Apologetisk Forum

Hedninger uten lyte!

LeifG - 19-1-2015 kl 11:41

1 Pet 1,1-5 Peter, Jesu Kristi apostel
- til de utlendinger som er spredt omkring i Pontus, Galatia, Kappadokia, Asia og Bitynia, utvalgt efter Gud Faders forutviten,


i Åndens helliggjørelse, til lydighet og oversprengning med Jesu Kristi blod:

Nåde og fred bli eder mangfoldig til del!


Lovet være Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, han som efter sin store miskunn har gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde, til en uforgjengelig og usmittet og uvisnelig arv, som er gjemt i himlene for eder,

I som ved Guds makt holdes oppe ved troen til den frelse som er ferdig til å bli åpenbaret i den siste tid.


1 Pet 1,10 Om denne frelse var det profetene gransket og ransaket, de som spådde om den nåde som I skulde få,


1 Pet 1,13-16 Derfor, omgjord eders sinns lender, vær edrue, og sett eders håp fullt og fast til den nåde som blir eder til del i Jesu Kristi åpenbarelse!

Som lydige barn skal I ikke skikke eder efter de forrige lyster i eders vankundighet, men vær, efter den Hellige som kalte eder, også I hellige i all eders ferd! for det er skrevet:

I skal være hellige; for jeg er hellig.



1 Pet 1,23 I som er gjenfødt, ikke av forgjengelig, men uforgjengelig sæd, ved Guds ord, som lever og blir!


1 Pet 2,9-10 Men I er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, forat I skal forkynne hans dyder som kalte eder fra mørke til sitt underfulle lys, I som fordum ikke var et folk, men nu er Guds folk, I som ikke hadde funnet miskunn, men nu har fått miskunn.


1 Pet 2,21-24 For dertil blev I og kalt, fordi også Kristus led for eder og efterlot eder et eksempel, forat I skal følge efter i hans fotspor,

han som ikke gjorde synd, og i hvis munn det ikke blev funnet svik, han som ikke skjelte igjen når han blev utskjelt, ikke truet når han led, men overlot det til ham som dømmer rettferdig; han som bar våre synder på sitt legeme op på treet, forat vi skal avdø fra våre synder og leve for rettferdigheten, han ved hvis sår I er lægt.





En fantastisk flott tekst om vårt håp og vår tro!
Paulus skriver her til hedningene som var utenfor den gamle pakt.

Er vi hedninger som tror Ham klar for denne uforgjengelige, usmittede og uvisnelig arv som skal åpenbares i den siste tid? Er vi virkelig rede for overgangen Han kommer med når Han kommer?

P.S: Tenk over det faktum at Djevelen er denne verdens herre og at han ble det fritt etter korset, og det da at den gamle pakts Israel trodde de var rede da Han kom da. Hvilket grep kan antikrist ha i blant troens barn nå? Hvorfor sier Han "Kom ut av henne mine barn?" Da til hva?



gana - 19-1-2015 kl 22:43

Sitat: skrevet av LeifG  

Paulus skriver her til hedningene

Skrives det til hedninger?

For det første så er det Peter som skriver og for det andre så skriver han til troende kristne.

Hedning er en som lever uten Gud.

LeifG - 19-1-2015 kl 23:16

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Paulus skriver her til hedningene

Skrives det til hedninger?

For det første så er det Peter som skriver og for det andre så skriver han til troende kristne.

Hedning er en som lever uten Gud.


Ja, Peter. litt fort i svingene. Vel, han skriver til ikke jøder fra den gamnle pakt.

1 Pet 2,10 I som fordum ikke var et folk, men nu er Guds folk, I som ikke hadde funnet miskunn, men nu har fått miskunn.

Fremmede eller utlendiger:

G3927
παρεπίδημος
parepidēmos
Thayer Definition:
1) one who comes from a foreign country into a city or land to reside there by the side of the natives
2) a stranger
3) sojourning in a strange place, a foreigner
4) in the NT metaphorically in reference to heaven as the native country, one who sojourns on earth
Part of Speech: adjective
A Related Word by Thayer’s/Strong’s Number: from G3844 and the base of G1927
Citing in TDNT: 2:64, 49


Jeg er en hedning som har kommet til tro og er nå innlemmet, eller podet inn som en åndelig jøde og Israelitt.


[Redigert den 19-1-2015 kl 22:17 av LeifG]

gana - 19-1-2015 kl 23:33

Sitat: skrevet av LeifG  

Jeg er en hedning som har kommet til tro og er nå innlemmet, eller podet inn som en åndelig jøde og Israelitt.

Stemmer det, eller rettere sagt så var vi hedninger, når vi ble podet inn så opphørte vi å være hedninger.

Hedning er som sagt en som lever uten Gud.

solbu - 20-1-2015 kl 01:51

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Paulus skriver her til hedningene
Hedning er en som lever uten Gud.
Bibelen definerer en hedning som en som ikke er Jøde. Den som ikke er hedning er derfor en Jøde.

gana - 20-1-2015 kl 03:04

Sitat: skrevet av solbu  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Paulus skriver her til hedningene
Hedning er en som lever uten Gud.
Bibelen definerer en hedning som en som ikke er Jøde. Den som ikke er hedning er derfor en Jøde.

Ja det tror jeg stemmer, men viktig da å få med seg hvem som er rett jøde.

Bibelen sier noe om dette i de to siste vers romerbrevets kapitel 2:

"Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og rett omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. 29 Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret i hjertet, ved Ånden og ikke ved bokstaven. Han får ikke ros av mennesker, men av Gud."

Vi ser altså her at "rett jøde" er en benevnelse som blir brukt om de kristne - og en sann hedning blir da etter denne tankegangen en som ikke har det rette forholdet til Herren Jesus.

Og at det er sånn nå i den nye pakt er jo ikke så overraskende - Herren Jesus er sentrum og da må det jo også defineres ut fra sentrum.

Det er også mye denne sentrumsforståelsen som definerer evangelisk kristentro og skiller den fra det mer perifere.

LeifG - 21-1-2015 kl 00:32

Poenget med tråden er da at en omvendt hedning er en som holder Guds bud nå, og er vi da rede for det som kommer eller er vi i den posisjon som jødedommen var i da jødedommen forkastet Jesus?

Sitat åpningsinnlegg:

"Er vi hedninger som tror Ham klar for denne uforgjengelige, usmittede og uvisnelig arv som skal åpenbares i den siste tid? Er vi virkelig rede for overgangen Han kommer med når Han kommer?

P.S: Tenk over det faktum at Djevelen er denne verdens herre og at han ble det fritt etter korset, og det da at den gamle pakts Israel trodde de var rede da Han kom da. Hvilket grep kan antikrist ha i blant troens barn nå? Hvorfor sier Han "Kom ut av henne mine barn?" Da til hva?"

Er det en fare for at den lovløse har bedratt mange som tror de er kristne og venter derfor på en Jesus som aldri kommer?

Paulus sier jo det rett ut:

2 Tess 2,8-12 og da skal den lovløse åpenbares, han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme. 9 Og hans komme skjer, efter Satans kraftige virksomhet, med all løgnens makt og tegn og under, 10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.










gana - 22-1-2015 kl 03:02

Sitat: skrevet av LeifG  
Hvilket grep kan antikrist ha i blant troens barn nå? Hvorfor sier Han "Kom ut av henne mine barn?" Da til hva?"

Et av de grep den antikristne ånd tar tror jeg er at han får kristne til å inngå kompromisser med tidsånden. Tror egentlig ikke det handler så mye om bud og regler dette, men mer om ånd og sannhet. Vå må gjerne få tro på Jesus bare vi ikke lar vår tro komme i opposisjon til noen annen ånd.

Vi må gjerne også fortelle den hele og fulle sannhet om hvem Jesus var bare vi ikke kommer i opposisjon om noen vil fremme noe annet. Alt er altså helt greit så lenge vi ikke står opp mot tidsånden. Og på den måten så dreneres troende for både lys og salt, det er derfor vi blir bedt om å gå ut.

Jeg tror heller Gud vil vi skal gå til ordet og til vitnesbyrdet, det er der vi finner Veien.

LeifG - 22-1-2015 kl 17:25

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Hvilket grep kan antikrist ha i blant troens barn nå? Hvorfor sier Han "Kom ut av henne mine barn?" Da til hva?"

Et av de grep den antikristne ånd tar tror jeg er at han får kristne til å inngå kompromisser med tidsånden. Tror egentlig ikke det handler så mye om bud og regler dette, men mer om ånd og sannhet. Vå må gjerne få tro på Jesus bare vi ikke lar vår tro komme i opposisjon til noen annen ånd.


Den tidsånd advarte Johannes imot, i deres sanntid og sa at enhver som benektet Jesus i kjød var av Antikrist, her inneforstått at mennesket Jesus i Kjød var Gud for det benekter ikke Antikrist og hans tilhengere.

Med andre ord handler Antikrist tro om hvem Jesus er og hvilket offer Han ga i Frelsesplanen. Antikrist tro, som er den falske tro sier at Jesu offer fordi Han ikke kom i kjød er urettferdig i det store og hele om man gransker og stiller mennesker til ansvar.
Derfor er Antikrist tro en lovløs tro, altså en frelse i og med synd da synd er lovbrudd i ens ferd, her en ferd til himmelen med synd/ lovbrudd.

Vi vet jo at enhver som har Guds Ånd synder ikke og denne ferdes i sannhet.


Sitat: skrevet av gana  
Vi må gjerne også fortelle den hele og fulle sannhet om hvem Jesus var bare vi ikke kommer i opposisjon om noen vil fremme noe annet. Alt er altså helt greit så lenge vi ikke står opp mot tidsånden. Og på den måten så dreneres troende for både lys og salt, det er derfor vi blir bedt om å gå ut.


Ja, fortell hvem Han var, hva Han så gjorde og hva Han i dag er og hva Han i morgen vil gjøre.


Sitat: skrevet av gana  
Jeg tror heller Gud vil vi skal gå til ordet og til vitnesbyrdet, det er der vi finner Veien.


Enhver som taler imot ordet og vitnesbyrdet har IKKE noe lys i seg. Bare mørke.. .

Ordet her i denne setting er Guds til bud ene og alene, vitnesbyrdet (som taler imot oss) er ene og alene Aarons stav og en krukke med Manna så vi ikke skal glemme hva vi mennesker i all stahet og vantro er istand til å gjøre, det så vi ikke skal glemme hvem vi er og hvem Han er.

Ja, det er veien, sannheten og livet:

Kristus vår rettferdighet:

Sal 119,10 Av hele mitt hjerte har jeg søkt dig; la mig ikke fare vill fra dine bud!
Sal 119,60 Jeg hastet og ventet ikke med å holde dine bud.
Sal 119,92 Dersom din lov ikke hadde vært min lyst, var jeg omkommet i min elendighet.
Sal 119,109 Jeg går alltid med livet i hendene, men din lov har jeg ikke glemt.
Sal 119,115 Vik fra mig, I som gjør ondt, forat jeg må holde min Guds bud!
Sal 119,142 Din rettferdighet er en evig rettferdighet, og din lov er sannhet.
Sal 119,150-151 De er kommet nær som jager efter ugjerning; fra din lov er de kommet langt bort. 151 Du er nær, Herre, og alle dine bud er sannhet.
Sal 119,160 Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all din rettferdighets lov fast.
Sal 119,165 Megen fred har de som elsker din lov, og det er ikke noget anstøt for dem.
Sal 119,172 Min tunge skal synge om ditt ord; for alle dine bud er rettferdighet.
Sal 119,174 Jeg lenges efter din frelse, Herre, og din lov er min lyst.
Sal 119,176 Jeg har faret vill; opsøk din tjener som et tapt får! for jeg har ikke glemt dine bud.








Viking - 22-1-2015 kl 17:26


Kom ut av Babylon er virkelighet og forskjellen mellom den og
riktig lære er ganske vesentlig.

Hvis en har interesse i å få visdom om dette så er det bare og
rope og be til Herren om visdom.

Å komme seg tilbake til riktig lære er å gå tilbake i tid.
Bibelhistorien er ikke som den norske kirke fremstiller den som.
Den romersk kirkelig politiske makten har endret så mye
på den gamle lære at det er forskjell som blir vesentlig.

Hvis en leser Bibelen GT og NT så vil en se store avvik mellom den og kirkelig lære/tradisjon.

De første menigheter ble forfulgt og nærmest utryddet av
drkk. En utryddelse og forfølgelse som varte fra Kristi tid til
i senere tid. Det var nok og holde fast ved sabbaten til å
måtte bøte med livet. Her i Norge ble du bøtlagt i senere tid
for å holde sabbaten. Den den romersk katolske kirke hatet
kjettere og de som ikke var som dem.

Er ikke dette nok til at en kan se en forskjell på Babylon og
Guds lære. Her er mye bibelel historie å finne om de
første menigheter i Grekenland, Italia, Frankrike, Spania m.fl..
Det var de landene jesuittene forfulgte folk (inkvisisjonen).

Kristus sa at Han ikke var kommet for å endre noe som helst.
Selv om nåden kom med korsfestelsen så er ikke læren endret.
Ved å "stå" i Babylon mister du gangsynet og dens lære overskygger slik at du ikke ser det som er skrevet i Bibelen.

.

LeifG - 22-1-2015 kl 17:34

Sitat: skrevet av Viking  


Bibelhistorien er ikke som den norske kirke fremstiller den som.
Den romersk kirkelig politiske makten har endret så mye
på den gamle lære at det er forskjell som blir vesentlig.

Hvis en leser Bibelen GT og NT så vil en se store avvik mellom den og kirkelig lære/tradisjon.

De første menigheter ble forfulgt og nærmest utryddet av
drkk. En utryddelse og forfølgelse som varte fra Kristi tid til
i senere tid. Det var nok og holde fast ved sabbaten til å
måtte bøte med livet. Her i Norge ble du bøtlagt i senere tid
for å holde sabbaten. Den den romersk katolske kirke hatet
kjettere og de som ikke var som dem.



Sitat:
"Pope Francis described as "dangerous" the temptation to believe that one can have "a personal, direct, immediate relationship with Jesus Christ without communion with and the mediation of the church.""

http://www.wucnews.com/2014/07/pope-francis-warns-any-person...



gana - 22-1-2015 kl 17:39

Sitat: skrevet av LeifG  

Ja, det er veien, sannheten og livet:

Kristus vår rettferdighet:

Sal 119,10 Av hele mitt hjerte har jeg søkt dig; la mig ikke fare vill fra dine bud!
Sal 119,60 Jeg hastet og ventet ikke med å holde dine bud.
Sal 119,92 Dersom din lov ikke hadde vært min lyst, var jeg omkommet i min elendighet.
Sal 119,109 Jeg går alltid med livet i hendene, men din lov har jeg ikke glemt.
Sal 119,115 Vik fra mig, I som gjør ondt, forat jeg må holde min Guds bud!
Sal 119,142 Din rettferdighet er en evig rettferdighet, og din lov er sannhet.
Sal 119,150-151 De er kommet nær som jager efter ugjerning; fra din lov er de kommet langt bort. 151 Du er nær, Herre, og alle dine bud er sannhet.
Sal 119,160 Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all din rettferdighets lov fast.
Sal 119,165 Megen fred har de som elsker din lov, og det er ikke noget anstøt for dem.
Sal 119,172 Min tunge skal synge om ditt ord; for alle dine bud er rettferdighet.
Sal 119,174 Jeg lenges efter din frelse, Herre, og din lov er min lyst.
Sal 119,176 Jeg har faret vill; opsøk din tjener som et tapt får! for jeg har ikke glemt dine bud.

Viktig også å huske på at ordet "bud" i Bibelen ofte brukes i utvidet betydning om Guds ord generelt.

LeifG - 22-1-2015 kl 17:56

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Ja, det er veien, sannheten og livet:

Kristus vår rettferdighet:

Sal 119,10 Av hele mitt hjerte har jeg søkt dig; la mig ikke fare vill fra dine bud!
Sal 119,60 Jeg hastet og ventet ikke med å holde dine bud.
Sal 119,92 Dersom din lov ikke hadde vært min lyst, var jeg omkommet i min elendighet.
Sal 119,109 Jeg går alltid med livet i hendene, men din lov har jeg ikke glemt.
Sal 119,115 Vik fra mig, I som gjør ondt, forat jeg må holde min Guds bud!
Sal 119,142 Din rettferdighet er en evig rettferdighet, og din lov er sannhet.
Sal 119,150-151 De er kommet nær som jager efter ugjerning; fra din lov er de kommet langt bort. 151 Du er nær, Herre, og alle dine bud er sannhet.
Sal 119,160 Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all din rettferdighets lov fast.
Sal 119,165 Megen fred har de som elsker din lov, og det er ikke noget anstøt for dem.
Sal 119,172 Min tunge skal synge om ditt ord; for alle dine bud er rettferdighet.
Sal 119,174 Jeg lenges efter din frelse, Herre, og din lov er min lyst.
Sal 119,176 Jeg har faret vill; opsøk din tjener som et tapt får! for jeg har ikke glemt dine bud.

Viktig også å huske på at ordet "bud" i Bibelen ofte brukes i utvidet betydning om Guds ord generelt.



Ja, det er spesielt viktig å huske på for de i kjødet og som heller tror på lovløshet.., og dermed frelse med synd og ikke fra synd/ lovbrudd. Veldig viktig poeng.

gana - 22-1-2015 kl 18:10

:)
Jada, det er et viktig poeng det som du med fordel kan tygge litt på.

Frelse med synd er forresten heller ikke så uvanlig, nei noen annen mulighet finnes faktisk ikke.

Tenke tenke..

:)

gana - 22-1-2015 kl 18:33

Sitat: skrevet av LeifG  

Sitat:
"Pope Francis described as "dangerous" the temptation to believe that one can have "a personal, direct, immediate relationship with Jesus Christ without communion with and the mediation of the church.""

http://www.wucnews.com/2014/07/pope-francis-warns-any-person...

Det var en litt sjokkerende uttalelse. Tydeligvis veldig viktig å låse folk til kirken(e).

LeifG - 22-1-2015 kl 20:38

Sitat: skrevet av gana  
:)
Frelse med synd er forresten heller ikke så uvanlig, nei noen annen mulighet finnes faktisk ikke.


Så du tror at vi frelses med synd/ lovbrudd og ikke kan frelses fra synd/ lovbrudd?

Ærlig talt?

LeifG - 22-1-2015 kl 20:41

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Sitat:
"Pope Francis described as "dangerous" the temptation to believe that one can have "a personal, direct, immediate relationship with Jesus Christ without communion with and the mediation of the church.""

http://www.wucnews.com/2014/07/pope-francis-warns-any-person...


Det var en litt sjokkerende uttalelse. Tydeligvis veldig viktig å låse folk til kirken(e).


Det har stått akkurat det samme i alle år i den katolske katekisme. Ifølge DRKK er SDA den eneste som ikke er og ønsker å være innlemmet inn under DRKK/ Moderkirken. Altså bøye seg for Pavedømmets autoritet og makt.

gana - 22-1-2015 kl 23:15

Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av gana  
:)
Frelse med synd er forresten heller ikke så uvanlig, nei noen annen mulighet finnes faktisk ikke.


Så du tror at vi frelses med synd/ lovbrudd og ikke kan frelses fra synd/ lovbrudd?

Ærlig talt?

Jeg har ikke sagt at vi ikke kan frelses fra synd, men det er ikke noen motsetning mellom det å frelses med synd og det å frelses fra synd. Vi frelses med den synden vi har og selv etter at vi er blitt kristne så har vi fortsatt synd. Vi frelste blir ganske enkelt ikke syndfrie i denne verden, noe også Bibelen sier. Annerledes blir det selvsagt når vi frelses over til den nye jord, først da blir vi frelst fra synd på den måte at synden forsvinner. Inntil da får vi nøye oss med å være frelst med synd.

:)

LeifG - 23-1-2015 kl 00:27

Vel, Guds ord sier vi kan frelses fra synd her og nå om vi tror på Jesus og følger Ham. Hvis du tror Jesus i kjød så er ikke det noe problem men hvis du ikke tror at Jesus i kjød så skjønner jeg logikken din. Den er jo tross alt løgnerens bedrag som får kraft fra Gud. Det du sier er at vi ikke kan frelses fra synd uten at Han kommer og lobotomerer oss.

Jesus i kjød er beviset på at vi i kjød kan frelses fra synd om vi tror Ham og følger Ham, ja har Hans tro!

Jesus henter jo de som er frelst fra synd, og er da uten lyte når Han kommer. De er beviset på at Satan/ Anklageren er Løgneren og Morderen fra begynnelsen.

Åp 14,4-5 Disse er de som ikke har gjort sig urene med kvinner; for de er som jomfruer. Disse er de som følger Lammet hvor det går. Disse er kjøpt fra menneskene til en førstegrøde for Gud og Lammet, 5 og i deres munn er ikke funnet løgn; for de er uten lyte.

Åp 14,12 Her er de helliges tålmodighet, de som holder Guds bud og Jesu tro.

Urene med kvinner betyr at man ikke blander vantro fra såkalte kristne inn i sannheten, Guds ord. De e ruten synd, altså loven lydig før han kommer. De som tror Ham tar ikke Dyrets merke og de holder Guds Bud, og har Jesu tro. De tror altså ikke bare på Ham men de tror som Ham.

Så det e rto grupper rett før Hans komme, den ene holder Guds bud og er Hans barn mens den andre holder IKKE Guds bud og er Satans barn.



gana - 23-1-2015 kl 01:05

"Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss." - 1. Joh. 1, 8.

Viking - 23-1-2015 kl 10:28

Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Viking  


Bibelhistorien er ikke som den norske kirke fremstiller den som.
Den romersk kirkelig politiske makten har endret så mye
på den gamle lære at det er forskjell som blir vesentlig.

Hvis en leser Bibelen GT og NT så vil en se store avvik mellom den og kirkelig lære/tradisjon.

De første menigheter ble forfulgt og nærmest utryddet av
drkk. En utryddelse og forfølgelse som varte fra Kristi tid til
i senere tid. Det var nok og holde fast ved sabbaten til å
måtte bøte med livet. Her i Norge ble du bøtlagt i senere tid
for å holde sabbaten. Den den romersk katolske kirke hatet
kjettere og de som ikke var som dem.



Sitat:
"Pope Francis described as "dangerous" the temptation to believe that one can have "a personal, direct, immediate relationship with Jesus Christ without communion with and the mediation of the church.""

http://www.wucnews.com/2014/07/pope-francis-warns-any-person...




Takk for den LeifG. Han sier jo rett frem uten å rødme at bare "han" har nøkkelen til himmelen.

LeifG - 23-1-2015 kl 17:17

Sitat: skrevet av gana  
"Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss." - 1. Joh. 1, 8.


Les det som Guds ord sier til oss, ikke dra inn ønsketenkning og tro at du i dette bare kan synde fordi du tror på Ham.

Hva sier Johannes? Jo, han sier at i oss selv så er vi syndere og i oss selv har vi synd. Han sier ikke at om du har dødd fra deg selv og nå lever i ånden så synder du men han sier at om vi er uten Gud, i oss selv alene så er vi syndere og vi synder da uansett.

Derfor er det slik at jeg har synd jeg, jeg er en synder jeg men i Kristus er jeg ikke en synder fordi Guds kraft bevarer meg i fra å synde. At man tror på Ham er fordi at man tror på det Han er og står for, det Han legger frem for oss er en vei ut av synd men tror vi ikke på denne vei, denne sannhet og dette håp så tror vi ikke på Ham. Vi har da kapitulert og lar synden (mao. Antikrist setter seg i Guds Tempel/ ditt hjerte) regjere istedet for Guds Ånd i oss sammen med den gave Faderen gir oss som er ett nytt friskt hjerte, ett nytt friskt sinn og en ny frisk ånd.
Det er dette som er tro, en tro på at Skaperen skapte oss i Hans bilde slik at vi om vi har Ham som vår Far så kan vil leve i ett med Ham, syndfritt etter Hans bud. Hans rettferdighet, Hans sannhet og Hans Kjærlighet. Det er en tro på at dette er ett verk Han gjør i oss, vi kan intet gjøre annet enn å tro Ham på Hans lovede ord. Tro er tillitt, tro er da tålmodighet og stå for Hans kjærlighet midt i denne verden som har falt, hånd i hånd med sin verdens Fyrste. Det er Han som gjenoppretter oss før Han kommer og viser med det hele universet hva Han skapte, og med det vil det være enden for anklageren som sier at Gud i det hele og at Hans offer er urettferdighet uansett!

Så tenk over denne sak at anklageren får sitt punktum/ ende ved at Skaperen gjenoppretter mennesket igjennom tro alene mens han (Satan) regjerer på denne jord fritt.

Følg Jesus som kom i kjød, det er ikke uten grunn at Antikrist i sin teologi benekter Ham i kjød for om Han kom i kjød kan vi frelses fra synd her og nå!


Hebr 2,10-11 For det sømmet sig for ham for hvis skyld alle ting er til, og ved hvem alle ting er til, da han førte mange barn til herlighet, gjennem lidelser å fullende deres frelses høvding. 11 For både den som helliggjør, og de som helliggjøres, er alle av en; derfor skammer han sig ikke ved å kalle dem brødre,

Hebr 2,14-15 Eftersom da barnene har del i blod og kjød, fikk også han i like måte del deri, forat han ved døden kunde gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen, 15 og utfri alle dem som av frykt for døden var i trældom all sin livstid.

Hebr 2,17-18 derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder. 18 For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

Jak 1,13-14 Ingen si når han fristes: Jeg fristes av Gud. For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. 14 Men hver fristes idet han drages og lokkes av sin egen lyst;

Jak 1,16 Far ikke vill, mine elskede brødre!


1 Joh 1,10-10, 2,1 Dersom vi sier at vi ikke har syndet, da gjør vi ham til løgner, og hans ord er ikke i oss. Mine barn! dette skriver jeg til eder forat I ikke skal synde; og om nogen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige,
2,4 Den som sier: Jeg kjenner ham, og ikke holder hans bud, han er en løgner, og i ham er ikke sannheten;


1 Joh 3,8 Den som gjør synd, er av djevelen; for djevelen synder fra begynnelsen. Dertil er Guds Sønn åpenbaret at han skal gjøre ende på djevelens gjerninger.

1 Joh 4,2 På dette skal I kjenne Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød, er av Gud;

[Redigert den 23-1-2015 kl 16:19 av LeifG]

[Redigert den 23-1-2015 kl 16:31 av LeifG]

LeifG - 23-1-2015 kl 17:30

Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat:
"Pope Francis described as "dangerous" the temptation to believe that one can have "a personal, direct, immediate relationship with Jesus Christ without communion with and the mediation of the church.""

http://www.wucnews.com/2014/07/pope-francis-warns-any-person...


Takk for den LeifG. Han sier jo rett frem uten å rødme at bare "han" har nøkkelen til himmelen.


Ja, og jeg tror ærlige i verden vil reagere men ærlige i verden må ha noen andre enn oss "fanatikere" til å åpenbare det før verden tør å si seg enig.

Det blir spennende å se om den neste president i USA vil bli en adventist eller ei. Da vil det etter mitt skjønn nesten bli som da Moses konfronterte Farao, og det er Farao som presser frem konfrontasjonen! Det fordi Pavedømmet er politisk og religiøs, kaller jo seg universets kirke fordi de har nøklene til både himmel og helvete!

De har i sin tro så mye makt at om Paven sier hopp til Gud, så må Gud hoppe!

Dess nærmere vi kommer trusselen om at Paven vil bli verdens religiøse leder og politisk involvert dess flere troverdige vil varsle at dette er virkelig Antikrist komme som profetiene sier. Guds ord vil bli gransket og det hele kommer til å ende med at enten så holder man Pavens ti bud eller så holder man Guds ti bud.

gana - 23-1-2015 kl 21:58

Sitat: skrevet av LeifG  
Guds ord vil bli gransket og det hele kommer til å ende med at enten så holder man Pavens ti bud eller så holder man Guds ti bud.

Herrens bud i er nokså lettfattelige. De ble i den nye pakt kokt ned til at du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og din neste som deg selv.

LeifG - 23-1-2015 kl 22:19

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Guds ord vil bli gransket og det hele kommer til å ende med at enten så holder man Pavens ti bud eller så holder man Guds ti bud.


Herrens bud i er nokså lettfattelige. De ble i den nye pakt kokt ned til at du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og din neste som deg selv.


Det gjaldt før den nye pakt:

5 Mos 6,4-8 Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. 6 Og disse ord som jeg byder dig idag, skal du gjemme i ditt hjerte. 7 Og du skal innprente dine barn dem, og du skal tale om dem når du sitter i ditt hus, og når du går på veien, og når du legger dig, og når du står op. 8 Og du skal binde dem som et tegn på din hånd, og de skal være som en minneseddel på din panne.



Matt 22,36-40 Mester! hvilket bud er det største i loven? 37 Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din hu. 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det er et annet som er like så stort: Du skal elske din næste som dig selv. 40 På disse to bud hviler hele loven og profetene.

Fra 5. Mosebok så er det summeringen av de ti Guds bud. Jesus gjentar dette ved at Han blir spurt av en fariseer om det DU hevder kom etter den nye pakt.

Faktisk så kom Jesus og strammet opp budene strengere og mere konkret, de ti. Det fordi de ikke så de gode budene Gud ga fordi de la til bud som tvang de i egen kraft til å overholde de ti bud etter bokstaven.

LeifG - 23-1-2015 kl 22:24

Å være lovløs er ikke veien og sannheten gana, ei heller er det Kristi rettferdighet.

Apg 10,34-35 Peter oplot da sin munn og sa: Jeg skjønner i sannhet at Gud ikke gjør forskjell på folk; 35 men blandt ethvert folkeslag tar han imot den som frykter ham og gjør rettferdighet.

LeifG - 23-1-2015 kl 22:28

Det er igrunnen merkelig at man tror at man gjør rettfedighet når man ikke holder Guds bud, altså tror at man gjør rett når man synder. Man synder og sier at man tror på Ham og respekterer Ham, snakk om å lyve for seg selv, foran andre og foran Gud selv. Jeg tror egentlig alle skjønner dette men ikke vil erkjenne uretten i det.

gana - 24-1-2015 kl 22:17

Sitat: skrevet av LeifG  
Det er igrunnen merkelig at man tror at man gjør rettfedighet når man ikke holder Guds bud

Det fins ingen som gjør absolutt rettferdighet etter lovens standard.

Evangeliet, de gode nyheter, er derfor følgende:

Gal 2, 16: Men vi vet at et menneske ikke blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever, men bare ved troen på Kristus Jesus. Derfor trodde også vi på Kristus Jesus så vi kunne erklæres rettferdige ved troen på Kristus, ikke på grunn av lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av lovgjerninger.

Jak 3, 2a: Alle feiler vi ofte.

Viking - 24-1-2015 kl 23:18


Å si at en tror og ikke gjør blir merkelig syntes jeg.

Før så anerkjente jeg søndagen som hviledag og forstod etterhvert
at dette var synd mot Gud. Blir det ikke da meningsøst å fortsette
med denne synden.


gana - 25-1-2015 kl 00:25

Sitat: skrevet av Viking  

Å si at en tror og ikke gjør blir merkelig syntes jeg.

Ja det ville jo vært merkelig, men kan ikke se at noen her har sagt det.

LeifG - 25-1-2015 kl 10:55

Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Det er igrunnen merkelig at man tror at man gjør rettfedighet når man ikke holder Guds bud


Det fins ingen som gjør absolutt rettferdighet etter lovens standard.



Det er fordi du ser med kjødelige øyne, du ser på bokstaven og er i kjødet bokstavens slave. Er vi i Ånden ser du kjærligheten i loven og lovens dybder, da er vi ikke en slave i kjødet med perfeksjonismens krav i vårt indre. Som kommer av stoltheten i vårt egoistiske Jeg.

Rettferdighet er rett ferd, altså loven lydig.



Sitat: skrevet av gana  
Evangeliet, de gode nyheter, er derfor følgende:

Gal 2, 16: Men vi vet at et menneske ikke blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever, men bare ved troen på Kristus Jesus. Derfor trodde også vi på Kristus Jesus så vi kunne erklæres rettferdige ved troen på Kristus, ikke på grunn av lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av lovgjerninger.


? De gode nyheteene er ikke at vi slipper å være loven lydig, de gode nyheter er at det finnes en vei ut av synd, ut av urett ferd slik at kjærligheten kan regjere.

De gode nyhetene er derfor en bevisstgjøring av synden i oss selv så vi kan endres/ formes til lovlydige borgere av Hans rike, og at det er en kommende rettferdig dom snart som vil fjerne all synd og alle som har bestemt seg for å synde uansett. Med andre ord en ende på døden.

Vi blir ikke erklært rettferdige uten at vi blir gjort rettferdige, i så fall taler man med to tunger og er en morder og en løgner fra begynnelsen. Vi blir erklært rettfedige fordi vi følger Jesus der Han gikk/ går og Han er loven lydig i sin natur. Ikke i egen kraft men i kraft fra Faderen.

Du viser til hva Paulus sier i galeterbrevet 2 og her snakker Paulus om loven angående omskjærelsen. Han snakker ikke om de ti bud som er Guds universiale moralske bud som er fundamentet til at endemålet skal kunne fungere i Guds rike, i Hans univers.

Gal 2,17-20 Men om vi, da vi søkte å bli rettferdiggjort i Kristus, fantes også selv å være syndere, er derfor Kristus en syndens tjener?

Langt derifra!

for hvis jeg igjen bygger op det jeg brøt ned, da viser jeg mig selv som en lovbryter. For jeg er ved loven død for loven for å leve for Gud;

jeg er korsfestet med Kristus, jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i mig, og det liv jeg nu lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket mig og gav sig selv for mig.


Om Kristus lever i deg er du i Ånden og gjør som Jesus Faderens vilje, ikke kjøds vilje! Din trosvilje i kjød er om du elsker Jesus og som Han gjøre Faderens vilje.

Da har vi ingen unnskyldninger for å synde/ gjøre brudd på loven Gud ga oss men da ser vi Hans kjærlighet i loven, Hans barmhjertighet og godhet i loven.



Sitat: skrevet av gana  
Jak 3, 2a: Alle feiler vi ofte.


Å feile er ikke synd gana.

Jakob taler om rettferdiggjørelse ved tro som da har følger og følgene er gjerninger som kommer av troen. Om vår ånd ikke virker troens hensikt er vi døde fra troen men tror vi så går vi gjerningenes vei som troen i Guds ord gir.
Går vi på denne vei men snubler så er ikke det en synd om vi da velter ett bord og knuser glass med mere. Om jeg sier noe feil, eller ikke understreker noe så godt at det er umulig å ta feil for en annen som ønsker å putte inn egen tro i det jeg sa så er ikke det en synd. Men min tale kan da være så hard at ett annet hjerte forherder seg imot sannheten, har da dette sannhets korn falt på steingrunn og er det min feil at dette korn ikke tar til seg vann når vår Herre kommer med regn?
Om jeg skriver at Paulus skrev noe og så viser det seg at det var Johannes, er det da en synd? Nei, selvfølgelig ikke men for en kjødelig som hater sannheten kan mene det og bruke det imot sannheten i sitt eget hjerte. Denne kjødelige gjør da synd imot seg selv, mot Guddommen og de han er ved. En sannhetssøker vil hjelpe denne som skrev feil og de to samnmen knytte sterkere kjærlighetsbånd etter Guds standard.

Jakob taler ikke om stolthetens drivkraft i oss, i 3:2 men om Guds kraft i oss som gjenoppretter mennesket. I denne gjenopprettelsen følger vi Hans rikes bud og og arresterer ikke oss selv eller andre om vi snubler i detaljer i livet. Gud er god, Han er barmhjertig og rettferdig, det er ikke vi kjødelige for vi hater rettfedigheten som kler oss selv nakne som syndere. Kjødet hater lovlydige og forsøker å lage seg en selvrettfedig tro hvor lovlydige helst bør tie så man ikke blir avslørt som en falsk urettferdig løgner.


Jak 2,22-24 Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at troen blev fullkommen ved gjerningene, 23 og Skriften blev opfylt, som sier: Abraham trodde Gud, og det blev regnet ham til rettferdighet, og han blev kalt Guds venn. 24 I ser at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke ved tro alene.
Jak 2,26 For likesom legemet er dødt uten ånd, så er og troen død uten gjerninger.
Jak 3,2 For vi snubler alle sammen i mange ting; den som ikke snubler i tale, han er en fullkommen mann, i stand til også å holde hele legemet i tømme.