Apologetisk Forum

10 ting du ikke viste om mormoner kirken

thebjmj - 31-7-2008 kl 01:08

Meldte meg nylig ut av denne sekten og trenger og fortelle sannheten siden kirken jeg tilhørte ikke klarer det selv, men tviholder på "jeg er den enste sanne kirke" image sitt og ikke minst all hvitvasking av historiske hendelser. Så her er min topp 10 liste over fakta som du kanskje ikke viste.

1. Misjonærer blir opplært til kun å fortelle deg alt det gode ved kirken og holder deg nærmest for narr. Vil du vite sannheten er det bare å google litt. De fleste misjonærer kommer fra Utah, den staten som bruker mest antidepresiver i USA per innbygger sendes altså ut i verden for å fortelle om gledens budskap.

2. Det finnes ingen historiske bevis på mormonsbok uten om dine egne følelser i form av et vitenesbyrd. Kirken har brukt mange millioner på å bevise ektheten av Mormonsbok på en vitenskaplig måte, men har feilet.

3. Joseph Smith har dom på seg som bedrager. Han hadde ry på seg til å være dyktig til å lete etter skatter , og brukte en hatt med en såkalt seer sten oppi til å spore opp skatter. Denne hatten og samme stein ble brukt i oversettelsen av Mormonsbok.

4. Joseph Smith hadde flere koner, den minste var 14 år ikke ulik Warren Jeff som var på FBI topp 10 liste. Han giftet seg med andre sine koner også, men det var bare fordi Gud hadde befalt han i å gjøre det.

5. Joseph Smith drakk vin før han ble skutt og drept i fengselet, men dagens mormonere kan ikke røre noe alkohol.

6. Mormonere har hemmelige håndtrykk lært i spesielle sermonier i templer. For å minnes disse tegnene går mormoneren med spesielle undertøy. Disse hemmelige håndtrykk brukes for å komme til himmelen.

7. Sermoniene i templene er blå kopi av hva frimurene har. Spesielt alle tegnene og symbolene.

8. Joseph Smith var frimurer. Han var master. Det var alle lederene i gamledager også.

9. Mormoner kirken var involvert i et av de verste religiøst inspirerte massemord i nordamerikansk historie, 133 ble drept i Mountain Meadows-massakren. Dette vet ikke engang meste parten av medlemmene, fordi saken er dysset så til de grader ned.

10. De fargede i kirken kunne ikke være fullverdige medlemmer, det vil si ha prestedømmet før i 1978, da fikk profeten en åpenbaring om at alle fikk lov.

Så neste gang du snakker med en mormon i feks lunshen evt ser de på gaten kan du spørre de litt ut og se hva de svarer...

Taurus - 31-7-2008 kl 09:01

Det er en teori som går ut på at Mormons Bok har blitt til tidlig på 1800-tallet på bakgrunn av et romanmanuskript skrevet av en pastor ved navnet Solomon Spaulding i USA. Vet du om det finnes bevis på dette?

thebjmj - 31-7-2008 kl 10:23

Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus
Det er en teori som går ut på at Mormons Bok har blitt til tidlig på 1800-tallet på bakgrunn av et romanmanuskript skrevet av en pastor ved navnet Solomon Spaulding i USA. Vet du om det finnes bevis på dette?


Hvordan MB så dagens lys er ikke lett å komme til bunns i. Den offsielle historien er at Joseph Smith oversatte den fra gullplater som engelen Morioni visten ham hvor lå. Det er en historie om et jødisk folkeslag som dro over sjøen og bosatte seg på det amerikanske kontinent i to omganger. Den første bosettingen fant sted like etter at tårnet i Babel ble revet, den andre bosettingen fant sted rund 580 f.kr.

Det finnes ingen DNA spor som beviser slike bosettinger fra den jødiske verden. DNA spor viser asiatisk opprinnelse.

Gullplatene finnes det ingen bevis på eksisterte, det var kun Joseph Smith som så disse med sine egne øyne. Det var vitner som så platene, men da med sine åndelige øyne.

Hvordan ble MB til er det mange teorier om. Jeg tror JS var full kapabel til å skrive den selv uten hjelp. Men han brukte nok det som var av evangeliske skrifter, historier og sinn egen fantastiske fantasi, den var gangske stor.

mhusoy - 31-7-2008 kl 16:11

Heisann thebjmj. Velkommen til forumet, og takk for at du deler din historie. Jeg har selv hatt mye kontakt med mormoenere og har evangelisert for dem (debattert). De er ofte smarte folk, men det var fullt mulig å sette dem fast på ganske elementære bibelske aspekter.

Jeg skal prøve å kommentere dine påstander litt nærmere etter hvert, samt kanskje spørre deg noen spørsmål.


:)

Viking - 31-7-2008 kl 17:08

http://www.youtube.com/watch?v=b3lmWszMRTU&feature=relat...

Åpenbart at et er en forbindelse med freemasons.

wbrochs - 5-9-2008 kl 23:33

Sitat:
Opprinnelig postet av thebjmj
Meldte meg nylig ut av denne sekten og trenger og fortelle sannheten siden kirken jeg tilhørte ikke klarer det selv, men tviholder på "jeg er den enste sanne kirke" image sitt og ikke minst all hvitvasking av historiske hendelser. Så her er min topp 10 liste over fakta som du kanskje ikke viste.



Takk for et interessant innlegg!
Jeg kan opplyse at min mor i noen av de siste årene av sitt liv ble overtalt til å slutte seg til mormonerkirken. Det var imidlertid ingen lett sak å få henne til å fortelle om mormonernes lære. Jeg fikk det inntrykket at årsaken til det var at hun selv ikke forstod så mye av den. Hun hadde bare en blind tillit til mormonerne og deresw lære. Jeg forstår på en måte at hun gikk over til mormonerne fordi de var veldig flinke til å ta seg av henne på hennes gamle dager. De tok henne med på både korte og lange bilturer, inviterte henne ofte hjem til seg etter kirketid og stilte opp og hjalp henne både med hovedrengjøring av leiligheten før jul og stilte opp og hjalp henne med gratisflyttebil og hjelpere når hun flyttet fra Moss til Oslo. De var både sosiale og omsorgsfulle og det var noe hun visste å sette ekstra stor pris på i sin ensomhet. Vi bodde på vestlandet og kunne derfor ikke besøke henne så ofte.

Men jeg har to spørsmål du kanskje kan svare på:

Hvordan tolker egentlig mormonerne et skriftsted som 1. Pet 3:19-20?

Lærer ikke mormonerne at Jesus Kristus i en tid enten under sin død eller etter sin oppstandelse var på det amerikanske kontinentet? Og hva sier mormonerne om hensikten til at Jesus var der?

[Redigert den 6-9-2008 av wbrochs]

Videoer om mormonisme du bør se:

wbrochs - 6-9-2008 kl 00:11

http://www.youtube.com/watch?v=9aiU3WmXQD4&feature=relat...

http://www.youtube.com/watch?v=b3lmWszMRTU&feature=relat...

http://www.youtube.com/watch?v=jxvDrgO7vFM&feature=relat...

Praxis - 6-9-2008 kl 01:31

Sitat:
at hun gikk over til mormonerne fordi de var veldig flinke til å ta seg av henne på hennes gamle dager. . . . og stilte opp og hjalp henne både med hovedrengjøring av leiligheten før jul og stilte opp og hjalp henne med gratis flyttebil og hjelpere .... De var både sosiale og omsorgsfulle


Du verden, skulle ønske jeg kjente noen vanlige dagligkristne
som lå i nærheten av det nivået tjenersinn...

Hmm, kanskje jeg skulle hyre inn en trupp mormonere
til litt hjelp i huset?
De kunne tjene til vann- og vedbærere.
Så mye jeg skulle ha gjort i hytter og hus på denne tida ... :rolleyes:

Igo - 19-1-2012 kl 19:33

Litt aktuelt dette siden en av presidentkandidatene i USA er mormoner. Men hva lærer de egentlig om Jesu Krist? Det har jeg ikke helt klart å finne ut av. Og det er vel egentlig det som er det avgjørende. For særtrekk av mer eller mindre merkelig art er det jo så mange som har, så det er jo ikke så lett å bedømme ut fra det. Læren om Jesu person er derimot mer interessant.

Noen som kan hjelpe?

:puzzled: