I dag var jeg på gruppeundervisning på det teologiske fakultet (heretter TF) på Universitetet i Oslo.
Som vi allerede vet er TF en av to "porter" inn til et yrkesliv som prest, diakon osv i DNK. Disse to "portene" er TF og Menighetsfakultetet (heretter
MF).
Littegranne historie:
MF brøt ut av TF tidlig på 1900-tallet som følge av en liberalistisk utvikling på TF. Gruppen som formet MF var i hovedsak konservative selv for den
tiden. Situasjonen i dag er litt annerledes - TF er akademisk, historisk og liberalistisk orientert, MF er litt mer konservativ, men likevel milevis
fra hvordan de var da splittelsen skjedde.
Så - hva jeg lærte i dag, var at det er en del professorer ved TF som er katolikker. Jeg mener dette er verdt å merke seg i og med den rollen TF
spiller i den generelle utviklingen i DNK. Uten at jeg skal trekke videre direkte tråder mellom disse to tingene, mener jeg det er verdt å ha i
bakhodet når man ser tilnærmelser mellom DNK og DKK, og ikke minst utviklingen i synet på Bibelen ved TF. Det er viden kjent at de fleste av de mest
liberale og Bibelfjerne teologene/prestene i DNK i dag, er utdannet ved TF.
Så, kan det hende at de katolske professorene og undergraving av Bibelens autoritet på TF står i sammenheng?
[Redigert den 15/11/2007 av Lionheart]Viking - 14-11-2007 kl 22:46
Det verserer mang en påstand om jesuittenes (mot)arbeid i protestantsike land, nå mer åpent enn noensinne. Skrekk og gru.
– Sensasjon. – På en måte er det som går i oppfyllelse i dag, påpekte Vidar Haanes.
For MFs samarbeidspartner i studieopplegget preges av jesuitter; det pavelige universitetet Gregoriana i Roma, et av Den katolske kirkes tyngste
læresteder.
k-mann - 14-11-2007 kl 23:39
Det er katolske professorar på Mf også, mellom anna Oftestad.
[Redigert den av k-mann]Labar - 15-11-2007 kl 00:04
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Det er katolske professorar på Mf også, mellom anna Oftestad.
Jada, men hvorfor er de der? Det kan en jo undres over.