Apologetisk Forum

Finnes et eget palestinsk folk,eller er det hele en løgn?

Honning - 12-2-2009 kl 21:58

Jeg personlig kan ikke forstå at man kan oppkonstruere et eget palestinsk folk ,når der aldri egentlig har eksistert et slikt folk...
På nyhetene så snakkes det altid om et stakkars palestinsk folk som jødene fortrenger bla bla.
Slike som kåre w sier bla at det er dette spørsmålet om landet til det" palestinske "folket som er årsaken til mang en strid,selvmordsaksjoner,terror binnladen,911 osv osv

Men man skal jo ikke gå så mange tiår tilbake ,så fantes det ikke snakk om ,eller ingen viste om at der fantes et eget palestinsk folk med arabisk look.
Min teori er at oppkonstruksjonen av et eget folk ("palestinere" )er et ullent ledd i bakvaskelsen av det Israelske jødefolket som vi kjenner idag.
Etter min mening er jødene like mye palestinere i ordets egentlige forstand, som evnt palestina araberne,da palestina jo er navnet en keiser satte på dette området,og dette har følgelig ingenting med et eget palestinsk folk ,som jo egentlig heller aldri har eksistert slik som benevneslen brukes.
Min mening er at dette som pågår er også et ledd i et slags forførelse ,på samme måte som erstatningsteolgien er forførelse.
Titt i historie bøker,evnt eldere leksikon så vil dere kunne se at jeg har rett i at dette er ledd i bakvaskelses prosses .Hva er deltagerne her på forumets mening,
er den basert på NRK og venstresiden ? Min mening er at pga at Jødene bla er Guds utvalgte folk, er de blitt mye "slått og såret" misskjent på mange slags måter...
Før keiseren satte navnet palestina på området som i dag populært kalles palestina,hvor var dette palestina folket og hva kalte de seg dengang ? Svaret er at de var arabere ,nomader som drev rundt på kameler...
Dengang de drev rundt på kameler var også de tider da Jødene hadde Israel og Jesrusalem . Men de ble fordrevet og
jaget bort fra området og sitt eget land. Gud er det som har drevet sitt folk tilbake ,dvs fått sitt demonstrasjons folk hjem 1948. og følgelig ved dette folket Gud skal dømme hele verden ,alt etter om man elsker eller hater Jødene ,vil man enten være på den ene eller annen side!
Islam er drivkraften bak at araberne krever jøderene stedrer der de skal bo , akkurat som nassistene ville befri hele verden fri for jøder, samme ånd er i islam som den ånd som drev hitler og tyskerne til massedrap. Jeg finner ingen annen logisk forklaring på problemet ,enn at den er av åndelig demonisk karakter ,da hat er demonisk i seg selv ..
Det bor flere millioner arabere som tror på islam i israel. Er der noen forskjell ,skulle ikke araberne kunne akseptere også jøder hos seg i sine store landområder ? nei de krever det jødereint.
slik som tyskerne og nasistene ville det ! Det beviser at hele konfliket er åndelig uløselig når løgnens far rår over massemedia og politikere ,arabere og mange andre mennesker som hater Jødene.

Guds ord sier følgende om situasjonen, og om israel og dens fiender og venner:
Jeg vil velsigne dem som velsigner deg,
og forbanne den som forbanner deg.
I deg skal alle slekter på jorden velsignes.»







:exclamation:



[



[Redigert den 12-2-2009 av Honning]

mhusoy - 12-2-2009 kl 22:08

Hmm, vanskelig sak dette Honning. Det er mange som sier mye forskjellig... Jeg skal prøve å komme med noen nærmere kommentarer etter hvert.

Honning - 12-2-2009 kl 22:41

Løgn er aldri en enkel sak, ikke heller løgnens far som vi alle vel vet hvem er !?


Den lovløse
Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet. La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn. 4 Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud. 5 Husker dere ikke at jeg sa dette da jeg var hos dere? 6 Dere vet hva som nå holder igjen, slik at han først åpenbarer seg når hans tid er inne. 7 Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien. 8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren Jesus skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet. 9 Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn. 10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. 12 Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten.
Hold fast på det dere har lært!
13 Men vi må alltid takke Gud for dere, søsken, dere som Herren elsker. For Gud utvalgte dere til å bli frelst, som sin førstegrøde, og dere ble helliget ved Ånden og trodde sannheten. 14 Dette kalte han dere til gjennom det evangeliet vi forkynner, slik at dere skal få del i vår Herre Jesu Kristi herlighet. 15 Stå derfor fast, søsken, og ta vare på de overleveringene vi har undervist dere i, enten muntlig eller i brev. 16 Vår Herre Jesus Kristus selv og Gud, vår Far, som har elsket oss og i sin nåde gitt oss en evig trøst og et rikt håp, 17 må han gi deres hjerte mot og styrke til alt godt, i ord og gjerning!

[Redigert den 12-2-2009 av Honning]

IHS - 12-2-2009 kl 22:42

Er ikke palestinerne = Philistines (Filistere) ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Philistines

Goliath was a Philistine

Palestine = land of the Philistines (Gaza)



[Redigert den 12-2-2009 av IHS]

Viking - 12-2-2009 kl 22:56

Det hele er umulig å komme til bunns i, ettersom det ikke
finnes vilje til å få frem sannhet. Palestinsk folkeslag
lyder like sannsynlig for meg som å påstå at det finnes
et Israelsk folkeslag i Israel. Israel er en gedigen "røre" med
forkjellige raser og folkeslag og ingen har pr. idag helt peiling på hvem som er hvem.

De vet at det finnes Israellitter (nordriket) og Judeere (Judah og Levi). Men å gi et klart bilde av hvem dette er klarer
ikke staten Irael å gjøre (eller kanskje de ikke vil).

I Libanon idag finner vi en gruppe med kristne som har
bodd der i lange tider, ingen vet riktig da de kom dit.
Tross forfølgelse så har de holdt ut.

Disse menneskene tilhører en annen gruppe genetisk enn
sine arabiske landsmenn. For en del år siden ble det gjort
en del utgravinger i syd Libanon (tidligere nordriket Israel).
Alle funna deres den gang viste at disse var forfedrene
til vikingene, noe som virket så merkelig at det ble dysset
ned og underkjent. Disse kristne Libaneserne var av samme
genetiske gruppe:exclamation:

Ca. 10 - 20 % av Israels befolkning er av samme gruppe.
Ca. 40 % av norges befolkning er av samme gruppe.
På de britiske øyer høyere %, i Danmark og Sverige så er det ganske likt som i Norge.

En tikkende bombe politisk. Ikke rart det er uroligheter.
Fred blir det ikke før Kristus kommer tilbake og fører sitt
folk tilbake til deres hjemland. Ingen klarer å få fred der
nede før Han kommer.

[Redigert den 12-2-2009 av Viking]

[Redigert den 12-2-2009 av Viking]

Honning - 13-2-2009 kl 02:54

Når man kommer inn på Israel er det mange som ikke lenger er " venner" hva kommer det av ?
Mange kristne"blir steinharde i ansiktet ,da så snart emnet er Israel!,hvorfor ? er de så meget verre enn andre på vår jord ?
ikke kaprer de fly , ikke sender de barna sine ut, utstyrt med bomber, for å sprenge i luften busser med uskyldige.
Er det ikke araberne med sin rasistiske holdninger som legger opp til død og fordervelse ? hvorfor gir hele verden jødene skylden for
resultatet av arabernes raseskille politikk ?
hvis det ikke er slik ,hvorfor er det fritt frem for fredelige arabere å bo å arbeide i israel ? Hvorfor er det ikke mulig for araberne å være like vennlige overfor jødene ?


Svaret er klart ISLAM , religionen som sier og mener om jøder og kristne : Bøy dere for meg eller dø.....
Demonisk!


Nå har vi fått ganske mange av islamister i Norge, er dette flyktninger? , hva flyktet de så fra, seg selv ?
En hvilken som helst araber, kan med letthet få stemplet passet sitt med palestiner av "palestinske "myndigheter
noe som vil gi automatisk oppholds tillatelse i Norge.
Ingen annen religiøs gruppe har så høye krav til demokratiet som disse folka ,selv om de dem selv praktiserer alt annet
enn dette der de kommer fra , der er der korrupsjon og undertrykkelse ,offfentlige henrettelser for bagateller.
Eks en mann har ei dotter som blir voldtatt av en mann , dreper sin datter fordi han mener hun har ført skam over sin egen familie... ganske så sykt, men det er slike vi tar inn her til landet som dreper med glede jøder bare fordi de er jøder.

Everaldo - 13-2-2009 kl 03:44

Hadde det ikke vært litt ironisk dersom palestinaaraberne og jødene er ett og samme folk?

mhusoy - 13-2-2009 kl 03:56

Hehehe, morsomt sagt det der ja Everaldo... :)

mhusoy - 13-2-2009 kl 07:20

Jeg ser at IHS plukker opp en sedvanlig tanke om at palestinerne skulle være filistere.

For det første er det riktig å si at de to ordene har felles opphav rent spåklig sett. Men der stopper imidlertid også deres slektskap helt.

Filisterne var altså et folkeslag som angrep Midtøsten og Egypt for ca 3200/3400 år siden, gjerne omtalt som "sjøfolkene" av egypterne. Filisterne etablerte seg på den sørlige del av Kanaans kyst, i området der dagens Gazastripe ligger. Filisterne bygget fem poliser, bystater. Og dette avslører deres opprinnelse. De kom fra Egeerhavet (Hellas og de greske øyene) og Kreta (Bibelen omtaler dem også som kretere). Deres fem poliser var Gaza, Asdod, Askalon, Ekron og Gat (der Goliat kom fra). Dermed var filisterne ikke semitter i det hele tatt (slik arabere og jøder er). De var (i følge Bibelen) i slekt med Egypt (Misraim), og tilhørte den europeiske/greske kultursfære. Stort mer ikke-semittisk enn dette er det knapt nok mulig å være. Derfor kan i alle tilfeller dagens "palestinere" ikke være direkte etterkommere av filisterne.

Filisterne ble værende som en motstander av Israel i flere århundrer, men da Midtøsten kom under gresk og senere romersk overhøyhet forsvant de som eget folk. De ble assimilert inn i de store greske og romerske befolkningene i området. Navnet "Palestina" ble oppfunnet av romerske keisere i århundrene etter Kristus, og dette skjedde lenge etter at filisterne hadde opphørt å eksistere. Palestina skulle uansett peke på filisterne, pga. at de romerske keiserne ville ydmyke jødene som ofte kjempet mot den romerske okkupasjonen. Bruken av "Palestina" gikk av moten etterhvert, til og med før muslimene okkuperte området i middelalderen. Sånn sett har navnet "Palestina" bare blitt brukt i noen få år av verdens historie, der britenes gjeninnføring av navnet på 1900-tallet altså blir stående som en kronologisk pussighet (ca som at Norge skulle hete Thule igjen etter neste valg).

Ordet "palestiner" kommer av navnet "Palestina". Så dersom Palestina er et merkelig navn så blir i alle fall "palestiner" det. Faktisk var det mest jødene som kalte seg "palestinere" før 1960-tallet. Det var først da den politiske kampen mot staten Israel tok seg opp at ordet "palestiner" ble populært blant arabere i området. I dag tror hele verden at araberne er palestinere og at Israel har tatt landet deres... Selv om det altså ikke finnes noen historie som forteller om palestinere, det er altså et begrep oppfunnet på 1900-tallet.

Jeg kjenner riktignok til at osmanske kart nevner deler av området som "Filastin", men dette er jo heller ingen indikasjon på at araberne der så på seg selv som palestinere. Det var jo snarere et stor jødisk befolkning der også under tyrkerne. De få araberne som fantes i området var omreisende beduiner, og disse har røttene sine på Sinai og i ørkenene.

Det angivelige slektskapet mellom filistere og palestinere er i alle fall ikke eksisterende. Dagens etterkommere av fililstere måtte jo i så fall være de kristne i Libanon, Egypt, Irak etc. (siden araberne ikke hadde kommet inn i Midtøsten i oltida, men levde i utkanten av sivilisasjonene og på halvøya si).

Viking - 13-2-2009 kl 10:27

http://www.palestinefacts.org/pf_early_palestine_original_pe...

IHS - 13-2-2009 kl 13:09

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS

Er ikke palestinerne = Philistines (Filistere) ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Philistines

Goliath was a Philistine

Palestine = land of the Philistines (Gaza)


Jeg ser at IHS plukker opp en sedvanlig tanke om at palestinerne skulle være filistere.

For det første er det riktig å si at de to ordene har felles opphav rent spåklig sett. Men der stopper imidlertid også deres slektskap helt.....



Så dagens Israelitter og Palestinere er ikke genetiske etterkommere
av de opprinelige israelittene og palestinerne som har forsvunnet ?

Det at de i dag kriger med hverandre akkurat som de opprinelige israelittene og palestinerne
i akkurat det samme området samtidig som de kaller seg Israelitter og Palestinere
og begge sier de er Abrahams barn/etterkommere er bare en tilfeldighet ?

PS: Palestina er opprinelig bare det lille området hvor i dag Gaza er. (Philistia)
At et mye større området skulle kalles Palestina var bare noe Keiser Hadrian fant på år 132.

At mesteparten av Palestinas kristne befolkning gradvis ble muslimer etter år 700 er svært beklagelig.





















[Redigert den 13-2-2009 av IHS]

Honning - 13-2-2009 kl 13:45

Vil få takke mhusoy for bra innlegg!


Der det finnes kjærlighet ,finnes også kjærlighet til Israel...!
Hvær klar over at det er ingen tilfeldighet at Israel fikk landet tilbake i 1948! Følg med Israel så ser du Guds hand i bevegelse, Mange tror ikke Israel er av betydning , men jeg vil påstå med dem ser du Guds finger...
oppfyllelsene er bevisene for at Gud følger med!


For så seier Herren, Allhærs Gud,
den herlege, som har sendt meg,
om dei folka som plyndra dykk:
Den som rører dykk,
rører ved min augnestein.
13 For sjå, eg lyfter handa mot dei,
og dei vert til hærfang
for dei som no er trælane deira.
Då skal de sanna
at Herren, Allhærs Gud, har sendt meg.


her er også klar biblesk melding om hvordan en skal te seg i forhold til Israel!





Herren sa til Abram: «Dra bort fra ditt land og din slekt og din fars hus til det landet som jeg vil vise deg! 2 Jeg vil gjøre deg til et stort folk; jeg vil velsigne deg og gjøre ditt navn stort. Du skal bli til velsignelse!
3 Jeg vil velsigne dem som velsigner deg,
og forbanne den som forbanner deg.
I deg skal alle slekter på jorden velsignes.»

mhusoy - 13-2-2009 kl 20:23

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Så dagens Israelitter og Palestinere er ikke genetiske etterkommere
av de opprinelige israelittene og palestinerne som har forsvunnet ?


Hei IHS. Jeg har vel så langt ikke sagt at dagens folk i Midtøsten ikke kan være delvise etterkommere av tidligere folk. Det jeg pekte på var at dagens palestinere (arabere) nok ikke er direkte etterkommere av filisterne ettersom sistnevnte døde ut som eget folkeslag nesten 1000 år før de første araberne kom til Israel/Kanaan. Jeg har forøvrig ikke kommentert hvilket slektskap dagens israelere har med de gamle israelittene.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Det at de i dag kriger med hverandre akkurat som de opprinelige israelittene og palestinerne
i akkurat det samme området samtidig som de kaller seg Israelitter og Palestinere
og begge sier de er Abrahams barn/etterkommere er bare en tilfeldighet ?


Her stokker det seg for deg litt IHS. De gamle filisterne sa ALDRI at de var Abrahams barn, noe de logisk nok heller aldri har vært siden de kom fra Kreta og slektet på Misraim (Egypt). Abraham kom fra dagens Irak, svært langt borte. Så selv om dagens israelere og jøder og arabere slekter på Abraham, så gjorde ikke filisterne det.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
PS: Palestina er opprinelig bare det lille området hvor i dag Gaza er. (Philistia)
At et mye større området skulle kalles Palestina var bare noe Keiser Hadrian fant på år 132.

At mesteparten av Palestinas kristne befolkning gradvis ble muslimer etter år 700 er svært beklagelig.

[Redigert den 13-2-2009 av IHS]


Joda, jeg er fullt klar over det IHS. Filista lå i området til de fem polisene, men Israel maktet å erobre de indre delene av dette området, slik at hovedtyngden hos filisterne lå rundt dagens Gaza. Du har også rett i at det var de romerske keiserne som oppfant navnet "Palestina" og la det på hele området til deg gamle Israel.

Ja, det er svært beklagelig at mange kristne i Midtøsten ble muslimer i middelalderen, etter de islamske invasjonene, men ofte hadde de ikke noe valg, særlig ikke de rettroende, som enten ble drept eller drevet ut. Denne religiøse imperialismen er det dessverre ikke tatt noe oppgjør med blant araberne.

Everaldo - 13-2-2009 kl 21:58

Sitat:
Opprinnelig postet av Honning
Følg med Israel så ser du Guds hand i bevegelse, Mange tror ikke Israel er av betydning , men jeg vil påstå med dem ser du Guds finger...


Jeg respekterer at du har valgt å tro det, men jeg vil gjerne høre om du har tenkt grundig gjennom dette. Du er klar over at jøder forfølger kristne, og deres syn på Jesus Kristus? En jøde som blir kristen regnes ikke lenger som jøde, og mister sin rett til å bosette seg i Israel. Mener du at en person som tar avstand fra Kristus, samtidig ledes av Kristus?

Honning - 14-2-2009 kl 00:57

Everaldo sa:

Jeg respekterer at du har valgt å tro det, men jeg vil gjerne høre om du har tenkt grundig gjennom dette. Du er klar over at jøder forfølger kristne, og deres syn på Jesus Kristus? En jøde som blir kristen regnes ikke lenger som jøde, og mister sin rett til å bosette seg i Israel. Mener du at en person som tar avstand fra Kristus, samtidig ledes av Kristus?

svar:

Alt henger sammen med alt som en kjent kvinne sa engang ;O)
Hva enkelte gjør påvirker ikke faktum at Israel er Guds land og at jødene er Guds utvalgte folk.
opp gjennom historien er det også kristne som har forfulgt jøder ,så det er sagt ,så jeg tror ikke det argumentet holder særlig mål for å være et poeng.
Hvem som helst kan kalle seg kristen ,men ikke hvem som helst er jøde.
Den store falske hopen av karismatiske lykke krristendom eller fremgangsteolgien er ikke et snev bedre enn jødedommen. Jødene har mye bra ,men de er blinde, som mange andre som ikke ser hele sammenhengen.tror ikke de har tatt asvstand til messias ,men de ser ikke at messias er Jesus som allerede har vært på jorden ,de venter på messias første komme ,Dessverre så er det slik men deres øyne skal åpnes tilslutt.





[Redigert den 14-2-2009 av Honning]

Andante - 14-2-2009 kl 17:48

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Så dagens Israelitter og Palestinere er ikke genetiske etterkommere
av de opprinelige israelittene og palestinerne som har forsvunnet ?


Hei IHS. Jeg har vel så langt ikke sagt at dagens folk i Midtøsten ikke kan være delvise etterkommere av tidligere folk. Det jeg pekte på var at dagens palestinere (arabere) nok ikke er direkte etterkommere av filisterne ettersom sistnevnte døde ut som eget folkeslag nesten 1000 år før de første araberne kom til Israel/Kanaan. Jeg har forøvrig ikke kommentert hvilket slektskap dagens israelere har med de gamle israelittene.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Det at de i dag kriger med hverandre akkurat som de opprinelige israelittene og palestinerne
i akkurat det samme området samtidig som de kaller seg Israelitter og Palestinere
og begge sier de er Abrahams barn/etterkommere er bare en tilfeldighet ?


Her stokker det seg for deg litt IHS. De gamle filisterne sa ALDRI at de var Abrahams barn, noe de logisk nok heller aldri har vært siden de kom fra Kreta og slektet på Misraim (Egypt). Abraham kom fra dagens Irak, svært langt borte. Så selv om dagens israelere og jøder og arabere slekter på Abraham, så gjorde ikke filisterne det.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
PS: Palestina er opprinelig bare det lille området hvor i dag Gaza er. (Philistia)
At et mye større området skulle kalles Palestina var bare noe Keiser Hadrian fant på år 132.

At mesteparten av Palestinas kristne befolkning gradvis ble muslimer etter år 700 er svært beklagelig.

[Redigert den 13-2-2009 av IHS]


Joda, jeg er fullt klar over det IHS. Filista lå i området til de fem polisene, men Israel maktet å erobre de indre delene av dette området, slik at hovedtyngden hos filisterne lå rundt dagens Gaza. Du har også rett i at det var de romerske keiserne som oppfant navnet "Palestina" og la det på hele området til deg gamle Israel.

Ja, det er svært beklagelig at mange kristne i Midtøsten ble muslimer i middelalderen, etter de islamske invasjonene, men ofte hadde de ikke noe valg, særlig ikke de rettroende, som enten ble drept eller drevet ut. Denne religiøse imperialismen er det dessverre ikke tatt noe oppgjør med blant araberne.


Filisterne er vel det samme folkeslaget som i historiebøkene oftere omtales som fønikerne.

mhusoy - 14-2-2009 kl 21:50

Sitat:
Opprinnelig postet av Andante
Filisterne er vel det samme folkeslaget som i historiebøkene oftere omtales som fønikerne.


Nå vel, det er ikke umulig at disse har noe felles, men samtidig så tror jeg at fønikierne egentlig var libanesere og kananeere. Men filisterne fra Kreta var jo også i slekt med kanaaneerne, ettersom Misraim (filisternes far) og Kanaan var brødre (Kams sønner).

Forøvrig er det særlig "sjøfolket" som brukes om filisterne, f eks da de angrep Egypt ca 1400-1200 f.Kr.

IHS - 14-2-2009 kl 22:50

Am 9:7 > Jeg førte Israel opp fra Egypt, men også filisterne fra Kaftor og arameerne fra Kir.



Philistia mynt fra år 193-217 med bilde av Keiserine Julia Domna som var Araber

http://threegracesguy.com/PerseusMedusaSeries.aspx

Honning - 15-2-2009 kl 00:43

Gud er mektig til å gjennomføre det han har satt seg fore!
Det viktigste er at man ikke er på kollisjons kurs med Gud selv !





For se, jeg gir befaling,
og jeg rister Israels ætt
blant alle folkeslagene,
som når en rister korn i såld,
og ikke en stein faller til jorden.
10 For sverdet skal de dø,
alle synderne i mitt folk,
de som sier: «Ulykken når oss ikke,
den kommer aldri over oss.»
Israels gjenreisning
11 Den dagen reiser jeg opp igjen
Davids falne hytte.
Jeg murer igjen dens revner
og reiser det som ligger i grus;
jeg bygger den som i gamle dager.
12 Så kan de ta resten av Edom i eie
og alle de andre folkeslag
som er nevnt med mitt navn,
lyder ordet fra Herren, som fullfører dette.
13 Se, dager skal komme, sier Herren,
da de begynner å pløye før skurden er slutt,
og tråkker druer til kornet skal såes.
Druesaften skal dryppe fra fjell
og flyte i alle bakker.
14 Da vil jeg vende lagnaden
for Israel, mitt folk.
Byer som er revet ned,
skal de bygge opp og bo i;
de skal plante vingårder
og selv få drikke vinen,
stelle til hager og selv spise frukten.
15 Jeg planter dem atter i egen jord,
de skal ikke mer rykkes opp av sitt land,
som jeg har gitt dem, sier Herren din Gud.



[Redigert den 14-2-2009 av Honning]

mhusoy - 15-2-2009 kl 00:46

Kaftor er vel navnet på Kreta.

Jeg ser at du plukker opp navnet Filistia, men dette er bare navnet på området. Folkeslaget hadde på dette tidspunktet opphørt å eksistere. At keiserinnen hadde arabisk bakgrunn er en detalj som ikke berører Filistia eller noe annet i denne debatten på noen måte. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du forsøker å gjøre et poeng ut av det. Mange keisere og keiserinner kom fra ulike deler av Romerriket, dette er helt elementært.

IHS - 15-2-2009 kl 00:56

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Kaftor er vel navnet på Kreta.

Jeg ser at du plukker opp navnet Filistia, men dette er bare navnet på området. Folkeslaget hadde på dette tidspunktet opphørt å eksistere. At keiserinnen hadde arabisk bakgrunn er en detalj som ikke berører Filistia eller noe annet i denne debatten på noen måte. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du forsøker å gjøre et poeng ut av det. Mange keisere og keiserinner kom fra ulike deler av Romerriket, dette er helt elementært.


Filistia uten Filister = Norge uten Nordmenn

Hvor sannsynlig er det ?

Philistines = Palestinians

[Redigert den 15-2-2009 av IHS]

mhusoy - 15-2-2009 kl 02:00

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Filistia uten Filister = Norge uten Nordmenn

Hvor sannsynlig er det ?

Philistines = Palestinians

[Redigert den 15-2-2009 av IHS]


Vel, hvorfor du henger deg sånn opp i disse tingene er uvisst, men jeg må nesten få lov til å påpeke de logiske bristene i de påstandene du kommer med.

For det første så kan et område gjerne ha et navn etter tidligere folk, derav Filistia for Gaza-området pga. filistisk befolkning der ca 1200-200 f.Kr. Storbritannia har jo fortsatt navn etter britene selv om angelsakserne for lenge siden har tatt over og fordrevet de opprinnelige. Det samme med store deler av Amerika, der opprinnelige stammenavn fortsatt finnes selv om befolkninga er av ikke-amerikansk avstamning (europeisk, afrikansk, asiatisk).

Men tilbake til det du sier. Ja, det er Filistia uten filistere. Tonnevis av små folkeslag har opp gjennom historien blitt utvannet eller tatt opp i større, i filisternes tilfelle var det grekere og romere som assimilerte dem.

Derfor er det bare tullprat av deg å si at filistere har blitt til palestinere. Dagens palestinere er uansett arabere. Den gruppa blant dagens beboere i Israel-Palestina området som kan ha en viss mulighet til slektskap med filisterne er de kristne blant palestinerne siden disse egentlig ikke er arabere (fordi konvertering fra islam er ulovlig blant araberne). Men i dette tilfellet blir det uansett snakk om delvis avstamning dersom det i det hele tatt er tilfellet.

Forøvrig hadde jeg satt pris på at du ga skikkelige argumenter i debattene og ikke bare lettvinte påstander.

IHS - 15-2-2009 kl 14:21

Sitat:
Opprinnelig postet av Andante
Filisterne er vel det samme folkeslaget som i historiebøkene oftere omtales som fønikerne.

Nei,
Fønikerne var nord for Israelittene (orange farge på kartet)
Filisterne var syd for Israelittene (rød farge på kartet)

http://web.stratfor.com/images/middleeast/map/Philistia_1200...

IHS - 15-2-2009 kl 20:40

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Am 9:7 > Jeg førte Israel opp fra Egypt, men også filisterne fra Kaftor og arameerne fra Kir.

Kaftor er vel navnet på Kreta.

Jeg ser at du plukker opp navnet Filistia, men dette er bare navnet på området. Folkeslaget hadde på dette tidspunktet opphørt å eksistere....


Filistia uten Filister = Norge uten Nordmenn

Hvor sannsynlig er det ?

Philistines = Palestinians

Vel, hvorfor du henger deg sånn opp i disse tingene er uvisst, men jeg må nesten få lov til å påpeke de logiske bristene i de påstandene du kommer med.

For det første så kan et område gjerne ha et navn etter tidligere folk, derav Filistia for Gaza-området pga. filistisk befolkning der ca 1200-200 f.Kr....


Gazas befolkning dyrket sin Kretiske gud helt frem til 14. April år 407 etter Kristus.
Da rev de kristne deres Zevs tempel og byggde en Kirke på stedet.
Så de Kretiske Filisterne forsavnt ikke helt år 200 f.Kr

http://en.wikipedia.org/wiki/Porphyry_of_Gaza

Araberne kom til Gaza år 637 etter Kristus og omgjorde Kirken til en moske.

Befolkningen er stort sett det samme hele tiden det er bare troen som endres.
Akkurat som i Norge. (Norøn>Katolsk>Protestant)



[Redigert den 16-2-2009 av IHS]

Honning - 15-2-2009 kl 21:37

Det jeg har lagt merke til ,uten at jeg selv skal påstå at jeg er noe veldig expert på dette,er at jeg har sett bla barn på sykehuset under bombingen på gaza, som virker tydelig kan være av egyptisk avstamining ,pga utseende. ( tenke seg det faktum at radikale "palestinere"(militære arabere ) kunne finne på å skyte raketter fra kjelleren på sykehuset i gaza , i øyeblikkene når tv kamerane var slått av...! For så igjen når israel da svarte på beskytningen ,ble kamerane slått på igjen! Så her ser man klart og tydelig at barn kunne ofres av arabiske islamister,så lenge Israel ble de som fikk ansvaret for alle skadene( forferdelig ,men sant!
NRK som har valgt som altid ,å hammre løs på og beskylde Israel for det meste ,de er ikke interressert i at sanheten kommer frem ,men de hater Israel og alt landet står for. Værre antisemitisk side tagende tv kanal skal en lete lenge etter!
Nå har vi fått en rikstv pakke som også er full av israel fientlige kanaler, valgt bort cnn som har litt mer balansert dekkning av konflikten. BBC er ikke akkurat Israel vennlige.

Hvis en tenker seg sammenligningen med australia ,da med "palestina saken "Australia som jo har aborginere som i motsettning til midtøsten ,har en ekte urbefolkning , er det jo hovedsakelig befolkningen hvite immigranter fra eks irland og Storbritania som vel er i flertall. Tenk hvis disse urfolka arborginerne skulle begynde å skyte på den hvite befolkningen "down under " (noe de selvfølgelig ikke gjør! fordi de er "normale" i forhold til disse liksom "palestinerne" hadde de da fått støtte fra noe NRK da,i sin krigføring ? tror ikke det !? Hvorfor finnes det en så enorm forståelse for slike religiøse mordere fra islam , iblandt eks venstresiden og da nrk? Hva er legitimt med å drepe for enhver sak ? Israel forsvarer seg ,men det er ikke stuerent det da ? Er det bare helt greit å drepe hvis man er "fattig nok " eller har forsvarsløse barn man kan sette foran seg som levende skjold ?
Det folka ikke skjønner som kritiserer israel ,at i en krig er det andre viktige normer som gjelder ! da er ikke en flykning leir untatt for å bli et mål ,når den blir samtidig brukt som hamas utskytningsrampe... det er jo det som skjer ,da mener jeg alle suverne stater har rett til å gjenngjelde etthvert angrep!
tilbake til benevnelsen palestinere:
Hva slags kriterier må være til stede for at man skal kunne legitimt bruke ordet (et eget folk) som i ordets rette betydning ,betyr urbefolkning /stamme folk ?!
"de som har valgt og se på seg selv som Palestinere " kan en evnt ta blodprøve av disse ,og jeg betviler at en finner noe særartet genetisk forskjell ,fra vanlige arabere ,som befinner seg hvor som helst i arabiske land og regioner.
Så spørsmålet må jo være hvorfor må noen påberope seg å måtte bo et bestemt sted ,når de fra begyndelsen aldri verken har hatt dette sted eller vært dette folket som de selv påstår ? før på 60 tallet hvorfor skrek de ikke opp om dette da ? nei fordi da tjente det ikke islams sak og for araberne heller !
Samene opp i nord ,de er jo et eget folk ,men de er da normale og lovlydige , å drepe nordmenn gjør de heller ikke!
Selv om alle vil vel være enige om at de kunne funnet på det om de ville ,og var fanatiske religiøse slik som islamistene jo er . Det må derfor konklusjonen være ,at dette er pga en dypere årsak enn rent rasemessigt for å sette i gang et så voldsomt hat som man finner hos de som liker kalle seg palestinere,eller fra vanlige nomade stamme arabere som de jo egentlig er, for å være presis.
Jeg tror størstedelen av den religiøse hopen av arabiske ledere oppfordrer til opprør ,og at de vil at der skal bestemt være et folk de kan ofre for islams sak . Her i vest så er de så utrolig naive og kørka ,at velger og tenke at disse folka , må sikkert har samme moral kodeksen som oss i vesten... FEIL 100% !
Men det er der "vi" i vesten tar så enormt feil av islam som jo beviselig er en barbarisk religion og pådriver i terror,fullt på høyde med de tidligere tiders værste barbarier.
Tenk å prøve å bygge broer til en så utrolig hatefull og morderisk religion ,som beviselig ikke kan i det hele tatt "omvendes" . Dette får dessverre store konsekvenser fordi vesten må konvertere det meste over tid for å få en slags " fred" med disse folka .
Tenk på alt som er blitt gjort i vesten for å "overleve"
alt "bråk"og plunder som islam er hovedårsak til.
Tenk litt over hvorfor innsjekkingen ved fly plaser er blitt så omstendelig ,dyr og vanskelig ! det er pga islam !
Hele samfunnet vårt er blitt så belastet av følgene av islam , alikevel så er det kristne verdier som må bare vike og endres for å behage islam mange krav,da de krever å bli forstått 100% og innlemmet. de må ha demokrati , selv om det de selv repesenterer er null toleranse for sånne som oss" lovlydige"
ikke lov lenge å kalle en spade for en spade , ikke lenger lov å kalle en muslim for vanskelig,for da er man fremmed fientlig etc... da er du imot innvandring og skulle du dessverre stemme eks frp, da er man automatisk stemplet som fullt ut rasist...,men jeg er 100% personlig klart mot islam, som jeg mener er klart demonisk og en svært destruktiv og ødeleggende religion for Norges land ! All strid i verden er ikke som oftest om land eller hudfarge ,men mellom åndelig verdier ...mellom lyset og mørket. mellom islam og vesten.





Jesus, verdens lys;
12 Igjen talte Jesus til folket og sa: «Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.»

[Red

[Redigert den 15-2-2009 av Honning]

mhusoy - 16-2-2009 kl 08:45

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Gazas befolkning dyrket sin Kretiske gud helt frem til 14. April år 407 etter Kristus.
Da rev de kristne deres Zevs tempel og byggde en Kirke på stedet.
Så de Kretiske Filisterne forsavnt ikke helt år 200 f.Kr

http://en.wikipedia.org/wiki/Porphyry_of_Gaza

Araberne kom til Gaza år 637 etter Kristus og omgjorde Kirken til en moske.

Befolkningen er stort sett det samme hele tiden det er bare troen som endres.
Akkurat som i Norge. (Norøn>Katolsk>Protestant)

[Redigert den 16-2-2009 av IHS]


Ikke så rask der IHS. Jeg synes at du er vel snar til å forsøke å feie bort det jeg skriver. Derfor vil jeg gi noen kommentarer til det du legger fram.

Du sier at Gaza tilba en kretisk gud fram til 400-tallet. Men Zeus var da ikke kretisk men hellenistisk, for hele Hellas og Anatolia... Dessuten var det Dagon som var filisternes guddom i følge GT (f eks Dommerne etc). Hvorfor blander du Dagon og Zeus?

Det er jo imidlertid mye som tyder på at min påstand om at filisterne hadde gått opp i grekere er riktig i og med at det var den greske guden Zeus Gaza-boerne tilba...

Det er riktig at araberne invaderte på 630-tallet, men de første araberne maktet ikke å bosette seg og erstatte befolkninga. Dette skjedde dog gjennom islamsk press de neste årene og århundrene.

Konklusjonen din har du uansett ikke belegg for, slik jeg har vist ovenfor. :)

mhusoy - 16-2-2009 kl 08:52

Vel Honning. Selv om jeg deler en del av din bekymring ovenfor islams rolle i verden samt hvordan sekulære medier og politikere åpenbart ikke ser de potensielle farene, så synes jeg det er vanskelig å slutte seg til din konklusjon om at kampen mellom islam og Vesten er likestilt med kampen mellom mørke og lys. Jeg tror nok at Guds rikes arbeid og framgang oppstilt mot djevelens mottrekk nok er mer avgjørende enn den sivilisasjonelle kampen som foregår mellom islam og Vesten. Vi må jo ikke glemme at alle mennesker og land gjør feil og er i mot Guds gode vilje. :)

Santabahadur - 16-2-2009 kl 10:18

Det kommer lange og komplekse innlegg i denne saken, noe som viser engagement. Jeg ser i siste innlegg her at Honning har gått på Jesuittenes limpinne. Islam er en konsturksjon som Muhammed fikk når han gikk i lære hos sin kones onkel (jesuitt). Den Romerkatolske kirke (skjøgenes mor) har lagt planer for hele verdenshistorien, hvor islam er konstruert som en konfliktpart til "Sems etterkommere".
I et slikt kaos som oppstår når religiøse grupper støter sammen vil katolikkene vinne sympati og framgang og bane vei for antikrist. Det hele er snakk om brikker i et spill. Under innkvisisjonen som startet rundt år 1200 k.kr. ble ca 68 millioner kristne og andre drept på mye mer bestialk vis enn hva som foregår i dag.
Om vi graver enda litt dypere vil vi finne enda mere grotesk ondskap.
Jeg tror Gud i dag forbereder en stor gruppe mennesker på jorden som ikke har bøyd seg for Baal og som er i stand til å se over alle satans planer, for å forkynne gledens budskap om Guds rike når trengslene kommer og folkehavene roper på hjelp.

Viking - 16-2-2009 kl 10:48

Fint innlegg. Det kan være berikende med noe historisk
bakgrunnsmatriale på muslimsk og katolsk forførelse
av kristendommen.

IHS - 16-2-2009 kl 13:17

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Gazas befolkning dyrket sin Kretiske gud helt frem til 14. April år 407 etter Kristus.
Da rev de kristne deres Zevs tempel og byggde en Kirke på stedet.
Så de Kretiske Filisterne forsavnt ikke helt år 200 f.Kr

http://en.wikipedia.org/wiki/Porphyry_of_Gaza

Araberne kom til Gaza år 637 etter Kristus og omgjorde Kirken til en moske.

Befolkningen er stort sett det samme hele tiden det er bare troen som endres.
Akkurat som i Norge. (Norøn>Katolsk>Protestant)

[Redigert den 16-2-2009 av IHS]


Ikke så rask der IHS. Jeg synes at du er vel snar til å forsøke å feie bort det jeg skriver. Derfor vil jeg gi noen kommentarer til det du legger fram.

Du sier at Gaza tilba en kretisk gud fram til 400-tallet. Men Zeus var da ikke kretisk men hellenistisk, for hele Hellas og Anatolia... Dessuten var det Dagon som var filisternes guddom i følge GT (f eks Dommerne etc). Hvorfor blander du Dagon og Zeus?

Det er jo imidlertid mye som tyder på at min påstand om at filisterne hadde gått opp i grekere er riktig i og med at det var den greske guden Zeus Gaza-boerne tilba...

Det er riktig at araberne invaderte på 630-tallet, men de første araberne maktet ikke å bosette seg og erstatte befolkninga. Dette skjedde dog gjennom islamsk press de neste årene og århundrene.

Konklusjonen din har du uansett ikke belegg for, slik jeg har vist ovenfor. :)


Les og lær,

Zevs = Marnas = Dagon

" The vita of Porphyry of Gaza, mentions the great god of Gaza, known as Marnas (Aramaic Marnā the "Lord"), who was regarded as the god of rain and grain and invoked against famine. Marna of Gaza appears on coinage of the time of Hadrian. He was identified at Gaza with Cretan Zeus, Zeus Krētagenēs. It is likely that Marnas was the Hellenistic expression of Dagon "

http://en.wikipedia.org/wiki/Dagon

PS: Zevs ble født på Kreta.

Viking - 16-2-2009 kl 13:29

Paven har en del ideer fra Dagon, bare se på uniformslua
til paven.

Kanskje dkk skulle be om å få gå med dagon lue i politiet?;)

mhusoy - 16-2-2009 kl 20:59

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Les og lær,

Zevs = Marnas = Dagon

" The vita of Porphyry of Gaza, mentions the great god of Gaza, known as Marnas (Aramaic Marnā the "Lord"), who was regarded as the god of rain and grain and invoked against famine. Marna of Gaza appears on coinage of the time of Hadrian. He was identified at Gaza with Cretan Zeus, Zeus Krētagenēs. It is likely that Marnas was the Hellenistic expression of Dagon "

http://en.wikipedia.org/wiki/Dagon

PS: Zevs ble født på Kreta.


Vel, du kommer med noe interessant her IHS, men selv om det kan være et "slektskap" mellom Dagon og Zeus så forandrer ikke dette noe i forhold til at filisterne var hamitter mens grekerne var jafetitter. Videre forsvant jo filisterne fra Kreta ca 1200 f.Kr. mens grekerne ikke invaderte Midtøsten før på 300-tallet f.Kr. At det fantes Zeus-dyrkelse på Gaza i antikken er sånn sett ikke noe rart i det hele tatt. Men det beviser altså ikke at filisterne levde til senantikken, for ikke å snakke om at "palestinere" har noe som helst med filistere å gjøre. Og det er vel dette som er hovedpoenget i diskusjonen. :)

IHS - 16-2-2009 kl 23:28

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Les og lær,

Zevs = Marnas = Dagon

" The vita of Porphyry of Gaza, mentions the great god of Gaza, known as Marnas (Aramaic Marnā the "Lord"), who was regarded as the god of rain and grain and invoked against famine. Marna of Gaza appears on coinage of the time of Hadrian. He was identified at Gaza with Cretan Zeus, Zeus Krētagenēs. It is likely that Marnas was the Hellenistic expression of Dagon "

http://en.wikipedia.org/wiki/Dagon

PS: Zevs ble født på Kreta.


Vel, du kommer med noe interessant her IHS, men selv om det kan være et "slektskap" mellom Dagon og Zeus så forandrer ikke dette noe i forhold til at filisterne var hamitter mens grekerne var jafetitter. Videre forsvant jo filisterne fra Kreta ca 1200 f.Kr. mens grekerne ikke invaderte Midtøsten før på 300-tallet f.Kr. At det fantes Zeus-dyrkelse på Gaza i antikken er sånn sett ikke noe rart i det hele tatt. Men det beviser altså ikke at filisterne levde til senantikken, for ikke å snakke om at "palestinere" har noe som helst med filistere å gjøre. Og det er vel dette som er hovedpoenget i diskusjonen. :)


Hovedpoenget er at Gazas befolkning fortsatt er Filistere (Philistines)

Les og lær,

Chief Rabbi Shmuel Eliyahu (år 2009 etter Kristus)

"We hope that that Israel today will succeed in its task against the same Philistines from the same place and not fold its hands in 'morality' and prefer that Philistines live instead of Jews."

"Rabbi Eliyahu also wrote in a weekly Torah bulletin this past Sabbath that the rulers of Gaza today are the same Philistines from the same Gaza area and with the same lack of morals as they displayed in the days of Samson."

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/129487

Når jødenes øverste religiøse leder sier de er Filistere. Er det ikke noen vits i å forfalske historien mer, mhusoy. Israel er i krig med sin erkefiende. Så enkelt er det.

PS: Iraq = Babylon og Iran = Persia

Hva hele dette sirkuse skal tjene til er ikke godt å si, har ihverfall ingen ting med Gud å gjøre.






[Redigert den 16-2-2009 av IHS]

mhusoy - 17-2-2009 kl 04:48

Nei IHS, folket på Gaza er ikke filistere, de er arabere. Dette er hevet over en hver tvil. At det finnes religiøse ledere i Israel som sier noe som kan misforstås får ikke hjelpe. Jeg tror nok at rabbien mener at dagens arabiske Gaza-boere reflekterer de historiske filisterne som også førte kamp mot Israel på Davids tid.

Du sier at Irak er det samme som Babylon, men dette er bare delvis riktig. Babylon lå i dagens midtre og sørlige Irak, men dagens irakere er arabere, og araberne kom ikke til dette området før på 600-tallet. Babylonerne derimot har bodd der i mange tusen år, og dagens irakiske kristne minoritet er etterkommere av de gamle babylonerne (og assyrerne i nord).

Forøvrig er det mer riktig å si at Iran er Persia, men også her har historien gjort sitt arbeid for å forandre folk, grenser og kultur.

Så du klarer ikke å overbevise noen med såpass overfladiske konklusjoner IHS.

Honning - 17-2-2009 kl 13:57

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Nei IHS, folket på Gaza er ikke filistere, de er arabere. Dette er hevet over en hver tvil. At det finnes religiøse ledere i Israel som sier noe som kan misforstås får ikke hjelpe. Jeg tror nok at rabbien mener at dagens arabiske Gaza-boere reflekterer de historiske filisterne som også førte kamp mot Israel på Davids tid.


Honning:

Det blir helt feil å karaktisere dagens "palestiner arabere som noe annet enn arabere, fordi fiilisterne ble drevet ut av området for lenge lenge siden ,de veldig få av fillisterne som ikke ble fordrevet er for det meste asimillert inn i den arabiske befolkningen ,at de ikke lenge har noe indentitet som man kan si at de er noe annet enn arabere. Ikke mer enn at man heller kan hevde at bergensere er portugisere,bare fordi en liten gruppe mennesker fra portugal ble blandet inn i bergens befolkning,da under seilskutetiden :O)

Araberne liker å finne på metoder for å ta knekken på den jødiske befolkningen, da den er av åndelig karakter (islam som pådriver, da det ligger inne i selve demoniseringen som islam har overfor alle de "vanntro" ,de som ikke underlegger seg profeten muhamed, og da følgelig islams alah.
Det man og kan se er hvordan feilaktig ordet alah bli likestillt med Israels Gud , som om islams gud skulle være en ekte gud,noe den ikke er!
Det står faktisk i koranens egne skrifter , at de tror på en avgud !!hele Saken er den ,at før mohamed kom, var det flere avguder araberne hadde,og de tilba ! dette er fakta!
Men det var profeten mohamed som fjernet alle de andre avgudene og beholdt en igjen,den de tilber i dag,den som er trolig en svart stein ,som de vokter nøye et sted (skal ikke si det helt 100% sikkert ,men mulig den er oppbevart i mekka !
Denne steinen er det enkelte som tror, at bla kan være en sort metoritt stein ,mye mulig maken til den som ligger åpenlyst i parken i Skudeneshavn på Karmøy.( en turistt attraksjon)
Denne barbariske religionen islam , har endel likhets trekk med
den store overtro vikingene hadde ,de trodde nå også på døde trær eller steiner... Men jeg tror alikevel vikingene var både edlere og bedre mennesker, enn disse bestialske islamistene.
Som jeg har påpekt tidlige ,så er det et ledd i motstanden mot
at det hele tatt er jøder l eller at sionistene befinner seg i disse islamske områder.Islam skal ha alt land ,det er det det hele dreier seg om.
Grunnen til at det er strid er ikke over landområder eller noe "palestina" araber folk som blir fordrevet ,nei det pga selve islam troen krever dette, den krever å bli tolket og forstått på en bestemt måte, krigsreligionen Islam må bevise at den er sann , og da må kristne og jøder enten omvendes eller drepes og uskaldeligjøres! FAKTA 100% !!!
Så boken sataniske vers, skildrer på en måte det som er fakta om islam ,at den ikke er ute etter fred ,mer enn hvis den kan klare å overvinne/utslette fienden. da kan den legge ned våpnene i en kort periode ,for å så plutselig slå til når de har inngått fredsavtale da ,er det helt greit ifølge islams egentlige onde henskikter.
Isalms mål er å legge under seg hele verden , samme som ting nasistene beskyldte jødene for å ville ta over verden,er det islam og muslimer som bedriver ved sin islamske overtro!
Det er derfor vi ser den store ,egentlige falske flyktnige strømmen inn over bla Norges land,da de fleste må sies være i flykt fra seg selv da ,og sin egen religion ,hvis vi skal kunne si de er flykninger i ordets rette forsatand.et bedrag fra ende til annen !De er luksus flyktninger,det er mine tanker om mange av de som er her ,(bla slike kriminelle pakistanere som skyter på mosken i oslo.
Ikke lenge etter endel kriminelle muslimer er ettablerte i norge på div grunnlag ,som at de ble forfulgt , blir der opprettet samme type presteskap ,som det som var der de anngivelig flyktet i fra ,men da i en litt mildere midlertidig utgave, noe som bevises ved hvem som har blitt innvitert til moskene i norge ,faktisk noen virkelige radikale islamistiske ledere,endel av disse faktisk benekter jødeutryddelsene under krigen ,og støtter terror og binladen & co.
Men det er ikke omtrent lov for etniske nordmenn å komme med fakta om hva innvandringen i norge egentlig er ,fordi da blir man lett stemplet som rasist! trist fordi man da knebles og ytringsfriheten da ikke gjelder 100% lenger ,det er farlig for norges fremtid, idet vi ser hvor store krav som blir satt frem av enkelte muslimer. de er med andre ord ikke de stilleste og mest beskjedne i " klassen".
Og de røde og venstresiden kan ikke fort nok gi etter for enkelte muslimenes krav ,så vi har en fare for at Norge blir mer islamisert i lover og regler, mer enn mange av muslimske egne land.
Det er pga div naive "olanordmenn" som skal tilfredstille alle krav fra islamistiske fundamentalister (være åpen for utenlandske kulturer er blitt viktigere enn å ta vare på norges særegne og kristne tradisjoner ... ut med Jesus og kristne tradisjoner ,det er endel politikeres store ambisjoner for fremtiden....
Disse folka ødelegger Norge med sin naive utlennings politikk!
trist men sant!

ta eks krekar som kom til Norge under falske foruttsettninger, med påskudd at han ble forfulgt,men han var ikke værre enn att han tro "hjem" å var hærfører i div krigs handlinger... mange millioner har Norge brukt på i rettsaapparatet på denne mannen , ikke kan de sende ham ut! det er grunnen til at slike som meg stemmer FRP ! Jeg blir så sint på noen som kan være så naive og dumme, og ikke ta krekar å kaste han på første fly ut av Norge!
Da blir det latterlig at Norge har fengslet, bla slike som Arne treholdt for å ha snakket med noen russerre... latterlig!
Det var slike folk som avgjør at slike som som krekar,at han har rett til å være i Norge ,som burde vært fengslet for landsvik!

Jeg vil presisere at jeg kjenner da muslimer som er både flotte og gode mennesker ,men det er disse "hvite" kjortel fundamentalistiske muslimene ,da av typen mullar krekar jeg er helt imot ,at skal få nyte godt av alle godene i Norge!
Dette er mennesker som rett og slett ikke fortjener opphold i Norge .



* * * * * * *
Redigert av Admin, for å hjelpe til med å gjøre siteringen riktig. Ingen tekst er endret :)

[Redigert den 19-2-2009 av Gunnar]

Everaldo - 17-2-2009 kl 15:27

mhusoy: Takk for dine innsiktsfulle innlegg, og din standhaftighet mot overtroen.

Det du opplever her er hvor håpløst det er å debattere mot folk som ikke er villige til å korrigere religiøse overbevisninger mot fakta.

IHS - 17-2-2009 kl 17:45

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Les og lær,

Zevs = Marnas = Dagon

" The vita of Porphyry of Gaza, mentions the great god of Gaza, known as Marnas (Aramaic Marnā the "Lord"), who was regarded as the god of rain and grain and invoked against famine. Marna of Gaza appears on coinage of the time of Hadrian. He was identified at Gaza with Cretan Zeus, Zeus Krētagenēs. It is likely that Marnas was the Hellenistic expression of Dagon "

http://en.wikipedia.org/wiki/Dagon

PS: Zevs ble født på Kreta.


Vel, du kommer med noe interessant her IHS, men selv om det kan være et "slektskap" mellom Dagon og Zeus så forandrer ikke dette noe i forhold til at filisterne var hamitter mens grekerne var jafetitter. Videre forsvant jo filisterne fra Kreta ca 1200 f.Kr. mens grekerne ikke invaderte Midtøsten før på 300-tallet f.Kr. At det fantes Zeus-dyrkelse på Gaza i antikken er sånn sett ikke noe rart i det hele tatt. Men det beviser altså ikke at filisterne levde til senantikken, for ikke å snakke om at "palestinere" har noe som helst med filistere å gjøre. Og det er vel dette som er hovedpoenget i diskusjonen. :)


Hovedpoenget er at Gazas befolkning fortsatt er Filistere (Philistines)

Les og lær,

Chief Rabbi Shmuel Eliyahu (år 2009 etter Kristus)

"We hope that that Israel today will succeed in its task against the same Philistines from the same place and not fold its hands in 'morality' and prefer that Philistines live instead of Jews."

"Rabbi Eliyahu also wrote in a weekly Torah bulletin this past Sabbath that the rulers of Gaza today are the same Philistines from the same Gaza area and with the same lack of morals as they displayed in the days of Samson."

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/129487

Når jødenes øverste religiøse leder sier de er Filistere. Er det ikke noen vits i å forfalske historien mer, mhusoy. Israel er i krig med sin erkefiende. Så enkelt er det.

PS: Iraq = Babylon og Iran = Persia

Hva hele dette sirkuse skal tjene til er ikke godt å si, har ihverfall ingen ting med Gud å gjøre.

Nei IHS, folket på Gaza er ikke filistere, de er arabere. Dette er hevet over en hver tvil. At det finnes religiøse ledere i Israel som sier noe som kan misforstås får ikke hjelpe. Jeg tror nok at rabbien mener at dagens arabiske Gaza-boere reflekterer de historiske filisterne som også førte kamp mot Israel på Davids tid.

Du sier at Irak er det samme som Babylon, men dette er bare delvis riktig. Babylon lå i dagens midtre og sørlige Irak, men dagens irakere er arabere, og araberne kom ikke til dette området før på 600-tallet. Babylonerne derimot har bodd der i mange tusen år, og dagens irakiske kristne minoritet er etterkommere av de gamle babylonerne (og assyrerne i nord).

Forøvrig er det mer riktig å si at Iran er Persia, men også her har historien gjort sitt arbeid for å forandre folk, grenser og kultur.

Så du klarer ikke å overbevise noen med såpass overfladiske konklusjoner IHS.


At filistinerne forsvant år 200 f.Kr er bare tull, mhusoy

Her er enda en bekreftelse på at filistinerne levde i Gaza (Philistia) i tiden etter Kristus

"A 500-member senate governed Gaza, and a diverse variety of Philistines, Greeks, Romans, Canaanites, Phoenicians, Jews, Egyptians, Persians and Bedouin populated the city."

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Gaza

Hvorfor du som kristen tror på arabiske eventyr er ikke godt å si ?

Øverste Rabbi Shmuel Eliyahu har helt rett. De er Filistere (Philistines).





[Redigert den 17-2-2009 av IHS]

Everaldo - 17-2-2009 kl 19:20

Når du først er på Wikipedia, hvorfor slår du ikke like greit opp "Philistines"? http://en.wikipedia.org/wiki/Philistines

Her er et tilfelle hvor både Bibelen og historisk vitenskap stemmer overens: Filisterne har opphørt å eksistere som folk. Eller mener du Gud mislyktes da Han sa at Herren skulle utrydde filisterne?

(Jer 47:4) for dagen er kommet til å ødelegge alle filistrene, til å utrydde alle som er unnsluppet, og som kunne hjelpe Tyrus og Sidon. For Herren ødelegger filistrene, de som er blitt igjen fra øya Kaftor.

mhusoy - 18-2-2009 kl 09:13

Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
mhusoy: Takk for dine innsiktsfulle innlegg, og din standhaftighet mot overtroen.

Det du opplever her er hvor håpløst det er å debattere mot folk som ikke er villige til å korrigere religiøse overbevisninger mot fakta.


Heisann Everaldo, det er fint at du setter pris på det jeg skriver.

Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
At filistinerne forsvant år 200 f.Kr er bare tull, mhusoy

Her er enda en bekreftelse på at filistinerne levde i Gaza (Philistia) i tiden etter Kristus

"A 500-member senate governed Gaza, and a diverse variety of Philistines, Greeks, Romans, Canaanites, Phoenicians, Jews, Egyptians, Persians and Bedouin populated the city."

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Gaza

Hvorfor du som kristen tror på arabiske eventyr er ikke godt å si ?

Øverste Rabbi Shmuel Eliyahu har helt rett. De er Filistere (Philistines).


Vel, det er nok ulike påstander om dette, men jeg synes at du bør følge opp det Everaldo sier nedenfor her, nemlig at wikipedia-artikkelen om filisterne sier noe annet enn de andre wiki-tekstene du har linket til.

Forøvrig tror jeg uansett ikke at det er arabiske eventyr at filisterne er borte...

Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Når du først er på Wikipedia, hvorfor slår du ikke like greit opp "Philistines"? http://en.wikipedia.org/wiki/Philistines

Her er et tilfelle hvor både Bibelen og historisk vitenskap stemmer overens: Filisterne har opphørt å eksistere som folk. Eller mener du Gud mislyktes da Han sa at Herren skulle utrydde filisterne?

(Jer 47:4) for dagen er kommet til å ødelegge alle filistrene, til å utrydde alle som er unnsluppet, og som kunne hjelpe Tyrus og Sidon. For Herren ødelegger filistrene, de som er blitt igjen fra øya Kaftor.


Takk for dette Everaldo. Det bør være interessant for IHS å sjekke ut. Ellers er det jo morsomt å se at Bibelen og historikerne kan være litt enige om noe.

Honning - 18-2-2009 kl 13:43

Må få lov å sitere Stein Fredrik solli som har et ganske
opplysende informativt innlegg i tidens krav.no



Pilatus spurte Jesus om hva som var sannhet. Han kjente sikkert litt til mentaliteten hos enkelte folkeslag i området. Jeg syns at SU og mange røde bør granske litt på hva som er den arabiske mentaliteten med hensyn til sannhet og løgn. Ingen kan betvile at det er en helt annen forståelse av disse begrepene i den arabiske verden enn hos oss i Vesten.

Et lite eksempel kan være hva Terje Rød Larsen sa om Arafat etter at han var død. En kjent sak er det vel også at arabiske ledere til tider ikke sier det samme på arabisk som på engelsk. Det finnes mye litteratur om dette. Bare et kort sitat fra Ramon Bennet: «Det mest utrolige med den arabiske mentalitetens evne til å lyve, og dens ubegrensede kreativitet til å trylle fram det mest absurde, er at den virkelig tror på den løgnen den skaper». Og for å unngå å miste ansikt betraktes løgn som en plikt. «Hvis en løgn er den eneste måten man kan oppnå et bra resultat på, er det tillatt». Les gjerne boka til Ramon Bennet: «Filisterne. Myten om det palestinske folk».

Enig med SU at det er synd på de araberpalestinske barna. Det er trist at lederne bruker barna kynisk i sin krigføring mot Israel. Enkelte barn blir utstyrt med ryggsekker fulle av fjernstyrte bomber med lovnad om å vakne i paradis og pengestøtte til familien. Andre brukes som levende skjold. Hvorfor plasseres våpenlager og kommandokontorer i barnehager, skoler og sykehus? Hvorfor blir det nesten alltid drept barn nå terroristledere blir drept? Hvor betaler myndighetene i Gaza gode penger til skoleungdom som om natta graver tunneler for våpensmugling under muren mot Egypt?

KKT bruker et sikkert noe uheldig sitat av Moshe Dayan. Et sitat av tidligere statsminister Golda Meyer i Israel, som selv hadde barn og var glad i både israelske og palestinske barn, kan passe bedre.

Utgangspunktet for uttalelsen var det palestinske flyktningproblemet som ho mente ville vært lettere å løse for araberne etter den andre verdenskrig enn for eksempel det var for Vest-Tyskland å ta mot 9 millioner flyktninger fra Øst-Tyskland, eller det var for Finland å ta mot 400.000 karelere. Det er ikke vanskelig å se at araberne har brukt kynisk det palestinske flyktningproblemet som en brekkstang mot staten Israel. Og det har de lykkes godt med i forhold til opinionen i vest.

Det var en som spurte Golda Meyer om når dette flyktningproblemet kan bli løst? Da svarte ho: «Det spørsmålet blir løst den dagen araberne elsker sine barn like høyt som de hater oss». Håper at også SU kan oppfatte dybden i dette svaret.

Jeg kan stille to andre spørsmål: Hvorfor lever det mange araberpalestinere med fulle demokratiske borgerretter i Israel, til og med sitter det arabere i Knesset? Hvorfor bygger (og bygget) Egypt en så kraftig og forsterket mur mot sine arabiske brødre i Gaza? Palestinerne er også arabere. Samme språk og kultur.

Stein Fredrik Solli

mhusoy - 19-2-2009 kl 01:58

Palestinakomiteens våte drømmer:

http://www.palestinakomiteen.no/content/view/1277/163/

Noen utdrag fra Hege Ramsons artikkel:
" [...] Tzipi Livini, Ehud Barak og Ehud Olmert da de mottok livstidsdommen i Haag i går. Sammen med flere fra den forhenværende israelske hæren skal de sone mye av straffen som tvangsarbeid i de tidligere okkuperte palestinske områdene [...] stå i lenkegjeng og mure moskeer åtte timer om dagen "


Vel, jeg blir ikke så forferdelig overrasket over at PK har slike fantasier, men jeg lurer litt på hvor lenge de fleste av regimene i muslimske og kommunistiske land skal stå å mure kirkebygninger... og hvor mange livstidsdommer de får av Palestinakomiteen...

[Redigert den 19-2-2009 av mhusoy]

Gnagar - 19-2-2009 kl 02:34

Finnes et eget palestinsk folk?

Ja, ifølge Wikipedia har det historisk vært navnet på
arabisk-talende folk bosatt i landområdet mellom
Middelhavet og Jordanelven – verre er det ikke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Palestinere

http://no.wikipedia.org/wiki/Palestina

Praxis - 19-2-2009 kl 03:04

Hva da med de trøndersk-talende folkegrupper som har
faktisk opphold og krever historisk tilknytning til
områdene mellom Stjørdalen og Skaun -

blir det noen rettigheter og anerkjennelse å få for dem?

Gnagar - 19-2-2009 kl 03:13

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Hva da med de trøndersk-talende folkegrupper som har
faktisk opphold og krever historisk tilknytning til
områdene mellom Stjørdalen og Skaun -

blir det noen rettigheter og anerkjennelse å få for dem?

Mulig det Praxis, men det blir
vel neppe noe i denne tråden :)

Honning - 19-2-2009 kl 03:42

"læreplanen" i den arabisk palestinske skole:
http://1.bp.blogspot.com/_EcVkGAEh2gY/SXCnex3HlGI/AAAAAAAAAO...



vil gjerne få sitere dr. philos. M. Rachel Suissa, redaktør for tidsskriftet NIS :



Torsdag den 27.7.2006 kunne vi både på TV2og TV-Norge se og høre om 52 muslimske ledere som samlet seg i Oslo, fordømte Israel, som de kalte for en terrorstat, og ga støtte til Hizbullah for deres drap av sivile jøder. På spørsmål om det er greit at Hizbullah dreper sivile jøder, var svaret et klart ja. Denne delen av reportasjen ble sensurert av NRK-TV nyhetene. Hverken vår statsminister Jens Stoltenberg, Kjell Magne Bondevik eller andre norske frontfigurer har reagert mot dette. Denne gangen var deres munn fylt av vann.
Dette gir signal til de ekstremistiske muslimene om at de kan si hva de vil om jødene i Israel. Kan våre samfunnsledere sikre oss mot at disse muslimske ledere kun vil støtte terrorisme mot jøder i Israel? Hva vil skje når dette vil dreie seg om drap av norske jøder, også nordmenn? Vil det da komme en reaksjon, eller blir det for sent?
I Norge bor det mange muslimer som har rømt fra muslimske totalitære regimer og kommet hit til frihetens land. Mange av dem er godt integrert i det vestlige samfunnet og jihad er et fremmed element i deres liv. Men når Norge ikke reagerer mot disse lederne som støtter terrorisme mot jøder, blir det dessverre også gitt en advarsel om at: «Kul kalb beigi jumu», som på arabisk betyr: Hver hunds dommedag vil komme. Mange vil derfor være forsiktige med å protestere mot terrorist-tilhengerne, av frykt for hevn. Valget av hvem norske samfunnsledere omfavner, gir foreløpig ingen grunn for de mange moderate og intellektuelle muslimene til å stå på barrikadene mot jihaden.
Israel, som ble angrepet, er i sin fulle rett til å forsvare seg. Riktignok sov Israels ledelse i timen mens Hizbullah bevæpnet seg til tennene og bygde en terrorstat i Libanon. Men ingen av oss liker at uskyldige mennesker dør, uansett hvem de er. Mitt hjerte blør for hver uskyldig araber og jøde som mister livet i denne urettferdige krigen som jihadistene begynte. Men jeg har ingen løsning til hvordan Israel kun skal kunne drepe Hizbullah-terroristene. De gjemmer seg bevisst blant mengden, i sykehus og nær FN-stillinger, og roper «Allah Hu Akbar» for hver kvinne og hvert barn som dør. Som sykepleieassistent under min siviltjeneste i Israel måtte jeg også behandle sårede og døde israelske soldater som ved feiltakelse ble truffet av sine egne. Krigen er urettferdig og grusom.
Det er smertefullt at Israel er tvunget til å gå til forsvarskrig i Libanon – den siste stat i Midtøsten der man kan fortsatt og enn så lenge finner et levende kristent samfunn. Resten av Midtøsten er jo nesten i sin helhet okkupert og islamisert av araberne. Siden borgerkrigen startet i Libanon i 1974, har ca. 100.000 kristne libanesere blitt myrdet av PLO, godt hjulpet av Syria, som okkuperte og styrte landet. I tillegg til folkemordet, ble over en million muslimer flyttet fra Syria til Libanon. Målet var å islamisere Libanon og sikre Syrias kontroll over landet, før det en gang og for alle innlemmes i Syria.
Vi som bor her i Norge vet at NRK og Co. har fortiet omtale av dette folkemordet. De var opptatt av å anklage Israel for at kristne arabere myrdet ca. 350 muslimske arabere i Sabra og Shatila. Derfor ble de ca. 100.000 massakrerte kristne glemt. Det samme gjelder folkemord på over 2 millioner sudanere som araberne myrdet i Sudan. Glemt er også de ca. 40 millioner kurdere, 25 millioner berbere, 12 millioner koptere og mange andre urfolk, hvis undertrykkelse forties av NRK og Co.. Vi må være deres stemme så godt vi kan.
Det er ikke lett, fordi det offentlige rommet er kontrollert av noen radikale journalister som er styrt av følelser. Et levende eksempel på dette hørte vi i programmet Dagsnytt Atten, fredag 28.7.2006, der Erez Uriely og avdelingsleder i Kommentar i VG, Anders Giæver, deltok. Under intervjuet mistet Giæver fullstendig kontrollen og gikk til personlig angrep på Uriely, da han ble konfrontert med måten VG i årevis har demonisert jødene.
Giæver brukte et vulgært og uprofesjonelt språk under intervjuet, noe som viste hans sanne ansikt. Giæver brukte jøder som referanse for kampen mot andre jøder (han brukte DMT-Oslo som referanse for å sverte Uriely; noe også andre jødehatere har gjort i generasjoner).
Slike angrep er vanlig kost for oss jøder. Hver gang jeg leser en gjennomtenkt antijødisk artikkel, er jeg nokså sikker på at journalisten vil gjøre som de sofistikerte jødehaterne gjør, sitere en autoantisemitt (Noam Chomsky, Israel Shahak og Norman Finkelstein; Dagbladets artikkel, som ble pyntet med karikaturen som viser Olmert som nazist, brukte to israelske venstrefolk). Giæver var så til de grader irritert at han til og med tok dokumentasjonen som Uriely gav ham, rev den i stykker og kastet den rasende på gulvet. Jøden lurte bare på når det fysiske angrepet skulle komme. Historien lærer oss at det kommer etter hvert.
Det er din og min oppgave å stille et klart spørsmål til VG om avisen er tjent med en journalist som er styrt av følelser. Det er tross alt 365.000 som kjøper VG og de er tjent med profesjonelle journalister. Fakkelbærere med overskudd av følelser kan med fordel sendes til Blitz-huset.
Karikaturene som vi har omtalt og kalt for skandinazistiske karikaturer, ble også fordømt av Wiesenthal senter (se våre nettsider). Fordømmelsen var i aviser Verden over og ikke bare i Israel, slik noen journalister vil gi inntrykk av.
Jeg understreker atter en gang: Slike skandinazister representerer overhodet ikke Ola og Kari Nordmann – men kun en liten maktelige. De fungerer som et virus i en kropp, svekker vårt immunforsvar og sikrer at bare de blir hørt og at Verden tror at de er Norges stemme.
Vårt personlige ansvar er å stå i mot og gjøre vår røst hørt. Vi kan ikke la historien gjenta seg. Det var norske embetsmenn som samlet jødene i Norge og sendte dem til døden; det var ikke grasrota og det var ikke tyskerne, men overivrige embetsfolk, organisasjonsledere og avdelingsledere. Nå ser vi at historien gjentar seg og vi må stanse toget før en av Verdens beste demokratier får en ny svart skamflekk på seg. La oss ikke vente til jøder blir myrdet i Norge. Og om dette skjer, si ikke: «vi visste det ikke!» Vi vet.

:exclamation:




http://www.nicholsoncartoons.com.au/cartoons/new/2002-11-25%...





[Redigert den 19-2-2009 av Honning]

Gnagar - 19-2-2009 kl 03:59

Honning
Hva er det som er kontaktpunktet i det du
skriver i ditt siste innlegg og trådens tema?

Honning - 19-2-2009 kl 05:38

Link til et bilde, men som er endret av admin



Tenk noe som en islams vanlig avstraffelse, som er "offentlig plutselig skal kunne være støtende på islamistene selv? ganske merkelig!

denne islam mafiaen ,ingen tør speile dem !:down:

[Redigert den 19-2-2009 av Gunnar]

[Redigert den 19-2-2009 av Honning]

mhusoy - 19-2-2009 kl 06:26

Sitat:
Opprinnelig postet av Honning
Det er smertefullt at Israel er tvunget til å gå til forsvarskrig i Libanon – den siste stat i Midtøsten der man kan fortsatt og enn så lenge finner et levende kristent samfunn. Resten av Midtøsten er jo nesten i sin helhet okkupert og islamisert av araberne. Siden borgerkrigen startet i Libanon i 1974, har ca. 100.000 kristne libanesere blitt myrdet av PLO, godt hjulpet av Syria, som okkuperte og styrte landet. I tillegg til folkemordet, ble over en million muslimer flyttet fra Syria til Libanon. Målet var å islamisere Libanon og sikre Syrias kontroll over landet, før det en gang og for alle innlemmes i Syria.
Vi som bor her i Norge vet at NRK og Co. har fortiet omtale av dette folkemordet. De var opptatt av å anklage Israel for at kristne arabere myrdet ca. 350 muslimske arabere i Sabra og Shatila. Derfor ble de ca. 100.000 massakrerte kristne glemt. Det samme gjelder folkemord på over 2 millioner sudanere som araberne myrdet i Sudan. Glemt er også de ca. 40 millioner kurdere, 25 millioner berbere, 12 millioner koptere og mange andre urfolk, hvis undertrykkelse forties av NRK og Co.. Vi må være deres stemme så godt vi kan.
Det er ikke lett, fordi det offentlige rommet er kontrollert av noen radikale journalister som er styrt av følelser.

Jeg understreker atter en gang: Slike skandinazister representerer overhodet ikke Ola og Kari Nordmann – men kun en liten maktelige. De fungerer som et virus i en kropp, svekker vårt immunforsvar og sikrer at bare de blir hørt og at Verden tror at de er Norges stemme.
Vårt personlige ansvar er å stå i mot og gjøre vår røst hørt. Vi kan ikke la historien gjenta seg.


Hei Honning, jeg synes at du skriver et svært interessant innlegg her. Jeg får også svært vondt av hvordan norske journalister overser de overgrep som blir begått mot de kristne i den muslimske verden, mens de blir helt rabiate med en gang Israel gjør noe. Denne dobbeltmoralen er åpenbar, men den blir nesten ikke motsagt. Og når den blir det forsøker journaliststanden å avfeie den så godt de kan. Det er tragisk at mediene er så falske. Vi får prøve så godt vi kan å problematisere de mediene gjør og å gå i debatt med dem. I tillegg kan vi støtte de andre stemmene, f eks DagenMagazinet, Norge I Dag, MIFF etc.

Når det gjelder alle folkemordene mot kristne, både historisk, i nyere tid og akkurat i dag, så må dette settes mer på dagsorden. Jeg vet at Kokkvold og kompani har påvist at dette er underrepresentert i norske medier. Jeg lurer på når norske journalister og politikere gir etter for den lille stemmen som jeg håper at finnes inne i dem...

Gnagar - 19-2-2009 kl 06:41

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Sitat:
Opprinnelig postet av Honning
Det er smertefullt at Israel er tvunget til å gå til forsvarskrig i Libanon – den siste stat i Midtøsten der man kan fortsatt og enn så lenge finner et levende kristent samfunn. Resten av Midtøsten er jo nesten i sin helhet okkupert og islamisert av araberne. Siden borgerkrigen startet i Libanon i 1974, har ca. 100.000 kristne libanesere blitt myrdet av PLO, godt hjulpet av Syria, som okkuperte og styrte landet. I tillegg til folkemordet, ble over en million muslimer flyttet fra Syria til Libanon. Målet var å islamisere Libanon og sikre Syrias kontroll over landet, før det en gang og for alle innlemmes i Syria.
Vi som bor her i Norge vet at NRK og Co. har fortiet omtale av dette folkemordet. De var opptatt av å anklage Israel for at kristne arabere myrdet ca. 350 muslimske arabere i Sabra og Shatila. Derfor ble de ca. 100.000 massakrerte kristne glemt. Det samme gjelder folkemord på over 2 millioner sudanere som araberne myrdet i Sudan. Glemt er også de ca. 40 millioner kurdere, 25 millioner berbere, 12 millioner koptere og mange andre urfolk, hvis undertrykkelse forties av NRK og Co.. Vi må være deres stemme så godt vi kan.
Det er ikke lett, fordi det offentlige rommet er kontrollert av noen radikale journalister som er styrt av følelser.

Jeg understreker atter en gang: Slike skandinazister representerer overhodet ikke Ola og Kari Nordmann – men kun en liten maktelige. De fungerer som et virus i en kropp, svekker vårt immunforsvar og sikrer at bare de blir hørt og at Verden tror at de er Norges stemme.
Vårt personlige ansvar er å stå i mot og gjøre vår røst hørt. Vi kan ikke la historien gjenta seg.


Hei Honning, jeg synes at du skriver et svært interessant innlegg her.

Unnskyld mhusoy, men det du sier
Honning skriver er ikke noe han skriver
men noe han siterer. Burde ikke nesten du
som moderator klare å få med deg såpass(?!).

mhusoy - 19-2-2009 kl 06:51

Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Unnskyld mhusoy, men det du sier
Honning skriver er ikke noe han skriver
men noe han siterer. Burde ikke nesten du
som moderator klare å få med deg såpass(?!).


Hehe, ja, det er sant. Jeg er klar over at han siterer, så det er vel litt uryddig av meg å ikke uttrykke det. Jeg burde vel heller ha skrevet at jeg satte pris på at Honning trakk dette fram. :)

Gnagar - 19-2-2009 kl 07:03

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Unnskyld mhusoy, men det du sier
Honning skriver er ikke noe han skriver
men noe han siterer. Burde ikke nesten du
som moderator klare å få med deg såpass(?!).


Hehe, ja, det er sant. Jeg er klar over at han siterer, så det er vel litt uryddig av meg å ikke uttrykke det. Jeg burde vel heller ha skrevet at jeg satte pris på at Honning trakk dette fram. :)

Ja, og da gjenstår det vel bare å forklare hva det har å gjøre med trådens tema :)

[Redigert den 19-2-2009 av Gnagar]

Gunnar - 19-2-2009 kl 12:46

Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Ja, og da gjenstår det vel bare å forklare hva det har å gjøre med trådens tema :)

Hei Gnagar.

Jeg synes ikke Honning viker fra temaet her. Hvis man bare ser på tittelen som Honning valgte (Finnes det et palestinsk folk?), så kan jeg jo forstå at det kan oppfattes slik, men trådstarter (som jo er Honning selv) innfører faktisk to temaer i det første innlegget sitt.

1: Finnes det et Palestinsk folk?

2: Hvordan påvirker/belyser dette situasjonen i Israel og midtøsten i vår tid?

Mhusoy og IHS valgte å konsentrere seg om punkt nr 1, mens Honning virker egentlig å være mest opptatt av punkt nr 2.

Honning ville bruke svaret på punkt nr.1 til å belyse sine synspunker om det som skjer i Israel.

Jeg mener derfor at vi må la begge disse debattene få gå sin gang, da Muhsoy og IHS m.fl bidrar til den historiske faktadebatten (finnes det et palestinsk folk), mens Honning fører fram det som jeg opplever var hans egentlig hensikt med denne tråden.

Gunnar :)


[Redigert den 19-2-2009 av Gunnar]

den store megafonstemmen ute i gatene?

Praxis - 19-2-2009 kl 13:15

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Sitat:

det offentlige rommet er kontrollert av noen radikale journalister som er styrt av følelser.

Jeg lurer på når norske journalister og politikere gir etter for den lille stemmen som jeg håper at finnes inne i dem...

Når de slipper frykte for bomber servert til middag
eller kidnapping av barna?



Yrkesrisiko
.

[Redigert den 19-2-2009 av Praxis]

Gunnar - 19-2-2009 kl 15:49

Sitat:
Opprinnelig postet av Honning
Link til et bilde, men som er endret av admin


Hei Honning.

Jeg endret linken din til noe helt annet og helt intetsigende, fordi du linket til et bilde som de fleste av oss vet blir oppfattet som krenkende for muslimer. Jeg har også valgt å endre andre innlegg som linker til slike bilder.

Jeg ser ikke at vi trenger å fronte Islam på denne måten, selv om jeg, i ytringsfrihetens navn mener at det ikke bør være noe forbud mot å vise slike bilder.

I Jesu navn derimot, så kan jeg ikke se at det tjener hans sak at vi erter på oss muslimer, ved å vise fram bilder som uansett ikke kan brukes som verktøy i Guds rike.

Eller for å si det på en litt annen måte: Skal vi havne i konflikt med Islam, så bør det være fordi vi forkynner evangeliet og står fast på vår tro, ikke fordi vi trekker frem noen tegninger som vi vet de oppfatter som støtende.

Hvis bibelen hadde pålagt oss å vise fram tegninger av Muhammed i den hensikt å frelse dem, så ville jeg ha publisert et stort bilde på forsiden av websidene våre uten å mukke, men slik det er nå, så vil publisering av slike bilder bare kunne bidra til unødig støy.

Gunnar.




[Redigert den 19-2-2009 av Gunnar]

Viking - 19-2-2009 kl 16:16



Det går jo an å vitse litt med "innflyttere";)

Everaldo - 19-2-2009 kl 19:53

Gunnar: Jeg aner ikke hvilket bilde det er snakk om, men argumentasjonen din støtter jeg fullt ut.

Honning - 19-2-2009 kl 20:26

Her kan dere selv se hvorfor palestina spørsmålet er så tett knyttet til islam og kampen mot israel og jøder ,og selvsagt kristne.
Islam nøyer seg ikke med å forsøke å bekjempe jødeer ,de går løs på alle som ikke er islamister. Enkelte naivie tror og prøver å innbille andre mennesker, om at bare islam og ,muslimene får områder deriblandt palestina" jøderene og fri for "vanntro" så blir det fred og ro .. tull!
Nei det blir aldri fred med disse folka islamistene ,fordi de er tvunget til å bekjempe alle de vanntro over hele verden!
en evig kamp til islam er enerådene over hele verden ,det er derfor vi har hovedsakelig har muslimske flyktniger !

Australia har forstått dette og nekter til og med "flyktninger" å komme i land ,lar de heller drukne , så mye frykter de å ta imot disse folka ,da de repesenterer ulykke på mer enn en måte! ,hvis dere husker båtflyktnings saken så er det den jeg mener?

Her ser dere hva islam ledere egentlig mener og forkynner av hat mot alle vi vanntro ikke muslimer :





http://www.youtube.com/watch?v=jY-erbdrGZ0&feature=PlayL...




http://www.youtube.com/watch?v=6ckydxWcCQg&NR=1





http://www.youtube.com/watch?v=MEMdGi5fYLE&NR=1

barne tv for muslimer!:down:

http://www.youtube.com/watch?v=41OMO8FCAGc&NR=1


http://www.youtube.com/watch?v=7FoOMAeDAyY&NR=1


er det ikke god grunn å frykte diisse folka?
Vår kjære sheriff Gunnar, ble nok litt vel engstelig ,derfor ingen poster som kan få konsekvenser folkens!



[Redigert den 19-2-2009 av Honning]

Viking - 19-2-2009 kl 21:11

Da de inntok det land Gud gav dem fikk de beskjed om å
drepe alt av mennesker, kvinner og barn som befant seg
i landet. Flere ble spart og Israels straff ble som vi har sett.

Men vi skal ikke frykte, når tiden er inne så vil Gud sette en
stopper for all ondskap, jeg gleder meg! Komme Ditt Rike!

mhusoy - 19-2-2009 kl 21:14

Hei Honning. Jeg er enig med deg i at det finnes sterke bindinger mellom Midtøsten-konflikten og den globale politiske islamismen. Jeg tror også at kampen mot Israel kun er første ledd i en større global kamp mot de "vantro", men at Israels foreløpige standhaftighet altså har forhindret neste fase der Europa m.fl. vil komme under angrep i større grad.

Men det som Australia angivelig gjør, der de lar muslimske flyktninger drukne ved sine kyster, det er alldeles fratstøtende og sterkt i strid med kristen bibelsk mentalitet. Du husker da vel hva Jesus sa om de fremmede? Matteus 25... Les og lær!

Viking - 19-2-2009 kl 21:36

Muslimer?

Hadde jeg eiet en øy ville ikke jeg tatt mot en eneste
en. Å sende penger og hjelp, helt ok. Men å ta imot
og slippe dem til politisk o.s.v.. Nei, en plass går grensen,
f.eks. 12 mils grensen.

Jeg ville også ha kastet dkk og alle andre relgioner ut av
landet. Vi har bare EN GUD. Les og lær av andres feil.

mhusoy - 19-2-2009 kl 21:46

Så du står for et slags teokrati du da? Hvem er det som ikke får være med i din stat da? Det må da vel være flere problembarn enn katolikker og muslimer...?

Honning - 19-2-2009 kl 22:01

mhusoy Men det som Australia angivelig gjør, der de lar muslimske flyktninger drukne ved sine kyster, det er alldeles fratstøtende og sterkt i strid med kristen bibelsk mentalitet. Du husker da vel hva Jesus sa om de fremmede? Matteus 25... Les og lær!

"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner." Joh. 15:13


Honning:


Det er ikke lett å prøve å formidle sannheten om hva vesten står overfor med arabisk islamistisk muslims innvandring uten å bli stemplet som rasist!
Skal en da bare gi opp å ikke prøve å forklare konsekvensene av dette ? Istenden for å innkvartere og huse sine egne folk grupper , velger arabiske ledere å bruke flyktninge spørsmål som en mulighet til en slags brekkjern overfor vesten! de vet at vestens moral vil velge å se bort fra det faktum , at flykningenes egentlige status og hensikt er global islamisering, en snedig måte å få spredt islam på og som vil lett kunne gjennomføres uten særlige store problemer! Vestens moral tilsier at vi tar inn alle som trenger beskyttelse og som er forfulgt, men vestens ledere fatter ikke at her er det snakk om en falsk innvandring! Det er bare for rike islamiske organisajoner og territorier og opprettholde eks palestinarabere som en ekskludert gruppe av sitt eget kjøtt og blod ,å så gi eks jødene skylden for deres flyktninge status!
Ta eks oppkonstrueringen av et eget folk (som ikke er et eget folk )som jo er et bevis for metoder som blir og er blitt annvendt . vestens ledere sluker arabernes taktikk veldig lett uten særlige motforestillinger.
Så vi ender opp med mennesker som ikke hører til hos oss her i vest ,verken kulturmessig,elller religiøst på noen måte! selve islam skaper en konfliktsituasjon for
arabernes egne eksluderte,denne skare av
" palestinere" de som egentlig er helt vanlige arabere.
Da har vi syndebukkene som er jøder som får skylden for dette ,det passer veldig lett i og med at vesten allerede har hatet og ville utryddet jødene ,og derfor faller veldig lett for fristelsen og fortsette å bruke jødene som syndebukker. de får her dra hjelp av arabernes islamistiske (antisemitiske) vilje .
Det høres veldig rart ut at araberne som selv er semitter kan være antisemistiske !;men det er pga den demoniske islamske kraft som blinder mennesker med sitt hat!
helt sykt ,men jo mer en studerer islam så ser du mer og mer hvor sykt og menneske fientlig den egentlig er!
george Busch sa en gang under en tale at islam er en fantatisk fredsleskende religion , hvordan får han det til å rime ? det henger jo ikke på greip ,da islam er tuftet på krig og undertrykkelse.
Mohamed var en syk profet som mikset flere religioner
og syke tankesett til å bli noe av det værste som har eksistert !

[Redigert den 19-2-2009 av Honning]

Vikingenes forsvarspolitikk

Praxis - 19-2-2009 kl 22:01

Slik jeg oppfatter noen kjennere av islamsk
religionsopplevelse, så vil de (eh, muslimene)
prøve fullt ut å dominere overalt de finner spillerom
for å dominere, for da har allah gitt dem
hver fotsbredd av landet de betrer

Motsatt skal de kunne være mottagelige for
greit forretningsmessig å bytte til en annen
religion K hvis K demonstreres å være mektigere.
I alle fall hvis Konversjonen kan gjøres uten
å bli truet med sanksjoner og ubehag i miljøet..

Så hvis moskeen på tempelområdet i jerusalem
skulle finne på å synke i grus, skal det være
åpent for å 'forhandle', ettersom allah altså
ikke maktet å forsvare reiret:
da er det på tide å få avtale med en mektigere
høygud eller monogud.

Etter å bli møtt med Vikings metode, vil de
si han er en pyse og har en pysete gud.
(at V lar dem gå i døden, er kan hende mer
vanlige forretningsvilkår som de er vant med
hjemmefra -- men han gav dem ikke sjansen
til en ærlig kraftprøve. )
1Kon 18:38..40

PS: Hvis K=Katolisisme, så skal forhandlingene
være i god gjenge.

PS: Hvis metoden var å sende båtflyktninger
tilbake på sjøen der de kom fra. ("12 mils grensen")

En velkjent metode da det gjaldt å avvise
baptister som, etter Kongens myndighets
lov ikke kunne få leve i landet sitt -
det er en fali smitterisiko med udøpte barn
(Ap Gj 4:16 f.)


.



[Redigert den 20-2-2009 av Praxis]

Viking - 19-2-2009 kl 22:03

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Så du står for et slags teokrati du da? Hvem er det som ikke får være med i din stat da? Det må da vel være flere problembarn enn katolikker og muslimer...?


Utgangspunktet for Guds folk var En Gud. Inngifte "hedninger" ble sendt avgårde, kvinner og barn.
Gud visste hva disse etterkommere ville gjøre, de ville
bli til forbannelse for Israel og Judah.

Ifølge deg er "mangfold" helt ok?

Min farfar var en Guds mann, streng og rettferdig.
Før han undertegnet kontrakter med folk måtte han forvisse
seg at disse var kristne, andre ville han ikke vite av.
En gang så kom "kjøperen" til å banne. Farfar viste ham
rett på dør, no deal. Jeg syntes det er ryddig og jeg
innbiller meg at Gud likte en slik avgjørelse.

[Redigert den 19-2-2009 av Viking]

mhusoy - 19-2-2009 kl 22:14

Spørsmålet er vel om vi i dag skal etterligne det teokratiske Israel. Hvordan belegger du dette ut fra Det Nye Testamentet?

Viking - 19-2-2009 kl 22:19

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Slik jeg oppfatter noen kjennere av islamsk
religionsopplevelse, så vil de (eh, muslimene)
prøve fullt ut å dominere overalt de finner spillerom
for å dominere, for da har allah gitt dem
hver fotsbredd av landet de betrer

Motsatt skal de kunne være mottagelige for
greit forretningsmessig å bytte til en annen
religion K hvis K demonstreres å være mektigere.
I alle fall hvis Konversjonen kan gjøres uten
å bli truet med sanksjoner og ubehag i miljøet..

Så hvis moskeen på tempelområdet i jerusalem
skulle finne på å synke i grus, skal det være
åpent for å 'forhandle', ettersom allah altså
ikke maktet å forsvare reiret:
da er det på tide å få avtale med en mektigere
høygud eller monogud.

Etter å bli møtt med Vikings metode, vil de
si han er en pyse og har en pysete gud.
(at V lar dem gå i døden, er kan hende mer
vanlige forretningsvilkår som de er vant med
hjemmefra -- men han gav dem ikke sjansen
til en ærlig kraftprøve. )
1Kon 18:38..40

PS: Hvis K=Katolisisme, så skal forhandlingene
være i god gjenge.

PS: Hvis metoden var å sende båtflyktninger
tilbake på sjøen der de kom fra.


.


[Redigert den 19-2-2009 av Praxis]


Det er stort sett snakk om økonomiske flyktninger. Selvsagt ville jeg redde dem, men jeg hadde fått dem hjem igjen
like fort som de kom. Jeg har klare grenser, men jeg
ville aldri oppføre meg som en idiot.

Du vil aldri finne en "gyllen middelvei" her. Det blir å sette
en grense som må overholdes, ellers har du problemer, hvilket vi har og det blir bare mer. Skulle vi bare bli litt
snillere, kanskje gikk det over da?

IHS - 19-2-2009 kl 22:20

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hei Honning. Jeg er enig med deg i at det finnes sterke bindinger mellom Midtøsten-konflikten og den globale politiske islamismen. Jeg tror også at kampen mot Israel kun er første ledd i en større global kamp mot de "vantro", men at Israels foreløpige standhaftighet altså har forhindret neste fase der Europa m.fl. vil komme under angrep i større grad.

Men det som Australia angivelig gjør, der de lar muslimske flyktninger drukne ved sine kyster, det er alldeles fratstøtende og sterkt i strid med kristen bibelsk mentalitet. Du husker da vel hva Jesus sa om de fremmede? Matteus 25... Les og lær!


Stopp litt der, mhusoy

Du mener vel ikke en muslim kan regnes for "én av disse mine minste søsken" ??

Matt 25 > "Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg"

Eller tror du hvem som helst kan regnes for "én av disse mine minste søsken" ?

Viking - 19-2-2009 kl 22:26

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Spørsmålet er vel om vi i dag skal etterligne det teokratiske Israel. Hvordan belegger du dette ut fra Det Nye Testamentet?


Hvor mange av disiplene gikk til hedningene?

mhusoy - 19-2-2009 kl 22:30

Til IHS

Vel, dersom vi skal tolke dette helt bokstavelig så er det kun jøder, i høyden kristne, som vi skal være snille mot. Dette er vel en ganske uholdbar tolkning? Dessuten kommer den vel i strid med det Jesus og apostlene sier andre steder, f eks Matteus 5 osv.? Forøvrig må det jo i seg selv være en pussighet dersom ordene om fremmede i Matteus 25 ikke skulle gjelde ikke-jøder eller ikke-kristne - det er vel tross alt disse som er "fremmede"... Eller..?

[Redigert den 19-2-2009 av mhusoy]

IHS - 19-2-2009 kl 22:39

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hei Honning. Jeg er enig med deg i at det finnes sterke bindinger mellom Midtøsten-konflikten og den globale politiske islamismen. Jeg tror også at kampen mot Israel kun er første ledd i en større global kamp mot de "vantro", men at Israels foreløpige standhaftighet altså har forhindret neste fase der Europa m.fl. vil komme under angrep i større grad.

Men det som Australia angivelig gjør, der de lar muslimske flyktninger drukne ved sine kyster, det er alldeles fratstøtende og sterkt i strid med kristen bibelsk mentalitet. Du husker da vel hva Jesus sa om de fremmede? Matteus 25... Les og lær!


Stopp litt der, mhusoy

Du mener vel ikke en muslim kan regnes for "én av disse mine minste søsken" ??

Matt 25 > "Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg"

Eller tror du hvem som helst kan regnes for "én av disse mine minste søsken" ?


Til IHS

Vel, dersom vi skal tolke dette helt bokstavelig så er det kun jøder, i høyden kristne, som vi skal være snille mot. Dette er vel en ganske uholdbar tolkning? Dessuten kommer den vel i strid med det Jesus og apostlene sier andre steder, f eks Matteus 5 osv.? Forøvrig må det jo i seg selv være en pussighet dersom ordene om fremmede i Matteus 25 ikke skulle gjelde ikke-jøder eller ikke-kristne - det er vel tross alt disse som er "fremmede"... Eller..?



Selvfølgelig mener Han kristne søsken, mhusoy

Ærlig talt !?

[Redigert den 19-2-2009 av IHS]

Viking - 19-2-2009 kl 22:57

Ville noen gifte bort sin datter til en muslim?

Hvis du visste at noen ville helst ta ditt liv, var det da riktig
å la dem få gjøre det uten å bry seg?

Hvis du vil ha deres penger må du nok ta resten, men hvis
en avstår fra all deres ugudelighet, så må vel det også
bety at du ikke vil slippe dem innpå deg?

Jeg hadde ikke gått til sengs med en brutal soningsfange
som var "altetende" for å vise ham nestekjærlighet?

mhusoy - 19-2-2009 kl 22:59

Til IHS

Vel, det er mulig at du har rett, men jeg har alltid forstått det som en oppfordring om å hjelpe alle mennesker uansett tro eller bakgrunn. Et slikt syn mener jeg også å ha belegg for ut fra en del andre vers i NT, f eks Matt5:45, Gal6:10a, Luk10:27,29,36-37. Samaritanen var jo ikke i familie med jøden, men han var likevel hans neste.

[Redigert den 19-2-2009 av mhusoy]

mhusoy - 19-2-2009 kl 23:01

Vel Viking. Ingen her har vel gått inn for det du insinuerer ovenfor. Det er da forskjell på å hjelpe nødlidende eller fremmede, og på å gifte bort døtre eller sove med kanibalske straffanger? Jeg vet ikke helt hvorfor du setter dette sånn på spissen...

Viking - 19-2-2009 kl 23:03

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Vel Viking. Ingen her har vel gått inn for det du insinuerer ovenfor. Det er da forskjell på å hjelpe nødlidende eller fremmede, og på å gifte bort døtre eller sove med kanibalske straffanger? Jeg vet ikke helt hvorfor du setter dette sånn på spissen...


Dette var ekstremt av meg, men hvor går grensen. Litt er ok, eller total avhold. Det går en klar grense, nesten grense
er ingen grense.

mhusoy - 19-2-2009 kl 23:10

Vel, det må nesten du svare på siden du tar det opp... Dessuten må du forklare hvorfor det er nødvendig at vi som kristne skal tenke slik, ikke bare privat men også på vegne av statsmakten.

Viking - 19-2-2009 kl 23:59

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Vel, det må nesten du svare på siden du tar det opp... Dessuten må du forklare hvorfor det er nødvendig at vi som kristne skal tenke slik, ikke bare privat men også på vegne av statsmakten.


En må spørre seg, hva sier Gud? Vil Han ha mange relgioner
i vårt land?

Svaret er såklart NEI. Ergo så er det null tolleranse.

Er ikke Gud meget sjalu? Han vil ikke vite av hverken babylon
eller muslimer. Hvorfor skal vi gjøre mot Hans vilje.

Før bad vi Fadervår hver dag på skolen. Gjør de det nå?
Hvorfor ikke? Nettopp for å ta hensyn til alle de andre
relgionene, ikke sant? Å takk o Gud for dagen, sang vi hver
eneste dag på skolen før, gjør de det nå? Hvorfor ikke.
Er det slik vi vil ha det?

Jeg vet at du ikke vil ha det slik. Men siden du tillater "litt"
få blir det galt p.g.a. at vi ikke tåler avguder, det ødelegger
oss som folk og enkeltindivider og det er ikke rasisme,
det er 2+2=4
.

[Redigert den 19-2-2009 av Viking]

mhusoy - 20-2-2009 kl 00:02

Vel, jeg tror nok som deg at Gud ønsker at alle skal tro på Jesus, misforstå meg ikke. Det jeg imidlertid spør deg om er jo ved hvilken rett vi kristne kan bruke statsmakten for å kontrollere hvem som får være i landet.... Og hvem er virkelig kristne? Og hvilke kristne grupper er de "sanne kristne"? Osv osv osv.... Disse tingene må du også behandle, ellers blir dine bidrag ganske overfladiske...

Viking - 20-2-2009 kl 00:10

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Vel, jeg tror nok som deg at Gud ønsker at alle skal tro på Jesus, misforstå meg ikke. Det jeg imidlertid spør deg om er jo ved hvilken rett vi kristne kan bruke statsmakten for å kontrollere hvem som får være i landet.... Og hvem er virkelig kristne? Og hvilke kristne grupper er de "sanne kristne"? Osv osv osv.... Disse tingene må du også behandle, ellers blir dine bidrag ganske overfladiske...


Saken er den at vi har kommet for langt, vi klarer ikke å kontrollere det med Bibelen i hånd. Derfor må vi gå i
trengsels tid i påvente at Gud skal "brenne opp" Edom
m.m..

Vi er enige, men jeg snakker litt forbi deg for å vise at
det er feil det vi gjør, men at vi har ingen annen utvei enn
å la tiden gå til endes.

Viking - 20-2-2009 kl 01:48

Ja, jeg venter på din løsning siden du kritiserer så må
du ha et alternativ, eller har jeg rett i mine antagelser at
du egentlig mener det samme?

mhusoy - 20-2-2009 kl 04:03

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Saken er den at vi har kommet for langt, vi klarer ikke å kontrollere det med Bibelen i hånd. Derfor må vi gå i
trengsels tid i påvente at Gud skal "brenne opp" Edom
m.m..

Vi er enige, men jeg snakker litt forbi deg for å vise at
det er feil det vi gjør, men at vi har ingen annen utvei enn
å la tiden gå til endes.


Jeg er enig med deg i at vi må møte trengsler i endetida, men jeg lurer fortsatt på hva du egentlig legger i det du sier når du f eks snakker om å kontrollere ting med bibelen i hånd (i vår sammenheng hvilke mennesker som får være del av nasjonen), samt når du sier at det "vi gjør" er galt. Her må du forklare litt nærmere hva slags samfunnssyn du legger til grunn. Jeg tolker deg uansett dit hen at du har "gitt opp" dette samfunnssynet som du har, men du må stadig tilkjenne gi det du ideelt sett hadde ønsket for landet.

mhusoy - 20-2-2009 kl 04:04

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Ja, jeg venter på din løsning siden du kritiserer så må
du ha et alternativ, eller har jeg rett i mine antagelser at
du egentlig mener det samme?


Unnskyld meg? Det er vel jeg som har etterspurt hva ditt samfunnssyn er. Inntil du forklarer dette for meg kan du ikke forvente at jeg skal komme opp med løsningsforslag. Jeg må jo ha noe å ta stilling til først... Så får vi eventuelt komme tilbake til om vi to mener det samme eller ikke...

Viking - 20-2-2009 kl 14:31

Unnskyld meg? Du bare spør?

Du må gjerne få så lang tid på deg som du ønsker, begynner
å bli vant til det.

;)

mhusoy - 24-2-2009 kl 01:22

Vel Viking, selv om du har rett i at jeg har forsømt å svare deg i en annen tråd så er dette en annen sak. Jeg lurer altså på hvilket samfunnssyn som ligger til grunn for de ulike påstandene du har framsatt tidligere i denne tråden. Min løsning kan være status quo for den saks skyld, men jeg kan ikke spesifisere noe mer før du forklarer hvilket grunnlag du bygger på.

Honning - 24-2-2009 kl 23:42

Enkelte muslimer, heldigvis ikke alle, har et noe anstrengt forhold til kristne og jøder. Og da spesielt jøder. Årsaken ligger nok i deres historie. Som de fleste vet er jødene og araberne begge semittiske folkeslag og begge folkeslagene har samme stamfar, nemlig Abraham.Jødene stammer fra Abrahams sønn, Isak, og Isaks sønn Jakob. Araberne stammer fra Abrahams sønn Ismael.
Ca 600 år etter Kristus, blir koranen skrevet. Muhammed hevder at den er skrevet av Allah, den eneste av avgudene som han lot "leve" i et tempel han angivelig skal ha drevet demoner utifra. I motsetning til kristendommen som spredte seg med forkynnelse i et romerskstyrt Israel av Jesus, blir Islam spredt av Muhammed ved hjelp av våpen og strategisk krigføring.
Muhammed hadde, som man ser i de muslimske skrifter, et godt forhold til jødene i begynnelsen. På denne tiden var det viktig for han å ha det, ettersom de fleste rike i Arabia var nettopp jøder og hadde stor innflytelse på samfunnet og hva som skulle være godkjent. Derfor oppmuntret han jødene til å bli muslimer og smisket for dem på det groveste for å få det til. Han kalte dem spesielle for de var Guds første utvalgte folkeslag og han snakket om at de skulle få det ene etter det andre. Det var nesten ikke grenser for hans "vennlighet" mot dem. De fleste jødene så imidlertid på Muhammed som en latterlig figur og deres prøvelser og spørsmål på han om hans tro gjorde de bare enda mer sikre på at dette var en feil religion, ettersom de var langt ifra fornøyd med hans svar. Det er egentlig rart at han trodde de ville tro på ham, for den guden han forkynte er ganske så annerledes enn den guden jødene tror på, selv om han selvfølgelig var inspirert av både jødedom og kristendom. han fikk bare overtalt noen ekstremt få av dem til å bli muslimer. Han ble sint og skuffet over jødene som folk, siden han ikke fikk omvendt dem, og begynte å forfølge dem. Det ble blodbad og mange kriger. Følgelig ville denne situasjonen forandre hans syn på dem ganske så sterkt.
Altså, tidligst i koranen sto det veldig mye fint om Jødene og det var ingen dom over folk med annen tro, f.eks
"La det ikke være noen tvang i religion.
Sannheten skiller seg klart fra villfarelse.
Den som avviser det onde og tror på Allah,
har grepet det mest pålitelige feste, et som aldri ryker.
Og Allah hører og vet alt."
Sure 2,256.
Men på slutten av den skulle dette bli drastisk forandret. Der ble muslimer oppfordret til å drepe jøder hvor enn de så dem, i tillegg til kristne og da spesielt hedninger, som f.eks ;

"Drep Mushrikun [Hedningene, de vantro] hvor dere finner dem,

omring dem og ligg på lur etter dem, og ta dem til fange på

ethvert sted som egner seg for bakhold"

Sure 1,106.

"Bekjemp dem som ikke tror på Allah og dommens dag, som ikke forbyr det Allah og hans sendebud har erklært for forbudt, og som ikke kjenner Sannhets religion, av skriftfolkene ( jøder og kristne ), til de punger ut med tributt i ydmykhet"

Sure 9,29

"Du vil sikkert finne at jøder og hedninger er de mest fiendtligsinnede av alle overfor de troende"

Sure 5,82a

"De vantro blant skriftfolkene ( jøder og kristne ) og avgudsdyrkerne skal være i helvetes ild, og der skal de være og bli. Disse er de verste skapninger"

Sure 98,5

Det var imidlertid en lov som gjorde at jøder og kristne kunne få lov å underordne seg et muslimsk styre hvis de gikk over til Islam eller betalte en skatt for å fortsette sin tro. Hedninger derimot hadde kun et valg- gå over til Islam eller dø.

Mange spurte såklart Muhammed hvordan han kunne rettferdiggjøre denne motsetningen. Da fikk han en "åpenbaring":

Han fikk da vite om en "gudommelig" lov gitt av den såkalte Allah. Denne loven sa at hvis to vers i koranen motsa hverandre, skulle det nye overstyre det gamle,

dvs at den nye opphever rett og slett den gamle. I koranen kan man fremdeles lese at "det er ingen tvang i religion" men de ordene har ingen autoritet lenger.

Dette verset har blitt en mansoookh ( opphevet, gjort ugyldig ) av en senere åpenbaring om dette emnet. Du kan lese mer om dette emnet i en bok som jeg anbefaler på det høyeste: "Islam og jødene" skrevet av Mark A. Gabriel- en tidligere imam og professor i Islam.

Det er såklart ikke alle muslimer som er klar over disse tingene, og de fleste praktiserer dem ikke, men det ville ikke vært en motsetning for en muslim å gjøre det- derfor er det nok mange som dessverre ser sannhet i slike intolerante holdninger. I et ekte demokrati burde vi ta frem disse tingene og snakke åpenlyst om det, og ikke gjemme det under teppet i "toleransens navn". Da graver vi gjerne vår egen grav.

[Redigert den 25-2-2009 av Honning]