Opprinnelig postet av PeterDJ
Sitat: | Opprinnelig postet av BiZ
Hei, du. Nesten et nytt forum det her, ja. Kjennes godt å være tilbake.
Det ser ut som du stiller spørsmålstegn ved Bibelens framstilling av Faderen og Sønnen som to Personer...? Slik jeg ser det, kommer det klart fram fra
hele Guds Ord at Guddommen inneholder flere Personer (Faderen, Sønnen, Den Hellige Ånd), og ikke bare én Person. Slik som mannen og kvinnen - to
distinkte personer - skal være ett kjød, ser jeg på Gud som én Gud med tre distinkte Personer.
Hørte et interessant utsagt her i dag; at dersom Gud var én Person, ville Gud ikke ha vært tilstrekkelig i seg selv. Gud er kjærlighet,
ifølge 1 Joh 4,8; og kjærligheten kan ikke eksistere alene. Den må eksistere sammen med noen andre. |
Heisann, og takk for sist. =)
Det var vel ikke akkurat om de var to distinkte personer jeg stilte spm ved, det var kanskje litt uklart hvor jeg ville.
Poenget mitt er at Jesus omtaler seg selv som Guds sønn, og Gud som Faderen, og min Gud, min Guds stad osv.
Det igjen får meg til å stille spmtegn ved hele treenighetslæren og om Jesus er Gud, siden han sier om Faderen, min Gud.
Johannes omtaler også to distinkte personer. Jesus, med kobberbelte, hvit hår og et sverd ut av munnen. Men etter Jesus har talt med han, sier
Johannes at han hører den første røsten igjen, som talte som en Basun, og ser da en trone med en som sitter på den, som jaspis å se til og med en
regnbue over. Og det regner jeg med er Gud? Faderen?
Og Jesus sitter ved Faderens høyre hånd. Alt dette får meg til å undre på om vi tenker feil. At Jesus er Guds sønn, og Faderen er Gud.
|