Apologetisk Forum

Rick Warren - Saddleback Church

Ekrist - 29-9-2007 kl 10:42

Noen som har noen opplysninger (synspunkter) på Rick Warren og Saddleback Church. Det er jo noe som "stormer" frem i dag.

Siggen - 29-9-2007 kl 14:15

http://www.josafat.no/Tema_i_fokus/Hovedside_fokus_Willow_Cr...

Spesielt denne http://www.josafat.no/Tema_i_fokus/2006/Haahr_Poul_Erik_12_2...
åpnet mye for meg. Legg merke til Deres oppfatning om kvinners rolle bl. m. a. som jeg merker Den Hellioge Ånd ikke sanksjonerer i meg. Dave Hunt erog så en som sitter med megen kunnskap herom: http://www.thebereancall.org/

Mvh
siggen

forumsøk

Praxis - 29-9-2007 kl 16:39

Sitat:
Opprinnelig postet av Ekrist
... opplysninger (synspunkter) på Rick Warren
og Saddleback Church.


Der kan en bruke Søk-funksjonen
som har en liten knapp oppe til venstre i nesten alle forumsider,
og søke etter 'warren', så er det litt mer å finne. :eureka:

Kristnerd - 30-9-2007 kl 08:17

Har bestilt endel bøker angående dette fra Amazon.com. Har desverre ikke tid til å lese dem med det første, men ville sikre meg dem før de forsvant fra forlag. (Bøker som retter kritisk søkelys på ting har det med å aldri komme i andropplag). Jeg kan sikkert få sendt dem neder til deg hvis du vil låne dem Ekris :) eventuelt hvis du vil kjøpe dem selv så kan jeg gi deg boktitlene. Om noen trenger "brukerstøtte" til å finne ut av hvordan man handler på Amazon så trur jeg at jeg får til det også ;)

Uanset, det er faktisk ganske mange pastorer og andre kristne i USA som har hevet seg over pennen og skriver kritiske analyser om opplegget til warren. Selv har jeg ikke klart å sette meg inn i det ennå, og det er ikke sikkert all kritikken er berettighet. Men jeg tror nok at mye av den er det.

Boken "målrettet liv" som er bestselgeren til warren er ved første gjenomlesning "helt ok". Men jeg stusset over at han brukte så mange forskjellige bibeloversettelser. Når jeg startet opp for å lese den på nytt, og sjekket i min egen bibel ser jeg at flere at parafrasene han har brukt gir en helt annen mening enn den opprinnelige. Samt at han flere steder tar ut bibelvers veldig ut av kontekst. Det siste er jo en fristelse og fare alle og enhver har lett for å gjøre. Har nok selv også gjort det. Men når man skriver en bok som ender opp med å bli bestselger, og man helt åpenbert bør ha lest den noen ganger selv og eventuelt revidert, så er det ikke snakk om tilfeldige feil ved uheldig bruk av bibelvers. Tvert i mot må det kunne sies at de er tatt ut av kontekst ene og alene, fordi han ikke ville hatt "bibelsk grunnlag" hvis han tok versene i kontektst.
En annen åpenbar mangel er jo at ord som "Jesus" og "synd" knapt nevnes. Det antas riktignok at den som leser har sin frelse i orden, og at man her skal få råd med på veien for å leve sitt kristenliv. Men all den tid vi mennesker har så lett for å glemme grunnvollen, og starte med vårt eget byggverk igjen, så blir boken alt for tynn på dette. Den blir rett og slett en bruksanvisning på egenrettferdighet slik den står.

Vår gamle kjenning Paulus var ikke snauere enn at han ropte til korinterne
"1Kor 2: 2 For jeg ville ikke vite av noe blant dere, uten Jesus Kristus, og ham korsfestet."

Og til Galaterne spurte han anklagende:
"Gal 3:3 Er dere så uforstandige? Dere begynte i Ånd, vil dere nå fullende i kjød?"

Enda værre blir det når denne boken brukes som "introduksjonskurs" til menigheter, eller "oppfølgingskurs" for nye kristne. Nettopp fordi boken er alt for overlfadisk på de fundamentale spørsmål til at den kan brukes til slikt.

I enkelte artikler jeg har lest, (husker desverre ikke hvor i farten, så dere får ha meg unskyldt at jeg ikke har kilde), så framhever personer med fortid i nyreligiøsiteten at Gudsbildet som tegnes i "målrettet liv" ikke skiller seg nevneverdig ifra et newage gudsbilde. Men at en nyreligiøs person helt fint kan bruke "målrettet liv" til å bli kjent med den "livskraft" han skal øse av.
Hvis en kristen bok uten problemer kan brukes slik, kan den da kalles kristen? Er det misbruk av boken, og ønsket misforståing av innholdet? Eller gir boken rett og slett et ikkekristent gudsbilde?

Trur jeg skal overlate den bedømming til den enkelte.