring oss illusjoner.
Vik av fra veien, bøy av fra stien,
la oss være i fred for Israels Hellige.»


Folk vil ha glatte ord og de får det av liberal-teologene, en sataninspirert liksomteologi som helt og fullt styrer etter tidsånden.

Les gjerne mer om dette i Jesaja 30, 9-14, et avsnitt som i min bibel har fått overskriften URETT FØRER TIL FALL.


[Redigert den 29-5-2017 kl 14:23 av gana]

Viking - 31-5-2017 kl 10:30

Du overrasker Gana😀

Du er i GT modus, flott, du finner nok noe nytt hver gang du ser etter
akkurat som oss andre.

Er det ikke merkelig hvor mye lettere det er å sile ut liberalt vrøvel med Guds ord i hende. De liberale er rask ute med at vi dømmer andre,
men det er ikke sant, vi bedømmer deres ånd.

Nei takk vi tygger maten selv, vi svelger ikke liberalt oppgulp.


Viking - 31-5-2017 kl 10:31

Sitat: skrevet av Viking  
Du overrasker Gana :)

Du er i GT modus, flott, du finner nok noe nytt hver gang du ser etter
akkurat som oss andre.

Er det ikke merkelig hvor mye lettere det er å sile ut liberalt vrøvel med Guds ord i hende. De liberale er rask ute med at vi dømmer andre,
men det er ikke sant, vi bedømmer deres ånd.

Nei takk vi tygger maten selv, vi svelger ikke liberalt oppgulp.


Viking - 31-5-2017 kl 12:29


Her er et godt eksempel på de liberales vrøvel. AGENDA 2030.Ø

https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingo...

gana - 31-5-2017 kl 18:38

:)

Det stemmer Viking, jeg har faktisk vært i GT-modus i lang tid nå, uten dette skriftet så hadde jo vår kristendomsforståelse blitt temmelig amputert. Litt på samme måte som vår GT-forståelse vil bli mangelfull uten utgangspunkt i sentrum.

Det er ikke så mye nytt under solen sier Herren, mye av den dommen som treffer vår egen tid tror jeg derfor vi faktisk vi finner best beskrevet i diverse profetier i den gamle pakt. Det er en evig runddans dette; fall, frafall og mulighet for oppreisning.

Mye av det samme som skjedde i gammel tid skjer også i vår tid.

Jeg nevnt noe om liberalteologi, linken du gir ser derimot mer ut til å handle om samfunn og politikk, kan det være at du blander dette med liberal teologi med liberalisme? I så fall så har du nok misforstått.

Det kan muligens være vanskelig å gi noen klar definisjon på liberalteologi, men etter som jeg har forstått så handler det ofte om å se Gud som et menneskelig fantasiprodukt og ikke noe som fins i virkeligheten. Gud blir altså sett på som immanent og ikke transcendent, for å bruke litt fine ord.

gana - 1-6-2017 kl 02:29

Men som jeg nevnte tidligere så er det lett gjenfinne liberalteologiens hoved-villfarelse også i den gamle pakt. Det handler om å snakke folk etter munnen med glatte ord. Gi folk flest det de vil ha og ta bort all den salt, kraft og brodd som fins i gudsordet, ingen omvendelse og intet nytt liv.

Andre villfarelser fins selvsagt også

- Gudsordet til inntekt for liberal politikk

- Gudsordet til inntekt for konservativ politikk

- Gudsordet til inntekt for ensidighet, enten det gjelder GT eller NT

Listen her kunne selvsagt gjøres nesten uendelig, villfarelse fins ikke bare i den karismatiske rørsle.

All villfarelse har derimot det tilfelles at de har en tendens til å finne sammen i brodd mot den smale vei. Og her tror jeg den liberale teologi har fått en ikke så rent liten oppgave som bindeledd mellom alle disse grupperinger. Det er ikke så nøye hva de står for bare de har litt brodd mot sannhet. Eller for å si det med Skriften selv: "Den dagen ble Herodes og Pilatus venner".


[Redigert den 1-6-2017 kl 02:51 av gana]

gana - 2-6-2017 kl 02:02

Sitat: skrevet av Viking  
Du overrasker Gana :)

Du er i GT modus, flott, du finner nok noe nytt hver gang du ser etter
akkurat som oss andre.

Er det ikke merkelig hvor mye lettere det er å sile ut liberalt vrøvel med Guds ord i hende. De liberale er rask ute med at vi dømmer andre,
men det er ikke sant, vi bedømmer deres ånd.

Nei takk vi tygger maten selv, vi svelger ikke liberalt oppgulp.


Hei Viking :)

Selv blir jeg overrasket av at du blir overrasket..

Selv foretrekker jeg en hel bibel, GT-modus kan man til tider ha men viktig å ikke få noe oppheng.

Spesielt ikke om man skal bedømme ånder, oppskriften på det finner man i NT.

Men det hele komme jo selvsagt an på hva som er ståsted -

mang en jøde klarer seg jo godt med GT alene.

:grin:

Viking - 2-6-2017 kl 12:41

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  
Du overrasker Gana :)

Du er i GT modus, flott, du finner nok noe nytt hver gang du ser etter
akkurat som oss andre.

Er det ikke merkelig hvor mye lettere det er å sile ut liberalt vrøvel med Guds ord i hende. De liberale er rask ute med at vi dømmer andre,
men det er ikke sant, vi bedømmer deres ånd.

Nei takk vi tygger maten selv, vi svelger ikke liberalt oppgulp.


Hei Viking :)

Selv blir jeg overrasket av at du blir overrasket..

Selv foretrekker jeg en hel bibel, GT-modus kan man til tider ha men viktig å ikke få noe oppheng.

Spesielt ikke om man skal bedømme ånder, oppskriften på det finner man i NT.

Men det hele komme jo selvsagt an på hva som er ståsted -

mang en jøde klarer seg jo godt med GT alene.

:grin:

Vårt eneste håp er Herrens nåde, vi kommer til kort når det gjelder å være rettroende og "tro-fast".

Ha en god Sabbat :)


gana - 2-6-2017 kl 15:54

Ja sabbatsfeiring er en trofast jødetradisjon,

virker ikke som du kommer til kort der i alle fall.

Å være faste i den nye tro er vel mer det vi

oppfordres til i den nye pakt.

God helg ja :)

Viking - 2-6-2017 kl 18:13

Sitat: skrevet av gana  
Ja sabbatsfeiring er en trofast jødetradisjon,

virker ikke som du kommer til kort der i alle fall.

Å være faste i den nye tro er vel mer det vi

oppfordres til i den nye pakt.

God helg ja :)


Der var det noe som skurrer Gana, god helg??

Det er noe de liberale sier

gana - 2-6-2017 kl 18:50

Da er det kanskje på tide med litt norskundervisning :)

Helg er et ord som betyr helligdag, hviledag, sabbat, søndag, ukeslutt, weekend.

Kilde: Kunnskapsforlagets Synonymordbok.

LeifG - 2-6-2017 kl 20:54

Sitat: skrevet av gana  
Ja sabbatsfeiring er en trofast jødetradisjon, virker ikke som du kommer til kort der i alle fall.

Å være faste i den nye tro er vel mer det vi oppfordres til i den nye pakt.

God helg ja :)


Atter igjen.., Ja, jøder har en tradisjon men det gir ikke deres tradisjon noen eiendom over Herrens Dag, Sabbaten på en slik måte at tradisjonen jødene har overvinner, eller på noen måte fratar Guds bud til menneskene noen som helst verdi/ eller ugyldiggjør Jesu dag som hviledagen.

1 Mos 2,2-3 Og Gud fullendte på den syvende dag det verk som han hadde gjort, og han hvilte på den syvende dag fra all den gjerning som han hadde gjort. 3 Og Gud velsignet den syvende dag og helliget den; for på den hvilte han fra all sin gjerning, den som Gud gjorde da han skapte.

2 Mos 31,13 Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal I holde; for det er et tegn mellem mig og eder fra slekt til slekt, forat I skal vite at jeg er Herren som helliger eder.

3 Mos 26,2 Mine sabbater skal I holde, og for min helligdom skal I ha ærefrykt; jeg er Herren.

Jes 56,4 For så sier Herren: De gildinger som vil holde mine sabbater og velge det som jeg har behag i, og holde fast ved min pakt,

Esek 20,12 Også mine sabbater gav jeg dem, så de skulde være til et tegn mellem mig og dem, forat de skulde vite at jeg er Herren, som helliger dem.

Esek 20,20 Og hellighold mine sabbater! De skal være til et tegn mellem mig og eder, forat I skal vite at jeg, Herren, er eders Gud.

Hos 2,11 Og jeg vil gjøre ende på all hennes glede, hennes fester, hennes nymåner og hennes sabbater og alle hennes høitider.

2 Mos 34,14 Du skal ikke tilbede nogen fremmed gud; for Herren heter Nidkjær, en nidkjær Gud er han.

5 Mos 4,24 For Herren din Gud er en fortærende ild, en nidkjær Gud.



Derfor, og som du ser så har Babylon andre sabbatsdager enn Jesu dag Sabbaten. Hvilke dager har DRKK, DNK, frikirker/ menigheter sine sabbater på?
I den nye pakt, som da ble til pga Jesu offer på korset endte de sermonielle bud for oss troende. Altså de sermonielle lover som IKKE har noe med Sabbaten den syvende dag å gjøre. Derimot så faller sabbatshøitidene bort som ett presteskaps forpliktelser å holde bort. Ja, for nå tar Jesus seg av disse forpliktelser som vår Yppersteprest å være der oppe. Mao., så faller ikke en tøddel bort men Jesus tar seg av de sermonielle lover som prest i den tjenesten Han alene nå tar seg av for oss får.

Vi får tar da og holder de moralske bud, de ti bud som da Sabbaten den syvende dag kommer inn under. At jøder i dag holder Sabbaten som i sin tradisjon tar ikke bort Guds ti bud. Jesus viste oss det og Han ble anklaget av de tradisjonelle jøder for å bryte Sabbaten, noe Han ikke gjorde. Fordi Han hold de adskilt fra de andre seks dagene og løftet den opp som hellig og velsignet. Han gjorde ikke sitt eget den dagen men æret Faderen. De andre dagene gjorde Han også sitt eget i tillegg til å tjene vår felles Far (ikke paven).


Sann faste:

Jes 58,6 Er ikke dette den faste jeg finner behag i, at I løser ugudelighets lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri og bryter hvert et åk?

tilhørende i samme setting/ faste:

Jes 58,13 Når du holder din fot tilbake fra sabbaten, så du ikke driver ditt yrke på min hellige dag, og du kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag ærverdig, og du ærer den, så du ikke går dine egne veier, ikke gjør din gjerning eller fører tomt snakk -

gana - 2-6-2017 kl 22:13

Sitat: skrevet av LeifG  
Ja, jøder har en tradisjon men det gir ikke deres tradisjon noen eiendom over Herrens Dag

Det stemmer

I NT finner vi Herrens dag også i betydningen søndagen, Åp 1,10. Det er Jesu oppstandelsesdag, som ellers i NT kalles "den første dag i uken", Joh 20,19; Apg 20,7; 1 Kor16,2.

I tillegg kommer at tidlig i kirkens historie betegnes denne dagen som "Herrens dag" av biskop Ignatius.

Og resten av historien kjenner vi, Guds folk har holdt søndagen som hviledag frem til denne dag, en dag som forresten i følge vår kalender i dag er den 7. dag, nesten litt morsomt spør du meg.

De mer klarsynte har nok for lengst forstått at dette ikke lenger har noen betydning, dagen / hviledagen da vi tjener Gud i ånd og sannhet alle dager likt har kommet for lenge siden.

LeifG - 2-6-2017 kl 22:51

Herrens (Jesu) dag er enten Sabbaten, den Syvende Dag. Eller så er den Dommens dag når Han kommer og henter sine ved Hans andre komme.

Det er de to eneste alternativene Guds ord angir som Herrens dag.


"Jes 13,9 Se, Herrens dag kommer, fryktelig og full av harme og brennende vrede, for å gjøre jorden til en ørk og utslette dens syndere;

Esek 30,3 For nær er dagen, ja, nær er Herrens dag; en dag med skyer, en dommens tid for folkene skal den være.

Joel 1,15 Ve oss, for en dag! For Herrens dag er nær og kommer som en ødeleggelse fra den Allmektige.

Mal 4,5 Se, jeg sender eder Elias, profeten, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige;


Mark 2,28 Så er da Menneskesønnen herre også over sabbaten.

Åp 1,10 Jeg var bortrykket i ånden på Herrens dag, og jeg hørte bak mig en høi røst som av en basun, som sa:"





Herrens dag her er på en Sabbat, en syvende dag. Hvis man tillater seg å påstå/ og eller omskrive denne dag til å være den første dag i uken, en søndag blir man skyldig dette:



"Åp 22,18-19 Jeg vidner for enhver som hører de profetiske ord i denne bok: Dersom nogen legger noget til dette, da skal Gud legge på ham de plager som er skrevet i denne bok; 19 og dersom nogen tar noget bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livsens tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok. "



Ellers kan du ta til deg disse fakta:

"The results of this investigation are presented in From Sabbath to Sunday, which is a translation and an adaptation of his Italian doctoral dissertation, presented at and published by the Pontifical Gregorian University Press.

The investigation establishes that the change from Saturday to Sunday began approximately one century after the death of Christ, as a result of an interplay of political, social, pagan and Christian factors. The change in the day of rest and worship was not merely a change of names or of numbers, but rather a change of meaning, authority and experience."
https://web.archive.org/web/20070610132535/http://www.biblic...

Dette er fakta gana, hentet frem fra DRKK i Vatikanstaten som sitter på alle historiske dokumenter angåede kirkehistorie og mere annet romersk historiske data. Forfatteren ble gitt æresmedalje av DRKK, paven selv for å bevise at søndagen IKKE er på noen måte bibelsk berettiget men at den er Romerks katolsk berettiget igjennom hedensk religiøst og politisk spill.

De eneste som påstår at søndagen, den første dag i uken er bibelsk berettiget er de som rettferdiggjør sine synder ved å lyve så de tror løgnen selv.

Behag i urett ferd (motsatt av rett ferd/ lovlydighet), løgner og usannheter:

2 Tess 2,10-12 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.

[Redigert den 2-6-2017 kl 22:53 av LeifG]

Viking - 3-6-2017 kl 09:41

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Ja, jøder har en tradisjon men det gir ikke deres tradisjon noen eiendom over Herrens Dag

Det stemmer

I NT finner vi Herrens dag også i betydningen søndagen, Åp 1,10. Det er Jesu oppstandelsesdag, som ellers i NT kalles "den første dag i uken", Joh 20,19; Apg 20,7; 1 Kor16,2.

I tillegg kommer at tidlig i kirkens historie betegnes denne dagen som "Herrens dag" av biskop Ignatius.

Og resten av historien kjenner vi, Guds folk har holdt søndagen som hviledag frem til denne dag, en dag som forresten i følge vår kalender i dag er den 7. dag, nesten litt morsomt spør du meg.

De mer klarsynte har nok for lengst forstått at dette ikke lenger har noen betydning, dagen / hviledagen da vi tjener Gud i ånd og sannhet alle dager likt har kommet for lenge siden.


Det finnes ikke en stavelse i bibelen som forsvarer dine påstander Gana, ikke en eneste en. Gud gav oss et tegn, Jona tegnet. Her sies det rett frem hva Gud mener.

Rart at ikke kristne har funnet ut av det ennå.

.
Sitat:

Jona-tegnet:
For som profeten Jona var tre dager og tre netter i den store fiskens buk, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens dyp.»
Matteus 12,38–40


Dette er en nøkkel, et tegn som Herren gav oss. Bare så synd at de aller færreste forstår.

[Redigert den 3-6-2017 kl 10:30 av Viking]

 Sider:  1