Apologetisk Forum

Todd Bentley

Viking - 5-7-2008 kl 18:58

Bare utseende hans skremmer meg, men det er ingenting i forhold til hans lære, han må være det en kaller for en "antikrist", voldelig sådan:

http://youtube.com/watch?v=yN9Ay4QAtW8

Det er rett og slett ille, tilogmed tilhørere applauderer og ler når han forteller om sine voldshistorier.
.

PeterDJ - 5-7-2008 kl 23:13

Lurer litt på hva som egentlig skjedde.... om han VIRKELIG sparka ei gammel dame i hodet.... eller om han stod 10 meter unna henne og uttalte seg som OM han faktisk var borti henne...

Jaja..

PeterDJ - 5-7-2008 kl 23:18

Ja, de ler.. det gjør tydeligvis han radioduden som lagde videoen også..

Lurer på om det er sånn at kjødelige, fariseerske hyklere hater vekkelse, mens åndelige sultne mennesker er de salige (ikke de åndelige fattige, men de åndelige sultne) kan det være det Jesus mente?

Viking - 6-7-2008 kl 09:08

Åndelig sult kan være så mangt, og det har vel denne Todd vist flere ganger. Det finnes mye rart etter ham, himmelfærder og engelen emma.

Et Toronto produkt og en falsk profet.

.

PeterDJ - 6-7-2008 kl 22:32

Utseende til en viking burde vel iallefall skremme....

er du ikke litt snar å dømme her? jeg ville ikke hørt mer enn 1 sekund på han radiofyrn.....

er det kjærlighet i hans stemme? bedøm selv..

Odin - 6-7-2008 kl 22:41

Han driver samme massesuggesjon som alle andre mirakelmenn og storpredikanter. Han kunne sagt "Gullars" i stedet for "Bam!" eller "Pow!" eller hva som helst. Trikset ligger i forventningen til de som er der. Det hele er hypnose og det er lett å finne ut av det:

http://science.howstuffworks.com/hypnosis.htm

Det er også derfor en hvilken som helst person kan gjøre det på bakgrunn av hvilken som helst slags tro eller praksis. En interessant mann i denne sammenhengen er Derren Brown.

http://www.derrenbrown.co.uk/

PeterDJ - 7-7-2008 kl 01:23

Ja.. tror ikke jeg trenger å lese på de linkene en gang, for jeg skjønner det handler om trolldom..

jaja.. skal være glade vi ikke går god for alt.. men så skal man vel ikke være for snar uansett..

er vel en god del folk som trenger å ristes litt løs... om ikke annet.

Viking - 9-7-2008 kl 08:49

Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Utseende til en viking burde vel iallefall skremme....

er du ikke litt snar å dømme her? jeg ville ikke hørt mer enn 1 sekund på han radiofyrn.....

er det kjærlighet i hans stemme? bedøm selv..


En kan ikke ha et kjærlig forhold til noe som er ondskap, en kan ikke frivillig gi plass til slike falske profeter, kast dem på dør, ikke noe å høre på.

.

Lance - 9-7-2008 kl 10:52

Jeg er svært skeptisk til forkynnere som går god for piercinger og tattoveringer. Hvis de ikke har greie på ABC'en i Bibelen, hvordan kan de da ha greie på algebraen?

[Redigert den 9-7-2008 av Lance]

PeterDJ - 9-7-2008 kl 14:20

Jeg har hørt at Todd ikke hadde piercinger og tatoveringer da han levde i sitt forrige miljø, men fikk det etter han ble kristen... det er vel gjerne kristne tatoveringer, noen iallefall.. tror jeg.

Jeg kjenner dessuten kristne lovsangsledere som har tatt tatoveringer sånn plutselig, av kors og israelmerket, eller lignende ting..

I etterkant har de lest dette med å svi skrift-tegn i kroppen i GT.

Men så må jeg spørre. Skal vi følge moseloven eller ikke? Jødene ville ha dem til å bli omskjært.

Kan vi gå med 2 ulike tøystoff... hvor går grensene her?

Viking - 10-7-2008 kl 08:07

Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Jeg har hørt at Todd ikke hadde piercinger og tatoveringer da han levde i sitt forrige miljø, men fikk det etter han ble kristen... det er vel gjerne kristne tatoveringer, noen iallefall.. tror jeg.

Jeg kjenner dessuten kristne lovsangsledere som har tatt tatoveringer sånn plutselig, av kors og israelmerket, eller lignende ting..

I etterkant har de lest dette med å svi skrift-tegn i kroppen i GT.

Men så må jeg spørre. Skal vi følge moseloven eller ikke? Jødene ville ha dem til å bli omskjært.

Kan vi gå med 2 ulike tøystoff... hvor går grensene her?


Å identifisere slike falske profeter gjør en ikke bare på tato og piercing. En bruker Bibelen som målestokk på det vedkommende prediker.

Hva annet skulle en bruke?

.

[Redigert den 10-7-2008 av Viking]

Lance - 10-7-2008 kl 10:02

Selvsagt er det Ordet man dømmer ved, men tatoveringer og piercing er en del av Det. Hvor grensen går? Et godt prinsipp er å ikke prøve å bli mest mulig like denne verden, men å kle og føre oss anstendig og naturlig.

Viking - 10-7-2008 kl 12:45

Joda, utseende og lukt gir jo en viss identiet. Det sier litt om hva du (vil) oppfattes som. Jeg er enig i det.

[Redigert den 10-7-2008 av Viking]

PeterDJ - 10-7-2008 kl 13:13

hvor går grensene: altså hvor mye av loven skal man følge?

dere er falt ut av nåden dere som vil bli rettferdiggjort av gjerninger (eller lov gjerninger)

likevel, må man ikke drikke, ta tatoveringer, ikke være homofil, ikke ha sexuel omgang utenfor ekteskap..

hvorfor skal man ikke da likegodt la være å spise gris, la være å gå med mer enn 2 tøytyper..

d er d jeg mener.. hvor går grensen for hvor mye man skal følge.. ? (før man står i fare for å ville bli rettferdiggjort av gjerninger)

Soteria - 10-7-2008 kl 20:32

Det er individuelt hvor mye gjerningene teller. For noen vil gjerningene være som ekstra fjær i hatten, for andre vil gjerningene bli brent opp som halm. Kommer vel an på hva som ligger i bunnen, i personens hjerte/ånd.

Som du sier fikk israelittene mange forskrifter, men Paulus skriver et sted at hedningene skulle følge det viktigste, som var å ikke dyrke avguder, ikke drive hor og ikke spise blod?
Det er litt forskjell på israelittene og alle de andre folkeslagene i verden (tradisjonelt kalt hedningene).

Viking - 10-7-2008 kl 21:30

Hva hjelper det med gjerninger hvis ikke hjerte er med? Jeg tror at gjerning i kjærlighet er det Gud gjerne ser.

Men viktig er nok også dette:


Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter.

En god posjon med nestekjærlighet i tillegg så tror jeg vi vil ha et velsignet liv.
.

Kristnerd - 9-8-2008 kl 14:14

litt fra pressen om Todd Bentley

http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29885

http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29560

http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=29379

(Dagenmagazinet skildringer fra Lakeland var lenge hva jeg vil kalle rosende/varm omtale om "Guds store ting". Etter endel leser reaksjoner kom det plutselig kritiske lederartikler. En lederartikkel jeg nå ikke finner igjen "forklarer" dette med at en "omtale" ikke er å regne som teologisk aksept/gjenomgang. De om det. En avis som omtaler noe som "Guds verk" når de ii en teologisk vurderinge ikke mener det er så, er i beste fall i strid med seg selv.)

Viking - 11-8-2008 kl 16:09

Sitat:
WARNING: Do not be deceived, RUN from Todd Bentley and his false seductive claims and do not even think to let him put his hands upon you or GOD FORBID may you not be stupid enough to actually allow his infected self to blow upon or touch your own innocent children.


Sterke ord.

Sitat:
Despite the clear statements and the warnings of Jesus in Matt 24:23-26, Todd Bentley claims Jesus Christ Himself came bodily “in the natural”, down from heaven and “opened his bedroom door and sat on his bed”. The bed even went “creek” as Jesus sat down upon it according to Todd Bentley.

“thats how tangible it was, in the natural…. he took His hand and put it over my face”.

Bentley claims that Jesus then physically touched him on his mouth and Todd smelled Jesus and he claims Jesus “smelled like vanilla”

TODD BENTLEY claims the Lord Himself spoke to Todd and said these exact words:

“you are pure in heart, there is nothing in your heart that is not pure, you totally love me and totally want me”



http://www.christian-witness.org/videos/video02.html


http://www.moriel.org/articles/discernment/church_issues/tod...

Som sagt så skal en bruke Bibelen som målestokk. Nå må jeg tilstå at jeg ikke husker hvor Kristus beskrev ovenfor disiplene hvor mange ganger han skulle komme og hvor mange ganger han skulle forlate dem. I alle fall så går det klart frem at Kristus ikke kommer før på Herrens Dag.

Begynner det ikke å bli nok til å få bange anelser? Jeg unner ingen å la seg narre av denne mannen.

Måtte den enkelte bruke Bibelen til å avsløre disse falske predikantene.

En liten ting til; "hvor i all fredens dager står det i Bibelen at Kristus luktet vanilje?" Jeg sjekket litt omkring vanilje lukt og "spøkelser", det er kjent i disse kretser at denne lukten kommer ved "deres" tilstedeværelse. Fyttikatta.

Todd's engel Emma er den samme som William Branham viser til.


.
Sitat:
Isn’t it also ironic that William Branham taught the “serpent seed” heresy which teaches that Satan and Eve had sex and brought forth CAIN, and Paul CAIN (a known homosexual preacher affiliated with Bentley) is the follower of Branham and one of the various heretic elder leaders of Todd Bentley (a convicted
child molestor). Bob Jones, another one of Bentley’s revered elders, was thrown out of another heretical church (Toronto Airport) for telling women and girls in his private offices to “get naked before the Lord (and him)” so he could give them a special “prophecy”.

Also it is very ironic how Todd Bentley and his affiliates are constantly pleading for “fire to come down upon them” and even talking about photos that show fire upon people in their services. Well the only fire from God is JUDGEMENT in hell fire. If anything is truly prophetic about what Todd or his false prophets are saying then it may certainly be that their continual pleading and prayers for “fire to come down upon them” may truly come to pass in the end. Yes, if they don’t repent perhaps God will one day give them the fire they so desire, how ironic.



[Redigert den 11-8-2008 av Viking]

Devorce?

Viking - 12-8-2008 kl 15:40

http://www.religionnewsblog.com/


Sitat:

Separation May End Bentley’s Lakeland Appearances
Todd Bentley, the evangelist who has led the Florida Outpouring revival here in Lakeland since April 2, has filed for separation from his wife and might not return to the revival, according to his former local spokesperson, Lynne Breidenbach. She said Bentley made the announcement to his staff this afternoon. Bentley and his wife, Shonnah, have two daughters and a son and are Canadian citizens.

Under Canadian law, separation is a first step in divorce proceedings and takes nine months. Bentley and his wife have been in marriage counseling for several months, Breidenbach said. She called the situation “very sad” but insisted it “doesn’t invalidate what Todd did” at the revival.

- Source: Separation May End Bentley’s Lakeland Appearances, Cary McMullen, Scriptorium, Religion Blog at The Ledger, USA, Aug. 12, 2008 — Summarized by Religion News Blog


Kristnerd - 13-8-2008 kl 13:41

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
http://www.religionnewsblog.com/



Om ikke formelt skilt ennå, så ihvertfall separert.

http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30004
http://www.vl.no/kristenliv/article3717016.ece
http://www.religionnewsblog.com/22047/todd-bentley-shonnah-s...



Mer om Bentley:
http://www.floridabaptistwitness.com/9166.article

[Redigert den 13-8-2008 av Kristnerd]

Kristnerd - 14-8-2008 kl 15:30

er "karismatikere" lettlurt? http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30049

lettlurte underholdnings-konsumenter?

Praxis - 14-8-2008 kl 15:41

Tør vi håpe på en ny sjanse for prøvsomhet og edruelighet?

Eller vil Bentley og de ekstreme 'bølge-kraftverk'
snarere fungere som en stykkevis legitimering
av andre, mindre outrerte svermerier for fremmed ild,
som heretter kan virke 'nesten sunne' på en viss avstand?

Bi på Herren ....

Kristnerd - 14-8-2008 kl 18:35

Godt poeng Praxis. når folk som C.P. Wagner og andre "avslører" Bentley er det lett at Wagner virker "nesten sunn". Men vi har vell ingen sterke bevis for at Wagner har endret seg.

Endetidens nye mennesker?

Gunnar - 18-8-2008 kl 20:57

Var vekkelsen i Lakeland et tegn på at Gud reiser opp en endetidshær, eller var den et okkult bedrag,

spør gjesteskribent David Åleskjær i dette innlegget:
http://www.vl.no/meninger/troetikkeksistens/article3726032.e...

mhusoy - 18-8-2008 kl 23:19

Det var en interessant artikkel av Åleskjær (som jeg leste i papirutgaven). Jeg synes at Åleskjær argumenterer godt for at Lakeland gjerne kan være et trinn i en lengre utvikling som har blitt ledet av en del usunne kristenledere i statene. Særlig dette om de englene som visstnok er så viktige tyder jo på at det hele er en del av et større bedrag.

Praxis - 19-8-2008 kl 00:26

Sitat:
Gunnar
vekkelsen i Lakeland . . . . gjesteskribent David Åleskjær
www.vl.no/meninger


Et lite skuldertrekk av Åleskjær - litt skeptisk
til manifest sexgale sjefsprofeter og sånt, rimelig nok -
men ikke noe kappeflerring.

.. er Lakeland bare "en sterk tendens til å vektlegge andre ting
enn det Bibelen vektlegger"??


Trass i et voldsomt langt innlegg i avisens tabloide
format, er det knapt antydning til noen stillingtagen.


mao.: En av landets mest applauderte pinsepaver
har "en sterkt tendens" til blindhet for hva som
foregår, å kunne se forskjell på lys og mørke ?


Men i det, kan det fryktes at han er bra representativ
for Norges religiøse møtepublikum

som alltid har fått lære at det gjelder å komme og
"få påfyll bli betjent" - av Kraftens embetsutøver.
Ekte norsk tradisjon fra lenge før 1536.

Som folkevalgt representant kan det vel da hende han er
rett pappa på gal plass.
Profetisk myndighet utgår bare ikke fra folkets stemmesedler..



Får vi se noen løsning på hele landets dype
åndelige lederkriser før Esekiel 34 blir iverksatt?
Overhyrden Jesus har planer om å avsette alle de falske
hyrdene, og innta hyrdeembetet selv.
Da handler det om Gjenkomstriket - tiden er nær.
MARANATA!

Frem til da, finner jeg sterkest tilhørighet til de
modige bondesjeler i Hans N. Hauges selskap.

Men det er ikke for pyser, de må våge å møte hverandres
ærlige ansikter - ikke bare pappmasker og innskrenkede
rollespill.
Dessuten tåler som kjent ikke det sentralmektige Hyrdeverk
at bondesjeler møtes på den måten.

Sånne forvaltningsverk som er overbevist om at de selvsagt
eier og bokfører alle sjeler, de er vel ikke mindre
fremtredende i dag enn i Hauge-brødrenes tidsalder..

"Sauehandlerne som voktet på meg, skjønte da at dette var Herrens ord."

(Sak 11:11)

Labar - 19-8-2008 kl 01:49

Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar

Var vekkelsen i Lakeland et tegn på at Gud reiser opp en endetidshær, eller var den et okkult bedrag,

Det kan jo veldig godt også være begge deler. Både en endetidshær og et
okkult bedrag. Det treffer i så fall ganske godt på det jeg oppfatter som
bibelens vyer om endetiden: en hær av anti-kristuser / istedenfor-kristuser
som gjør livet surt for Herrens sanne etterfølgere. Er det ikke mye det
disse hysterisk-karismatiske bølgene handler om? Det tror jeg.
Åpenbaringens kamp mellom lys og mørke – intet mindre.

-

rutv - 19-8-2008 kl 06:42

Denne tråden er plassert under temaet - Karismatikk. Med fare for å være etterpåklok, kan vi egentlig kalle det som skjedde i Lakeland Karismatikk.

Jeg heller mer mot å benevne det som ren manipulering, desverre i Guds navn.

Er det ikke på tide at søkende mennesker blir tatt på alvor, og at vi anerkjenner at Karismatikk har med med tydelighet, troverdighet og karakter å gjøre?

Gunnar - 19-8-2008 kl 09:48

Hei rutv og velkommen til forumet.

Jeg vil definitivt kalle Lakeland "vekkelsen" for karismatisk.

Ordet "karisma" kommer fra gresk og betyr nådegave. I utgangspunktet er det postivit å være åpen for hele bibelens lære inklusive lære om Den Hellige Ånds utrustning og virke i blant oss.

I dag er karismatiske menigheter i utgangspunktet menigheter som har et sterkt fokus på bruk av de åndelige gavene, og da særlig de ekstraordinære gavene slik som tungetale, profetisk tale, helbredelser mm.

Litt ut i fra hvilket ståsted man selv har, så vil man kanskje snakke om det er en rett eller falsk karismatikk, men min påstand er at nesten alt som vi i dag definerer som karismatisk kristendom, har sine røtter i eller påvirkning fra okkulte og gnostiske røtter.

Dette betyr ikke at jeg er i mot åndens gaver som tungetale, profetisk gave, helbredelse mm, men jeg tror desverre at djevelen har "kuppet hele showet", og byttet ut både forståelsen og praktiseringen av "livet i ånden" innenfor de fleste grupperinger som regner seg som karismatiske kristne i dag.

Fra mitt ståsted, når jeg vurderer den karismatiske kristenheten som helhet, så er det ikke snakk om det er ekte eller falsk karismatikk i menighetene, men om det de har åpnet opp for er falskt, forferdelig falskt, eller ekstremt falskt (slik som f.eks Lakeland).

For å gi et lite bilde på hva jeg mener:
Om noen gir oss litt arsenikk, mer arsenikk, eller ekstremt mye arsenikk på kristne møter, så er det i dag en generell aksept blant kristne karismatikere om at "litt arsenikk" er sunt og godt, men "ekstreme" mengder tar vi avstand i fra.(!)

Jeg håper at du allerede har oppdaget, (eller en dag vil oppdage) at Lakeland "vekkelsen", Toronto "vekkelsen" etc bare er ekstreme varianter og forsterkinger av det som jo blant kristne karismatikere flest regnes som "sunn" karismatikk.

Nesten all karismatisk lære, forståelse, og teologiske utlegginger om Den Helilge Ånd som finnes på markedet i dag, og nesten all undervisning i bruk av nådegaver etc, kommer i hovedsak i fra de samme mennesker og grupperinger som det Lakeland "vekkelsen", Toronto "vekkelsen" osv. har sitt utspring og påvirkning i fra.

Karismatikere som evt har tatt avstand i fra Toronto vekkelsen og som nå kanskje tar avstand i fra Lakeland vekkelsen har etter min oppfatning, en enorm blindsone som gjør at de sjelden ser at de har åpnet opp for nettopp de samme onde krefter og forførelser selv.(!) De samme krefter som førte til Toronto og Lakeland vekkelsen. Den eneste forskjellen er at karismatikere flest kanskje ikke opplever like sterke manifestasjoner og opplevelser her hjemme på bjerget.

F.eks: Min karismatiske menighet tok i utgangspunktet avstand i fra selve Toronto vekkelsen med de ekstreme manifestasjonene, men allikevel så var nesten alle bøker og forkynnere som ble brukt for å føre oss inn i et "liv i ånden" i årene etterpå, i fra Toronto/Vineyard sammenheng! Dette bl.a fordi de var de som hadde utgitt mest stoff om emnet, og fordi de jo allerede hadde fått innpass i andre ("milde" karismatiske) menigheter som vi identifiserte oss med.

Hele den kristne språkbruken, samt forståelsen og bruken av bibelske begreper og åndelige sannheter er sakte men sikkert blitt utvannet eller endret av noe som kaller seg for kristent, og som har penger og makt til å spy ut store kvanta av løgn og bedrag over hele verden.

Noen eksempler på hva jeg mener:

Karismatisk kristendom generelt har vannhellighet og degradert Den Hellige Ånd til å bli mer en slags kraftkilde enn til en egen person i guddommen (= Gud selv!). Til og med "milde karismatikere" lar seg i praksis lure ut på denne veien mye mer enn de er klar over selv.

Ord og begreper som: bønn, lovsang, åndelig kamp, profetisk tale, vekkelse, helbredelse, evangelisering, prekener, apostolisk, åndsfylde mm har fått endret eller uthulet sin opprinnelige mening.

Denne forførelsen er veldig vanskelig å gripe fatt i, fordi karismatikere flest ofte bruker de samme kristne ord og begreper som alle andre kristne bruker, uten kanskje en gang å vite selv at de desverre forkynner en annen åndelig virkelighet og en annen åndsdimensjon enn det bibelen taler om.

Noe nærmere "ulver i fåreklær" kan man ikke komme!

For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn blant dere, og de skåner ikke flokken. Ja, blant deres egne skal det stå fram menn som farer med falsk lære for å få dratt disiplene med seg. Våk derfor og husk på at jeg natt og dag i tre år ikke holdt opp med å rettlede hver eneste en av dere med tårer. Apg 20, 29-31

De forkynnere og forbilder som Todd Bentley henter sin lære og inspirasjon fra, er de samme forkynnere som står bak det meste av det som vi i dag generelt kaller for karismatisk kristendom!

Karismatikere flest har derfor etter min mening, alle i bunn og grunn akseptert den samme ånd og den samme falske forkynnelse som det "Lakeland vekkelsen" representerer(!), selv om de nå skulle komme til den konklusjon at Lakeland er "feil" eller "for ekstrem" eller hva de nå velger å si.

Bentley er i den store sammenheng bare en litt egen ekstrem variant av almenn karismatisk kristendom, og definitivt en "strømning i tiden". Jeg tror derfor at vi trygt kan slå fast at denne debatten ligger nøyaktig under det temaet der det hører hjemme.

Enig? :)

Mvh Gunnar.


[Redigert den 19-8-2008 av Gunnar]

rutv - 19-8-2008 kl 17:58

Vel, jeg er usikker på om jeg ernig, jeg tror vi må være forsiktig med å karaterisere alt for falsk forkynnelse. Jeg er nok av natur en skeptiker, og jeg ahr i mange år undret meg over at alle store under skjer på en annen kant av kloden. Eks ble jeg krafig imøtegått av noen venner forleden, (på forsommeren) sa rett ut at jeg ikke trodde noe på at de døde stod opp i Lakeland. (det ble hevdet at de gjorde det) Jeg lurte etterpå om det var meg det er noe galt med, men jeg ahr ennå ikke sett at noen av disse døde har vært fremme i media. Jeg er 100% sikker på at dersom dette kan bevises så ville de vært intervjuet på all verdens TV kanaler.

Så jeg undrer meg på, hvorfor det er sånn, disse som påstod at dette hadde skjedd (og de har jo så stor tro) var tydelige på at jeg nok ikke eide tro som ikke trodde på dette. For min del er jeg skeptisk, men likevel redd for at jeg skal gå imot det som Gud er for.

Jeg er glad for at ordet om korset gjelder, enten de døde i Lakeland har stått opp

eller ikke!

Lance - 20-8-2008 kl 14:51

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Todd's engel Emma er den samme som William
Branham viser til.


Dette er oppspinn. For det første navngav William
Branham aldri noen engel. For det andre trodde han
ikke på kvinnelige engler. For det tredje er Bentley
og Branham svært langt fra hverandre både i liv og
lære.

Jeg ser også at det sies at Paul Cain er en etterfølger
av Branham. Dette er jo også helt feil. Cain verken
følger Branham eller tror på hans lære.

Til sist litt om Bentley. Jeg har sjelden sett videoklipp
fra religiøse sammenhenger som har rystet meg mer
enn klippene fra Lakeland-"vekkelsen". Bare musikken
alene burde være nok til å få folk til å skjelne åndene
som sendes ut i disse møtene.

Gunnar - 20-8-2008 kl 22:44

Sitat:
Opprinnelig postet av rutv
Vel, jeg er usikker på om jeg enig, jeg tror vi må være forsiktig med å karaterisere alt for falsk forkynnelse.
La meg bare presisere at jeg ikke tror at all forkynnelse er falsk sånn direkte. Mye lære innenfor karismatiske miljøer kan være teologisk riktig. Problemet er at jeg er overbevist om at de forkynner en "annen ånd" (2. Kor 11) og dermed står i fare for å åpne opp for krefter som fører bort i fra Jesus Kristus.

Sitat:
Jeg er glad for at ordet om korset gjelder, enten de døde i Lakeland har stått opp eller ikke!


Der er vi i hvert fall enige! :)

Mvh Gunnar.

[Redigert den 20-8-2008 av Gunnar]

Viking - 6-10-2008 kl 11:32

"Hjertet" er et nyttig instrument. Noen kaller det samvittighet, magefølelse o.s.v.. Men en skal i allefall ikke overse den "følelsen" en sitter igjen med etter å ha vært forsøkt bløffet av falske profeter.

Mange har litt problemer med å "sile" disse falske profet ut p.g.a. at vår tro er endret over 2000 år. Hadde vi beholdt det de første menigheter fikk lære ville vi ha vært i stand til å avsløre bedraget ganske raskt. Men selv den gang var det mange som gikk fem på. Og hvorfor lot de seg lure?

P.g.a. at kopien var så "lik" orginalen.
.

lettlurte konsumenter og litt profetkrig

Praxis - 16-11-2008 kl 00:51

Sitat:
Kristnerd
er "karismatikere" lettlurt? http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=30049
Sitat:
Praxis
Tør vi håpe på en ny sjanse for prøvsomhet og edruelighet?

Eller vil Bentley og de ekstreme bølgekraftverk
fungere som en stykkevis legitimering av andre, mindre outrerte
svermerier for fremmed ild,
som heretter skal få virke 'nesten sunne' på en viss avstand?

Miriam oppsummerer senvirkningene ->
.