Apologetisk Forum

Jan Hanvold; VBC-nodhjelp, TV-Visjon Norge; Powerhouse og latter rain

Larss - 16-2-2004 kl 13:54

Dette "imperiet" til Hanvold er det klareste eksempelet pa ren latter rain-teologi jeg har sett her i landet.

Paa sporsmaal om idealmenighet holder han bestandig frem "den femfoldige tjeneste" som ikke er annet en rent latter rain.

Han legger ogsaa stadig ut om Hagin og Copeland sine profetier om dette.

Med aa kalle dette aret for et gjenopprettelsens aar, neste for et aar med dom over folk og nasjoner, forovrig samme aar som stortingsvalget og 2005 som aaret med den siste haerlighet/latter rain.

Skriver mer om dette senere ettersom at jeg naa skriver med et merkelig arabisk tastatur i Marokko.

Det bor ogsa nevnes at jeg har hort rykter om qt Visjon Norge vil begynne aa sende over Telenor avidis kabelnett over hele landet fra og med lordag.

Lionheart - 16-2-2004 kl 18:04

jeg blir kvalm av hele trosbevegelsen. både latter rain teologi, herredømme teologi, og jds-læren mest av alt.

jeg blir fysisk kvalm av å lese utsagnene til disse forkynnerne og fatter ikke hvordan de våger å være så frekk og attpåtil forvrenge Guds ord og si at læren deres har rot i Bibelen, når Bibelen taler rett imot!

Det er som å forsøke å kneble Gud og så buktale for Ham!

Måtte Herren refse dem, disse forkynnerne. Og jeg gjør ikke galt i å si "Herren refse dem" for det samme gjorde engelen Mikael når han diskuterte med Satan om Moses!

Sakarja 3:2: Herren sa til Satan: «Måtte Herren vise deg til rette, Satan! Ja, måtte Herren som har utvalgt Jerusalem, vise deg til rette! Er ikke denne mann en brann, revet ut av ilden?»

feil! sorry

Lionheart - 16-2-2004 kl 18:05

mente Josva, ikke Moses

og for ordens skyld

Lionheart - 16-2-2004 kl 18:07

nei, mikael er ikke Herren. Jeg er ikke Jehovas vitne ;)

Deretter lot han meg se øverstepresten Josva, som stod for Herrens engel, mens Satan stod på hans høyre side og førte klagemål mot ham. 2 Herren sa til Satan: «Måtte Herren vise deg til rette, Satan! Ja, måtte Herren som har utvalgt Jerusalem, vise deg til rette! Er ikke denne mann en brann, revet ut av ilden?» 3 Josva var kledd i skitne klær der han stod foran engelen. 4 Og engelen sa til dem som stod foran ham: «Ta de skitne klærne av ham!» Til Josva sa han: «Se, jeg tar bort din syndeskyld og vil kle deg i høytidsklær!» 5 Da sa jeg: «Sett en ren turban på hans hode!» Og de satte en ren turban på hans hode og tok på ham klærne, mens Herrens engel stod der.

Dette er verset i kontekst, så ingen skal bli forvirret

*kremt*

Lionheart - 16-2-2004 kl 18:12

verset som støtter det jeg sier finnes her:

Judas 1:9:

Overengelen Mikael våget ikke å håne djevelen den gang han lå i strid med ham om det døde legemet til Moses; han dømte ham bare og sa: «Måtte Herren straffe deg!»

Nysjerrig..

Gunnar - 18-2-2004 kl 21:46

Hei Larss!

Kjempehyggelig at du tar deg tid til å "stikke innom" verkstedet, selv om du er i Marokko! :)

Takk også for innspill om Hanvold, VBC, og Visjon Norge.

Jeg ble bare litt nysjerrig på hva det var som gjorde at du nevnte dette med Hanvold og imperiet akkurat nå?

Jeg har forresten lett litt etter info om Hanvolds syn på den femfoldige tjeneste osv, men uten å finne noe. Jeg ser jo på Visjon Norges sine egne nettsider, at de er knyttet tett opp til Trosbevegelsen, men jeg finner ingen direkte uttalelser i fra Hanvold selv, om hva han egentlig tror på og står for.

Forøvrig så vil jeg du skal vite at jeg er veldig glad for at du har en slik oversikt som du har, over så mye av det som foregår blant kristenheten.

Håper at du har det fint i Marokko, og at du får en fin tur når du reiser hjem til "æøå-landet" igjen. ;)

Guds fred
Hilsen
Gunnar



[Edited on 18-2-2004 by Gunnar]

Larss - 20-2-2004 kl 01:23

Hei igjen!

(er forøvrig nå tilbake til æåø-landet)

Dette med den femfoldige tjeneste som er så direkte og bokstavelig "latter rain"-lære som man kan få refferer jeg fra et av Hanvold Studio Direkte-programmer som gikk like før jeg skrev dette innlegget, der han punkt etter punkt forklarte hele "latter rain"-teologien som de forklerer den selv når han skulle forklare sitt syn på menigheten.

Han setter dette også sammen med Copelands profeti som er gjengitt her på forumet, og profetier til avdøde Hagin som lyder som følgende:



“2003 — et år med forberedelse og gjenopprettelse (av de fem tjenester red. Larss) . 2004 - et år med mer, altså mer forberedelse og gjenopprettelse. 2005”, — da brast han i gråt, og klarte lenge ikke å si noe, så kom det: “2005 - et år med dom, dom over enkeitmennesker, samfunn og nasjoner. 2006”, - nå lysnet han og smilte, lo og strålte: “Den siste herlighet (The latter glory)”

Kristnerd - 4-3-2004 kl 00:07

fra visjonnorge.no:

"Søndag den 7. mars starter vi sendingen av et nytt egenprodusert program med tittelen Brølende Lam. Programmet vil spesielt ta for seg den profetiske tjenesten"

Brøle ? hvem er det som brøler ? Ikke Jesus ivertfall.

1.Pet 5.8 "Vær nøkterne og våk! Deres motstander djevelen går omkring som en brølende løve for å finne noen å sluke. "

Men... apropo profetier og apostler osv... en liten ting man kan avsløre på tror jeg er når noen sier at "alle kristne skal"... også henviser til en bestemt nådegave. Bibelen sier at vi er som Jesus kropp, vi er hver for oss vert vår kroppsdel osv... - Når tidlig pinsebevegelse hevdet fult og helt at ALLE skulle ha tungetale, så har det vist seg å være feil. og... selvfølgelig, for Bibelen sier jo at det er feil. Når nå andre grupper sier at ALLE skal tale profetisk osv, så er det egentlig avsløring nok.

Fra 1.kor 12:

" 12 Likesom legemet er ett, selv om det har mange lemmer, og alle lemmene danner ett legeme, enda de er mange, slik er det også med Kristus. 13 For med én Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og vi fikk alle én Ånd å drikke. 14 Legemet består ikke av ett lem, men av mange. 15 Om nå foten sier: «Fordi jeg ikke er hånd, hører jeg ikke med til kroppen», så er den like fullt en del av kroppen. 16 Om øret sier: «Fordi jeg ikke er øye, hører jeg ikke med til kroppen», så er det like fullt en del av kroppen. 17 Hvis hele kroppen var øye, hvor ble det da av hørselen? Hvis det hele var hørsel, hvor ble det av luktesansen? 18 Men nå har Gud gitt hvert enkelt lem sin plass på legemet, slik han ville det. 19 Hvis det hele var ett lem, hvor ble det da av legemet? 20 Men nå er det mange lemmer, men bare ett legeme. "

Lionheart - 4-3-2004 kl 22:24

Sitat:
Originally posted by Kristnerd
fra visjonnorge.no:

"Søndag den 7. mars starter vi sendingen av et nytt egenprodusert program med tittelen Brølende Lam. Programmet vil spesielt ta for seg den profetiske tjenesten"

Brøle ? hvem er det som brøler ? Ikke Jesus ivertfall.


Da så jeg et annet dyr; det steg opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drake. All den makt det første dyret har, bruker det andre dyret etter oppdrag fra det første. Det får hele jorden og dens folk til å tilbe det første dyret – det som hadde fått sitt banesår leget.

Johannes Åpenbaring 13:11-12

En liten spekulasjon:

Sett at et menneske i Trosbevegelsen var det første dyret, som åpenbart forkynner ren og skjær vranglære og blasfemi.

Det første dyret blir beskrevet som et åpenbart rovdyr, med utseende som leopard, føtter som en bjørn, gap som en løve osv.

Sett at light-versjonene av Trosbevegelsen er det andre dyret - den falske profeten, som ikke selv offisielt forkynner samme lære som det første dyret, men likevel gjør nøyaktig de samme tegn og under som det første dyret, og dermed peker på dyret og får alle til å tilbe det...

Dette er en enkel tanke med utgangspunkt i versene som "presenterer" de to dyrene. Det er ikke ment som en real tolkning.

Redd

Kristnerd - 4-3-2004 kl 23:27

Er redd for at du kan ha rett.
Fint at du understreker at det er en spekulasjon. Men ja. Dette kan faktisk være det siste store, som ender med å bli Satans korstog mot de kristne. Den store trengsel.

Les gjerne denne "profetien" . Veldig skremmende lesning som kanskje bekrefter noe av det du tenker. ( Forutsett at denne profetien er falsk, og det mener jeg den er. )

Hentet fra:
http://www.outline.no/dpr/visjoner/brolrnde_lam.htm - ( www.profetier.com - "Den profetiske røst" )

Brølende lam

Per Ivar Winnes - 1999

Herren gav Per Ivar Winnes dette syn i 1999. Ikke bare virker den som en diagnose på hvor vi som kristen nasjon befinner oss idag, men Herren deler også sine fremtidstanker til hell og lykke og seier for de Han elsker og hvordan han leder oss ut og inn i vekkelse som kristen nasjon. Vi tror dette er en blåkopi som viser spesifikt og nøyaktig hvordan vi vil se vekkelsen og Guds rikes komme i dette landet i tiden fremover.

Vi vil også gjøre oppmerksom på at på grunn av kontroversiell vinkling ønsker mottager på forhånd å understreke velsignelsen og nødvendigheten av gode forhold mellom menighetsbarn og ledere som er innsatt av Herren, men vi tror Herren ønsker å gjøre oss oppmerksomme på feller vi lett faller i når vi neglisjerer det bittelille sennepsfrøet i våre egne hjerter for noe utenfor og tilsynelatende over oss i vår usikkerhet og frykt i felleskapets samvirke.

Jeg så lam som var stengt inne i en innheining. Ingen kunne gå ut og ingen kunne komme inn. Lammene var svært utilfredse og de så herjet ut. De var ikke til nytte for noen. På hvert av de fire hjørner av innhegningen så jeg noen religiøse spøkelser, som kontrollerte og voktet lammene. Den ene så ut som en pastor, den andre så ut som et lederskap, den tredje så ut som en menighet og den fjerde så ut som en av tjenestegave. Ingen lam kunne gå ut og ingen kunne komme inn.

Etterhvert så jeg noen av lammene som endret utseende. Jeg så at deres øyne forandret seg til løveøyne og deres munn ble til et løvegap. Hele hodet til noen av lammene forandret seg til et løvehode. Løvelammene begynte å brøle ut ( i åndelig forstand ).

I det de brølte ut ble innhegningen ødelagt. Lammene begynte å gå ut av den gamle innhegningen. Løvelammene gikk først og da de andre begynte å gå gå ut av innhegningen ble de også forandret til løvelam. Løvelammene kommer ut i fritt land og på nye beitemarker. Idet de gikk videre åpenbarte Jesus seg som deres Hyrde og som Løven av Juda. Idet løvelammene fulgte etter Løven av Juda, begynte de religiøse spøkelsene å skyte med piler i mot løvelammene. Mange løvelam ble såret, men ingen brøt ut av rekkene eller trengte hverandre til side.

Løvelammene falt heller ikke for pilene, men de gikk bare videre og fulgte etter Løven av Juda. Langt der framme i horisonten skimtes jeg en stor by, med en voldsom uinntagelig mur omkring byen. På vegen mot byen møttes hjorden av løvelam en ny fiendtlig hær. En hær av religiøse demoner med spyd og sverd. Også disse såret mange løvelam, men heller ikke disse våpnene ble løvelammenes bane. De gikk bare videre og brøt ikke ut av rekkene, heller ikke trengte de hverandre til siden. Da de kom fram til muren, kløv de bare over muren og brøt seg igjennom muren.

Dette gjorde løvelammene enda det ikke var fysisk mulig å bryte seg igjennom den tykke muren eller over den høye muren. Da de kom inn i byen var det mange menneskebarn, som alle var bundet med forskjellige lenker. Det var lenker av blant annet synd, bitterhet, utilgivelse, sykdom, kontroll og manipulasjon. Løvelammene begynte igjen å brøle ut i ånden og lenker brøt i stykker og ble ødelagt. Menneskebarna ble frie og fulgte etter løvelammene ut av byen. Idet de fulgte etter ble også de forandret til løvelam.

De er på veg til å innta neste by....................

_________

Gjengivning slutt.

Jammen, er det ikke noe i Bibelen som minner om dette? Jo. Men... enhver må vell klare å se forskjellen.

_________

Johannes 10
«Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som ikke går inn til sauene gjennom døren, men klyver over et annet sted, han er en tyv og en røver. 2 Men den som kommer inn gjennom døren, er hyrde for sauene. 3 Vaktmannen åpner for ham, og sauene hører stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut. 4 Og når han har fått ut alle sine, går han foran dem, og sauene følger ham, for de kjenner hans stemme. 5 Men en fremmed følger de ikke; de flykter for ham, fordi de ikke kjenner stemmen til den fremmede.» 6 Denne lignelsen fortalte Jesus, men de skjønte ikke hva den betydde.
7 Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er døren inn til sauene. 8 Alle de som er kommet før meg, er tyver og røvere, men sauene har ikke hørt på dem. 9 Jeg er døren. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst, og han skal gå inn og ut og finne beite. 10 Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.


Den gode hyrde
11 Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde gir sitt liv for sauene. 12 Men den som er leiekar og ikke hyrde, og som selv ikke eier sauene, han forlater dem og flykter når han ser ulven komme, og ulven kaster seg over dem og sprer flokken. 13 For han er bare leiekar og har ingen omsorg for sauene. 14 Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg, 15 likesom Faderen kjenner meg og jeg kjenner Faderen. Jeg gir mitt liv for sauene. 16 Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem skal jeg lede; de skal høre min røst, og det skal bli én hjord og én hyrde.
17 Faderen elsker meg fordi jeg gir mitt liv for siden å ta det tilbake. 18 Ingen har tatt mitt liv; jeg gir det frivillig, for jeg har makt til å gi mitt liv og makt til å ta det igjen. Dette er det oppdrag jeg har fått av min Far.»

________

Noen går inn og forandrer egenskapene til sauene ? Er det hva den Gode hyrde gjør?

TV-Visjon Norge

Kristnerd - 18-3-2004 kl 04:00

NRK2 sier nå opp alle avtaler med lokale kristne tv-stasjoner. De får da to valg, enten å smiske seg inn som en del av en lokaltv som har allerede begrenset tid på TVNorge frekvensen, eller å gå inn på satelitt hos TV-Visjon Norge. Vi kan dermed vente oss at TV-Visjon Norge blir en "tverrkirkelig" kanal hvor man får "havre og ugress" omhverandre. Ve den stakkars seer som uvitende må sile forkynnelsen.

Larss - 18-3-2004 kl 18:51

Kristnerd:

Har det noengang vært noen kristen TV-kanal verdt å støtte da?

Jeg har ihvertfall aldri funnet noen, men si gjerne ifra om du finner en for jeg er inerresert i å støtte, og promotere og få andre til å støtte en slik kanal.

Men som sagt tror jeg aldri en slik kanal har eksistert i Norge, og en slik tror jeg heller ikke idag eksisterer.

Det måtte vært Nordisk Kristen Kringkasting som ikke sender noe for tiden, men de vet jeg lite om.

Nei, det nærmeste man kommer havre må være Dr. Norvald Yri (NLM) sine sendinger på Familiekanalen som bortsett fra Yri er å regne som ugress.

[Edited on 18-3-2004 by Larss]

Kristnerd - 18-3-2004 kl 20:07

NLM har egen lokaltv i stavanger. "Nytt liv Media". Desverre er nok rent programteknisk sett kvaliteten dårlig her. Vet rett og slett ikke hvilken frekvens de sender på nå. De har tidligere sendt både på NRK2 og på TVN-lokal. Yri er det vist flere som liker ;) han er ganske tydelig når det gjelder ovenfor Trosbevegelsen også. Leste sitat fra en artikkel med ham på ei side med samme tematikk som her, der gikk han også ut mot David Yonggi Cho, ( leder av verdens største menighet ) uten at jeg husker hva kritikken der gikk ut på. ( husker heller ikke url baklageligvis ). Oppdaget senere at det var ett adventistpar som hadde lagt ut den siden, var litt artig å få se sitering av Yri på deres sider. Han har også skrevet en om mye teoretisk så likevell kort og lettlest bok om Romerbrevet og frelsen. Det er virkelig knallbok. Anbefales. - "Guds Svar på livets store spørsmål, veiledning og sjelesorg i lys av romebrevet 1-16. Dr. Norvald Yri." Isbn 822-994921 .

Larss - 19-3-2004 kl 10:49

Norvald Yri har foresten egen hjemmeside:

www.n-yri.net

Nå er det forsåvidt ikke slik at jeg har så mye sans for Norvald Yri, jeg syns han blir litt for "strandebarm prosti"-aktig. Men han forkynner i det minste ikke vranglære etter hva jeg kan se...

At F. eks kristen skal være mot at staten kan gi homofile ekteskap ser jeg ingen grunn til sålenge det ikke gjøres av en kristen menighet. Det har også en tendens til å komme litt mer lov enn nåde fra den kanten.

Men som sagt er det kjempepositivt fordi han da er den eneste på kristen TV som ikke driver med vranglære.

Kristnerd - 19-3-2004 kl 12:51

Kjenner kun til ham gjennom denne ene boken, og "misjonsfortellinger" fra folk som har møtt ham. Kunne kanskje virke som om jeg var leder i "Norvald yris fanklubb" ut i fra det forige innlegget :P

Larss - 22-3-2004 kl 17:22

Les mer om Brølende lam, og visjon norge sin fokusering på den femfoldige tjeneste på Brølende lam