Slagord ikke nok
I møte med den fortvilende liberaliseringen i Den norske kirke vil vi fastholde Bibelens autoritet. Men vi må svare på spørsmål og anklager til
Bibelen med mer enn slagord.
Espen Ottosen <eottosen@nlm.no>
25. juni 2014
-
Situasjonen for bibeltroskap i norsk kristenliv kan fremstå som mørk.
På få år har et solid flertall av biskopene blitt støttespillere for en ny ekteskapsforståelse. Utviklingen henger utvilsomt sammen med en svekket tro
på Bibelens autoritet.
I dokumentet «Sammen», som et utvalg nedsatt av bispemøtet la frem i 2013, slås det fast at «det er mangt og meget i det bibelske materialet som
gjenspeiler en tid som ikke er vår og gir uttrykk for oppfatninger som vi ikke kan forsvare som god kristendom i dag».
Mange av dem som i dag inntar en slik bibelkritisk holdning har bakgrunn fra Menighetsfakultet. Institusjonen ble dannet i 1908 som en protest mot den
liberale teologien ved Universitets teologiske fakultet. På få år har imidlertid MF blitt kraftig liberalisert. Det beste som i dag kan sies om MF er
at pluralismen råder.
Det sier ikke lite om situasjonen ved MF at Sturla Stålsett nylig ble ansatt som professor i diakoni, religion og samfunn. Få dager senere stilte han
seg i spissen for den nydannede organisasjonen «Åpen folkekirke». Denne arbeider særlig for kirkelig vigsel av homofile. Det er også illustrerende at
Jan-Olav Henriksen, som fikk et endret professorat da han i 2001 sa ja til homofilt samliv, i dag er forskningsdekan og dermed tilhører fakultetets
ledergruppe.
Vanskelige spørsmål
I møte med den fortvilende liberaliseringen i Den norske kirke vil vi fastholde Bibelens autoritet. Men det er viktig at vi ikke bare tyr til
kortfattede slagord. Tvert i mot må vi våge å gå inn i mange vanskelige spørsmål. Her er noen:
•Hvordan tenker vi om mulige motsetninger i Bibelen? Det står for eksempel om Judas i Matteus 27,5 at han «gikk bort og hengte seg», mens det i Apg
1,18 sies at han styrtet «hodestups ned og revnet, og alle innvollene hans veltet ut».
•Hvordan fastholder vi Bibelens klarhet når kristne med stor tillit til Bibelen er uenige om mye – som om spedbarn kan døpes og hva nattverden gir?
•Hvordan finner vi ut hva som ikke lenger gjelder kristne? I 1 Kor 11,5 står det at «hver kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode,
fører skam over sitt hode». Hvilke grunner har vi for å mene at et slikt bibelvers ikke binder kristne i vår tid?
Tillit til Bibelens autoritet
Disse spørsmålene krever mer enn slagord til svar. Vi må dessuten innse at kristne med sterk tillit til Bibelen tenker noe forskjellig om detaljer
knyttet til Bibelens pålitelighet og autoritet.
Noen tenker for eksempel at Bibelens autoritet er knyttet til lære og liv – og ikke til historiske eller geografisk informasjon. For eksempel mente
Sigurd Odland, som sto i spissen for å danne MF og var timelærer på Fjellhaug, at Bibelen inneholdt feil. Det hindret ham ikke i fra å kjempe
kompromissløst for Bibelens autoritet for lære og liv.
Selv vil jeg ikke problematisere Bibelens autoritet. Men jeg tar til orde for at vi møter spørsmål og anklager til Bibelen med mer enn slagord. Vi har
mye å tape på å snakke om bibeltroskap som om det alltid er lekende lett å fastslå at Bibelen er klar, pålitelig og troverdig. |