Opprinnelig postet av Everaldo
Sitat: |
Du skriver nok dette i beste mening, men jeg tror nettopp en slik holdning til Bibelen er "tomt snakk". Det høres jo fint ut, at Bibelen tolker seg
selv, og jeg også får umiddelbart en trang til å omfavne ideen. Men se hvor mange som sier nettopp det: Bibelen tolker seg selv, og den sier så og så.
Hver og en av dem kommer likevel til ulikt resultat ...
La meg si det med en gang: Det er Den Hellige Ånd som veileder oss til å forstå hva Bibelen sier. Og Han veileder hver enkelt av oss ikke likt, slik
at ingen forstår alt, men stykkevis og delt. Derfor må vi ha respekt for andre grener på det samme treet som vi er podet inn på, som forstår noe
annerledes og er opptatt av andre områder av troen enn oss selv.
.................
Ideen om at "Bibelen tolker seg selv" er bare nok et resultat av menneskets trang til å gjøre ting på egen hånd, uavhengig av Gud. Ved å hevde dette
får man også bort fokuset fra seg selv i tolkningen: "Det er jo ikke jeg som sier det, men Bibelen!" Slik fraskriver man seg sitt ansvar for
tolkingen.
............
[Redigert den 11.5.2007 av Everaldo] |
Everaldo
Jeg tror det er en uklarhet med hensyn til betydningen av at ”Bibelen tolker seg selv”. Jeg vet ikke hva Lexus har ment når han skriver det, men jeg
vet heller ikke hva du mener når du skriver det. Men min forståelse av betydningen at ”Bibelen fortolker seg selv” er at ingen tekst kan løsrives fra
sammenhengen uten å miste sin egentlige betydning. Sal 119, vers160 gir oss en grei veiledning av hva det vil si at ”Bibelen tolker seg selv”. Teksten
sier at: ”Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all din rettferds lov fast.”
Det forstår jeg som at ingen tekst må anses forstått før vi har fått den til å harmonere med hva resten av Bibelen sier. Vi kan for eksempel ikke
gjøre den slutning at 1.Joh 3,4 snakker om tibudsloven, all den tid en slik forståelse bryter med Bibelens samlede lære. Først når vi får tak i at
ordet "lov" først og fremst har hovedbetydningen "lære" vil den riktige forståelsen av teksten tre frem. |