Apologetisk Forum

Guds orden?

LeifG - 22-10-2016 kl 17:46

Trekker frem noen tanker om hvordan mannen og kvinnen bør opptre i en fallen verden. Bygger på 1. Mos. 3, 1 Kor 11,1-19 og Gal 5,13-26, 6,1-9.

1. Gud.
2. Jesus Kristus.
3. Mannen.
4. Kvinnen.
5. Den minste skal bli størst.


Det er slik at vi skal elske vår neste som oss selv, slik vi behandler vår neste vil vår neste behandle oss. Det er også slik at kvinnen/ Menigheten er det som skal representere det vakre ved Gud, sannheten, kjærligheten, rettferdigheten, omsorgen og godheten og det vakre ved Gud er at Han ikke fremmer seg selv, soler seg i Sin glans. Han dekker til seg, på samme måte bør vi dempe oss selv og ikke fremme oss selv men Guds natur, hva Han vil.

Jeg tror kvinnen bør dekke til seg i Guds hus, det for å dekke seg til som Gud gjør. Guddommelig natur er noe annet enn fallen naturs natur. Det er det indre som teller, ikke det ytre og vi blir jo bedt om å ydmyke oss for Herren så Han kan løfte oss opp. Vi skal fremme en annen natur vi tror på og går i.

På hvilken måte vil det ekte bli åpenbart, blant partiene som taler og fremmer sin sak eller blant ydmyke som ikke tar parti men gjerne stiller spørsmål? Det er også verd å kjenne på at spørsmål dukker opp som duggen legger seg på bakken om naturen, det uten å stille spørsmålet slik at det høres.

Tror det er viktig å stille spørsmål men ikke være bastant og tvinge frem sitt syn og mening, da vil man se hvem som elsker Gud mer enn seg selv. Menigheten selv burde være ydmyk og underkaste seg Guds struktur og orden, selv om verden og tidens tann biter imot.

Hva tenker du?

gana - 23-10-2016 kl 01:43

Ja jeg er også av den oppfatning at vi er forpliktet på bibelens underordningsprinsipper. Det kan imidlertid være verd å få med seg at ordet "skikk" er brukt i 1. Kor. 11,16. Vi er forpliktet på bibelens underordningsprinsipper, men kanskje ikke like mye forpliktet på datidens skikker? Og med skikker mener jeg da her rent ytre ting som hårfrisyre og bekledning og lignende. De grunnleggende sannheter består, skikk og bruk endres.

Og når det gjelder å dekke seg til så husk også at forhenget i tempelet revnet, Gud har ikke nå veldig mye dekke mellom seg selv og folket.

LeifG - 23-10-2016 kl 09:28

Sitat: skrevet av gana  
Ja jeg er også av den oppfatning at vi er forpliktet på bibelens underordningsprinsipper. Det kan imidlertid være verd å få med seg at ordet "skikk" er brukt i 1. Kor. 11,16. Vi er forpliktet på bibelens underordningsprinsipper, men kanskje ikke like mye forpliktet på datidens skikker? Og med skikker mener jeg da her rent ytre ting som hårfrisyre og bekledning og lignende. De grunnleggende sannheter består, skikk og bruk endres.


Ordet skikk er brukt der ja men da en sak for seg selv på siden av temaet:

1 Kor 11,14-16 Lærer ikke endog selve naturen eder at dersom en mann lar håret vokse langt, er det ham til vanære, men dersom en kvinne lar håret vokse langt, er det henne til ære? for det lange hår er gitt henne til slør.

Men dersom nogen vil være trettekjær, da har ikke vi en sådan skikk, heller ikke Guds menigheter.




Menighetene og samholdet utenfor har ikke en skikk som gjør at menn lar håret vokse langt, ei heller at kvinner klipper det kort. Og Paulus sier implisitt, for å stoppe kverulering at det er ikke noe vits i å trette om hovedtemaet ved å si at utenfor går jo menn med langt hår mens noen kvinner klipper håret. Det kan også sier at man ikke har en skikk ved å være trettekjær.

I dag har vi jo også den "skikk" at menn med langt hår ikke er særdeles "ærefulle", om ikke de er særdeles rike, berømte, eller er i en eller annen særposisjon men det er kjødelig. For kvinner i dag er skikken ett vakkert, langt, glansfullt hår. Tror ikke det er mye annerledes.

1 Kor 11,14-15 Lærer ikke endog selve naturen eder at dersom en mann lar håret vokse langt, er det ham til vanære, men dersom en kvinne lar håret vokse langt, er det henne til ære? for det lange hår er gitt henne til slør.



Sitat:
Og når det gjelder å dekke seg til så husk også at forhenget i tempelet revnet, Gud har ikke nå veldig mye dekke mellom seg selv og folket.


Ja sdet revnet og introduserte at prestetjenesten med dets offersystem av okser og bukker var historie. Nå er alle invitert inn til å være Guds prester via Jesu blod og og hvor på blir Jesu blod sprengt?

Når det er fattet swer vi at Jesus er nå Yppersteprest og bare Ypperstepresten kan gåå inn i det Aller Helligste hvor Nådens Trone er. Den som står på selve Paktens Ark, inneholdene de ti bud, Aarons stav og en krukke manna. Alt det er Ordet og Vidnesbyrdet.
Vi er i det hellige og ber i Ånden, i Jesu navn knelende foran Nådens Trone (som er i himmelen, der Jesus/ Ypperstepresten er).

Så vi ber i Ånden, i Jesu navn hvor Jesus går god for oss i det reelle Aller Helligste i himmelen og der presenterer vår sak for Faderen, Gud selv.

Når Jesus kommer igjen er imidlertid ikke Jesus lenger mellommann, da møter vi Gud personlig fysisk. Dommen er da en realitet.

gana - 25-10-2016 kl 04:59

Sitat: skrevet av LeifG  
På hvilken måte vil det ekte bli åpenbart, blant partiene som taler og fremmer sin sak eller blant ydmyke som ikke tar parti men gjerne stiller spørsmål?

Ydmyke som ikke tar parti? Ja det har jeg faktisk sett en del av, kristne som er villig til å støtte opp om mer eller mindre alt som kommer i deres vei. En påtatt ydmyk vei som liksom går alle veier, alt fra statskirke, frikirke, bedehus, trosbevegelse og Bjørn Eidsvåg-konserter. Det er liksom de aldri kan komme til sannhets erkjennelse om noe som helst. Og ja, de er ofte flinke til å stille spørsmål, men hvor mange veier er det egentlig til himmelen?

Jeg tror faktisk det er større sjanse for at det ekte kan bli åpenbart blant de som faktisk klarer å komme frem til noe på sin vei. Den sanne Veien har nemlig aldri vært noe som har gått alle veier. Man må gjerne stille spørsmål, men viktig at man også klarer å komme frem til noe, hvis ikke så kan man fort ende opp i lag med denne verdens Herre.

:)

LeifG - 25-10-2016 kl 08:34

Sitat:
Sitat: skrevet av gana  

Ydmyke som ikke tar parti? Ja det har jeg faktisk sett en del av, kristne som er villig til å støtte opp om mer eller mindre alt som kommer i deres vei.


?

Høres ikke ut som de er ydmyke og partiløse gana.



gana - 27-10-2016 kl 05:29

Nei det har du muligens rett i, så veldig ydmyke er de vel kanskje ikke, men de som er villig til å støtte opp om mer eller mindre alt har vel kanskje ikke tatt parti FOR så veldig mye heller.

Men det var kanskje noe annet du tenkte på med de som "ikke tar parti"?

Det minner meg forresten om tidligere biskop Jørgensen som nå har avlyst helvete, det er liksom Gud heller ikke parti, alle blir visst frelst uansett hvilke parti de har tatt i dette livet, det tror jeg må være en falsk ydmykhet.

Vil man ikke ta pari i dette livet så tror jeg heller ikke man behøver å snakke om ydmykhet.

Livet har to utganger og det gjelder derfor i dette livet å ta det rette parti.

Og de som ikke vil ta parti tror jeg bommer på målet.

Ja, det var visst det hele :)

LeifG - 27-10-2016 kl 08:51

Er man på Guds side og tar partisk del i Hans orden/ rike så holder man Hans bud gana. Alle som er på den andre siden, altså ikke Guds rike står Gud og Hans bud imot. De to partiene er det slik sett.



Fork 12,13-14 Enden på det hele, efterat alt er hørt, er dette:

Frykt Gud og hold hans bud!
Det er hvad hvert menneske bør gjøre. For hver gjerning vil Gud føre frem for dommen over alt som er skjult, enten det er godt eller ondt.


Matt 19,17c Men vil du gå inn til livet, da hold budene!



Eller du kan se det slik, de som ikke er frelst tar parti for hva "Jeget" i den falne naturen vil, ikke hva Gud vil.

gana - 28-10-2016 kl 06:00

Joda, men også innenfor menigheten kan det være mange partier. Men blir alle frelst? Jeg tror ikke det.

LeifG - 28-10-2016 kl 21:38

Det er igrunnen innenfor Menigheten vi snakker og da hjelper det ikke å holde Guds bud om man ikke holder de med intensjonen, Guds kjærlighet.

Spørsmålet er om man er frelst om man danner/ holder seg til partier.


Gal 5,19-21 Men kjødets gjerninger er åpenbare, såsom:
utukt, urenhet, skamløshet, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, kiv, avind, vrede, stridigheter, tvedrakt, partier, misunnelse, mord, drikk, svir og annet slikt; om dette sier jeg eder forut, likesom jeg og forut har sagt, at de som gjør sådant, skal ikke arve Guds rike.


1 Kor 11,19 for det må være partier iblandt eder, forat de ekte kan bli åpenbare iblandt eder.

Gal 5,22-23 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet; mot slike er loven ikke.



Så hvem er åpenbart ekte i Menigheten?

gana - 29-10-2016 kl 01:49

Det sies at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Tror derfor det er bedre å satse alt på han som har gjort

det hele for oss, han som oppfylte loven i vårt sted.

LeifG - 29-10-2016 kl 08:52

Sitat: skrevet av gana  
Det sies at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Tror derfor det er bedre å satse alt på han som har gjort det hele for oss, han som oppfylte loven i vårt sted.


gana, bare se her.

Hvis vi ser på de to veiene, Kain og Abel. Kains vei er gjerninger med gode intensjoner, hva Jeget ser er best/ hva Jeg vil så Gud kan løftes opp slik vi ser det.
Abels vei er å gjøre det Gud har vist oss og holde Hans bud i tro på at det er det beste og at Han da ordner opp for oss.

Ja, Kains vei er brolagt med tilsynelatende gode intensjoner men en sikker vei til graven.
Derfor bør vi gå i tro slik Abel gjorde. Han gjorde Guds bud uten noe om og men, fine ord og med det satte Guds vilje vakkert til side og ut av sin kraft.


Rom 8,3-4
For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

,7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det


Med andre ord holder en Guds lov om man er i Ånden, ikke fordi man gjør den av egenrådige gode indre intensjoner men fordi man elsker Ham, og følger Ham som fordømte synden i kjødet.

Se det fra en slik vinkel, hvordan kan en som elsker Gud av hele sitt hjerte ikke bære slike frukter imot den tro en har fått fra vår Skaper?:

Gal 5,22-23 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet; mot slike er loven ikke.


Med andre ord, kan vi la være/ på noen måte snike oss unna å på alle måter holde loven/ Guds bud om vi er bærere av Åndens frukter? Er man da isåfall ekte?

Er vi bærere av Åndens frukter, kan vi da avgi slike frukter i vårt daglige liv?


Gal 5,19-21 Men kjødets gjerninger er åpenbare, såsom:

utukt, urenhet, skamløshet, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, kiv, avind, vrede, stridigheter, tvedrakt, partier, misunnelse, mord, drikk, svir og annet slikt;

om dette sier jeg eder forut, likesom jeg og forut har sagt, at de som gjør sådant, skal ikke arve Guds rike.

gana - 30-10-2016 kl 02:25

Ja bare om vi har en vilje til Guds lov kan vi frelses ved tro.

Det er dog likevel bare Jesu oppfyllelse av loven som frelser oss.

Vi får hans rettferdighet tilregnet ved tro.

LeifG - 30-10-2016 kl 10:38

Sitat: skrevet av gana  
Ja bare om vi har en vilje til Guds lov kan vi frelses ved tro.


Bra, uten kjødelig vilje til Guds lov kan vi ikke frelses fra å bryte loven for uten den er det ingen tro.

Rom 8,3-4 For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

,7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det

,9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.



Sitat:
Det er dog likevel bare Jesu oppfyllelse av loven som frelser oss.


Ja og det er fordi uten denne oppfyllelse kunne ikke Jesus dø for alle våre synder slik at vi slipper unna døden ved å da følge Han som levde uten synd i vårt kjød.

Sitat:
Vi får hans rettferdighet tilregnet ved tro.


Ja, Kristi rettferdighet får vi og denne gave er ett liv i rett ferd og med Guddommelig natur, altså leve med Åndens styrelse her og nå uten å synde.


2 Pet 1,1 Simeon Peter, Jesu Kristi tjener og apostel – til dem som har fått samme dyre tro som vi ved vår Gud og frelser Jesu Kristi rettferdighet:

,3-4 Eftersom Hans guddommelige makt har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om ham som kalte oss ved sin egen herlighet og kraft og derved har gitt oss de største og dyreste løfter, forat I ved dem skulde få del i guddommelig natur, idet I flyr bort fra fordervelsen i verden, som kommer av lysten,

,9 for den som ikke har disse ting, han er blind, nærsynt, idet han har glemt renselsen fra sine fordums synder.


gana - 31-10-2016 kl 07:53

Ja det er det Satan vil ha oss til å tro, at vi kan slutte å synde og på den måten bli lik Gud.

Nei, da er nok mer bibelsk å snakke om en TILREGNET rettferdighet, at vi får Kristi rettferdighet tilregnet ved tro.

LeifG - 1-11-2016 kl 10:31

Sitat: skrevet av gana  
Ja det er det Satan vil ha oss til å tro, at vi kan slutte å synde og på den måten bli lik Gud.


?

Guds ord forteller oss at ham ønsker at vi ikke skal holde Guds bud og i det tro at vi allikevell blir/ er frelst/ reddet. Selve fallet, altså den fellende tro dreier seg om at vi selv er udødelige og har all kunnskap om godt og ondt. Med andre ord så trenger man ikke Gud da man selv er Guder og gjør egne bud.


Sitat:
Nei, da er nok mer bibelsk å snakke om en TILREGNET rettferdighet, at vi får Kristi rettferdighet tilregnet ved tro.


At man blir regnet Guds rettferdigheten til seg etter at man kommer til tro tar ikke bort det faktum at man da vender seg om fra synd. Hadde man ikke blit tilregnet Kristi rettferdighet når man tror på Ham hadde vi ikke kunnet blitt rene i Guds øyne selv om vi hadde blitt i etterkant uten synd.

Jesus tar vår synd når vi kommer til tro og vender om, på den måten blir vi rene og kan gå i tro videre uten tidligere synd.., som vi da har vendt oss fra.

gana - 3-11-2016 kl 05:32

Sitat:
Sitat: skrevet av gana  
Ja det er det Satan vil ha oss til å tro, at vi kan slutte å synde og på den måten bli lik Gud.


Guds ord forteller oss at ham ønsker at vi ikke skal holde Guds bud og i det tro at vi allikevell blir/ er frelst/ reddet.

Langt ifra, Gud forteller oss at den frelse som var umulig for loven og vår haltende lov-overholdelse det gjorde han selv ved å sende oss sin egen Sønn. Selvsagt vil Gud at vi skal holde loven, men han sier også at det som var umulig for loven det ordnet han selv så hver det som tror ikke skal gå fortapt men ha evig liv.

Frelsen er altså ikke noe som kommer til oss "i det" vi holder loven, nei den er noe som kommer til oss i det vi får tilgivelse for våre lovbrudd.

Og sånn fortsetter det faktisk også, det er kun med troen på Jesus som Veien at vi faktisk går frelsesveien.

Loven? Vær på vakt så du ikke glemmer den, men den er altså ikke selve Veien.

LeifG - 3-11-2016 kl 11:58

Sitat:
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av gana  
Ja det er det Satan vil ha oss til å tro, at vi kan slutte å synde og på den måten bli lik Gud.


Guds ord forteller oss at ham ønsker at vi ikke skal holde Guds bud og i det tro at vi allikevell blir/ er frelst/ reddet.

Langt ifra, Gud forteller oss at den frelse som var umulig for loven og vår haltende lov-overholdelse det gjorde han selv ved å sende oss sin egen Sønn.




gana, hvorfor putter du inn i det jeg sier noe annet?


Jeg sier jo at Han gjør det slik at vi holder loven, med andre ord ikke vi selv som holder loven ved å følge loven.

Han sendte Jesus så vi skulle holde loven, Jesus er løsningen istedet for bokstavens vei.

Rom 7,24 Jeg elendige menneske! hvem skal fri mig fra dette dødens legeme?

8,2-4 for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov. For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

8,7-9 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud. Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.




Sitat:
Selvsagt vil Gud at vi skal holde loven, men han sier også at det som var umulig for loven det ordnet han selv så hver det som tror ikke skal gå fortapt men ha evig liv.

Frelsen er altså ikke noe som kommer til oss "i det" vi holder loven, nei den er noe som kommer til oss i det vi får tilgivelse for våre lovbrudd.

Og sånn fortsetter det faktisk også, det er kun med troen på Jesus som Veien at vi faktisk går frelsesveien.

Loven? Vær på vakt så du ikke glemmer den, men den er altså ikke selve Veien.


Håper du ser forskjellen nå. :)