Apologetisk Forum

President Barack Hussein Obama et sjakktrekk, eller ?

Vidar - 4-11-2008 kl 17:32

Kristen eller muslim ?








[Redigert den 4-11-2008 av Vidar]

Rotarius - 4-11-2008 kl 20:11

Han hadde vel neppe kommet så langt hvis han hadde vært muslim?

Kristnerd - 4-11-2008 kl 20:28

Vi må nesten ta ham selv på ordet om at han ikke er muslim. Og videre akseptere at han kaller seg en kristen. Hvordan han forhold til Gud er vet kun Gud. Hvordan hans teologi er vet muligens mange, men jeg er ikke blandt dem, så dermed har jeg ikke stort å si om det.

Labar - 4-11-2008 kl 21:03

Og i et land som poengterer skille mellom stat og religion burde presidentens tro
kanskje heller ikke være noe stort poeng. Akkurat på dette område tror jeg nesten
mange europeiske land ligger et hakk foran.

mhusoy - 5-11-2008 kl 00:34

Hehe, ja det er kanskje et poeng Labar... ;)

Men samtidig har jeg hørt at det kanskje er motsatt når det gjelder syn på minoriteter i USA vs Europa, nemlig at amerikanerne er mindre fordomsfulle... Men det kan jo hende at skepsisen mot muslimer er større i USA selv om rasismen er mindre... Vanskelig å si egentlig... :)

Gunnar - 5-11-2008 kl 12:57

Jeg tror Barack Obama hverken er kristen eller muslim. Slik jeg ser det så ligger han mer på en New Age linje, fordi han snakker om å "rive ned veggene mellom religionene" (Kristendom, Islam, Jødedom) og formidler at all tro er rett tro (for deg) bare du ikke blir ekstremist.

Kom for øvrig over en interesant artikkel i fra Charleston Daily Mail. Klikk på linken for hele artikkelen (NB! for å lese side to av artikkelen, så må man klikke seg videre nederst på første siden).

Et lite sitat derfra:


It is thus no surprise that the young are enamored of Obama. He's a rock star. A telegenic, ultra-bright redeemer fluent in the planetary language of a cosmic generation. The force is with him.

But underpinning that popularity is something that transcends mere policy or politics. It is hunger, and that hunger is clearly spiritual.

Human beings seem to have a yearning for the transcendent - hence thousands of years of religion - but we have lately shied away from traditional approaches and old gods.

Thus, in post-Judeo-Christian America, the sports club is the new church.

Global warming is the new religion.

Vegetarianism is the new sacrament.

Hooking up, the new prayer.

Talk therapy, the new witnessing.

Tattooing and piercing, the new sacred symbols and rituals.

And apparently, Barack Obama is the new messiah.



:shocked2:

En annen artikkel rundt samme tema fra National Review:

The rich, churchless, blue-state elites, by contrast, are hungry for the kind of secular nirvana Obama is serving up. Obama-mania is a political expression of the same impulse that underlies a broader movement, among the educated rich, towards a post-Christian spirituality, evident in such fetishes as yoga, feng-shui, investment-banker Buddhism, and tennis-set Sufism — the small-is-beautiful and green-is-good crazes..






[Redigert den 5-11-2008 av Gunnar]

Vidar - 5-11-2008 kl 13:45

«Politisk jomfru» til Det hvite hus
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/usavalg/article27531...

Jeg hadde akkurat stått midt i en folkemengde – var den på noen hundre tusen? En million? - og sett tårene strømme. Jeg hadde sett folk gå ned i knestående, med armene strakt opp mot en TV-skjerm.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/usavalg/article27534...

Most Muslims around the world agree: A child of a Muslim father is a Muslim. Period.
http://www.csmonitor.com/2008/0519/p09s02-coop.html

That's why Obama is bin Laden's dream candidate
http://www.csmonitor.com/2008/0519/p09s02-coop.html?page=2

Muslimsk sønn ble president i et kristent land ?



"McCain Has Not Talked About My Muslim Faith"
http://www.google.no/search?num=100&hl=no&as_qdr=all...

"no longer a Christian nation"
http://www.google.no/search?num=100&hl=no&as_qdr=all...

Denne brosjyren sier han har tatt imot Jesus
http://www.talkingpointsmemo.com/images/2008-01-21_obama_fai...



Er han en en omvendt muslim ?

I så fall, kanskje andre muslimer følger ham og da er dette et sjakktrekk.
En enorm vekst er ventet i Afrika en dobbling av dagens 400 millioner kristne.



















[Redigert den 5-11-2008 av Vidar]

mhusoy - 5-11-2008 kl 14:22

Ja, Gunnar, det er vel ikke tvil om at Obama til dels representerer en mer typisk moderne sekulær politiker. Spørsmålet er imidlertid om afro-amerikanerne og latinoene som valgte ham kommer til å akseptere at han fører disse sakene for langt. Mer tradisjonelle moralske standpunkter står nemlig høyt i kurs hos disse gruppene, og latinoene kommer til å utgjøre flertallet av befolkninga om noen år, som de allerede gjør i California.

Men, men, vi får vente og se. Jeg håper jo at Obama ikke blir altfor politisk korrekt. I utgangspunktet synes jeg det er flott at USA får en mulatt til president. Det lever framdeles små lommer med rasisme i det amerikanske samfunnet, og disse er på tide å kvitte seg med nå. :)

Kristnerd - 5-11-2008 kl 17:45

Har ikke engasjert meg voldsomt i valget, så nyaktig hva den og den står for vet jeg ikke. Oppfattet det slikat Obame er meget liberal i forhold til abort, og det er ikke noe jeg støtter. Men jeg har håp at de fattigste i USA kan få en enklere hverdag med ørlite mere "sosialisme" i helsevesenet når det nå er en demokrat ved roret. En mulatt som president er også et klart standpunkt for at M.Luther King sin drøm kan komme til oppfyllelse :)

Utover det er vell valget der borte like mye et valg mellom pest og kolera som valgene her hjemme :P Føler jeg alltid blir nødt til å velge enkelte saker som jeg "overser" når jeg skal velge, og andre som jeg fokuserer på. Så jeg velger et parti like mye "på tross av" standpunkter, som "på grunn av". Sånn er det vell over dammen også.

mhusoy - 6-11-2008 kl 01:31

Jo. Selvfølgelig er det slik. Trass i de mange gode sidene ved våre vestlige demokratier så er det uansett menneskeskapte styringsformer, og sammenlignet med Guds vilje for oss som menneskehet og enkeltmennesker kommer alt dette til kort, uansett om Obama eller Bush eller Mandela styrer. Men det betyr selvfølgelig ikke at kristne bare skal la ting ture og gå uten å i alle fall gi noe støtte til "det minste av flere onder"... ;)

solbu - 6-11-2008 kl 09:38

Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Og i et land som poengterer skille mellom stat og religion burde presidentens tro
kanskje heller ikke være noe stort poeng.
I USA er det så absolutt et stort poeng og et offentlig anliggende hva presidenten deres faktisk tror på. Det er et krav som er nedfelt i USAs grunnlov at Presidenten skal bekjenne seg til Jesus Kristus som sin Frelser. Og USAs grunnlov kan, til forskjell fra norges grunnlov, ikke endres.

Labar - 6-11-2008 kl 10:17

Sitat:
Opprinnelig postet av solbu

I USA er det så absolutt et stort poeng og et offentlig anliggende hva presidenten deres faktisk tror på. Det er et krav som er nedfelt i USAs grunnlov at Presidenten skal bekjenne seg til Jesus Kristus som sin Frelser. Og USAs grunnlov kan, til forskjell fra norges grunnlov, ikke endres.

Takk for info. Dette visste jeg ikke. Enda
bedre hadde det vært om opplysningen(e)
ble dokumentert.
:)

Everaldo - 6-11-2008 kl 11:06

Her kan du lese USAs grunnlov selv. Jeg finner ikke en eneste referanse til Kristus, Jesus eller kristendom:
http://www.usconstitution.net/const.html

Den norske grunnloven, derimot, krever at Kongen skal bekjenne seg til evangelisk-lutherske tro, og minst halvparten av statsrådene skal være medlem av statskirken (§§ 4 og 12):
http://www.lovdata.no/all/tl-18140517-000-003.html


[Redigert den 6.11.2008 av Everaldo]

Rotarius - 6-11-2008 kl 13:54

Denne delen er luket ut nå:


Sitat:

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende seg til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

Kristnerd - 6-11-2008 kl 18:38

Trudde det bare var siste setningen der som var borte? Mener det fremdeles står "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion"

Forøvrig skulle det bare mangle at "De Indvaanere, der bekjende seg til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme" - samtidig som de invaanere der ikke bekjende seg til den ikke ere forpligtede til at opdrage sine Børn i den. (Det må være en slutning av formuleringen vell?)

En ørliten avsporing (uten at det skal spore av hele tråden...) er at det ikke er invaanere ditt eller datt som har vært største problem i Norge. Men de norske statsborgere som har bekjent seg til kristentroen har jo en etter en sluttet å oppdra barna i den. (Hvilket de heller ikke er pålagt, det gjelder jo bare invandrerne :P). Nå burde ikke slikt være nødvendig å lovfeste. At kristne foreldre oppdrar barna i kristen tro burde være en selvfølge. Men slik er det altså ikke (?), også skylder man på skolen og læreplaner, (hvilket er tragisk nok isolert selv) uten å ta ansvar selv (?).

Men... får ståppe avsporingen der. Hvis ikke blir det for langt ja :)

Rotarius - 9-11-2008 kl 01:16



Han er amerikaner? Ser ikke slik ut.

Sitat:

The following is a narrative taken from Sunday Morning's televised 'Meet The Press'. and the author is employed by none other than the Washington Post!!

Sun, 07 Sept. 2008 11:48:04 EST, General Bill Ginn' USAF (ret.) asked Obama to explain why he doesn't follow protocol when the National Anthem is played. The General also stated to the Senator that according to the United States Code, Title 36, Chapter 10, Sec. 171... During rendition of the national anthem when the flag is displayed, all present except those in uniform are expected to stand at attention facing the flag with the right hand over the heart. At the very least, 'Stand and Face It'.

Senator Obama Live on Sunday stated,

'As I've said about the flag pin, I don't want to be perceived as taking sides, Obama said.

(He does not want the world to know whose side he is on???)

'There are a lot of people in the world to whom the American flag is a symbol of oppression. And the anthem itself conveys a war-like message. You know, the bombs bursting in air and all. It should be swapped for something less parochial and less bellicose.



solbu - 9-11-2008 kl 01:40

Sitat:

Sun, 07 Sept. 2008 11:48:04 EST, General Bill Ginn' USAF (ret.) asked Obama to explain why he doesn't follow protocol when the National Anthem is played. The General also stated to the Senator that according to the United States Code, Title 36, Chapter 10, Sec. 171... During rendition of the national anthem when the flag is displayed, all present except those in uniform are expected to stand at attention facing the flag with the right hand over the heart. At the very least, 'Stand and Face It'.

Senator Obama Live on Sunday stated,

'As I've said about the flag pin, I don't want to be perceived as taking sides, Obama said.
Den som leser nøye, ser at han svarte faktisk ikke på det han ble spurt om. Han svarte på noe ganske annet.

Han ble jo ikke spurt om pinflagget som Bush og andre gjerne har på brystet, men det er det Obama sier noe om. Mens det han faktisk ble spurt om, svarte han ikke med ett eneste ord på.

Praxis - 9-11-2008 kl 03:31

Sitat:
Kristnerd
Trudde det bare var siste setningen der som var borte? Mener det fremdeles står
"Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion"

De kom nok og røvet bort Rigets religion mens folket sov.

Kanskje noen byråkrater omsider hadde oppdaget feilen,
det har da vel aldri eksistert noen 'evangelisk-luthersk Religion'?

.. eller gjør den actually det, i kaldherdet trass mot 1Kor 1 som forbyr
'navneretninger' ('de-nomin-asjoner') -- "Er da Kristus blitt delt?"

Det skal finnes en tolkningsretning ved det navnet, og den er forresten
steil nok i sin offisielle og dokumentfestede fordømmelse av Jesu venner,
i sin opphøyde status for 'rettelig kallede' kultledere mv.

så det hele berettiger til plassering under 'samfunn/lære på siden av øvrig kristenhet'..


beklager, men den 'kristne nasjon' er en golem som Keiserriket har oppfunnet alene.

En 'gudfryktig nasjon' hadde vært bedre, men konseptet hører Gamle Testamente til.
Guds lov for denslags må ev. søkes der, (Ordsp.8 ) - -
NT er en akutt-redningsplan for enkeltmennesker.

"how God at the first did visit the Gentiles, to take out of them
a people for His name."

Patriarkene på Eidsvoll kunne ikke bry seg med slike findetaljer, og det gjorde
ikke Rigets Indvaanere senere heller -- og dermed var det så som så motivasjon
til at opdrage sine Børn i den samme umyndige konsumentholdningen.
Så ganske riktig ble det slutt på opdragelse av Børnene ...

Tilbake står det da at kongen alene i hele riket er forpliktet på en
bekjennelse (ikke bare oppmøteplikt engang..) - mens riket ellers er u-gudelig,
altså hva de kaller 'nøytralt' i dødssyn -

tekstresten fremstår jo da som en helt umotivert antikvitet, som rimeligvis
går i biotoalettet neste gang lovmakerverket nyser.


Og forRøvere: Obama kunne vært spiselig om han ikke hadde noe skumlere for seg
enn litt skepsis til de suspekte, lovbestemte keiserrike-dyrkende hilsnings-
seremoniene til Flagget og Konspirasjonen, eller hva det nu het.

Du er brått veldig statsfiendtlig i USA om du ikke deltar i hilseballerinasjen.
Det får J-vitner og andre samvittighetsfulle militærnektere merke.

"Citizens of other countries should stand at attention"

Men når den mørkhudede nå har latt seg velge til president, så hviler det vel visse
forventninger på hans ensomme majestet, ruffly som vår amputerte og
blødende grunnlov gjør gjeldende for kongen.
Var det viktig å velge en dedikert flagghilser, så må noe ha slått feil der?


Skulle den katolske statsreligion festne seg, så er det brått dypt alvorlig
hilseplikt for det hellige Predikament når det passerer i Geistlig prosesjon.
Aplogetinnen Sigrid Undseth var sterkt begeistret for den skikken.
.

En tankevekkende blogg om Obama

Gunnar - 9-11-2008 kl 03:44

Bloggen tar for seg mange forskjellige mediadekninger om og med Barrack Obama, sett i lys av å bli kalt for Messias av noen, og for antikrist av andre:



Barack Obama: Some see him as the 'Messiah' who wil come to solve the problems of the world. Others have wondered if he is the Biblical 'Antichrist' like Nicolae Carpathia in the 'Left Behind' series. The media has observed he has a 'Messiah Complex'. Many more simply see him as a great leader, and the best candidate for President.

Bloggen finner du her: http://www.barackobamaantichrist.blogspot.com/

Vidar - 9-11-2008 kl 14:56

Barack Hussein Obama i Iraq






Barack Hussein Obama i Jerusalem





Det er heldigvis ikke mye igjen av den fødte muslimen Barack Hussein Obama.
Men hvor kristen er han egentlig ?

http://z.about.com/d/usliberals/1/0/m/3/ObamaprayingScottOls...




[Redigert den 9-11-2008 av Vidar]

Obama får ikke fulgt med på apologetisk verksted

Kristnerd - 16-11-2008 kl 23:02

Snart mister Obama muligheten til å følge med på hva vi bedriver her på verkstedet. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/valg_usa/1.6311735

solbu - 16-11-2008 kl 23:10

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Snart mister Obama muligheten til å følge med på hva vi bedriver her på verkstedet. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/valg_usa/1.6311735
Du blir med andre ord borte herfra de neste fire åra? :cool:

Kristnerd - 16-11-2008 kl 23:13

Jau, men til gjengjeld får Bush tilgang igjen.

Praxis - 17-11-2008 kl 00:08

Presidentens rådgiverkorps skulle i alle fall kunne
følge med her på forumet --
et interessant ansvar å ha - eller hur?
Vi burde vel opprette en egen veiledningstjeneste
for presidentveiledere,
bare for ikke å ha latt sjansen gå forbi?

I tider som disse, er det klart de vil trenge oss.