Jeg synes det er litt merkelig å si at dette er TEGN som betyr, for allah (en setning), eller lignende. Fordi teksten, Joh åp, sier jo at det er et
nummer, for et NAVN, ikke flere tegn for en utlagt setning.
Så hvis 666 er et nummer som Johannes sier, for et navn. Da begrenser det mulighetene veldig.
Det står jo dessuten at det er et menneskets tall. Da tenker jeg det betyr, et spesifikt menneskets tall. Eller det er i det minste sånn jeg leser
det. Tallet for dets navn, eller hans navn.
Det er et mysterium for meg dette, men den beste tolkninga jg har hørt hittils er at det er keiser Nero. Det var jo skrevet til folk som levde der og
da, og det måtte vel være mulig for både Johannes og leserne å regne ut dette tallet? Jeg går sterkt ut i fra at Johannes selv visste hva det betydde,
og skrev ned noe han selv forstod. I såfall er det logiskt at tallet står for noe som var der og da.
Forøvrig er jo hele åpenbaringsboken temmelig vanskelig å forstå, og det meste er billedlig, så derfor er det vel ikke sikkert at merket i pannen og
hånden bør leses bokstavelig, men heller billedlig?
Jeg tenker adventistene kanskje har litt rett.. i følge dem er jo merket i hånden og i pannen et symbol på tjeneste og handling. Panne, hva man tenker
på, og hånden, hva man gjør. De mener jo dette betyr å bryte hviledagen og at konstantin eller hvem det var byttet ut hviledagen på sabbaten (lørdag)
med søndag (som opprinnelig var første dag i uka, og soldagen), der er jeg vel passe skeptisk, men jeg tror likevel de kan være inne på noe, i mangel
av bedre svar. |