Apologetisk Forum

Klostral retrett-nyåndelighet og munkenes New Age-avd.

Praxis - 2-3-2008 kl 14:54

Sitat:


å knytte gudsdyrkelsen til ikoner, vievann, røkelse
og ledere i kjortler,
er å føre mennesker tilbake til det religiøse slaveri
som reformasjonen satte oss fri fra.

Vi vil ikke tilbake dit. Det er reaksjonært.



Are Karlsen har forsøkt å rydde opp litt
i hva munkeliv og ignatiansk kontemplasjon / konspirasjon mv.
skal kunne ha med det ellers bibelsk enkle
disippelskap å gjøre,

-( besøk ham her )-


som vi kunne møte konseptet hos - Hauge-brødrene -
så sant de ikke ennå idag er ferdig nedkjempet av
staten samt kirke-og fangehull-departementet?

Innlysende nok er det vel at munkeverket må fiske der
fisken ser ut til å stå.
Tenk om vi troskyldige fotfolk med bakgrunn fra mer
konvensjonelt og stat-isk forsamlingsliv
også kunne fokusere der 'det skjer'...

* * *


Syndromet har i høy grad anknytning til
endetidens megakirkelige blandeverk

-(1)- Ekumenismen -
-(2)- Eenhetsreligionen -


der paveverket kan se ut til å sitte med et hegemoni --
usikkert hvor reelle konkurrenter som ellers ligger på
lur i en så kapitalkrevende satsningssektor.

.. som altså likevel kan se på våre 'barfot'-disippelskap
som litt plankton-ernæring å slurfe i seg.

Et notat verd å merke seg om 'retrett'-virksomheten:

Den karismatiske vekkelsen
av Anders Olav Lande.

.. her må jeg sikkert ta inn en reservasjon om at jada,
vi vet godt at linken hører til kjære søsken som er ewig verdammt
under lutheranismens bannlysningsskrifter og kanskje kan
inneholde skadelige partikler av adventslys.
Ellers kommer det helt sikkert noen og lyser oss opp om
hva som er lett nok å oppdage.
At de siktede er hendige med å dissekere nikolaitters og
katekolikkers gjerninger, burde vi ta assistanse av.

For all del uten å heve oss over våre kult-utbrutte brødres
vitnesbyrd mot miljøene de måtte forlate.

Sitat:

En rekke kilder viser at den karismatiske vekkelsen var planlagt av
grupperinger innen den katolske kirke. (...) Gjennom 'mirakel-korstog',
media, suggererende forkynnelse og frammaning av åndsgaver,
nedprioriteres bibelstudium.

"Jesuittene bruker i all hemmelighet den karismatiske bevegelse i dag til
å drive frem motanistenes teknikk, mystisismen, og Loyola´s åndelige øvelser,
så vel som ulike åndsrelaterte gruppeseanser."
Loyola, (stifteren av Jesuittordenen, som drev noe av den verste inkvisisjon
under middelalderen), kunne gjennom systematisk meditasjon, bønn, kontemplasjon,
visualisering og illuminasjon, gå inn i trance og ekstase. "



En artikkel med kontant opplysning om innholdet i
den kontemplative sekk, mv.:

- Evangelisk mysticism? -


Are Karlsen har en egen blogg for litt ekstra næringsrike manus:
- prøv her -

Sitat:

Att den romersk-katolska kyrkan var korrupt var ett axiom för hela reformationen
men anabaptisterna förde denna tanke ett steg vidare:
statskyrkan var ipso facto en fallen kyrka. (...)

Medan Luther mera betonade uppkomsten av påveväldet (Bonifatius III)
menade anabaptisterna att själva försöket att förenas med staten är ett avfall,
med kulmen år 407 i Innocentius I:s edikt som påbjöd barndop.
Man förenas då med världen



-


[Redigert den 10-3-2008 av Praxis]

ikoner, røkelse, svarte kjortler

Praxis - 4-3-2008 kl 02:56

Litt sammentrengt høytlesning fra Are Karlsens blogg,
i forumets himmelblå stil for å skåne øynene:

Sitat:


Det raser en debatt i Sverige om Ulf Ekman og andre kristne ledere
som nå vender seg positivt til de katolske og ortodokse kirker
og deres embedstenkning, sakramentslære og klosterpraksis.

Forkynneren Peter Halldorf har etablert en klosterlignende institusjon
på det ærværdige gamle slottet Bjärka-Säby,
hvor man egner seg til ikoner, røkelse, svarte kjortler og tidebønner.
Det har ulmet en konflikt rundt dette i flere år,
men nå er den helt åpen.

Ulf Ekman på sin side har gitt sterk verbal støtte blant annet til
den apostoliske suksesjonen, det katolske nattverdssynet,
klosterliv og Maria-kultusen.
Små Mariastatuer er til og med blitt markedsført under en
gudstjeneste i Uppsala.

kritikerne reagerer på hvordan ledere som Halldorf og Ekman,
fører sine menigheter inn i drastiske kursendringer.
Bloggene er ikke sene om å sitere noen år gamle utsagn av Ekman
hvor han hevder det stikk motsatte av hva han gjør i dag.
Tidligere har Ekman vært like sterk i sin demonisering av den
katolske kirke, som han i dag er klar i sin lovprisning av den samme.

Det er også kjent at Ulf Ekman har uttalt seg sterkt skeptisk til
den ekklesiologi som har vært rådende i vekkelsesbevegelsene
og frikirkene.
Ulf Ekman mener vi må tilbake til de historiske kirkenes
hierarkiske strukturer og ordinasjoner.

At ledere som Peter Halldorf og Ulf Ekman uttaler seg åpent kritisk
til vesentlige sider ved reformasjonen, blir også heftig debattert.
Det vil si, debattantene på bloggene etterlyser klare signaler
fra pastorer og andre kirkelige ledere, og finner tausheten påfallende.

også norske pinsemenigheter tar til seg av før-reformatoriske
tradisjoner og hadde et seminar med den katolske biskopen
under pinsevekkelsens 100-årsjubileum i fjor høst.



At Ulf Ekman er i stand til å få sin menighet til å dreie 180 grader
i lærespørsmål i løpet av få år,
behøver ingen som har hørt ham preke, være i tvil om.
Men nå later husfreden til å være brutt.
Selv om Livets Ord har en struktur som effektivt eliminerer
enhver opposisjon, så finner spørsmål og kritikk sin egen arena
på internett.

Men hvilket alternativ representerer kritikerne?
Mye av kritikken er konservativ og reaksjonær og peker i liten grad
på et framtidsrettet alternativ.
Både Halldorf og Ekman presenterer en vei som for mange fortoner seg
spennende. Kristen enhet endelig realisert, nye gudstjeneste- og
fellesskapsformer og en oppdagelse av felles syn på brennbare moralske
spørsmål, gjør at man værer en ny vitalitet for kristenheten
og ikke minst innflytelse i samfunnet.

Den lille flokken som har rukket handa i været og sagt ikke-hierarki
i det siste, synes nå enda mer ubetydelig.
For meg er det helt uvirkelig at de miljøene hvor jeg har mine røtter
så hurtig beveger seg i en retning som står i konflikt med de verdier
protestantisk vekkelseskristendom har vært tuftet på.

Den ikke-hierarkiske husmenighetsbevegelsen er kanskje liten,
Men jeg tenker at den har fått det privilegium å være et klart korrektiv
til den reaksjon mot reformasjonens og vekkelsenes verdier
som nå utvikler seg i stor fart.

Gnagar - 5-3-2008 kl 02:02

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Litt sammentrengt høytlesning fra Are Karlsens blogg,
i forumets himmelblå stil for å skåne øynene:

Sitat:

Den ikke-hierarkiske husmenighetsbevegelsen er kanskje liten,
Men jeg tenker at den har fått det privilegium å være et klart korrektiv
til den reaksjon mot reformasjonens og vekkelsenes verdier
som nå utvikler seg i stor fart.

Are Karlsen i himmelblått er neppe løsningen.
Bruk heller grunnteksten, Den Hellige Skrift,
der vil du finne de hierarkier du trenger.

Lykke til! :)

-

påvise versa

Praxis - 5-3-2008 kl 02:32

Sitat:

Den Hellige Skrift,
der vil du finne de hierarkier du trenger.


Det var akkurat det med de kirkehistoriske
og ekklesiologiske brillemotene.

Nærmere tilbakevist -->
-

Påvise Skrifta

Gnagar - 5-3-2008 kl 03:22

Ja, og den ”brillemoten” du har valgt heter Are Karlsen?
Kunne du ikke heller prøve å begrunne litt mer ut fra
Skriften – det er nå liksom litt derfor vi er her.

-

Praxis - 5-3-2008 kl 14:15

Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
den ”brillemoten” du har valgt heter Are Karlsen?
Kunne du ikke heller prøve å begrunne litt mer ut fra
Skriften – det er nå liksom litt derfor vi er her.



"hvorfor vi er her" blir en mer omfattende
personlig søken..
men ellers stemmer det med mitt syn å holde
det hele bibelske vitnesbyrd sentralt, og
brillene så rene som mulig i feltsituasjon.

For sterk tillit til løse enkeltvers blir
fort til mindre enn sannheten -- særlig når det
gjelder vers som de har funnet nyttige, de
som vil "undertvinge legfolket".

Vi har også et vitnesbyrd i historien, som
jeg håper dere ikke foreslår å sette utenfor
diskusjon bare for å bli "mer bibelske".

Vi har maktmonopol-kirken som fikk skrive
sitt partssyn i de skolegodkjente lære- og
slipemidler, og dermed tilgode å drøfte
motparten Abels vitnesbyrd, de millioner
henrettede for sin tro og vitnesbyrds
skyld - vanligst fremstilt som defekte
og sta motstandere av rettens sak, den
seirende keiserlige enhetskirke som av
guds embete valser ned ukyndig trass.

Det var liksom ikke 'kristen'forfølgelse
siden ofrene ble påløyet 'læredefekter'
og følgelig var farlige for rikets enhet
og harmoni.

- møt vitnene -

"slik var også Luthers syn", innrømmet
læreautoriteter i Partiet / 'Kirken Selv'.

Nemlig at de måtte bekjempes som statens
fiender, de som talte imot tvangskirken av
guds og keiserens sameinte nåde.

Bruker du noen briller?
.

Gnagar - 5-3-2008 kl 19:23

Sitat:
Praxis:
Bruker du noen briller?

Det hender jeg bruker brille, men foretrekker da gjerne litt eldre,
tyngre og velprøvde merker. Føler på en måte at en da ofte
kommer litt nærmere grunnteksten enn det en gjør med
mange av disse hyperkule up to date lettvekterne.
Dette handler nemlig ikke bare om finfin
brillestil, men også om seriøsitet.


Din tjener i Ånden,
Gnagar.

[Redigert den 5-3-2008 av Gnagar]

Mystisk søken røkelser og ørkenpappaer

Praxis - 10-3-2008 kl 01:44

Sitat:


å knytte gudsdyrkelsen til ikoner, vievann, røkelse
og ledere i kjortler,
er å føre mennesker tilbake til det religiøse slaveri
som reformasjonen satte oss fri fra.

Vi vil ikke tilbake dit. Det er reaksjonært.


Sitat:

Men hierarki har aldri gitt Guds folk enhet.
Det er jo hierarkiene som sementerer splittelsen,

og fører til en konstant maktkamp og rivalisering,
både innenfor det enkelte hierarki
og de kirkelige hierarkiene i mellom.

Bibelen taler om Åndens enhet.


http://arekarlsen.blogspot.com/2008/02/reaksjonen.html

solbu - 10-3-2008 kl 03:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Praxis:
Bruker du noen briller?

Det hender jeg bruker brille, men foretrekker da gjerne litt eldre,
tyngre og velprøvde merker. Føler på en måte at en da ofte
kommer litt nærmere grunnteksten enn det en gjør med
mange av disse hyperkule up to date lettvekterne.
Dette handler nemlig ikke bare om finfin
brillestil, men også om seriøsitet.

Dette er muligens det beste svaret jeg noen gang har sett her på forumet.:up:
:lol:

Praxis - 10-3-2008 kl 04:12

Får du faktisk øye på det tungvektige og
seriøse hos nevnte rottestant da, Solbu?
Bortsett fra brillereklamen, har han bare en
lettvektig påstand om at AK skal være lettvektig.

Har nok ikke sett mye vektige glimt i de
brillene i det hele tatt -

men skulle tippe han går inn for Zeiss IKON

Min smak går mer i saklighet, men det blir kanskje
ikke hyperkult og altgnagende nok.
.

... og karismagaZiin med nye stereobriller?

Praxis - 10-3-2008 kl 17:00

Sitat:

fra en kort og poengtert bloggpost
fra 28. november 2005:

Det finnes to typer menigheter. Foretakskirker og husmenigheter.

Foretakskirker kan du lese om i kirkehistorien.
Husmenigheter kan du lese om i Bibelen.


Det finnes to typer husmenigheter. Hierarkiske og ikke-hierarkiske.

Hierarkiske husmenigheter kan du lese om i kirkehistorien.
Ikke-hierarkiske kan du lese om i Bibelen.

Hierarkiske menigheter er basert på lederskap.
Ikke-hierarkiske er basert på tjenerskap.

Lederskap kan du lese om i kirkehistorien.
Tjenerskap kan du lese om i Bibelen.

For å si det enkelt.


Etter at jeg skrev denne teksten for over to år siden,
har jeg lært mye gjennom debatter, samtaler og lesning.
Men jeg synes fortsatt denne teksten er god.
Dagen kaller den respektlaus og meiningslaus.



- av Are Karlsen - som skriver:
Sitat:

I et søk oppdaget jeg tilfeldigvis her om dagen at jeg ble kritisert
på lederplass i avisen Dagen 28. oktober 2006


Skal tro hvor mange kristelige amatørdrevne blogger
som ellers er blitt hedret med slikt usaklig syreoppgulp
fra "Lederplassen" i vårt lands mektig-kirkeligste Karismagaziin.

Et Ledernivå i rikspresse, langt under normalen hos
Karlsens lille kanonerte kvitringsorgan.


Naturligvis må ziinet føle sin markedssatsning truet.

Tenk om trosfolket plutselig fant sin plass i Reformasjonen
og oppdaget at det gikk an å være 'helliges samfunn'
under Jesu velsignelse,
om så de bare var to eller tre samlet på bibelsk vis -

uten hverken Geistlig Betjening eller
Ultra Power Charismagic Outlandish elektrizzk healing og feeling -

de tidligere konkurrenter som har funnet sitt nye felles forente
markedsforførelsesorgan.

Dagen kunne ha latt hobbyteologene krige i fred, som man
har pleid.
Men ikke når ofringene til pengeguden kan stå i fare?

Det ville ikke ha lignet gamle Arthur Berg å gi bort
hele butikken til markedskraften og Eenhetsreligionen
under pavestaven.
Men her skal man se, følg med!

Sitat:
Salige er I når de spotter og forfølger eder og lyver
eder allslags ondt på for min skyld.
Gled og fryd eder! for eders lønn er stor i himmelen;
slik forfulgte de profetene før eder.

.

[Redigert den 10-3-2008 av Praxis]

solbu - 10-3-2008 kl 22:19

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Får du faktisk øye på det tungvektige og
seriøse hos nevnte rottestant da, Solbu?
Den må du forklare litt bedre.
Sitat:
Bortsett fra brillereklamen, har han bare en
lettvektig påstand om at AK skal være lettvektig.
AK-hvem?

Gnagar - 10-3-2008 kl 22:33

Sitat:
Solbu:
AK-hvem?

Nei det er ikke lett å holde rede på alle disse lettvekterne :)

-

Praxis - 10-3-2008 kl 23:10

Sitat:
Salige er I når de spotter og forfølger eder og lyver
eder allslags ondt på for min skyld.
Gled og fryd eder! for eders lønn er stor i himmelen;
slik forfulgte de profetene før eder.

Ørkenpappaer?

Praxis - 15-3-2008 kl 03:10

Sitat:

Den kontemplative bevegelsens røtter fører tilbake til disse
munkene.
De var først med å by på messing av mantraer til 'hjelp'
ved bønn.
Sitat:

Ørkenfedrene fremholdt at såsant lengselen etter Gud
var oppriktig, kunne ethvert redskap tjene som en vei til
å nå Ham.
Fungerte en metode for hinduene, som gav dem kontaktopplevelse
med sine guder, da skulle 'kristne mantraer' kunne nyttes som
en vei til å nå Jesus.
. . . .
Deres skikker har hatt innflytelse på
den munkelige åndelighetsgren framtil idag.


(fra Ray Yungen: 'A Time of Departing')

http://www.lighthousetrailsresearch.com/desertfathers.htm
http://www.lighthousetrailsresearch.com/atimeofdeparting.htm
.

Hvem er denne esoteriske yogi-munk Grün?

Praxis - 31-3-2008 kl 20:13

I dørmatte-reklamen hender det vi får inn noen religiøse ord av en
Anselm Grün -- en katolsk munk av 'benediktiner' bakgrunn,
som ikke selger så mye likør visstnok, men spirituosa i form av
hoppende moderne og potent 'spiritualitet'.


Hos sitt forlag er Grün presentert som bl.a
"Åndelig veileder og kursleder ... meditasjon, dybde-psykologisk tolkning
av drømmer, faste og kontemplasjon".

Bøker av Grün er kurant vare hos New-Age og Yoga orienterte bokhandlere.

Men produktene går også direkte inn i norsk 'retrett-bevegelse' med
sin kristelig-sminkede 'kontemplative' åndelighet / 'Kristus-mystikk'.

. . .


"Hvem er Anselm Grün?" skriver Alexander Seibel i en artikkel:

http://www.vigi-sectes.org/catholicisme/esoteriklehrer-fuer-...

Sitat:

Våre dagers typiske miks: Litt psykologi, helst av dybde-retningen,
litt mystisisme, karismatisk og ekumenisk farget frommelighet,
moderat bibelkritikk, New Age i passende fortynning,
det hele garnert med såpass mange bibelord at våre nyevangeliske
sluker det nydelig under dekke av en 'kjærlighetens' forvandlingskappe.



Noen punkter fra artikkelen:

Mystikk og såkalt kristen meditasjon
Pluralistisk tenkning
Endret bevissthetstilstand
Fra rosenkransbønn og inn i skjærsilden




Sitat:

Sitat:

"Søke Gud i vårt hjertes innerste, det er veien også til
vårt sanne Selv, vårt eget uforfalskede vesen."

"Bare idet vi søker inn mot vår egen sjel,
blir et møte med Gud mulig."
(Grün)



Men anmelderen Seibel advarer at de kontemplative øvelsene vil fremme

"en passiv sinnets tilstand, gjennom den kan også den troende
raskere enn han aner bli sinnsforandret til et medium.
Holdningen er den motsatte av våksomheten som Jesus la vekt på."

. . .


Under overskriften "Meditasjon" leser man i "Hjertets ro" (av Grün):

"Den kristne meditasjon, som har vært praktisert siden det 3. århundre,
kobler puste-rytmen til ett ord.
Allerede konsentrasjonen om pusten styrer bevisstheten innover og gir ro."


Her fremgår at slik meditasjon tydeligvis var ukjent for den urkristne
forsamling. Heller ikke blir det lett å finne noe belegg i NT for noen
slike metoder. Men fra det 3. århundre begynte hedenskapet å bryte inn
i det kirkelige. Dermed kan det vel heller ikke overraske at denne
'kristelige meditasjonen' koblet til åndedrettet minner langt mer om
østlige meditasjonsøvelser av type Yoga, enn om bibelsk kristendom.

Eksempelvis anbefales akkurat denne åndedretts-meditasjonen av
den miskjente Bhagwan Rajneesh, med tvilsomt ry som 'sex-guru'.
Også han forbandt en spesiell energi med uttalen av visse ord.

..

Grün legger slett ikke skjul på at han har lært sine metoder av mystikerne:

"Mystikerne er overbevist om at i oss finnes et rom for tausheten, hvor Gud bor.
Dit inn har våre tanker og følelser, planer og vurderinger, lidenskaper og sårheter
ingen adgang .... Meditasjonen bringer meg tilbake i berøring med dette indre sted ....
dypt der nede er det stille, der kan jeg la meg falle. Meditasjonen er å dykke ned
i den indre ro som er skjult i vårt hjerte."


Der Paulus tydelig slo fast at "i mitt kjød bor intet godt" (Rom 7:18)
erklærer denne 'gnosis' i New Age-tapning, at et slikt roens sted finnes i vårt
eget indre. Der finner Anselm Grün sin gud.

...


Det blir også foreslått:

"En annen vei til legemlig ro er 'autogen trening' eller Eutoni ....
den autogene trening arbeider med selvsuggesjonens metode.
Jeg forestiller meg for eksempel at "min høyre arm blir varm og tung".
Idet jeg lar pusten flyte ut over mine anspente legemsdeler, kan
spenningene løse seg opp. ...."

Men dette er teknikker som sjamaner og magi-prester gjør bruk av:
Metoder som skal kalle fram en 'endret bevissthetstilstand'.

. . .

Mystikken kan greit bindes til enhver vranglære eller fremmed religion, slik
også Grün sier det:
"Enhver vei som leder meg dypere inn i fellesskap med Gud, leder også til roen.
For en kan det være meditasjonen, for en annen Evkaristien (nattverd), eller
en spasertur."

Dette passer presis inn i den moderne pluralistiske tanke. Men slik blir
Jesu Kristi krav på å være den ene Veien, mer eller mindre åpent forkastet:

"For alle religioner er Gud alltid den forløsende Gud. Tro er i alle religioner
vesentlig troen på Guds reddende og befriende handling. Jesus Kristus er
forløsningens klippe og fullendelse. Men vi har ikke lov til å late som om
forløsningen først begynner med Jesus Kristus: Gud er til alle tider den
forløsende Gud og han handler til forløsning også i andre religioner."
(Grün)

. . .


"Etterprøv meg gjerne for mine tydelige ord," sier Seibel:
men denne fromheten kjenner jeg bare altfor godt, jeg ble selv oppdratt i
katolsk barnehage og klosterskole. For meg ble det et dobbelt sjokk å se
alt dette komme tilbake i fromme gevanter, som jeg ble ledet ut av
ved Guds nåde."




Wenn Sie Deutsch lesen, byr artikkelen på flere kontante konklusjoner:
http://www.vigi-sectes.org/catholicisme/esoteriklehrer-fuer-...

(oppr. datert 27/12 2004)