Apologetisk Forum

Nagende spørsmål ...

thordenlille - 1-12-2008 kl 01:17

Jeg har mitt daglige virke i en felleskristen stiftelse . Her spenner det fra salmebok til tjo og hei hopp og sprett ...
Vi er en gjeng kolegaer der som er godt sammensveiset og opplever at vi har oppriktig kjærlighet til hverandre ...

Etter drøye 10 lane års fartstid i en sekt har jeg landet i et heller høykirkrlig sjikt hvor manipulasjon og fantasterier glimrer med sitt fravær ...
Å så er det vel bare å innse at man er blitt en smule skadeskutt i den forstand at "brent barn skyr ilden"
Så sant man man er vitne til dynamikk som kan ha snev av sekterisme i seg så skyter det et arsenal av antenner i været ...

Det pinefulle å vonde er at man ser tydelige symptomer hos mennesker man setter stor pris på !

De forteller opprømt om de herlige møtene de har vært på hvor ånden og en viss hr.Salvesen :) formelig piplet og tøt nedover mittgangen mens et hopetall av alt for korte bein vokste ut til minst normal størrelse på null komma null ...
Som ikke dette skulle være nok så ble åstedet tilgodesett med dryss av himmelsk gullstøv ... Men ultimate stemningstoppen ble først nådd da lovsangen sluttet ... Predikanten ba sine tilhørere lytte inntenst inn i stillheten for han hadde sterke mistanker om at her var det engler på besøk ...Å ganske riktig ... Ut av intet steg den vakkreste englesang ... Så godt som alle hadde hørt det !!!

For noe SPRØYT tenker jeg inne i mitt men opplever meg selv svare noe svada som "Ja det må ha vært speciellt"

Riktignok har jeg ved et par anledniger pirket litt borti disse besyndelige påstandene mine venner bringer til torgs men da "trekkes fort leppene opp og umiskjennelige hjørnetenner vises" ... og hadde de hatt et stempel pålydene VANNTRO så hadde jeg fått det midt i pannen !!

Jeg frykter fra tid til annen at det er den lite flaterende egenskapen FEIGHET som tar kontrollen når jeg lar være å servere dem klartekst ang. deres villfarelse ...

Samtidig prøver jeg å indoktrinere meg selv med at en koreks fra meg eller hvem som helst ville hatt samme virkning som "vann på den velkjente gåsa"

Noen av dere som har tanker om en god og hensiktsmessig framgangsmåte ???

I tankene har jeg fra tid til annen en svøpe av rep i hånden ...men tanker vekker ingen ...

Everaldo - 1-12-2008 kl 03:38

Kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen der. :)

Når folk ønsker så inderlig en stadfestelse på troen sin, så blir de så lettlurt som det der. Du kan ikke forvente annet enn kjeft tilbake hvis du prøver å slå sprekker i livsløgnen deres. Så hva kan vi gjøre? Konfrontasjonslinjen fungerer ikke. Men du har full rett til å ha din egen mening, og snakke om den. Selv om andre blir såret og sint, så er det likefullt din rett. Samtidig har andre den samme rett. Vær klar på at du respekterer andres meninger, så blir det enklere å ikke være feig ved å holde munn.

Vi kan ikke gjøre mer enn det. Men Kristus kan. Og hvem er ikke Hr. Salvesen for disse menneskene, om ikke en erstatning for Kristus? Ja, jeg mener de søker nærhet til Kristus gjennom et slikt påstått super-menneske, som angivelig har noe mer enn oss andre, en bedre forbindelse til Gud. Denne mellommannen er fake, for det er bare én Kristus.

Kanskje det beste rådet er å føre disse menneskene til den ekte mellommannen, Kristus, ved å snakke om DIN tro, så vil Kristus ta dem til seg hvis det er mulig.


[Redigert den 1.12.2008 av Everaldo]

solbu - 1-12-2008 kl 07:38

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille
...en viss hr.Salvesen :) ...
Da jeg gikk på videregående i 1990-1992 (jada, i gamledager) var det en der som faktisk het Salvesen til etternavn. Han levde ikke opptil navnet, kan man si. :saint:
Sitat:
For noe SPRØYT tenker jeg inne i mitt men opplever meg selv svare noe svada som "Ja det må ha vært speciellt"
Sånn tenker jeg også. Av og til sier jeg og noe i den duren at det må ha vært spesielt. men det er sjeldnere og sjeldnere. De som kjenner meg vet hva jeg mener om slikt, og de smiler de også. :)

[Redigert den 1-12-2008 av solbu]

thordenlille - 1-12-2008 kl 12:25

Ja stakkars gamle hr.Salvesen ... det hadde nok ikke falt ham inn at han skulle få en slik stjernestatus ... Han har forøvrig en Svensk fetter som heter hr. Smørjelsen som slett ikke går av vegen for å eksponere seg selv :)

Men jeg må si at det plager meg at mange i min omgangskrets ser disse "herrene" på høylys dag mens jeg faktisk ikke har sett snurten av dem .......

En mann jeg kjenner var iallefall IKKE feig ... men kanskje DUM når han sto opp i benkeraden under et møte med høy "begerfaktor"........ Han ga møtets innhold det glatte lag før han med tunge demonstrative skritt beveget seg mot utgangen .....

Pastorens "diagnose" like etter opptrinnet var at man hadde vært hjemsøkt av intet mindre en en DEMON i menneskeskikkelse ........

Ellers Tusen takk for råd ,tanker og innspill :)

Viking - 1-12-2008 kl 13:11

Det er så godt å se at den yngre generasjon, takket være god utdannelse og godt gangsyn og en god possjon "kall" gjennomskuer "den gamle".

.

kom, frimodighet

Praxis - 1-12-2008 kl 15:03

Situasjonen minte meg litt om et annet vitnesbyrd jeg nylig leste -

gjennom replikken: "May I share why I didn’t participate?"

Fasten your seat belts:
Sitat:
I had been praying for boldness and words to express my concern.
Obviously, these worshippers considered their pantheistic beliefs both tolerant
and all-inclusive.
How could I show them that a ritual to a universal god could not include my God?
And how could I demonstrate the love only found in Jesus Christ?

Finally, I asked with some trepidation, “May I share why I didn’t participate?"

Several people nodded, so I continued:
"As a Christian, I want you to know that my lack of participation was not a sign
of disinterest or lack of caring.
I believe my Lord calls me to demonstrate His love, but He also tells me
to worship no other god. You seem to believe that all gods are one.
Would you want Christians to disobey their God and renounce His uniqueness
in order to join in universal rituals?"


Denne spennende fortellingen kom fra vår fhv.landskvinn Berit:
http://www.crossroad.to/articles2/2003/heresy.htm
.

Praxis - 1-12-2008 kl 16:41

Sitat:
av thordenlille
Pastorens "diagnose" like etter opptrinnet var at man hadde vært hjemsøkt av intet mindre en en DEMON i menneskeskikkelse ........

Han kan vel ikke bruke noe mindre farlig enn en demon nei,
når saueflokk må skremmes til å gå pent og lydig, og sluke alt.

Kan det ikke slå tilbake på Pastoren Selv?
jo, men bare der det finnes selvstendige folk som er sterke
i sin bibel, og har panner som tåler litt sammenstøt
(Esek 3:7..11)
men i lengden må vel de vurdere sin plass der.
De andre vil jo bare ha en ufeilbarlig pappa pater
å søke ly under, balsamering mot virkelighetskontakt -
for dem er det helligbrøde å være kritisk mot Pastoren.

thordenlille - 2-12-2008 kl 00:13

Takk for refleksjoner :)

Til VIKING .... Jeg tror også at utdannelse og allmen opplysning har gjort terenget trangere for de ekstreme ..... samtidig så ser jeg at topputdannede mennesker b.l.a en professor i sosialmedisin som jeg kjenner SLUKE hele agnet rått ... også en venn av meg som er psykolog heller faretruende sterkt mot hr.Salvesen og company ......


Ditt sitat PRAXIS (det engelskspråklige)er sterk lesning og har viktige elementer av ydmyk men samtidig djerv framferd .......
Gud gi oss visdom og kjærlighet til å nå INN til dem som sitter bak sine respektive sekteriske gitter !!

Viking - 2-12-2008 kl 11:11

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille
Takk for refleksjoner :)

Til VIKING .... Jeg tror også at utdannelse og allmen opplysning har gjort terenget trangere for de ekstreme ..... samtidig så ser jeg at topputdannede mennesker b.l.a en professor i sosialmedisin som jeg kjenner SLUKE hele agnet rått ... også en venn av meg som er psykolog heller faretruende sterkt mot hr.Salvesen og company ......


Ditt sitat PRAXIS (det engelskspråklige)er sterk lesning og har viktige elementer av ydmyk men samtidig djerv framferd .......
Gud gi oss visdom og kjærlighet til å nå INN til dem som sitter bak sine respektive sekteriske gitter !!


Det er synd at denne "professoren" og hans like blir eksemler for de som stoler på dem. Mange er dessverre litt for late til å "tygge maten selv".

Men selv om det er få som kan se "galskapen" så er
det godt for de få å møtes en plass som dette forum.
Det er med å gi mot og kraft til å fortsette, selv om familie og venner syntes en er "noe gal".

Jeg kunne ikke av egen kraft holde det gående,
det må være Guds kall som driver en.
:cool2:

.

thordenlille - 2-12-2008 kl 15:21

Ja VIKING kanskje vi her inne er "en liten flokk unnslupne" som med rette kan synge den gamle salmen "hør hvor det stormer der ute ... her er det fredfyllt å tyst :) :saint:

Ang. kraften fra oven så er jeg også en av dem som er i et sterkt behov .....

Om noen i nærmiliøet skulle insinuere en smule galskap så får man trøste seg med et ikke så rent lite dyptstikkende ordtak ..... "DE GALE HAR DET GODT":wink2:

mhusoy - 2-12-2008 kl 17:58

Heisann, interessant å høre det du deler Thordenlille (og dere andre). Jeg har nok ikke sånne erfaringer selv - heldigvis, men det skader jo ikke å være forberedt på at slike ting kan røre på seg i div. sammenhenger...

Viking - 2-12-2008 kl 18:56

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Heisann, interessant å høre det du deler Thordenlille (og dere andre). Jeg har nok ikke sånne erfaringer selv - heldigvis, men det skader jo ikke å være forberedt på at slike ting kan røre på seg i div. sammenhenger...


Da jeg rydda i "skapet" kastet jeg mye;).

Og erstatningen ble gjenstand til bekymring for mange ;)

thordenlille - 2-12-2008 kl 23:01

MHUSOY.....Akurat det jeg beskrev var jo ekstremerfaringer , men det man vel ser konturene av er at en "blekksprut" av Amerikansk opprinnelse er i ferd med å lirke et par av sine fangarmer (med sugekopper å det hele)oppover midtgangen i de fleste Norske kirkesamfunn (selv de konservative trauste)...... Så resepten er kanskje å ha åndelige øyne å ører åpne ....

Elllers MHUSOY så skjønner jeg at du har ferdes noe på Bethel (Trondheim). Jeg har noen reiser bak meg til akurat den vakre byen i forbindelse med et samarbeid min stiftelse har med Sørum gård rehab.senter ....
Tror det senteret bruker å frekventere Bethel ....

Labar - 2-12-2008 kl 23:28

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille

men det man vel ser konturene av er at en "blekksprut" av Amerikansk opprinnelse er i ferd med å lirke et par av sine fangarmer (med sugekopper å det hele)oppover midtgangen i de fleste Norske kirkesamfunn (selv de konservative trauste)...... Så resepten er kanskje å ha åndelige øyne å ører åpne ....

Så sant som det er sagt – også det med å ha ”øyne å ører åpne”, men
det mest presserende spørsmål er vel kanskje hva som kan gjøres
med det? Tekke seg tilbake, ta kampen opp, eller hva?

-

mhusoy - 3-12-2008 kl 00:03

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille
MHUSOY.....Akurat det jeg beskrev var jo ekstremerfaringer , men det man vel ser konturene av er at en "blekksprut" av Amerikansk opprinnelse er i ferd med å lirke et par av sine fangarmer (med sugekopper å det hele)oppover midtgangen i de fleste Norske kirkesamfunn (selv de konservative trauste)...... Så resepten er kanskje å ha åndelige øyne å ører åpne ....


Heisann. Ja, det er nok mye av dette som kommer vestfra. Jeg har også fått inntrykket av at selv de konservative kretsene har blitt utsatt for denne blekkspruten ja. De liberale delene sliter jo allerede med et annet monster.

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille
Elllers MHUSOY så skjønner jeg at du har ferdes noe på Bethel (Trondheim). Jeg har noen reiser bak meg til akurat den vakre byen i forbindelse med et samarbeid min stiftelse har med Sørum gård rehab.senter ....
Tror det senteret bruker å frekventere Bethel ....


Ja, jeg har vært i Betel, men det var stort sett for 8-10 år siden som tenåring. De siste årene har det vært skralt med besøk dit, men jeg har et par-tre kamerater som hører til der. Jeg kjenner til Sørum Gård ja, en fin plass som hjelper rusmisbrukere, folk derfra har også kommet innom min menighet (DNM).

mhusoy

thordenlille - 3-12-2008 kl 00:15

Vel LABAR .... Ikke vet jeg ....men jeg har det mye vondt inne i meg når man konstaterer at venn etter venn får dette merkelige "svevesyndromet"Min Gud er nær ,varm og hverdagslig og HAN tiltaler meg på min "DIALEKT"...Jeg har ingen behov for tjo og hei på den fronten og slett ingen "åndelige tryllekunster"...Jeg synes videre å ha sett at folk som har lidd av uhelbredelig "svevesyke" i mange år såmenn ikke utmerker seg ang. ÅNDENS FRUKTER ..... De er like gjerrige ....like ubarmhjertige ... like avmålte å kjølige som de alltid har vært ........Å det er jo en smule underlig tatt i betrakning av at de formelig har badet i "den hellige ånd" siden tidlig på 70 tallet !!!

Man kan nok anføre i margen at hviss lyskasteren rettes innover i en selv så får man fort øye på mang en "skinnmager geit"men det har man i det minste erkjennelse av i motsettning til våre venner "luftakrobatene ":)

Labar - 3-12-2008 kl 00:51

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille

Jeg synes videre å ha sett at folk som har lidd av uhelbredelig "svevesyke" i mange år såmenn ikke utmerker seg ang. ÅNDENS FRUKTER ..... De er like gjerrige ....like ubarmhjertige ... like avmålte å kjølige som de alltid har vært ........Å det er jo en smule underlig tatt i betrakning av at de formelig har badet i "den hellige ånd" siden tidlig på 70 tallet !!!

Ja.

Må jeg få spørre deg et ærlig spørsmål? Er det sant det du
sier at de på de områdene du nevner skårer likt oss andre?
Eller er det ikke heller sannheten at de på de fleste av de
områdene du nevner kommer heller dårligere ut enn de
fleste? Det er i alle fall min erfaring – og jeg har nå
tross alt en del års erfaring med søpla.

Og – ikke minst: se jeg er
med dere alle dager.

-

thordenlille - 3-12-2008 kl 01:08

Kjære LABAR .... Jeg tenker nok at det forholder seg slik at sterk belysning av vårt indre landskap ikke ville egnet seg for offentlig framvisning ... med denna karen er det i allefall stykkevis å delt men jeg opplever Guds kjærlighet sterkt likevel ... Man får håpe så inderlig at den sterke følelsen IKKE er en illusjon !!

Jeg tror nok at du kan ha rett i det at det kan være verre med DEM ..... Ikke fordi de i utgangspungtet er verre ,men de åndeligjør alle ting og nekter plent å kalle en krakk for en krakk .....

Alså de makter ikke å sette ord på sin synd .....

Labar - 3-12-2008 kl 02:10

Sitat:
Opprinnelig postet av thordenlille

men jeg opplever Guds kjærlighet sterkt likevel ... Man får håpe så inderlig at den sterke følelsen IKKE er en illusjon !!

Sterk følelse av Guds kjærlighet er ikke å forakte, men
selv synes jeg nesten det beste er å få det bekreftet
av gudsordet – her skal du få et par eksempler:

”Vær ikke redd, for jeg er med deg.
Se deg ikke rådvill omkring,
for jeg er din Gud!
Jeg gjør deg sterk og hjelper deg,
ja, holder deg oppe med min frelserhånd.”
(Jes 41, 10).

”Herren vil selv gå foran deg. Han vil være med
deg. Han slipper deg ikke og svikter deg ikke.
Vær ikke redd, og mist ikke motet!”
(5 Mos 31,8)

At Gud ikke slipper og svikter gjentas også i
NT (Hebr. 13,5) og underbygger således de
følelser vi ofte kan ha av Guds nærhet.

Og ikke minst:

”Herren er nær hos alle som kaller,
hos alle som ærlig kaller på ham.”
(Sal 145,18)


:)


[Redigert den 3-12-2008 av Labar]

thordenlille - 3-12-2008 kl 19:58

Ja det var dette med at" Guds ord ER lykt for vår fot ".....

gnagende spørsmål

Praxis - 3-12-2008 kl 22:12

Sitat:
Labar
Er det sant at de på de områdene du nevner skårer likt oss andre?
Eller er det ikke heller sannheten at de på de fleste av de områdene du nevner
kommer heller dårligere ut enn de fleste? Det er i alle fall min erfaring
og jeg har nå tross alt en del års erfaring med søpla.

jeg er med dere alle dager.

Et 'ærlig spørsmål' om hva vi en gros skal mene om de andres
syndige tendenser.

Vi er jo så rettferdige til å veie de andres synder,

særlig når 'de andre' er en sekkepost betegnet med
ett av våre rikt ornamenterte yndlings-skjellsord.

Et enda ærligere spørsmål kunne handle om 'mea culpa',
'mine synder'.

Når jeg tenker på mine syndige tilbøyeligheter,
da har jeg ikke så sterk interesse for å veie de andres.


Jeg begår tre pastorale formaninger i året..
Dette er den tredje i år, skulle bli.

Labar - 3-12-2008 kl 23:32

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Når jeg tenker på mine syndige tilbøyeligheter,
da har jeg ikke så sterk interesse for å veie de andres.

Dette tar jeg meg den frihet å kåre til årets morsomste i forumet :)


:lol:

thordenlille - 4-12-2008 kl 00:28

Humor står avgjort ikke høyt på listen over destruktive krefter :) Selvironi ,ispedd mengder av galgenhumor har vært en trofast "kamerat" for en til tider sliten gatearbeider som undertegnede ...gatearbeidere blir med åra tjukkhudede som sjølveste hvalrossen .....

Bedrøv ikke Guds Ånd

Praxis - 4-12-2008 kl 00:54

Rått snakk, dumt prat og grove vittigheter er også upassende.
Si heller takk til Gud! Efes 5


Ve dere som nå ler,
dere skal sørge og gråte. Luk 6

thordenlille - 4-12-2008 kl 12:08

Oi ..... å JEG som ler av det meste ....:( Noen av eder som har en sørgekappe å låne til en arm gateprest ? Her er det vist på høy tid å kreere ses i henhold til det ramme alvor .....Det sies også at jeg er en ulyksalig bærer av smilerynker så situasjonen er i det hele tatt meget alvorlig !
At PRAXIS sånn helt uten videre formidler morsomheter en utmerkelse verdig på et Kristent nettsted kan vanskelig tolkes anderledes en det uomtvistelige faktum min bestemor formidlet for 30 år siden at "DET ÅR MOT DE SISTE TIDER ":)