Den Hellige Ånd og vi
Del 2 av 2
Demonutdrivelse på Madagaskar
Mange år etter at dette hendte, sto jeg og snakket med en innfødt mann på østkysten av Madagaskar, etter at han var blitt kvitt sine demoner ved at
vi, tre norske og en gassisk hushjelp, la våre hender på hodet hans og ba for ham. Det var en opplevelse og en erfaring som satte dype spor i oss
alle. Da mintes jeg den danske emissæren, som formidlet budskapet fra Herren til meg om min fremtid.
Men historien om denne hendelsen har dessverre en negativ side, som jeg helst vil glemme, men i denne sammenheng har den kanskje en mening. Da
hendelsen på Østkysten ble kjent, ble jeg ens æren kontaktet av en av kollegene, en professor i teologi, som advarte meg bestemt om at slikt ikke
måtte forekomme uten at der var en prest til stede, noe vi selvsagt hadde gjort da vi ba for den demonbesatte, men der var ingen prest tilgjengelig.
Da jeg spurte hva han egentlig mente, sa han at det ikke er vanlig i vår kirke å opptre som svermere, og spesielt når der ikke er en prest til stede.
Da jeg forsiktig forsøkte å antyde at vi har jo fått klar beskjed i Skriften om å gjøre det; «- - på de syke skal dere legge deres hender, og de skal
bli helbredet», reiste han seg og gikk sin vei.
Oldkirken og Ånden
Denne hendelsen gjorde meg nysgjerrig etter å vite hvor denne ubibelske doktrinen stammer fra, og siden da har min hovedinteresse vært å gå gjennom
det våre kirkeferde i oldtiden mente om den saken. I denne sammenheng vil jeg hente frem noe som Professor Oskar Skarsaune sier i boken `In the Shadow
of the Temple` på side 339, fritt oversatt fra engelsk: «Sammenlignet med den karismatiske entusiasmen i det første århundre med det andre og tredje
århundres vektlegging av kirkelig struktur og organisasjon, har mange fagteologer kommet til den konklusjon at den åndelige glød fra den første
generasjonen var kjølnet og etter hvert blitt erstattet med noe annet.»
Og han sier videre: «Med hensyn til Ånden vil dette si at istedenfor en spontan (nåde-)gavepraksis, utviklet det seg et organisert embetsverk,
istedenfor hele menighetens deltakelse under gudstjenesten, utviklet det seg en fast liturgi utøvet av et profesjonelt presteskap, mens ønsket og
opplevelsen av tegn og under forsvant.»
Jeg vil også skyte inn her at når vi studerer den berømte dialogen mellom Justin Matyr og jøden Tryfo, finner vi svært lite, om noe i det hele tatt,
av karismatisk ånd i teksten. Denne samtalen fant sted så tidlig som omkring det første århundreskifte, dvs. ikke lenge etter at apostlene var gått
bort.
Under mitt 13-årige opphold på Madagaskar, fikk jeg god kontakt med vekkelsesbevegelsen der nede, også Neni Lava, den ferme og bestemte damen, som var
stifteren av bevegelsen. Den gang var det ytterst få av våre prester som følte seg hjemme sammen med dem, og spesielt når de var samlet til bønnemøter
og lovsang, der det også forekom dans med håndklapping, og enkelte ganger også demonutdrivelse, noe de betraktet som en naturlig del av
menighetslivet.
Tungetale og «rørelse»
Tungetale og nådegaver i funksjon er derfor ikke bare et pinsevennfenomen.
For min egen del har dette å be i tunger vært en velsignelse, og jeg vet om andre statskirkefolk som gjør det, men som mange snakker om i negative
vendinger.
I boken `Læstadianismen` forteller Per Borman om den første tiden etter at vekkelsen var kommet i gang på Nordkalotten, skjedde det mirakler og
tungetale under `rørelsen`, slik vi leser om fra pinsedagen på apostlenes tid. Det hendte også at de falt over ende på gulvet. Denne form for
`rørelse` er fremmed i mange kristne sammenhenger, men der er ingen grunn for noen til å rynke på nesen av den grunn.
Når mennesker kommer i syndenød, slik de gjorde det den gang, som nå, kunne de ofte oppføre seg annerledes, men hvem av oss er satt til dommer for dem
og deres måte å oppføre seg på. «Å være stille for Herren», som en modell for tilbedelse og bønn, som Bygstad er inne på, utelukker på ingen måte
verken høylydt gråt, slik det forkommer under `rørelse` hos Læstadianerne, eller lovsang og dans hos karismatikerne og mange andre, ikke minst i
Afrika og Asia.
Jeg vet ikke om Bygstad taler i tunger, men da jeg fikk nådegaven, fikk jeg en inderlig trang til å studere Bibelen, og den har vart hele tiden siden.
Den ensidige fremstillingen av karismatikernes opplevelseskristendom, som han kaller den, er derfor ikke riktig. Ordet er en naturlig del for frelse
og åndelig vekst, men Ordet alene frelser ingen. Det er når Den Hellige Ånd får slippe til, og gjøre Ordet hellig og levende, da skjer det en
forandring med hele personligheten, også følelseslivet.
Erfaring og teori
Stanley Jones har gitt ut en bok som er blitt oversatt til norsk under tittelen: «Den Hellige Ånd og vi». Her siterer han Mathew Arnold, som sier:
Jesus tok alltid sitt utgangspunkt i erfaringen, aldri i teorien. De skriftlærde studerte skriften og Jesus oppfordret folket til å lytte til dem, men
han ga dem ikke store sjansen til å nå himmelen.
Dette bekrefter at Ordet alene ikke er nok for frelsen, men det må levendegjøres ved Den Hellige Ånd, og da først skjer underet. Da skjer det noe med
det indre mennesket, som i enkelte sammenhenger får det til å oppføre seg annerledes, eller som om de er «fulle av søt vin», slik vi leser det i
Ap.gj. 2,13.
Den gamle haugianeren, Johannes Roligheten i Sauherad, oppførte seg ikke som en karismatiker, der han med en alvorlig mine kunne tale Guds ord i
timevis, men det vil på ingen måte si at ikke Den Hellige Ånd var over ham og inspirerte ham.
Måten Bygstad uttrykker seg på, synes for meg som om han ikke gir Den Hellige Ånd den plass i budskapet som Skriften gjør. Både følelser, visjoner og
mirakler, mener han, må prinsipielt forkastes. Dette mener han reformatorene mente. I den sammenheng vil jeg igjen minne om Luthers utsagn, ifølge
Borman, der han peker på at de indre følelser (indre kænslor) er det sterkeste (høgsta) bevis på Den Hellige Ånds aktive nærvær.
Varsomhet i omtale av kristne
Til slutt vil jeg ganske kort minne oss alle, og spesielt oss som står på talerstolen, som skriver i avisen og på annen måte er med og påvirker
mennesker, om å vise varsomhet når vi snakker om medkristne, for de er Guds barn og har Den Hellige Ånd boende i sitt hjerte. Er vi ikke følsomme nok
her, kan vi risikere å bedrøve Den hellige Ånd, ved det vi sier og/eller måten vi uttrykker oss på. Og dette gjelder spesielt når vi snakker om
mennesker og kristne grupper vi ikke kjenner personlig.
Den første og den viktigste frukt av Den Hellige Ånd, er kjærligheten, og det er den som skal prege våre liv, i alle sammenhenger. Samtidig skal vi
har i minnet det Paulus sier i Rom.14, 10: «Men du, hvorfor dømmer du din bror? Eller hvorfor ringeakter du din bror? Vi skal jo alle stilles frem for
Guds domstol.»
Henry Pedersen
Vikedal |