Apologetisk Forum

Jakobs etterslekt som mistet sin identitet.

Viking - 25-7-2007 kl 14:42

Ny film påtenkt vedr. de tapte stammer av Israel/Judah.

Trykk her.

- og her

[Redigert den 25-7-2007 av Viking]

Viking - 30-7-2007 kl 21:36

Sitat:

2 Esdra (4 Esra) 13,40-42 (apokryfene)

Dette er de ti stammer som ble ført bort fra sitt eget land i fangenskap den gang Josjia var konge, han som ble tatt til fange av assyrerkongen Salmanassar. Han førte dem over Eufrat, og de måtte bo i fremmed land. Men de holdt råd sammen og ble enige om å forlate hedningefolkene og dra lenger bort, til et sted hvor mennesker ikke hadde bodd tidligere, for at de iallfall der kunne holde de lover de ikke hadde overholdt i sitt eget land.




Sitat:

Rom 11,1; Fil 3,5

Jeg sier altså: Har da Gud forkastet sitt folk? Langt derifra! Også jeg er jo en israelitt, av Abrahams ætt, av Benjamins stamme.




Sitat:

Matt 15,24

Men han svarte og sa: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus!

Matt 19,28

Jesus sa til dem, Sannelig sier jeg dere, I gjenfødelsen -- når Menneskesønnen sitter på sin herlighets trone -- da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner og dømme Israels tolv stammer.

Matt 10,5-6

Disse tolv sendte Jesus ut og bød dem, Gå ikke på veien til hedningene, og gå ikke inn i noen av samaritanernes byer, men gå heller til de tapte får av Israels hus!

Jes 11,9-12

Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.

På den tid skal hedningefolkene søke til Isais rotskudd, som står som et banner for folkeslag. Og hans bolig skal være herlighet.

På den tid skal Herren enda en gang rekke ut sin hånd for å vinne tilbake resten av sitt folk, de som blir berget fra Assyria og Egypt og Patros og Etiopia og Elam og Sinear og Hamat og havets øyer.

Han skal løfte et banner for folkene, han skal samle de fordrevne av Israel og sanke de spredte av Juda fra jordens fire hjørner.






[Redigert den 30-7-2007 av Viking]

Everaldo - 16-9-2007 kl 21:32

Jeg var tidligere veldig fascinert over ideen om at en del av Vest-Europa kan være de ti tapte stammer, en teori kjent som British-Israelism. Teorien er gammel, men fikk fornyet popularitet i det tyvende århundre bl.a. gjennom Herbert W. Armstrong og World Wide Church of God (WCG). Det var gjennom deres utgivelse av "The United States and Britain in Prophecy" at jeg stiftet bekjentskap med teorien.

Det er flere grunner til å være skeptisk:
British-Israelism: Major doctrinal issues

British-Israelism Utterly Refuted!

Forbindelsen mellom frimureriet og British-Israelism - denne bør få varsellampen til å blinke hektisk for deg, Viking!

WCG tar selv avstand fra denne forkynnelsen i dag:
How Anglo-Israelism Entered Seventh-day Churches of God

Lexus - 16-9-2007 kl 22:41

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Matt.15.24
Men han svarte og sa: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus!




Verset du henviser til Matt.15.24
Henvisninger til verset:10.5 ff. Apg.13.46, Rom.15.8

Fåret viser igjen til lammet som er et bilde på Kristus:

Viser også til Jer.50.6
Han ble mishandlet, og han ble plaget, men han opplot ikke sin munn, lik et lam som føres bort for å slaktes, lik et får som tier når de klipper det. Han opplot ikke sin munn.
(Jes.53.7) Henvisninger til dette verset;Jer.11.19, Matt.26.63, 27.14, Mark.14.61, Apg.8.32, 1.Pet.2.23

Alle kan sjekke at dette er riktig ifølge Skriften.

Lexus - 17-9-2007 kl 07:20

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
2 Esdra (4 Esra) 13,40-42 (apokryfene)

Dette er de ti stammer som ble ført bort fra sitt eget land i fangenskap den gang Josjia var konge, han som ble tatt til fange av assyrerkongen Salmanassar. Han førte dem over Eufrat, og de måtte bo i fremmed land. Men de holdt råd sammen og ble enige om å forlate hedningefolkene og dra lenger bort, til et sted hvor mennesker ikke hadde bodd tidligere, for at de iallfall der kunne holde de lover de ikke hadde overholdt i sitt eget land.


Jeg har slått opp på dette aktuelle stedet du henviser til i Apokryfene.
Som du sikkert selv også kan se, så begynner 4.Esra (s.547)
med beskrivelsen av innholdet, og kapitlene 3-14 består av 7 syner, bakgrunn: Jerusalems ødeleggelse i år 70 e.Kr. og de problemer dette skapte for den jødiske tro.

Det du sikkert også kan legge merke til er at skriftstedet som du henviser til, også ligger innenfor det området som beskriver "Endetistegn" (s.585, 9 kap.og utover)

Det du etterstreber å påvise Viking, hører fremtiden til, den er det vanskelig å forstå seg på.

Så står det da en sabbatshvile tilbake for Guds folk. (Heb.4.9)

Viking - 17-9-2007 kl 20:31

Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Jeg var tidligere veldig fascinert over ideen om at en del av Vest-Europa kan være de ti tapte stammer, en teori kjent som British-Israelism. Teorien er gammel, men fikk fornyet popularitet i det tyvende århundre bl.a. gjennom Herbert W. Armstrong og World Wide Church of God (WCG). Det var gjennom deres utgivelse av "The United States and Britain in Prophecy" at jeg stiftet bekjentskap med teorien.

Det er flere grunner til å være skeptisk:
British-Israelism: Major doctrinal issues

British-Israelism Utterly Refuted!

Forbindelsen mellom frimureriet og British-Israelism - denne bør få varsellampen til å blinke hektisk for deg, Viking!

WCG tar selv avstand fra denne forkynnelsen i dag:
How Anglo-Israelism Entered Seventh-day Churches of God


Jeg var i tvil inntil jeg fikk undersøkt mitt ydna og mtdna i USA, http://www.familytreedna.com.

Hva skal en si når en deler tippppppp oldefar med ashkenazi og shepardic jøder og mors linje ender opp i Levi stamme?
Jeg tror farslinjen er fra Judah stamme.

Og enten en vil eller ikke så gjelder det mange nordmenn. Noen kom fra vest mens andre trakk opp fra Svartehavsområdet.

Det er påvist og bevist (så senest et program på tv for noen måneder siden) at Norge og Norden forøvrig hadde en betydelig semittisk innvandring rundt bronsealderen.

Lukker en sinnet for slikt så nytter det ikke selvsagt.
:)

vår nye identitet er i Kristus

Praxis - 17-9-2007 kl 23:24

Sitat:
av Viking
Hva skal en si når en deler tippppppp oldefar med
ashkenazi og shepardic jøder . . . . . .

Lukker en sinnet for slikt så nytter det ikke



ja, hva er det egentlig du vil si?

... når Benjamin-jøden Paulus fra Tarsus
helt enkelt kaller hele den fedrearven sin
for 'møkk', unnskyld biodynamisk nedbrytningsmateriale

Fil 3:7f
Sitat:

og jeg akter det for skarn [usanitært avfall]
forat jeg kan vinne Kristus
og finnes i ham, ikke med min rettferdighet,
den som er av loven, men med den som fåes ved troen
på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen


diskutert her:

http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1870#pid1480...


For den som hører Kristus til, er det totalt likegyldig
hva avstamning han måtte være av i det kjødelige / genetiske.

Her er ikke jøde eller greker..

Så hva vil du med å tale Paulus midt imot i det?

Det er jo du som "lukker sinnet" når du setter denne uttrykkelige
Paulus-forkynnelsen til side, og roser deg av disse tippforeldrene.

Du har visst heller ikke forsøkt å forklare hva for
'herlighet' du ser i denne avstamningen --
ut over at du føler noe sterkt og heftig ved det.

Du må vel da oppleve avstamningen som en objektiv
styrke eller privilegium?
I så fall er det tanker som Benjamin-jøden Paulus
tar kraftig avstand fra.

Men hvis du ikke forkynner noe mer enn at Jakobs tolv stammer
fortsatt lever på denne planet -
må vi vel bare si velkommen etter.


Sitat:

Hva da? har vi noen fordel? Nei, aldeles ikke;
vi har jo før anklaget både jøder og grekere for at de
alle sammen er under synd, som skrevet er:
Det finnes ikke en rettferdig, enn ikke en;
det finnes ikke en som er forstandig; det finnes ikke en
som søker Gud; alle er avveket;
alle er de blitt uduelige; det finnes ikke noen
som gjør godt, ikke en eneste.


Du ymter stadig om at vår tro mangler noe viktig --
antagelig synet for hvor viktige og karismagiske vi
burde oppfatte oss selv, hvis vi har fått "gevinst"
på en DNA-test ? ?

Denne selvros er utelukket, sier Paulus.

Dette ble du utfordret på i forrige runde, som bare førte
til snufs om at nå var nok din tid snarest omme.

Viking siterte:
"Belief cannot argue with unbelief, it can only preach to it"

Er vi utenfor den rette tro hvis vi ikke er sterkt nok
opptatt av bestemte folkevandrings-teorier og DNA-tester?


.

[Redigert den 17-9-2007 av Praxis]

Viking - 18-9-2007 kl 00:40

Til og med jeg er klar over at "min selvros" ikke bærer. Hadde jeg vært opptatt av det så hadde jeg skrytt av mine "bragder" også.

Vel, jeg skal ikke belære deg med noe som helst. Du vet selv best. Men tenk hvilke konsekvenser det ville få dersom vi ikke var hedningene? Du ville ha forstått profetiene på en annen måte. Til og med Sabbaten ville bety noe mer for mange enn det søndagen gjør. Var det våre forfedre som brøt pakten? Er vi skillsmisse barn på "ville veier"?

En tanke som ikke er aktuell for deg praxis, men for meg så betydde den mye, nok til at jeg vendte ryggen til søndagen og dnk. Så for Yesuah dømme meg. At jeg i kraft av egen visdom og lovgjerning vil oppnå frelse vet jeg med sikkerhet at jeg ikke vil klare. Men jeg vil håpe og tro på Kristi frelse igjennom Hans offer for våre overtredelser.

Så til syvende og sist så teller det ikke om en er sort eller hvit, jøde eller chineser, innbydelsen gikk ut til alle folkeslag.

Men det har betydning for en bedre forståelse av profetiene i GT, enn det jeg hadde tidligere.

Gnagar - 18-9-2007 kl 01:10

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Men tenk hvilke konsekvenser det ville få dersom vi ikke var hedningene?

Unnskyld Viking, men regner du deg selv for hedning?
Eventuelt hvorfor?

-

Viking - 18-9-2007 kl 11:12

Nei, jeg regner meg ikke som hedning.

Da jeg nevnte hedning i den forbindelse så tenkte jeg på at enkelte hevder at de har "hedningstatus" i m.h.t. til Sabbat og Lov.

Tidligere så regnet jeg med at jeg var "hedning" og at mye av lov og tekst i GT var meg uvedkommen.

Men med mine senere erfaringer fant jeg ut at ikke alt var som jeg trodde. Hvis det hadde seg slik at jeg var etterkommer av Jakob så hadde mine forfedre og jeg mye å skamme oss over. Bl.a. søndags horeriet med dkk baal o.s.v.. Altså ikke noe å skryte av.

Men som så mange har sagt og skrevet: "Vi har en advokat i Kristus". :)

Everaldo - 18-9-2007 kl 12:49

Du mener at mens nåden er nok for hedninge-kristne, så må jøde-kristne i tillegg overholde "Sabbat og lov"?

Og hvilken av de to frelsesveiene du skal følge kan bare avgjøres med en DNS-test?

Viking - 18-9-2007 kl 13:34

Sa jeg det?

Om du visste at du var etterkommer av Jakob, ville du ikke lest og forstått Bibelen på en annen måte en det du gjør i dag?

Du kjenner GT og alle de profetiene som går på Israels- og Judah hus?

Nåden er du nok avhengig av okkesom kem du e, Tore Tang eller kong David. :smug:

Everaldo - 18-9-2007 kl 18:32

Sitat:
Sa jeg det?


Jeg sa ikke at du sa det. :wink2: Jeg lurte på om det er det du mener, at det er ulike frelsesveier for hedninger og jøder. Hvorfor skulle det ellers ha noen betydning om du er jøde eller greker?

Eller mener du at alle kristne, både av jøder og hedninger, må overholde "Sabbaten og lov"? I så forstår jeg altså ikke hvilken betydning det skulle ha om en er "etnisk" jøde eller hedning.

Sitat:
Om du visste at du var etterkommer av Jakob, ville du ikke lest og forstått Bibelen på en annen måte en det du gjør i dag?


Nei, fordi som kristen er jeg uansett borger i Israel.

Viking - 18-9-2007 kl 22:46

Ja, men da foreslår jeg at du leser de store profetene i GT, der står det:yes:.

soneh-chamas - 18-9-2007 kl 23:12

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
jeg fikk undersøkt mitt ydna og mtdna i USA,
...
deler tippppppp oldefar med ashkenazi og shepardic jøder


Forstår ikke helt dette. Mener du at du har mt/y-markører som forekommer nesten utelukkende innenfor disse to gruppene? Jeg vet ikke om noen slike "eksklusive" markører. F.eks. så forekommer visst mange av de "typiske" markørene merkelig nok i stor grad blandt Kurdere, av alle folk.

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
og mors linje ender opp i Levi stamme?

Hvordan i all verden kan man dokumentere slikt? Ingen vet hvilke frekvenser de forskjellige mtDNA-variantene forekom med hos de gamle Levittene. Nå for tiden er det visst tre hovedvarianter som dominerer, iflg et nettsted jeg nettopp var innom.

Beste gjetning er vel at sammensetningen f.eks. på Davids tid reflekterte de kvinner de første 10-12 generasjoner etter Levi giftet seg med, ingen vet noe om disses mtDNA.


Her er forøvrig noen nettsteder for de som evt. måtte ha lyst til å forske på dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_mitochondrial_DNA_haplogr...
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Y-chromosome_DNA_haplogro...
https://www3.nationalgeographic.com/genographic/overview.htm...

http://en.wikipedia.org/wiki/Cohen_Modal_Haplotype

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_genetic_variation

Luigi Luca Cavalli-Sforzas murstein av en bok "The History and Geography of Human Genes" er helt uunnværlig for den som vil sette seg dypere inn i populasjonsgenetikk.


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Norge og Norden forøvrig hadde en betydelig semittisk innvandring rundt

"Semittisk" er en språkgruppe, ikke en folkegruppe.


Hilsen Soneh Chamas

Viking - 19-9-2007 kl 10:29

Når en sender inn en slik prøve til den databasen som jeg nevnte så får du en egen "hjemmeside" med tilgang til databasen, forum, prosjekter m.m.. Natulig nok får en hjelp til en nærmere analyse av prøven.

Y-dna viser din fars linje og mt-dna viser din mors linje (på prøver tatt av kvinner kan en bare få frem mt-dna, ikke farslinjen).

Mine resultat gav meg mange "nære" treff som gjorde det lett å se hvor mine forfedre hadde kommet fra. På grunnlag av andres prøver som matchet med mine i nær fortid så kunne en se hvor ens forfedre hadde kommet fra.

Når den en hadde en slik forbindelse med hadde en kjent slektshistorie langt bakover i tid så bruker en de opplysningene naturlig nok.

Nå er jeg ingen ekspert på noen måte, men en får meg seg litt her og litt der. Er man med i prosjekter som er knyttet opp til store databaser og mennesker med lang erfaring så er det til god hjelp.

Om det er til nytte kan diskuteres. For min del var historietimen ganske kjedelig på skolen, men nå som en ser at "slekta" var der da "det skjedde" så vekket det en viss interesse.

Viking - 2-10-2007 kl 11:51

KJV 1611 er også et "produkt" av denne forbindelsen.

Salmenes bok 12:7 sier noe om KJV 1611:
7Herrens ord er rene ord, likesom sølv som er renset i en smeltedigel i jorden, syv ganger renset.

Kjv 1611 er "renset" syv ganger og passer til denne beskrivelse. Og den som kjenner 1611 vil nok være enig.

Sitat:
The seven English versions that make the English Bibles up to and including the Authorized Version fit the description in Psalm 12:6 of the words of the Lord being "purified seven times" are Tyndale's, Matthew's, Coverdale's, the Great Bible (printed by Whitechurch), the Geneva Bible, the Bishops' Bible, and the King James Bible.


http://www.biblebelievers.com/Vance5.html


Sitat:

No liberal or modernist loves the KJV 1611; Every liberal and modernist hates it; No school ever went liberal while holding only to the KJV;

No liberal institution uses the KJV; Every liberal preacher uses other translations; No preacher is a liberal or modernist who uses only the KJV;

Every minister, teacher or professor who denies the Resurrection, the blood and other of the great doctrines despises the KJV;

With few exceptions, those who use only the KJV believe in the Resurrection, the blood atonement, and the perfection of Scripture.




[Redigert den 2-10-2007 av Viking]

Lexus - 2-10-2007 kl 16:57

Sitat:

Interessant det du skriver om renselse av ordet, Viking!
Det er fint å få avklaret dette med Herrens ord, de er skrevet og ER rene ord, misoppfattelser kan lett oppstå fordi man ikke stopper opp og tenker gjennom hva som egentlig står skrevet.

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
KJV 1611 er også et "produkt" av denne forbindelsen.

Salmenes bok 12:7 sier noe om KJV 1611:
7Herrens ord er rene ord, likesom sølv som er renset i en smeltedigel i jorden, syv ganger renset.

Kjv 1611 er "renset" syv ganger og passer til denne beskrivelse. Og den som kjenner 1611 vil nok være enig.


Herrens “ord” blir her sammenlignet med sølv som er renset syv ganger, og heri ligger nok en dypere betydning.

Renselsen av sølvet
Skill slagget fra sølvet, så får gullsmeden et kar ut av det! (Ord.25.4)

Karet
Den som nå har renset seg så han holder seg borte fra disse vanærens kar, blir selv et kar til ære, - helliget, nyttig for husbonden, satt i stand til all god gjerning. (2.Tim.2.21)

Det stod et kar der, fylt med vineddik. De satte da en svamp, fylt av eddik, på en isotopstilk og holdt den opp til munnen hans. (Joh.19.29)

Israel er oppslukt. Nå er de blant folkene lik et kar som ingen bryr seg om. (Hos.8.8)

På alle Moabs hustak og på hans gater er hele folket bare veklage. For jeg har knust Moab lik et kar som ingen bryr seg om, sier Herren. (Jer.48.38)

Eller har ikke pottemakeren makt over leiren, så han av samme deig kan lage et kar til ære og et annet til vanære? (Rom.9.21)

Smeltedigelen
Smeltedigel for sølv og en ovn for gull, en mann prøves etter det han roser. (Ord.27.21, 17.3)

Hentydninger til billedstøtten (dyrets bilde) som betegner riker som kommer.

Da knuses på en gang både jernet og leiren, kobberet, sølvet og gullet. Det ble som agner fra treskeplassen om sommeren, vinden tok det så det ikke fantes spor etter det.
Men “steinen*” som rammet billedstøtten, ble til et stort fjell som fylte hele jorden. (Dan.2.35)
(*Steinen har vi nettopp diskutert - du husker vel minnesteinen? - “Paktene”)

Om selve renselsen
Det ble nå en trette mellom Johannes disipler og en jøde om renselsen.
Og de kom til Johannes og sa til ham: Rabbi*, han som var hos deg på den andre siden av Jordan, han som du vitner om, se han døper, og alle kommer til ham.
Johannes svarte og sa: Et menneske kan ikke få noe, om det ikke blir gitt ham fra himmelen.(Joh.3.25-26)

(* Minner om at Johannes blir her kalt for rabbi, men i følge Matt.23k.er der bare en som skal kalles for rabbi (se også Matt.26.49), for en er deres mester v6-8 , Joh.1.39)

Mange skal bli renset og tvettet og prøvet. Men de ugudelige skal bli ved å være ugudelige. Og ingen ugudelig skal forstå det. Men de forstandige skal forstå det. (Dan.12.10)
Noen av de forstandige skal undertrykkes, så de kan bli prøvet og renset og tvettet til endens tid. For ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne. (Dan.11.35)

Ditt ord ER lutret og renset, og din tjener elsket det. (Salm.119.140)

Noen ord om Ordet.
I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet VAR Gud. (Joh.1.1)

Dette er av dypeste betydning - Ordet er selve Gud - det er skrevet ned om det som har hendt - men som skal skje igjen - syv ganger.
For hevnes Kain sju ganger, da skal Lamek hevnes syttisju ganger. (1.m4.24)

Ved vadestedet over Jordan kom en efra’imitt som hadde flyktet fra slaget og ville over, Gileads menn spurte ham om han var efra’imitt, men han svarte: Nei.
Da sa de til ham: Si sjibbolet!* Men han sa sibbolet, for han kunne ikke uttale ordet riktig. Så grep de ham og slo ham i hjel ved Jordans vadesteder.
Det falt den gang førtito tusen av Efr’im. (Dom.12.5-6)
(*Betyr kornaks, folk i Efra'im hadde en annen dialekt og sa "sibbolet")


Da sa jeg: Se, jeg kommer - i bokrullen er det skrevet om meg - for å gjøre din vilje, Gud. (Heb.10.7)

I tråden “Den falske profet” skrev jeg om en ugjerningsmann - en niding som går omkring med falsk munn.

Men ingen sier vel til en konge: “Din niding!” - eller til en fyrste: “Du ugudelige!”
(Job.34.18)

Om disse som skal bli renset tvettet og prøvet sier vel litt da om dette, siden Ordet var Gud?



[Redigert den 14-10-2007 av Lexus]

Viking - 5-11-2007 kl 15:14

Lost tribes of Israel, et program på Israel National Radio,

HER
sendt nå sist helg.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/124143
Siste del av programmet, "spol" fremover til litt mer enn halvveis.

Du skal være ganske stø på engelsken her, det er en som snakker i "100" på australengelsk.

.






[Redigert den 5-11-2007 av Viking]

Lexus - 5-11-2007 kl 16:18

I anledning savnede stammer fra Israel, en etterkommer av Rafa som hadde seks fingre på hver hånd og seks tær på hver fot. (2.Sam.21.20 og 1.Krøn.20.6)
Det måtte sikkert vært flere som hadde dette, hvor er disse? Har de gjemt seg i fortid eller er det fremtiden det handler om? Det står faktisk etterkommere, og det står ikke hvor langt ut i historien disse fremkom. er det ikke slik med de fortapte får også?

Viking - 5-11-2007 kl 17:15

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
I anledning savnede stammer fra Israel, en etterkommer av Rafa som hadde seks fingre på hver hånd og seks tær på hver fot. (2.Sam.21.20 og 1.Krøn.20.6)
Det måtte sikkert vært flere som hadde dette, hvor er disse? Har de gjemt seg i fortid eller er det fremtiden det handler om? Det står faktisk etterkommere, og det står ikke hvor langt ut i historien disse fremkom. er det ikke slik med de fortapte får også?


http://en.wikipedia.org/wiki/Sexdactyly

Lexus - 5-11-2007 kl 17:24

Denne etterkommeren hadde totalt 24 fingrer og tær !

Viking - 5-11-2007 kl 17:29

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Denne etterkommeren hadde totalt 24 fingrer og tær !


Jeg har tellet over, jeg har også 24 totalt!
Skjønner ikke hvorfor du må trekke inn alle disse fingrene og tærne, syntes vi har nok å holde rede på. ;)

[Redigert den 5-11-2007 av Viking]

Lexus - 5-11-2007 kl 17:58

Jeg skjønner heller ikke hvor du vil hen ved å dele inn Bibelen i fortid og fremtid, når denne gir tydelig utsagn om at det hele handler om endetiden! (Jes.46.9-10)

Dessuten, jeg har heldigvis bare fem fingre og tær på hver hånd og fot, totalt 20!

Viking - 5-11-2007 kl 19:16

Israels- og Juda stammer var, er og blir. Disse åndelige fortolkningene av Skriften enkelte har er til å bli snål av.

Lexus - 6-11-2007 kl 13:24

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Israels- og Juda stammer var, er og blir. Disse åndelige fortolkningene av Skriften enkelte har er til å bli snål av.


Beklager Viking om jeg forstyrret ditt innlegg for mulige andre svar. Det er så mange teorier i dagens samfunn, så det er ikke godt å vite hva folk liker å høre eller ikke.
Du må være nokså opptatt av denne savnede etterslekten til Jakob!

Nå var vel ikke min fortolkning av Skriften av åndelig art akkurat, dersom du har fulgt med i mine øvrige innlegg, så har jeg en nokså bakkeklar holdning til det meste.
For å få Skriftens innhold til å henge på greip, synes jeg at det er særdeles viktig at alt som står i den passer sammen.
En fortelling slutter nemlig ikke der du skulle tro, men fortsetter og fortsetter inntil hele innholdet henger sammen, slik er det også med etterkommeren av Rafa.
Hvis en bruker noen av de ord som står i verset om etterkommeren av Rafa - høyvoksen, som også kan bøyes - høyvoksne og høyvokst som også betyr høy av vekst.
I Sal.144.11-12 står der:
Fri meg og frels meg fra fremmedes hånd, fra dem som taler svik med sin munn og har løgnerens hånd som sin høyre hånd -
Slik at våre sønner skal ligne planter, høyvoksne i sin ungdom, og våre døtre som hjørnestolper, hogd ut som et slott.
4.m.13.32:
Og de talte ille blant Israels barn om det landet de hadde utspeidet, og sa: Det landet vi drog gjennom for å utspeide, er et land som fortærer sine innbyggere*. Alle vi så der var høyvokste folk. (Henvisninger til:14.36,37, Sal.106.24, Esek.36.13, *ved alle krigene som føres der)
Videre i verset under kommer en forklaring:
Der så vi kjempene, Anaks barn av kjempeætten. Mot dem var vi i våre egne øyne som gresshopper, og det syntes også de at vi var.

Her er det nok av ord å ta av til å fortsette videre, er du med?
Kjempene, kjempeætten, Anaks barn, gresshoppene, om du går videre på ordet kjempene havner du først hos 1.m.6.4:
Kjempene var på jorden i de dager, og likeså siden, da Guds sønner gikk inn til menneskenes døtre, som fødte dem barn. Dette er de mektige menn i gammel tid, de navngjetne.

Her kan du velge å gå videre å lese om de navngjetne…. Slik kan du jo holde på inntil du har lest hele Skriften, for alt henger sammen!

Så da spørs det om du har noen ord du kan bruke til å lete etter Jakobs etterslekt her i Bibelen og i dette forum, det blir for dumt å bare bruke linker fra internett, da kunne du saktens prøve andre fora?
Men jeg tror du er på jakt etter en svunnen historie som i egentlig forstand tilhører framtiden, og dette er ikke av åndelig betydning, men heller bibelsk, la meg forklare.

Hos Predikerne er der forklart at alt som kommer har vært til før, det er ikke noe som kommer som ikke før har vært - vi også? Pred.1.9-10.
Dette kan ikke forklares på noen annen måte enn at verden startes på nytt, inntil syv ganger?
En indikasjon kan spores hos Klag.5.21:
Herre, vend oss igjen til deg, så vi kan komme tilbake! Forny våre dager, så de blir som før i tiden!
Blir det da sprøtt å nevne tidsmaskinen?
2.Kong.20.9: Herren gir tegn på det han har lovet:
Skal skyggen gå ti trinn fram, eller skal den gå ti trinn tilbake?
10. Det er en lett sak for skyggen å strekke seg ti trinn frem, nei, la den gå ti trinn tilbake!
Jes.38.8: Så gikk solen tilbake ti av de trinnene den hadde gått ned på Akas trapp, ti trinn.

Dette handler nettopp om det du nevnte:
Israels- og Juda stammer var, er og blir.

Det handler om å styre tiden, den vil opphøre ved oppfinnelsen av tidsmaskinen, og alt sammen handler om menneskehetens utvikling.
Nå later det til at jorden er gått under forut, og tidsmaskinen allerede er oppfunnet, ellers hadde vi ikke visst dette som skriften forteller. Men Gud har en plan med det han gjør for å redde alle fra den ulykke som vil komme. Alt vil skje om igjen, kanskje er der gjort noen endringer som forandrer hendelsesforløpet noe, slik som i filmene “Tilbake til fremtiden” om du har sett noen av disse.

Når en reiser tilbake i tid, viskes historien om det hendte ut, der vil ikke finnes beinrester eller skrot etter oss om en reiser tilbake i tid. Den slekt du søker er der, men du finner den ikke før tiden er inne.
Jesus sa: Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid den rette tid! (Joh.7.6)

Det finnes alltids teorier om riker og folk som har vært til før i tiden, men det blir som Predikeren sier i 1.11: Ingen minnes dem som før har levd, heller ikke vil de som siden skal komme, leve i minnet hos dem som kommer etter dem.

Dersom verden starter på nytt, er de vi selv som har levd før, men det husker vi da ikke siden det hver gang føles som vårt første liv.

Kontinenter som hevdes å ha vært til før er Atlantis og Mu, det er til og med sagn som forteller at Jorden snurret andre veien før i tiden, solen stod opp i vest og gikk ned i øst. En teori fra vitenskapsmenn går ut med en forklaring til at Jorden snudde sitt kretsløp med at en stor meteoritt skulle ha truffet Jorden i veldig skrå vinkel, ca 9 grader på ekvatorlinjen mot jordens rotasjon. Sagnet går ut på at Jorden stoppet opp og ristet og skalv i fire døgn, mørke i fire døgn på ene siden av Jorden og solskinn i fire døgn på den andre, før Jorden plutselig begynte å rotere motsatt retning slik at solen stod nå opp i øst og gikk ned i vest.

Når jeg så nevnte Rafas etterkommer med seks fingrer og tær, trodde jeg kanskje du hadde hørt om Roswell mysteriet.
En varm potet fra 1947, jeg er sikker på at du må ha hørt om den, det har vært utallige programmer både på radio og tv om saken.
Det er også skrevet norsk bok om saken av kaptein Willy Ustad som analyserer det som hendte. “Roswell-Mysteriet”
Saken dreier seg om en ufo som styrtet ved den lille byen Roswell i New Mexico i 1947.
Det skal ha blitt funnet døde humanoider, som skal ha blitt undersøkt og skåret i på en sykestue.
Likene var små grå menn med stort dråpeformet hode og store øyne, det ble også hevdet at de hadde seks fingre og tær! Obduksjonen skal ha blitt filmet, men der er stor strid om sannhetsgehalten. Filmene som er undersøkt skal være ekte.
Det er mer mellom himmel og jord enn vi kan forstå, Viking.

http://www.sydhav.no/artikler/aliens.htm

Det var Enok som ble bortrykket, så han ikke skulle se døden. Han ble ikke funnet, fordi Gud hadde bortrykket ham. For før han ble bortrykket, fikk han det vitnesbyrd at Gud hadde behag i ham. (Heb.11.5)



[Redigert den 6-11-2007 av Lexus]

Lexus - 6-11-2007 kl 16:42

Her er filmen!

http://video.google.com/videoplay?docid=1970780714204522797

Viking - 6-11-2007 kl 20:54

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Her er filmen!

http://video.google.com/videoplay?docid=1970780714204522797


Det kan ikke være noe menneskelig ved det vesenet som lå på bordet.

La du merke til at "blodet" kom så fort de satte kniven i huden på vesenet? Liket skal være i live for at blodet skal renne slik som det. Et lik som har lagt en stund blør ikke slik.

Hvorfor fundere på slikt? Det er hundrevis av mennesker som elsker å bedra for noen usle kroner, en kan bli lurt.

.

Lexus - 7-11-2007 kl 09:42

Sitat:
Det kan ikke være noe menneskelig ved det vesenet som lå på bordet.

La du merke til at "blodet" kom så fort de satte kniven i huden på vesenet? Liket skal være i live for at blodet skal renne slik som det. Et lik som har lagt en stund blør ikke slik.

Hvorfor fundere på slikt? Det er hundrevis av mennesker som elsker å bedra for noen usle kroner, en kan bli lurt.

.


Du har helt rett i dette, jeg synes heller ikke denne filmen var særlig ovrbevisende, men så pågår der også ordentlige dekkoperasjoner for å dekke til sannheten.
Siden filmen kom ut en god stund etterpå, kan det ha blitt laget en kopi som dukke, mens humanoidene fortsatt lever.
Det påstås at flere av dem var i live da de ble funnet.
Det ble også bestilt små kister i Roswell, en dekkoperasjon av mynighetene det også?
Jeg har boken som Willy Ulstad skrev, og det hele virket nokså sannferdig.
Først ble det utgitt en melding om en styrtet UFO, så ble den til en værbalong av myndighetene, de vrakdeler som ble funnet var av et lettmetall av ukjent art, tynt som papir, og når en slo på dette med slegge, bøyde det seg ikke i det hele tatt.
UFO vraket skal ha blitt fraktet til aeria 51, hvor det har sivet ut mye rart opp gjennom tiden. Det påståes at disse humanoidene skal befinne seg der de også og gir amerikanerne kunnskap om fly og teknikker.

Det hele kan virke rart og uforstående, men en vet aldri helt hva sannheten er før den til slutt dukker opp.

Du sier at det ikke er noe menneskelig ved dem, hvem har sagt at det skulle det?
Bibelen beskriver da ikke kun mennesker, men engler, livsvesner, kjeruber osv. osv.
Siden saker og ting som skal komme, har hendt før, og vi driver nå med romfart, genmanipulering, etc.etc., vet du hva framtiden vil bringe frem?

Og livsvesnene for fram og tilbake liksom lynglimt. Esek.1.14

Hvis du leser Esek.1.k. kan du jo lese om Guds herlighet, og beskrivelsen av den der og sammenligne dette med hva jeg vil vise deg nedenfor. Herligheten viser seg og være Guds ark, Herrens ark 1.Sam.4.21-22.

Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble virksom i lønndom, da jeg ble formet så kunstferdig i jordens dyp. Salm.139. 15.

Om de skjuler seg på Karmels topp, skal jeg lete dem opp og hente dem derfra. Og om de gjemmer seg for mine øyne på havets bunn, skal jeg kalle ormen fram, og den skal bite dem. Amos 9.3

Det handler også om forvandlig, Viking, og det som har vært skjult vil til slutt bli synlig for oss også.

Dersom de gjemmer seg i havet, skal de til slutt bli funnet, Esek.26.19, Jon.2.4, 1.12

Dessuten kan jeg ikke se for meg den helt store pengejakten i dette, som heller kamufleres med dekkoperasjoner og løgn, bedøm selv.

Jeg la inn en film til innlegget førut om statuene på Påskeøya bl.a, så du den? De hadde også seks fingre og tær.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4468804077042587980

[Redigert den 7-11-2007 av Lexus]

Lexus - 7-11-2007 kl 12:14

Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige. For det synlige varer en kort stund, men det usynlige er evig.

http://video.google.com/videoplay?docid=-5980990221766439646

Lexus - 7-11-2007 kl 14:11

Engler daler ned i skjul.....

Mayakalenderen er viktig...

http://video.google.com/videoplay?docid=-5305085298884471236

Viking - 7-11-2007 kl 22:28

Sitat:

THE CRITERIA APPLIED TO NATIONS


Blessings: Economic and Physical Blessings as promised to Israel in Scripture.


Indications of Scripture: Biblical Evidence predicting whereto the Lost Ten Tribes would go, what type of religion and government they would have, etc.


Groundwork: Historical, Archaeological, and Related Proofs showing paths of migration. See Jeremiah 31:21.


Judah: Affinity with the Jews. : This entails proven feelings of kinship and sympathy with the Jews and a Relative Lack of Anti-Semitism when compared with others. This holds true even though Prophecy (Isaiah 11:13) also indicates that a certain degree of tension would always exist almost to the end betweeen "Ephraim" and Judah.


Originality: Innovation and Intellect: A minimal degree of national Intellectual Wisdom and Honesty, cf. Deuteronomy 4:6.


Bravery: Proven Military Prowess in the past at least and at present in potential, see Deuteronomy 33:29.


Empathy: The Doing of Social Justice.
Abraham was blessed to become a great and mighty nation that his descendants might do "justice and judgement" see Genesis 18:19.


Israelite Self-Identification:
Israelite Identification, means that in some way a significant (more often in quality rather than in numbers) portion of the peoples concerned at some stage or other to a degree are known to have identified themselves as Hebraic.
This holds in many cases but not in all of them.

Examples:

The USA had its own Israelite-identifying groups such as the early Puritans, some of the Founding Fathers, the Mormons, and numerous others, in fact within the whole structure of American religion especially of the Fundamentalist variety there have been such tendencies.
Israelite Identification is a recurring feature in American History.

Israelite Identifying groups from Europe even from such places as Germany and Russia and like-minded individuals from all over the world ALL tended to gravitate to the USA. USA support for the State of Israel also says something about an underlying realization of communality.

Family Connection: The identified group will have a known and proven "ethnic" link to some degree to other of the peoples identified as "Israelite" so that the proofs for one may applied to the other and the effect becomes cumulative.

British. Anglo-Saxon legend and tradition presumed Hebrew ancestry. Puritans. Restoration Movement. Personal Identification of Leading figures. Welsh Hebrew origins known of from early times. Scottish Food taboos and traditions.

Ireland. Irish legend and tradition presupposes a significant degree of Hebrew ancestry.

The Finnish of Finland believed themselves descended from the Lost Tribes of Israel.

Denmark Sweden and Norway had periods of identification with Israel.

Early Swedish histories (quoted in "The Tribes") spoke of Hebrew ancestry.

The Danes also had an Israelite tradition and identified strongly with Jews at time of need.

Descendants of Scandinavians in USA were prominent in Israelite Identification groupings and pro-Israel activities.

Netherlands (Holland) acceptance of Jews and identification with them.

Tradition of Israelite origin amongst the Frisians and Puritan type Hebraic movements and sympathies.
Belgium: Similar to Netherlands but moderated by Roman Catholic religion.

France: Protestant French (Huguenots) identified with Israel. Periods of identification with Jews. Feeling amongst intellectuals of Gaul having had a Semitic (Hebrew) origin. Much of French History may even be seen as a struggle between the Hebraic and the non-Hebraic elements and sentiment.

Switzerland: Hebraic Calvinists. Some very moderated Hebraic feeling throughout.


Family Connection: The identified group should have proven "ethnic" links to at least one of the other identified groups so that the proofs of one may be applied to the other.


Tribal Affiliation: The Exiled Israelites were destined to settle in groups retaining much of their original Tribal cohesion or later through some kind of "homing" instinct members of the same Tribe tended to converge together. See Isaiah 11:12 and the Midrash. We should therefore be able to at least tentatively identify specific national groups with specific Israelite Tribes and show how the Tribal Characteristics came through.



http://www.britam.org/criteria.html

.

[Redigert den 7-11-2007 av Viking]

Viking - 10-11-2007 kl 10:11

Sitat:

LAKMUS-TESTEN

af Cyril Leach


“Jeg, Cyril Leach, en jøde af ren herkomst, skriver for at aflægge vidnesbyrd om det store lys givet til mig af British-Israel-Sandhed, og hvordan jeg, gennem denne vidunderlige nøgle til Bibelen, kom til den tro, at Jesus Kristus i sandhed er Guds Søn og Israels Forløser… Jeg kommer af en linje af rabbinere på både min fædrene og min mødrene side, der kendes vidt og bredt over hele Palæstina for deres Gudfrygtighed, godgørenhed og vide lærdom.

En af mine oldefædre havde så sandelig, lige til den dag i dag, en synagoge dedikeret til sit navn i Den Hellige By… Det var ikke før jeg nåede alderen af seksten, at jeg på nogen måde seriøst begyndte at reflektere omkring religion. En af de første ting, der virkelig forvirrede mig var mit eget folk position i verden… Jeg begyndte at overveje, om ordene ‘Guds udvalgte folk’ måske ikke var andet end floskler… hvorfor vort folk ikke havde nogen konge, når Gud havde sværget til David: “… din trone skal være grundfæstet til evig tid.” (2. Samuel 7:16)

Gud sagde til Abraham: “Jeg indgår en pagt med dig, og du skal blive fader til en mængde folkeslag.” (1. Mose 17:4) Disse, såvel som andre punkter, bragte mig til at betvivle, om Bibelen overhovedet var Guds Ord… Jeg var overbevist om, at angel-sakserne var et ikke-jødisk folk, underlegen hvad angår race overfor jøderne, og jeg husker, at jeg spurgte min fader: “Hvis jøderne er Guds udvalgte folk, hvorfor gør sådan et vidunderligt rige (Storbritannien) så det arbejde, som jøderne burde udføre?” … En dag, efter jeg havde lånt en bog, der fremstillede det, der for mig på det tidspunkt synes som en latterlig idé, at den saksiske race er en fortsættelse af Israels nordlige rige, der blev ført bort i fangenskab i 721 f.Kr., lang tid før Judas sydlige rige blev forvist til Babylon.

Jeg lo af antagelsen, at et uomskåret folk, der troede på en bedrager kaldt Kristus, der satte Sig op som Guds Søn, kunne være Abrahams afkom. For første gang i mit liv begyndte jeg en nøje undersøgelse af Guds Ord – lakmus-testen for alle religiøse bevægelser for at se, om der var nogen sandhed i denne slående påstand. Til min intense overraskelse fandt jeg, at profeti efter profeti havde materialiseret sig, og var i gang med at materialisere sig i det saksiske folk, og så nu ganske klart, at det miskrediterer Guds Hellige Navn, og Hans omdømme som en Gud, der opfylder Sine løfter, ved at hævde, at jøderne udgør hele Israels afkom.”






[Redigert den 10-11-2007 av Viking]

Lexus - 11-11-2007 kl 19:10

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

LAKMUS-TESTEN

af Cyril Leach


“Jeg, Cyril Leach, en jøde af ren herkomst, skriver for at aflægge vidnesbyrd om det store lys givet til mig af British-Israel-Sandhed, og hvordan jeg, gennem denne vidunderlige nøgle til Bibelen, kom til den tro, at Jesus Kristus i sandhed er Guds Søn og Israels Forløser…


Apokryfene - Visdommens bok, Salomos visdom Kap.18.13 - Døden i Egypt - og døden i ørkenen.;

Før hadde de nektet å tro på deg, fordi de drev med trolldom.
Men da deres førstefødte sønner døde, måtte de erkjenne:
Dette folk er Guds sønn.
(Henvisninger til 2.Mos.4.22: Da skal du si til Farao: Så sier Herren: Min Sønn, min førstefødte er Israel.

2.Mos.12.3: Tal til hele Israels menighet og si: På den tiende dag i denne måned skal hver husfar ta seg ut et lam, et lam for hvert hus.

Hos.11.1:
Da Isral var ung, (se Hos.10.1- Israel var et frodig vintre) hadde jeg ham kjær, og fra Egypten kalte jeg min sønn.)

Til slutt henviser jeg til 1.m.32.28 og 1.m.35.10:
Og Gud sa til ham: Ditt navn er Jakob. Heretter skal du ikke mer kalles Jakob, men Israel skal være ditt navn. Og han kalte ham Israel.

Lexus - 11-11-2007 kl 20:28

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking


Jeg lo af antagelsen, at et uomskåret folk, der troede på en bedrager kaldt Kristus, der satte Sig op som Guds Søn, kunne være Abrahams afkom. For første gang i mit liv begyndte jeg en nøje undersøgelse af Guds Ord – lakmus-testen for alle religiøse bevægelser for at se, om der var nogen sandhed i denne slående påstand. Til min intense overraskelse fandt jeg, at profeti efter profeti havde materialiseret sig, og var i gang med at materialisere sig i det saksiske folk, og så nu ganske klart, at det miskrediterer Guds Hellige Navn, og Hans omdømme som en Gud, der opfylder Sine løfter, ved at hævde, at jøderne udgør hele Israels afkom.”


Jeg sier altså: Har da Gud forkastet sitt folk? Langt derifra! Også jeg er jo en israelitt, av Abrahams ætt, av Benjamins stamme. (Rom.11.1)

Jeg er omskåret på den åttende dag, jeg er av Israels ætt, av Benjamins stamme, en hebreer født av hebreere, i forhold til loven en fariseer. (Fil.3.5)

Jeg er enig at du er inne på noe her, Viking, og jeg har tidligere prøvd å vise til Benjamin- en glupende ulv (1.m.49.27)- ulv i fåreklær- men ingen har reagert.
Jeg vil da vise til boken "Profetier" for år 2000 og fremover av Stephen Skinner....
Under kapitlet: Profetienes bok - en bemerkelsesverdig person kalt Liber Vaticinationem Quodam Instinctumentis som er den eneste ukjente lærde som gir nøyaktige tidspunkter, men de er oppgitt i perioder kalt "norma"
En "norma" dekker en periode på 60 eller 144 år.

Liber Vaticinationem hevder at bestemte begivenheter utløser andre begivenheter. Hvis f.eks. den første foregripende begivenhet blir forsinket, kan dette tenkes at den andre begivenhet ikke inntreffer idet hele tatt.
Tidspunktet da hver norma begynner, avhenger av kompliserte utregninger med utgangspunkt i konkrete begivenheter i tidligere normaer.

Vi ser litt på hva han skriver om ulven:

Norma 63: Denne norma blir kalt Nullus Modus Caedibus Fuit som enkelt oversatt betyr:
Der var ingen ende på nedslaktingen. Den lyder slik:
63.1 "Denne norma vil bare bli født på ny når ingen annen enn den kranglevorne ulv har løftet sin arm mot en annen i imperiet i et hundre år."

Perioden er tolket som tiden fra 1915 til 2058, imperiet er tolket som Europa, definert som det romerske rike.
Den kranglevorne ulv er da Tyskland, ettersom det var en relativ fredelig periode i Europa i 99 år fra Napoleons nederlag ved Waterlo fra 1815 til 1915.

Det står flere fremtidige utregnede profetier for fremtiden av denne merkelige mannen.
Om tolkningene er til å stole på er vel tvilsomme???

Lexus - 11-11-2007 kl 20:43

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Jeg sier altså: Har da Gud forkastet sitt folk? Langt derifra! Også jeg er jo en israelitt, av Abrahams ætt, av Benjamins stamme. (Rom.11.1)

Jeg er omskåret på den åttende dag, jeg er av Israels ætt, av Benjamins stamme, en hebreer født av hebreere, i forhold til loven en fariseer. (Fil.3.5)


Hos. 1.9: Kall ham Lo - Ammi* For dere er ikke mitt folk, og jeg vil ikke tilhøre dere. (*ikke mitt folk,Hos.2.1)

Men allikevel skal tallet på Israels barn bli som havets sand, som ikke lar seg måle eller telle. Og det skal skje: På det stedet hvor det ble sagt til dem: Dere er ikke mitt folk! - skal det bli sagt til dem: Den levende Guds barn! (Hos.1.10 - Rom.9.26)

Viking - 12-11-2007 kl 16:18

Del 2 av et radio program på Israel National Radio om "The ten lost tribes of Israel".

HER

Linken er tatt fra denne siden http://www.israelnationalradio.com/

Det er verdt å merke seg at denne "British Israelism", om en kan si det slik, er mer og mer omdiskutert i Israel. Fler og fler støtter denne utviklingen.

.

[Redigert den 12-11-2007 av Viking]

Lexus - 13-11-2007 kl 11:16

Sitat:
1.Tim.1.1-4:
Paulus, Kristi Jesu apostel etter befaling av Gud, vår frelser, og Kristus Jesus, vårt håp -
til Timoteus, min ekte sønn i troen:
Nåde, miskunn og fred fra Gud, vår Far, og Kristus Jesus, vår Herre!
Da jeg drog til Makedonia, bad jeg deg å bli i Efesus, så du kunne formane visse folk til ikke å fare med fremmed lære,
og ikke gi seg av med eventyr og endeløse ættetavler. Slikt fører heller til unyttig strid enn til å tjene Guds frelsesråd i troen.

Tit.1.12-14:
En av dem, en profet av deres eget folk, har sagt: Kretere er alltid løgnere, onde villdyr, dovne storetere.
Dette vitnesbyrdet er sant. Derfor skal du tale dem strengt til rette for at de kan bli sunne i troen,
og ikke gi seg av med jødiske eventyr og bud av mennesker som har vendt seg bort fra sannheten.



[Redigert den 13-11-2007 av Lexus]

Viking - 13-11-2007 kl 14:53

Sitat:

NAFTALITERNA BEFOLKAR NORGE
Medan de fortfarande bodde i Israels land hade stammarna Ruben, Gad och Manasse (från vilka flertalet av de gotiska nationerna uppkom) som bodde öster om Jordan i väster gränsat mot DAN och Naftali. NAFTALI skulle åter komma att framträda under sitt gamla namn i form av Skytiens "naftaliter" (ibland felaktigt kallade "EPHTALI") vilka av kineserna beskrevs såsom varande av gotisk börd. Naftaliterna var också kända som Abdali, Ye-da, Ye-ta, Ephta, Hua, Huones, vita hunner, Thyssagetae, små goter samt även under andra namn. En del av de ovan angivna namnen var i själva verket namn på underlydande folk1, med vilka naftaliterna blev sammanblandade, och vissa av dem var namn på folk som hade tagit med naftaliterna förbundna områden i besittning2 kort efter det att naftaliterna hade lämnat ifrågavarande områden. Sådan sammanblandning är ofta förekommande i centralasiatisk historieskrivning. Naftaliterna identifieras också ofta (felaktigt) med kidariterna3, som var ett centralasiatiskt folk, av delvis arabiskt ursprung, som assyrierna hade bortfört.
Den grupp som av kineserna identifierades med naftaliterna verkat ha varit densamma som "Lilla-Guti"-gruppen4 ("Guti" och "got" är olika former av samma namn) såsom skilda från de "stora goterna", d v s Massagetae. "Liten got" kunde på liknande sätt (har det hävdats) ha blivit "Thyssagetae"5, och Thyssagetae placerades av Herodotus6 i det nordliga Skytiens Uralregion (nuvarande nordöstra Ryssland), som grannar till Iyrcae. Folket IYRCAE (ibland benämnda "Turcae") blev även de förfäder till en del av skandinaverna och Finlands finnar. Rörande området öster om det område där Iyrcae och Thyssagetae bodde fanns en tradition som långt senare nedtecknades av kartografen Ortellius7. Denna tradition handlade om DANORUM och Naphthalitum (d v s daniter och naftaliter), som enligt Ortellius var identiska med de vita hunnerna, vilka av den bysantinske historikern Procopius hade beskrivits såsom varande helt olika de egentliga hunnerna. "Vita hunner" är ett annat namn för naftaliter. Öster om naftaliterna och daniterna, approximativt i samma område som Serica på Ptolemaios karta, placerade Ortellius andra medlemmar av de förlorade stammarna. Dessa andra hebréiska stammar, sade Ortellius, kallades "GAUTHAR". "GAUTH" är en erkänd form av namnet "Got". Ortellius "GAUTHAR" motsvarar kinesiska uppteckningars Yue-chi-goter och Ptolemaios Massagetae öster därom. En del samtida romerska krönikörer identifierade de västliga goterna med österns Massagetae8. Nära Massagetae, inte långt från Badakhshan och Tibet (där enligt kinesiska uppteckningar en del av de små goterna hade varit) bevarades i lokala legender den tidigare närvaron av de israelitiska stammarna Naftali, Dan, Sebulon och Aser.

Ett samband baserat på bruket av trepanation (och andra faktorer) har (av Franz Altheim9) föreslagits mellan naftaliterna och ett folk som var kända som "siginer" eller "Sigynnae".
Strabo placerade siginerna öster om Kaspiska havet och beskrev deras bruk av snabba, raggiga hästar10. I väster hade de alanerna som grannar. Herodotus11 beskrev samma folk (som han kallade Sigynnae) och placerade dem i Europa norr om Donau. Han nämner samma raggiga hästtyp. Siginerna verkar ha varit kringspridda över stora områden i likhet med alanerna. Herodotys sa att deras klädedräkt var likadan som medernas och att de påstod sig var mediska kolonisatörer. De bortförda israeliterna hade blivit förda till "Mediens städer" (2 Kon 17:6).

Arkeologiska samband12 antyder att siginerna var besläktade med Sequani i den östra delen av centrala Gallien och väster om folket Helvetti i Schweitz. Bland de nordliga belgierna nämner Caesar13 stammen Segni vilken även den på något sätt kan ha varit besläktad. I överensstämmelse med detta sa Snorre att SIGI (jfr Segni, Sigin o s v), son till Oden, erhöll ett rike i Frankrike, vilket kanske avsåg en vandalgrupp som invaderade Frankrike.
Kinesiska källor14 antyder att en del av Naftali fanns i Serica (i det fjärran östra Skytien) och dessa kan möjligen vara identiska med de SIZYGER (Sigini) som Ptolemaios omnämnde i samband med ****ae (från Dan), Chatae Scythae och Achassa.

"CHATAE SCYTHAE" och "ACHASSA" i Serica påminner om termerna CHATTI och HESSE som användes om grupper i västra Europa. I Europa ansågs "CHATTI" och "HESSE" vara olika versioner av samma folknamn och ett samband med Dans Husim har antytts: Det bör kommas ihåg att Dan och Naftali var bröder som båda var söner till Israel och hans konkubin Bila och att de två bröderna vanligtvis marscherade tillsammans. I England utgjorde sycgerna15 en saxisk grupp som slog sig ner i Essex. De anglosaxiska folken hade utgått från olika skytiska områden, inklusive Serica, och det verkar ha funnits ett samband mellan SIZYGERNA, SYCGERNA och SIGINERNA å ena sidan och de naftalitiska hunnerna å den andra.

Kinesernas uppteckningar utvisar att de naftaliter som hade befunnit sig norr om Kina förflyttade sig västerut före 450 e Kr. De visar också att dessa naftaliter tidigare hade uppehållit sig norr om Altaibergen och att de tillhörde massageterna16 samt att de var blåögda och ljushåriga. En del av dem hade senare rört sig österut i riktning mot kinesiska muren där folket Juan-Juan (avarer? hunner?17) gjorde dem till undersåtar så att de fick göra uppror och även de lämna området för att dra mot väster. En naftalitisk återstod på 100000 man eller 10000018 tjänstgörande soldater (krönikan är oklar) erövrade Baktrien och upprättade ett imperium med gränser mot Persien, Indien och Kina. De hade därmed gjort sig till herrar över hyonerna19 och kidariterna, och i senare historia verkar förvirring råda om vilken som var vilken av de tre grupperna. Ett folk som kallades "Neptali" eller "Eptali" etablerade sig i alla fall i Herat (Haras huvudstad). De erövrade Gandhara vid Indus år 465 e Kr, och vid 500 e Kr hade de gjort sig till herrar över centrala och norra Indien, varifrån de senare blev fördrivna. År 542 återupprättade de sig delvis i Kashmir, och en del av deras ättlingar tros finnas bland Rajput- klanerna (krigarklaner) i Rajputana (Indien) och även i Kafirstan (Afghanistan) och bland Punjabs jater i Indien. År 490 e Kr20 hade de eller deras bundsförvanter besegrat Gaogufolket (uigurer? khazarer?) i nordvästra Mongoliet varefter de ej längre syns till i den regionen. En del tror att de uppgick i den khazariska federationen21. Under alla omständigheter så hade huvuddelen av Naftali stam tidigare, före 450 e Kr, börjat vandra västerut och de hade så försvunnit från det skytiska området.

Härmed föreslås att dessa ursprungliga och tidigare NAFTALITER som utgjorde huvuddelen av den naftalitiska nationen och som begav sig västerut och därefter inte syntes till i Skytien begav sig till Skandinavien och där blev identifierade med vikingarna, särskilt i NORGE: Skandinavien mottog på 500- och 600-talen invandrande nybyggare som kom österifrån22. Detta skedde kort efter det att huvuddelen av naftaliterna hade begett sig av västerut. I Norge pågick under denna period snabb skogsavverkning och nybyggnation23. Undersökning av gravplatser24 har avslöjat att nykomlingarnas i medeltal var längre än de tidigare invånarna, även om de kulturellt kanske inte var så olika. I Skytien hade naftaliter och daniter från Dan observerats tillsammans och i överensstämmelse med detta mottog även Danmark en storskalig immigration, vid ungefär samma tid, av folk som alltid hade betraktat sig själva som DANER, ättlingar till "DAN den Store"25, d v s DAN, Israels son. I Skandinavien är under denna era av nya bosättningar26 rikedomen i kvantitet och kvalitet av järnprodukter slående, i synnerhet vid en jämförelse med kända förhållanden hos de samtida frankerna och andra i söder. Serica27, som naftaliterna hade lämnat hade varit världsberömt för sina mineraltillgångar och sitt järn.

Metallhantering i den östra skytiska regionen förknippades med de härskande klasserna och Skytiens erövrade Sacae-folk, såsom naftaliterna och khazarerna innan dessa förflyttade sig västerut. Metallbearbetning i östra Skytien och i Serica har tillskrivits klaner som härletts från eller på något sätt ansetts vara förbundna med Saka eller goter28 med shamanistiska drag påminnande om med Oden förknippade sedvänjor. Sådana namn på tillverkade föremål såsom "Salomos svärd"29 och andra faktorer30 låter ana sådana judaiserande tendenser som tros ha funnits hos naftaliterna och som nådde sin logiska följd i och med omvändelsen av khazarerna med vilka nephtaliterna var besläktade. Den metallurgiska aktiviteten i Serica och östra Sibirien verkar ha upphört ganska snabbt och detta upphörande kan direkt sättas i samband med naftaliternas uttåg. Man kan notera att denna aktivitet nästan utan avbrott fortsätter i Skandinavien där legender om Oden och Tor återigen upprepar existensen av släkt och ägor i öster, i "turkarnas" land. Dessa turkar har identifierats som Iyrcae-folket, grannar till Thysagetae och Naftali. Skandinavisk legend bevarade traditionen om att skandinavernas förfäder hade fördrivits från "Yda" i östra Skytien och "Yda" var ett av de namn som naftaliterna hade varit kända under och det hade också varit namnet på ett område inom vilket de hade bosatt sig.

Skandinaviens konststil hade alltid varit lik Skytiens, särskilt "Sarmatiens" öster om Kaspiska havet, men under den nya bosättningseran är intrycket man får att den "sarmatiska"31 typen av juveler fortsättningsvis kom att produceras i Skandinavien som om det var en lokal kulturell utveckling. Samtidigt hade denna stil försvunnit från de sarmatiska områdena. Den "sarmatiska" stilen hade uppkommit och utvecklats dynamiskt tack vare Sakae-folket eller Yuechi-Goti (av Rostovtzieff kallade "tokharier"32) vilka naftaliterna tillhörde. Denna stils migration åtföljdes logiskt av dess upphovsmäns förflyttning.
Befolkningsinflödet verkar ha varit kontinuerligt och vid 700 e Kr verkar Skandinavien ha blivit överbefolkat. Följaktligen påbörjade Sveriges, Norges och Danmarks vilda "vikingar" sina utrikes expeditioner vilket ledde till upprättande av bosättningar på Irland, i England, Skottland, Frankrike och andra länder.
Naftalis söner var (1 Mos 46:24): Jaseel, Guni, Jeser och Sillem. Jaseel kanske fick Själland uppkallat efter sig. Kulturellt stod det danska Själland i förbindelse med Zeeland i Holland fram till första århundradet f Kr, varefter tyngdpunkten i kontakterna försköts till det vandaliska Silingiområdet i Schlesien33. På Själland finns orterna Silund och Selund och dessa ortnamn är besläktade med vandal-silingi-namnen i Schlesien och det är inte uteslutet att de härrör från Sillem, Naftalis son. Schlesiska hövdingagravar34 från 200-talet e Kr avslöjar keramik som liknar sådan som hittats på Själland, Fyn och i Vendsyssel (norra Jylland) och i södra Norge. Guni, Naftalis son, kanske gav upphov till Gugerni i det bataviska Holland och Egan i Danmark. Jeser förbinds med Danmarks Vraesan från ön Fyn. Vraesi-folket tros ha migrerat en-masse till Britannien35. Naftalis symbol var "en snabb hind" och en hjort användes som kunglig symbol av Skandinaviska kungar36.
Den israelitiska stammen Naftali blev därför nephtali-hunner (eller "hephtaliter" som de också kallades) som tillsammans med Dani en gång befann sig i östra Skytien. Från östra Skytien migrerade naftaliterna till Norge och danerna till Danmark. Detta bevisades genom skandinavisk tradition, härledning av namn, demografiska överväganden och genom arkeologiska fynd. Naftalis söner var Jaseel, Guni, Jeser och Sillem och dessa namn påminner om skandinaviska orter och etniska namn såsom Själland, Egan, Vraesan och Sillund.


http://britam.org/swedish/Naftaliterna-befolkar-Norge.htm

.

mhusoy - 13-11-2007 kl 20:14

Heisann. Det var mye rørete teorier om navn og stammer i posten ovenfor. Du forstår vel at slike teorier er vanskelige å forholde seg til enn så lenge en hver kan dikte opp noe som kan ses på som minst like troverdig?


(Jeg har vært borti en annen som på samme måte argumenterte for disse tingene, han kalte seg "Scotty", du skulle vel ikke være ham "Viking"?)


mhusoy

Viking - 14-11-2007 kl 01:38

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Heisann. Det var mye rørete teorier om navn og stammer i posten ovenfor. Du forstår vel at slike teorier er vanskelige å forholde seg til enn så lenge en hver kan dikte opp noe som kan ses på som minst like troverdig?


(Jeg har vært borti en annen som på samme måte argumenterte for disse tingene, han kalte seg "Scotty", du skulle vel ikke være ham "Viking"?)


mhusoy


Jo da, jeg er samme person. Men det var da litt enkelt å avfeie det hele som "oppdiktet". Mulig du ser deg selv som en "viter" som vet mer enn de fleste.

Samme person som har oversatt og bearbeidet stoffet som du kaller "oppdikt" kaller seg Ørjan Svensson, en ikke ukjent "forsker".

http://home.swipnet.se/~w-93783/

Mulig du er ekspert på runer/historie o.l. og kan gi meg en grei avhandling på hvorfor Svensson tar så feil?

.

mhusoy - 15-11-2007 kl 18:41

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Heisann. Det var mye rørete teorier om navn og stammer i posten ovenfor. Du forstår vel at slike teorier er vanskelige å forholde seg til enn så lenge en hver kan dikte opp noe som kan ses på som minst like troverdig?


(Jeg har vært borti en annen som på samme måte argumenterte for disse tingene, han kalte seg "Scotty", du skulle vel ikke være ham "Viking"?)


mhusoy


Jo da, jeg er samme person. Men det var da litt enkelt å avfeie det hele som "oppdiktet". Mulig du ser deg selv som en "viter" som vet mer enn de fleste.

Samme person som har oversatt og bearbeidet stoffet som du kaller "oppdikt" kaller seg Ørjan Svensson, en ikke ukjent "forsker".

http://home.swipnet.se/~w-93783/

Mulig du er ekspert på runer/historie o.l. og kan gi meg en grei avhandling på hvorfor Svensson tar så feil?

.


Heisann. Så du var Scotty, tenkte jeg det ikke. ;)

Jeg er ingen spesiell ekspert på dokumenter, kilder etc. på dette området men jeg har aldri støtt på slike teorier utenom fra deg. Jeg har studert historie i flere år (riktignok ikke akkurat dette feltet så nærme) og det framstår som ganske utrolig.

Det er særlig det detaljnivået det legges opp til som får meg til å tvile.

Dessuten er det den rent teologiske siden av saken, nemlig hva som er det fantastiske poenget med at hvite, blåøyde nord-europeere på død og liv skal være avstammet fra Israels stammer. Det fortoner seg som ganske snodig.

Hvor er det teologiske bibelske materiale som peker på dette? Hva er den teologiske verdien av det i Guds plan?

Hvorfor er det nettopp såkalt ariske mennesker som er i slekt med israelittene? Er det ikke pussig nok enkelte afrikanske kristne grupper som motsatt mener at det er DE som er i slekt med Israels stammer... Her kan vel ikke begge har rett på en gang - og jeg tror begge tar feil.

Dersom alle skandinavere virkelig var israelere langt bak så burde vi jo ha blitt med i Israel og slutte med våre skandinaviske kongedømmer.

Dessuten bør vi jo snarest mulig opprette kontakt med våre brødre nede i Midtøsten... :yes:

Viking - 15-11-2007 kl 22:29

Takk for svar. Nei, det er ikke mange jeg har møtt på min vei, du har rett i det. Jeg ble ganske overbevist p.g.a. resultat av min y-dna test. Den matchet med flere "bevisste" jøder. Altså felles far for ca. 25-30 generasjoner siden. Men det er en lang og vanskelig historie.

Det er helt klart vanskelig å kunne være skråsikker på detaljert historie. Men det er ikke dermed sagt at en skal slå seg til ro med "skoleversjonen". Bibelen må nok komme sterkere inn i bildet dersom vi skal nærme oss virkeligheten, noe som er på vei ut fra skole og hverdag dessverre.

Her er en link: DNA i gamle nord Israel (de ti stammer)

Det ble den gang hevdet at døden endret y-dna't, men det blir nå tilbakevist av dna forskere verden over.

Viking - 18-11-2007 kl 13:03

[Ezekiel 11:17] THEREFORE SAY, THUS SAITH THE LORD GOD; I WILL EVEN GATHER YOU FROM THE PEOPLE, AND ASSEMBLE YOU OUT OF THE COUNTRIES WHERE YE HAVE BEEN SCATTERED, AND I WILL GIVE YOU THE LAND OF ISRAEL.


.

Labar - 18-11-2007 kl 14:04

I min bibel er det en tidstabell som viser at Esekiel virket som profet i ca. år 592-570, og at jødene vente hjem igjen i år 538. Løfte i Esekiel 11:17 skulle således være et av de som er oppfylt.

Herren er nemlig ikke sen med å oppfylle sine løfter (2 Pet 3,9), han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne (1 Tim 2,4).



[Redigert den 18-11-2007 av Labar]

Viking - 18-11-2007 kl 16:44

Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
I min bibel er det en tidstabell som viser at Esekiel virket som profet i ca. år 592-570, og at jødene vente hjem igjen i år 538. Løfte i Esekiel 11:17 skulle således være et av de som er oppfylt.

Herren er nemlig ikke sen med å oppfylle sine løfter (2 Pet 3,9), han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne (1 Tim 2,4).



[Redigert den 18-11-2007 av Labar]


Nei, det kan ikke stemme det du sier der. Hvis du leser litt til vil du få ennå en ledetråd og se at den tid er ennå ikke kommet.

Profetene i GT snakker utrolig mye om tiden vi har foran oss. Utrolig mye aktuellt stoff. Det er ikke som jeg fikk beskjed om da jeg gikk og leste som konfirmant, da het det at GT var noe en ikke trengte å lese, GT var snarere som en historiebok å regne.

Men det er så feil, så feil. Uten GT forstår du ikke NT, det er min påstand.

.

Labar - 18-11-2007 kl 17:17

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Nei, det kan ikke stemme det du sier der. Hvis du leser litt til vil du få ennå en ledetråd og se at den tid er ennå ikke kommet.








Det er kanskje Esekiel 11,19 du sikter til:

Sitat:
”Da vil jeg gi dem et nytt hjerte, og la dem få en ny ånd. Jeg vil ta steinhjertet ut av kroppen deres og gi dem et kjøtthjerte isteden.”


Ifølge det nye testamente var det vel dette som kom i og med Herren Jesus (Hebr 8,6-13):

Sitat:
"Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste, siden han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter. 7 Hvis det ikke hadde vært noe å utsette på den første pakten, hadde det ikke vært bruk for en annen. 8 Men Gud har noe å utsette på folket når han sier:
Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg oppretter en ny pakt
med Israels hus og Judas hus,
9 en pakt som er annerledes
enn den jeg gjorde med fedrene deres
den gang jeg tok dem i hånden
og førte dem ut av Egypt.
For de ble ikke stående i min pakt,
og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren.
10 Nei, slik er den pakten jeg vil opprette
med Israels hus i dager som kommer, sier Herren:
Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn
og skrive dem i deres hjerte.
Jeg vil være deres Gud,
og de skal være mitt folk.

11 Da skal ingen lenger undervise
sin landsmann eller sin bror
og si: «Kjenn Herren!»
For de skal alle kjenne meg,
fra den minste til den største blant dem.
12 For i nåde vil jeg tilgi deres urett,
og syndene deres vil jeg aldri mer minnes.
13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte."


-

Viking - 18-11-2007 kl 23:07

Sitat:

Det er kanskje Esekiel 11,19 du sikter til:

Sitat:
”Da vil jeg gi dem et nytt hjerte, og la dem få en ny ånd. Jeg vil ta steinhjertet ut av kroppen deres og gi dem et kjøtthjerte isteden.”



19 Og Jeg vil dem ett hjerte, og Jeg vil legge en ny ånd inn i dere, og Jeg vil ta steinhjertet ut fra deres kjød, og Jeg vil gi dem et hjerte av kjød,

20 slik at de kan vandre etter Minde vedtekter og holde Mine forordninger og gjøre etter dem, og de skal være Mitt folk, og Jeg vil være deres Gud.

Dette og neste utdrag du kom med fra bibelen omhandler tider som kommer.

13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte."

13 Idet Han sier "en ny pakt," har Han gjort den første foreldet. Men det som er foreldet og gammelt, er rede til å forsvinne.

Igjen kan en se at det handler om en tid som kommer, det samme kan sies om den nye pakten. Mange tror at den har kommet, men det er ikke tilfelle. Dkk doktrine!

Verden hadde sett mye anderledes ut dersom vi hadde mottatt den nye pakt, vær du sikker at vi hadde merket forskjell. Det hadde ikke vært et forum her der alle "bjeffer" på sitt eget språk. Det finnes ikke 2 som er enige i alt. Hadde vi blitt formatert og overhalt av vår Herre, hadde vi talt "samme språk", holdt Hans vedtekter, forordninger og bud. Dkk og pave og all verdens elende hadde vært ute av verden.

:singing:

.

mhusoy - 19-11-2007 kl 00:17

Unnskyld meg, men du mener altså at troen på Kristus IKKE er den nye pakten? Så det kristne alltid har trodd, nemlig at Kristus opprettet en ny og bedre pakt enn den som Moses sto for, er altså feil?

Dessuten står det jo skrevet at vi forstår stykkevis og delt (1Kor 13), derav at vi ikke alltid er fullstendig enige om absolutt alt. Men trøst deg med at alt vil fullendes en dag (men det skjer ikke før Jesus kommer tilbake og ordner opp i denne fordervede verden).

Peter og Paulus var jo også uenige om noe og begge gjorde feil i sine virker som kristne ledere. Din tese om at alle kristne ville ha vært enige (og langt mer, forstått eksakt hva alle andre sier og mener), synes jeg at henger i en tynn tråd, både ut fra sunn fornuft og på basis av hva Bibelen viser oss.


mhusoy

Viking - 19-11-2007 kl 01:00

Vil det da si at en skjeldent kan forstå bibelen "bokstavlig"?
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør. Vel, jeg foretrekker Bibelen fremfor dkk og dnk's doktriner. Du ser jo at noe er gått galt, er ikke det nettopp på grunn av at fårene villedet.

Les Jeremiahs profeti om pakten, hva får du personlig ut av det? For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving for å forstå hva de egentlig mener, når Bibelen sier noe helt annet.

.

Labar - 19-11-2007 kl 02:18

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør.
For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving

Det en trenger for å forstå er vel kanskje Ånden?

-

Viking - 19-11-2007 kl 10:10

En må av egen forstand forstå hva en leser. Det er vanskelig å tro noe en ikke forstår.
.

Lionheart - 19-11-2007 kl 22:29

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
En må av egen forstand forstå hva en leser. Det er vanskelig å tro noe en ikke forstår.
.


Som Paulus skriver, finnes det to måter å forstå hva man leser på:

En "naturlig" forstand:

Fornuft. Enkelt og greit. Men denne kan ikke nå frem til den sanne forståelsen av Skriften på egen hånd.

En åndelig forstand:

De mennesker som har Guds Ånd, blir veiledet i Skriften av Ham.

mhusoy - 20-11-2007 kl 18:23

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Vil det da si at en skjeldent kan forstå bibelen "bokstavlig"?
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør. Vel, jeg foretrekker Bibelen fremfor dkk og dnk's doktriner. Du ser jo at noe er gått galt, er ikke det nettopp på grunn av at fårene villedet.

Les Jeremiahs profeti om pakten, hva får du personlig ut av det? For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving for å forstå hva de egentlig mener, når Bibelen sier noe helt annet.

.


Hei. Jeg leser akkurat nå profeten Jeremia. Kanskje et sammentreff? Hvem vet...

Jeg skal komme tilbake å dele med deg hva jeg forstår ut fra de aktuelle versene.

Forøvrig er det kanskje tjenlig for deg å lese Hebreerbrevet?


mhusoy :)

Viking - 20-11-2007 kl 19:57

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Vil det da si at en skjeldent kan forstå bibelen "bokstavlig"?
Jeremiah 31:33 -- beskriver da pakten som noe helt annet enn du gjør. Vel, jeg foretrekker Bibelen fremfor dkk og dnk's doktriner. Du ser jo at noe er gått galt, er ikke det nettopp på grunn av at fårene villedet.

Les Jeremiahs profeti om pakten, hva får du personlig ut av det? For å få dkk/dnk versjonen til å gå opp må virkelig sette fantasien i sving for å forstå hva de egentlig mener, når Bibelen sier noe helt annet.

.


Hei. Jeg leser akkurat nå profeten Jeremia. Kanskje et sammentreff? Hvem vet...

Jeg skal komme tilbake å dele med deg hva jeg forstår ut fra de aktuelle versene.

Forøvrig er det kanskje tjenlig for deg å lese Hebreerbrevet?


mhusoy :)


Fint. Jeg har nok fått meg Heb.brevet, men det skader ikke å repetere.

Jeremiah er noe av det mest spennende i GT. Synd du ikke har KJV, du går glipp av en del. Når deg gjelder profetier så er endringer absolutt "drepen", de mister ofte noe av meningen.

Når du leser så ha i tankene at du mest sannsynlig er en av etterkommerne til Jakob, som er spredd for alle vinder. Og legg merke til stoffet rundt den nye pakt, tiden (rundt den nye pakt) Jeremiah snakker om er tider som kommer. Absolutt mer spennende enn noen som helst krim bok.

I kapittel 32 så skjer det noe spennende, Jeremiah kjøper mark i Anatot og kontrakten blir bevitnet, forseglet og lagt i en krukke som blir forseglet. Denne blir aldri nevnt noe mer, d.v.s. Baruk tar den med seg når de drar til Egypt.

Et "sagn" forteller at Jeremiah og hans følge dro fra en havneby i Egypt til Irland. Men nok om det, krukken den kommer en gang til å bli funnet og da kommer den til å spille en sentral rolle som bevis, jeg skulle gjerne ha vært tilstede da den blir funnet. :wow:

.


.

[Redigert den 20-11-2007 av Viking]

Lexus - 20-11-2007 kl 23:40

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Jeremiah er noe av det mest spennende i GT. Synd du ikke har KJV, du går glipp av en del. Når deg gjelder profetier så er endringer absolutt "drepen", de mister ofte noe av meningen.

I kapittel 32 så skjer det noe spennende, Jeremiah kjøper mark i Anatot og kontrakten blir bevitnet, forseglet og lagt i en krukke som blir forseglet. Denne blir aldri nevnt noe mer, d.v.s. Baruk tar den med seg når de drar til Egypt.

Et "sagn" forteller at Jeremiah og hans følge dro fra en havneby i Egypt til Irland. Men nok om det, krukken den kommer en gang til å bli funnet og da kommer den til å spille en sentral rolle som bevis, jeg skulle gjerne ha vært tilstede da den blir funnet. :wow:



Du er nå inne på et viktig punkt, Viking!
Jeg studerer ikke bare Skriftene, men også andre skrifter om samme tema, så jeg er klar over denne, eller disse krukker som du skriver om.
Uten å ville røpe hvor jeg henter dette fra, nevner jeg “Antikke” krukker vil bli oppdaget - “Minnesmerkenes” krukker vil bli åpnet, sekten formerer seg, en hellig filosofi, for hvite, sorte og for antikk grønne.

Dette er ting som lett kan identifiseres i Skriften:
Som Herren hadde befalt Moses, slik satte Aron krukken ned foran Vitnesbyrdet* til å gjemmes. (2.m.16.34, *Lovens tavler)

Vi kan se at disse krukker dukker opp igjen under høstarbeidet på åkeren, du vet hva jeg sikter til Viking. Se Rut 2.9

Dersom du slår opp hos Jes.22.24 er der nevnt flere ting - både karene, fatene og alle krukkene.* (* Som forklaring til disse - hele hans ætt)

Du nevnte at Baruk kjøpte mark i Anatots land, og at kjøpekontrakten ble forseglet i forseglede krukker.
I min databibel står det leirkar, men det er nær det samme, jeg sitter med informasjon om hvor disse krukker befinner seg.

De skulle ligge i disse leirkar så de kunne holde seg i lang tid! Jer.32.14
Innholdet er benevnt som en “skatt”, for at den rike kraft skal være av Gud og ikke fra oss selv. 2.Kor.4.7

“Grønnfarven” er spesiell i Skriften, se 2.Kong.19.26 og få med deg betydningen i form av grønne vekster. Du bør også få med deg Jes.26.19

Om minnesmerkene er å finne hos Matt.23.29, I.Sam.15.12 og 2. Sam.18.18

Viking - 21-11-2007 kl 11:47

I kjv 1611 engelsk versjon, står det: "Earthen vessel", og jeg vil tro at det skal være en krukke i denne sammenheng.
Lite praktisk å oppbevare et dokument på et fat i lengere tid.;).

Lexus - 21-11-2007 kl 17:22

Ja, det er vel en av disse fortokerne da som har gjort dårlig arbeid, er det de vi diskuterer nå?

Viking - 21-11-2007 kl 20:11

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ja, det er vel en av disse fortokerne da som har gjort dårlig arbeid, er det de vi diskuterer nå?


Det er et emne som stadig dukker opp i alle tråder når en viser til skriftsted i bibelen. Her er en bra link http://scripturetext.com/matthew/20-23.htm

Lexus - 21-11-2007 kl 21:46

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ja, det er vel en av disse fortolkerne da som har gjort dårlig arbeid, er det de vi diskuterer nå?


Det er et emne som stadig dukker opp i alle tråder når en viser til skriftsted i bibelen. Her er en bra link http://scripturetext.com/matthew/20-23.htm


Ja ,linken var grei nok den, jeg trodde vi dro ut på skattejakt!

Viking - 22-11-2007 kl 09:30

Jeg forstår, du tenker på Irland og dens sagn?


Sitat:

Irish Legend

Have you ever seen the Walt Disney movie: Darby O'Gill and the Little People ? If you haven't, it is a good idea to rent it. About fifteen minutes into the film there is a scene which accurately depicts much of the Irish legend surrounding: the 'wishing' well , the harp of David, the horn of David, the throne with the ' birthstones ' of the twelve tribes of Israel, the Stone under the throne, the Pot of Gold , the ' little people '; all these symbols are a part of Irish legend, and they are in the film. You have to see the film to appreciate the significance of this point. The writers knew their Irish history.

The wishing well : Remember the story of the well where Joseph was hidden and the blood soaked torn pieces of his coat of many colours (or kilt , as is worn today). Note: north and western Ireland was once called Scotland, and they had the kilt of may colours as well.

Irish legend has wishing wells, with small bits of torn clothing placed about the edge. This is a repetition of the story of Joseph, acted out as a legend (though slightly modified), carried to Ireland by the prophet Jeremy (Jeremiah) and his companion Barech, from Palestine.

“ Sacred wells are common in Ireland, and Joseph’s elevation in Egypt was brought about by his being put in a pit (Genesis 37:24); but in the Septuagint is ‘cistern’ (as are common in Palestine), and the Vulgate has ‘cistern’, and Fenton has ‘well’. It is near these Irish wells that torn garment rags are placed; and it was at the well that Reuben rent his clothes , because Joseph was not in the well.” (British History Traced From Egypt & Palestine And Other Essays, Israel in Ireland , Covenant Publishing Company Limited, 1927.)

The pot of gold : This is a reference to a pot made of gold, not filled with gold. This is none other than the Ark of the Covenant (covered in gold) which is depicted in the throne room of God, and is under the rainbow -- in heaven.

The 'little people' : Just as the angels disputed over the body of Moses, at his death, the angels disputed over the hiding place of the Ark of the Covenant. The Ark is hidden and the angels still dispute over this territory. Why do you think the Irish have hatred continually between north and south. This is a spiritual battle , which continues to this day. The Gentile Christian Church (Roman Catholic) would like nothing better than to control all of this land. With it, they would control the resting place of the Ark of the Covenant. Keeping the Ark hidden behind legends hides the real roots and national background of the people of Ireland. They are Israelites. That is why Jeremiah took the Ark, other items, and the royal princesses to that area of the world. They were to be re-united with the remnant of their own people -- Israel. The Danites and the Simeonites (the 'fighting Irish') live there today.

The birth stones : The emerald is the stone for the tribe of Dan, a tribe of Israel, which migrated early in Israel's history, to these 'isles a far off', that is Ireland, which is a part of the British Isles.



--------------------------------------------------------------------------------

Historical Record

In the book: Tracing Our White Ancestors , by Frederick Haberman; we read: "Irish historians are unanimous that about 580 B.C. there arrived in Ulster a notable man, a patriarch or saint, accompanied by an Eastern princess, and a lesser person by the name of Simon Brach , or Barech. This party brought with them several remarkable things about which Ireland's songs and legends cluster; those things were a harp (David's harp), and a wonderful stone -- the Stone of Destiny -- the Lia Phail . ...Irish tradition tells us that Jeremiah married the princess Tamar Tephi to Eochaidh, the Heremon, or head king of Ireland, after the latter embraced the worship of the true Jehovah. Jeremiah became the chief figure in Irish history, life and religion."

In the book: Judah's Sceptre and Joseph's Birthright , by J. H. Allen; we note that Jeremiah, Simon Brach, a princess (daughter of an eastern king) and that the royal party carried with them the harp, an ark and the stone called Liafail. This ark is nothing other than the Ark of the Covenant .

Irish history tells us that the last place the Ark of the Covenant was seen is Ireland !



--------------------------------------------------------------------------------

Irish History Destroyed by Rome

Twenty Irish histories agree that Jeremiah the prophet in about 585 B.C., came to Ireland. He brought important items from Jerusalem. One item was the Ark of the Covenant. He was the Patriarch Saint of Ireland. The title evolved to Saint Patriarch. The Roman Catholics sainted a Christian missionary named Patrick, who died in the county of Down, on March 17, 465 A.D. This slick trick, was recorded by history as fact. This Patrick was not the traditional patron of Ireland.

"The fact is, Rome began early to covet Ireland. Once they got possession, it was necessary for them to destroy the influence of Jeremiah . This they did, in part, by substituting the name of St. Patrick in the place of the prophet's; and more, they then set to work to destroy even the old and famous capital city of Tara . In 565 (A.D.) St. Ruadham, along with a posse of bishops and chiefs of the South of Ireland, cursed the city, so that neither King nor Queen might ever rule or reign therein again. They forced the government, monarchy, and people to abandon the place. From thence Tara was deserted..." (The Ten Lost Tribes, Rev. Joseph Wild, D.D., 1883, London: Robert Banks, Printer, Racquet Court, Fleet Street, E.C.)

It is clear how Irish legend has been perverted and twisted to "suppress the truth in unrighteousness". After Tara, the influence of the Roman Catholic church is pervasive in destroying the traditions of the Tuath de Danan, with false stories -- lies. What has filtered down through history are mere shadows of the truth. Hidden are the records of the Hebrews who transplanted their royal lineage and priesthood from Palestine to Ireland, for safety. Jeremiah and Barech are lost to us. Their deeds are to be re-discovered in our generation.




--------------------------------------------------------------------------------

Conclusion

The fact that the last place the Ark of the Covenant was seen is Ireland, is a matter of historical record . Historians reject it as legend and prose, nevertheless it is recorded history. This fact is not as important as the question: will God use the Ark again to demonstrate that the nation of Israel is the nation He is working through?





[Redigert den 22-11-2007 av Viking]

Lexus - 22-11-2007 kl 19:30

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg forstår, du tenker på Irland og dens sagn?


Det er mye bra og spennende historier som lar seg fordype seg i, jeg har en noe annen versjon enn din, men kanskje det er noe i det? Kommer tilbake til det mot slutten.

Som du sikkert er klar over, så fungerer Skriftene som en informant, et slags skatte kart om du vil, når en ikke finner svar på det en leter etter i det første ord om her er “krukke”:

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Som Herren hadde befalt Moses, slik satte Aron krukken ned foran Vitnesbyrdet* til å gjemmes. (2.m.16.34, *Lovens tavler)

Vi kan se at disse krukker dukker opp igjen under høstarbeidet på åkeren, du vet hva jeg sikter til Viking. Se Rut 2.9

Dersom du slår opp hos Jes.22.24 er der nevnt flere ting - både karene, fatene og alle krukkene.* (* Som forklaring til disse - hele hans ætt)

De skulle ligge i disse leirkar så de kunne holde seg i lang tid! Jer.32.14
Innholdet er benevnt som en “skatt”, for at den rike kraft skal være av Gud og ikke fra oss selv. 2.Kor.4.7


Som du selv kan se ut av Skriften så snakker den om en “skatt” i den tekst som du sier inneholder ordet krukke.
Det finnes ikke mer informasjon om krukken eller hvor den ble gjemt, men tekstene ser ut som de vil lure en, men bare hvis en er litt observang og pågående, innholdet var et forseglet brev, som også blir beskrevet som skatt.
Det finnes enda håp om at Skriften vil røpe mer om dette under ordet skatt, det en må se bort ifra er skatt i form av pengebeløp og skattelegging og betaling.

Et eksempel som en kan se bort ifra:
Mektige konger har rådd over Jerusaem, og de har hersket over alt landet på den andre siden av elven. Det ble gitt dem skatt, toll og veipenger. (Esr.4.20)

Men så har vi et annet eksempel på skatt vi kan se nærmere på:
Kongene fra Tarsis og de fjerne kyster skal komme med gaver, kongene fra Sjeba og Seba skal bære fram skatt.

Dersom en samtidig ser på henvisningene under dette verset får en inntrykk av at det faktisk handler om den tiden som ovenfor er henvist til i Rut 2.9 (Sal.72.10)

Et annet vers er likeså aktuellt, Matt.6.21:
For hvor din skatt er, der vil også ditt hjerte være.

Dette verset kan lede en til å tro at dette handler om samvittighet, siden hjerte er med, men skriften har bestandig to betydninger, et godt ordtak sier jo også at der det er hjerterom der finnes det husrom.

Matt.13.44
Himlenes rike er likt en skatt som var skjult i en åker. En mann fant den, og gjemte den igjen. I sin glede gikk han så bort og solgte alt han eide, og kjøpte åkeren.*
(*verden v38)

Jeg har for øvrig kjennskap til omtrent hvor denne skatten vil bli funnet, og det er nok noe i det at irland er involvert i den, men på en annen måte enn du kanskje skulle tro:

I Toulouse, ikke langt fra “Beluzer” lages en lang brønn, en skuespillerplass, der blir skatten funnet, alle vil dra hen for å ødelegge, og den blir gjemt på to steder ganske nær ved “I’usacle”


Ordene i “gåseøyne” er hjemmelagede ord som er laget for å skjule løsningen.
I den tiden dette ble skrevet, var det en slags skrivelek å sette sammen forskjellige ord til ett, gjerne av forskjellig nasjonalitet.
Det siste ordet “I’usacle” har jeg tolket slik: "I" er 9.bokstav i det latinske og greske alfabet, overtatt av foinikisk skrift. På semittisk heter bokstaven “Jodh” og betyr “en hånd” så kommer "USA" , og til sist "cle", som kan være en forkortelse på et navn, kanskje Clemens, som er nevnt i en annen anledning - (En Clemens, Julius og Ascanus* vil holde seg i bakgrunnen med sverdet, nøkkelen og ørnen. *de to første navnene er utpregede pavenavn.)
Et annet sted er hånden blitt til den keltiske høyre hånd.
Ordlyden på ordet “I’usacle” skulle da bli slik: Keltisk høyrehånd, USA’s Clements.
Om dette stemmer vet jeg ikke, det første ordet har jeg tolket på samme måte, men vil ikke røpe dette stedet, kanskje flere vil dra dit på skattejakt?

Viking - 22-11-2007 kl 21:44

Jakob (Israel) velsigner sine sønner (folk):


Sitat:

1 Mos 49:1-28

Så kalte Jakob sine sønner til seg og sa: Kom sammen, så vil jeg forkynne dere hva som skal hende dere i de siste dager.

Kom sammen og hør, Jakobs sønner! Hør på Israel, deres far.

Ruben, min førstefødte er du, min kraft og min styrkes første frukt, høyest i ære og størst i makt.

Du bruser over som vannet, du skal intet fortrinn ha. For du steg opp på din fars leie. Da vanhelliget du det -- i min seng steg han opp!

Simeon og Levi er brødre, voldsvåpen er deres sverd.

Møt ikke i deres hemmelige råd, min sjel! Ta ikke del i deres sammenkomster, min ære! For i sin vrede slo de menn i hjel, og i sin selvrådighet skamskar de okser.

Forbannet være deres vrede, for den var vill, deres sinne, for det var grusomt. Jeg vil fordele dem i Jakob og sprede dem i Israel.

Juda, dine brødre skal prise deg! Din hånd skal være på dine fienders nakke. For deg skal din fars sønner bøye seg.

En ung løve er Juda. Fra rov er du steget opp, min sønn! Han bøyde seg -- han legger seg ned som en løve, som en løvinne. Hvem tør vekke ham?

Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige.

Han binder til vintreet sitt unge esel, til den edle ranke sin eselhoppes fole. Han tvetter i vin sin kledning og i druers blod sin kjortel.

Dunkle er hans øyne av vin, og hvite er hans tenner av melk.

Sebulon -- ved havets strand skal han bo, ved stranden hvor skipene lander. Hans grense strekker seg mot Sidon.

Issakar er et sterkbygd esel som legger seg ned mellom kveene.

Han så at hvilen var god og at landet var fagert. Da bøyde han sin rygg for å bære og ble en arbeidspliktig trell.

Dan skal dømme sitt folk, han som de andre Israels stammer.

Dan skal være en slange på veien, en giftig orm på stien, som biter hesten i hælene så rytteren faller bakover.

Etter din frelse bier jeg, Herre!

Gad -- en fiendeflokk hugger seg inn på ham, men han hugger dem i hælene.

Aser -- hans brød skal bli rikelig, kongelige retter har han å gi.

Naftali er en hind som er sluppet fri. Liflige er hans ord.

Et skudd av et fruktbart tre er Josef, et ungt frukttre ved kilden, grenene skyter over muren.

De egger ham og skyter på ham, de forfølger ham -- bueskytterne!

Men fast og sterk er hans bue, hans hender og armer er raske -- styrket ved hans hender som er Jakobs Veldige, av ham som er hyrden, Israels Klippe.

Din fars Gud, han skal hjelpe deg. Den Allmektige skal velsigne deg med velsignelser fra himmelen der oppe, med velsignelser fra dypet der nede, med velsignelser av bryst og morsliv.

Din fars velsignelser stiger høyt opp over mine forfedres velsignelser, de når opp til de evige høyders grense. De skal komme over Josefs hode, på kronen av hans hode, han som er fyrste blant sine brødre.

Benjamin er en glupende ulv. Om morgenen eter han opp rov, om kvelden deler han ut hærfang.

Alle disse er Israels stammer, tolv i tallet. Slik var det deres far talte til dem. Han velsignet dem, hver av dem velsignet han med den velsignelse som tilkom ham.




[Redigert den 22-11-2007 av Viking]

Viking - 22-11-2007 kl 21:57

Nok en ting tok Jeremiah med seg til Irland:


Sitat:

Irland

At Skjebnesteinen "Lia Fail" befant seg på Irland nesten 600 år før Kristus, er ikke gjettverk. Fra Westminster Abbey kan historien til denne steinen føres direkte til Irland via Iona og Skottland. Dette er dokumentert historie, ikke legende.

Hvordan kom denne sagnomsuste steinen til Irland? Eller har den kanskje vært der bestandig? Her slutter imidlertid historien, og tradisjonen overtar, en tradisjon som fører oss langt tilbake i gammeltestamentlig tid.

Det er en rekke gamle irske tradisjoner og krøniker som forteller at Skjebnesteinen ble brakt til Irland ca. 586 f. Kr. Når det gjelder disse tradisjonene, må vi forstå at de ikke er uten grunnlag i sannheten. De gamle, irske legendene er mer en grunnløse myter. Det irske folk er svært tradisjonsbundet, og både større og mindre begivenheter som hadde med deres land og folk å gjøre, ble sjelden glemt. Fra de eldste tider rangerte de irske diktere og historikere nest etter kongen i ære. Grunnen til dette var at diktere og historikere sto for bevaringen av folkets historie, noe folket verdsatte svært høyt. Dikterne hadde lov til å farge sine fortellinger til en grad som for et moderne menneske virker fantastisk, men dette gjaldt bare detaljene i fortellingen. Selve hovedtrekkene, de viktige fakta, hadde de ikke lov å røre ved. Ingen dikter eller historiker med respekt for seg selv ville våget å forvrenge selve fortellingen.

Ca. to år etter at Juda/Benjamin ble tatt til fange av Nebukadnesar og ført til Babylon, rundt år 586 f.Kr., kom en "gammel, hvithåret hellig", en prinsesse, og en skriver til Irland fra Egypt via Spania. Skipet de kom med tilhørte Danaan-folket (etterkommerne etter Dans stamme). De gikk i land på nordøstkysten av Irland, der Carrickfergus nå ligger. Med seg hadde de en stor kiste, et banner og en stor, grov stein -- Skjebnesteinen.

Den gamle, hvithårete mannen ble kalt Ollam Fodhla, som betyr "den underfulle profet". Prinsessens navn var Tamar Tephi, og skriveren het Simon Brach (Brug, Brag, Bruch).

Hvordan hadde det seg at denne lille gruppen kom til Irland, og hva skulle de gjøre der? Hvor kom de fra, og hvem var den "gamle, hvithårete hellige?"



Lexus - 22-11-2007 kl 23:55

Du drar fram helt sentrale deler, Viking, jeg er godt kjent med innholdet om Jakobs sønner og deres gjøremål.
Viktig å ta med seg, at det som har hendt skal skje igjen. (Pred.1.9 og Jes.44.7)

Når det gjelder den dokumenterte historien som du fremlegger, er den jo litt fasinerende, både med henblikk på Skebnesteinen, kisten og den hvithårde mannen, men har for lite informasjon om denne delen av historien til å uttale meg konkret.
I hvert fall så graver du i fortid, mens jeg roter litt rundt i fremtid, jeg vil uansett ha et dårligere argumentasjonsgrunnlag enn deg med historien.
Min argumentasjon er at tiden som var før er den som skal bli for den var der allerede før, og det er fordi Gud søker fram igjen det som svant. (Pred.3.15)
Men hvor mange tror på dette?

Men jeg tror absolutt du er inne på noe når du drar inn Irland med i bildet, men i hvilken sammenheng er jeg noe usikker på enda.

Viking - 23-11-2007 kl 00:28

Jeg kan fortelle deg for mitt vedkommende i alle fall.

I flere år har jeg drevet med slektsgransking. Det begynte med at jeg stadig fant bilder av eldre mennesker og hendelser som var langt tilbake i tid og som jeg ikke kjente til. Jeg visste lite og ingenting om dem og bestemte meg da for å benytte meg av de få gamle i slekta før de døde og tok med seg hemmlighetene i graven.

Mange i kristne miljøer viser til Paulus og vil helst ikke snakke slektshistorie. Men det var ikke slikt ment. Historie kunnskaper har aldri vært en belastning og kunnskap om slekta gjorde bare at en så slektninger over alt. En ble rett og slett glad over å ha så mange slektninger.

Slekta er stor og blir fort større.

Underveis så har en fått noe kjennskap til dna og i den forbindelse fant jeg www.familiytreedna.com, bestillte en test og fikk svaret et par mnd. senere. Og jeg fikk et svar som jeg ikke hadde drømt om.

Nå vet jeg med sikkerhet om hvorfra mine forfedre kommer, de er etterkommere av Jakob og hans sønner. Mine forfedre mistet sin identitet etterhvert og havnet langt nord i europa. I en og flere databaser finner jeg slektninger (ca. 15-20 gen. tilbake i tid) som ikke har mistet sin identitet, et folk som kaller seg Ashkenazi jøder. Disse holdt seg borte fra Baal tilbedelse og ble derfor ikke så hardt straffet som mine forfedre. De glemte ikke sin Gud, eller sin historie. Siden "vi" har felles "bestefar" så må det være noe i denne British Israelismen.

Jeg kan følge slekten tilbake til nordøst Skottland, nærmere bestemt det skotske høylandet og Hebridene (Herbrew). Derfra til nordøst Irland, o.s.v.. Min test er lagt inn i store databaser sammen med 100 000'r av andre. Jeg fikk en oversikt over de jeg hadde et nært "forhold" til, og flere av disse hadde farslinjer de kunne følge nedover til ca. 1000.

Alt dette fikk meg til å se anderledes på Bibelen enn jeg hadde tidligere gjort. Nå kan jeg ikke lenger undskylle meg med at jeg er "hedning" og ikke vet bedre. Jeg tilhører Guds folk som ikke ville høre på Ham, folket som reiste ut og knelte for Baal.

Derfor så ser jeg nå at Sabbaten betyr langt mer enn tidligere og at søndagen er soldagen, baalsdag.
Jeg så også at Yesuah ikke stod opp på en søndag, men på Sabbats ettermiddag, og at Han ikke ble født i julen, men i sept./okt.

Det er ikke noe å skryte av, en ble heller skamfull over hvor feil ens fedre og en selv hadde tatt ved å ta dkk doktriner. Bibelen ble nå lettere å lese og mange av de gamle profetiene var lettere og forstå. Jeg vet at største delen av Norges innbyggere er av Jakobs ætt.

.

[Redigert den 23-11-2007 av Viking]

Viking - 30-11-2007 kl 22:18

Link til Were There Jewish Settlements in America BEFORE Columbus?


Sitat:

Ancient stones engraved with the 10 Commandments in Hebrew, Jewish coins from the Bar Kochba period, Jewish customs among certain native American Indian tribes like the Cherokees and verses in the Tanach, all point to the existence of a Jewish presence in the Americas. Steve M.Collins who has authored 5 books on the dispersion of the Lost Ten Tribes of Israel shows through archaeological finds that indeed, there is proof that there were transatlantic voyages on a regular basis between the two hemispheres, and probably made by King Solomon's navy. A MUST HEAR show!


Viking - 19-12-2007 kl 00:18

Sitat:

Heilag - Olav heldt sabbat

I komplottet mot heilag-Olav allierte katolikkane seg med norske hovdingar og fekk narra dei til å drepa kongen sin, han som stod i vegen for katolsk innflytelse.



Landa i Nord-Europa, britiske øyar og Norden var kristne då den katolske religion byrja spreida seg frå Rom. I alle desse områda var den irsk-skottske keltiske kristentru rådande.
Den keltiske kyrkja heldt sabbat, og dei 10 bod heitte Jesu Kristi lov. Sabbatsbodet, det 4. bod, er Gud den allmektige sitt segl, og eit folks synlege teikn på at det lyder Hans lov; dei held sabbaten heilag (2.Mos.20) slik Jesus gjorde.

Katolikkane derimot høgtidar sundag, soldagen, til ære for deira gud, solguden Baal. Slik viser nasjonane gjennom handling kva gud dei trur på, kven sin dag dei høgtidar.

Då Hårfagreætta utdøydde, tok katolikkane makta, og Noreg seig inn i 400-årsnatta, den elendigaste bolken i historia. Da vart vi styrde av den katolske kyrkja. Sjølv om det var dansken som utførte administrasjonen av oss, var vi underkasta det heilage romersk-katolske imperium. Dette har vorte kamuflert som "dansketida". Men danskekongane vart styrde frå Rom.

Det kom snart forbod mot Laurdagshelg, noko katolikkane kalla ein "judaistisk skikk", og den gammel- norske Bibelen vart forboden. Dansk vart administrasjonsspråk. Norsk språk vart neglisjert og gløymt.

I referata frå dei katolske kyrkjemøta er sak nr. 1 på sakslista gong etter gong fordøming av laurdagen og gjentatte vedtak som forbaud han. Men nordmennene nekta å gje opp sabbaten og vart difor umulege å "kristna". Den heilage paven kom med trugsmål om hemn over dei som ikkje slutta med laurdagshelg og gjekk over til sundagen. (History of King Christian the 3. Krag og Stefanius)

I 1435 og 1436 vart det halde minst tre kyrkjemøte i Oslo og Bergen der Laurdagen vart forbode på det sterkaste. Den som vart teken i slikt, skulle straffast med 10 mark i bot. (The History of the Norwegian Church under Catholisism. R. Keyser)

Den gamle keltiske kyrkja kalla paven for Baal. I komplottet mot heilag-Olav på Stikkelstad 31. august 1030, allierte katolikkane seg med norske hovdingar og fekk narra dei til å drepa kongen sin, han som stod i vegen for katolsk innflytelse.

Når ein ikkje fattar skilnaden på katolisisme og kristendom, skjønar ein heller ikkje den sokalla "kristninga" av Noreg. Eller kvifor katolikkane fjerna vår gamle historie da dei hadde makta her i landet.

Kristen-Noreg er lurt trill rundt når dei trur at vi feirar 1000-årsjubileum for innføringa av kristendomen. Dette er 1000-årsmarkeringa for katolisismens inntog i Noreg, og det er noko heilt anna. Dette er det bevisstlause nordmenn skal applaudere over heile landet 1995, sin eigen undertrykkar, pavemakta, som reiv ned det kristne norske kongerike og gjorde oss til ein nasjon analfabetar.

Adam von Bremens og katolikkane si tilfusking av norsk historie er grundig avslørt av dr. teol. Marta Steinsvik.

Men det står billass med vår historie vekkstabla i Riksarkivet, og sannsynlegvis ein heil del i Vatikanets underjordiske bibliotek. Skulle ikkje våre vitskapsmenn kunne leita fram historia fra dei fyrste 1000 år? Og lenger attende, til dei 10 Israels ættene, våre forfedrar, som rømde til Norden og dei britiske øyar? Dei fekk ikkje halde lova under soldyrkarane i Assyria. (Halda lova = halde sabbaten.) Laurdagshelga og det 4. bod i Bibelen er provet på at Noreg vart eit kristent land da pavens menn kom. Lordagen, Lorid's dag, the Lords day, Herrens dag.

Vil du vite meir om det katolske system (Lovløshetens hemmelighet) og korleis den katolske kyrkja ned kjempa den norske keltiske, tilrår eg Marta Steinsvik: "Hellig Olav og den norske statskirke", og "I moder kirkens favn", og Charles Chiniquy: "Katolisismen avslørt, 50 år i Romer kirken". ('Bergmann Forlag, tlf. 70066269, 6151 Ørstad).

Dette burde vera obligatorisk lesnad for prestar, professorar, biskopar, og politikarar.




Viking - 28-12-2007 kl 12:49

:yes:

[Redigert den 30-12-2007 av Viking]

Viking - 12-1-2008 kl 00:03

1) As long ago as the 6th Century A.D.an early British Historian Gildas named "the Wise" wrote at the era when the pagan Saxon's were invading Christian Celtic Britain. He wrote that these events were taking place to the end that our Lord might in this land try after His accustomed manner these His Israelites whether they loved Him or not:

2) In 1314 A.D. the nobility of Scotland signed the Scottish Declaration of Independence at Arbroath Abbey. In it they stated their belief in the Israel identity of their people:-

"We know and from the chronicles and books of the ancients gather, that the nation of the Scots passing from the greater Scythia through the Mediterranean Sea and the Pillars of Hercules (Straits of Gibraltar) and sojourning in Spain ... and convey there one thousand two hundred years after the outgoing of the people of Israel".

3) Sir Francis Drake (1540-1596) wrote to Rev. John Foxe,the famous Martyrologist:

"God may be glorified, His church, our Queen and country preserved, the enemies of truth vanquished; that we might have continued peace in Israel. Our enemies are many but our protector commandeth the whole earth"

4) French Huguenot Counsellor Le Loyer wrote in his "The Ten Lost Tribes Found" (1590)

"The Israelites came to and founded the English Isles"

5) John Saddler MA, M.P- in 1649 in his learned work "Rights of the Kingdom or Customs of our Kings and Parliaments" advocated the Israelitish origins of the English.

A TESTIMONY OF OUR IDENTITY


6) In 1723, Dr.Jacques Abaddie (1654-1727), Huguenot refugee and Dean of Killaloe, Ireland, in his Le Triomphe de la Providence et de la Religion, wrote:

"Certainly, unless the Ten Tribes have flown into the air, or been plunged to the earth's centre, they must be sought in that part of the North which, in the time of Constantine, was converted to the Christian Faith - namely among the Iberians, Armenians, and Scythians; for that was the place of their dispersion-the wilderness where God caused them to dwell in tents, as when they came out of the land of Egypt... Perhaps, were the subject carefully examined, it would be found that the nations who in the fifth age made irruption into the Roman Empire, and whom Procopius reduces to ten in number, wer in effect the Ten Tribes,who kept in a state of separation up to that time, then quitted the Euxine and Caspian, the place of their exile, because the country could no longer contain them. Everything fortifies this conjecture; the extraordinary multiplication of this people, marked so precisely by the prophets, the number of the tribes, the custom of those nations to dwell in tents, according to the oracles, and many other usages of the Scythians similar to those of the children of Israel."
translated from the French by Revd Robert Douglas

Dr Abaddie published his work in Amsterdam and the original four volumes can be seen in the British Museum.

7) In 176I Alexander Cruden published the first edition of the famous Bible aid, "Crudens Concordance". The dedication page of this original edition contained these words:- "that it may be said by the present and future ages, that King George III has been an Hezekiah to our British Israel".

8) In 1813 RalphWedgwood in his publication "The Book of Remembrance" demonstrated that England is Ephraim.

9) In 1815 Revd James Hartley Frere wrote a book entitled A Combined View of the Prophecies of Daniel, Esdras and St John in which he showed that the British were Israel.

10) In 1816 Revd B. Murphy published Precursory Proofs that the Israelites came into Egypt and Ireland - he went on to publish The Advocate of Israel and the Isle of Erin.

11) In 1828 - Revd J. W Brooks wrote an article which he signed Abdul which was published in the Jewish Chronicle and in which he proved the Welsh to be
of Israel descent.

12) In 1840 - Revd John Wilson M.A. a Scottish Presbyterian minister authored the classic book Our Israelitish Origin in which he combined the record of history and Bible Prophecy with the most up to date discoveries of archaeology. His writings and lectures helped to make the Israel Message widely known.

13) The Israel Message was to spread to the United States where one of the leading exponents was Revd Joseph Wild D.D. minister of Union Congregational
Church Brooklyn, New York who published many books on Anglo-Israel including The Lost Ten Tribes in 1879.

As the truth of our Israel Identity gained momentum, it would be hard to include them all. We shall therefore list the best known by their religious denomination
which shows how the Anglo-Israel belief took root amongst Christians of diverse back grounds. Our roll of Honour includes:-

.