Sitat: |
"Søke Gud i vårt hjertes innerste, det er veien også til
vårt sanne Selv, vårt eget uforfalskede vesen."
"Bare idet vi søker inn mot vår egen sjel,
blir et møte med Gud mulig."
(Grün)
|
Men anmelderen Seibel advarer at de kontemplative øvelsene vil fremme
"en passiv sinnets tilstand, gjennom den kan også den troende
raskere enn han aner bli sinnsforandret til et medium.
Holdningen er den motsatte av våksomheten som Jesus la vekt på."
. . .
Under overskriften "Meditasjon" leser man i "Hjertets ro" (av Grün):
"Den kristne meditasjon, som har vært praktisert siden det 3. århundre,
kobler puste-rytmen til ett ord.
Allerede konsentrasjonen om pusten styrer bevisstheten innover og gir ro."
Her fremgår at slik meditasjon tydeligvis var ukjent for den urkristne
forsamling. Heller ikke blir det lett å finne noe belegg i NT for noen
slike metoder. Men fra det 3. århundre begynte hedenskapet å bryte inn
i det kirkelige. Dermed kan det vel heller ikke overraske at denne
'kristelige meditasjonen' koblet til åndedrettet minner langt mer om
østlige meditasjonsøvelser av type Yoga, enn om bibelsk kristendom.
Eksempelvis anbefales akkurat denne åndedretts-meditasjonen av
den miskjente Bhagwan Rajneesh, med tvilsomt ry som 'sex-guru'.
Også han forbandt en spesiell energi med uttalen av visse ord.
..
Grün legger slett ikke skjul på at han har lært sine metoder av mystikerne:
"Mystikerne er overbevist om at i oss finnes et rom for tausheten, hvor Gud bor.
Dit inn har våre tanker og følelser, planer og vurderinger, lidenskaper og sårheter
ingen adgang .... Meditasjonen bringer meg tilbake i berøring med dette indre sted ....
dypt der nede er det stille, der kan jeg la meg falle. Meditasjonen er å dykke ned
i den indre ro som er skjult i vårt hjerte."
Der Paulus tydelig slo fast at "i mitt kjød bor intet godt" (Rom 7:18)
erklærer denne 'gnosis' i New Age-tapning, at et slikt roens sted finnes i vårt
eget indre. Der finner Anselm Grün sin gud.
...
Det blir også foreslått:
"En annen vei til legemlig ro er 'autogen trening' eller Eutoni ....
den autogene trening arbeider med selvsuggesjonens metode.
Jeg forestiller meg for eksempel at "min høyre arm blir varm og tung".
Idet jeg lar pusten flyte ut over mine anspente legemsdeler, kan
spenningene løse seg opp. ...."
Men dette er teknikker som sjamaner og magi-prester gjør bruk av:
Metoder som skal kalle fram en 'endret bevissthetstilstand'.
. . .
Mystikken kan greit bindes til enhver vranglære eller fremmed religion, slik
også Grün sier det:
"Enhver vei som leder meg dypere inn i fellesskap med Gud, leder også til roen.
For en kan det være meditasjonen, for en annen Evkaristien (nattverd), eller
en spasertur."
Dette passer presis inn i den moderne pluralistiske tanke. Men slik blir
Jesu Kristi krav på å være den ene Veien, mer eller mindre åpent forkastet:
"For alle religioner er Gud alltid den forløsende Gud. Tro er i alle religioner
vesentlig troen på Guds reddende og befriende handling. Jesus Kristus er
forløsningens klippe og fullendelse. Men vi har ikke lov til å late som om
forløsningen først begynner med Jesus Kristus: Gud er til alle tider den
forløsende Gud og han handler til forløsning også i andre religioner."
(Grün)
. . .
"Etterprøv meg gjerne for mine tydelige ord," sier Seibel:
men denne fromheten kjenner jeg bare altfor godt, jeg ble selv oppdratt i
katolsk barnehage og klosterskole. For meg ble det et dobbelt sjokk å se
alt dette komme tilbake i fromme gevanter, som jeg ble ledet ut av
ved Guds nåde."
|