Sitat: skrevet av LeifG | Surprisingly enough, even Roman Catholics acknowledge this association:
"Babylon,” from which Peter addresses his first Epistle, is understood by learned annotators, Protestant and Catholic, to refer to Rome - the word
Babylon being symbolic of the corruption then prevailing in the city of the Caesars.
James Cardinal Gibbons, Faith of Our Fathers (111th printing, Illinois: TAN Books Inc., 1980): 87.
Tenk det at Roma og Romerriket er forstått entydig som Babylon i NT, og det at Romerkirken mener det samme og iflg Guds ord gir ennå Gud Babylon
sjansen til å omvende seg men en dag så blir man kalt ut av Babylon fordi Babylon faller/ forkaster Gud for godt.
God would not warn His people to come out of Babylon if it were impossible for them to identify Babylon. During the early Christian centuries,
Jewish and Christian literature referred to the city of Rome as Babylon. 1 Peter 5:13 also refers to Rome as Babylon. Peter wrote these words while in
Rome, at a time when literal Babylon no longer existed:
1 Pet 5,13 Den medutvalgte menighet i Babylon hilser eder, likeså Markus, min sønn.
http://amazingdiscoveries.org/S-deception_end-time_Babylon_w...
Det gamle Babylon, Moderne Babylon og endens Babylon:
http://amazingdiscoveries.org/S-deception_end-time_Babylon_N...
Hilser med trykk på "forat":
Åp 18,4 Og jeg hørte en annen røst fra himmelen si: Gå ut fra henne, mitt folk, forat I ikke skal ha del i hennes synder, og
forat I ikke skal få noget av hennes plager! |
Ja det du skriver der syns jeg var bra LeifG, men kan ikke se at det kommer i større motsetning til det jeg forsøkte å få frem i mine to første
innlegg.
Rom og romer-riket ble av de første kristne sett på som Babylon. Ja romer-riket ble av dem sett på som "hele verden". Det var det som var den
daværende kjente verden. |